Welke auto is de beste keuze als je zoekt naar een straatlegaal trackday speeltje? Team Autoblog zoekt het voor u uit!
Vandaag gaan we kijken naar een wel heel leuke categorie auto: eentje voor de hobby. Een voertuig enkel en alleen voor de plezierritten, toerriten en circuitdagen. Wat zijn dan eigenlijk de leukste en beste opties? Een Autobloglezer zit daadwerkelijk met deze vraagstelling in zijn maag. Hij heeft een Tesla Model 3 Performance voor door de weeks en ondanks dat je daar best mee kunt sturen, mag het wel iets spectaculairder zijn. Niet zozeer qua snelheid, maar qua beleving.
Lars zit een beetje te twijfelen. Hij vindt het geweldig om toerritten te maken door Europa, maar eigenlijk wil hij ook geregeld trackdays doen om de auto uit te laten en het ware potentieel aan te kunnen spreken. De auto moet dus beide disciplines beheersen.
Ook op een bergpas moet je met meer dan 200 pk eigenlijk al heel goed op letten dat het niet veel te hard gaat. Dus Lars is op zoek naar een auto die het beide kan. In een ideale wereld zou je zeggen: Porsche 911 GT3. Dat weet Lars ook, maar dat is nog even een stapje te ver. Zowel qua prestaties als qua prijs is dat een zeer serieuze stap omhoog.
Lars is pas 35 en een GT3 gaat “er ongetwijfeld nog wel komen wanneer ik 50” en vijf jaar later een GT3 RS ter compensatie van het welvaartsbuikje. Dus eigenlijk is het een soort vraagstuk: wat te kopen als je het niveau MX-5 / E36 ontstegen bent, maar nog niet meteen op GT3-bedragen uit wil komen. Wat zit daar tussen in?
Zijn E36 en MX-5 zijn beide voorzien van vele upgrades en hij is dat ook van plan te gaan doen met de nieuwe auto, zij het minder ingrijpend. Denk aan banden en remmen. Items die je ook weer om kan wisselen om de auto origineel te houden.
De tabel van Lars ziet er als volgt uit:
Huidige /vorige auto's: | Tesla Model 3 Performance, Audi A5 Coupé, Mazda MX-5, BMW E36 |
Koop / lease: | Koop |
Zakelijk / privé: | Privé |
Budget: | ongeveer 35.000, of het moet een 997 GT3 zijn |
Jaarkilometrage: | Zo'n 10.000 km per jaar denk ik |
Brandstofvoorkeur: | Benzine |
Reden aanschaf andere auto: | Zoek een leuke voor trackdays en toerritten. |
Gezinssamenstelling: | Nvt |
Voorkeursmerken/modellen: | Porsche 997 GT3, maar kan later ook nog altijd. Lotus of BMW mag altijd |
No-go modellen / merken: | In principe geen no-go's, maar een 911 hoeft niet per se. |
Lotus Exige (S2)
2005
€ 34.995
40.000 km
Je zou denken dat de gemiddelde Lotus-eigenaar 1.000 kilometer per jaar rijdt, maar niets is minder waar. Een Lotus koopt niemand voor de ‘pats’, een Lotus is voor puristen en liefhebbers. En die rijden nu eenmaal graag. Veel puristischer dan een Lotus Exige wordt het ook niet. Het is de ideale straatlegale trackday auto. Qua vermogen valt het tegen: de Toyota-motor is goed voor 192 pk en die zitten helemaal bovenin het toerengebied, daar waar ook een klein beetje koppel aanwezig is.
Maakt niet uit, want het draagt bij aan het racy karakter van de Lotus Exige. Het voordeel is dat de Exige heel erg licht is en de motor van Toyota: niet alle onderdelen zijn peperduur. Zeker dingen als remmen en banden hebben minder te lijden en zijn goedkoper. Voor 35k heb je een net exemplaar, voor minder vind je getunede modellen. Deze zijn veelal door de firma Komo-Tec onder handen genomen. Als je toch van plan bent om de auto te gaan modificeren, is Komo-Tec de beste keuze op het vasteland van Europa.
