Als je maar drie maanden per jaar erin rijdt, wat zijn dan de beste gegadigden?
Iedereen gebruikt zijn auto weer anders. Sommigen wachten totdat het mooi weer is, alvorens ze hun trots op wielen naar buiten laten rollen. Anderen rijden constant rond in hun auto.
In het geval van Autobloglezer Jaap ligt het weer iets anders. Hij is namelijk op zoek naar een auto voor in Nederland. Het nadeel, negen van de twaalf maanden bevindt hij zich in Afrika. Daar toeft hij rond in een Toyota Hilux, een zeer verstandige en logische keuze.
Elk jaar gaat Jaap met zijn familie naar Nederland voor een periode van drie maanden. In de zomer laven de kinderen, Jaap zijn vrouw en Jaap zelf aan alle fraaie dingen die ons koude kikkerlandje te bieden heeft, zoals Pietendiscussies, hondenpoepbelastingen en stemmen vanwege associatieverdragen.
Omdat de periode net te lang is om te huren en voor shortlease net te kort is, is Jaap aan het kijken naar een keurige auto voor een beperkt bedrag. Zelf had hij zo’n 8.500 euro in zijn hoofd. Voldoende om iets relatiefs jongs aan te schaffen, zonder dat je er direct op leeg loopt.
Tabel
De tabel met wensen en eisen van Jaap voor het Autoblog advies kun je bekijken in onderstaande tabel:
Huidige /vorige auto's: | Toyota Hilux |
Koop / lease: | Koop |
Zakelijk / privé: | Privé |
Budget: | € 8.500 |
Jaarkilometrage: | 10.000 km per 3 maanden |
Brandstofvoorkeur: | Diesel* |
Reden aanschaf andere auto: | Auto nodig voor verblijf in Nederland |
Gezinssamenstelling: | 2 volwassenen en 2 kinderen |
Voorkeursmerken/modellen: | Seat Leon ST, Peugeot 308, Ford Mondeo en Mazda 6. |
No-go modellen / merken: | Geen |
Tip I: koop particulier.
In dit specifieke segment is het aan te raden om particulier te kopen. Niet zozeer dat alle handelaren slecht zijn, maar de prijsverschillen zijn enorm. Daarbij krijg je er niet zo gek veel voor terug. Al die prijzen zijn ook nog eens ‘internet meeneemprijzen’, waarmee je net zoveel garantie en service hebt als bij een particulier. Vergeet niet dat de BOVAG een club is ten behoeve van de garage, niet de consument. Negen van de tien keer betreft het ‘slijtage’ en kun je alsnog de portemonee trekken. Haal ‘m bij een particulier en van het verschil kun je een gedeelte direct besteden om eventueel achterstallig onderhoud aan te pakken.
Tip II: Ga voor benzine met 10.000 km per jaar
Oh, en een laatste tip: kies voor een occasion op benzine. Dat is verreweg de meest verstandige brandstof. Er zijn nu weliswaar aantrekkelijke diesel koopjes (Alfa Ahum Romeo Ahum 159), maar voor die drie maanden per jaar zet dat niet echt veel zoden aan de dijk.
Peugeot 308 SW XT 1.6 THP (T7)
€ 7.250
125.000 km
2011
Je hoeft natuurlijk niet meteen al je geld op te maken. De Peugeot 308 is namelijk in ruime getale te vinden, flink onder het budget. Dan hebben we het niet eens over kale diesels met 3 ton op de klok, maar hele nette, particuliere versies met dikke benzinemotoren en veel luxe. Natuurlijk, deze generatie 308 heeft wat aandachtspunten, maar de meeste zijn relatief goedkoop te verhelpen of anno 2020 al aangepakt. Het interieur is keurig en ruim, de prestaties zijn meer dan voldoende en het rijdt lekker ‘Frans’, dus soepel zonder week te zijn. Als je bij particulieren gaat shoppen kun je ze voor nog scherpere prijzen krijgen. Tip: ga wel voor het model van na de facelift. Deze zijn technisch gezien beter en zien er een stuk moderner uit. Bekijk hier ons Peugeot 308 aankoopadvies.
