We hebben een lekker budget voor een snelle sportieve alleskunner waarmee je niet snel op een ronde wordt gezet.
Het gaat dit geval om Alexander. Normaal gesproken leest hij nooit Autoblog, maar toch kan hij wel (weer) wat advies uit Nederlandse hoek gebruiken. Ondanks het genereuze budget waarmee hij kan gaan shoppen, moet hij toch even een stapje terug doen. Op dit moment rijdt hij in een nieuw type Aston Martin V8 Vantage. Nice!
Hij is er erg blij mee, maar het is voor Alexander net even te hoog gegrepen. Daarbij bevalt de auto hem ook niet qua rijden. Hij is dus op zoek naar een auto die hem ondersteunt, die hem helpt om sneller te rijden. Geen puristische auto waarin hij alle kant van de weg op glibbert, maar een sportieve alleskunner waarin hij er beter uitziet dan dat hij is. Geen supercar waarmee één specifiek persoon wel snel is en hij niet. Nee, Alexander heeft logischerwijs liever een auto die hem ondersteunt en niet verrast.
Import
De auto kan in Europa gekocht worden. Het liefst een btw-auto. Aangezien Alexander voldoende in het buitenland (Monaco) verblijft, kan hij daar de auto op kenteken zetten. Dus geen Nederlandse belastingen met rare BPM donaties aan de lokale fiscus. Alexander heeft een Nederlandse collega die financieel moest onderduiken omdat de NL-fiscus wel heel erg hebberig is.
Gelukkig heeft Alexander van zijn moeder veel financiële adviezen meegekregen. Ondanks dat budget niet het allerbelangrijkste is, moet het niet te gek zijn. Zo rond de anderhalve ton heeft hij over voor een sportieve alleskunner waarmee hij dus ook in de regen gas kan geven .
De wensen en eisen van Alexander kun je hieronder bekijken:
Huidige / vorige auto’s | Aston Martin V8 Vantage, Honda Civic Type-R |
Koop / Lease | Koop |
Budget | € 150.000 |
Jaarkilometrage | Zakelijk zo’n 15.000, privé 10.000 |
Brandstofvoorkeur | Benzine |
Reden aanschaf | Bedrijfswagen binnenkort inleveren, |
Gezinssamenstelling | Hele familie, maar deze is voor mijzelf |
Voorkeur | Sportieve alleskunner met launch control en stabiele wegligging |
No-go | Renault, McLaren, Ferrari, Mercedes, Clio Williams, Alfa Romeo. |
Nissan GT-R Nismo (R35)
€ 149.950
2017
16.000 km
Dit is de eerste auto die bij ons naar boven kwam drijven bij de term ‘sportieve alleskunner’. De Nismo GT-R is zo’n auto die onder alle omstandigheden ‘te snel’ aanvoelt. Remmen, bochten, heuvels: de Nismo GT-R verslindt ze. De Nissan is een auto die op de Autobahn, Nordschleife, dragstrip, autocross en slalom alles en iedereen de baas is. De Nismo-versie heeft meer downforce, een betere wegligging, stuurt nog makkelijker in en accelereert fractioneel beter. Zeker voor dit geld en de geleverde prestaties is deze sportieve alleskunner eigenlijk een waar koopje. Zeker hoe deze auto lanceert: je kan geen fout start meer maken, je haalt altijd al een paar voorliggers in bij de start (c.q. verkeerslicht).
Honda NSX
€145.000
2017
18.500 km
Misschien wel en van de meest miskende talenten in dit lijstje. De Honda NSX is een bijzondere sportwagen. De auto moet wel je smaak zijn. Ook moet je rijstijl aanpassen om het maximale uit deze auto te halen. Een hybride Honda met middenmotor is nu eenmaal een handvol. De NSX heeft als voordeel dat er drie elektromotoren aan boord zijn. Er zijn er twee aan de voorkant en die drijven elk een voorwiel aan. Met deze auto kun je dus daadwerkelijk aan ‘Torque Vectoring’ doen zonder dat de remmen het binnenste wiel afknijpen. Zodoende zijn de prestaties op een circuit erg indrukwekkend. Mocht je na het komende jaar het he-le-maal gehad hebben met Honda, kun je er altijd nog Acura-badges op plakken.
