Wat zijn de mogelijkheden als je per se Apple CarPlay wilt hebben in je nieuwe leaseauto?
Auto’s leasen. Het is altijd een leuk moment wanneer je er weer ‘eentje uit mag kiezen’. Het is niet zomaar een incentive, maar voor veel mensen is hun auto een rijdend kantoor. Het werk begint al op het moment dat je in de auto stapt. Conference calls, afspraken maken, de ene presentatie voorbereiden. Er is voldoende te doen op het moment dat je onderweg bent.
Wat dat betreft is het lekker dat een gedeelte van het werk je af en toe ook uit handen genomen kan worden. Zeker als je 50.000 km of meer per jaar rijdt, zoals in het geval van Autobloglezer Mike. Op dit moment rijdt Mike in een Peugeot 308, maar deze is binnenkort aan vervanging toe. Zelf heeft hij gekeken naar een MINI Clubman, maar er zijn meer mogelijkheden. Brandstof maakt niet uit. Diesel is op zich logischer, maar met de huidige leaseprijzen valt dat best tegen. Wel zijn er een paar harde eisen: een automaat en Apple CarPlay. Het is immers een rijdend kantoor.
Huidige /vorige auto's: | Peugeot 308 |
Koop / lease: | Lease |
Zakelijk / privé: | Zakelijk |
Budget: | 700 tot 800 per maand |
Jaarkilometrage: | 50.000 |
Brandstofvoorkeur: | Geen |
Reden aanschaf andere auto: | Leasecontract loopt af |
Gezinssamenstelling: | Vriendin |
Voorkeursmerken/modellen: | Geen |
No-go modellen / merken: | Geen |
Ford Focus Stationwagon 1.5 EcoBoost ST-Line Aut
€ 690 p.m.
De Ford Focus is de best verkochte ‘grote’ auto van Nederland, als we gesubsidieerde vehikels even niet meerekenen. De top 10 staat verder vol met A- en B-segment auto’s. De Focus doet het zelfs beter dan zijn grote concurrent, de Golf. Logisch, want het is een steengoede en moderne auto. De motor is lekker potig, de ST-Line zorgt voor aangename looks en rijeigenschappen en qua luxe zit het meeste er ook wel op in deze uitvoering. Daarbij vallen de kosten alleszins mee. Gewoon een heel goed totaalpakket. Ook als gezinsauto prima in te zetten met een verrassend grote bagageruimte. Gewoon een uitstekende allrounder die bij iedereen bovenaan het lijstje staat. Een andere optie is de Opel Astra Stationwagon, een auto waar verder niets mis mee is, zij het dat de Focus net een beetje meer sjeu heeft en wat moderner is.
Honda Civic 1.5 iVTEC Sport Plus Aut.
€ 700 p.m .
De (onlangs vernieuwde) Honda Civic is geen verkoopsucces. Er werden er iets meer dan 250 van verkocht vorig jaar, wat schandalig is gezien de kwaliteiten van de auto. De Civic is een kwaliteitsproduct dat andere concerns ‘premium’ zullen noemen. Zeker in deze uitvoering heb je weinig tot niets te klagen: dik 180 pk, een snelle automaat, luxe uitrusting en voor een hatchback zeer veel ruimte. Qua leasekosten hoef je het ook niet te laten. Misschien moet Honda toch meer eens zijn dealernetwerk gaan uitbreiden en de site een update geven, want verwijzen naar een digitale brochure is niet echt ‘2020’. Nadelen? Ja, dat uiterlijk. Dat moet toch echt je ding zijn, want je maakt er wel een statement mee.
