Max is vandaag achttien geworden en heeft precies die dag uitgekozen om zijn rijexamen af te leggen. Met succes en dus is het tijd voor een leuke, maar vooral vlotte eerste auto. Wij zetten vijf opties voor onze jarige job op een rijtje.
Speciaal voor vandaag een tweede, extra feestelijke editie van Autoblog-Advies. Max is vandaag officieel volwassen én heeft zichzelf getrakteerd op een roze pasje. Tijd voor een eerste auto en daarvoor heeft hij onze hulp ingeschakeld. Aan het budget zal het niet liggen, hij heeft al een fijne 50.000 euro bij elkaar gespaard. Eisen heeft hij ook, zo wil hij graag zelf schakelen, een goede wegligging en bij voorkeur achterwielaandrijving. Dit, plus natuurlijk ons bekende tabelletje:
Huidige auto | Toro Rosso STR10 |
Koop / lease: | Koop |
Zakelijk / prive | Privé |
Budget: | 50.000 euro |
Jaarkilometrage: | n.b. |
Brandstofvoorkeur: | Benzine |
Reden aanschaf andere auto: | Rijbewijs, dus tijd voor eerste auto |
Gezinssamenstelling | Jongen (klein van stuk) en blonde stoot |
Voorkeursmerken /modellen: | Ferrari, of iets met een Ferrari-blok. |
No-go modellen / merken: | Absoluut. Geen. Renault. |
Het raspaardje: Ferrari 348 TB
Veel keuze aan Ferrari’s heb je niet onder de 50 mille, maar een 348 TB (of TS, met targa-dakje) is binnen het budget een goede optie. Een schitterende 456 GT kan ook nog, dan heb je zelfs een V12 in plaats van V8, maar van de twee is de 348 toch het meest de échte sportwagen. Je vriendin vindt de TS waarschijnlijk het leukste, maar omwille van de stijfheid en het gewicht is de 348 TB de auto die jij wil.
Indruk maken op je collega’s: Honda NSX
Ayrton Senna overleed drie jaar voor jij geboren werd, maar we hebben zo’n vermoeden dat je hem wel kent. Deze auto is mede door hem ontwikkeld en rijdt daarom fantastisch. Wil je laten zien dat je je klassiekers kent, koop dan een Honda NSX. Het aanbod in Nederland is karig, maar in Duitsland kun je binnen het budget genoeg nette exemplaren vinden. Wie weet kun je je werkgever nog op ideeën brengen met deze Honda.
Puur plezier: Porsche 964 Carrera 2
Voor 50 mille tik je een prima 997 op de kop, maar dat zijn toch auto’s waarmee elke vijftiger met een iets te dikke buik en een midlifecrisis prima uit de voeten kan. Nee, echte mannen -en dat ben je sinds vandaag- willen een luchtgekoelde Porsche, staartlastig en zonder allerhande elektronische poespas. De 964 is binnen het budget dan je beste keus. Gewoon een simpele Carrera 2 met 250 pk. Is alles wat je nodig hebt.
Nog puurder plezier: Lotus Elise 111R
Vroeger, heel vroeger, lagen er Renault-blokken in een Lotus. Maar daar zijn ze vanaf gestapt Max, te onbetrouwbaar, te weinig vermogen. Van Ford, via Rover naar deze Elise 111R met een 1.8 van Toyota. Dat klinkt ook niet al te spannend, maar reken maar dat je met 192 pk (meer dan 100 pk de liter uit een atmosferisch blok) op 860 kilo een hoop lol gaat beleven. Comfortabel is anders, maar het Hollands oranje exemplaar dat momenteel te koop staat kost dan ook maar 30 mille. Houd je nog geld over voor iets anders.
De doorspaaroptie: Alfa Romeo 4C
Eigenlijk een automaat, maar wel met de hand te schakelen, zonder dat de computer ingrijpt. Keihard de toerenbegrenzer inknallen is dus mogelijk. Met de flippertjes achter het stuur ben je wel bekend, toch Max? Net als met een carbon monocoque. Helaas maar een viercilinder, deze Alfa Romeo 4C, maar hij klinkt ondanks het gemis van twee pitten wel beter dan je dienstwagen. Te koop vanaf 60 mille, dus nog even doorsparen.
