Een sportieve premium sedan: wat koop je in Nederland voor 12.500 euro?
Vandaag behandelen we een zeer populaire categorie qua aanvragen bij Autoblog. Vaak krijgen wij de vraag naar een leuke, niet al te dure sportsedan c.q. stationwagon. Een auto die alles kan. Represenatief genoeg om overal voor te kunnen rijden, praktisch genoeg om het gezin tevreden te houden. Maar tegelijkertijd voorzien van een mooi interieur, potente motor en capabel onderstel.
Autobloglezer Clint is op zoek naar zo’n auto. Op dit moment heeft hij nog een Toyota Avensis. Deze auto moet eruit, want het is nu eenmaal een diesel en diesel is helemaal uit. Ook maakt Clint niet meer de kilometers voor een diesel. De maandelijkse lasten zijn behoorlijk hoog.
Hij was dus aan het kijken naar het sportieve premium sedan-broertje van de Avensis, de Lexus IS250. Als eerste had Clint de vraag of de IS250 zuinig is en of de auto betrouwbaar is. Qua betrouwbaarheid zit je met de IS250 wel snor. Over het verbruik kunnen we kort zijn: nee, een IS250 kun je niet zien als zuinig. Zeker niet als je de motor een beetje op zijn staart trapt.
De wensen en eisen van Clint kun je in onderstaande tabel bekijken:
Huidige /vorige auto's: | Toyota Avensis 2.2 diesel |
Koop / lease: | Koop |
Zakelijk / privé: | Privé |
Budget: | 12.500 euro |
Jaarkilometrage: | 18.000 |
Brandstofvoorkeur: | Benzine |
Reden aanschaf andere auto: | wil van diesel af |
Gezinssamenstelling: | 1 kind |
Voorkeursmerken/modellen: | Lexus IS250 |
No-go modellen / merken: | Dacia |
Lexus IS 250 Sport (XE20)
€ 12.450
2009
110.000 km
In principe is de Lexus IS250 een uitstekende sportieve premium sport sedan. Ook als je nu een Toyota Avensis rijdt. Het verschil is overigens minder groot dan je zou denken, qua rijbeleving. Dat komt omdat de Avensis van deze generatie stiekem erg goed is. De motor is compleet het tegenovergestelde, overigens. De 2.5 V6 heeft relatief weinig koppel, er zit iets van vermogen bovenin, terwijl de IS250 best zwaar aanvoelt. Ondanks dat de motor ‘200 pk’ moet leveren, voelt het niet zo. De betrouwbaarheid staat echter hoog aangeschreven. Ideaal als je zo weinig mogelijk omkijken hebt naar extra onkosten. Nadeeltje: onderdelen prijzen kunnen verrassend prijzig zijn.
Mercedes-Benz C280 Avantgarde (W204)
€ 12.450
2008
140.000 km
De auto die qua rijbeleving het dichtst bij de Lexus zit. Dat zegt veel meer over de Mercedes, dan de Lexus. Deze generatie is aanzienlijk strakker. Helemaal een Avantgarde met eventueel AMG-pakket. De ‘W204’ is een heel fijne generatie sportieve premium sedan. De ‘280’ is op papier iets krachtiger dan de 250 van Lexus, maar het verschil is in het echt wel een stukje groter. Deze Mercedes zet best stappen, ook boven de 200 km/u. Het kan nog sneller, door te kiezen voor een 350. Qua betrouwbaarheid kent ook deze generatie C-Klasse zijn aandachtspunten, maar het is te overzien. Er rijden er veel van rond en onderdelen en specialisten voor het onderhoud zijn goed te vinden. In het budget vallen voornamelijk pre-facelift modellen, alhoewel het model ná de facelift aanzienlijk frisser oogt.