Porsche 911 Turbo S Coupé (991)
€ 148.950
2017
30.000 km
We weten het: is een uitgekauwde keuze, want de Porsche 911 zie je overal. Op het asfalt, op de boulevard, bij de Casino in Monaco, bij de betere nachtelijke groenteboer en in de racerij. Daar is ook een reden voor, want de Porsche 911 Turbo S doet uitstekend waarvoor deze bedoeld is. Ook hier is er wel degelijk een leercurve, maar anders dan in de Honda. Je kan vrij snel ontiegelijk hard met de Porsche 911 Turbo S. Daarmee is het een briljante sportieve alleskunner. Het is zo’n auto die je eigen tekortkomingen perfect kan camoufleren. Een ’S’ is overigens niet noodzakelijk, je kan sowieso het beste naar Ruf gaan voor een RT91-kit waarmee je 845 pk en 995 Nm hebt. Dan weet je zeker dat je elke Mercedes op het rechte stuk kan hebben.
Jaguar F-Type SVR 575
€ 129.950
2017
15.000 km
Het kan zijn dat je liever in stijl voor komt rijden en dat je dus wat meer ‘motorisch genoegen’ wenst. De NSX, Nismo en Porsche zijn uitstekende auto’s, maar vooral heel erg efficiënt en effectief. De V8 in de F-Type SVR is vooral een automobiele brulboei. De auto maakt een beter geluid dan hedendaagse Formule 1 of DTM auto. Het is privé dus minder rustig dan op kantoor. Gelukkig heeft de auto nu vierwielaandrijving, want met enkel achterwielaandrijving is het gewoonweg bijna niet te doen. De SVR is een tikkeltje fout, maar dat is juist goed. Een Jaguar mag, nee moet een beetje fout zijn. Mocht je familieleden hebben die de fiscus om te tuin leiden, is dit een perfecte auto om ermee weg te komen, want het is een Jaaaag.
Audi R8 Spyder V10 Plus
€ 145.000
2017
20.000 km
De Audi R8 is een sportwagen met een Audi-sausje, geen Audi met sportieve dressing. Dus geen A5 Coupé met mega veel vermogen, maar juist een dartel supercar. Toevallig ook met heel erg veel vermogen. 610 pk klinkt tegenwoordig niet als heel erg veel, maar is het wel. Zeker als je bedenkt dat een atmosferische V10 zorgt voor die paarden. Het interieur zit niet vol met drama, maar dat was ook niet de bedoeling. Dat is juist typisch en keurig Audi.
In het budget kun je kiezen uit bijzondere Special Editions van voor de facelift of normale versies van erna. In dit geval gaan we voor een pre-facelift in Spyder-uitvoering. Dan hoor je die V10 net even wat beter. Waarschijnlijk ook de betere investering, mocht je naar een jaartje nóg een demotie ontvangen. Kijk uit dat je geen RWS of RWD kiest, die hebben alleen achterwielaandrijving, waarmee je makkelijker door Boze Britten van de baan afgeduwd wordt.
Bentley Continental Supersport
€ 149.000
2016
45.000 km
De meest vreemde auto in dit lijstje is deze Bentley. Een klinkende naam, een torenhoog gewicht en sportieve aspiraties allemaal in een opzichtig pakketje. Zorg dat je de tweede serie hebt uit 2016. Die zij in alle opzichten beter. Deze generatie heeft een W12 motor met 710 pk, standaard! Daarmee kom je dus prima vooruit. Met het budget kun je net de eerste van de tweede serie aanschaffen. Ze schrijven enorm hard af, dus ga niet investeren in een te nieuw exemplaar. Dat gaat je te veel geld kosten. In de zoektocht naar een sportieve alleskunner ligt de nadruk meer op het feit dat ‘ie alles kan. Heel erg sportief is de auto niet, ondanks de supersportieve naam.
Lamborghini Huracán LP610-4 (LB724)
€ 147.500
50.000 km
2015
Een zeer onderschatte auto is deze Huracan. Volgens velen zou de auto veel te lief zijn. Het is maar hoe je er tegen aan kijkt. Een professionele coureur kan er redelijk mee uit de voeten en het wellicht saai noemen. Voor de gemiddelde sterveling is het alsnog ondergoed verschoon als je met ESP uitzet in herfstige omstandigheden (op winterbanden). De auto is natuurlijk identiek aan de Audi R8. Het karakter is wel behoorlijk anders. De Lamborghini heeft net even wat meer temperament, alhoewel het naar Lambo-maatstaven heel erg meevalt.