Wil jij ook advies over je volgende auto? Mail dan naar tips-apenstaart-autoblog-punt.nl met het onderwerp Autoblog-Advies. Voorzie ons dan van de gegevens in de tabel en eventuele andere zaken die relevant zijn! Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!
autospotter2punt0 zegt
Gewoon doorsparen voor de 4C max
marinepower zegt
@autospotter2punt0: of Ford C-max
moondustfocus zegt
Wat is er mis met z’n rappe Clio?
Dizono zegt
@moondustfocus: Max is een beetje klaar met Renault schijnt…
mashell zegt
Een ruime degelijke veilige Volvo V70. Pappa gaat immers altijd overal mee heen en zijn rijstijl is altijd onderwerp van dicsucsie..
mashell zegt
@mashell: of een Ford S-Max. Want die heet ook Max…
norge zegt
@mashell: Nissan Maxima…Of zou dat te royal zijn?
gwnbmw zegt
@norge: ik heet ook max, en ik kan je vertellen dat ik er altijd helemaal schijtend stront ziek van wordt als ik dat weer is zie staan… het is net zo origineel als het design van de mx5…
faalhaas zegt
Het advies wat we allemaal krijgen: Een goedkoop barrel, dan kan die het eerste jaar nog even oefenen en wennen aan het autorijden, en is het niet zo erg als er een deuk in komt.
gitaarknul zegt
@faalhaas: oefenen met rijden…want de meeste barrels rijden namenlijk moeilijker dan zn torro rosso natuurlijk, en die krijgt onze max ook niet altijd even goed weg
b16a2jdm zegt
NSX !!?
Davidov zegt
@b16a2jdm: Inderdaad, heerlijke auto!
logistiek zegt
Clio RS voldoet prima
clarkson zegt
@logistiek: Die kan hij gratis krijgen denk ik.
boltiev6 zegt
Max, ik zou een Audi S8 12V, oud model nemen. Lekker comfortabel boenderen met heeeel veeeel PK,s en over een jaar vraag je je nieuwe werkgever om een Ferrari enzo.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@boltiev6: Wat nog meer dan?
boltiev6 zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: Wat dacht je van goeie porno?
singer911 zegt
Met zo’n jaarsalaris zou ik dit allemaal laten staan en wat leuks bij louwmans oid uitzoeken. Kan je het nog meteen meenemen ook.
eferrari zegt
@singer911: want jij denkt dat max miljoenen verdient bij Torro Rosso?
rikvp zegt
@eferrari: 8 ton per jaar las ik laats, zou voor mij een nissan gtr worden
eferrari zegt
@rikvp: ik las £250 000 iets meer als 5 ton zou het lekker op de spaarrekening zetten! Zovaak is hij toch niet thuis
awesome zegt
@rikvp: exclusief inkomsten als Sport1, Hornbach, Jumbo en Exact.
gwnbmw zegt
@rikvp: 480k per jaar, niet overdrijven… http://www.autoblog.nl/nieuws/dit-verdienen-de-formule-1-coureurs-in-2015-76090
dutchcorvette zegt
4C
dutchcourage86 zegt
Hij woont in België dus met 50k kun je wel wat moois uitkiezen daar. I.v.m. de kwaliteit van de wegen bij onze zuiderburen zou ik niet voor iets kiezen dat heel strak geveerd is. Op advies van zijn vriendin een Audi TTRS. Tweedehands ferrari’s schijnen immers toch geknepen te worden, aldus Torro Rosso.
lamborghinibrapa zegt
Nissan skyline of subaru impreza zou ook leuk zijn!
jordy14 zegt
@lamborghinibrapa: dan zou het echt nog meer een baas zijn als ie die een kocht!
pudi zegt
@lamborghinibrapa: inderdaad! Toch denk ik niet dat het hem aanspreekt want ik geloof niet dat hij veel met JGTC of rally heeft..
Turbo S zegt
Kan me niet voorstellen dat Max graag in een van deze genoemde en veelal oude hokken rond zou willen rijden.
Laat hem nog een jaartje in die clio rs scheuren en daarna mag ie een nieuwe Ferrari uitzoeken, zonder te betalen nog wel.
poar zegt
Twingo
c3po zegt
BMW 1M tweede hands?;)
baske zegt
@c3po: jij snapt hem!