Audi A4 2.0 TFSI S-Line quattro (B7/8E)
€ 12.250
2010
120.000 km
Een grote atmosferische V6 of een kleinere 2.0T. Wat zal fijner rijden? Dat is persoonlijk, maar er valt veel te zeggen voor de 2.0 TFSI-motor. Deze levert veel meer koppel en ook nog eens vroeger. Mocht je de auto willen voorzien van een paar upgrades, dan maak je er zo een 250 – 270 pk sterke sportsedan, terwijl het verbruik niet buitenproportioneel wordt. Het blokje loopt zelfs vrij soepel. Ook de A4 is niet foutloos qua techniek, maar de meeste gevallen zijn inmiddels aangpeakt. De aandrijving zorgt voor een andere rijbeleving. De versie met voorwielaandrijving is gewoon prima, met quattro heb je iets onoverwinnelijks. In alle omstandigheden kom je vlot weg. In het budget redelijk goed te vinden.
BMW 325i M-Sport (E90)
€ 11.995
2009
140.000 km
De BMW 325i M-Sport is een beetje de vedette in zijn klasse als het gaat om een nette sportieve premium sedan, toch? Nou, nee. Niet helemaal, maar dat lag meer aan de ijzersterke concurrentie dan aan de BMW zelf. Zeker ná de facelift droogde het model goed op. De zes-in-lijn is eigenlijk een drieliter en voelt erg geknepen aan. Dat komt omdat dat ook het geval is. Desondanks zijn de prestaties op papier ruimschoots voldoende. De E90 is verregaand betrouwbaar, maar kent wat kleine dingetjes. De meeste issues deden zich voor bij pre-facelift (LCI in BMW-taal) modellen. De M-Sport is lastiger te vinden en aanzienlijk duurder. Of de auto ‘het nodig’ heeft, moet je zelf uitmaken, maar ook zonder het sportpakket is het een prettig sturende sedan met een motor die fraaier loopt dan welke V6 dan ook. Onderdelen en onderhoud is heel erg goed te regelen bij de lokale garage, kiosk of slager.
Alfa Romeo 159 1750 TBi Ti (939)
€ 11.500
2009
125.000 km
Natuurlijk, we moeten de Alfa 159 even benoemen. Het is immers de AB-legende. Het is ook de juiste 159 om te kopen. Een vroege diesel met veel kilometers kan wat onderhoudskosten opleveren, maar een latere 1750 benzine is echt fijn. Het is eigenlijk de 159 hoe deze van het begin af aan had moeten zijn. Net even iets lichter, net even wat pittiger. Kwalitatief zijn ze ook een stuk degelijker. Het nadeel is dat er niet veel van verkocht zijn en de paar exemplaren die te koop staan, behoorlijk aan de prijs zijn. Met name de Ti-modellen zijn erg prijzig. Je kunt ook zelf aan de slag gaan, maar zo’n Ti is wel ‘af’ en origineel.
Volvo S60 2.0T R-Design
€ 11.950
2010
95.000 km
Dit is een van de meest sportieve auto’s die Volvo ooit gebouwd heeft. Desondanks valt het in dit overzicht wel mee. Je kan er een behoorlijk potje mee sturen (meer dan de huidige generatie), maar het is geen circuitmonster. Het zijn wel enorm fijne auto’s om dagelijks mee onderweg te zijn. Het is sowieso een sportieve premium sedan, want Volvo is hartstikke premium. In principe wil je een vijf- of zelfs zescilinder, maar deze 2.0T is echt alles wat je nodig hebt. Niet zo pittig als de TFSI uit de Audi, maar alsnog een prettig blok (dat prima te kietelen is). De betrouwbaarheid is op zich niet verkeerd, maar zo onverwoestbaar als de Volvo’s van weleer is deze generatie S60 niet.
Semi-yolo: Saab 9-3 Aero V6
€ 11.950
2008
150.000 km
We komen nu bij een ‘semi-yolo’ aan. De Saab 9-3 is namelijk al een beetje op leeftijd. Niet zozeer dit specifieke exemplaar, dan wel de basis van de auto. Qua wegligging is de auto auto duidelijk minder dan de Lexus. Sterker nog, het is de minst begaafde sportsedan in het rijtje. In een rechte lijn wil het overigens wel uitstekend. Een voordeel om naar zo’n Saab is te kijken is dat ze bijna allemaal van liefhebbers zijn. Ondanks het feit dat sommige meer dan 12 jaar oud waren, zitten er veel nette exemplaren tussen. Veel Saab Aero’s zijn zorgvuldig aangepast, om de fabrieksfoutjes eruit te halen zeg maar. Oh, en op de snelweg maakt zo’n Lexus geen schijn van kans. De zelfde motor is overigens ook in de modernere Opel Insignia leverbaar geweest. Die valt ook in het budget.
