
Vandaag gaan we een lease auto achter laten en op zoek naar een geschikte vervanger!
Leasen. Het lijkt een concept van de laatste 10-15 jaar. Uiteraard bestaat het concept al véél langer. Dat weet Co als geen ander, want hij leaset al 30 jaar auto’s. Zijn huidige lease auto is een Volkswagen Golf in de sportief/economische GTE uitvoering.
Na al die tijd is het dan eindelijk afgelopen, Co wilt en hoeft niet meer te leasen. In een kort en bondig mailtje laat hij weten over te gaan naar een privé auto. Kijken we naar zijn voorkeursmodellen dan blijkt dat er niet een vast carrosserietype is, maar dat de auto praktisch voldoende moet zijn voor 2 personen en een paar extra indien nodig.
Ook leeftijd lijkt er minder toe te doen, daar de Volvo 850 ook als interessant wordt gekenmerkt, een model dat 25 jaar geleden op de markt kwam… Voordat we verder gaan, even een tabel om te zien binnen welke kaders we mogen zoeken:
Huidige /vorige auto's: | Volkswagen Golf GTE |
Koop / lease: | Koop |
Zakelijk / privé: | Privé |
Budget: | Circa €10.000 |
Jaarkilometrage: | 15.000 km |
Brandstofvoorkeur: | Geen, maar benzine lijkt logisch |
Reden aanschaf andere auto: | Switch van lease auto naar eigen auto |
Gezinssamenstelling: | Twee volwassenen + 2 kinderen |
Voorkeursmerken /modellen: | Alfa Romeo 159, Audi A4, Volvo V50, Volvo 850, Peugeot 406 coupe |
No-go modellen / merken: | SsangYong |
Er is dus eigenlijk enorm veel mogelijk. Na lang beraad op de redactie kwamen wij met de volgende 7 aanbevelingen en wederom 1 Yolo advies!
De rijdende lounge: Alfa Romeo Brera 2.2 JTS Sky Window (939D)
Omdat een 159 wel heel erg makkelijk is. De Brera was eigenlijk een rampzalige auto bij de introductie. Specifieker, een rampzalige Alfa Romeo Coupé. Je moet er alleen anders naar kijken. Het exterieur is niet zo mooi als de Concept, maar dat is altijd zo. Het is een bijzondere auto, ook als je normale snelheden rijdt. Normaal gesproken ga je met een Alfa een leuk bochtig B-weggetje zoeken, in deze is de reis zelf de attractie. Je zit in grote stoelen en dankzij het dak heb je altijd een enorme hoeveelheid licht, terwijl je s’nachts de sterren kunt tellen. De 2.2 motor dient voor de aandrijving van de auto, niets meer. Loopt gewoon 200 en blijft heel. Zie het als een Italiaanse Renault Avantime. Voor 10k kun je een keurig exemplaar vinden (2006 / 120.000 km).
850 Light: Volvo V50 2.4 Edition
De Volvo 850 begint een beetje oud te worden. Als je gecharmeerd bent van de stoelen, 5-cilinder en het uiterlijk, kun je evengoed voor een V50 (rijtest) opteren. De V50 is een heel stuk kleiner, maar voorin zit je prima. Je moet wel echt een fan zijn van de roffel van de vijfpitter, want de 2.0 is met 145pk sterk zat en is wat minder loom. Het onderstel van de V50 is van de Ford Focus en dat betekent dat een prima wegligging: comfortabel met voldoende scherpte. Voor 10k kun je een prima exemplaar van ná de facelift vinden. Controleer wel even of de opties er op zitten die je wilt, want ze zijn niet allemaal even rijk uitgerust. Check deze video om te weten waar je op moet letten.
Ruwe Bolster: Subaru Legacy Touring Wagon 2.0R
Precies het tegenovergestelde van de Alfa Romeo Brera. De Legacy (aankoop advies) is absoluut geen rijdende lounge en ook geen stijlicoon op wielen. Het was ook zeker geen leasetopper. Maar als particuliere koop zijn er nauwelijks betere opties. De Legacy is zeer betrouwbaar en uiterst praktisch. Dankzij de permanente vierwielaandrijving is sneeuw en modder juist leuk. Voor 10k heb je een nette 2.0R van na de facelift. Twee nadelen: de motor lust wel een slokje en het dashboard is niet heel erg hoogstaand (maar het werkt wel allemaal). Het design is nog steeds vers, zeker de Wagon variant.