Toyota Corolla Touring Sport 2.0 Hybrid GR-Sport
€ 690 p.m
De directe concurrent van de Honda Civic is al sinds jaar en dag de Toyota Corolla. Het voordeel is dat je de Corolla wél als stationwagon kunt krijgen. Net als de Civic heeft Toyota gekozen voor een extraverte designtaal. Bij de Corolla lijkt het geheel wat homogener te zijn. Zeker in het rood met grote wielen is het stiekem best en dikke auto. In plaats van een kleine turbo, heb je een grote atmosferische 2.0 motor met elektroaandrijving. In dit geval raden we de 180 pk sterke hybride aan (er is ook een zwakkere broeder). In de GR-Sport uitvoering heb je een toppertje voor de deur staan. Nadelen? Die aandrijflijn is zeer comfortabel en je kan er in Nederlandse omstandigheden echt zuinig mee rijden, maar de auto voelt niet zo vlot aan als 180 pk doet vermoeden. Kijk wel uit dat je een nieuwe krijgt, die hebben namelijk Apple Carplay. Voorraadmodellen van september 2018 of ouder hebben deze voorziening namelijk niet.
Seat Leon ST 1.5 TSI FR Ultimate Edition DSG
€ 690 p.m.
We gaan even shoppen bij de Volkswagen Groep. De levering van de Golf en Octavia komt nu op gang, maar we gaan naar de kiloknaller van de week. We hebben het natuurlijk over de Seat Leon ST . Ja, het is het model van de vorige generatie. Is dat erg? Niet echt eigenlijk. De nieuwe generatie C-segment auto’s zijn in technische zin niet wezenlijk anders. Waarom voor de Leon kiezen? Je krijgt gewoon lekker veel uitrusting, bijvoorbeeld. De ‘Ultimate Editions’ zijn een uitzwaaimodel waarop bijna geen opties mogelijk zijn. De 1.5 motor is een prettige metgezel en de Leon ST is zeer ruim. Het interieur is ze spannend als de onderbroekcollectie van Philip Freriks, dat is wel jammer. Zelfs in de luxe Leons heb je niet een ‘luxe’ gevoel.
Renault Megane Estate TCe140 EDC GT-Line
€ 695 p.m.
Vroeger werd dit lease segment gedomineerd door de Franse merken. De Peugeot 308 heb je nu al en loopt nu op zijn laatste benen. Bij Citroen is het angstvallig stil tegenwoordig in dit gedeelte van de markt. Blijft Renault over. We beginnen met het goede nieuws. Je kan een uitstekende uitvoering samenstellen in het budget: de 140 pk sterke motor met EDC in GT-Line uitdossing. Die heeft het R-Link 2 systeem met Apple Car Play. Deze ziet er niet alleen wat sportief uit, maar heeft de beschikking over prettige sportstoelen en een strakker onderstel. Het is een ‘Frans’ sportonderstel, dus ondanks dat het sportiever is, zit er nog altijd een mate van soepelheid in. Erg prettig. Net als de Seat Leon laat het interieur een steekje vallen. Het doet minder kaal aan dan de Leon, maar het geheel kan een opfrisbeurt gebruiken. Gezien de Mégane al sinds begin 2016 onder ons is, zal een facelift niet meer lang op zich laten wachten.
Kia Xceed 1.4 T-GDI DynamicPlusLine
€ 660 p.m.
Mocht je de stationwagons en hatchbacks net iets te conventioneel vinden, maar niet direct willen opteren voor een SUV, biedt Kia de oplossing voor je in de vorm van de Xceed. Het is een hatchback, maar dan iets hoger op de poten. Het ziet er op zich best geslaagd uit. De Xceed is waanzinnig nieuw en superfris. Dat zie je ook aan het interieur, want dat is keurig voor elkaar. Niet in de minste plaats door het enorme infotainment scherm, dat erg prettig te bedienen is. Jazeker, de Zuid-Koreanen hebben de aansluiting gevonden met de Europese tegenstrevers. Ook qua prijs trouwens, want een koopje is het niet. Alhoewel, in de lease is de Xceed best interessant, waarschijnlijk door de relatief hoge te verwachten restwaarde.
Mazda 3 SkyACTIV-X 180 Aut. Comfort (BP)
€ 650 p.m.