Yolo: Subaru Legacy 2.5 GT (BM)
€ 8.000 (Dld)
2010
65.000 km
Tsja, als je echt iets bijzonders wil, moet je sowieso over de grens kijken. Bovenstaande auto’s zijn natuurlijk niet echt een uitzondering op de weg. De Subaru Legacy is aanzienlijk zeldzamer, alhoewel geen raszuivere sportieve premium sedan. Deze generatie was weliswaar niet zo fraai als zijn voorganger, maar was wel voorzien van een mooier en completer interieur. Dit is een 2.5 GT, een uitvoering die wij niet in Nederland kregen. Deze was leverbaar in Japan (met 2.0) en de Verenigde Staten. Ze zijn er dus ook met het stuur aan de linkerkant! Het zijn niet zulke wendbare auto’s als de Impreza’s met dezelfde motor. Je hebt echter wel dat karaktervolle gebulder van de boxermotor. Qua betrouwbaarheid hoef je je ook geen zorgen te maken: deze Legacy’s gaan nog wel even mee. Onderdelen kan soms wel een beetje lastig zijn, maar met het internet kom je een heel eind tegenwoordig.
Wil jij ook advies over je volgende auto? Vul dan dit formulier in, waarbij je ons voorziet van alle relevante gegevens. Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!
mercedesfan zegt
Het thema van de dag op Autoblog: Australische kentekenplaten.
henkp1 zegt
Lexus, BMW of Mercedes. Maar denk ook eens aan een Jaguar, Chevrolet of Cadillac! Of een dikaangeklede Mondeo, Laguna of Insignia. Op papier en in de kroeg niet ‘premium’ in de praktijk wel.
vpowert zegt
De Jaguar X-Type is te oud, de XE te jong en te duur en hoewel de XF heel vet is waarschijnlijk wel een tikje te zwaar en duur als je je zinnen had gezet op iets in de klasse van de Lexus IS. (Al is een XF wel heel dik hoor! Dit exemplaar dan, wow! https://www.autowereld.nl/jaguar/xf/3-0-v6-luxury-leder-xenon-achteruitrijcamera-climate-control-navigatie-parkeer-33073702/details.html)
Bij Chevrolet (het oude Deawoo) kan ik me niets voorstellen en Cadillac heeft nu een leuke ATS maar die is nog veel te duur.
De Laguna GT zou tof zijn (200pk uit een 2.0T en vierwielsturing) en nog betrouwbaar ook, maar mist toch het ‘cachet’ van een BMW, Alfa of Jaguar – voor de meesten althans.
henkp1 zegt
Sorry, ik bedoelde Chrysler ipv Chevrolet en dan wel een toffe 300C. Alfa Romeo is natuurlijk ook top. Zo’n Laguna GT is een uitermate fijne auto, betrouwbaar en waarschijnlijk een van de voordeligste uit het aanbod hier. Maar heeft inderdaad bij een aantal mensen niet de ‘premium uitstraling’. Maar goed, dat is belangrijk als je een auto voor je ‘buurman’ koopt. Cadillic CTS is wel te doen voor dit budget. Heb je een goede en aparte wagen.
ouwedibbes83 zegt
@henkp1: die 300c ziet er lekker fout uit, maar is een klasse groter. Als ik t goed heb, zijn ze gebaseerd op een “oud” MB E-klasse platform
flutterby zegt
@henkp1: niet mis met die auto’s, maar ze zijn niet premium. Zeker de Mondeo vind ik al snel verouderd.