Brabus 850 S-Klasse Coupé (C217)
€129.000
2016
25.000 km
Ok, we moeten iets over het budget heen gaan, maar dat komt voornamelijk omdat er maar eentje te koop stond en die was nog vrij vers. Maar wellicht dat Alexander een goede oprot-premie heeft gehad. Allereerst: ja, het is in basis een Mercedes en dat stond op de no-go lijst (of andersom). Maar deze 850 staat als Brabus geregistreerd. De aanpassingen aan dit apparaat zijn dermate verregaand dat de auto net als een Ruf en Alpina zijn eigen chassisnummer heeft. De basis is de S63 AMG, dus met V8 en vierwielaandrijving. Deze auto is allesbehalve lichtvoetig, maar doet meer denken aan de Continental GT. Samen met de Bentley de beste keuze als je een dikke huid nodig hebt.
YOLO: Lamborghini Aventador LP700-4
€ 199.500
50.000 km
2013
Aanvankelijk wilde we een Ferrari FF aanraden. Maar Alexander wilde pertinent geen Ferrari. Ook bleek dat Ferrari heel erg weinig interesse had in Alexander. Die optie konden we dus laten varen. Als je iets beter je ontslag uitonderhandeld kun je ook kijken naar een échte Lamborghini: de Aventador! Ondanks de heldhaftige naam (‘LP700-4′) betreft het de instapper uit de range. Onder de twee ton vind je af en toe een exemplaar, meestal wat vroegere exemplaren met veel kilometers. Het is nog best een lastige auto om snel te rijden. De bak vergt gewenning en zo’n grote V12 is wat indrukwekkende dan een 1.6 V6’je met turbo. De ideale auto om even wat zelfvertrouwen te tanken.
Wil jij ook advies over je volgende auto? Vul dan dit formulier in, waarbij je ons voorziet van alle relevante gegevens. Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!
toyotafortuner zegt
Ik zeg Nismo GTR, NSX, of misschien een C7 (Z06) Vette
faithnomore zegt
Ik begrijp dat dit maar voor 1 persoon is, maar bij alleskunner denk ik dan toch eerder aan Audi rs6 , bmw m , amg “break” modellen. Misschien wil het hier gewoon dagelijks inzetbaar zeggen. Denk dat je dan beste af bent met 911 of gtr
Pascal zegt
Ik zou ook even gaan proefrijden met een BMW M8 Coupé, daarnaast kan je met de Porsche inderdaad ook nooit mis. Zo’n Lambo zou ’t voor mij nooit worden; veel te opvallend, schreeuwerig en hoog ‘kijk mij eens’-gehalte. De Nissan is misschien de beste uit dit rijtje; maar hij doet me persoonlijk gewoon niks.
por100 zegt
Hoho wacht ff. Dat argument mag je bij een lambo niet maken hé. Bij ferrari, mercedes, rolls royce of weet ik wat mag je de auto inderdaad afwijzen op basis van: “voor mij te hoog kijk mij eens gehalte” . Maar bij een lambo mag dat niet. Staat in de regels
leonlampe zegt
@Pascal: voor mij zeker weten de Lambo, mooi design en een prachtige V10. Wel de RWD dan
Robert zegt
Gaaf hoor, een auto uitzoeken met een budget als bovenstaand. Eigenlijk is élke suggestie hier een YOLO. Behalve dan de GT-R Nismo waarschijnlijk, da’s domweg de slimste keuze uit het rijtje.
Toch maar eens de aankoop van een staatslot overwegen…
mout zegt
Mooi advies, hoor!
Wel vraag ik me af hoe het kan dat je alleen voor de goedkoopste auto in het rijtje over je budget heen gaat? Of klopt die prijs bij de Brabus niet?
Lars zegt
Mooi budget. Ik ben zelf ook geen fan van Mercedes, dus snap Alexander heel goed, maar toch zou ik de AMG GTR aan willen raden. Past perfect binnen het budget. Met de hulpsystemen is het ook een auto die je heel gemakkelijk in bedwang kan houden. Wel de pre-facelift, zodat je niet met OPF filter zit.
p3r0x zegt
@Lars: een Otto Partikel Filter filter?
Lars zegt
Die krijg je bij de APK keuring haha
EmwEE zegt
Willeme, ik snap niet. 5 dagen geleden schreef je een mooi stuk waarin je o.a. vertelde dat je de basisversie van de GT-R moet hebben en niet de andere versies, de Nismo incluis, omdat deze weinig toevoegen voor het extra geld. En nu probeer je deze nette meneer Alexander een GT-R Nismo aan te smeren…
Kan hij dan niet beter voor hetzelfde geld voor een jongere standaard GT-R gaan?
padoempats zegt
Gezien de wensen denk ik dat de Porsche Turbo S het beste past
MM93 zegt
Polestar 1
bischero zegt
@sracovlov: die begrijp ik volledig! 👍
michaelb zegt
@bischero: volgens mij behoort een crossover niet tot de opties.
bischero zegt
@michaelb: Polestar 1 (één), ff google aanslingeren of Wouter’s walk around een keer nakijken.
