Een betrouwbare en stoere kilometervreter. Dat is een lastige combinatie.
Autoblog wordt stiekem door veel vrouwen gelezen. Dat blijkt maar weer eens. Vorige week hadden we een vrolijke inzending en wat blijkt: er waren een hele hoop vrouwelijk inzendingen. Nu gebiedt de eerlijkheid te zeggen dat het verschil tussen een inzending van een man en een vrouw vaak niet enorm afwijkt.
De meest mensen hier hebben iets met auto’s, dus bijna niemand vraagt een Zanussi op wielen. Maar dat wil niet zeggen dat er geen denkwijze te bespeuren valt. Minimaal onderzoek heeft aangetoond dat vrouwen méér logica en verstand gebruiken bij het uitzoeken van de nieuwe auto.
Mailtje
Het mailtje dat wij krijgen van Fabiola was bijkans hilarisch. Hun situatie ging ongeveer als volgt:
Ze rijden een Toyota Yaris uit 2001 (haar idee). De auto heeft nu 170.000 km op de teller staan en volgens haar is het een te gekke auto. De afgelopen 5 jaar koste de auto MINDER dan 200 euro per jaar om door de APK te krijgen. Daar heeft ze een punt, met onze duurtest Alfa Romeo tikten we een aanzienlijk hoger bedrag aan.
Maar ondanks dat Fabiola helemaal weg is van haar oude wagen, denkt haar vriend er anders over. Die moet er namelijk elke dag mee naar zijn werk (zij zelf werkt op fietsafstand). Volgens Fabiola kan haar vriend niet meer met de auto leven: zijn mannelijkheid is ernstig aangetast.
Het liefst heeft hij weer een BMW 525i uit 2001, een E39. Of zoals Fabiola het noemt: een rijdende geldpit. Die auto heeft hen te veel geld gekost, no way dat er weer eentje komt. Maar er moet dus een auto komen die beide verbindt. Een auto die mannelijk en stoer genoeg is voor haar vriend, maar die ook storingsvrij en verstandig is. Let wel: het gaat om een stoere en betrouwbare kilometervreter, maar stoer is ten opzichte van een Yaris, niet een Silverado.
Tabel
Uiteraard heeft Fabiola de tabel ingevuld met alle relevante informatie:
Huidige auto’s | Toyota Yaris uit 2001 |
Koop of lease? | Koop |
Budget: | 4000 plus opbrengst Yaris |
Jaarkilometrage | 35.000 km |
Brandstofvoorkeur | Diesel |
Reden aanschaf andere auto | Mijn vriend wordt aangetast in zijn mannelijkheid |
Gezinssamenstelling | Twee volwassenen, één zoon |
Voorkeursmerken | Ford |
No go: | Toyota Yaris |
Wanneer kopen: | Geen haast |
Tip: Staar je niet blind op kilometers
Tsja, dit zegt de persoon die zelf koste wat het kost een auto wilde met minder dan 150.000 km op de klok. We zijn dus super-hypocriet, maar toch: staar je niet blind op de kilometerstand. Althans, niet als betrouwbaarheid de beweegreden is. Er zijn voldoende diesels die prima veel kilometers kunnen draaien. Daarbij zijn het vaak ook de snelwegkilometers die minder impact hebben. Maar vooral kan het de keuze ernstig beperken als het budget niet ietsje hoger gezet kan worden.
Tip 2: shop particulier
In deze klasse kan het heel erg lonen om te shoppen bij particuliere auto’s We vonden diverse geschikte auto’s bij handelaren, maar in veel gevallen was het niet echt een heel erg goede deal. Je betaalt relatief veel, maar ze hebben het lef om er in kleine lettertjes onder te zetten ‘meeneemprijs zonder garantie’. Ja, zo lust ik er ook nog een paar. Ten eerste hoort een BOVAG bedrijf 6 maanden garantie te geven. Ten tweede dekt die garantie zeker niet alles. Ga voor jouw budget dus gewoon bij een particulier kopen, dat heeft die handelaar waarschijnlijk zelf ook gedaan. De marge die je dan zelf pakt, kun je steken in grote velgen en verlagingonderhoud. Er zijn stiekem best veel particulieren die hun diesel te koop zetten, omdat ze er in de handel ongeveer de oud-ijzerprijs voor terugkrijgen.
