Recht zo die gaat! Welke goeie snelweg-auto’s kun je krijgen voor 12 mille?
Vandaag behandelen we een aanvraag van Autoblog-lezer Tom. Hij is op dit moment de trotse bestuurder van een Mazda 3 SkyActiv D. Inderdaad, een topauto. Maar het is een leaseauto die hij binnenkort moet inleveren. Tom heeft een nieuwe baan aangeboden gekregen (en aangenomen). Gefeliciteerd! Voor zijn nieuwe werk heeft hij geen auto meer nodig. Aangezien het nieuwe kantoor midden in Amsterdam ligt, is het veel sneller om met het OV te gaan. U begrijpt: Tom is een moedig man.
Toch heeft hij een auto nodig. Ditmaal mag het wel een maatje groter zijn dan de Mazda 3. De nieuwe auto is bedoeld voor vakanties en bezoek aan familie. Vooral veel snelwegkilometers. Daarom mag het van Tom wel een lekker comfortabele auto zijn, die sowieso uitgerust moet zijn met een automaat. Ook is het de auto waar zijn vriendin doordeweeks mee zal rijden. De auto moet dus van alle markten thuis zijn.
De wensen en eisen van Tom en zijn vriendin kun je lezen in onderstaande tabel:
Huidige /vorige auto's: | Mazda 3 Skyactiv-D |
Koop / lease: | Koop |
Zakelijk / privé: | Privé |
Budget: | € 12.000 |
Jaarkilometrage: | 16.000 km |
Brandstofvoorkeur: | Benzine |
Reden aanschaf andere auto: | Nieuwe baan, moet leaseauto inleveren |
Gezinssamenstelling: | Samenwonend |
Voorkeursmerken /modellen: | BMW 3-serie (E90) |
No-go modellen / merken: | Geen SUV's of MPV's |
Zelf had Tom zitten denken aan een BMW 3 Serie van de E90 generatie. Een uitstekende auto. Ze passen prima in het budget: je kan ze overal vinden. Dit keer gaan we hem echter niet aanraden. Niet omdat het een slechte auto is, integendeel. Voor 12 mille kun je een prima 320i vinden waar je moeiteloos een ton bij op kan zetten. Mocht je per sé een E90 3 Serie wensen, kijk dan hier naar het aankoopadvies. Waarom raden we de auto nu niet aan? De E90 is niet de meest comfortabele auto. Zeker met grotere velgen op rumflats is het af en toe te hard afgestemd. Leuk voor de sportieve bestuurder, maar niet iedereen zal er weg van zijn. Ook zijn er zeer veel ‘standaard’-exemplaren die wel erg kaal zijn uitgerust. Een lekkere zescilinder, veel opties en niet te veel kilometers resulteren automatisch in een hogere prijs.
De 3 Serie is dus absoluut geen verkeerde keuze, maar er zijn zeven interessante alternatieven en uiteraard, een YOLO. Hier komen ze!
Volvo S60 2.4 Drivers Edition Aut.
€ 11.950
2008
90.000 km
Weinig auto’s zijn zo ontspannen als de Volvo S60. Voor Volvo zélf was dit destijds een ongelooflijke sportieve auto. In het budget kun je kiezen voor een heel late S60 van de eerste generatie. Late Volvo’s zijn bijna altijd een aanrader. Volvo houdt zijn modellen vaak net even langer in productie en biedt ze aan met een bijzonder luxe uitrusting. De S60 is bijzonder comfortabel zonder weeïg te zijn. De stoelen zijn erg prettig. Met de motoren kun je eigenlijk niet fout gaan, het zijn allemaal romige vijfcilinders. De 170 pk 2.4 of de 2.0T met 180 pk zijn passen uitstekend bij het karakter van de auto. Europa doorkruisen was nog nooit zo aangenaam.