Junior540 zegt
Gewoon een lekkere mini of een 1m
clarkson zegt
Als hij nou 2 jaar wacht mag hij van ferrari iedere ferrari uitzoeken die hij maar wil.
nord zegt
@clarkson: 2 jaar is even mensenleven voor iemane die net van de middelbare school komt..
clarkson zegt
@nord: time flies als je 1.5 dag per jaar thuis bent
cpp1 zegt
Rs4 B5 en een 3 serie touring e91.
991gt3rs zegt
Als je advies nodig hebt voor je volgende auto, wat doe je dan hier?
trustmeiamanengineer zegt
Sowieso de 4C natuurlijk. Maar hij heeft een Renault Clio RS, lijkt me meer dan prima voor nu.
jeffreym3 zegt
Hij zal vast voor een nette 4-serie gaan. Of iets van een audi a5 s-line. Sowieso niet bovengenoemde belachelijke opties.
henkhupelschoten zegt
Peugeot 205 gti, golf gti mk1? Zoals iedere 18 jarige
lekbak zegt
@henkhupelschoten: je bent oud.
De tijd dat een 18 jarige zoiets kon kopen en verzekeren is allang voorbij. Al kan Max dat uiteraard wel.
Ik zou voor een Alfa gaan, de Junior met gekieteld 1600 blokje. Inkomen genoeg om de reparaties te betalen en lol gegarandeerd.
henkhupelschoten zegt
@lekbak: En bedankt…
Alfa gtv6 wou ik vroeger altijd al eentje, nooit van gekomen… Kut jeugd van mij..
lekbak zegt
@henkhupelschoten: graag gedaan!
Ook een erg mooie auto ja. Sowieso is een alfa leuk om mee te beginnen.
mperformance zegt
@lekbak: Waarom is die tijd voorbij? Als 18 jarige kun je gewoon een clio rs uit 2002 met 170 pk verzekeren bij Achmea. Kost je 65 per maand. Aanschaf en onderhoud is misschien niet goedkoop maar wel te behappen.
lekbak zegt
@mperformance: net ff uitgezocht, je hebt gelijk dat het kan. WA plusje kost je echter wel 35 euro per maand meer dan dat.
En dan te bedenken dat ze mij op mijn 18e niks wilden verzekeren met meer dan 100kw. Maakte niet uit bij wie trouwens. Iets waar gti ofzo bij stond was per definitie al niet te verzekeren.
mperformance zegt
@lekbak: Ik was ook verbaasd dat het kon;) Auto’s worden natuurlijk wel steeds veiliger en rijexamens moeilijker, maar het blijft een risico.
uselessblogger zegt
@mperformance: mijn verzekeraar wou mijn e24 (130kw) vorig jaar niet verzekeren als 18 jarige. auto dus symbolisch verkocht aan mijn vader en op zijn naam verzekerd. komt nu ook heel goedkoop uit!
mperformance zegt
@uselessblogger: Het ligt er ook aan welke verzekeraar je hebt. En jij woont in België als ik me niet vergis? Misschien zijn de regels daar ook iets anders. Maar dit is een mooie oplossing. Alleen bouw je geen noclaim korting op denk ik?
FieRo zegt
@henkhupelschoten: 1983 gti mk1 in 1996, voldeed niet aan de roest eisen maar nog wel aan de emissie eisen ;)
ukbob zegt
Alpina B3
Lekker de Touring doen, genoeg plek om samen met die blonde schone te gaan kamperen ;)
(Al zal ze heel ff zeuren dat t geen Audi is..)
dameister zegt
Wat ben ik jaloers op die knul, zo´n baan op je 18e (vanaf je 17e dus al) en zodra je je rijbewijs hebt genoeg geld om gelijk een leuke bak te kopen. Mijn droomauto is nog steeds de Honda NSX, leuk dat die genoemd wordt
moveyourmind zegt
@dameister: De NSX is zeker übercool!