Caterham CSR200
€ 34.999
2005
35.000 km
Als het gaat om straatlegale trackday speltjes, is de Caterham misschien wel geschikter dan de Lotus. Of anders gezegd: de Caterham lijkt gebouwd te zijn voor enkel trackdays. Wel voor de wat kortere circuits, want op hoge snelheid helpt de luchtweerstand (0,71) niet niet echt. Daarbij heeft de Seven geen neerwaartse druk op snelheid, maar lift. De CSR200 is een wat volwassener en vooral moderner model uit de range. De Cosworth motor, een 2.3 met 200 pk, is een absolute heerlijkheid. Klinkt ook eens heel erg goed. Een Donkervoort is misschien nog beter, maar die zijn erg prijzig.
Porsche Cayman S Sport (987C)
€ 34.995
2009
90.000 km
Als je aan een Porsche denkt, denk je automatisch aan een 911. En zoals @CasperH en @Wouter hebben bewezen, kun je een uitstekend exemplaar vinden in het gestelde budget. Toch is deze specifieke Cayman S Sport een goede optie. Het is in principe Cayman S met meer vermogen en sportieve hardware. Een soort GTS voordat deze drie letters op de Cayman gebruikt werden. De Cayman S Sport heeft 303 pk (dankzij een sportuitlaat), 19″ wielen, straffer onderstel, grotere spoorbreedte en wat GT3 RS-esque designdetails als kleuren, velgen, stickers en nog wat grut. Sommige van deze exemplaren hebben ook de keramische remmen en het sperdifferentieel. De Porsche Cayman S Sport is meer een straatauto dan trackday auto, maar staat op beide terreinen zijn mannetje.
Mitsubishi Lancer Evolution IX GSR
€ 28.000
2007
85.000 km
Helaas zijn de tijden van rallyspecials alweer voorbij, nu de Subaru STI op zijn laatste benen loopt. Voor het betere circuitwerk was de Lancer altijd al een scherper apparaat. Ondanks dat je voldoende getunede Evo’s voor 35 mille kunt vinden, doe het niet. Ga voor een beetje saaie EU-specificatie, die kun je dan eenvoudig modificeren naar hoe extreem je het zelf wil maken. Je kan er een serieus straatlegaal trackday speeltje van maken. De Evo IX is nog altijd een vlijmscherpe auto. Maak niet de fout een nieuwere Evo X te kiezen, dat is meer een allrounder dan echt een circuit auto. Zie de Lancer Evo als een soort Integrale Evoluzione sedan, waarmee je nog wel naar buiten durft.
BMW Z4 M Roadster (E85)
€ 32.500
2007
75.000 km
Toegegeven, de Z4 M Roadster is niet de meest geschikte auto voor het circuit. De Z4 M Coupe is daar iets beter voor geschikt, maar de exemplaren die in het budget vallen, hebben te veel kilometers gelopen. Het zijn waardevaste auto’s. De Z4 M Roadster is de beste manier om te genieten van die hemelse zes-in-lijn motor. De Z4 M is ook echt snel, maar het is vooral dat je er voor moet werken wat het zo leuk maakt. De Z4 werd in Amerika gebouwd en ergens voelt de Z4 M ook wat Amerikaans aan: ietwat rauw om de randjes, maar veel karakter en veel spektakel. Nadeel: de remmen zijn van de E46 M3 en net als bij die auto ondermaats. Met een upgrade is dat zo opgelost als je er een straatlegaal trackday speeltje van wil maken.
Chevrolet Corvette Z51 (C6)
€ 29.900
2009
55.000 km
Een Corvette voor trackdays? Zijn wij helemaal betoeterd? Jazeker! Met een paar minimale modificaties heb je een behoorlijk monster, namelijk. Ondanks tot wat velen denken is het ook nog eens een goedkope auto. De aanschafprijs is even slikken, maar dan heb je een goede basis: V8, achterwielaandrijving, transaxle en een laag gewicht. De Europese modellen hebben standaard het Z51 pakket, met strakkere ophanging, betere banden en krachtigere remmen. De Corvette Z06 is helemaal perfect, maar valt net buiten het budget. Onderdelen zijn erg goed te krijgen, Corvettes zijn behoorlijk betrouwbaar en de afschrijving valt behoorlijk mee. Grootste nadeel zijn de standaard sportstoelen, die zijn te klein en bieden te weinig steun. Bij bedrijven als Corbeau of Recaro verhelpen ze dat probleem.