Peugeot 508 SW 1.6 THP Premium
8.500
2012
135.000 km
Is de meerprijs van de 308 naar de Peugeot 508 het waard? In dit geval pakken we even Peugeot, maar het vergelijk met een model kleiner of groter van een bepaald merk kan altijd interessant zijn. Het is eigenlijk alleen een financiële kwestie. Een 308 moet je alleen kopen als deze er in verhouding erg netjes uitziet en niet al te veel kost. Onder de streep biedt de 508 niet eens zo heel erg veel meer. De kofferbak van de 508 is groter, met de banken neergeklapt kun je in de 308 echter meer kwijt. De 508 is wel een relaxtere auto met een nog prettigere wegligging. Oh, en dankzij het lagere gewicht goedkoper in de wegenbelasting én een stuk vlotter. Dus ja, de 508 is de meerprijs absoluut waard. Mocht je een individualistischere smaak hebben, de technisch identieke Citroën C5 is ook een optie. Uiteraard hebben we ook een Peugeot 508 aankoopadvies om te zien waar je op moet letten.
Opel Astra Sports Tourer 1.6 Turbo Cosmo (J)
€ 8.500
2012
135.000 km
Een van de fijnere auto’s in zijn klasse is deze generatie Opel Astra een veelgehoorde ‘klacht’ is dat de auto aan de zware kant is. Dat klopt ten dele. Het geeft de auto echter wel een rotsvaste wegligging, zonder overmatig sportief te zijn. Je zou bijna zeggen ‘premium’. De 1.6 Turbo motor levert met 180 pk in principe meer dan voldoende. De Cosmo uitvoering is voorzien van alle uitrusting die je mag verwachten voor dit prijsniveau in combinatie met het bouwjaar. Al met al een erg prettig rijdende auto, getuige de Astra rijtest. Nadelen? Die M32 transmissie kan kuren vertonen en dankzij het hoge gewicht is het verbruik wat hoog. Maar dat maakt minder uit als je drie maanden per jaar onderweg bent. Voor alle aandachtspunt kun je ons Astra aankoopadvies raadplegen.
Audi A4 Avant 1.8 TFSI Pro Line (B8)
€ 8.450
2008
155.000 km
De Audi A4 de premium optie. Ook de A4 Avants met weinig kilometers op de klok beginnen betaalbaar te worden. In combinatie met de 1.8 TSI motor heb je er een hele fijne reisauto aan. Puike stoelen, een zeer verzorgd dashboard en een niet al te ruim doch zeer hoogwaardig interieur. Alles voelt prettig zwaar aan. Dat geldt ook voor het rijden (zie de A4 Avant rijtest) De A4 is zeker niet zo sportief of lichtvoetig als een 320i Touring, maar de A4 is wel sneller en prettiger voor de lange afstand. Aandachtspunten zijn de olieschraapveren van de zuigers en een eventuele S Tronic transmissie. In de meeste gevallen is het vaak al aangepakt en anders zijn er zat specialisten die het kunnen verhelpen. Alle punten waarbij je op moet letten bij de aanschaf vind je het Autoblog Audi A4 aankoopadvies.
Honda Accord Tourer 2.0 Sport Business (CW)
€ 8.295
2008
115.000 km
Waarschijnlijk is dit de meest verstandige keuze. De Honda Accord staat bekend als een van de meest betrouwbare auto’s. Dit is er eentje van de laatste serie, na de facelift. Met een lage kilometerstand. Als je het onderhoud goed laat uitvoeren, hoef je de komende 10 jaar geen nieuwe auto meer te kopen. De Accord van deze generatie staat bekend als een zeer prettig rijdende auto. De Accord is relatief sportief qua wegligging, besturing en schakelen. De 2.0 motor met 155 pk moet je wel een beetje op toeren houden voor aangename prestaties. Anders moet je kijken naar de 200 pk sterke 2.4.