Volkswagen Golf Variant 1.6 TDI Trendline (Typ 5K)
€ 4.950
2012
95.000 km
Wellicht niet de eerste auto waaraan je denkt bij een stoere en betrouwbare kilometervreter. Normaal gesproken raden we altijd aan om naar Skoda Octavia’s te gaan kijken. Tegenwoordig lijkt men zoveel naar Skoda’s te kijken, dat we vergeten dat Volkswagen ook een stationwagon in de aanbieding had destijds. In technisch opzicht zijn ze grotendeels gelijk. In dit geval vonden we een sobere 1.6 TDI in Trendline uitvoering. Ja, dat is een sjoemeldiesel en dat is mede de reden waarom de auto’s relatief betaalbaar zijn. De tweede reden: het is een stationwagon, de Golf Variant is lange tijd minder populair geweest dan de vijfdeurs hatchback. Qua auto is het gewoon een keurige Golf. Het interieur is iets fraaier dan dat van zijn concurrenten, de zitpositie is uitmuntend, het ruimteaanbod is gewoon prima. Qua rijden is het niet heel bijzonder, maar gewoon heel erg ordentelijk. Qua betrouwbaarheid moet je deze punten van het Golf VI aankoopadvies onthouden.
Mercedes-Benz A180 CDI Avantgarde (W169)
€ 4.750
2009
125.000 km
We gaan even buiten de gebaande paden kijken. De Mercedes-Benz A-Klassse is een bijzondere auto. Als Mercedes wellicht niet heel erg geslaagd en als sportief 1 Serie alternatief ook niet. Ook hier zien we een fraai interieur voor zijn klasse. Het is geen S-klasse, maar er zijn voldoende aanwijzingen om te zien dat dit een Mercedes is. Je zit wat hoger, wat op zich niet on prettig is. Dynamisch is de A-Klasse echter niet. In het budget kun je er een hoop vinden, ook zonder astronomische kilometerstanden. Qua ruimte is het aanzienlijk groter dan een Yaris, maar in een beetje C-segment stationwagon kun je veel meer verstouwen.
Fiat Bravo 1.9 MultiJet Dynamic (198)
€ 4.450
2009
135.000 km
Als je een stoere en betrouwbare kilometervreter wenst, kijk dan even naar de Fiat Bravo. Ten opzichte van zijn voorganger (de Stilo) was het een enorme vooruitgang. Zowel qua uiterlijk als bouwkwaliteit. De Fiat Bravo is juist een topkandidaat als het gaat om veel kilometers maken, want de diesels zijn uitmuntend. De lijst met Fiat Bravo-aandachtspunten is verrassend kort. De 1.9 MultiJet staat bekend als een langloper. Een punt van aandacht is de versnellingsbak, de M32 van GM. Deze kunnen de geest geven. Voortijdig spoelen kan soelaas bieden. Aan de andere kant: er zijn voldoende specialisten die ermee overweg kunnen en de meesten hebben de fix al gehad. Voor de rest is het een topper: vaak lekker luxe uitgerust, praktisch, ruim en een heel erg fijne motor. De 120 pk versie is onverwoestbaar en best zuinig, de 150 pk versie is zelfs lekker vlot.
Chrysler Sebring 2.0 CRD Touring (JS)
€ 4.250
140.000 km
2009
Kijk, in principe was de Sebring niet de beste auto in zijn klasse. Absoluut niet. Dat is niet erg, daar was de prijs ook niet naar. Als occasion geldt dezelfde redenering, maar dan in het quadraat. Want je pikt ze op voor schrikbarend lage bedragen en dan lijkt ‘ie nog als nieuw. Dan is het de vraag: is het wat? Ja en nee. De auto mist wat verfijning, zeg maar een heleboel. Het interieur is wat plastiekerig en de afwerking is rudimentair. Daar staat tegenover dat ze behoorlijk compleet zijn uitgerust, relatief ruim zijn en het is een originele verschijning. De motor is een 140 pk TDI van Volkswagen, een fijne motor met prima prestaties tegen een acceptabel verbruik. Lekker ruime kofferbak ook. Houdt er rekening mee dat het geen courante waar is, als je m over een paar jaar wil inruilen.
Toyota Avensis 2.0 D4-D Linea Luna (T250)
€ 4.750
2008
140.000 km
Als je blij bent met Toyota, waarom niet lekker Toyota blijven rijden? In het budget en met de gestelde eisen kun je twee kanten op: de Corolla of de Avensis. De fijnste is de Avensis, een bijzonder Europese auto qua rijeigenschappen en Japans qua bouwkwaliteit. Let op: kies de 2.0 en níet de 2.2 die erg potent is maar voldoende issues kent. De Linea Luna uitvoering is lekker luxe en zo’n Avensis is lekker ruim. Logisch dat je deze auto’s in veel landen nog tegenkomt als taxi. Kortom, een uiterst betrouwbare kilometervreter.
