
Vandaag op zoek naar een sportive daily driver met lekker wat vermogen!
Wat is de ideale daily driver? Iets met een klein beetje ruimte, wellicht? Een Elise is fantastisch, maar om 25.000 km per jaar af te leggen is het wel te veel afzien. Dus wat ruimte en bruikbaar comfort zijn zeker geen overbodige luxe. Een lekkere motor is gewenst. 300 pk is voldoende om 98% van het Nederlandse wagenpark achter je te laten. “Maar wanneer gebruik je dat vermogen nou?”. Daar gaat het niet om: het is altijd prettig om vermogen over te hebben. Mensen met een Polo Bluemotion of Hyundai Getz 1.1 weten dat te beamen.
Goede looks is een ander belangrijk aspect. Het is wel leuk dat je een keertje om kijkt naar je auto. Net als met een mooie vriendin. Het gaat natuurlijk om de inhoud (…), maar het is wel fijn als je er iets moois in kunt zien. Oh, en een lekkere sound. Een driecilinder diesel klinkt niet echt weldadig.
We kregen een mailtje van Sebastiaan. Hij rijdt op dit moment in een BMW 3-serie en is dus besmet met het blauw-witte virus waarmee @RubenPriest, @Jaapiyo en @CasperH ook geïnfecteerd lijken te zijn. Sebastiaan wil graag een auto die voldoet aan een paar simpele eisen. Goede looks, fijne sounds, dagelijks bruikbaar en minimaal 300 pk. Bij de redactie wordt bijna in koor gesproken: M3, van de E46 generatie. Met 30 mille kun je een mooi exemplaar bij een Youngtimerpaleis bemachtigen. Sebastiaan zijn eerste gedachte was ook een E46. Kortom, dit zou wel eens een héél kort advies kunnen worden.
Voordat Sebastiaan over gaat tot aanschaf van de M3 wilde hij toch even weten of de E46 M3 ook daadwerkelijk de beste keuze is. Ja, Sebastiaan, dat is het waarschijnlijk. Totdat we lazen dat een automaat de voorkeur heeft. Dat verandert de zaak toch een beetje.
Voordat we naar de adviezen gaan, de eisen en wensen in een tabel:
Huidige /vorige auto's: | BMW 3er/Smart ForTwo |
Koop / lease: | Koop |
Zakelijk / privé: | Privé |
Budget: | €20.000 - €30.000 |
Jaarkilometrage: | 10.000-20.000 |
Brandstofvoorkeur: | Benzine |
Reden aanschaf andere auto: | Tijd voor wat snellers |
Gezinssamenstelling: | Alleenstaand |
Voorkeursmerken /modellen: | Alles boven de 300 pk |
No-go modellen / merken: | n.v.t. |
BMW M3 (E46)
De BMW M3 E46 is een van de beste auto’s ooit gebouwd. Je kan er prima tijdens een trackday elke bocht dwars nemen maar vlak daarna ook de (misselijke) kinderen mee afzetten op het schoolplein. Werkelijk alles is perfect aan deze auto. Voor 30 mille heb je de keuze uit zeer nette exemplaren. Er kleeft alleen één heel groot nadeel aan de M3. De SMG-II bak is redelijk goed als je er vol voor gaat, maar in de automatische stand is het niet echt een fijn. Schokkerig, traag en weinig anticipatie vermogen. Als een automaat een absolute must is, kun je de M3 beter links laten liggen. Dan zijn er namelijk betere opties. Ga anders even een ritje maken met een E46 M3 met zo’n bak, om te zien hoe je dit zelf ervaart. De E46 M3 is wel een volbloed, en dient ook zo onderhouden te worden. Dit kan redelijk in de papieren lopen.