De-Niet-Premium-Audi: Seat Exeo 1.8 TSI Style
Wat is premium? Het imago of de hoge bouwkwaliteit? Toen de B7 A4 aan zijn einde kwam, werd de complete assemblagelijn van Ingolstadt (D) naar Martorell (E) verhuisd. Er kwam een iets ander frontje en kontje op en tadaa: een nieuwe Seat topper! Als sedan ziet het de Exeo er niet zo mooi uit, maar de ST versie ligt al een stuk beter op het netvlies. Goede (18″) velgen en een leuke kleur doen een hoop. Van binnen heb je het interieur van de A4 Cabrio en fijne stoelen. De 1.8 TSI is een prima motor: relatief zuinig en voldoende koppel onderin. Die motor is wel even iets waar je op moet letten in verband met olieschraapveren. Als dat niet is gedaan kun je er nog een fix voor krijgen. Houdt daar wel even rekening mee.
Miskend: Peugeot 407 Coupe 2.2-16v Pack
Je gaf aan de Peugeot 406 Coupe te overwegen. Qua uiterlijk is het nog altijd een schoonheid en kan de tand des tijds prima weerstaan. Het interieur kan dat absoluut niet en daarom raden wij de opvolger aan. De 407 Coupe is minder jaw-dropping dan de 406, maar nog altijd knappe kar en van binnen een paar niveau’s hoger dan de 406. Ga voor de 2.2 benzine motor. Deze loopt erg mooi, is vlot, relatief zuinig en over het algemeen genomen betrouwbaar. De 407 had destijds wat elektrische storingen, maar dat zal bij de meeste ondertussen wel verholpen zijn. Sowieso eerst even deze video bekijken voor de aandachtspunten. Qua sturen is het niet een heel dynamische auto, maar er zit meer scherpte in dan bij de Brera (jazeker!).
Japanse Dreier: Lexus IS250
Uiteraard kunnen we de BMW 3-serie (wéér) noemen, maar dat doen we dit keer even anders. De tweede generatie IS kan de 3-serie minimaal partij bieden. Qua rijden is de Lexus is ietsjes meer uitgewogen (met name het afrolcomfort is beter, de E90 was een van de eerste BMW’s met runflats). De dieselversies hadden zo hun issues, maar de benzine motoren staan bekend als foolproof. In Nederland was alleen de 2.5 V6 leverbaar (IS-F niet meegerekend) als je een benzinemotor in het vooronder wilde. Je hebt niet alleen een heuse V6, maar net als de BMW ook aandrijving op de achterwielen. Stiekem vinden we hem mooier dan de huidige IS. Voor 10k is er voldoende keuze. Met name een aantal exemplaren met weinig kilometers bij particulieren.
Nuchter: Ford Mondeo Ghia 2.0 16v
De auto van James Bond in Casino Royale! De Mondeo (rijtest) is nog altijd een van de fijnst rijdende auto’s in zijn klasse: sportief doch comfortabel zoals ze dat alleen bij Ford lijken te kunnen. Voor 10k heb je een 2008 model met niet al te veel kilometers in luxe Ghia uitvoering met 2 liter motor (inderdaad, dezelfde als in de Volvo). Nog een voordeel van niet-premium: het is een zeer ruime auto. Ook prettig is dat de huidige Mondeo nogal lijkt op de vorige, dus je rijdt niet overduidelijk in een oud model. Tip: de liftback ziet er nog het meest vers uit. Ocassion video!
Yolo: Infiniti FX35
Deze Infiniti stamt nog uit de tijd dat Nissan ze zelf nog niet naar Nederland haalde. Het was een bescheiden importsuccesje te noemen wat er uiteindelijk tot heeft geleid dat we nu een heuse Infiniti importeur kennen. De FX35 (rijtest van @autoblogger) is een van de best rijdende SUV’s met bakken karakter. Er is niets wat er op lijkt! De V6 komt rechtstreeks uit de 350Z (Z33) en weet de FX35 tot redelijke prestaties te helpen. Alle FX35’s (rijtest van w0o0dy) werden compleet afgeleverd en staan bekend als deugdelijk. De FX35 is niet bij veel mensen bekend en dat zie je terug in de prijzen, voor 10k heb je een redelijke keuze uit nette exemplaren. Ok, de kosten liggen een stuk hoger dan een middenklasser, maar zitten lang niet op Range Rover of Porsche Cayenne niveau.