Renault Megane Renault Sport 265 Cup
€ 16.950
90.000 km
2014
Als het gaat om een straatlegaal trackday speeltje in de Hot Hatch-categorie, is Renault nummer 1. Je kunt een paar kanten op. De zeldzame R26R valt in het budget, maar is misschien net even iets te veel ‘waardevolle klassieker in wording’ om nu nog mee over circuits te boenderen. De huidige generatie past ook in het budget, maar dan heb je een relatief brave ‘280’ met vijf deuren en een automaat. Tip: ga voor een 265 met het Cup-chassis. Deze kosten slechts de helft van het geld. Gek genoeg zijn het bijzonder leuke auto’s op de openbare weg en hele effectieve auto’s op het circuit. Geen wonder dat de parking bij de Nordschleife er helemaal vol mee staat.
BMW M3 Coupé (E92)
€ 33.995
2010
95.000 km
We bewaren de beste allrounder voor het laatste. De BMW M3 is namelijk specifiek gebouwd met de wensen en eisen in het achterhoofd. Zowel op de openbare weg als op het circuit is rijden in de M3 een groot feest. Zeker met de Michelin Pilot Sport Cup 2 banden is de grip uitstekend. De balans is dat van zich zelf al. Maak niet de fout om een C63 te verkiezen. De hebben te veel koppel, te weinig tractie en een te hoog gewicht om op het circuit effectief te zijn.
YOLO: Maserati GranSport
€ 32.990
65.000 km
2005
Hiervoor moesten we even twee keer kijken. Vallen deze exoten al in het budget? Jazeker! We vonden meerdere exemplaren in Duitsland én Nederland. De GranSport is een Maserati Coupé, maar dan wel doorontwikkeld. De verschillen op papier lijken klein, maar er is voornamelijk veel ontwikkeld aan de daadwerkelijke rijeigenschappen, niet zozeer het maximale vermogen. Om de auto als circuitauto of straatlegaal trackday speeltje te bestempelen gaat wat ver, maar in vergelijking met concurrenten als de SL55 AMG of BMW M6 is het een dartele ballerina. Het is natuurlijk ook een combinatie van die badge, die motor, dat geluid en dat uiterlijk. Het is gewoon een exoot. Met navenante onderhoudskosten en gezien de huidige prijzen lijkt het alsof ze aan de onderkant zitten.
Wil jij ook advies over je volgende auto? Vul dan dit formulier in, waarbij je ons voorziet van alle relevante gegevens. Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!
dunhozzie zegt
De Lotus met een engine swap als je niet te groot bent. Of de vette
dunhozzie zegt
@dunhozzie: @willeme: je bent weer schuld dat ik weer een behoorlijke tijd heb zitten kwijlen over auto’s waar ik al lang niet aan heb gedacht. Ik kwam deze tegen, ik vind hem mooi:
https://www.autoscout24.com/offers/lotus-esprit-s4-s-gasoline-blue-078b30a0-01f9-815b-e053-e250040a938c
Deze oude dame is ook nog steeds mooi:
https://www.autoscout24.com/offers/lotus-esprit-s3-gasoline-red-df0c1dda-72f1-4b76-8792-a30c073958b7
Mooie auto’s maken ze toch:
https://www.autoscout24.com/offers/lotus-europa-s-gasoline-black-e3cd5aa1-1760-0328-e053-e350040a2704
Op basis van de leeftijd kan dit misschien ook wel:
https://www.autoscout24.com/offers/lotus-exige-s-komotec-s280-laut-und-schnell-gasoline-grey-3761623c-dc3c-4ddf-aee6-e664955b1bc0
risl zegt
Opel Speedster, 2,2 liter met supercharger.
kennone zegt
Ik zou een aangepaste 1988 Sierra Cosworth pakken of een S15 Spec R met de nodige aanpassingen.
stephane8200 zegt
@kennone: als je tijd hebt en van knutselen houdt, bedoel je?
stupendo zegt
500 Abarth, ook leuk voor in de bergen. Een 4C zal iets te duur zijn, maar het absolute summum op automobielgebied komt ook al aardig in de buurt voor dit bedrag: Maserati GranTurismo.
saxoke zegt
@stupendo: persoonlijk vind ik de zithouding in die Abarthjes te hoog, en niet fijn.
michaelb zegt
@saxoke: En 4C veel te nerveus.
reactief zegt
Iets boven budget, maar een Lotus Evora.