Semi Yolo: Skoda Octavia RS Combi (1Z)
€ 7.950
2007
140.000 km
Een Seat Leon konden wij voor het Autoblog Advies niet vinden in het budget. Deze zijn nog iets te nieuw. Of je moet benoemen nemen met een oude, kale leasediesel met veel ervaring. De Skoda Octavia konden we wel in het budget vinden. Logisch, want deze is langer op de markt dan de Leon ST. Sterker nog, we vonden een Octavia is RS-trim. Nee, geen ‘line’ of ‘pack’, maar gewoon een krachtige 2.0 TSI motor met 200 pk en 280 Nm! De wielen meten 17”, je krijgt er een leuke bumpers bij. In het interieur zit je op sportstoelen. Ondank de sportieve intenties is het voornamelijk een prettige reisauto die iets minder indirect is dan de gewone Octavia. Qua ruimte valt het zeker niet tegen, want strikt genomen is dit een C-segment auto, geen D-segment. Alle voorkomende mankementen worden besproken in dit Skoda Octavia aankoopadvies.
Yolo: Subaru Tribeca 3.0R
€ 8.250
2006
110.000 km
Soms doet een fabrikant alles goed, op een paar kleine details na. In het geval van de Tribeca mocht de ontwerper zich te goed doen aan de neus en iets ontwerpen waar blinden voor fronsen. De Tribeca geeft een nieuwe dimensie aan het woord lelijk. Maakt allemaal niet uit, hij staat toch negen maanden in de garage. De rest is namelijk best puik. Je hebt enorm veel ruimte, een Porsche-esque geluid dankzij de zescilinder boxermotor. Deze nuttigt iets te veel benzine gezien de geboden prestaties, maar de bewezen betrouwbaarheid maakt veel goed.
Wil jij ook advies over je volgende auto? Vul dan dit formulier in, waarbij je ons voorziet van alle relevante gegevens. Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!
nopetrolnofun zegt
De Yolo had beter de Peugeot met THP kunnen zijn.
Richmond zegt
@nopetrolnofun: voor 3 maanden maakt het weinig uit en ze zijn niet allemaal slecht.
pa045 zegt
@nopetrolnofun: een 5 jaar oudere Audi moet zeker als betere keuze worden gezien?
raoufff zegt
@pa045: ik hoop het niet anders wordt je voor 3 maanden dikke vrienden met de werkplaatsreceptionisten van de plaatselijke Audi dealer.
timdawg zegt
@nopetrolnofun: ik heb die 508SW 1.6THP 4 jaar als lease gehad. Tig keer bij de dealer geweest. Komt ‘ie:
– natuurlijk het bekende probleem met de motor. In één keer al het vermogen weg
– climate control kapot
– Navi kapot. Moest worden opgestuurd naar Frankrijk. 2 weken geen Navi en radio gehad
– hoogteverstelling verlichting meermaals kapot
– na drie weken al lekkage. Was in juni. De dealert: zal wel door de bladeren komen ? ja tuurlijk, die vielen toen al…
Bovenstaande bijna allemaal al binnen de 2 jaar / 50K
Lekker laten staan die 508!
jpsienen zegt
@nopetrolnofun: Idd. Denk je leuk 3 maanden bij je familie en vrienden in NL te zijn, worden de PSA monteurs je beste maten 8-/
Een station met THP. Ongeveer het tegenovergestelde van een HiLux…
potjak zegt
@nopetrolnofun: mijn vrouw heeft er één gehad en 180.000 km op de teller gezet zonder noemenswaardige problemen. Olie lust de 308 wel bovengemiddeld (maar dat blijkt de Audi ook te doen).
alassad zegt
Voor 8.5k kun je ook laatste generatie 308 kopen, die destijds massaal geleased werden vanwege 14%. Ik heb mijn 308 leasebak eind 2018 voor 7k overgenomen, met 220k op de teller. Ik denk dat dat de beste optie is. Overigens, is een 508 idd lichter dan een 308 vd vorige generatie? Nooit geweten!
christian85 zegt
Valt mij eigenlijk nu pas op dat de huidige Kia Sportage qua neus wel heel veel lijkt op de Subaru
jpoers zegt
Waar zijn dan de focus/mondeo, Mazda 6, yolo Chrysler 300?