Wil jij ook advies over je volgende auto? Mail dan naar tips-apenstaart-autoblog-punt-nl met het onderwerp Autoblog-Advies. Voorzie ons dan van de gegevens in de tabel en beschrijf duidelijk eventuele andere zaken die relevant zijn! Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!
Een Fiat Multiplex met weinig km’s
Kijk eens voor een S60 na 2005, en dan een 2.5T. Heerlijke auto, vooral met een 6traps Geartronic. Stuurt gewoon goed, en binnen je budget heb je de dikst aangeklede met weinig km’s.
@volvo-s60-adept: o ja, ik ben fanboy, maar ook nuchter beschouwd gewoon een goed alternatief gelet op je voorkeuren.
Voor die 10k kun je best een leuke 850 T-5R kopen, dat zou ook mijn keuze zijn!
Infinity FX35, blijft een beauty zeg. Zelfs na die jaren blijft het een nekkendraaier. Jammer dat de FX45 buiten budget valt.
Yolo-advies is nog zo gek niet! Vraag me niet waarom maar heb om de een of andere reden een zwak voor de FX, straalt iets uit.
De Brera is een erg leuke opvolger.
Nóg steeds een enorm mooi model, vooral door die karakteristieke kont. Én de neus met de typische Alfa Romeo gril die mooi aansluit op de v-vorm in de motorkap, het blijft gewoon enorm mooi. Zoveel mooier dan de zwaar overdreven luchtrooster die tegenwoordig op menig auto zitten.
@moveyourmind: die +2 extra personen moeten dan wel gaan lopen.
Of als je niet van een CVT houdt ga je voor de Legacy 3.0R spec-B. Die heeft namelijk een handbak. Wel iets minder zuinig natuurlijk.
Oei wat een leuke mogelijkheden geeft dit. 30 jaar lang een leasebak en nu opeens alleen nog maar privé rijden. Klinkt alsof het wel eens pensioen zou kunnen zijn.
In dat geval past een Mercedes w123 coupé goed in het plaatje. Comfortabel, betrouwbaar, ruim, goedkoop en een schitterend ontwerp. Evenals de voorganger trouwens, welke ook nog belastingvrij is. Maar wel merkbaar iets ouder. Dus, de w123. Een vier cilinder (230E) als je zuinig en extreem betrouwbaar wilt, een 280E als het verbruik en onderhoud wat meer mag zijn. Genoeg keuze, en dankzij de belasting regels tegenwoordig best zeldzaam op de weg. Of je laat dit automotive hoogstandje schieten en gaat voor een veilige saaie keus.
@lekbak: nee, co heeft een internationale functie binnen het bedrijf gekregen. Nadeel is geen lease auto meer
Weinig km,s ..
10 rooitjes ..
30 jaar leasebak ..
Neem lekker een hardtop cabrio kerel ..
Merk maakt niet zoveel uit ..
VW Eos .. Focus .. C70 .. MB .. BMW ..
Allemaal prima brikkies ..
Verwen jezelf ..
De Lexus! Oogt nog modern, strak en een heerlijk motorblok.
Citroen DS3, onwijs leuke kar met alle ruimte voor 2, en meer waar nodig. Onder de 10k te krijgen en vaak nog goed uitgerust ook.
Iets uit het C/D-segment dat net de eerste ton heeft gedraaid lijkt me wel een goede keus. Ik heb op estates gezocht, maar alle voorbeelden zijn ook als sedan of hatchback te krijgen.
Een Renault Laguna met zo ongeveer alle opties die leverbaar waren, bomvol dus: http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=291613831
Nog zo’n comfortabele estate, een Citroën C5: http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=288770091
Kleiner, kaler en sportiever, een BMW 320i: http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=291529642
Een zeldzaamheid die iets beter is uitgerust dan de 3-serie. Met 200 pk de krachtigste auto in het lijstje. De Skoda Octavia RS: http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=280036128
De geijkte keuze, een 159. Deze staat bij een merkdealer: http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=287638191
@knipperlichtje: Oeh, die Octavia RS, hebben!