Volgens sommige redacteuren is de Mazda 3 de absolute vedette in zijn klasse. Er valt zeker wat voor te zeggen, want de Mazda3 heeft een paar unieke eigenschappen. Ten eerste die motor: de SkyActiv X. Dat is een verademing in een wereld van downsizing. De motor combineert de manieren van een benzinemotoren (weinig trillingen en geluid) met de voordelen van een diesel (veel trekkracht en een laag verbruik). Of dat gelukt is, moet een uitgebreide test aantonen, maar het is te prijzen dat Mazda lekker eigenwijs doet. Dat zie je ook aan het koetswerk, want het is bijna een rijdende concept car. Ergens doet de C-stijl denken aan de eerste generatie Leon (en dus de originele Alfasud). Qua prijs zit je ook prima trouwens, zowel fiscaal als in de lease.
‘YOLO’: MINI Clubman Cooper Aut.
670 p.m.
We kunnen hier heel kort over zijn, de MINI Clubman Cooper is te duur voor wat je ervoor krijgt. Althans, als je de Clubman langs meetbare en logische maatstaven lbeoordeelt. Op het gebied van prestaties, uitrusting en ruimte moet je flink inleveren. Je hebt gewoon minder auto. Maar het ziet er wel geinig uit en aan het interieur is veel meer aandacht besteed. In principe kun je als enige inzittende prima met een Clubman overweg. Het grootste nadeel zijn de opties. Veel items horen gewoon standaard te zijn op dit prijsniveau. Dan zijn de opties ook nog eens prijzig. Het enige voordeel is dat je jej Mini Clubman heel specifiek kunt samenstellen. Ook is de Clubman verreweg de leukste auto om mee te sturen, samen met de Focus. De auto is ook een stukje compacter. Het is tevens de keuze van onze kersverse hoofdredacteur, die overtuigd lijkt te zijn van het feit dat je alleen luxe MINI’s kan leasen.
Wil jij ook advies over je volgende auto? Vul dan dit formulier in, waarbij je ons voorziet van alle relevante gegevens. Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!
rynnus zegt
Mazda 3 en dan gewoon als hatchback ? Wat een goede auto van Mazda! Zie ze alleen nog niet erg veel rondrijden…
baklava zegt
@rynnus: Dat is altijd zo met Mazda’s, iedereen vind ze geweldig, maar niemand koopt ze.
redbeams zegt
@baklava: Valt best mee hoor.De 3 zie ik niet zo vaak nee maar de cx-3, cx-5 en de 6 zie ik best vaak.
kasripo zegt
Komt helaas door de tegenvallende automaat. Verder een prachtige auto zowel interieur als exterieur!
baklava zegt
@kasripo: Ik rijd zelf met een automaat in de 3. Die zijn gewoon prima. Heb ze veel slechter meegemaakt.
kasripo zegt
@baklava: ik heb de 2.0 skyactive x gereden maar hiervan vond ik de automaat toch een stuk minder dan de corolla. Moet wel toegeven op de overige punten scoort de mazda hoger!
sabrerator zegt
@rynnus:
Nee hoor, de sedan!
antielectrischeautos zegt
@rynnus: nee als sedan juist, een sedan is veel mooier om te zien dan al die lelijke hatchbacks die nederland rijk is..
shibby zegt
In plaats van de Xceed de Proceed? Overigens ben ik erg gecharmeerd van de Focus in ST Line uitvoering.
jpoers zegt
Ik zou eerst een fatsoenlijke telefoon zoeken. En daarna de focus bestellen.
melkkoe zegt
@jpoers: inderdaad, Iemand die zijn telefoon belangrijker vindt dan zijn auto, heeft hier niks te zoeken
dromedaris zegt
@jpoers: heeft die toch?
PunicaOase zegt
@jpoers: iPhone is gewoon top blijkt uit elke test.. wel duur..
berlinetta zegt
@punicaoase: Volgens mij blijkt uit elke test dat ze een klap duurder zijn dan de concurrentie, maar niks extra’s bieden.
unknown234 zegt
@berlinetta: Jawel, langere ondersteuning voor het os. Doe nu al zeker 5 jaar met dezelfde telefoon, kan alles nog en in de praktijk niet trager geworden.
peug206 zegt
@unknown234: 6 jaar met een note4. Geen enkel probleem… zelfs geen barsten in het scherm. Enige nadeel is de accu, dit is al de 3e (voor 15€ te koop bij een willekeurige reparatieshop)
C220AMG zegt
@peug206: best knap voor een telefoon die in oktober 2014 op de markt kwam ?
koekwaus zegt
@peug206: wordt hij ook nog ondersteund?