Lexus IS 250 Business Luxury (XE20)
€ 11.950
2006
100.000 km
Een schromelijk onderschatte auto. De Lexus IS250 heeft nooit echt potten kunnen breken in Nederland, helaas. Destijds had Lexus de grootst mogelijke moeite om de auto echt onderscheidend te maken. Een gedeelte van het geld ging niet zitten in de marketing, maar in de techniek. Deze auto’s zijn zeer betrouwbaar, zeker in het geval van de benzinemotoren. De diesels zijn niet geheel vrij van kuren. Qua rijden zit het tussen de 3 Serie en C Klasse in, een fijne mix. De motor is op zich prima, maar onwillekeurig verwacht je van een auto met 200 pk meer aansprekende prestaties. Uitrusting is op een hoger niveau dan de gemiddelde BMW.
Mercedes-Benz C200 Kompressor Elegance (W204)
€ 11.990
2007
130.000 km
De C-Klasse is natuurlijk de meest rechtstreekse concurrent voor een BMW 3 Serie. Met de W204-generatie (aankoopadvies) had Mercedes destijds een grote stap gezet. De voorloper, de W203, was voornamelijk op comfort afgestemd, de W204 heeft een aanmerkelijk breder repertoire. Een raszuivere sportsedan is het absoluut niet, maar het is een capabele auto. Prijstechnisch zijn de viercilinder kompressor-motoren te prefereren boven de zescilinders. Die lopen mooier, maar leveren onderin aanzienlijk minder koppel, verbruiken een stukje meer en zijn in budget gewoon lastiger te vinden met een acceptabele kilometerstand. Controleer wel of de opties die je graag wenst erop zitten. Qua veiligheid kom je niets te kort, maar luxe items waren vaak een (dure) optie.
Honda Accord 2.0 Executive Automaat (CU)
€ 11.735
2009
110.000 km
Dit klinkt absoluut niet spannend of interessant. Het is typisch zo’n auto die iedereen over het hoofd ziet. Dat is zonde, want het zijn zeer doorwrochte auto’s. Dankzij de hoge nieuwprijs is deze Europese Accord in Nederland nooit een succes geworden. Omdat iedereen premium wil rijden, zijn de prijzen goed te doen. In het budget is een keurige 2.0 eenvoudig te vinden, de 200 pk sterke 2.4 is wat duurder. Qua fit & finish is het net geen Audi A4, maar het zit allemaal stevig in elkaar en kan een lange tijd mee. Deze generatie is wat minder sportief dan de vorige, maar dat is juist een compliment. De Accord is een verfijnde, comfortabele automobiel. Ernstig onderschat. Niemand kijkt er naar om, maar eigenaren zijn er weg van. En terecht.
Seat Exeo ST 2.0 Business Line Aut.
€ 9.950
2011
120.000 km
Voor 12 mille kun je gaan voor een Audi A4. Een B8 (2008-2016) valt dan nét binnen het budget, terwijl een B7 een beetje ouderwets is. Waarom niet kijken naar een doorontwikkeling daarvan, want dat is de Seat Exeo (rijtest). Aan de onderkant van het gamma is het niet zo’n bijzondere auto, maar voor 12 mille kun je kiezen voor een volgepakte 2.0T met automaat. Dan heb je ineens een topauto. De stoelen zijn uitmuntend het interieur kan er mee door (van de Audi A4 Cabriolet) en de prestaties zijn uitstekend. Verwacht alleen geen sportieve auto, ondanks Auto Emocion.
Opel Insignia 2.0T Cosmo
11.450
2011
70.000 km
In vergelijking met de oude Vectra was de Insignia (aankoopadvies) een paar reuzenstappen vooruit. Tuurlijk, een absoluut premium-verkoopkanon werd het niet, maar het was een zeer degelijke middenklasser. Met name de luxere uitvoeringen waren erg prettig. Voor het budget kun je kiezen voor een dikke 2.0T met 210 pk en automaat in Cosmo-uitvoering. Dat betekent dat eigenlijk alles er wel op zit: leer, navi, fraaie wielen, automatische airco, goede audio en nog wat snuisterijen. Ook heb je een jong exemplaar met weinig kilometers. Dus je kan er nog eventjes tegenaan. Ze zijn ook te krijgen met vierwielaandrijving. Tenzij je met de caravan op wintersport gaat is het niet echt een nodige optie, te meer omdat de Insignia van zich zelf behoorlijk zwaar is.