johnhert zegt
@jpoers: Eens, als advies geven ze dan een Peugeot met de érg slechte THP motor. Daarnaast de Astra, ook geen hele beste motor en. De handgeschakelde versnellingsbakken zijn óók weer slecht. En de 1.8 tfsi welke meer olie lust dan benzine….
nasty zegt
@johnhert: …en de verstandige Honda
davelepeef zegt
@jpoers: ik zoek vooral de relatief jonge wagen waar in de begeleidende tekst wordt gesproken. Auto’s van 12 jaar…
jpoers zegt
@davelepeef: er staan genoeg Ford Mondeos 2011 en jongere exemplaren te koop voor minder dan 8500. Daarbij zijn de fords redelijk compleet uitgerust dus nog steeds zeer modern. Denk aan pdc, spraaksturing, verwarmde ruiten ed. Hierboven staan adviezen die een stuk ouder zijn.
davelepeef zegt
@jpoers: oh vast, da’s niet m’n punt. Alles relatief, maar meer dan 5 jaar durf ik niet meer jong te noemen. Vaak zitten we dan al in minstens een nieuwe facelift. In het artikel wordt gezegd “relatief jonge auto’s”. En dan krijgen we auto’s van ruim 10 jaar oud (introdatum nóg ouder) met kilometerstanden van goed over de ton – fair enough, voor de leeftijd dan niet gek. Da’s m’n punt.
Richmond zegt
Ik vraag mij af waarom je voor 3 maanden 8,5k stuk slaat op een auto. Met de helft kom je er ook wel.
johnhert zegt
@benja01: Omdat je er meerdere jaren gebruik van wilt maken ? En deze mensen hebben dan vakantie, dat is minder aangenaam in een uitgeleefd hok…
Richmond zegt
@johnhert: nou ja staat niet in dat hij hem na de 3 mnd houdt. Kan wel natuurlijk. Maar misschien verkoopt hij hem wel.
potjak zegt
@benja01: zoals je kunt lezen is huren te duur en de periode voor private-lease te kort. Dan hebben we het over relatief nieuwe auto’s. Aan een nieuwe auto zit een hoger prijskaartje dus men is al spaarzaam met het geld ten opzichte van de referentie. En uiteraard, je kunt altijd minder geld uitgeven maar dat is in elke situatie zo. Als het budget 2000 euro was geweest had je waarschijnlijk exact dezelfde reactie gegeven.
MDA zegt
Als je in 3 maanden 10dkm rijdt, en de rest van het jaar de auto schorst, dan is een diesel wel degelijk beter. Het komt namelijk overeen met 40dkm per jaar, en dan haal je dat er makkelijk uit. Plus dat diesels tegenwoordig uit de gratie zijn en dus tweedehands een stuk goedkoper dan een tijdje terug…
retetikker zegt
@MDA: Het blijft toch een beetje ironisch. Aan de ene kant meer wegenbelasting innen op het bezitten van een diesel, maar aan de andere kant minder accijns rekenen op de brandstof zelf…
MDA zegt
@retetikker: nee hoor, die regeling is precies zoals ie bedoeld is. Het is ooit opgezet voor taxichauffeurs en vrachtwagens: professionele bestuurders die ettelijk veel meer kms maken dan jij en ik. Om ze wel meer te belasten, maar niet onevenredig veel is er bedacht dat ze met diesel meer ‘vastrecht’ betalen, maar daarna minder per km. Net zoals grootverbruikers van stroom of water. En toentertijd reden ook echt alleen taxi’s en vrachtwagens op diesel. Later, veel later, werd diesel pas nuttig voor de particulier, maar de overheid heeft de verhouding belasting/accijns nog altijd zo gehouden dat het alleen aantrekkelijk is voor grootverbruikers van kms.
laptom zegt
@mda: Dat snap ik, maar dan is het nog steeds krom.
eklasse zegt
Waarom zou je een auto 9 maanden per jaar stil laten staan, gedoe hebben met schorsen, APK keuring, stalling kosten, verzekering gedoe als shortlease (ook voor particulieren) gewoon per maand kan.
600,- / 800,- per maand, nieuw rijden, ophalen wegbrengen, geen gedoe.
jpoers zegt
@eklasse: rn opletten met stilzetten mbt de vloeistoffen. Die nieuwe e10 ontmengt als de ziekte. Mijn motor na 3 maanden stilstaan kon ik ook de leidingen leegblazen.