Alpina B3 Biturbo(E92)
De Alpina B3 is gebaseerd op de BMW 335i, maar biedt zo veel meer. Meer vermogen, meer comfort, meer snelheid, meer koppel en een uitstekende automaat. Alpina heeft de Steptronic iets voor je geoptimaliseerd en met succes. De Alpina B3 Biturbo is een absolute topper. De zescilinder klinkt decent maar indrukwekkend. De prestaties zijn verslavend. Ja, je kan een E92 M3 met gemak bijhouden, zeker op hogere snelheid. Hogere snelheid wordt bij Alpina bloedserieus genomen, de B4 Biturbo haalt namelijk met gemak 300 km/u, zelfs de versie met vierwielaandrijving. In het budget zijn er in Nederland een paar exemplaren te krijgen; in Duitsland heb je zelfs wat keuze. Overigens is de basis van de B3, de BMW 335i, ook zeker aan aanrader. Minder snel en exclusief, maar voor 30k kun je zeer nette exemplaren krijgen. Rationeel gezien de beste keuze. Voordeel t.o.v. de E46 is dat de navigatiemodule een stuk moderner is. Heb je elke dag profijt van.
Audi S5 4.2 quattro Tiptronic Coupé
Misschien wel de beste keuze. Dit komt voornamelijk door je voorkeur voor een automaat. De 6-traps tiptronic doet namelijk uitstekend zijn werk en past perfect bij het karakter van de S5. Dit is geen M3 tegenhanger maar een pure GT, in onze ogen zelf iets mooier dan het nieuwe model. Bij de S5 moet je altijd gaan voor de automaat. De handbak was namelijk niet al te best. Veel issues qua betrouwbaarheid en de bediening was ook niet al te best: hakerig, niet precies en weinig gevoel. De automaat zette dat allemaal recht. Deze schakelt snel en boterzacht. De zitpostie is uitstekend, het interieur is keurig afgewerkt en de rijeigenschappen zijn puik. De balans is beter dan je zou denken en de V8 klinkt waanzinnig. Niet de meest spannende keuze, wel een erg goede. Voor 30k komt een S5 met 3.0 TFSI ook in beeld, een blok dat eigenlijk fijner is in de omgang, maar minder exclusief klinkt.
Porsche 911 Carrera (996.2)
Jazeker, ook de 996 komt weer eens langs. In jouw budget zijn uitstekende exemplaren te kiezen, van het tweede type, dus met de fraaiere koplampen. De handbak geniet eerlijk gezegd de voorkeur. Dat komt niet zozeer omdat de automaat slecht is, maar Porsche handbakken zijn nu eenmaal erg goed. De Tiptronic S bak was destijds zeer acceptabel, maar verbleken bij de PDK transmissies van tegenwoordig. De Porsche is een uitstekende rijdersauto en de zescilinder boxer klinkt hemels, zeker als de vorige eigenaar de optie voor sportuitlaat heeft aangevinkt. Er zijn wat betrouwbaarheidsissues, maar de meeste zijn al aangepakt. Anders even een mille of 2-3 opzij zetten om het direct aan te pakken.
Chevrolet Corvette Coupe (C6)
Goede looks, glorieus geluid, fijne automaat en dagelijks bruikbaar. Klinkt als de zesde generatie Corvette. Laat je niet misleiden door het uitbundige uiterlijk; dit is namelijk een zeer rationele keuze. De automaat van de C6 is een redelijk fijne zestraps unit (eventueel op afstand bestuurbaar). De 6 liter LS6 motor is uiteraard de ware sensatie. 400 pk sterk en veel, heel veel koppel. Ook de prestaties zijn uitstekend. Nadelen zijn er ook. De stoelen zijn niet voor iedereen prettig en de afwerking en bouwkwaliteit zijn niet briljant te noemen. Wel moet je in Duitsland shoppen om een goed exemplaar te vinden. Maak niet de fout om voor een C5 te gaan, diens automaat stamt nog uit de tijd dat het eerste testament nog geschreven moest worden.
