![BMW 330 Ci E46](https://static.autoblog.nl/images/wp2015/BMW-330ci-advies.jpg)
Er is verdomd weinig aan te merken op een BMW 330Ci, een E46 Coupe. Toch heeft Lucas een nadeeltje aan zijn Duitse zes-in-lijn ontdekt: het aantal deuren. En da’s met een kleine op komst toch een beetje lastig. Gelukkig heeft onze lezer een mooi budget beschikbaar voor een leuke opvolger.
Lucas (33) rijdt al bijna negen jaar in zijn BMW 330Ci en is dus ongetwijfeld helemaal tevreden met zijn Bimmer. De reden om afstand te gaan doen van zijn geliefe E46 Coupé is dan ook vooral van praktische aard: hij en zijn vriendin willen een gezinnetje stichten en daar past de tweedeurs coupé niet bij. Tijd voor iets anders dus, maar eerst even ons bekende tabelletje:
Huidige auto: | BMW 330i Coupe (2004) |
Koop / lease: | Koop |
Zakelijk / prive | Prive |
Budget: | 20-35 mille + inruil van de BMW |
Jaarkilometrage: | N.B. |
Brandstofvoorkeur: | Geen voorkeur |
Reden aanschaf andere auto: | Gezinsuitbreiding gepland, daarom opzoek naar praktischere auto |
Gezinssamenstelling | Twee volwassenen, maar kleine op komst |
Voorkeursmerken /modellen: | "Ik ben best wel fan van BMW maar ik ben niet per sé uit op een BMW. Ik vind eigenlijk elk automerk dat een beetje loopt in Nederland prima, en ik ben al helemaal niet afstotend tegen merken zoals Mercedes-Benz of Audi. Dat ik BMW rijd is eigenlijk toevallig maar ik vind het wel gave auto's." |
No-go modellen / merken: | Geen |
Lucas heeft daarnaast nog een paar toevoegingen: “Hij mag wel een beetje zuinig zijn maar als ie evenveel of minder gebruikt dan mijn 330i vind ik het ook goed,” aldus Lucas. En dan te bedenken dat zijn auto een fabrieksopgave van bijna 1 op 10 heeft… Verder mag het zowel een nieuwe als een tweedehandsje zijn. Lucas heeft dus zowel een brede smaak als een ruim budget en dat biedt mogelijkheden. Behoorlijk wat mogelijkheden zelfs, maar dit zijn wat ons betreft de vijf leukste/lekkerste.
The obvious choice: BMW 335i
Lucas’ BMW 330Ci uit 2004 heeft een zes-in-lijn met 231 pk en 300 Nm onder de kap. Daar kan een 328i van de huidige generatie gemakkelijk aan tippen met 245 pk en 350 Nm. Zo gaat het sprintje naar 100 in 5,9 in plaats van 7 seconden en moet de top van de 328i wél elektronisch afgeregeld worden, terwijl de E46 het bij 247 km/u voor gezien houdt. Tel daar bij op dat de nieuwe 3 aan 6.4 liter per 100 kilometer genoeg heeft, daar waar Lucas’ BMW volgens de fabriek bijna 10 liter lust. En toch… Onder de kap van de 328i ligt tegenwoordig een viercilinder en dat steekt. Onder de kap van de 335i ligt in de basis hetzelfde blok als in de 330Ci uit 2004: een 2979cc-metende zes-in-lijn. Het grote verschil zit hem erin dat het blok van de 335i hulp krijgt van twee turbo’s en het derhalve tot 306 pk en 400 Nm schopt. In Nederland beginnen prijzen voor exemplaren uit 2012 net boven de 35 mille, maar vlak ook zeker Duitsland niet uit als je aan de 335i wilt. Overigens is de 330i sinds de facelift eveneens een viercilinder en moet je zelfs een BMW 340i kopen om nog maar die drieliter zes-in-lijn onder de kap te hebben.
Nieuw: Seat Leon ST Cupra 280
Jep, voorwielaandrijving, maar oh wat is zo’n Leon ST Cupra 280 een fijne bak. Hij pakte het ronderecord voor snelste stationwagen op de Ring af van de Audi RS4 Avant (B7) en werd ook door held Dale Lomas van Bridge to Gantry uitgekozen als dagelijks vervoer. Check op deze video maar eens hoe hard dat gaat, zelfs een Giulia QV kan de rappe Spaanse station niet van zich af schudden. Casper vond hem geweldig, Wouter eveneens. Nadelen zijn er ook. Nieuw kost de auto namelijk minstens 37.750 euro en daarmee valt hij maar net binnen het budget (we nemen voor het gemak even aan dat je meer dan 2.750 euro gaat terug krijgen voor je BMW) en tweedehands exemplaren zijn er amper tot niet. Wel kun je misschien nog een leuk aangeklede ex-demo scoren voor een mooi bedrag.
Voordelig: Alfa Romeo 159 Sportwagon 1750 TBI
Je kunt natuurlijk een flinke smak geld stukslaan op een sportieve en ruime auto, er zijn ook mogelijkheden om voor minder dan het gestelde budget al iets leuks voor de deur te zetten. Ga bijvoorbeeld eens op zoek naar een mooie 159 Sportwagon. Vooral de laatste exemplaren met 1750 TBI blokken rijden prima en zijn meestal voorzien van fraaie velgen. De auto mag dan al een aantal jaartjes uit productie zijn, een goed aangekleed exemplaar is nog altijd een lust voor het oog. Dankzij 200 Italiaanse paardjes heeft de 159 een top van 233 km/u en wordt de 100 binnen de acht seconden bereikt. Voor 15 tot 20 mille kun je de mooiste 159 kopen die je kunt vinden.