Polestar 2 is de crossover.
Martin zegt
Geschreven voor Alexander Albon 😂😂
bischero zegt
@marbra: briljant hé, 😊
kle500 zegt
@marbra: Het duurde bij mij tot het stuk over de Audi tot ik hem door had😐
rolov zegt
@kle500: bij het financiële advies van zijn moeder 😄
goedverhaal zegt
Alexander Albon moest dus naast zijn F1 zitje, ook zijn Aston Martin inleveren en klopt aan bij Autoblog voor advies. Het kan verkeren.
vaakbenjetebang zegt
Alexander. Jeetje wat flauw. Denk niet dat hij de Honda wil. Har, har.
phaeton zegt
Wat is dit voor vage aanvraag. Moeders adviezen, collega angstig voor de fiscus, komt nooit op Autoblog maar voor anderhalve ton weet ik écht niet wat ik kiezen moet. Man, man, man.
kareljansen zegt
@phaeton: Het mannetje is nog maar 24 hè, hou dat in gedachten.
sportevo zegt
@phaeton: De collega van Alexander heet Max Verstappen en zijn moeder heeft een dubieus verleden in de autohandel.
premium01 zegt
De nieuwe BMW 8 natuurlijk voor dit geld! :D
E34M5Touring zegt
Als ik Alexander was zou ik eerst een tijdje gaan testen en dan een gevoel ontwikkelen voor de auto’s. Gezien de extra vrije tijd met je werk kun je dan rustig een oordeel vormen. Desnoods met simulatie. Weet niet of je iemand kent met een knappe sim maar daar schijn je echt een hoop van te leren.
iphonistvongates zegt
Een TechArt Porsche 911 Carrera 4 GTS…… niet meer verder zoeken.
Mocht je een zeer goede fysiotherapeut in de familie hebben dan kun je de spijkerharde Nissan GT-R Nismo overwegen maar na 3 dagen gebruik op straat komen de spijtgevoelens wellicht naar boven sijpelen.
rogerzz zegt
Met 150k zou ik een 570S nemen, maar McLaren is een no-go. Er hangt geen Renault motor in hoor.. Een 911 voor 150k is toch een beetje veel voor een 911, dan vind ik persoonlijk een Audi R8 specialer. En die heeft ook best veel grip als ik de reviews mag geloven.
Als yolo zou ik haast Porsche Panamera zeggen.
audiA41.8TFSI2013 zegt
Keuze zou in dat geval voor mij zijn: Porsche 911 Turbo S of een Nissan GT-R Nismo. Beiden betrouwbaar en bloedsnel.
saxoke zegt
De Aston is te duur. Ff op het kleingeld letten. 150.000 is net genoeg voor een boodschappen autootje
saxoke zegt
@saxoke: mijn keuze zou dus de Porsche worden. Dat is de beste/fijnste uit het rijtje
Edge zegt
Met 25.000km per jaar wil je eigenlijk een auto hebben die sportief, maar ook comfortabel is. Ik zou daarom altijd voor de Porsche gaan. Niet de meest spannende keuze in dit rijtje, maar wel de auto waarmee je moeiteloos 25.000km per jaar kunt rijden, eentje die niet te hard afschrijft en voor het soort auto best nog praktisch is. De Bentley vind ik ook een hele goede optie, maar de Continental vind ik als SuperSport toch net een tikkie te ordinair. Dan zou ik eerder voor een Continental Speed, maar ook dan moet je kunnen leven met de afschrijving. Ik ben niet heel bekend met de afschrijving van Mercedes S-AMG coupés of Brabus S-coupés, maar als dat te behappen zou zijn lijkt me dat ook een heerlijke alleskunner.
mr3108 zegt
Ik ben verbaasd dat de helft hier niet snapt dat het over Albon gaat…
Dutchdriftking zegt
Geniale opties. Ik zou de R8 kiezen. Op de foto staat de auto precies zoals ik hem zou samenstellen. Cique groen, pindakaas leder, aluminium details en die geniale Y-spoke wielen. Mocht je na een poosje gewend zijn aan de auto dan is een Capristo uitlaat een mooie mod.