Jaguar XK 4.2 Coupe (X150)
Soms kunnen we er kort over zijn: neem deze! De Jaguar XK (rijtest) biedt namelijk alles. De 4.2 liter V8 is 300pk sterk, niet wereldschokkend, maar aangezien de XK geheel uit aluminium is opgetrokken valt het gewicht erg mee. De V8 klinkt meer dan uitstekend en dankzij het lage gewicht valt het verbruik enigszins mee. De prestaties zijn dan ook uitstekend. Het exterieur is om van te watertanden en ook het interieur mag er zijn. Dit is een zeer goede GT. Altijd comfortabel, maar scherp voldoende als je er lekker voor gaat zitten. De automaat is gewoon prima. In jouw budget zijn er voldoende te vinden zonder dat je de grens over moet, alhoewel daar wel de echte pareltjes staan.
Mercedes-Benz E500 Coupé (C207)
Als het op automaten neerkomt is een Mercedes altijd een ijzersterke combinatie. Met de E500 Coupé is dat niet anders. Een blubberdikke V8? Check. Veel vermogen? Yup, maar liefst 388 pk! Goede automaat? Het is een Mercedes, die maken nog hun eigen automaten. Dit is een Mercedes Coupé voor de persoon die het begrijpt. De E500 is niet afgestemd op sportiviteit, wel op comfort. Je hoeft je geen zorgen te maken betreft uitrusting, want dat is meer dan voor elkaar bij de achtcilinders. Nadelen zijn er nauwelijks. Als je niet elk weekend op Zandvoort of Assen te vinden bent, is dit een zeer solide keuze. Mocht je net als Sacha een ster op de neus weten te waarderen zijn een SL500 of SLK55 AMG ook leuke opties. Of een jonge C350 Coupé met AMG sportpakket. Dat is misschien nog wel de meest verstandige keuze.
Hyundai Genesis Coupe 3.8 V6 Aut.
Huh? Een Hyundai? Ja. We kijken we niet alleen naar de badge maar vooral naar de kwaliteiten van een auto. Destijds was een gelijk geprijsde BMW 325i Coupe absoluut geen match voor de vlotte Koreaan. De Genesis Coupe met V6 (rijtest) is gewoon een uitstekende keuze. Het interieur is wat rudimentair en vanuit sommige hoeken is design wat ‘opmerkelijk’. Maar je hebt wel een absolute top deal aan deze auto. De betrouwbaarheid is indrukwekkend, evenals de prestaties. Ook hier geldt dat de handbak beter is, alhoewel de automaat het keurig doet. Voor 30 mille heb je de keuze uit jonge exemplaren met weinig kilometers. Ook wat waard.
Yolo: Maserati Coupe Cambiocorsa
De Yolo keuze houdt in dat je ergens enorm veel geld gaat verliezen. In dit geval gaat dat op voor het onderhoud, want dat is buitengewoon prijzig te noemen. Als je er zelf eenmaal over heen hebt gezet komen er nog wat nadelen boven drijven. De zitpositie is matig, de auto kent veel elektronische issues en de kosten zijn exorbitant te noemen. Zowel verzekering, brandstof en onderhoud eisen de volledige aandacht van je Rekening Courant. Daarbij is de Coupe (aankoopadvies) niet zo mooi als de 3200 GT. Maar als je de motor hoort maakt dat allemaal niet uit, wat een sound!. Nadeeltje van de Coupé was dat deze comfortabel noch sportief was. Er zijn meerdere coupe’s met het onderstel van de Gran Sport. Absolute aanrader. De automatische bak is een drama, overigens. Maar hey, dat geluid is hemels!
Wil jij ook advies over je volgende auto? Mail dan naar tips-apenstaart-autoblog-punt-nl met het onderwerp Autoblog-Advies. Voorzie ons dan van de gegevens in de tabel en beschrijf duidelijk eventuele andere zaken die relevant zijn! Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!
Audi S3?
@pjp911: niet als een S5 in bereik is.