Exclusief: Alpina B3 Biturbo xDrive
Dat je een BMW kunt vervangen met een BMW, dat had Lucas zelf waarschijnlijk ook wel bedacht. Daarom doen we ook een iets andere duit in het zakje, want volgens het kentekenbewijs is dit helemaal geen BMW. De auto rolde echter wel degelijk uit de BMW-fabriek, maar kreeg daarna een flinke make-over van Alpina. Momenteel staat er een schitterend exemplaar te koop voor net iets minder dan 30 mille. Voordelen: je rijdt er exclusief bij en je hebt 360 pk onder je rechtervoet. Nadelen: je rijdt voor behoorlijk wat geld in een relatief oude 3 Serie en het verbruik zal bij sportief rijgedrag ook niet mis zijn.
Ruim: Ford S-Max 2.0 Ecoboost
Makkelijk een kinderzitje op de achterbank kunnen zetten is fijn, maar de vaders op de redactie kunnen beamen dat even een kinderwagen achterin kunnen gooien ook geen te onderschatten luxe is. MPV’s zijn echter zelden sexy en op die regel is eigenlijk maar één uitzondering: de Ford S-Max. Bijkomend voordeel is dat het ook zo ongeveer het enige ‘busje’ is dat ook nog eens prima stuurt. Het nieuwe model dat sinds dit jaar bij de dealers staat gaat binnen het budget niet lukken (of het moet een demo zijn van een instapversie), maar een laat exemplaar van de eerste generatie past wel. De 2.0 EcoBoost was zowel met 203 als 240 pk leverbaar. Beide lekker, maar het laat zich raden waar onze voorkeur naar uit gaat.
Wil jij ook advies over je volgende auto? Mail dan naar tips-apenstaart-autoblog-punt.nl met het onderwerp Autoblog-Advies. Voorzie ons dan van de gegevens in de tabel en eventuele andere zaken die relevant zijn! Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!
Hou nou gewoon die BMW en koop er een Berlingo bij…
@norge:
Inderdaad.
Er is geen motor die gelijk is aan je huidige 6 in lijn, laat staan evenaart. Ik heb het niet over pk’s, maar gewoon over souplesse. Daarnaast denk ik dat je BMW, in uiterst goede staat zonder SMG met de jaren nog wel eens wat kan gaan stijgen in waarde.
Dus doe het makkelijk en koop een nieuwe Dacia dokker bijvoorbeeld, en pak dan zo’n Stepway. Geinig wagentje, niet te duur in aanschaf en/of runningcosts en je kunt er best netjes mee voor de dag komen.
Heb je toevallig een keer een goede bui omdat je vrouw blijft thuis, dan ga je straks lekker met je kind een eindje toeren in de BMW.
Dat soort dagen ga je namelijk waarderen.
@jack_abarth: Klinkt goed! En een kinderzitje past eigenlijk prima achterin een 3 serie coupe.
@dutchdriftking: dat denk ik dus ook. Waarom zou de wagen niet geschikt zijn om als gezinswagens te gebruiken. Ik rijd als familie auto een A4 cabrio. Werkt prima. We hebben de kinderwagen aangepast en dus gekozen voor een Maxicosi omdat die zo compact zijn.
@dutchdriftking: Mee eens! die 330 houden en voor 10-15k er een Alfa 159TI bij kopen… desnoods met 3.2v6 al is die 1750tbi wel mooi stukkie zuiniger. Laat je vrouw mooi met de alfa rijden ;)
@jack_abarth: motor in mijn daily driver is beter dan de 330ci e46 die ik heb gehad. Heb het dan wel over de 435i (zakelijk). Moet wel zeggen dat ik minder tevreden was over de zes in lijn in de E92, liep stationair net een diesel vergeleken met de motor in de E46.
@norge: ik heb dat concept geprobeerd, en het resultaat is dat ik de leuke wagen heb, en gister het goedkope maar irritante koekblik heb ingeruild op een veel duurder blik wat iets beter bij me past.
Moraal van het verhaal. Ben je liefhebber dan ga je je ergeren aan een praktisch saai ding. Het werkt niet (voor mij althans).
@lekbak: Verschilt per persoon denk ik. Ik had ooit een Volkswagen Golf (model 2008, privé aangeschaft), maar toen het tijd werd voor een lease auto, mocht ik maximaal een Volkswagen Polo kiezen. Ik heb nu een Toyota Aygo puur omdat dit de goedkoopste auto was in het optiemenu (ben er op zich niet ontevreden over) en heb een oude Jeep Wrangler ernaast voor de mooie weekenden!
@stephano: niks ten nadele van je golf hoor. Maar dat is niet te vergelijken met een auto als bovenstaand. Een golf zie ik persoonlijk als een praktische auto met enig comfort, iets anders als een liefhebbers auto zoals een 330ci.
@lekbak: klopt maar voor 20-35K heb je best wel een praktische daily driver waar je je niet aan hoeft te ergeren hoor, daarvoor hoef je niet in een koekblik te gaan rollen.
Zelfs als je een beetje aan de onderkant van dat budget blijft omdat je ipv voor 1 auto voor 2 auto’s onderhoud/verzekering/belasting gaat dokken is er nog genoeg te koop met praktische bruikbaarheid én een beetje sjeu. Een 5 Touring o.i.d. of als je wat minder voor de hand liggend wil een Zafira OPC of zoiets. Wat doet een vroege Insignia OPC eigenlijk nog in Duitsland?