Renault Mégane Estate 1.5 DCI Bose
€ 4.950
2010
140.000 km
Persoonlijk zou ondergetekende voor deze auto gaan, ook al staat ie niet bekend als de meest betrouwbare kilometervreter. De Mégane Estate is niet helemaal vrij van issues, dat klopt. Check daarom ook ons Renault Mégane aankoopadvies. Maar er rijden zo enorm veel auto’s rond, dat onderdelen overal te vinden zijn. Onderhoud is nodig, maar niet schreeuwend duur. Het ruimteaanbod is voldoende en de Mégane is vaak compleet qua opties en accessoires. De 1.5 motor is geen hardloper, maar je kan er echt heel erg zuinig mee rijden als je je best doet. Het is ook een relatief moderne en zeer veilige auto. In de juiste kleur met de juiste velgen is het ook best een fraaie verschijning. Je hebt gewoon heel erg veel waar voor je geld. En er zijn zat particulieren op Marktplaats die hun Mégane willen verkopen.
Mazda 5 2.0 CiTD (CR)
4.250
2009
125.000 km
Een scherp oog zal zien dat de Ford Focus 1.6 TDCI en Mazda 3 1.6 CiTD er niet tussen staan. Dat is (helaas) bewust. Beide auto’s hebben twee problemen. De 1.6 diesel is notoir onbetrouwbaar én ze willen behoorlijk roesten. Met een nadeel valt te leven, twee is te veel. Deze Mazda 5 met 2.0 CiTD heeft in elk geval een betere motor en er zijn minder roestproblemen bij ons bekend. De auto is een zogenaamde midi-MPV, wat door sommige mannen gezien kan worden als het verkeerde viriliteitssymbool. Het is niet echt een stoere auto. Van alle midi-MPV’s is het verreweg de meest prettige om te rijden. Zonder hard te zijn, is de Mazda 5 behoorlijk sportief. Voordeel is het praktische gemak en die enorme ruimte.
YOLO: BMW 520d Executive (E39)
€ 4.950
2001
140.000 km
Tsja, we moeten ‘m natuurlijk wel benoemen als je een stoere en betrouwbare kilometervreter wenst, deze BMW 5 Serie. Natuurlijk zetten we de auto in de Yolo-sectie, want als er ook maar iets misgaat, ben je vaak meteen de spreekwoordelijke sigaar. Even goed op de punten uit het 5 Serie (E39) aankoopadvies.De 5 Serie is dan ook meer stoer, dan betrouwbaar.
En toch, we vonden een 520d van de E39 generatie. Dat is de enige E39 met een viercilinder-motor. Met 136 pk en 280 Nm is het geen scheurmonster, maar je komt prima met het verkeer mee en het verbruik valt enigszins binnen de perken. Hetzelfde geldt voor het onderhoud. Deze 520d had precies 140.000 km gelopen en kostte 5 mille, alsof het zo had moeten zijn. De meeste 520d’s kwamen ná de facelift, maar het model is een paar maanden in 2000 geleverd met de oude neus. Maar als je een 2001 of 2002 model zoekt, zit je altijd safe.
Wil jij ook advies over je volgende auto? Vul dan dit formulier in, waarbij je ons voorziet van alle relevante gegevens. Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!
wernerv8 zegt
Een toyota yaris stoer neuh niet echt.
Een toyota yaris betrouwbaar ? Er zijn weinig auto’s betrouwbaarder europese al helemaal niet.
Een mercedes a klasse stoer? ??????.
Als je mannelijkheid af moet hangen van je auto kan je beter in de yaris blijven rijden.?
pitapita zegt
Tip 3: Blijf lekker in die Yaris rijden.