@dutchdriftking: of een Lexus… Bijvoorbeeld de IS F! Atmosferische 5.0 V8, geweldige 8-traps (!!) automaat, 425pk/ 505 nm, Brembo remmerij, niet kapot te krijgen en geen begrensde top zoals die Duitse mindere goden. Wel schaars, maar dan heb je ook wat!
@svenska_aeroplan_ab: vandaag eentje gekocht! De gewone V6 versie eigenlijk (IS-250) ?
@dromedaris: ? moet dus ! zijn
Gewoon iets van BMW
De man is fan en iets anders zal voor zijn blauw-wit gekleurde hart & ogen altijd tegenvallen
@desjonnies: en de M3 E46 zal niet zo gauw tegenvallen. Verreweg één van de beste motoren ooit gebouwd, ondanks dat het Duits is, toch een blok met veel karakter en duidelijke sportieve genen. Heerlijk geluid en je komt ook met hedendaagse hot-hatches nog goed mee, zeker op de top.
@desjonnies: Voor dat geld is een 1M oppikken al mogelijk. Vanuit duitsland komt daar nog wat BPM bovenop maar het is een geweldige wagen die weinig afschrijft.
@dieselaer: is niet mogelijk, wel een 135i coupe
996 4S handbak, heerlijke auto
@hugo85: helemaal met je eens! helaas beginnen de leuke, goed onderhouden en weinig km’s pas bij 35k.. Denk dat hij het beste voor een 335/535 kan gaan en er eventueel een chip tot 360+pk in kan gooien..
Uit de US een Charger of Challenger R/T importeren. Voor €25k heb je al een hele mooie. Weet alleen niet hoe veel kosten er bij komen als je ‘m naar NL haalt aan BPM. En anders een recente Mustang Ecoboost met 310 pk.
@e550: Ik denk dat het tegenvalt. Ik zou gaan voor de corvette.
Ik mis in het rijtje het snelle spul van mercedes een e55 amg is ook snel en voldoet ook aan alle eisen.
Jaguar XK, Alpina, S5, E500. Dat is mijn shortlist. Ik denk dat veruit de beste zijn als daily drivers. Maar ik moet het eerst nog bijenkast sparen :)
@granlusso: Bij elkaar… Edit?
Maserati, gewoon omdat het kan! Ja, een Audi S5 is leuk en verstandiger en waarschijnlijk beter, maar zo’n Italiaanse schoonheid als een Maserati blijft een lust voor het oog en met die V8 een genot voor je oren! Oh, en hij is ook best snel. Ook niet onbelangrijk
@jobberns: tot je de rekening krijgt van je laatste herstel/onderhouds beurt.
@jobberns: je zou zelf wss ook niet voor de Maserati gaan
@jobberns: Als trotse eigenaar van de genoemde Maserati moet ik toch zeggen dat het geen auto waarmee je 20k km per jaar wil rijden. Daarvoor is het allemaal een beetje te kwetsbaar en kostbaar. Om over verbruik maar te zwijgen.. Ik zie geen kans om het verbruik gunstiger dan 1:6 te krijgen, zelfs als ik rustig rij.
Daarnaast is de CambiaCorsa bak heerlijk om in de Sport stand over bochtige weggetjes te knallen, maar in “gewoon” verkeer inderdaad dramatisch.
Nee, dit is puur een “fun auto”.. En zelfs dan kostbaar.
@aj26sc: gaaf dat je er een hebt! En ik wist niet dat zo’n ding nukkig is in ‘gewoon’ gebruik… ? heb je foto’s van je Maserati op autojunk staan?
Cls 55 amg ?
Golf R ?
@raffa: Golf R is niet haalbaar voor dat geld. Daarnaast zou ik ook geen 30 mille stuk slaan op een tweede hands golf.
Doe mij de Merc E500 maar
Moeilijk moeilijk! Het is allemaal leuk!
?S3
M3 E46 ftw my man..