Suzuki Kizashi 2.4 VVT Aut. Sport
€ 11.950
2011
150.000 km
Hehe, eindelijk. We hebben een aanvraag waarbij de Suzuki Kizashi aangeraden kan worden! De auto was als nieuw model een verkoopdrama. Geen diesels, geen basismotoren, geen goedkope uitvoeringen. Dus de lease-rijder sloeg hem en masse over. De Kizashi is geenszins perfect, zo is de auto wat aan de krappe kant en is de motor niet bijzonder krachtig. Als je een automaat-versie neemt, ben je automatisch toegewezen op de variant met vierwielaandrijving. Het is echter wel een zeer prettig rijdende auto, behoorlijk sportief met net voldoende comfort. De uitrusting is zonder uitzondering uitstekend te noemen. Als de betrouwbaarheid gelijk is aan die van andere Suzuki’s, heb je er een puike auto aan.
YOLO: Cadillac STS 4.6 Launch Edition
€ 10.500
2005
70.000 km
Hartstikke leuk, die bovenstaande opties. Maar wat als je nu echt een slagschip met echte value for money wil? De STS is de Cadillac onder de topsedans. Dus met een uitstekend chassis (echt waar) en een potente V8 met 326 pk. Veel staan er niet te koop, dus je moet even goed zoeken. In het budget kun je kiezen uit exemplaren met zeer lage kilometerstanden. Natuurlijk, de V8 lust een slokje en je bent meer geld kwijt aan houderschapsbelasting en verzekering. En was de STS net zo goed als de Audi A8 of Mercedes S-Klasse van hetzelfde bouwjaar? Nee, absoluut niet. Maar het verschil in kwaliteit is veel kleiner dan de prijs doet vermoeden. Een onbegrepen auto.
Wil jij ook advies over je volgende auto? Vul dan dit formulier in, waarbij je ons voorziet van alle relevante gegevens. Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!
drrossi zegt
Peugeot 607 hdi
406_v6 zegt
@drrossi: hij wil benzine, geen satansap…
peugwow zegt
@406_v6: een 406 met V6 lijkt me een betere keuze
406_v6 zegt
@peugwow: is idd een heerlijke reisauto.
hannibal zegt
Allemaal auto’s die tijdens mijn recente zoektocht ook de revue hebben gepasseerd. Bij gebrek aan kinderen uiteindelijk voor een Laguna coupé V6 gegaan. Comfortabel en snel kilometers maken en genoeg ruimte voor twee.
peugwow zegt
@hannibal: bravo. Waarom een auto met teveel deuren kopen als je die nog niet nodig hebt? Een coupé is in mijn ogen de ultieme reisauto
hollandbest zegt
@hannibal: de Renault met de mooiste grill
stefan1207 zegt
@hannibal: Ook mét kinderen is een coupé goed te doen hoor. Het in- en uitstappen duurt misschien tien seconden langer, maar je bent wel onderweg met een veel mooier gelijnde auto.
hannibal zegt
@stefan1207: als ik vrienden met kinderen in hun stations met dakkoffer mag geloven heb je dan direct permanent ruimtegebrek.
skinnybmw zegt
@stefan1207: Alles past uiteindelijk maar een coupé, maakt niet uit welke is echt het minst handig met kids, laat staan de veiligheid met een kind achterin. In een station smijt je alles met gemak in, een goede kinderwagen neemt heel wat ruimte in en dan moeten de boodschappen er nog bij…
stefan1207 zegt
@skinnybmw: Dat is een waarheid als een dolle koe. Als je met nog kleine ukkie’s zit, is een coupé idd niet te doen. Dan past een Maxi Cosi zelfs niet deftig. Maar onze kids zijn inmiddels de leeftijd van Maxi Cosi’s (kinderzitjes voor de iets ouderen passen wel gewoon) en kinderwagens ontgroeid en ik heb nog geen enkel moment de ruimte van de vorige (X5) gemist. Dan is echt waar het enige ‘ongemak’ dat het instappen met zijn allen enkele seconden lager duurt.