Dat is meer cult dan met zo’n 10+ jaar oude middenklasse Diesel voor komen rijden
dees zegt
En een andere vriend nemen. Eentje die wat sterker in zijn schoenen staat.
alloallo zegt
Ford Mondeo? Skoda Octavia? Seat exeo?
karaya zegt
Die VW schrijft nog harder af dan een Fiat.
bernoulli zegt
Met een budget van 5K toch alleen maar mooi?
autodidact zegt
Simpel: De Fiat Bravo natuurlijk. Niet te duur, betrouwbare diesel en niet onbelangrijk: Hij ziet er voor zijn leeftijd verrassend courant uit.
flutterby zegt
@autodidact: eens, naar echt stoer is die niet. Dan is de Punto Evo misschien een betere keus en ruim genoeg met 1-2 kinderen.
edward330d zegt
@flutterby: met zo’n super betrouwbare 1.3 jtd aan boord…
bottestudent zegt
Werkelijk het enige wat er mis is met dat blok is de ketting. Vervang deze en klaaaar.
autodidact zegt
@flutterby: de juiste kleur en een mooie set wielen van het juiste formaat, veel meer heeft de Stilo niet nodig en dan doet hij wat mij betreft niet onder voor de Punto.
crosske zegt
@autodidact: of de Lancia Delta?
transaxleman zegt
Op die BMW na toch allemaal gruwelijk zaaddodende auto’s?
Bovendien als de beste man al jaren lang ongelukkig in een Yaris rijd, dan is die auto niet het probleem van zijn mannelijkheid
deSjonnies zegt
Enig idee wat voor “publiek” 19 jaar oude BMW’s rijdt?
Je wordt heel de tijd aangehouden om snuf en – snuifwaren te verkopen!
Als beginnend nacht apotheker.
ouwedibbes83 zegt
@deSjonnies: gaat de E39 ondertussen niet alweer richting liefhebbers auto? dacht dat de E60 nu meer populair is onder de door jou beschreven doelgroep…
johnhert zegt
@ouwedibbes83: Die rijden al minstens f10 ondertussen, de e60 generatie kan beter een sloopregeling voor bedacht worden…
redbeams zegt
@transaxleman: Verhaal hierboven wel gelezen? De e39 die ze al hadden heeft ze al veel gekost…weet niet of jij gelukkig wordt van geld weggooien
ethylestra zegt
Ford 1.6 diesel onbetrouwbaar? Wat een onzin. Heb dik 2 ton op een 1.6 tdci uit 2014 gezet zonder letterlijk enige vorm van storing. En hij had al 137dkm gelopen bij aanschaf. De oude generaties 1.6d hadden olie en turboproblemen, vanaf 2013 is dat weg, die staan te koop voor rond de 5k. Pak een titanium lease versie met alles erop en eraan. Een betere en completere auto vindt je niet in dit budget. Het verbruik is 1 op 20, zelfs bij 125kmh.
thijsdeg zegt
@ethylestra: precies ik miste de focus ook, sinds november 30000 gereden met zo’n 1.6 bijtellingsknaller en absoluut geen problemen mee
rotasaxal zegt
@ethylestra: ik heb er tot mijn spijt ook 1 gehad. 1 brok ellende. Heb me in 2 jaar net zoveel gekost als dat ie kostte (2e hands).
ethylestra zegt
@rotasaxal: van welk jaar was die dan en welke ellende?
amsterdam zegt
Alleen de BMW heeft een beetje sex-appeal. Wat een draken van auto’s.. brrrrr
grasvreter zegt
Meest betrouwbaar is de toyota, maar qua kilometerprijs kan je waarschijnlijk de megane het beste nemen. Mijn schoonvader heeft dat ding, prima wagen. Die diesel rijdt prima op de snelweg, erg comfortabel. Niet erg snel, wel erg zuinig. Hij gaat nu richting de 2 ton, 1x de airco kapot gehad, en de automaat laten spoelen oid. Voor de rest niks geks. Ja keer banden, keer remschijven, keer distributieriem, maar dat heeft iedere auto. Voor een Renault echt niet slecht, ik zou het aandurven.
flutterby zegt
@grasvreter: ik ken het blok vanuit de Clio, maar dat die zelfs in een Nissan Qashqai te vinden is zegt genoeg. Dat blok is erg betrouwbaar, die aircopomp hoor dan wel vaker bij Renault..
laptom zegt
@flutterby: Blok zit toch ook in een aantal Merc’s?
pivavar zegt
Die Mercedes A is een goed voorstel. Als de vriend van Fabiola in de nachtploeg werkt tenminste. Man, man, man, niet alleen het uiterlijk is om te huilen, de zitpositie is, eeuuhhh, ook heel bijzonder.