Ik zou een E91 335i halen.
@Jochempie: helemaal mee eens! Al is een 330i ook al dikke prima. Past mooi binnen het budget en met een m pakket een hele mooie auto.
Als je een BMW 6-in-lijn gewend bent, dan gaat een motor met minder cilinders of een V6 van Audi bijvoorbeeld wel tegenvallen vermoed ik. Dus ik zou gewoon een e90 330i Touring kopen. Zal wel wat minder verbruiken. Nog steeds veel.
@jipino: e91
@r32turbo: Ja precies.
Lancia Thema? Een behoorlijke mastodont, maar je hebt ze al voor 30k! Wel een totaal andere auto als de BMW. Misschien wel iets te veel van het goede ;-)
http://ww3.autoscout24.nl/classified/261518175?asrc=st|as
@Rob: Dat is geen Lancia Thema, maar een 300C. Dit is een Thema: https://ranwhenparkeddotnet.files.wordpress.com/2012/03/lancia-thema-832.jpg
Ontopic, ik zou ook voor een mooie E91 gaan.
@jaccovdzaag:
Op het kentekenbewijs staat gewoon Lancia Thema. Voor het gemak noem ik ‘em daarom ook maar zo.
En ja, het is een 300C met een andere badge, maar tegelijkertijd is het ook de beste en mooiste Lancia in pak ‘m beet 15 jaar….
Want kijk er gewoon eens na: sterke motoren, chique uiterlijk, boordevol luxe en veel ruimte, en dat voor 30k! Vind je nergens anders…..
@jaccovdzaag: Dat is geen Thema, maar een erbarmelijk slecht gebouwde Saab 9000. Of erger nog: een Fiat Croma met een Lancia badge… Net zoveel als die Chrysler en Lancia op elkaar lijken….
335i for the win
Waarom geen mooie jonge 5 serie/A6 Avant/ E klasse Estate (of iets in die geest)Met een redelijke motor, 530i, E350, A6 3.0 zijn de running costs nog te overzien en de auto kan een beetje ‘meegroeien’. Zo hoef je niet gelijk weer een andere te kopen als er een 2e op komst is straks. Of een mooie dik uitgevoerde Volvo V70. Allemaal leuk en aardig die kanonnen maar echt groot zijn ze niet. En ruimte heb je gewoon nodig met kleine kinderen. En veiligheid. Die Alfa is prachtig en die motor is heerlijk maar echt ruim zijn ze niet. De Seat is lekker snel en sportief maar niet echt ruim en schrijft harder af dan een Dell laptop. Een 3 serie zou ik dan als stationcar doen. De sedan heeft geen enorme kofferbak en is lastig te laden. Zeker met een kinderwagen etc. Je budget is meer dan toereikend voor wat leuks! En je brede smaak laat ook een hoop toe. Pak lekker wat ruims. Vrienden van me hadden een C70 en een kleine. Dat werd echt al heel snel te klein. Dus pak iets praktisch.
@E34M5Touring: Idd. En er staan voor dat bedrag heel wat 5 Tourings te koop met lage kilometerstanden. Ook in Nederland.
@e34m5touring: de 5 serie F10/11 is heel hard aan het afschrijven, en een zeer betrouwbare auto. Daarbij ook een veel mooier interieur dan van de serie e90/e60. Heel duitsland staat er vol mee, maar ook NL is vast wat te vinden
De laatste Saab 9-5? Keer wat anders. En ook met een V6 beschikbaar als je POWERRRR wenst.
http://ww3.autoscout24.nl/classified/275947709?asrc=pl|as
@Rob: Ik heb serieus overwogen om een 9-5 Estate van de laatste generatie te importeren omdat die in Zweden nog wel verkocht zijn, maar ik ben een beetje voorzichtig met Saab. Als iemand gebruikservaring met ééntje heeft, vooral zeggen, als er qua merk geen risico aan zit is dat nog best een overweging.
@lucas330: Ik denk dat je niet bang hoeft te zijn om een saab te kopen. Ze zitten altijd verschikkelijk goed in elkaar en doen niet onder voor een bmw o.i.d.
@lucas330: Ik werk bij een autobedrijf dat is gespecialiseerd in Volvo en Saab en ik kan je verzekeren dat het verkrijgen van Saab onderdelen totaal geen probleem is.
@lucas330: Genoeg gebruikservaring hier ;). Een 9-3 Estate in Turbo X uitvoering moest ik direct aan denken! Een heel stuk ruimer dan de 3-serie, niet stuk te krijgen, überpraktisch, full options, een heerlijke V6 Twin scroll turbo en een onderstel waar ‘de Duitsers’ zelfs nu nog niet aan kunnen tippen…
Zijn nu voor een appel en een ei te koop, en de gebruikskosten zijn nog weer een stuk lager dan die van een 9-5. Die is nl wel formaat en gewicht 7-serie, A8 (vergissen mensen zich nog wel eens in).
Onderdelen zijn gewoon te krijgen, zijn veel specialisten en anders nog de Saabclub (grootste merkclub van NL, zegt ook wel wat…).
Neem wel de handgeschakelde, met de automaat verlies je behoorlijk power en dan rij je 1 op 6 ongeveer.
@Svenska_Aeroplan_AB: en wat voor bijzonder onderstel mag dat dan zijn??
@bofkont: (nog steeds!) het nieuwste Haldex systeem, Haldex 5. Nieuwe Audi TT bijv is Haldex 4. En met een E-lsd diff maakt hem helemaal geweldig. In een slalomtest in ’08 versloeg de Turbo X de Porsche 911 turbo en de Subaru Impreza STI.