Meer geschikt voor het toeren dan een Exige.
flatsixx zegt
Corvette, meeste “supercar” voor dat budget.
tvklarenbosch zegt
Zou voor mij de Lotus zijn, en anders een E46 M3 met handbak.
frederik zegt
Een 996 voor 25k en nog 10k voor upgrades en onderhoud! Net zo snel, maar lichter en minder “alledaags” dan een M3.
duts zegt
@frederik: dan heb je wel een 996.
Die M3 halen (meer vermogen, beter geluid, moderner) en doorsparen voor de GT3 ??
frederik zegt
@duts: Dan heb je wel een BMW in plaats van een Porsche. :)
Die GT3 heb je echt niet nodig om plezier op een bergweggetje te hebben. De 300pk van een 996 Carrera is meer dan genoeg op 1350 kg.
tortuga zegt
@frederik: een M3 alledaags? Eerder de 996 zeker in dat saai zilver
frederik zegt
@tortuga: Nou ja, van binnen ziet een M3 er bijna net zo uit als een 316i…
frederik zegt
@tortuga: Sinds ik er zelf een heb (ik geef het toe) ben ik de 996 steeds meer gaan waarderen. Maar oordeel zelf:
https://www.instagram.com/p/B7O3TjOJn8e/?igshid=19w6uiars7ei7
tortuga zegt
@frederik: ziet er zo heel strak uit, maar dan nog steeds liever een M3 E46 (niet de E92)
frederik zegt
@tortuga: Ook een bijzondere auto natuurlijk, helaas nooit in gereden.
isobmw zegt
@frederik: ik wel, handbak en smg maar de smg is niks waard
SpeedGeek zegt
@isobmw: subframe ook niet.
duts zegt
@frederik: E92 M3 hier dus ben ook niet objectief ?.
frederik zegt
@duts: ?
kajapompe zegt
@frederik: ik zou iets doorsparen en een nette 997 op de stoep zetten
Remon zegt
Sowieso de Exige, maar dan met supercharger! De 192pk variant is ook om te bouwen naar supercharger, maar relatief prijzig. Bij mijn Exige is dat destijds (2008) wel gedaan, ik denk dat dat toen nog rendabeler was, resultaat is wel dat ik nu ca. 260pk moeten hebben :) Ik zou zelf i.p.v. een 192 eerder voor een 220 gaan, die kan je ook wel vinden tussen de 35-40k. Die zijn ook wat eenvoudiger naar hogere vermogens te upgraden als daar behoefte voor is.
kle500 zegt
@remon: zijn die (TTR) superchargers nog vindbaar? Heb er wel eens naar gezocht..
stephane8200 zegt
@remon: uit Nederland, jouw Exige? Ik weet dat ‘Jan de bandenman’, zo werd hij genoemd, een zwarte had met supercharger achteraf. Ook rond die tijd gedaan volgens mij.
Zijn wel eens met Lotus-on-Track met een clubje naar Frankrijk geweest. Abbeville en Croix-en-Ternois.
rijnounsdoor zegt
@remon: of een met een Honda motor (k20)met supercharger. Feest!
focusrs zegt
Bij Rally Sport Classics staat een Escort Cosworth voor € 31.000,00. Daar kan ook iets moois van gemaakt worden ??
SpeedGeek zegt
@focusrs: neen, dat is al iets moois an zich ;)
kle500 zegt
Westfield xtr? Af en toe duikt er een LHD op. Meer hardcore dan een Lotus, dus minder geschikt voor de tourritten, maar ooit rapper dan een Zonda op het Top Gear circuit… en volgens mij geld over voor een vermakelijke coupe erbij.
jajeroenja zegt
Wist het meteen in dit lijstje ; Lancer Evo, lekker!
tttijn zegt
Ik denk dat ik voor de S2 had gegaan. Moeilijke keuze ie geval. Goed uitgezocht allemaal.
