Een uitstervend stukje markt: de sportieve driedeurs hatchback wordt met uitsterven bedreigd. Maar kun je nog een leuke occasion opsporen? We zochten het uit!
Carrosserievarianten komen en gaan. De fabrikant zal in principe datgene bouwen wat de consument koopt. Op dit moment gaat het dan voornamelijk om crossovers, SUV’s en alles wat daar tussenin zit. Deze ontwikkeling zie je uiteindelijk ook op de occasionmarkt. Hopelijk zijn de occasion-behoeftes straks gelijk aan die van de klanten die NU een nieuwe auto kopen. Voor Kirsten gaat die bal niet op, zij kijkt naar een gebruikte auto. In dit geval, komt het eigenlijk wel goed uit.
Kirsten heeft op dit moment een Toyota Aygo. Ze kocht de auto voor een zacht prijsje van haar moeder. Aanvankelijk was de bedoeling om er een jaartje of twee in te rijden. Inmiddels is ze al 8 jaar verder. De auto is nu inmiddels 15 jaar oud en heeft er 325.000 km opstaan. Nee, niet met de eerste versnellingsbak helaas. In de tussentijd heeft Kirsten ook gespaard voor een nieuwe auto. Eerst zou ze een nieuwe leaseauto krijgen (haar eerste), maar vanwege Covid-19 wordt dat eventjes uitgesteld. Ze was toen al aan het kijken naar een leuke Golf of Focus, maar het viel haar op dat dit allemaal vijfdeurs autop’s zijn, terwijl ze een driedeurs juist veel sportiever, mooier én praktischer (!) vindt.
Het moet een sportieve driedeurs zijn met een beetje motorvermogen. Kirsten is relatief lang (1,80) en vindt een Corolla-formaat auto aanzienlijk prettiger dan een Yaris-maat. Daarnaast kijk je met een driedeurs niet tegen de B-stijl aan, maar heb je gewoon zicht. Slimme gedachtegang. Betreffende het vermogen, dat moet zo rond de 140 pk uitkomen. Ze heeft nu 68 pk (“als dat er al inzit”) en het is gewoon vermoeiend om constant volgas te moeten rijden om maar geen rijdende chicane te zijn. Kortom, kunnen wij haar helpen? Maar natuurlijk: hieronder kun je de wensen en eisen van Kirsten zien in een tabel:
Huidige auto(‘s) | Toyota Aygo 1.0 met airco |
Koop/Lease: | Toch koop, dus. |
Budget: | 8.000 |
Kilometrage: | Ik denk zo’n 20.000 |
Brandstofvoorkeur | Benzine |
Aanschaf nieuwe auto | Aygo is nu echt helemaal op |
Gezinssamenstelling | 2 volwassenen |
Voorkeursmodellen | Sportieve driedeurs |
No-go | Hyundai, Skoda of Kia |
Volkswagen Scirocco 1.4 TSI Highline+
€ 7.950
2009
130.000 km
De auto die bij ons ook meteen in gedachte kwam bij het idee ‘sportieve driedeurs hatchback’, was de Volkswagen Scirocco. De auto houdt het midden tussen een coupé en een hatchback. Het leuke is dat de auto echt een apart exterieur heeft dat nog zeker niet verouderd overkomt. In tegenstelling tot Golfjes is er niet zoiets als een ‘kale’ Scirocco, het instapniveau is namelijk een Highline.
De 1.4 TSI met 122 pk is al behoorlijk vlot, maar de 1.4 TSI met 160 pk (dankzij een compressor) is leuker. Deze motoren waren nog wat ‘hitsiger. Lees: iets meer op prestaties dan verbruik afgesteld. Wel kennen de motoren de nodige aandachtspunten. Een voordeel is wel dat je de olieschraapveren bij de Jamin, Beter Bed of Scapino kunt kopen.
Renault Mégane Coupé GT-Line TCe180
€ 7.900
2010
120.000 km
De beste keuze is de Renault Mégane. De auto beantwoordt namelijk perfect de automobiele vraagstukken van Kirsten. De motor is top: met 180 pk meer dan voldoende vlot en als je wilt zit er (veel) meer in. De aankleding is ook perfect: lekker sportief zonder dat het overdreven is. Fijne sportstoelen, leuke velgen en smaakvolle aankleding.
Ook lekker is de wegligging: sportief en soepel, zoals alleen Franse fabrikanten dat lijken te kunnen doen. Dankzij de twijfelachtige betrouwbaarheid van de Megane II, wordt weleens gedacht dat je ver weg moet blijven van deze auto’s, maar niets is minder waar. Er zijn de nodige afwerkingsmissers en aandachtspunten, maar grosso modo valt het mee. Sowieso is het onderhoud betaalbaar en de onderdelen goed te vinden.