@Svenska_Aeroplan_AB: Nu een rondje ring en tegen die beide en dan nog eens vergelijken ;)
@bofkont: Daar istie te zwaar voor. Niet voor gemaakt ook. En ook erg onpraktisch met vrouwlief naast je en een verse baby achterin ?
Pff wat een luxe positie….
kind op komst en toch nog tegen de 40K stukslaan op een auto…
maar goed daar gaat het hier niet om, als ik uit de vijf zou kiezen zou het denk ik voor mij de leon worden, nieuwe technieken, nieuwe auto.
ik denk dat het beste compromis de S-max is, de ruimte ga je naarmate de tijd verstrijkt steeds meer waarderen en het rijdt gewoon goed zeker met de 240PK, verassingseffect is zeker aanwezig bij die auto.
als ik cartblanche zou krijgen, misschien kijken of een audi a5 sportback binnen het rijtje valt zeker kwa styling een verassend grote auto!
@darkwolf: maar natuurlijk! Wat dom dat ik niet aan de A5 sportback dacht. Grote kofferbak met hatchback achterklep voor de spullen en genoeg ruimte achterin voor kleine tot middelgrote kinderen. Er staat een mooie facelift 2.0 TFSI quattro te koop met handbak: http://ww3.autoscout24.nl/classified/275926200?asrc=pl|as
Kijk, zo’n open blik geeft flink wat ruimte. Belangrijk is dat de auto praktisch is en lang recent blijft, waarbij ik reken dat deze ook weer een jaar of 8 mee moet gaan. Een 335i of 535i Touring ligt voor de hand, maar een minder vermogende versie kan ook wel. Opties die ik zie zijn de Megane estate GT220, Volvo V60/V70, focus ST wagon en Audi A4.
http://ww3.autoscout24.nl/classified/266794721?asrc=st|as
Snel zat
@mintbirdie:
Sorry, maar zei je nou geld zat?
@mintbirdie: bijna 40 mille voor zo’n hok met maar 150 pk? Even los dat het boven het budget is…
@e1000bmw523i: 20 – 35 mille + inruil? Meer dan 150pk heb je niet nodig in Nederland, ik vind het een erg fraai ‘hok’ in deze uitvoering.
@mintbirdie: Je vergeet de jaarvoorraad aan olie…
@e1000bmw523i: dat was echt een inkopper
Ik zou voor de Alpina D3 gaan. Alles wat de huidige auto biedt, maar dan met meer kracht, meer ruimte, en een vorstelijk afgewerkt interieur.
Het praktijkverbruik schijnt bij Alpina nogal mee te vallen, trouwens. Een van de dingen die het meer een zakenauto maakt dat wat de M-divisie neerzet.
@mout: het vorige of huidige model? Vorige d3 heeft een 4cil waarbij een 330d eigenlijk alles beter doet, behalve lichtvoetigheid(en style).
C350 CGI Estate, heerlijke ongeblazen 306pk sterke zescilinder waarmee je in de praktijk prima 1 op 11 kan halen.
C350 CDI kan ook, maar dan betaal je wel wat extra wegenbelasting.
Ehh… De beste keuze lijkt mij dan een 4 Serie Gran Coupe. Een 435i of een 428i die ondanks de 4-cilinder ook erg lekker rijdt!
@cupsport: Dat past denk ik net niet in het prijsplaatje :o
@granlusso: Dan een 420i en die langs een goede chipper brengen. het 20i en 28i blok zijn bijna hetzelfde, enige verschil zijn de gesmeden zuigers. Desondanks haalt een goede chipper 260pk en 420nm uit een 420i, dat is bijna 80pk en 150nm meer dan standaard!
@civicfk3: die heb ik als leasert en beveel ik echt niet aan als vervanging van de 330. Echt een prima auto maar weinig fun. Ik had wat minder budget en ben zoals hierboven geopperd voor een V70 2.5t gegaan. Super moter, betere stoelen, met R design best te pruimen en je propt me er een lading luiers achterin…
Ik denk dat ik dan voor een V60 T5 R-design zou gaan!
http://www.autotrader.nl/auto/volvo-v60/brandstof–benzine/?zoekopdracht=prijs-tot-36000%2Fvermogen–200-tot-250-pk
E46 330i touring Of e92 330i touring.
@964yellowbird: e91 touring heet ie dan. E92 is de coupé.
Als Mercedes fan-boy zou ik zeggen (aangezien je geen bezwaar hebt tegen benz of audi) dat je uit stal Mercedes ook nog de S211 / S212 (huidige E-klasse en vorige E-klasse stations) kunt overwegen.
Dat is echter wel de obvious choice, als je echter een wat vreemde eend in de beit wil: de GLK 250 / 280. Dat is een vrij grote unit die kwa verbruik rond je E46 zit, maar die heeft flinke stapels met ruimte en het is een soort SUV-achtige die, zeker met kinders, erg handig kan zijn. Nadeel is dan wel weer natuurlijk dat ie kneiters zwaar is.
Wat een vreemde lijst; voor de 330Ci krijg je nog 10k dus je een kunt een leuke Merc C-klasse break kopen: de 250d (211pk) zonder opties kost 45k
Reasonabler zou zijn een 220d met AMG pakket en paar opties
Een nieuwe audi A4 2.0TFSI, de nieuwe Superb, voor dat geld heb je al een 535d van 2 jaar oud…
WTF die alfa romeo ? Die alpina is leuk maar te hoge gebruikskosten
Waarschijnlijk vergeet ik één ding, het is Nederland…
@lowlow: voor de 330ci krijg je echt geen 10k inruil hoor hij mag blij zijn 6k krijgt auto is duur in onderhoud dus lastiger te verkopen.