Loek zegt
@punicaoase: Een Apple-telefoon heeft voordelen en nadelen. Een Samsung-telefoon heeft voordelen en nadelen. Omdat er een vrij evenwichtige verdeling is tussen welke telefoon men heeft, worden volgens mij meer dan 99% van de auto’s met CarPlay ook uitgerust met Android Auto. Dus het maakt helemaal niks uit wat voor telefoon je hebt in deze casus.
grasvreter zegt
Ik zou de civic of de mazda doen, maar gewoon omdat weinig mensen die hebben, en dan voel ik mij net iets specialer ondanks dat ik een doodnormaal leventje heb. Anders, de focus of corrola.
Stiekem zijn alle auto’s in dit lijstje heel goede auto’s. De bouwkwaliteit op lange termijn (hogere kmstanden) wisselt wel, maarja, heb je als leaserijder toch geen last van.
Tonnie zegt
@grasvreter: ja zelfde, of de megane gt line, die vind ik ook mooi. Als ik nu moest kiezen zou ik voor de civic gaan denk ik. Maarja heb net een nieuwe audi dus moet nog 2,5 jaar?.
mout zegt
Ehm, willekeurige leuke auto uitzoeken en er dan carplay bijprikken? Ome Ali levert dat vanaf €118,-
mclovin zegt
@mout: Iets bijprikken wordt lastig met een leasebakkie.
mclovin zegt
Of een auto CarPlay heeft is wel het laatste waar ik naar kijk…. Geen wonder dat de auto’s tegenwoordig van binnen aangeklede kermisattracties zijn. Geef mij maar gewoon ouderwetse klokken en een Bluetooth verbinding om muziek te kunnen streamen. Los daarvan blijft de Mazda 3 een fraaie wagen, helemaal in deze kleur.
camber24 zegt
@mclovin: als je erg veel op de weg zit en veel je navi gebruikt, is het een stuk lekkerder om daar volledig up to date applicaties voor te gebruiken. Gebruik van de auto verschilt van persoon tot persoon. Ik begrijp bv de voorkeur wel degelijk.
dromedaris zegt
@camber24: ik ook! Heb ook een wagen gekozen o.b.v. standaard aanwezige Carplay (zodat ik budget over had voor bv. een sportchassis ???)
camber24 zegt
@dromedaris: voila!
mashell zegt
@mclovin: mee eens, als je een auto met een goed infotainment systeem kiest kun je met Bluetooth af. Apple Carplay heeft beperkte functionaliteit, een ouderwetse user interface (de Apple iconen brei) en integreert matig met de auto. Bij BMW kost Carplay 400 euro maar ook als het gratis was zou ik het niet gebruiken, het heeft hier gewoon geen toegevoegde waarde.
Dutchdriftking zegt
De focus is de beste optie. Of toch de gloednieuwe Octavia.
mclovin zegt
Is CarPlay al een keer draadloos trouwens, of moet je nog steeds iedere keer met een snoertje lopen pielen? Daar zit toch niemand op te wachten?
olivier420 zegt
@mclovin: Voor aantal draadloos , volgens mij biedt Ford het aan.
Na de laatste update was het wel te pruimen, Voorde rest inferieur aan normale navigatie (Opel, VW ervaring). Snap het ook niet zo goed als harde eis..
rutgerg zegt
@mclovin: BMW heeft het ook draadloos in de nieuwe modellen.
racerx zegt
Nette auto die Focus, zou ik zelf ook best willen hebben.
lekbak zegt
Er is maar 1 ding te doen in een auto, dat is autorijden.