Honda Civic Type S 1.8
€ 6.500
2009
140.000 km
Bij Honda krijg je er zelfs een aparte badge bij, de naam ‘Type S’. Ook hier werd de sportieve driedeurs aanzienlijk ‘dynamischer in de markt gezet’ dan de vijfdeurs. Het is zo’n auto die helaas te veel mensen over het hoofd zien, het is namelijk een dijk van een occasion. De motor, transmissie en elektronica gaan over het algemeen een autoleven lang mee (mits goed onderhouden).
De 1.8 motor levert 140 pk, maar daar moet je wel je best voor doen. Tunen heeft geen zin: het is een atmosferische motor. Dus als je de prestaties ‘mwah’ vindt moet je even verder kijken. Sowieso raden we aan om iets verder te sparen als je toch kijkt naar een Civic. De Type-R is namelijk te vinden voor niet heel erg veel meer geld. Rond de 9-10 mille zijn er aardige exemplaren op te pikken.
Opel Astra GTC 2.0 Sport
€ 7.500
130.000 km
2009
Net als bij de Honda kun je eigenlijk beter iets door sparen voor de Astra OPC. In het budget kun je prima 1.8’s vinden met prima uitrusting. Het zijn alleen een beetje saaie auto’s. Het exterieur is van de sportieve driedeurs Astra geinig, maar van binnen is het gewoon een Astra. De 2.0T met 200 pk maakt de auto heel erg veel leuker.
Niet alleen heb je 60 pk meer, maar ook veel meer koppel én eventueel wat tuningspotentie. Dankzij de uitgekiende aerodynamica zijn dit erg vlotte auto’s op de Autobahn. Heel erg veel nette exemplaren staan er tegenwoordig niet meer. De latere Astra GTC (J) is dikker, maar erg lastig (tot niet) te vinden in het budget.
Citroën C4 Coupé By Loeb
€ 6.900
2010
140.000 km
Citroen maakte al langer onderscheid tussen de drie- en vijfdeurs C-segment hatchbacks. Zo groot als bij de C4 was het verschil niet. De Citroen C4 is helaas nooit een design-icoon gewoon en dat is doodzonde. Kijk dan hoe funky deze auto is! De Loeb-Edition was de laatste van de serie. Deze hadden een 1.6 THP met 150 pk en sportieve aankleding.
Franse elektronica met een van de meest beruchte benzinemotoren ooit gebouwd. Je moet het maar aandurven. Overigens heb je een 180 pk sterke VTS van een paar jaar ouder al voor 3 mille. Dan heb je meteen een goede inschatting van de kosten voor de eerste beurt. Dat laatste is natuurlijk overdreven voor komisch effect. Check gewoon goed wat er allemaal mis kan gaan en of de onderhoudshistorie klopt.
Mercedes CLC 180 Kompressor Prestige
€ 6.900
2008
140.000 km
Ja, je kunt ook een heuse Mercedes rijden voor dit geld. En nee, we hebben het dan niet over youngtimer met meer dan 5 ton op de klok. Deze CLC 180 was namelijk een concurrent van die auto’s. De CLC is een facelift-versie van de C Sportcoupé, een soort hippe hatchback-coupé kruising op basis van de C-Klasse. Ondanks de sportieve intenties is de auto allesbehalve sportief.
Maar dat maakt hem juist zo gaaf, het rijdt echt als een typische Benz. De lage zit, uitgebreide verstelmogelijkheden, comfortabele doch onverstoorbare weggedrag: met deze auto kun je de hele dag 200 km/u rijden. Het is een beetje een aparte smaak en niet de meest courante Benz, maar daarom niet minder interessant. De CLC past prima bij het karakter van de auto, maar een vlottere CLC200 is ook goed te vinden.
Volvo C30 Kinetic 2.0
€ 7.950
2010
150.000 km
Een van de gaafste C-segment hatchbacks-coupé’s is toch wel deze Volvo C30. De auto is dermate kek dat er niet eens een vijfdeurs versie van was. Je kan alleen kiezen uit een sportieve driedeurs hatchback. Deze auto was dus eigenlijk het rijdende equivalent van een carnavalsplaat: ALLEEN maar lol. Die lol ging door in het interieur, want de prettige zetels en typische Volvo-dash kreeg je er altijd bij. In principe was het gewoon een S40/V50, maar dan de hatchback versie ervan.