De Insignia is van buiten mooi, maar de afwerking van binnen is niet op niveau van de premium merken. Niet eens op niveau van Volkswagen of zelfs Tesla.
dunhozzie zegt
@flutterby: De Jaguar is anders behoorlijk ??
poeperman zegt
Lci is net wél de facelift
willeme zegt
@poeperman: LCI is juist facelift ;-)
phaeton zegt
@willeme: Maar het is wat verwarrend opgeschreven. Moest zelf ook twee keer lezen.
willeme zegt
@pharton: volgens mij klopt het gewoon. Facelift heet nu eenmaal LCI bij BMW. Het slaat op facelift, niet de pre ;-)
poeperman zegt
@willeme: nee joh, dat is helemaal niet goed geschreven. De haakjes slaan altijd op wat er net voor geschreven is. Er staat
… pre-facelift (LCI in BMW taal)
dromedaris zegt
Betreft de Lexus IS250: nagels met koppen. Heb zelf deze auto enkele jaren gehad, maar het is een fluweelzachte auto met koppel hoog in toeren, wat maakt dat hiervan in de praktijk zelden gebruik van maakt. Bovendien is de auto relatief zwaarder tov zijn concurrenten, dus je zit met een redelijk makke auto. Ondanks dat rijdt die wel super smooth. Ideale snelwegcruiser!
jollykart zegt
Premium sportief en betrouwbaar maar net even wat spannender dan een Lexus. Wat te denken van de Infiniti gx37s sedan? Alleen niet makkelijk te vinden en niet erg zuinig.
Crosscabouter zegt
Die S60 is dan van het vorige model. Ben zelf aan het zoeken geweest, maar het nieuwe model is vaak hoger in prijs. Of is het sinds 3 maanden helemaal anders @willeme?
willeme zegt
@Crosscabouter
Een beetje afhankelijk van wat je eisen zijn qua kilometers en uitrusting, zijn ze gewoon prima te vinden. Een S50 van de eerste generatie is leuk, maar dat is een auto die stamt uit 2001. Tand des tijds knaagt er wel aan en dan is 12.500 veel te veel. Maar een goede 2.0T is te vinden voor 12.500 mille.
Crosscabouter zegt
@willeme: ik snap dat de eerste in de basis uit 2001 komt. Is ook zeker niet probleemloos, maar een nieuwe 2.0T kan ik op Autotrack precies 2 van vinden tot 140.000km. Daarvan staat er eentje al zolang ik mij kan herinneren. De rest zit toch boven de 13.500,-. Wel een mooie auto trouwens en rijdt prima comfortabel is mijn eigen ervaring. Ik ben uiteindelijk terecht gekomen bij een Honda Accord (Tourer ivm gezinsuitbreiding). Misschien een leuke toevoeging? Verder een mooi lijstje (de meeste stonden ook in mijn zoekopdracht)
frank2b zegt
Voor 35 mille kun je een afgeladen Lexus GS450h President edition op de kop tikken.
Daar zou mijn voorkeur toh écht naar uitgaan. 340pk, 350NM, een verbruik van 13-14 l/100 km, kanniestuknietech, elke denkbare optie aan boord, what’s not to like?
seanxtype zegt
@frank2b: top advies voor iemand met een budget van 12.500 euro.
seanxtype zegt
@redbeams: koptekst en alle aangeboden auto’s zijn ook 12.5k dus waar zit dan de fout?
vpowert zegt
Die 35k lijkt me een foutje in de tabel, maar ook voor 12,5k kun je een leuke GS450h kopen! Weliswaar wat ouder dan de hierboven beschreven opties, maar buitengewoon weeldig. Bij Louwman staat een mooie: https://www.louwman.nl/aanbod/Lexus/GS/450h_Executive/2006/17SVTN/ Wel wat weinig bagageruimte.
Of gewoon een ouderwets dikke V8 (en voldoende bagageruimte) in de GS430: https://www.autoscout24.nl/aanbod/lexus-gs-430-president-benzine-blauw-39dd088f-a437-4cae-9f23-fa9f1149f11f?utm_source=web-share&utm_medium=copy&utm_campaign=share
tge2 zegt
De Lexus.
lekbak zegt
Er is echt helemaal niks premium aan een legacy. Ook zijn ze niet erg zuinig en niet snel voor de pk’s die ze hebben. Maar de omschrijving van mijn vrouw toen ik met een legacy thuis kwam zegt genoeg: odly satisfying!
lekbak zegt
@lekbak: overigens zou ik voor dit geld ook zeker een Mondeo overwegen. Representatief uiterlijk, zeer fijne rijeigenschappen en met de juiste motor een dikke 240pk’s onder de kap.
bernoulli zegt
@lekbak: ik heb een Mondeo gehad. Dis is heel veel, maar zeker niet Premium.
lekbak zegt
@bernoulli: klopt, maar het rijdt beter dan veel premium producten, is ruimer dan alles uit bovenstaande lijst, goedkoper in onderhoud dan alles hierboven, is zeker zo betrouwbaar als de gemiddelde premium auto en het ziet er nog steeds netjes en “representatief” uit.