Upgraden naar een E92 en voor het vrouwtje koop je een Twingo of zo. Als je dan met z’n allen weg wilt gebruik je de Twingo. In alle overige gevallen rij je de BMW, want je bent een man en een man rijdt verdomme niet met een kinderstoel in de auto!!!
En gezien je leeftijd ga je mij dubbel dankbaar zijn, want je midlifecrisis staat op de hoek al te wachten. Als die klootviool je dan in je ballen trapt kun je het afschermen met de e92.
Zo. Ik heb gesproken en daar moet je het maar mee doen…
@Rick-dos: Kan hij dan niet beter
A) Die 330Ci houden en voor vrouwlief een nieuwe Twingo, MPV, SUV o.i.d. kopen?
B) Die 330Ci omruilen voor een E46 M3 en een Twingo voor de vrouw kopen?
C) Gaan voor een Alpina en voor vrouwlief een Twingo kopen?
;-)
@e1000bmw523i: Ik rijd een e46 coupe, en mn vrouw een twingo. Goed inzicht van je :)
@Rick-dos: een twingo, serieus? Hou dan gewoon deze BMW en koop er voor 25k een 330 vanaf 2009 bij!
Het condoom is gescheeeeurd
@lucas23: haha nou dan weten we wel meteen de oorzaak van het probleem.
Doe die alpina maar
Ik heb niet zo veel tijd, dus ik ga voor het eerst als en fanboy reageren:
Neem deze, voldoet aan alle eisen en brengt een smile op je gezicht!!!
http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=276593994
@gtwillem: Haha, je kan zelfs altijd picknicken met de kleine!
@gtwillem: maarrrr, waar laat hij de kinderwagen?
@e1000bmw523i: zit een beste laadruimte onder de picknick tafel ;-).
Ford Mondeo Wagon MK4 met 2.0 Ecoboost of 2.5T
Snel zat, ruimer vind je ze bijna niet en het rijdt erg goed.
Een volvo v50 t5 is ook leuk. Maar wil meneer schakelen of automaat? Moet het ook een sterke trek auto zijn. Straks met de caravan naar de camping? Misschien eerst maar is meer dingen op papier zetten.
Wat is dit toch voor rubriek pfff…
@schellekens006: Ik dacht hetzelfde, wat kan mij het nou schelen dat meneer geld teveel heeft en een koter op komst heeft. Maar schijnbaar geen moeite wilt doen om zelf uit te zoeken wat voor auto hij wil/kan kopen.
@sanderm3: Gefeliciteerd met je uiterst kortzichtige reactie. Geld teveel is iets anders als een groot budget hebben. Ik ben een autoliefhebber en als dat goedgekeurd wordt door je gezin dan kun je daar nou eenmaal wat geld in pompen.
Bovendien als je wat te spenderen hebt wordt het juist lastig: Er is zo veel moois op de markt binnen budget. Het klinkt ietwat verwend maar ik heb de laatste tijd zo veel autodealers gezien, zoveel internetsites gezien, en er komt steeds meer bij. En bovendien weet ik van heel weinig auto’s of er veel kosten overheen komen, of het veel onderhoud nodig heeft en of het een beetje betrouwbaar is.
@sanderm3: Leuk toch als we hem met ze alle kunnen helpen en onze mening geven? Volgens mij is het daar een “blog” voor.
BMW 5 serie? Mercedes E klasse? Lexus G klasse? Passat? Of doe eens gek en zoek een grote Amerikaan? 300C ofzo
Skoda octavia RS. Is er in benzine en diesel. Zee aan ruimte.
Dit is wel een hele brede keuze. Zat geld en alles is goed, als het maar leuk is. Een lijstje wat bij mij op komt.
– 330i/335i e91
Mooie snelle auto, en weer die heerlijke 6 in lijn. Ik zou voor een donkerblauwe station gaan. Camelkleurig leder en een M pakket.
– 159 1750TBI
Stiekem is deze motor en stuk beter dan de Amerikaanse 3.2 die ook leverbaar was. Met een TI pakket, mooie wielen en rode lak staat er werkelijk een dijk van een wagen
– Audi S4
de B8 is net te krijgen voor dit budget. Heel mooi, heel snel, maar geen BMW natuurlijk
– Volvo V60
Met dit budget kan je een hele mooie uitzoeken, er staat voor 30k zelfs een T6 te koop.
– Audi RS3
De goedkoopste die ik kan vinden staat voor 38k te koop. Als je voldoende kan krijgen voor de 330ci is dit ook een hele gave optie. Echter zijn de meeste een stuk duurder, en kan ik me voorstellen dat met de kleine op komst er ook aan andere zaken geld uitgegeven moet worden.
Dit zijn de tweedehands keuzes. Zou ik persoonlijk altijd voor gaan. Nieuw is zo zonde van je geld!
Ik mag Lucas wel.
Gewoon lekker degelijk truttig negen jaar met een auto doen.
Advies?
Doe ik niet aan !
Mijn ervaring met de 159 Alfa is louter positief, degelijk gebouwd, geen rammelbak of spijkerbak en inderdaad betaalbaar qua aanschaf en verbazingwekkend genoeg ook qua onderhoud.
Maar ieder zijn meug !