Robert zegt
Technisch gezien is niet alleen die Octavia RS een (semi-)yolo, maar ook die A4 met dat 1.8 TFSI blok. Want loterijen verlies je vaker dan dat je ze wint. En voor de reputatie van die direct ingespoten VAG blokken geldt dat zeer zeker. Sterker nog, vind je een A4 met de oudere 1.8 T motor, dan staat er in de advertentietekst niet zelden “géén T(F)SI” o.i.d. bij vermeld. Terwijl ook die niet altijd probleemloos hoeven te zijn, vooral als men de olieverversingen niet zo nauw heeft genomen.
En nee, ik ben van nature geen VAG-basher, want ik kom zelf uit een verstokt VW nest. Het is gewoon de realiteit die me heeft doen afkeren van hun auto’s, enkel en alleen vanwege de potentiële motoren-ellende die VAG sinds een jaar of 15 op de markt heeft losgelaten.
Los van mijn bevindingen en ervaringen over VAG, zou ik de aanvrager willen adviseren eens naar benzine-gestookte Mercedes C klasse (S203) te kijken. Voor exemplaren uit de periode 2006-2007 geldt dat de kinderziektes er wel zijn uitgehaald, de bouwkwaliteit zeer behoorlijk is en prijzen verrassend oké zijn: 4 tot 5 mille voor een exemplaar met > 200dkm ervaring, 5 tot 7 mille voor een exemplaar met weinig km’s (100-150dkm). Zelf heb ik die stap een jaar geleden gemaakt (C180 Kompressor) en inmiddels 25dkm verder nog geen dag spijt van gehad. Kies je alsnog voor een diesel, dan gaat er nog eens 20-50% van die prijzen af, want geen hond wil ze meer hebben.
bsxc2 zegt
Één ding weet ik zeker: De auto’s op de getoonde persfoto’s zal je voor dit budget niet krijgen (staat/uitrusting etc.).
techniekmeneer zegt
Man man man wat een waardeloze adviezen zeg. 2 x een THP aanbevelen.. Heeft de koffiejuffrouw plaatsgenomen achter de pc?
jpsienen zegt
Mijn advies:
– De Accord
– Een oude Nissan Primera stationcar
– Volvo 240 station
Super ruim en als je dan toch 3 maanden lang niet harder dan 100 mag is de oldtimer verzekering nog lekker meegenomen ook.
lacker zegt
Neem een deelauto. Veel voordeliger en meer keuze. Wat een geld zeg voor 3 maanden.
sirdrinksalotofpetrol zegt
Neem de Honda….als je portemonnee je lief is…
Dutchdriftking zegt
Waarom geen diesel? Als je die 9 maanden per jaar kan schorsen…. omgerekend is het 40k per jaar, voor D segment meer dan relevant om dan een diesel te rijden.
normalantrieb zegt
Je kunt ook 2 nette Fiat Croma’s kopen, exclusieve Italiaanse klasse. Berlusconi en Schumacher hadden er ook 1!
mondeoscti202 zegt
Als je er na 3 maanden weer vanaf wilt is het volgens de statistieken verstandig een Golf station op benzine te kopen.
spyderweb zegt
Ieder jaar staat de auto 9 maanden stil.
Dan is de accu leeg, de banden plat, de remmen vast en de benzine niet meer bruikbaar lijkt mij
markos78 zegt
Tip 1 (koop particulier, net zoveel rechten als een “internetprijs bij een bedrijf”) is ONzin!