Als Max die zou kopen zou ook nog eens een mooi eerbetoon zijn aan Senna, die immers nou betrokken was met het uitontwikkelen van de NSX.
alassad zegt
@moveyourmind: nauw..
lebeaunl zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
wimbraber zegt
Denk dat een E92 M3 ook prima voldoet, akrapoviç uitlaat eronder en gaan
crackdavid zegt
@wimbraber: Perfecte keuze. Gelijk een setje circuitwaardige Brembo’s eronder en Öhlins dempers, alhoewel je dan wel dik over de 50k gaat, maar voor Max geen probleem denk ik :p.
shelbylover427 zegt
Een focus rs/st megane rs?
shelbylover427 zegt
Of gewoon een dikke vette mustang
thomcarspotter zegt
Thema 8.32, alvast voor de gezinsuitbreiding :)
bofkont zegt
Een nieuwe Alto, rijden op een circuit is heel wat anders dan op de openbare weg.
spykerboy zegt
E46m3 met competition pakket… Tijdloos design
spykerboy zegt
@spykerboy: maar ik zou toch dubbele bedrag nemen in zijn situatie en een Ferrari F355 GTS kopen
allesmetturbo zegt
M3
ghost zegt
Audi RS3
Audi TTRS
VW Golf 6/7 R
Renault Megane RS
Porsche 997 4S
BMW M3 E92
BMW Z4M
Nissan 370Z
MB A/CLA45 AMG
Seat Leon Cupra R 310
Ga zo maar door met alles wat niet echt doorsnee huis, tuin en keuken bolide is..
allesmetturbo zegt
Rs3
potjak zegt
Max heeft denk ik geen advies nodig…
atteh zegt
Max houdt niet zo van autorijden….
http://www.verstappen.nl/?locatie=bericht&id=9363
dnadave zegt
Klein detail : max woont in Belgie , hoeft dus geen bpm te betalen , dus het aanbod van auto’s onder de 50 mille is groter.
888natan zegt
Ik zou ‘gewoon’ voor de 997 gaan!
FieRo zegt
Wat leuk dat Max Autoblog belt voor een advies ! Issie ook lid ?!
rob5nismo zegt
Ik zeg een oud barrel voor 500 euro voor bouwjaar voor 97 rolkooi erin gekeurde kuipstoelen enz
En de 6uur van zandvoord eind oktober
boltiev6 zegt
@rob5nismo: wat zeg je me daar? Zandvoord? het is Zandveurt hoor
rob5nismo zegt
@boltiev6: my bad
scottishcarspotter2000 zegt
@boltiev6: wel goed doen dan, Zandveurt heur* ?
pomoek zegt
Lotus natuurlijk…
agera zegt
Doe maar een leuke caterham/donkervoort/westfield/alle andere lotus 7 varianten
gemaskerdemuchacho zegt
Ik heb toevallig pas nog een in 348ts gereden.. Wat viel dat tegen zeg..
Ik zou voor de 4C gaan.. Heb daar laatste veel van gezien op Spa, wat een bak zeg… En dat geluid.. Een echte supercar voor 50.000…
baasbas zegt
Elke bekeuring die hij scoort ligt onder een vergrootglas. Iets traags is aan te raden
begbers zegt
Doe Toyota Mr2! Voor dat geld kan je er een hoop leuks aan versleutelen en hebje een trackmonster voor op straat! 2GR met superzuiger erop inbouwen die ze bij lotus ook gebruiken!
poeperman zegt
Gisteren in Aalst een NSX gespot in tegengestelde richting… Wat is die bak toch zoveel lekkerder in ’t echt dan op foto
Calimero zegt
Verrassing het wordt waarschijnlijk geen van de auto’s die hierboven zijn genoemd.
Waarschijnlijk stond er al een auto voor hem klaar waarmee hij mocht gaan rijden zodra hij zijn rijbewijs behaald zou hebben.
spylegion zegt
Krijgt hij niet ‘gewoon’ een Megane RS?!
Met zo’n dienstauto is alleen een dragster nog interessant denk ik.
bassx zegt
De C63 AMG estate is populair onder de F1 coureurs. Zal wel een goede daily driver zijn
undifined1 zegt
Renault clio williams of 205 gti
gtdave zegt
Pontiac fiefo
4244cc zegt
hij krijgt toch wel een sponsor bak
cars4all zegt
C70 t5 uit 2000? Goedkoop, snel en niet lelijk!
dhrwilders zegt
E55 AMG
gtwillem zegt
1. Volvo 480 ES 1.7
2. DMC DeLorean
3. Alpine A610
4. DAF 66 deluxe
5. Mercedes-Benz A180 CDI
6. Venturi Atlantique 300
7. Mitsubishi Carisma 1.9 TD
Gefeliciteerd Max!!
lekbak zegt
@gtwillem: dat is een eh, creatief lijstje.