Bellen en andere zaken doe je maar lekker op kantoor. Ik ben nog steeds van mening dat ze troep zoals Apple CarPlay gewoon moeten verbieden. Opletten is veiligheidsmaatregel nummer 1 en bijna geen mens kan multitasken (ook al denken de meesten van wel).
drdre1 zegt
@lekbak: amen to that. Even nog afgezien van het privacy-aspect. Kwestie van tijd voordat de Google’s ook via je auto alles van je te weten komen.
bakboord1 zegt
@lekbak: met CarPlay kun je dus een altijd up to date navigatie gebruiken. En dat is wel zo veilig. Naast spotify heb je er namelijk niet zo veel aan.
neleev zegt
@bakboord1: flitsmeister is your friend!
rutgerg zegt
De enige reden om CarPlay te gebruiken bij mijn vorige auto was de Spotify app in CarPlay. Aangezien de Spotify app van BMW beter werkt is er voor mij verder geen reden meer om te betalen voor CarPlay.
Navigatie via CarPlay vond ik bagger en bellen kan ook zonder.
ds3thp zegt
Als je ook nog fijne rij eigenschappen wilt dan is wat mij betreft de keuze een Focus ST-Line. De 1.5 Ecoboost is een heerlijke motor en klinkt eigenlijk ook nog wel leuker dan een 4 cilinder. Samen met de automaat gewoon een heerlijke rijdersauto
tmenges zegt
Dan wordt het dus de yolo! Net als de telefoon te duur voor wat je krijgt
bakboord1 zegt
Kan een cx30 ook niet gekozen worden? Dat lijkt me ook een leuke auto in dit segment.
Volgens mij is het coupe-segment uitgestorven. Dat zou hier namelijk ook goed passen mits je geen 5-deurs moet leasen. (Is vaak een verplichting)
hans75 zegt
Welk een domme vraag… het zal wel een millenial of zo zijn.. maar als je de gadgets van je auto belangrijker vindt dan je auto… stel de vraag dan op apparata.
ik rijd liever in een lekkere youngtimer.. mijn telefoon in een cradle met google maps blijft bij de tijd en is niet twee jaar later verouderd.
sabrerator zegt
@hans75:
Idem, maar met een TomTom aan de ruit.
Werkgever ontmoedigt bellen in de auto.
antielectrischeautos zegt
@hans75: niet alle millenials over een kam scheren he ;) ik vind dit ook erg bizar dat dit een vd grotere redenen zijn om een auto te kopen… hoort idd meer op apparata thuis dan hier in mijn optiek, en ja ook ik ben een millenial helaas (ik durf het haast niet te zeggen :P )
choecoe zegt
Denk dat er eerst een paar revieuws over die nieuwe motor in de Mazda 3 gelezen moet worden. Motor blijkt bij meerdere eigenaren al voor 5000 kilometer een kapotte compressor te hebben gehad. Daarnaast zitten er juist wel trillingen in de motor, werkt de cilinderuitschakeling niet optimaal, valt de trekkracht onderin enorm tegen en komt de auto niet boven de 1 op 19/20 uit (wat ik persoonlijk wel een erg goed verbruik vind). Daarnaast heb ik de auto zelf proef gereden en viel mij ook de enorm irritante trilling/inhouden op bij een bepaald aantal toerental.
camber24 zegt
@choecoe: kijk kijk, DAT is nu eens interessante info. Normaliter wordt Mazda altijd hier gezien als het nieuwe godenmerk. Dit soort info lees ik hier anders niet, dus thanks hier voor.
richh zegt
@choecoe: ANWB concludeerde in hun rijtest (video op YouTube) zelfs dat de oude motor zuiniger was dan de SkyActive X motor. Ik ben best een fan van Mazda, maar ook mij valt op dat ondanks dat de auto al best even te koop is, er nog geen enkele review nou echt zo positief is over de motor gek genoeg.
mashell zegt
@richh: Autovisie was aardig positief over de Skyactive X. Voor duizend euro meer, flink meer vermogen dan de Skyactive G en ook ietsjes geraffineerder. Maar de X motor had ook volgens hen vibraties bij wisselen van modus, was met wel 1:20 zuinig maar voelde nog altijd traag aan.
De downsize motoren van de concurrentie hebben een turbo, daardoor meer koppel, daardoor kun je er gemakkelijk vlotter mee rijden en bij dat vlotte rijden verbruiken die ook wat meer. De oude wijsheid “trager is zuiniger” dus.
bernoulli zegt
De levering van de Octavia komt nu op gang? De nieuwe staat pas van de zomer bij de dealer. De prijzen zijn nog niet eens bekend.
mark383 zegt
Voor mij de Focus ST line of de Civic (lekker hoor in het blauw).