Stefje zegt
De Huracan is veruit de beste optie. Blijft in de afschrijving waarschijnlijk bij de ton steken (zie Gallardo) terwijl de rest echt veel verder zal dalen.
Het is de meest veilige en tegelijk serieus snelle auto van allemaal en voor iedereen. Ik weet niet goed wat je in een Nissan of Honda zoekt als je dit kan kopen. De Porsche is saai en de R8 schrijft echt veel harder af.
Dat maakt het misschien overigens wel weer lonender om een R8 V10 van 2016-2017 te kopen voor onder een ton. Nagenoeg dezelfde auto als de Huracan, alleen iets ruimer. Hou je veel geld voor benzine en onderhoud over.
wildewesten zegt
Porsche
Dutchdriftking zegt
@willeme alsof het zo moest zijn, de juiste spec staat nog te koop ook. Met ruimte in budget voor een Capristo uitlaat.
Dutchdriftking zegt
Ik heb deze advertentie op AutoScout24 gevonden.
https://www.autoscout24.nl/aanbod/audi-r8-spyder-5-2-fsi-v10-quattro-laser-keramik-benzine-groen-b226dbfc-fca9-4c99-be4d-ec1ae1d8b732?utm_source=android-share
Kilometerstand: 21.560 km
Bouwjaar: 08/2018
Verkoopprijs: € 116.490,-
vaakbenjetebang zegt
Maar goed, slechte grappen over de virtuele aanvraag terzijde schuivend: wat kost zo’n moeilijk lelijke M4 met vierwielaandrijving? Vast minder dan anderhalve euroton. Brand spanking new, zo uit de verpakking.
frederik zegt
Een 911 GT3 Touring, meer heb je niet nodig!
335istage1 zegt
Alleskunner? En in welke van deze auto’s past een wasmachine, bij wijze van? Ik zou lekker een dikke suv kopen die zijn er ook zat die ook nog eens vlot zijn, voor dat geld.
tvr1974 zegt
Ik mis de Tesla ridiculous hier. Waarom wordt die niet genoemd? Want anders maken jullie de fanboys boos. Dat is namelijk(volgens horen zeggen) de ultieme sportwagen. NB not my cup of tea maar ik wil m toch ff genoemd hebben.
pignon zegt
Mogelijk een fictieve casus, maar ik zou graag als alleskunner een Aston Martin Rapido kiezen. Wie denkt er net zo over?
sudbina zegt
@pignon: JA!
Maar als we een alleskunner zoeken, is een BMW M5 dan niet de beste optie?
pignon zegt
@sudbina: nee dan alpina touring. Daar heb ik een zwak voor
db14 zegt
Geweldige clue! 😂
renskuhh zegt
S63 of S8 meer heb je niet echt nodig
unknown32 zegt
Porsche of bentley… De rest laat qua interieur afwerking veel steken vallen vind ik. Ofwel Mercedes maar dat is no-go, waarom? Nog nooit zo weinig problemen gehad dan met Mercedes.
Ps: lambo rijdt veeeel te hard en veel te agressief, leuk voor een paar uurtjes maar dan wordt dat echt vermoeiend
tommot zegt
Zijn er geen Thaise supercars?
pitapita zegt
Isuzu D-MAX
Mas zegt
Uiteraard de NISMO, verdere uitleg overbodig.
frank2b zegt
De LC500. RIjden in een superfraaie snelle sportcoupé met de juiste sound en zonder de angst dat er bij de volgende speedbump iets stuk gaat. Een echt feest.
koeckenbacker zegt
Nou, ik denk dat ik de moeder van alex ken, ik zou die adviezen eventjes goed uitpluizen als ik hem was. Anders kan hij volgend jaar gaan brommen.
Ot92 zegt
De Duitse 3 zou ik adviseren, aangezien meneer geen Mercedes wilt, wordt het een Bmw M of een Audi Rs. Als ie er 1 neemt die ondertussen een paar jaartjes oud is, dan houd je heel veel geld in je zakken. Kan je ‘m lekker mee stage 2 tunen, waardoor ie vlot zat is.
theghost zegt
Lekker budget, ik zou gelijk voor de 911 gaan, kun je gewoon niet verkeerd mee.
pittigesaus zegt
Ik moest de reacties lezen voordat ik door had dat het om een ene Albon ging. Verklaart ook de vreemde No Go voor een Clio Williams, bedoel wie wilt die nou niet?!