De Delorean past er niet echt bij imo. Een zwaar stuk rvs en eigenlijk helemaal geen goede auto. Voor de rest een leuk lijstje voor een liefhebber.
Waarom weet ik niet maar ik moet door jou lijstje opeens denken aan een Citroën Ami. Die met die leuke achterruit. Past er ook wel tussen.
gtwillem zegt
@lekbak: niet echt creatief hoor ;-). Ik vind het hele ‘Renault-motoren-zijn-slecht’ verhaal niet zo heel erg gepast. Hij heeft inderdaad pech gehad ermee, maar ook in diverse races goed in de punten gereden. Natuurlijk zal het chassis wel aardig goed zijn, en Max is zelf ook goed voor een paar tienden winst. Maar toch, mede dankzij die Renault heeft ie toch wat kunnen bereiken in zijn eerste seizoen. Drie keer raden wat voor motoren er onder de kap liggen bij de auto’s van voorgenoemd lijstje… ;-).
Dizono zegt
@gtwillem: Je vergeet een schitterende Lotus Europa S1, nog zonder de extra lampen aan de voorzijde en met de hoge achterzijde. Ohh, als ik toch eens…
Crosscabouter zegt
@gtwillem: nou, dan heb ik hier nog een Volvo 480 1.7 GT Turbo te koop staan. Moet hij alleen nog wel even naar de lokale onderdelen boer voor een doosje vonkjes, want die geeft die niet meer af.
Maar verder inderdaad een zeer betrouwbaar blok. Dat is waar.
e1000bmw zegt
@gtwillem: dan wel de A610 met turbo. De eerste lichting zonder turbo en met carburateur (!) waren nou niet bepaald krachtig (slechts 160 PK) ten opzichte van het wagengewicht van circa 1200 kg…
roppp zegt
Vroeger kreeg iedere F1-coureur (ongeacht het merk waar hij voor reed) een snelle Mercedes van Mercedes. Of ze dat nu nog steeds doen, weet ik niet.
Heeft ‘onze’ Max een Nederlands of een Belgisch rijbewijs en als het een Belgisch exemplaar Is, kennen ze daar ook strafpunten voor jonge bestuurders? Anders zou ik toch opteren voor een 40km-wagentje als ik Max was :-))))
BaRa zegt
@roppp: Geen punten op ons rijbewijs. Misschien maar goed ook…
addiction4cars zegt
Ik zou een mooie orginele Bmw M3 gaan zoeken met weinig kilometers.
postzegel zegt
Iets met een ea189 ;-)
pagani86 zegt
Ik denk dat een M3 E92 wel een mooie auto kan zijn voor hem..
kobus1967 zegt
Caparo T1 of Bac Mono hoeft ie meteen niet meer naar dat gezemel van Jos te luisteren.
kobus1967 zegt
Of Infinity Q50 Eau Rouge om te wennen aan de afstelling van zijn toekomstige teammaat Seb.
Dutchdriftking zegt
Een mooie Renault Alpine?
philipf zegt
NSX! Dan ben je een nog grotere baas!
escort77 zegt
Alfa Romeo 33
Nemus zegt
Honda S2000. 240pk uit een atmosferische 2-liter. Net genoeg voor hem en zijn blonde deerne, zodat hij zijn vader niet meer hoeft mee te nemen :) En uiteraard een machtige wagen.
crackdavid zegt
Een handgeschakelde E92 M3. En omdat Max toch geld zat heeft gelijk Brembo’s voor en achter, Akrapovic uitlaat en Öhlins dempers. Oh en nog van die mooie alcantara BMW Performance kuipstoeltjes…
BaRa zegt
Doe maar gewoon een nieuwe Caterham. Is ook bij legale snelheden bakken vol fun, lijkt nog het meest van al op wat je ervaart in een F1, gooit hoge ogen bij alle soorten vrouwvolk (ik spreek uit ervaring), kan overal op sympathie rekenen, verbruikt nauwelijks wat en is goedkoop in onderhoud. Alle andere opties zijn een gevalletje “wel willen maar niet kunnen”. En laat dat nu net niet bij Max passen ;-)