@desjonnies: Haha inderdaad. En wat die 159 betreft, ik weet bijna zeker dat dat mijn volgende auto word. (over een jaar of 3)
@desjonnies: zelfde ervaring hier met de 159. Staan zat mooie te koop en daarna even richting Nunspeet voor een Squadra kuurtje. 240 pk en een heleboel nm meer.
Beste Autoblog en lezers,
Allereerst: al ziet het er met zo’n budget allemaal goed uit, twee auto’s naast elkaar kunnen we net even niet veroorloven. Jammer aan één zijde, maar aan de andere kant, dan kan er weer wat geld op ons budget bij.
Een MPV valt sowieso af, het is natuurlijk dé gezinsauto, maar we weten nog niet eens zeker of we doorgaan naar een tweede kind.
Een BMW F30 stationwagon of sedan is inderdaad een obvious choice, maar ik wist eigenlijk niet dat die tegenwoordig zo goedkoop zijn! Het feit dat je een E90 Alpina kunt krijgen voor 30 mille is ook best wel een verrassing.
En die Seat, voor een jong gezin met één kind zou dat natuurlijk ideaal zijn, ook een verrassing dat die zo goedkoop zijn. Ik had echt even wat beter research moeten doen in prijzen en dergelijken! ;-)
Ik hou dit advies in mijn achterhoofd, nogmaals bedankt en ook naar alle lezers.
Groeten,
Lucas.
P.S. de mail is al wat ouder maar vorige week is mijn vriendin bevallen van een jongen. Zijn naam is Mark en we gaan hem sowieso mijn autoliefde proberen over te geven! Althans, dat is het idee.
@lucas330: Volkomen begrijpelijk. Ik hoop dat je iets aan al deze adviezen hebt. Gefeliciteerd met Mark, hopelijk gaat alles goed met hem en is het een kerngezonde petrolhead in wording.
@lucas330: Gefeliciteerd!
@lucas330: Gefeliciteerd met je kleine man!
@lucas330: Gefeliciteerd met jullie zoon. Mocht-ie nou niet met auto’s hebben, dan moet je je in je handen knijpen dat hij gezond is/blijft. Geniet er van.
@lucas330: Gefeliciteerd!! ?
@lucas330: gefeliciteerd
je hebt de boel goed op orde als je op die leeftijd een kind hebt en nog een dikke 40 rooie over het voor een auto
ik zou als ik jou was wel goed blijven oefenen voor een 2e kind ;)
@bmwpowerm5: Hmm.. ik denk eerder rijke papa als je op je 24e al een 330i van 2 jaar oud rijdt.
@lucas330: Gefeliciteerd met Mark :-) Wat de auto betreft: gewoon houden. Emiel is intussen drie, en gaat al drie jaar probleemloos mee met de Saab Cabrio – hij is zelf mee op vakantie gegaan naar Italië met de auto. Dat houdt hij nog wel even vol. En dus denk ik dat je Mark makkelijk kan vervoeren in je BMW – want die is zelfs nog wat ruimer dan mijn Saab. Er is pas een mogelijk probleem als je twee van die minimensen mee moet nemen. Tot dan: gewoon houden, die BMW.
Bedankt voor alle felicitaties!
@BaRa: Ruimte is niet het enige probleem, ik vind dat voor de tijd is de 330 goed uitgerust, maar ik ben een beetje een “geek”, dus heel erg geïnteresseerd in snufjes van dit decennium. Nog een reden dat ik iets nieuws wil.
Plus, we gaan de baby voortaan nog vervoeren in de Beemer, probleem is dat zowel mijn vriendin als ik niet echt het toppunt van comfort op de achterbank vinden, en de Maxi Cosi moet voorin…
Dit en de 330Ci houden. De rest van het budget ga je nog nodig hebben voor het kind…
Een Alpina B10 Touring is een betere keuze qua ruimte dan een 3 Touring. En er zijn dus ook zat BMW 5 Tourings met fatsoenlijke prestaties…
Als je liever een sedan wil, dan is deze misschien iets voor je. Voor je vrouw koop je dan een “leuke” MPV/Cross-over.
Maar je hebt ruimte nodig, dan is een touring/estate/combi toch het beste. Een Renault Megane GT220 is dan een leuke optie. Heb onlangs een proefritje gedaan met een exemplaar; het rijdt heerlijk comfortabel, iets wat heel belangrijk is met een (slapende) kleine aan boord.
YOLO-advies: koop een 2 Serie Active Tourer (of Grand Tourer voor je eigen voetbalelftal). Houdt die klootviool M.L. Crisis genaamd, die @rick-dos aanhaalde, ook permanent buiten de deur…
@e1000bmw523i: Ik ben nog DE gezinswagen bij uitstek vergeten. Stiekem had ik verwacht dat @desjonnies hem zou noemen: de Renault 16 TX.
Heerlijk was dat op de achterbank! En een gigantische kinderwagen kun je er ook prima in kwijt.
@e1000bmw523i: de Megane GT220 is inderdaad een prima keuze. Blok is in de basis hetzelfde als van de RS, ik heb al vermogensuitdraaien gezien van 300 pk en (naar ik meen) 400 Nm.
Er staat volgens mij een facelift model te koop voor rond de 25 mille. De rest van het budget kan dan gebruikt worden voor de kleine.