Teerdz zegt
@willeme: De grafiek klopt niet wat betreft prijs (en de GT3.. ?)
Rob zegt
De Audi A4 raakt het mooist op leeftijd, en de 2.0 in combinatie met vierwielaandrijving is een geslaagde combi.
Verder is het lijstje wel aardig compleet denk ik.
Misschien een Reanult Laguna GT? Al zou ik dan wel naar een stationwagon gaan zoeken, stukje fraaier om te zien.
emping zegt
@Rob: Renault is niet echt premium.
Rob zegt
Maar de GT is wel een fraaie uitvoering. 200pk, vierwielbesturing, mooie blauwe lak, goede stoelen, goed in de opties; ik vind het absoluut geen slecht alternatief.
vonklausenburg zegt
Ik zou voor de Saab gaan. Zeer fijne auto, met het juiste onderhoudsboekje ook betrouwbaar. Met een 9-3 naar Oostenrijk gereden voor de GP afgelopen jaar, en dat rijden was een feestje. In Oostenrijk de bergwegen gepakt, in één woord: genieten!
pechweg zegt
E9x betrouwbaar.. laat me niet lachen. Kwalitatief gezien een van de slechte BMW’s gebouwd. Heb tijden gehad dat ik er zo’n 4 a 5 nette jonggebruikte exemplaren per week verkocht, waarvan een groot deel binnen 6 maanden terug kwam voor toch wel kostbare reparaties.. Nee, die zou ik 100% overslaan!
willeme zegt
@pechweg: Ik weet niet wat voor garage je hebtm natuurlijk ;-). Maar over het algemeen kent de auto in dit geval relatief weinig echt issues. Helemaal zo’n late LCI met weinig kilometers. Ga je voor een 320si met twee ton op de klok of een 320d uit 2008 met N47 diesel: veel succes idd ;-).
pechweg zegt
@willeme: ik verkoop alleen jonge occasions, de E90 en E91’s waren voor 99% LCI’s met een kilometerstand van maximaal 100.000 kilometer.
Ik moet toegeven dat de 6-in-lijn motoren beter zijn dan de 4-cilinders, maar nog steeds heb ik er geen fijn gevoel meer bij om ze te verkopen. De dag dat ik een E9x zonder een enkele foutcode (zoals de NOx sensor, hebben ze echt allemaal..) in de werkplaats tref moet nog komen.
Maar wanneer je al deze zaken achterwege laat: een heerlijk rijdende auto inderdaad! En met de wat leukere opties zelfs hedendaags nog een mooie en strakke verschijning!
poeperman zegt
@willeme: en hier doe je ‘t wel goed!
volvoturbo zegt
@pechweg: Hangt helemaal van t blok af. Mijn atmosferische 6-in-lijn E90 staat inmiddels op 3 ton en kan echt nog wel n tijdje mee.
Groninger zegt
Ik zou voor de 325 gaan (wel LCI), beter sturende auto kan je niet vinden voor dat budget. Zoals geschreven is de motor ook zeer fijn.
mpgc zegt
Ik zou voor de BMW gaan. Misschien niet origineel, maar het blijft gewoon de fijnst sturende auto van het rijtje.
karaya zegt
De BMW heeft veruit het beste onderstel, fijne motoren en scoort op alle andere punten bovengemiddeld. Als je geen voorkeur voor een bepaald merk hebt is de keus snel gemaakt.
Ik ben een verstokte Alfist, dus ik ga voor de 159.
vaakbenjetebang zegt
Als je een sportsedan (als in, leuk om te rijden) wilt, kun je de Audi alvast gevoeglijk overslaan. Wàt een oninspirerend rijdende auto is dàt zeg. Prima ding om 40.000km per jaar mee te doen maar je gaat er werkelijk nooit met een glimlach uitstappen.