Robert zegt
Voorop gesteld, 35.000 km/jaar rijden in een (diesel)auto die je koopt met een budget van 5 mille, is een, eh… financieel avontuur. Allereerst qua onderhoud: staar je niet blind op ‘long life’ onderhoudsintervallen, met auto’s binnen dit budget is een beurt om elke 15dkm (minimaal 2x per jaar dus) eerder een must dan een advies.
Daarnaast betekent 35.000 km/jaar dat de km-stand elke drie jaar met dik een ton oploopt. De auto die je dus nu koopt voor 5 mille, is in 3 à 4 jaar helemaal afgeschreven. Is dat een nadeel? Niet per se, want dat betekent feitelijk dat als je besluit om na die tijd nog door te rijden, het autorijden per km een aardig stukje goedkoper wordt.
Even over de auto’s; een paar verdienen m.i. nog een toelichting:
Die Golf is best een serieuze kandidaat, omdat je er niemand mee voor het hoofd stoot. Maar misschien is het verstandiger om i.p.v. de zesde generatie te zoeken naar een hele late uit de vijfde generatie, uitgerust met de allerlaatste generatie 1.9 (pompverstuiver) TDI, om de simpele reden dat deze motor véél betrouwbaarder is dan z’n opvolgers, en zuinig bovendien: 1:18 is zonder meer haalbaar, rij je netjes 100 km/u op de cruise control, komt de 1:20 makkelijk in ’t zicht. En met een simpele stage 1 tuning is die 105 pk vrij eenvoudig naar een 125-130 pk op te peppen, zonder aan betrouwbaarheid in te boeten.
Die A-klasse vind ik eigenlijk best aardig, maar kan ook een financiële valkuil worden. Net als de eerste generatie is die sandwich-constructie erg gunstig voor de binnenruimte, maar voor het (reguliere) onderhoud is het een ramp, als in: je mag stevig arbeidsuren aftikken, want bijna niks is fatsoenlijk bereikbaar. En dan kom je automatisch bij punt twee: veel particulieren zullen deze auto dus wegdoen met (niet zelden aanzienlijk) achterstallig onderhoud.
Dan die yolo: zonder twijfel is die E39 de fraaiste van het stel, maar je dient je wel te realiseren dat je voor élke auto van (bijna) twintig jaar oud een extra spaarpotje voor het onderhoud moet opbouwen. Maar sjeez, wat is-tie toch tijdloos mooi. Overigens staat mobile.de vól met toffe E39 diesels voor een prikkie, i.v.m. de vele milieuzones al daar. En daarmee kom ik wel aan het laatste pijnpunt: ook in Nederland kan dit eenzelfde obstakel in je bewegingsvrijheid worden.
Persoonlijk zou ik toch kiezen voor de Toyota Avensis, en wat @willeme al beargumenteert, ga voor de 2.0 D-4D. Die auto’s blijven rijden volgens het principe ‘zolang je er maar bijtijds voldoende diesel en olie ingooit’, en na tien jaar en 3½ ton extra op de teller, gaat -ie vrolijk verder als taxi in Afrika, zelfs al kocht je deze al met een beginstand van 250dkm.
maferick74 zegt
@RRRobert: goed verhaal, lekker kort.
EJS zegt
Zo’n avontuur is dat niet hoor. Ik reed voor corona structureel tussen de 40 en 70k per jaar en op een korte periode leaseauto’s na heb ik nog nooit een auto van meer dan € 2.500 gekocht. Een auto die in aanschaf duurder is kost je bijna per definitie meer, omdat je meer afschrijft en ook zeker weet dat je dat geld kwijt bent. Bovendien zijn de kosten van snelweg kilometers relatief laag, zowel in geld als in slijtage en andere issues. Ik koop liever een oudere auto die gewoon goed kilometers gemaakt heeft dan een auto die 10k per jaar gereden heeft, want dat zijn waarschijnlijk alleen maar kleine stukjes.
grasvreter zegt
Heb een 1993 mitsubishi galant met 2 ton op de klok, rijdt spotgoedkoop. Qua onderhoud bijzonder betrouwbaar.
Heb een 1998 mitsubishi galant, 120k op de klok nu. Ook belachelijk betrouwbaar. Ding heeft opties ook nog, cruise, climate, 6 airbags. Moest bij 115k enkel de remschijven voor doen, bekend probleem, trekken snel krom. Voor de rest, een 4g63 motor gaat nooit kapot. Echt nooit. Dus niet iedere oude auto is onbetrouwbaar en heeft een spaarpotje nodig. Ik durf zelfs te stellen dat mijn 22 jaar oude auto technisch minder onderhoud behoeft dan 10 jaar oude downsize blokkies.