Aan het einde zijn deze alleen met de 2.0 motor met 145 pk geleverd. Een prima blok dat nauwelijks trager is dan de 2.4 vijfcilinder, maar wel zuiniger. De 2.0 stuurt ook leuker, bovendien. Heel erg veel zijn ze niet verkocht en luxere exemplaren zijn al gauw wat prijziger. Aan de andere kant: driedeurs hatchbacks zijn gebruikt niet heel erg populair, dus je kan altijd de gok wagen en een bod doen.
YOLO: Chrysler Crossfire
€ 7.500
2005
145.000 km
Als je een enorm opvallende auto wilt hebben die dagelijks prima te besturen is, dan moet je zeker eens kijken naar de Chrysler Crossfire. Als sportieve coupé faalde ‘ie hopeloos. Het chassis en de enorm trage en vage besturing zijn geen ingrediënten voor veel plezier. Om dagelijks mee te kachelen is het overigens prima. De automaat is niet zozeer heel erg snel, maar wel erg prettig. De handbak is niet heel bijzonder en kan overgeslagen worden.
Het is alleen niet een bijzonder praktische auto, want er is geen achterbank en de bagageruimte is vrij smal. Stiekem nog best snelle auto’s, zonder dat je het doorhebt. Ze zijn eenvoudig te vinden in Nederland, alhoewel een leuke kleur erg lastig wordt. Onderhoud kan bij elke Mercedes specialist.
Wil jij ook advies over je volgende auto? Vul dan dit formulier in, waarbij je ons voorziet van alle relevante gegevens. Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!
jack_abarth zegt
Grande Punto Abarth zoeken????
fransananas zegt
Alfa Guillietta 1.4 multiair. Ja is 5 deurs maar wat een top auto
veltir zegt
@fransananas: wel grappig dat je in je eigen comment zelf al aangeeft waarom dit een nutteloze bijdrage is… Zo kan je bij elke zoektocht wel uitkomen op iets leuks waar niet om gevraagd wordt
posthumus zegt
@veltir: Niet helemaal nutteloos… Een driedeurs is leuker gelijnd dan een vijfdeurs, dus kan me goed voorstellen dat je de driedeurs leuker/sportiever vind. Maar met het verborgen achterdeurtje heeft de Giulietta qua belijning meer weg van een driedeurs dan een vijfdeurs.
enricoleerdam zegt
De Volvo aub. In een mooie kleur met goeie velgen.
giertjuh zegt
Peugeot RCZ of Laguna Coupe zal ook een optie wezen
frederik zegt
@giertjuh: RCZ is wel echt leuk, maar zit je ook aan de THP motor. Waar ik in een Cooper S me overigens prima mee heb vermaakt.
Richmond zegt
lastig binnen het budget denk ik
giertjuh zegt
@benja01: Renault Laguna Coupé 2.0 16V T Dynamique navigatie / leer /
€ 6.950,00
https://link.marktplaats.nl/m1619298946?utm_source=android_social&utm_content=vip&utm_medium=android_social&utm_campaign=socialbuttons
vaakbenjetebang zegt
Eerlijk is eerlijk, zo’n Scirocco is nog best een fraai ding, maar met zo’n twincharger zou ik hem lekker laten staan. Dat laatste zou ik ook doen met alles waar een THP-motor in zit. Uit het rijtje hierboven zou ik de Astra en de Mégane zeker een kans geven. Door Kia (ProCeed) als no go te noemen doe je jezelf misschien wel tekort. In de juiste uitvoering gewoon een knappe auto en volgens mij nog best wel goed ook.
grasvreter zegt
Helemaal mee eens. Alles met een t(f)si en THP motor lekker laten staan. Die dingen zijn niet voor niets berucht, gewoon een te grote kans op problemen. Astra, Megane, en de Volvo lijken mij de besten uit dit rijtje. En de Civic, al is die niet loeisnel ofzo, kleine 9 seconden naar de 100 als je goed kan koppelen en schakelen. Langzaam natuurlijk ook niet, en lekker betrouwbaar. Al zijn ze wel duur als er wat kapot aan gaat.
marcel174 zegt
@grasvreter: valt wel mee hoor. Zorgen dat je minimaal de 200pk THP koopt af bouwjaar 2013. Dan zijn de ketting problemen voorbij. Ik heb zelf een RCZ R 270pk. Is ook THP in de basis maar helemaal opnieuw opgebouwd door Peugeot sport. Rijdt probleemloos.