Dan ben je met de BMW veel beter bediend. Goed, geheel foutloos zijn ze niet, maar welke auto is dat wel? Een standaard E9x voelt overigens niet zo sportief aan, maar de basis is er wel degelijk. Een 159 is ook het overwegen waard. De aandrijving mag dan verkeerdom zitten, de directe besturing maakt dat je hem wel als ‘sportief’ beleeft. Verder is de spoeling toch wel dun in deze categorie. Eigenlijk zou ik je een Jaguar willen aanraden maar met dit budget is er eigenlijk niks waar ik van denk: dàt is de versie die je wilt. Misschien als outsider een Mondeo met 240pk. Rijdt uitstekend, maar wel een beetje een ‘meh’ auto verder, op de een of andere manier.
grasvreter zegt
Audi is in mijn beleving toch Volkswagen met wat meer chroom en stijlvol zwart in het interieur. Maar in de basis gewoon een Volkswagen. En dat maakt ze een beetje saai.
toyotavenray zegt
Er staat bij budget dat Clint 35.000 te besteden heeft.
SvenskaAeroplanAB zegt
Leuk! 2 van mijn favo merken… Van de Saab 9-3 kun je overigens beter een 2.0 Turbo Aero nemen in plaats van de V6. Dat is a) een echte Saab motor, b) een veel lichter blok, C) 9 van de 10 keer geüpgrade door Hirsch Performance en d) niet stuk te krijgen…
johnhert zegt
@svenskaaeroplanab: is de 2.8 turbo dan zo’n slechte motor ? Recht van Opel uit het rek in de Saab geplaatst of ?
bmw507coupe zegt
@johnhert: zeker niet slecht, maar heeft wel wat upgrades nodig om hem ‘lekker’ te maken
techniekmeneer zegt
Uit dit lijstje zeker de Lexus. Lekker betrouwbaar rondcruisen met een 6 pitter.
grasvreter zegt
Als ik TFSI zie dan krijg ik zo’n ongemakkelijk gevoel over mij heen, en denk ik aan alle fouten die die blokken hebben, en dat zijn er oh zo veel. Altijd afraden.
monsieurleloure zegt
Lekker voor de IS250 gaan,daar krijg je zeker geen spijt van, japanse perfectie
dunhozzie zegt
https://www.autoscout24.com/offers/jaguar-xf-3-0-v6-premium-luxury-technologie-paket-xenon-gasoline-green-0530d6eb-9a38-4467-b202-7897e825c746
Helemaal af. Prachtig. Wel even de electronica testen, maar dat moet je sowieso bij elke auto die je koopt
maferick74 zegt
En welke auto is t goedkoopst in onderhoud?
degrotemuis zegt
Mazda 6? Rijdt erg leuk en ziet er van binnen een stuk beter uit dan een legacy. En ze zien er zeker nog representatief uit. Niet de snelste op de snelweg, maar zeker leuk binnendoor. Of de Mondeo. Zeker niet bepaald spannend om te zien, van binnen en buiten, maar het rijdt wel echt leuk.
Van het lijstje zou ik waarschijnlijk de E90 LCI pakken. Lekkere 6 in lijn en qua sportief rijden nog altijd top. De Lexus IS doet het voor mij niet. Het voelt niet veel sneller dan de IS200 die hem voorging en die reed voor mijn gevoel ook een stuk leuker.
tmenges zegt
Honda Accord van laatste generatie? Ontzettend fijne auto’s en in America werd de Europese Accord als acura verkocht, dus priemiejum ;)
frederik zegt
Ik heb de 325i gehad, pre-LCI en het was een heerlijke auto. Mooi geluid, fijne wegligging, snel genoeg ook en niet te zwaar. Eigenlijk geen problemen mee gehad behalve de ABS-pomp, maar toen was ik toch al op zoek naar iets anders.
tmon zegt
Gezien de gekozen autos, wil ik jullie het volgende fimpje niet onthouden. Welke doet het beter op bochtige circuits: audi a4 of bmw 3?
https://youtu.be/HGpVdHWB7Co