De genesis is (wat je niet zou verwachten bij hyundai) erg pittig, vreet banden. Het is geen sportwagen als de 911, maar komt desondanks goed vooruit. Een van de prettigste auto’s die ik ooit gereden heb. Geluid is wel matig in mijn optiek. Leuk dat deze ook is meegenomen!
@uselessguy: makkelijk te driften ook :)
Ford Focus RS (2e serie)!!!
Wellicht Nissan 350/370 Z???
Z4 M
Honda Civic Type R? De vorige generatie tikte de 300 pk nog niet helemaal aan, maar een stakker hoef je je er niet mee te voelen.
E39 m5
@dsdh: Oh ja!!!
C63 AMG komt ook al in de buurt voor dat budget… misschien nog even een heul klein beetje doorsparen?
@mzonneveld: ja maar dan heb je een lelijk gewrapt/getjoend ding met 160 duizend op de teller
Nissan 370Z? Of een Peugeot RCZ R, voldoet wel niet aan de ‘pk eis’, maar ik denk dat je op een bergweg het merendeel van bovenstaand lijstje achter je laat.
Ford focus RS mk 2 met wat tuning zo op de 400 pk voor dat geld
Volkswagen Passat 3.6 V6?
Een SL55 AMG zou ook nog kunnen
Ik zie E Coupé er tussen staan. Ik blij.
Focus RS van de 2e generatie, makkelijk te vinden voor dat geld in Dld, wel in het groen uiteraard ;)
Ben je een hardcore rijder a la trackdays etc dan;
E46 M3, precies wat je wil, trust me :)
stap alleen ff van die SMG af, 10-20k per jaar valt wel mee toch..
Wil je een perfecte allrounder;
Met 25-30k heb je een dikke volle 335i E9x met fatsoenlijke KM stand all the way (Dual Clutch Transmission)
Zet er desnoods straffere Bilstein/Eibach kit onder en je hebt best of both worlds
@lekkaah: Oh ja, en ben je een vermogensfreak, die 335i’s zijn erg makkelijk te tillen naar ~400pk en bizarre hoeveelheden koppel, je kunt met wat nieuwe parts zo naar de 500pk (overkill imho)
Komt ie:
– Porsche Cayman S
– Audi RS4 Avant
– Ford Focus RS
– Nissan 370Z
– BMW M3 Coupé/Cabrio
– BMW M5
– Maserati Quattroporte
– BMW M6
Allemaal gevonden op autotrack, inclusief de eisen van de meneer ?
@hight96: RS4 automaat? Dat is een vrij zeldzame uitvoering, zeker in de B5 versie (die je net kan vinden binnen budget).
@hight96: Die m6. Lees veel over beyrouwbaarheid en kosten geen reet meer. 507 pk voor een (relatief) schijntje. Weet niet zo goed of ze zo goedkoop zijn omdat ze echt zo onbetrouwbaar zijn, of omdat iedereen denkt dat ze onbetrouwbaar zijn.. Heb me er nooit helemaal in durven verdiepen om de droom in leven te houden…
Een nieuwe Smart Fortwo Brabus, hij heeft er al een gehad dus weet hoe goed die dingen zijn.
Ik zou voor een mooi Porsche Boxster of Caymann gaan bij voorkeur de ‘s’ versie
@nathanael: Noem eens een Smart die af fabriek meer dan 300pk heeft?
BMW 6 Grand coupé of cabrio
Jaguar XKR coupé of cabrio
Mercedes CLS AMG met panoramadak…
Bij de Jaguar zou ik ook eens kijken naar een heel fraai exemplaar van de 1e generatie. Die is misschien nog wel mooier dan zijn opvolger. Meer onbehouwen vormgegeven, ik houd daar wel van.