Hoeveel KM heeft de huidige 330 gelopen? Ik ben afhankelijk van KM-stand misschien geinteresseerd…
Als er andere users een leuke optie weten voor een FL e46 6-cil met leer en sportstoelen hoor ik het graag. Blijkt vrij lastig in NL, en met prijs van importeren wordt t wel vrij prijzig;(
Een Volvo met D5 of een E300 Estate. Of – raar advies – een Dodge Journey of Nitro.
http://www.prinsalfa.nl/aanbod/alfa-romeo-159-sportwagon-1750-ti_2346/?filter%5Bmodel-391%5D%5B22%5D=159&filter%5Bbrandstof-394%5D%5B18%5D=benzine&filter%5Btransmissie-396%5D%5B17%5D=handgeschakeld&order=datum-nieuwst
@StefanoDiBosso: mooie uitvoering, ik rijdt persoonlijk ook in een 159 (zei het de sedan ook met TI pakket) enkel!!! dakrails op een ti…. dat is niet orgineel
ik weet absoluut dat je een leuke 1750TBI kunt vinden orgineel TI met trekhaak alleen ik denk niet dat het een geschikt alternatief is voor de hier beschreven vraag
Wat een heerlijke luxepositie heb je dan zeg, jaloers! Hier even een greep waar ik naar zou gaan kijken:
Audi S4:
Heerlijke wagen, zowel sedan als avant. Het is Audi, dus afwerking is helemaal top. Het verbruik is weliswaar iets hoger dan je E46, maar je hebt wel iets unieks. En je hebt een wolf in schaapskleding, ze vallen niet op. Maar pas op, daardoor wel erg diefstalgevoelig..
http://ww3.autoscout24.nl/classified/275286311?asrc=st|as
BMW 335i:
Ook deze auto is fantastisch, ongeacht welke vorm in carrosserie. Wellicht wil je weer een BMW omdat je al jaren een BMW bezit, daar kan ik wel inkomen. Het blok is ontzettend goed, sterk en bloedsnel. Een uitvoering als deze zit lekker in de opties, maar de prijs is er ook naar. Qua ruimte niet de beste in zijn klasse, maar ruim zat vermoed ik zo.
http://ww3.autoscout24.nl/classified/275508583?asrc=pl|as
Mercedes E/C350:
Zijn allebei fantastische auto’s met een fijn motorblok. Wil je toch wat meer ruimte, kies uiteraard dan de E-klasse. In mijn ogen niet de mooiste Estate die je kunt vinden, maar mag zeker niet missen in het rijtje.
http://ww3.autoscout24.nl/classified/232050285?asrc=st|as
En ik heb twee YOLO adviezen:
Infiniti M37 S Premium:
Het verbruik is lekker hoog, maar hiermee heb je echt een uitzonderlijke auto. Een auto die je niet koopt met verstand, maar met je hart (mocht je het mooi vinden). Je bent uniek op de weg, ik kom ze bijna nooit tegen. Een keer met iemand mogen meerijden, het is uniek en het rijdt best goed en is vlot zat.
http://ww3.autoscout24.nl/classified/271676203?asrc=st|as
Opel Insignia OPC:
De lokale pomphouder gaat erg blij met je zijn, net als de staat. Hij lust met gemak een paar druppels maar wat een auto! Echt een bloedsnelle tourer. Is nog comfortabel te rijden ook, maar als je het gas eenmaal intrapt… Ook hiermee ben je uniek op de weg, er rijden er maar weinig van rond.
http://ww3.autoscout24.nl/classified/275947820?asrc=st|as
En zo kan ik nog wel even doorgaan. Er zijn zoveel mogelijkheden met dit budget.
Wellicht een mooie Mondeo, Passat, Jaguar of Volvo?
Ik persoonlijk zou, wat dit rijtje betreft, kiezen voor de 335i zoals hij hier staat. Fantastische uitgevoerd. Juiste kleur, goede velgen en heerlijke motor.
BMW E60 545i of 550i op lpg met een gemodificeerde uitlaat. Lachen, gieren en (letterlijk) brullen met die V8 en je tankt momenteel voor 53 cent per liter (nog meer lachen). Neem een exemplaar met de comfortstoelen en een M-pakket (lekker dik). Spoorverbreders en minimaal 19 inch eronder en het ziet er dik uit.
Koop een E500, of als je echt een bmw wil een 550i? Lekker incognito en o zo snel en praktisch
The obvious choice als praktischere auto voor een BMW-rijdend gezinnetje met een kleine op komst, een brede smaak en €35k is de BMW 220i Active Tourer.
Ik zou ook eens bij de Ford Focus ST Wagon gaan kijken! Ik vind hem erg fraai en zijn prestaties zijn ook meer dan prima! Plus het is standaard een bomvolle auto qua opties.
Kom bij mij een corsa opc kopen tijdens de big event! Of een flinke insignia wellicht?
Als je niet vies bent van een auto met dik een ton kilometers op de teller, zou ik voor een RS6 Avant C6 of (als het ook een sedan mag zijn) een RS4 of M3 van de vorige generatie gaan. Heel leuk speelgoed, en voor 35k + de 330ci (mits in goede staat) is dat ook wel te doen. Ik moet er wel bij zeggen dat ik totaal geen idee heb of die dingen meer of minder dan 1 op 10 rijden.
Wie koopt er nou een S-Max….
Dit lijkt me een hele goede optie:
http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/bmw/m962413480-bmw-5-serie-535i-high-executive-aut-steptronic-m-sportpakke.html?utm_source=autoblog&utm_medium=referral&utm_campaign=CA____autoblog_promotie_site_autoblog&utm_content=80017
Super comfortabel, heerlijke 6 in lijn, wat wil een mens nog meer?