vaakbenjetebang zegt
@marcel174: een RCZ R, dat is wel een apart en gaaf ding! Maar toch, een THP – ik zou hem zo snel niemand aan durven raden, van welk bouwjaar dan ook. Er rijden er uiteraard meer rond die (nog) geen problemen hebben gehad dan die wel problemen hebben gehad, maar toch. Het is een op meer dan één vlak kwetsbare motor. Wellicht zijn er betere en slechtere versies, maar dit is in zijn algemeenheid typisch zo’n motor die ik alleen aan zou durven als de auto voor fietsengeld te koop stond.
bernoulli zegt
BMW 1-serie? Chippie erin en gaan!
erikabarth zegt
@bermoulli
Ja man een atmosferische motor chippen wat geen enkele nut heeft??
bernoulli zegt
Ik heb het niet over het hangbuikzwijntje.
https://www.autoscout24.nl/aanbod/bmw-114-i-ede-benzine-zwart-3a7374b4-fb49-bd66-e053-0100007f5642?utm_source=ios-share&utm_medium=copy_link&utm_campaign=share
114i. Chipkuurtje: 240pk.
erikabarth zegt
@bernoulli
Ah juist dan heb je een punt.
Zo jammer dat deze motoren zo slecht zijn, ketting/oliepomp problemen.
sleepyj zegt
Ik ben verbaasd over het feit dat het autoblog lievelingetje niet wordt geadviseerd: Alfa. Een mooie Brera.
fmgarcia zegt
@sleepyj: Voor 8k heb je wel echt edizione afvoerput..
pignon zegt
@sleepyj: inderdaad. Sinds de 159 de deur uit is waagt @willeme zich er niet meer aan. Maar de Brera concurreert in dit overzicht toch aardig. Qua fun/€ zou ik de megane kiezen overigens.
posthumus zegt
@sleepyj: of een mooie 147
erikabarth zegt
@sleepyj
Vrij simpel no go!
Niet sportief/loodzwaar en een veredelde Opel.
sjouveur zegt
Ik mis de Ford Fiesta in dit rijtje! De Metal of de nieuwere Red/Black edition.
grasvreter zegt
Is B segment.
erikabarth zegt
@sjouveur vrij simpel een red /Black edition ga je niet vinden voor 8k met een acceptabele kmstand.
henkp1 zegt
Zo een Renault Mégane coupé natuurlijk. Ziet er nog steeds goed uit, is goed, rijdt goed en zit goed in de spullen. En voordelig(-er) in het gebruik.
zeilboot zegt
Denk qua logische stap de Civic. Liefst een type R. Maar met name de betrouwbaarheid die ze is gewent van de aygo ga je bij geen ander terugvinden. Mocht dat minder interessant zijn dan de Renault megane. Fijne wagen en betaalbaar. Belangrijk in deze klasse met een budget van 9k.
techniekmeneer zegt
De Honda Civic is eigenlijk de enige verstandige keuze uit dit lijstje.
fmgarcia zegt
Ikzelf zou kijken voor een 125i met alle risico’s, dat wel.
FiXeR zegt
Mini Cooper S?
luckylennart zegt
Ik ben zojuist voor dat Budget een 5 drs Corolla TSport Compressor gekocht. Rijden er max 10 in Nederland en je hebt 225pk!
retsok zegt
@luckylennart: Een echte exoot, zeldzamer dan menig supercar en bijna nooit iemand die het opmerkt… Mooie techniek!!
luckylennart zegt
@retsok: dat dacht ik ! Na de winter als hij z’n zomersloffen heeft ga ik hem eens aanmelden bij Mijn Auto !
redbeams zegt
@luckylennart: Gave bak hoor.Ik zou deze alleen aan de voorbumper en gescheiden uitlaat achter kunnen herkennen als liefhebber.
luckylennart zegt
@redbeams: Ik heb nog eens de ‘Standaard ‘ voorbumper van de TSport. De TTE bumper was destijds een optie, maar ben blij dat ik deze niet heb. De auto de nu al redelijk laag, met die bumper ga de last krijgen bij drempels
net10 zegt
Zelf zou ik zeker de Megane kiezen, ziet er erg leuk uit, maar liefst 180 pk, en betrouwbaar.
kennone zegt
@net10: betrouwbaar?
net10 zegt
Ja zeker betrouwbaar, en dat is ook mijn eigen ervaring.
techniekmeneer zegt
@net10: haha
rfocus zegt
Citroën Ds3 1.6 lijkt mij goede keus
erikabarth zegt
@rfocus
Franse troep!!