En tot slot, een heel ander soort auto, vloeken in de kerk als je dit een BMW liefhebber in hart en nieren adviseert, maar zeker een auto die in het plaatje past:
De Audi A8 4.2 van het tweede model:
https://youtu.be/9JeJM1xQYl0
@moveyourmind:
LOL, een Audi A8 besturen met van die handschoentjes! Dat slagschip laat zich sturen met je pink en een touch van je grote teen….. Blijft overigens wel een mooi ding, alleen verre van wat sportief zou moet lijken en een beetje overkill als je alleenstaand bent…
@Rob: Tja, die handschoentjes zijn wat vreemd, maar goed.
Ik vind het niet zo’n gekke auto voor een alleenstaande in de klasse boven de 300 pk. Het verbruik zal niet veel afwijken van een auto als een Jaguar XKR, de extra binnenruimte zit je niet in de weg én juist als je alleenstaand bent heb je vaak meer vrij besteedbaar inkomen én geen vrouw die zich bemoeit met de autokeuze.
@moveyourmind: Haha, een 6GC ligt nog ff iets hoger dan 30k, doe maar maal 2,5.
@OverSoft: Haha, klopt…
Ik bedoelde de 6 coupé.
Doe eens anders dan BMW, en kijk of je een Cadillac ATS coupe (of sedan) kunt krijgen voor 30k. (import uit Duitsland?) Ding heeft 280pk en schijnt alleraardigst leuk te sturen. Zelfs Autoblog was positief over het rijden van het ding:
http://www.autoblog.nl/cadillac-ats-rijtest-en-video
Maserati. Een Ferrari in smoking zeg maar.
Elke 10000 een beurt. En je moet naar een specialist of officieel dealer. Een specialist rekent per uur minder dan een Vag dealer voor het klussen aan een Polo. Als je prijzen voor middenklassers gewend bent, dan kom je met 300+pk auto’s wel in een andere wereld terecht bij het onderhoud onder aan de streep. Alles is duur.
Aankoopkeuringen zijn goed besteed geld want bij menig auto is bezuinigd op onderhoud en dat wil je tevoren weten. Iets meer betalen voor een auto met garantie is uiteindelijk goedkoper soms en in ieder geval rustgevend ;-).
Mijn hart zegt een maserati, maar mijn verstand kiest een Porsche Cayman.
De Porsche!
Er staat een Mitsubishi Lancer EVO te koop. Het laatste model. Met automaat dus.
http://ww3.autoscout24.nl/classified/289054934?asrc=st|as
Voor als je ongenadig hard wil gaan (en echt overal: zand, gras, gravel, asfalt, beton, modder; maakt “em niks uit) zonder enige vorm van drama of ander “permiejum” geneuzel…
@Rob: de beste keuze. Met kans dat het een klassieker gaat worden.
@Rob: dat is ook een goede optie!
E500 of 335i
Onderstaand lijstje mijn keus zou een S5 zijn.
– Ford focus RS ’09-’10
– Nissan 370z
– Audi S5
– VW Golf R20
– e92 330-335i
– F10 530-535
– 1serie 135i
– insignia OPC
Toyota Supra TT. Die 300pk is er makkelijk 2x uit te halen. Weer eens wat anders
Als daily ongetwijfeld de E500!! zoeven in uiterste comfort en uiterst snel mocht je dat soms willen, golven van koppel.
De mooiste 335i die je kunt vinden en alleen een chipje erin.
Lexus isf duuh ! Rwd
E46 M3 gehad MET SMG. 2 jaar en 80.000 km mee gereden. Prima automaat. Je kunt met het gas de automaat laten schakelen. Op het moment dat jij dat wilt en schok vrij. Ff oefenen.
C63 AMG, of een QP. Een e46 M3 oogt zo oud en heeft een blikkerig geluid.
Henk’s toptip: http://www.youngtimerselect.nl/aanbod/mercedes-e60-amg-129000-km.html Mercedes-Benz E60 AMG, 6 liter aan AMG V8 beuk, en je houdt nog een goede €4000 over om bandjes en benzine op te roken. Nog een toptip, nooit meer verkopen, gaat je nog eens geld opleveren!