Batsgeit zegt
Cruise in een 98 Galant met 2.0 motor? Voor zover ik weet is dit alleen geleverd op de V6 modellen. Galant is volgens mij nooit geleverd met 6 airbags, zij-airbags waren er alleen voor de V6 en de GLSi.
S zegt
@een E39 van 19 jaar oud met 140.000 op de teller. De klok zal wel 4x terug gedraaid zijn. De E39 is een joungtimer en als hij echt pas 140.000 gelopen heeft dat is de prijs veel te laag
lekbak zegt
@pivavar: ik zou zo weer een a-klasse kopen van die generatie. Hoewel de zitpositie bijzonder is, is deze geenszins oncomfortabel, integendeel. De auto is stil, heel heel ruim voor z’n buitenmaten, best betrouwbaar en al met al een hele goede aanbieding.
En dat gekke ding hoekt dus gewoon flink harder dan de alom bejubelde Ford Focus. De bochtsnelheid ligt echt hoger.
redbeams zegt
De avensis of de bravo
edward330d zegt
Technisch motorisch gezien de JTD nemen… Voor de rest allemaal auto’s die je gaat rijden als je niks met auto’s hebt. Ik mis nog de 320d in het rijtje… Misschien ook meteen de leukste om in te rijden en enigszins testosteron verhogend.
Roberto zegt
@edward330d: dus technisch gezien de jtd van fiat want wat je de commonrail vAn fiat beste diesel ooit . En een vw rij je ook als je niks met auto’s hèb. Lelijke hokken
eirmakk zegt
Die prijzen zijn belachelijk hoog voor die auto’s. In dit lijstje zou ik sowieso voor e39 gaan ?
S zegt
@eirmakk: een E39 van 19 jaar oud met 140.000 op de teller. De klok zal wel 4x terug gedraaid zijn. De E39 is een joungtimer en als hij echt pas 140.000 gelopen heeft dat is de prijs veel te laag.
potver7 zegt
Advies voor een kilometervreter geven en dan géén Volvo noemen? ’t Is bijna knap…
jack_abarth zegt
@potver7:
Budget is aan de lage kant om een Volvo te nemen met acceptabele KM-stand.
MarcoM zegt
@jack_abarth: Nou, Volvo’s lopen makkelijk tonnen aan kilometers, heb zelf een D5 gehad, heerlijke roffel, veel koppel, gunstig verbruik en onderhoudskosten binnen de perken.
jack_abarth zegt
@marcomanta:
Heb zelf ook een V70 D5, maar zuinig is hij niet hoor. Ben blij met 1:14, maar meestal haal ik dat al niet.
laptom zegt
@jack_abarth: ik haal met mijn 2.4 benzine al bijna 1:11 en dat is 80% stad kilometers. Maar een Volvo diesel is inderdaad niet erg zuinig, maar iets beter dan 1:14 moet toch wel kunnen.
MarcoM zegt
@jack_abarth: Ik had de 185 pk versie en deze laten chippen tot 215 pk, veel lange stukken gereden op de cruise en vandaar het zuinige gedrag. Natuurlijk af en toe op z’n staart trappen, een machtig koppel zelfs, optrekken heel even in de eerste versnelling, direct naar de 2e, deze iets verder doortrekken en dan naar de 4e, hij bleef gewoon gaan. Heerlijke wagen was het.
wimof zegt
Ze hebben geen diesels meer.
potver7 zegt
@wimof: volgens mij zoeken ze dan ook geen nieuwe, gezien het budget…
veltir zegt
Zoeken naar een beetje stoere auto en dan de A klasse adviseren ??♂️?♂️
aerotic zegt
Ik zou gewoon een nieuwe vriendin zoeken als ik jou was
Alfonso_Alfist zegt
Kilometervreters maar stoer deze selectie? Hmm een Seat Ibiza TDI FR zal toch ook we bereikbaar zijn voor dit budget? Alfa Mito / Giulietta zijn wel aardig wat leukere auto’s als een Golf Variant..
BMW 1 of 3 serie met M47 blok, Jaguar X-type met diesel keuze zat.
frank2b zegt
35k km is te weinig om Diesel te rechtvaardigen. Kies een hybride, ben je helemaal bij.