De Brera is altijd een van mijn favoriete auto’s geweest (en dan helemaal in cabriovorm als de Alfa Romeo Spyder), nog steeds erg mooi qua design.
De verstandige keuze lijkt mij de Volvo. Betrouwbaar, grote markt voor. De Seat Exo heb ik ook eens overwogen, maar dat is een vrij onbekende en ongewilde auto. Betekend dat je hem voor een prikkie kan kopen, maar je komt er vervolgens ook weer moeilijk vanaf (ik ken iemand die er een heeft gekocht voor 7.5k, en een jaar later een lease auto kreeg. Dat ding heeft nog anderhalf jaar op marktplaats gestaan voordat hij hem toch maar een prijs van 4K heeft geaccepteerd).
Volvo 850R/ V70 R, Mazda RX-8, Subaru WRX STI.
Ik heb de 407 coupé 3.0 V6 gehad. De fijnste auto die ik hem gehad en motorisch beter dan de 2.2, de 407 is aardig aan het gewicht.
Ik heb er 100.000km in 1,5 jaar mee gereden en ik heb 0.0 problemen mee gehad. Zeker de automaat is niet te versmaden, gebouwd door Porsche.
Het enige wat een aandachtspuntje is zijn de, elektrisch verstelbare, veerpoten achter, na 50.000km zijn er rubbers in de veerpoten versleten en kunnen ze lichtjes een rammelend geluid maken op slechte wegen.
Alfa of de peug! Die 407 is net een Ferrari! Misschien een CLK?
Al die lijstjes die willeme maakt. Allemaal van die auto’s die naar de klote gaan, althans dat vernam ik laatst uit betrouwbare bron.
Bron: willeme zijn lelleke zus.
OT: Op je oude dag kun je natuurlijk ook voor een lekkere WRX gaan. No limits.
Dacia TURBO
Uit eigen ervaring kan ik de V50 2.4 geartronic aanbevelen.
Heerlijke auto!!!
Een tijd met de IS-250 gereden. Heerlijk comfortabele wagen, maar toch zeer sportief te rijden (211pk dacht ik). Lekker stuurtje, comfortabele zetels. Lekker V6 geluidje
Laat die Obesitas-Opel Brera staan en ga voor de duurste gebruikte Alfa GT met Busso V6. Yolo!
@menaz: inderdaad. Rijdt een stuk fijner.
Peugeot 406 coupe, zalige auto
Wat is die brera toch prachtig ?
Ik zou dan toch zeker die Lexus overwegen!
Ford Focus ST met de 2.5 vijfpitter. Staan er aardig wat voor ca. 10k!
@Dizono: Dat geluid!
@dizono: Geweldig advies. Als het even kan altijd voor een focus st gaan.
@dizono: of een Mondeo mk4 met dezelfde 2.5T motor als in de St…
Zo`n Exeo is een top optie!
Ik heb ook in deze categorie geshopt en had in eerste instantie een exeo aan geschaft 1.8tsi maar het olie verbruik lag 4,5liter per 100km heb hem weer geruild en rij nu in een v40 d2 ook een heerlijke wagen
Avensis? Degelijk en goede benzine motoren 1.8 is ruim voldoende!
Kies de mooiste e46/e39 die er te vinden is en je zit goed voor 10 jaar
Infiniti!
Lekker fictief, “ff een mailtje ” naar de werkgever om je GTE in te leveren, Yeah right. Wat gaat die met de auto doen ? Oplossen ??
@blo3to3t: Waar lees jij dat dan? Het mailtje waar in het artikel over geschreven wordt, is het aankoop advies verzoekje aan Autoblog. Waarschijnlijk zit zijn leaseperiode er gewoon op.
Blief je betrouwbaar? Lexus IS
Blief je praktisch en betrouwbaar? Sub Legacy.
Blief je graag iets totaal anders? Infiniti FX35.
Exact dit gedaan sinds een maand, van een Auris Hybrid naar een dikke V70.
Lekker luxe, log en comfortabel.. Net als mij ?
het leven is te kort om in een Volvo V50 te rijden.
Fiat bravo. Voor 10k heb je de meest complete met weinig km’s
Wat moet dat heerlijk zijn:geen golf meer