Off topic: wel lekker verfrissend, er worden blijkbaar ook nog andere auto’s geleasd dan de Model 3!
tristan25 zegt
De mini is de leukste auto die erbij staat, de rest is niet echt mijn smaak. Moet ik wel zeggen dat ik een Kia proceed ook wel een leuke auto vind om te zien! Die zitten ook een beetje in deze prijsklasse volgensmij.
GTR zegt
Heb zelf in een soortgelijke situatie gezeten waarbij de Proceed met de 1.4T-GDI en een automaat aan het langste eind heeft getrokken. Toevallig ook een Mazda 3 gereden en een Focus. Mazda viel af wegens de automaat. Las hier ergens dat iemand ‘m mee vond vallen en het wel slechter kon. Maar nu zij het dat ik wat dat betreft er andersom naar kijk. Maar wat een pracht wagen die Mazda. Het interieur is echt goed in elkaar gezet. De Skyactive X vond ik dan weer enorm tegenvallen. Tijdje zijn voorganger gehad met een Skyactive G en het gevoel was hetzelfde, zij het dat de nieuwe gewoon beter geïsoleerd is. De X vond ik iets beter door de toeren trekken. Maar met op papier bijna 60pk meer was het toch echt teleurstellend. Komt overigens met name door de ietwat lineaire afdracht van het vermogen. Qua rijden zit het goed en het is ook een stille, comfortabele reisgenoot.
De Focus was gewoon mindblowing als het aankwam op weggedrag en het gevoel dat je bij iedere bocht kreeg. Gewoon even een bochtje nemen in het dorp op klinkers was al leuk! Vond het oprecht leuker rijden dan een 1 serie (met standaard onderstel). Het torretje met 150pk deed verder prima zijn werk. Had het wat pittiger verwacht, maar was toch prima! Maar het interieur vond ik a la Leon en het gebrom van de 3 cilinders bij het optrekken was leuk voor 5 minuten, daarna was ik er klaar mee en werd ik alleen herinnerd dat het een 3 cilinder was. Ergste van alles vond ik de automaat. Weet niet of het aan de demo lag, maar de sequentiële bak schakelde op een manier dat ik niet tussen de klokken hoefde te kijken in welke versnelling deze zat. Mijn hoofd wiebelde mee bij elke schakeling, dus ik kon prima meetellen. Nee, vloeiend was deze zeker niet en hij was ook nogal nerveus met het op en terug schakelen.
Proceed: volwassen, prachtig uiterlijk waar ik nog altijd van geniet, ligt prima op de weg (vind de 3 en Focus uiteraard beter, maar die laatste is wat mij betreft de benchmark), 4 cilinder is wat rauw maar het geeft een lekker geluidje bij vollast, auto zit enorm in de opties! De 1.4 is adequaat genoeg en je krijgt gewoon enorm veel waar voor je geld. De DCT werkt soepel en je kan er lekker mee cruisen. Hij is wel traag bij het terug schakelen als je deze op z’n staart trapt en het liefst rij je constant in sport, maar dan is hij eigenlijk weer te nerveus op kruissnelheden. Al met al was het voor mij de beste keuze en geniet er toch nog elke dag van! Kan het ook deze beste man aanraden om er in ieder geval een proefritje mee te maken.
antielectrischeautos zegt
Een auto kiezen op apple carplay…. hoe ver zijn sommigen gezonken…
djohnson zegt
Vol voor de Yolo gaan, en zo “yolo” is die eigelijk niet… een clubman krap? Hij is net zo breed als een 5-serie en heeft meer ruimte achterin voor de benen dan een 3-serie…. tevens door de belachelijke restwaarde een laag leasetarief… privatelease tarieven zijn al helemaal laag!
cossiekiller zegt
De Corolla Hybrid 180 GR Sport station in een mooi kleurtje. Ga je geen spijt van krijgen ?
frank2b zegt
Koop gewoon die club man!
dawwg zegt
Automaat en Apple Carplay; rijplezier is dus geen optie ?