Doe in elk geval NIET de D-4D van Toyota, dat is vragen om moeilijkheden…..
ethylestra zegt
@frank2b: inderdaad die d4d motoren raadt je iemand alleen aan als je hem door en door haat
edward330d zegt
@frank2b: dan heb je de keuze uit een Honda civic of een Prius waarin je niet gezien wil worden. Als je de illusie hebt dat deze toppers 1:30 rijden dan heb je gelijk dat ze goedkoper zijn.
Praktijk zal uitwijzen dat diesel veel voordeliger is in dit voorbeeld
frank2b zegt
@edward33od: Misschien tóch maar weer eens om je heen kijken in 2020?
edward330d zegt
@frank2b: zoek jij eens een hybride op voor 5000€ die niet van Honda of Toyota is en1:25 haalt.
frank2b zegt
@edward330e: Potjandikkie zeg, het aanbod is écht alleen maar Prii en Honda’s voor die prijs.
Valt dat even vies tegen.
Maar ja, ik heb jaren in een Prius gereden. Ik zie het probleem niet.
edward330d zegt
@frank2b: moet je dit artikeltje nog eens lezen en dan vooral het stukje ” reden van aanschaf” heb je meteen je antwoord?
redbeams zegt
@frank2b: Zolang je maar uit de buurt van de 2.2 dcat motoren blijft valt het best mee
Silverarrow zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
pignon zegt
Kies mijn eigen Yolo: een range rover D6 uit 2005
laptom zegt
@pignon: Voor 5k? En betrouwbaar? Ik heb een verzameling aan Range Rovers, maar de enige redenen daarvoor is dat ik reserve auto’s moet hebben als er weer eentje kapot is…
pignon zegt
@laptom: zeker. Is meer dan 100% Yolo
GWBoes zegt
Als je voor de Bravo gaat probeer dan nog een 2.0 multijet te vinden. Ze zijn er niet veel (in Nederland) maar die zijn sterker, sneller, soepeler, betrouwbaarder en hebben een andere versnellingsbak (F40 uit de 159 2.4) welke praktisch onverwoestbaar is.
1audi1 zegt
Ik zou lekker een Passat B5 met 1.9 TDI pakken
wimof zegt
Ik durf om die reden mijn T4 niet te ruilen tegen een nieuwe. 467000 betrouwbare kilometer heeft hij nu. olieverbruik 0.7l per 15.000 km.
S zegt
@wimof: Mee eens! Grappig na de T4 en Golf 4 zijn deze Vw modellen alleen maar slechter geworden.
SvenskaAeroplanAB zegt
Klaar! https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/saab/m1582006797-saab-9-3-2-2-tid-s-luxury-92dkm-unieke-auto-leder-cruise.html
Volvo_440_turbo zegt
De bovenste Golf is echt geen fijn rijdende auto, een Skoda Octavia van rond dezelfde periode is echt veel leuker om mee te rijden.
Bij dit type Mercedes A-klasse regelmatig het pollenfilter nazien wegens waterinsijpeling, waterinsijpeling = geen luchtdoorstroming en de ventilator zijn motor verbrand. Toevallig dit daarstraks mogen aanschouwen :)
SvenskaAeroplanAB zegt
Ook leuk! https://www.autowereld.nl/rover/75/2-0-cdti-sterling-33524345/details.html
peewee05 zegt
Vijf jaar, 2015, geleden stond ik ongeveer voor dezelfde keus. Alleen geen km beperking en hij moest groot zijn. Werd de Volvo V70 2.4D uit 2005, mét (6) handbak én 2,8k km’s op de klok. Gekocht voor €4400 bij een handelaar. Afgelopen juni met 4,9k km’s is ie naar Litouwen vertrokken in ruil voor €1100. Wat zal ik de tank missen!
edward330d zegt
@peewee05: 2000 km in 5 jaar tijd gereden? Zonde om een diesel te rijden lijkt mij.
net10 zegt
Wie je bent of Je mannelijkheid hangt zeker niet af van in welke auto je hebt of rijdt.
De Fiat Bravo 1.6 of 1.9 JTD of de Renault Megane 1.5 DCI vind ik van de genoemde modellen gewoon de beste keus. Ze zijn niet duur en leuke betrouwbare auto’s. De Lancia Delta met de zelfde techniek als de Fiat lijkt mij ook erg leuk, en is opvallend ruim, jammer dat deze bijzondere auto niet genoemd is.
wimof zegt
Eén of andere macho met een klein dingetje.
raoulkroes zegt
BMW e87 118/120d
Dutchcarwizard zegt
Yolo een 520d, ik kom niet meer bij. Ps. Onderin de markt moet je VAG en BMW lekker laten staan. Dat kost gewoon echt wat meer geld.