skinnybmw zegt
@stefan1207: zo lang je een goede kofferruimte hebt (zoals ik in m’n Alfa GT en BMW E30 325i Coach) hebt is het inderdaad wel te doen. Dan heb je alleen qua instap een probleem en met een ongeluk ook (sloot, brand…). Dus ik zal met kinderen, groot of klein, minstens een 4-deurs willen en voor de mooi een coupé er bij (als dat kan). Grote kinderen nemen ook altijd veel spul met zich mee bij een weekendje weg. Bij sommige auto’s vind ik de station zelfs mooier dan de sedan (BMW’s, Volvo V90) dus dat komt goed uit.
tttijn zegt
@hannibal: ook erg leuk.
sjaakbonestaak zegt
Misschien een Audi A4 2.0TFSI of de 1.8TFSI? Zeker niet de meest spannende auto’s, maar ziet er nog relatief oké uit en rijd ook nog comfortabel.
En anders nog kijken naar een A6 met dezelfde 2.0TFSI. Prima snelwegcruiser imo.
aarsgewei zegt
@sjaakbonestaak: en dan elke paar honderd km stoppen om olie bij te vullen?
honeyhanger zegt
@aarsgewei: 2015 belde, ze willen hun grap terug.
aarsgewei zegt
@honeyhanger: denk dat je het verkeerd hebt begrepen, het was geen grap.
tvklarenbosch zegt
@aarsgewei: inderdaad, meerdere kennissen van mij hebben Audi’s met deze motor gehad. Geen van allen haalde de ton zonder ten minste een motorrevisie
hjal zegt
@tvklarenbosch: Wat een broodje aap verhaal. Rijd zelf al meer dan 15 jaar Audi, ook al enkele met 2.0 tfsi, nog nooit problemen gehad. Sterker nog in al die jaren 1x een half litertje olie bij moeten vullen. En ben echt niet de enige.
tvklarenbosch zegt
@hjal: dan heb je geluk gehad. Het is echter wel een bekend probleem bij deze motoren, ze zijn gewoon niet goed.
hjal zegt
@tvklarenbosch: Klopt de eerste serie 2.0 tfsi had het zuigerveren probleem. Is snel verholpen door Audi en de meeste van de betreffende motoren zijn voorzien van ander veren. Heb zelf deze serie toevallig overgeslagen.
rufctr01 zegt
@hjal: dus het is geen broodje aap verhaal….
hjal zegt
@tvklarenbosch: een misser in een serie motoren wil niet zeggen dat alle motoren van dat type niet goed zijn. Zou dat wel het geval zijn zou Audi deze motor al lang niet meer leveren.
kareljansen zegt
@hjal: en zeker de ook genoemde 1.8 is vrij probleemloos
oemplus zegt
@aarsgewei: Goh, deze grap weer..
aarsgewei zegt
@oemplus: een grap is om te lachen, kijken of je lacht als je elke 1000km een liter dure olie moet bijvullen. Enige die lacht is Pon als ze je zonder coulance wegsturen.
hollandbest zegt
@aarsgewei: Als je elk jaar een kleine beurt aan je auto geeft hoef je zelf geen olie bij te vullen
rufctr01 zegt
@hollandbest: als je minder dan 1000km per jaar rijdt dan zit je goed.
Er zijn ook VAG motoren die elke 350km een extra liter olie nodig hadden
hjal zegt
@aarsgewei: Ik lach om dit horen zeggen verhaal. Zie reactie naar tvklarenbosch hierboven.
oemplus zegt
@aarsgewei: Heb zelf een TFSI gehad, waarbij ik geen olie hoefde bij te vullen. Het is maar een kleine serie van de TFSI’s die dit probleem hebben, en bij de meeste is het al opgelost. Dus ja, die grap is om te lachen, en niet serieus te nemen.
weetikveel zegt
@aarsgewei: edgar van jiskefet debiteuren crediteuren zou het wel lachen vinden;
Elke 1000km olie bijvullen, lachen jonge!
rufctr01 zegt
@sjaakbonestaak: TFSI zijn niet hele goede motoren.
sjaakbonestaak zegt
@rufctr01: is te merken idd vanuit alle reacties, heb zelf een kennis die jaren in een A6 TFSI gereden heeft zonder enige problemen, vandaar. Maar begrijp dat ze niet worden aangeraden.
pvgggg zegt
@rufctr01: dat was alleen de 1e generatie TFSI-motoren, nu zijn het prima blokken
oemplus zegt
@pvgggg: En de meeste van de 1e generatie hebben inmiddels wel een modificatie gehad. Oftewel, je kunt ze prima kopen.
rufctr01 zegt
Er moet een comfortable auto komen?