SpiderIV zegt
@erikabarth: dezelfde ErikAbarth die enorm ageert tegen opmerkingen over zijn kennelijk geliefde VAG met kreten als “Wederom stemmingmakerij” die reageert nu zo genuanceerd over iets Frans? Iets van splinter bij ander en balk bij jezelf?? Ff in de spiegel kijken jongen.
erikabarth zegt
@spiderIV
Feiten ipv stemmingmakerij.
Check ook even mijn andere reactie in dit topic waar ik adviseer vooral de 160 tsi niet te kopen, dus die VAG liefde valt wel wat mee jongen ?
SpiderIV zegt
Ach natuurlijk de reactie “Franse troep” op een gesuggereerde Citroen dat is een “feit” en grote vraagtekens bij de wijze waarop de firma PON garantie afhandelt dat is “stemmingmakerij” ………………. ach al dat nepnieuws tegenwoordig.
erikabarth zegt
@spideriv
Wederom onzin en stemmingmakerij, vooral van horen is het met volk zoals jullie.
PON kan niet onder zijn wettelijke consumenten garantie uitkomen.
Elke rechter zou daar direct gehakt van maken.
monsieurleloure zegt
@erikabarth
Je maakt je eigen weer heerlijk belachelijk, dat gaat je goed af de laatste tijd moet ik je zeggen.
erikabarth zegt
@monsieurleloure moet jij vooral zeggen met je standaard riedeltje en glaasje azijn bij elk VW gerelateerd topic klussertje van mij ?
hfdude zegt
1-serie???
erikabarth zegt
Honda Crz!
Betrouwbaar stuurt leuk en sportief.
De 160pk tsi twincharger in de scirroco is financiële zelfmoord, die motor is bar slecht.
Ga dan voor de 122pk, wel een leuke auto.
De rest van het lijstje is uiterst suf.
vpowert zegt
Leuke suggestie die CR-Z, maar moeilijk te vinden onder de 8000 euro als je er eentje met cruise control wil.
maferick74 zegt
Toyota yaris 1.8 ts, 133 pk
TNThomas zegt
De Honda CR-Z is ook een leuke, betrouwbare en zuinige optie. Ik heb er zelf één als opvolger van mijn MX-5 NC en ben er ontzettend tevreden over.
tjorque zegt
Voor mij de Megane dan…
conflagration zegt
Als de achterbank niet voor lange ritten wordt gebruikt, en een grote kofferbak handig is zou je kunnen kijken naar een alfa Gt, prachtige auto, rijdt heerlijk en wordt langzamerhand ook nog wat meer waard ook!!
focusrs zegt
Driedeurs Ford Focus ST!
Dakhaas zegt
De C30, no doubt. Jaren gereden en heerlijke auto die goed in elkaar steekt.
cossiekiller zegt
Yolo. Peugeot 406 coupé als je nog ergens een oiriginele vindt met weinig km’s. Weinig mooier te vinden.
Deze bijvoorbeeld.
Steek er nog 2000€ in om hem helemaal netjes te krijgen en je hebt voor 3k één van de mooiste coupé s/ hatches.
https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/peugeot/m1619188836-peugeot-406-2-0-16v-coupe-1999-groen.html?previousPage=lr
shicomm zegt
Gezien het krappe budget moet je extra streng kijken naar wat de lopende kosten zijn.
Tuurlijk zijn die crossfire en clc grappige wagens maar daar moet zeker 10% van de aanschaf per jaar in aan onderhoud ( minimaal.. )
Ook de scirocco is niet goedkoop om op de weg te houden en vind er maar eens eentje die niet is afgetrapt..
De megane en C4 kunnen ook vreselijke moneypits zijn , zeker als je nu aan een toyota gewent bent.
De astra en C30 zijn zo gek nog niet maar ook niet heel spannend.
Ook hier kunnen de jaarlijkse kosten nogal tegenvallen..
Ik zou zeker gezien het budget op safe spelen en de civic kiezen.
Gaat lastig worden om een fatsoenlijke te vinden maar als je er eenmaal eentje hebt dan heb je wel iets leuks wat ook nog eens niet de wereld kost om op de straat te houden.
tenaci zegt
De Volvo dan, of lekker de Crossfire, toch echt een guilty pleasure van mij.
Jammer dat Hyundai uitgesloten is. De Veloster was een erg leuke optie, hoewel een half deurtje te veel…..
Dutchdriftking zegt
Leuk lijstje. De Scirocco zou mijn keuze zijn. Maar dan wel even doorsparen (of importeren) en voor de 2.0 TSI gaan. Deze heeft veel minder problemen, zelfde verbruik en ook nog eens meer vermogen.