993carrera4s zegt
@baidu: ja precies, voor dit soort bedragen beter Japans of Koreaans.
carlover66 zegt
Precies
jupke zegt
Een particulier die nu nog een diesel koopt is gek! Je kunt beter met een goeie benzine veel kilometers maken. De reparatiekosten van een diesel zijn te hoog. Boven de twee ton zijn de diesels allemaal een uitdaging.
ronnys zegt
Ik zou niet weten waarom je geen diesel meer zou kunnen kopen?
Voor zowel benzine als diesel geldt laat rommel liggen en ga voor kwaliteit!
Een goede diesel blijft heel lang probleemloos rijden.
Ik zou zonder twijfel voor een 1.9 jtd gaan. Nooit gezeur, en veel genieten!
993carrera4s zegt
Een golf variant is stoer?? De rest ook niet trouwens. Chrysler 300C met de Mercedes V6 diesel is meer het echte werk.
basbasbas zegt
Ik heb een prachtig onderhouden c30 voor je te koop. Met alle bonnen van de specialist van de laatste jaren. 2 liter diesel. Laat maar weten!
carlover66 zegt
Sorry dat ik het zeg, maar iets betrouwbaars en stoers vinden voor 5k is toch een onmogelijke opgave.
ronnys zegt
Het ligt er vooral van de definitie van stoer.
Betrouwbaar is geen probleem voor dat geld.
rufctr01 zegt
Een Volvo V70 NN D5 kopen…
kicknl zegt
Volvo V70 D5 idd, of een V50. Daarbij, als je toch voor een BMW wil gaan, waarom niet een 320d of 330d van 10-15 jaar oud?
robin121089 zegt
Laat alsjeblieft die Toyota diesel staan… of je moet van problemen houden. Toyota en diesels zijn een heel slecht huwelijk. neem dat een Prius 2 voor dat geld. Geen diesel, wel 1 op 20 ( en zie dan geen reden om een diesel te moeten nemen).
tenaci zegt
Die A-klasse is echt een draak. M’n pa heeft er een met zo’n lamellen dak. Het is gewoon niet mogelijk om een beetje een behoorlijke zitpositie te vinden. In de eerste plaats door die achterlijke sandwichbodem maar icm met dat (lage) lamellendak is het helemaal een crime. Daar zou ik echt geen km’s in willen maken.
cloverleaf zegt
Dit advies schreeuwt om een 159 1.9JTD.
SpiderIV zegt
yep idd. Ene willeme weet er nog wel 1 te staan met bekende (recente) onderhoudshistorie!
turbodieseltje zegt
Helemaal een raar verhaal,ze rijden 5 jaar met de Yaris en die staat nu op 170000 km .??
Dan vragen ze advies voor een (diesel)
auto met een jaarkilometrage van 35000 km.
Ik denk 35×5=175.
Nou ..het zal wel aan mij liggen.
e1000bmw zegt
Betrouwbaar: allicht
Stoer: No way.
giertjuh zegt
Ik zou kijken naar een volvo v40, lancia delta of seat leon
novazezi zegt
Mercedes S203 C 220 cdi Estate van een oude particulier met garage,
Niet onvindbaar en super interessant.
Pro-tip: Zoek er eentje met warmtewerend glas, scheelt nogal in de zomer.
Mijn advies zou zijn om een flinke diesel motor te nemen (je gaat er toch aan met deze diesel heksenjacht) en NIET te bezuinigen op olie- en brandstof (onderhoud). Volvo 5-cilinder, Mercedes 220cdi of 350cdi.
Liefst een facelift (laatste 3 productie jaren van een model) station met warmtewerend glas en handmatige airco.
Volvo V70, Mercedes C220 cdi Estate, Volkswagen Passat B5 1,9 TDI, Skoda Octavia 1.9TDI, Ford Mondeo 2.0 TDCI.
Dutchdriftking zegt
Tja, als je een Yaris gewend bent is een Golf Variant een enorm ding qua ruimte, een gewone Golf kan dan ook. En als die kan, kijk dan eens bij zijn Spaanse tweelingbroer, de Leon. als 2.0 TDI (van ná de face-lift van 2009, je wilt geen pompverstuiver ellende) common rail een heel fijn ding, en net wat leuker en unieker dan de Golf. een FR TDI met 170pk is nóg leuker, maar haal je niet voor dit budget.