Groninger zegt
M3 Coupé en anders een Cayman ??
giertjuh zegt
Lotus of Cayman en yolo Escort Cosworth
kniesoor zegt
Puur als rijijzer voor op het circuit is een Caterham (of een Westfield) een aanrader. Maar of je daar ook toerritten en bovendien 10K per jaar mee wil rijden . . . ik weet ‘t niet, comfort is vrijwel nul en je kan er geen tandenborstel in kwijt. Maar qua trackcar is het aanzienlijk leuker dan een logge M3 o.i.d.
evo4g63t zegt
13 jaar geleden stelde ik mezelf dezelfde vraag: ik wilde een echte rijdersauto met veel beleving en kicks en in de basis klaar voor trackdays, toertochten maar ook inzetbaar als daily en bijvoorbeeld om boodschappen te doen. Daarnaast heel blijven en mogelijkheden er het één en ander aan te kunnen verbeteren voor relatief weinig geld leidde me naar een LHD Evo 7. Jaren ook als daily (20.000 km/jaar) gereden, maar tegenwoordig gebruik ik de Evo als speeltje. Runningcosts (als daily) vallen bovendien alles mee.
Een setje goede banden, remblokken en een mooi Proflex of Reiger onderstel eronder en ze zijn trackready.
Als de remmen en wegligging oke zijn, kan je zonder astronomische kosten ook nog eens leuke vermogenswinsten boeken dmv. een simpele remap tot aan strokerkits met alle bijbehorende aanpassingen wat dan wel weer in de papieren loopt. Voor echt elke smaak, voorkeur en portemonnee is er keus.
Ga voor een Mitsubishi Evo 7 of 9, de EU spec 8 is standaard geen echte Evo en voelt en rijd meer als een R/OPC/AMG/RS-ish opleuk line ipv het echte werk.. De LHD exemplaren worden wel steeds schaarser….
hhitalia zegt
Sowieso de Maserati
balliere zegt
Ik ben voor de S2 gegaan :-)
coldasicemark zegt
Ik heb een Exige S2 192pk en persoonlijk vind ik niet dat deze auto “underpowered” is. Het is wel zaak om hem hoog in de toeren te houden, daardoor is het soms lastig om het maximale eruit te halen. Ik heb geen ervaring met een model met supercharger, dus ik kan niet oordelen of dat veel beter is.
padoempats zegt
Een TT-RS is ook het overwegen waard. Qua motor fantastisch. Goed voor toerritten, zeker lange afstanden
isobmw zegt
Doe maar een e92 M3 met straight pipes of een e46 m3
duts zegt
@isobmw: kun je überhaupt straight pipes hebben en door de APK?
Circuit wordt ook een uitdaging.
jack_abarth zegt
Geen idee wat de prijzen doen, maar persoonlijke keuze zou een Honda S2000 zijn. Leuke alledaagse vriend die ook serieus snel kan zijn, zonder gelijk belachelijke (onderhouds) kosten.
dunhozzie zegt
@jack_abarth: prima te vinden in Nederland, van net in het budget tot dik erbinnen:
https://www.autoscout24.com/offers/honda-s-2000-2-0i-all-in-rijkaarprijs-dealer-onderhouden-gasoline-blue-35da33c2-328b-48a8-a833-8bd0481bdb2e
Final price: € 32,950.-
Mileage: 41,396 km
First registration: 04/2004
https://www.autoscout24.com/offers/honda-s-2000-2-0-i-unieke-auto-240pk-gasoline-grey-95a4e34d-2bb6-4ee0-8355-717c389accb2
Final price: € 28,950.-
Mileage: 80,480 km
First registration: 04/2005
Of met hardtop:
https://www.autoscout24.com/offers/honda-s-2000-2-0-240pk-incl-hardtop-auto-staat-in-consigna-gasoline-grey-add27aee-6b60-438a-859c-525b37e222e6
Final price: € 31,900.-
Mileage: 83,175 km
First registration: 12/2006
stefanvts16v zegt
Zou voor de Megane RS gaan. Parking bij de Ring staat er inderdaad vol mee en de Cup versies rijden sneller/duurder spul om de oren.