@henkhupelschoten: 4000,- die je bij de volgende beurt mag aftikken denk ik meer.
@henkhupelschoten: laatste onderhoud is 5 jaar geleden. Die auto heeft in die 5 jaar gemiddeld zo’n 2000 kilometer gereden, waarschijnlijk hard. Elke twee jaar olie verversen is toch echt wel aan te raden bij zo’n motor.
Voor dat geld is er ook een echte e500/500e te krijgen. De w124 dus.
Korfette! Alleen de looks al.
@dutchcorvette: en een automaat!
Audi s5, 4.2 356pk klinkt super, khad er mee gereden.. Sensatie 0 / maar het geluid dikke 10… Juist keer vragen voor de eerste inschrijving..
M coupe
@toniominestrone: welke? Er zijn er zoveel ;)
@bassx: er is er officieel maar een, afgeleidt van de Z3.
2e hands 370Z, is dat haalbaar? Focus RS MK2, maar doe maar gewoon de S5 met de 3.0 V6. Klinkt welliswaar niet zo dik als de V8, maar met een simpel chipje zit je al boven de 400pk. Mocht je ook wat mechanische aanpassingen niet schuwen is 500pk haalbaar. Daarnaast kan je deze upgrades spreiden over een langere periode waardoor ze haalbaar zijn. Ook zal de V6 bij normaal gebruik net even wat zuiniger zijn dan de V8. Al klinkt die laatste wel weer heerlijk. Anders kijken of je in Duitsland een knappe RS4 B7 kan vinden? Altijd een handbak, maar wat een machine!
Bmw z4m coupe! Onze auto heeft al ruim 180000 weg. Niet te spartaans en om die reden zeker nog wel dageljks te rijden. Heeft de techniek van de m3 e46 (csl) in een lichte en naar mijn mening fraaie koets, pret gegarandeerd. Kijk voor deze auto ook even over de grens prijzen liggen veelal een stuk lager daar.
Er wordt altijd gepraat over de aankoopprijs en het onderhoud. Maar wat eigenlijk echt belangrijk is de vraag hoeveel betaal je voor je “pleziertje” aan wegentax? Kreeg het eens in mijn hoofd om eens uit te kijken naar een echte sportieve wagen. Kwam uit op een Corvette C6 Targa voor 25k, best haalbaar vond ik. Totdat ik eens opzocht hoeveel aan jaarlijkse verkeersbelastingen (Belgie) zou moeten betalen voor dit ‘koopje’: over de 4000 euro/jaar, maar de BIV alleen al was voldoende om mijn dromen aan dingelen te slaan. Zal in Nederland nog wel erger zijn zeker? Misschien eens een idee voor deze artikels. Naast de uitleg over de wagens, gewoon de prijzen voor Belgie en Nederland erbij toevoegen en eventueel wat je kunt verwachten aan onderhoudsprijzen. Zou een interessante toevoeging zijn voor deze rubriek.
@scaglietti612: In Nederland is de wegenbelasting minder van belang. Dit omdat het voornamelijk op gewicht en type brandstof wordt bepaald. Die C6 zal in Nederland zo’n 750,- per jaar kosten aan wegenbelasting. Komt verder geen andere belasting meer bij.
BMW e46 M3 wint altijd
Wat moet je in vredesnaam met 300pk in nl?
@super: Deze opmerking behoort duidelijk tot iemand die nog niet veel van het petrolheadschap begrijpt en valt onder dezelfde categorie als: “Een auto is er toch alleen als vervoersmiddel om van A naar B te rijden”.
@VeniVidiVici:
ok, dacht dat het om auto’s ging, maar je hebt dus 300pk nodig om restecp van eoa suf clubje oude opa’s te krijgen. helder, maar had je ook gelijk kunnen zeggen.