Er bestaat een non-conformiteitsbeding namelijk: bij een koop tussen particulier en bedrijf heeft het verkopende bedrijf zeker plichten. Het verkochte moet voldoen aan de verwachtingen die de koper mag hebben voor een dergelijke auto.
wheresmycossie zegt
Haal een e60 of e61 525/530i en je bent klaar
lightisride zegt
Ik heb een oudere Honda Accord Tourer 2.4, met veel meer kms. Maar die mag je voor 8.500 niet hebben.
mark383 zegt
Een diesel lijkt me interessant, vanwege de hierboven genoemde mogelijk om negen maanden per te schorsen. Bovendien zijn de aanschafprijzen een stuk beter. Zeker die ex lease auto’s waar destijds 14% bijtelling op zat, die kosten echt weinig meer. Vraag is alleen of je daar over vijf jaar nog wat aan hebt of dat de overheid diesel rijden dan echt zo goed als onmogelijk heeft gemaakt. Een benzine auto is wat dat betreft een veiligere keuze, maar als je horizon korter is dan vijf jaar, dan zou ik zeker voor diesel gaan. De 308 SW van 2014/2015 past binnen budget en is een zeer fijne en ruime auto.
Dizono zegt
Gewoon een oude V70 kopen, 4, ton op de klok, maar voor m’n gevoel beter bestand tegen 9 maanden stil staan dan deze moderne turboblokjes. Van de 6k die je overhoudt leuke dingen doen met de kinderen en of vrouw.
dutchneon zegt
Precies, doe iets betrouwbaars, heet 1.6thp troep, daar kom je ook bijna niet meer vanaf…
Die Honda Accord is een verstandige keuze, of een Mazda 6, heb zelf voor 1500 euro een 2.4t v70 gekocht. 380k op de teller, maar alles werkt, keer een nieuwe uitlaat en rijd nog zuinig ook.
Zo heb je ook nog een Subaru Outback H6 gave bak met veel luxe en alles erop en er aan. Lachen als je daarmee 225 op de autobahn doet en iedereen er helemaal niks meer van snapt!
grasvreter zegt
Voor 3 maanden per jaar moet je een auto nemen dje gek is en bekend staat als betrouwbaar. Bijvoorbeeld die Subaru! 3 maanden rondrijden, en dan weer 9 maanden in een schuur. En dan starten, voor een apk naar de garage rijden, beurtje, en weer lekker 3 maanden rondrijden. En dat kan je dan een jaar of 10 doen.
niex zegt
Vgl met een moderne BMW is zon Tribeca zo lelijk niet.
Graafke zegt
Ik vind het bijzonder dat je voor 3 maanden per jaar een auto koopt die de rest van het jaar stil staat en waarvan de kosten doorlopen.
Er zijn shortlease maatschappijen die al vanaf 1 maand leasen. Daarnaast is natuurlijk ook een optie om een auto te kopen en na 3 maanden weer te verkopen.
jerudo zegt
Heb het niet nagerekend maar een auto huren voor 3 maanden huren lijkt me toch voordeliger. Bij aankoop moet je ook nog eens rekening houden met je jaarlijkse rijtaks, verzekering, stalling, jaarlijks onderhoud, elk jaar een nieuwe batterij, banden die er niet beter op worden van negen maanden op hetzelfde vlak stil te staan en weet ik veel welke andere kwaaltjes er nog opduiken na bijna een jaar stil te staan. Dan heb ik het nog niet gehad over de tijd je daar weer insteekt om alles in orde te krijgen. Er zijn bedrijven zat die voor een gunstige prijs je een degelijke wagen kunnen verhuren voor drie maanden, inclusief pechverhelping en all-risk. Een eigen wagen is alleen maar vragen om problemen volgens mij.
giertjuh zegt
@jerudo: volgensmij moet je een geschorste auto ook verzekeren ivm brand of dergelijke schade.
dutchneon zegt
nee hoor, eigen risico. 8000 euro en beperkt risico moet je wel een gemeente ambtenaar in pre pensioen zijn om dat te gaan verzekeren :D
bernoulli zegt
Eigenlijk zou in deze rubriek de foto’s geplaatst moeten worden van de auto’s in de staat van hoe ze zijn na 15 jaar en 10 x de wered rond. Ipv steeds die glimmende persfoto’s van hoe ze ooit bedoeld waren. Geeft een veel beter beeld.
elemento zegt
Ik zou voor een 5 serie gaan
novazezi zegt
Simpel, Mercedes S204 ZONDER panaroma- of schuif-kantel dak van bouwjaar 2008 of later.
Voldoende power en eventueel een lekker klinkende v6 met genoeg ruimte.