Een Seat Exeo is een stuiterbak met amper ruimte achterin.
Als het echt comfortabel moet zijn: De Citroën C5 Tourer 3.0 Hdi.
Met een beetje zoeken heb je er wel eentje voor 12000 euro.
jaapiyo zegt
Zou stiekem toch gewoon voor die E90 gaan. 325i, gewone bandjes eronder, gaan met die banaan.
Anders de Honda of de Lexus. Misschien de W204, maar binnen het budget zit je dan waarschijnlijk in een prelift met een dash dat in de B-Klasse had moeten blijven. Van buiten wel een chique ding verder, zeker met de ster op de Nase ipv de grille en normale velgen.
jaapiyo zegt
@jaapiyo: *330 is trouwens wel fijner dan de vroege 325jes met 2.5. Soepeler, meer powah en minstens even ‘zuinig’. Maar ook wat lastiger te vinden en net weer wat duurder. Geen reden om een 325 per se te laten staan dus.
De (vroege) E90 320i zou ik wel skippen. Niet de betrouwbaarste motor die BMW ooit gebouwd heeft.
alcantara zegt
@jaapiyo: Waarom dan geen 325i met 3 ltr blok?
jaapiyo zegt
@alcantara: puike optie, maar die zijn weer wat nieuwer (LCI) dus duurder.
frederik zegt
@jaapiyo: De 3-liter motor kwam al eerder. Ik had er een uit 2007, in 2012 gekocht voor 16 mille met 120k op de teller. Dus moet nu echt wel voor 12k kunnen lijkt me.
lekkaah zegt
@jaapiyo: heb een 318i en een 325i (2,5 ltr) gehad, ben weg van die wagens
RFT idd demonteren
kareljansen zegt
@jaapiyo: hij wil graag een wat grotere wagen, naar mijn idee is de 3 serie (zeker van binnen) echt geen ruime wagen. Waar geen 5 serie?
kareljansen zegt
@kareljansen: *waarom
frederik zegt
@kareljansen: Weer duurder in alle opzichten. Een 3-serie station is genoeg voor een gezin met twee kinderen hoor.
skinnybmw zegt
@frederik: Niet in alle opzichten ;-) Aanschafprijs bijvoorbeeld, en vaak veel dikker in de opties dan de 3-series. En heb je een poos een 5 gereden dan wil je niet meer terug naar een 3. Voelen ineens heel klein aan. Maar ze zijn inderdaad groot genoeg voor een klein gezin (max. 2 kids) en een 5 ook. Met meer kids kum je beter voor bijv. een S-max gaan.
frederik zegt
@skinnybmw: Is een vergelijkbare 5 echt goedkoper dan een 3, dat kan ik me niet voorstellen. Ik heb drie jaar een E91 gereden, erg fijne auto. Nu heb ik een F11 (want drie kids) maar ik verlang nog wel eens terug naar een wat lichtvoetiger auto. De 535i is ook heel fijn maar toch wat zwaarder en lomper. Over een tijdje maar eens naar de G30 of een E-klasse kijken. Een S-Max vind ik niks. Teveel een luierbus en ook een stap terug qua rijplezier.
skinnybmw zegt
@frederik: Ik zou ook niet snel een S-Max kopen, hoor maar met 3+ kids weer een stuk praktischer dan een 5 of E. Aangezien er meer vraag is naar 3’s dan 5’s zie je dat ook terug in de prijs, relatief dan hè. Ik vind een 3-5 jaar oude 5 veel meer auto voor je geld dan een 3 en er zitten vaak mooie opties op (oa comfortstoelen die werkelijk fantastisch zijn). Ik rij nu een poos een E61 en wanneer ik in de E90 stap dan merk ik het verschil wel degelijk. Ja, een 5 is zwaarder maar met de juiste motorisering (minstens zes cilinder) en automaat zo veel fijner op de snelweg. En 3 is dan minder comfortabel. Een 320CDI is ook zeker een fijne optie alleen minder zuinig dan de de BMW zes cilinders.
dromedaris zegt
Lexus IS250! Heb er zelf eentje. Een fluweelzachte auto, ideaal voor de snelweg.