Haha 1 op 7 ofzo…
335i station is minder als een 330i veel meer onkosten aan..dat is nadeel met powerstations die hebben ook hogere onkosten. Heb destijds precies zelfde gehad mijn Civic type r ingeruild op een bmw 335i station van 3 jaar oud…nou de kosten waren de minder leuke bijkomstigheid.
Ik zou Japanner kiezen Maarja dan is je keus beperkt. Een Mazda 3 mps is 5 cilinder dacht ik, origineel, snel en redelijk zuinig en oerbetrouwbaar.
Ik kan heel moeilijk deze ‘verhalen’ geloven eigenlijk. Wie verzint deze rubrieken ?
Misschien is dit wat?
Mini Cooper S Countryman (JCW behoort tot de mogelijkheden)
BMW X1 2.8xdrive
Een nieuwe 2 Active Tourer?
Koop ook een cupra 4 , gister opgehaald rijdt ontzettend lekker en verslavend geluid. Ook lekker comfortabel tegenover mn oude mx5je.
Een benzine, verbruik van 1 op 10, al negen jaar. Dan vallen de diesels vast af. Een vierdeurs klinkt handiger dan een tweedeurs en is met één kind nog goed te doen. Mocht er een tweede komen, dan is een station wel verrekte handig. Maar ik gok dat de nieuwe auto ook langer dan 4, 5 jaar mag blijven. Mijn persoonlijke eis zou dan ook zijn dat het design niet snel oud wordt. Auto’s als de E91 (BMW of Alpina), 159, A4/S4 B8, V60, V70 etc. vallen dan snel af. Met een nieuwe auto als de Leon heb je dat minder, maar ook die is al dik twee jaar op de markt. Als je daar 6, 7 jaar mee doet ruil je een 10 jaar oude Leon in. Het zou mijn voorkeur niet hebben, maar soit.
Het budget is vrij ruim. 20k + inruil of 35k + inruil. Kijkend naar wat er in Nederland te koop staat aan E46 330i’s coupees en sedans, denk ik dat je zo’n 7k voor je huidige auto kunt krijgen. Om die reden heb ik het zoekbudget vastgesteld op zo’n 30-35k. Zoeken in Nederland als Duitsland, met (voor nu) een sedan. Als het budget nu voor een privé auto met een kind op komst al 40k is, dan ga ik er vanuit dat er bij een eventueel tweede kind ook budget is om vrijwel dezelfde auto van hetzelfde bouwjaar in station te kopen.
Goed, criteria te over. Afvallers heb ik ook benoemd. Wat moet het dan wel worden? Een 3-serie kan, zoals de F30. Maar net als bij Audi en in mindere mate Mercedes, vind ik het design al snel gedateerd. Bij de E46 heb je dat totaal niet en de enige moderne BMW’s waarbij ik het niet heb is de 7-serie F01, de vorige X5 E70 en de huidige 5-serie F10. De E-klasse heeft er ook minder last van dan de C-klasse, vind ik. Maar ik vrees dat je met de overstap van een 330 Ci naar een E-sedan ontzettend spijt krijgt en de gewende rijdynamiek bij een F10 nog enigszins terug vind. Ik heb geen ervaring met F10 en sport/M-onderstel, maar ik kan mij voorstellen dat een dergelijke uitvoering de voorkeur geniet. Deze zijn zeldzamer, maar over een handbak moet je helemaal niet beginnen in dit segment.
Goed, dit lange betoog komt ten einde. De auto in onderstaande link zou mijn keuze zijn. Voor 37k waar vast over valt te onderhandelen naar 34/35k, te koop bij een (Nederlandse) BMW dealer, met het oog op het aantal jaren dat hij mee moet gaan; een fijne lage km-stand, zescilinder (niet atmosferisch maar wel een fijne 258 pk), open dakje, M-pakket + onderstel, 18 inch lichtmetaal, bi-xenon, verwarmbare stoelen, etc. etc. Mogelijk houd je niet van zwarte BMW’s, maar in combinatie met het bruine leer is het naar mijn mening wel uitermate smaakvol.
http://ww3.autoscout24.nl/classified/254746997?asrc=st|as
@phaeton: is viercilinder
@frederik: Ehh, ja. Waarom ik dat dacht weet ik ook niet. Dank voor de correctie.
@phaeton: @frederik: Heren, of ik moet mij vergissen, of het is een 6-cilinder wat in de 528i ligt.
Dan is het vast een automaat zijn coupe want BMW geeft op dat mijn 330i elektronisch is begrensd ? (6 handbak)
Lekker voor de 159 tbi gaan laten chippen (240 pk)en een hele hoop geld over houden. Zelf ook al 2,5 dik tevreden met mijn 159 wat een genot om te rijden en erg goedkoop in onderhoud.
Ooit gedacht aan de jaguar XF sportbreak?
@dailydriver: Team sky reed ermee als coursewagen van Froome.
Zo’n lexus uit de IS reeks is 2e hands wel op te pikken met dat budget. De alfa 159 ziet er ook ongelofelijk goed uit.
Maar ik zou voor 2 autootjes gaan, gewoon die BMW van je houden en er een baby-wagentje bijdoen, een praktische 4 deurs peug of toyota…
DODGE CHALLENGER!!!!
Oké. Dit is dus iets minder zuinig, maar er ligt wel een fantastische V8 compressor in het vooronder:
http://ww3.autoscout24.de/classified/267971094
Schitterende Designo uitvoering met volledig zwart alcantara/leder interieurafwerking en beige lederen zetels. Een zee van ruimte, easypack laadvloer, zo’n 500pk en toch comfortabel.