En die ruime 15K die je dan bovendien overhoudt, is het begin van je spaarpot voor die 911 GT3. :)
tjorque zegt
De megane en een pot over houden om meer vakantie te nemen en meer te rijden en meer aan te passen?
Verder wil ik we zowat elke auto in dit lijstje wel eens gereden hebben…
bernoulli zegt
LOL. Een toerrit door Europa in een Caterham of Exige.
cossiekiller zegt
Een Subaru sti of een Evo 9. Paar kleine aanpassingen en je hebt elke dag een glimlach op je gezicht.
Op het circuit rijden die door de AWD wel ietsje anders, maar zeker zoveel pret.
arielatom35sc zegt
Als je 30k meer spaart kun je mijn Ariel kopen, doet het iig op het circuit en in de bergen beter dan de rest.
Anders de westfield, dat is qua beleving heel goed, echt betrokken rijden, de rest zijn meer auto’s die vooral op straat goed uit de verf komen. (Exige ook op de baan natuurlijk)
Een subaru wrx sti is ook een overweging, houdt je wat geld over en ben je net zo vlug. Ik heb die er ook bij gekocht en doet het geweldig door de bergen, maar ook op de ring stond het zijn mannetje
jerudo zegt
De Megane RS is voor mij veruit de beste keuze. Op technische circuits bijna onovertroffen en hier kan je Europa mee doorkruisen met nog enig comfort. Uiteindelijk gaat het om de fun die je op circuit gaat beleven en dan nog eens voor de helft van het vooropgestelde budget.
lpg-stinkt zegt
Mijn helemaal getunede Audi S1 met 500pk en 630nm mag best van eigenaar wisselen voor €32k (Vrienden prijsje). Heeft setje semi-slicks, winter set en normale zomer set. Instelbare schroef set (KW) is eigenlijk helemaal geprepareerd voor track days en mag ook op de openbare weg.
bimmerfan zegt
Iets boven het budget, maar wel heel gaaf en prima te gebruiken voor trackday’s een BMW 1M coupe of toch voor minder geld een modernere M240i !
camber24 zegt
BMW 320i/420i van na 2015. Zeer makkelijk te tunen en genoeg budget over om dat ding echt volledig naar je hand te zetten. Is er ook met handbak, mocht je dat zoeken. Kan een erg leuk project zijn.
lightisride zegt
Ik heb een Elise met 192 pk. Met straatbanden en gewoon onderstel allemaal wat vriendelijker en wellicht ook speelser op het circuit. De pk-monsters (inclusief die Meganes) vliegen je wel voorbij op de Ring. Daar moet ik niet mee mee proberen te rijden, maar de beleving is er niet minder om.
Met supercharger en semi-slicks en aangepaste demping moet je wel in de buurt kunnen komen.
Dan lever je wel weer wat in op toer en straatplezier, want daar is zo’n autootje ook een feest, hoor.
tenaci zegt
Corvette
Stefje zegt
Deze is voor mij net wat te laat. Ik stond een half jaar geleden voor hetzelfde dilemma. Ik zocht ren betaalbare daily die ook mee kan naar het circuit. Uiteindelijk ben ik voor een GTI Clubsport gegaan. De Clubsport S is te zeldzaam en duur, maar de ‘gewone’ is top. Schaalstoelen er in, 19” eronder, standaard alcantara stuur. Helemaal top.
Mocht iemand er 1 gaan kopen, check even goed of de waterpomp niet lekt of al vervangen is. Kost tussen de 900 en 1.200€ om te vervangen anders. Is duuuuurrrrrr. Verder zijn ze rocksolid.
hamerhaai zegt
Volgens mij nog niet genoemd:
Ariel Atom, er is niks leukers geloof ik.
(weet niet of Een tweedehands binnen dit budget past, edit: ja dus, 39k vanuit Duitsland van een particulier)