@super: Wat je moet met 300 pk? De meesten hier zullen het wel begrijpen, maar kijk bijvoorbeeld eens naar torretjes als de VW Up. Ja, je komt zeker vooruit en ja, je komt van A naar B, maar als je de snelweg op moet dan betekent dat plankgas; anders rij je aan het eind van de invoegstrook nog steeds 70. Meer vermogen zorgt dus niet alleen voor meer snelheid, maar met name voor veel meer rust in de auto. In een auto met meer dan 300 pk hoef je namelijk vrijwel nooit voor meer dan 50% je pedaal in te trappen om prima mee te kunnen komen met het verkeer.
Daarnaast is het toch gewoon leuk? Als je autoliefhebberij gaat proberen te rationaliseren kom je niet ver.
@germancarsftw:
zit nogal wat tussen een up en een m3. als je nooit je pedaal meer dan 50% in hoeft te drukken lijkt het mij dat ik een valide vraag gesteld heb.
@super: het lijkt mij eerder dat je er niets van begrijpt. Succes verder!
Impreza STI! Prima te gebruiken als daily (zelf gehad en gedaan), erg betrouwbaar en AWD die niet te verslaan is in de sneeuw. Ook nog gemakkelijk op 300+pk te krijgen.
@rike: yep, en hou € 25.000,- over voor andere leuke dingen
Een CL500 van de laatste generatie? Voor 25-30 goed te verkrijgen met zeer acceptabele tellerstanden (ver onder het ton).
Genesis Coupe of C6 uit het rijtje!
Of doe eens gek:
XLR-V
SSR.
Niemand komt erop… BMW 550 natuurlijk. Huidig model en 408pk en super voor dagelijks… Welke anders?
@casperho: Wordt net lastig binnen het budget denk ik. Totaal andere auto dan de M3 ook…
@casperho: Ga dan voor een 750i F01 (vanaf halverwege 2008 zo’n beetje). Die dingen zijn allemaal afgeladen vol met opties en zijn het toppunt van snelheid in combinatie met luxe. (In deze prijsklasse dan)
Bijna allemaal mooie keuzes, de Corvette, de Alpina en de M3 zouden mij het meest aanspreken. De Jag en Maser vind ik allebei wat teveel “kan geen nieuwere betalen” uitstralen, de rest is wat minder speciaal… maar, ik mis bij deze artikelen toch altijd (een schatting van) de maandlasten… mijn auto past net in dit aankoopbudget, maar ik zou van al deze auto’s failliet gaan ben ik
bang :P
Polo R WRC met een bezoek aan JD. Geloof mij maar, je zal versteld staan.
@ghost: versteld staan van olieverbruik zeker ……
sorry kon het niet laten om em erin te koppen
335i e92 met chip (380pk), goedkoop in de verzekering. Z4m coupe voor als je echt sportief wil rijden. Of doe eens gek en koop een 650i
Bmw 850 of 760 wellicht?
Of een dikke diesel, 535d of 335d
@undifined1: diesel?? Het is 2016 hoor…
Een BMW liefhebber maar de e63 word niet aangeraden?
Vermogen zat, modernere navigatie dan een e46 m3 en meer luxe en quasi allemaal automaten.
Deze optie kwam ik tegen op Autoscout, mooi binnen budget, 500 PK maar wel een hoge KM stand.. Als het snelweg KM’s zijn hoeft het geen probleem te zijn!
http://nl.autoscout24.be/Details.aspx?id=265379588
M6 e63 met de v10 natuurlijk
Pas op met de S5, want je loopt er op leeg met een beetje pech. Alles is duur en er gaat veel kapot.
Mijn keus zou de Alpina zijn.
Nooit een Mercedes voorstellen aan een BMW liefhebber.
Echt alle na 1990 Jags moet je wegblijven. Ik kan me vinden in de Alpina B3, maar ook een Brabus e-klasse is fijn en betaalbaar. Veel mensen zeggen M6 en inderdaad: die V10 is zo verschikkelijk tof! En ziet er beter uit dan een M5 imo. Then again, sommige zeiden e39 M5 en ja, die, die is ook ganz geil.