Klopt dat die niet echt sportief is ondanks zijn 208pk aan vermogen (ik 220 hehe), maar is dan ook een atmosferische motor, dus onderhoud en betrouwbaarheid is top!
ttr6 zegt
@dromedaris: helemaal gelijk. Ik heb er 1 negen jaar gereden en nog geen lampje hoeven te vervangen. Rijdt super en…. blijft er goed uitzien. Bijna spijt van verkoop….
unknown32 zegt
Doe die bmw of mercedes maar…
michaelb zegt
@unknown32: Ligt eraan, of je woonhuis verrijdbaar is of niet…
turboz zegt
E60/e61!
guusboum zegt
Ik mis toch een Saab @willeme . Een 95 of 9-3/93 Aero om maar wat te noemen. Geleverd met je geliefde 2.3L turbo motor, al is een minder sportieve (getunede) 1.8t(wel 2L) of 2.0t ook niet verkeerd. En een snelwegcruiser staat synoniem aan Saab; qua ergonomie, hele goede tussenacceleraties en een net verbruik.
hhitalia zegt
@guusboum: klopt, en we missen de Alfa 159!
reactief zegt
De Lexus zou mijn keus zijn.
Mooi, ingetogen en alles blijft heel.
Die oude S60 voor dit geld, daar zou ik max de helft aan uitgeven…
En de Exeo is echt mislukt. Te duidelijk een slap aftreksel van de voorgaande A4, uitgevoerd door Leepu…
oemplus zegt
Leuk lijstje hoor! Zitten eigenlijk geen miskleunen tussen. Zelf heb ik altijd een zwak gehad voor de Kizashi, prachtige auto die je weinig ziet.
Tonnie zegt
@oemplus: ja helemaal mee eens! Leuke wagens. Ik zou voor nu de kizashi, caddy, accord en lexus op de shortlist zetten. Ook zo’n s60/v70 lijkt me wel fijn.
oemplus zegt
@thijsj: S60 rijd heerlijk, maar is wel een lompe bak, en zo rijd hij ook.. En de idioot grote draaicirkel is een grote afknapper bij Volvo’s, stuurhoek is echt idioot..
marc94 zegt
Mazda 6 v2 waar een aankoopadvies van is? Die koop je voor dit geld met een halve ton op de teller als je goed zoekt.
BaRa zegt
Zitten nogal wat “boten” in de selectie, op vlak van rijgedrag – de S60 is op dat vlak het ergst van de bende. Volvo bouwde toen nog leuke motoren (D5 anyone…) maar dat was ongeveer het enige leuke aan dat model. Doe mij dan maar de Mercedes met zescilinder. Achterwielaandrijving, netjes qua wegligging, goed afgewerkt.
volvo-s60-adept zegt
@BaRa: je begrijpt dat je mij hiermee op de ziel trapt.
BaRa zegt
@volvo-s60-adept: als je ziel gelinkt is aan een auto, dan heb je grotere problemen dan het feit dat ik er op getrapt heb ;-) Uit de line-up die hier naar voor wordt geschoven, zou ik de S60 nooit kiezen. We hebben er een op de zaak staan, en natuurlijk zijn de zetels top, ’t is een Volvo. En er ligt een vijf-in-lijn in, dus de klank van de motor is perfect. Maar dat is het zo ongeveer. De vormgeving klopt niet, het is een te warm gewassen S80. De wegligging klopt niet, het ding voelt op dat vlak Amerikaans aan – en niet op een goeie manier. De bruikbaarheid van de koffer met platgelegde zetels is frustrerend matig door die gekke afgeronde hoeken in de doorsteekopening – ik krijg meer in een Golf gestouwd. De automaat in Volvo’s uit dat tijdperk laat te wensen over als je wilt vertrekken – geef gas, wacht een seconde of anderhalf, en dan begint hij te rollen. Kan best dat het jouw droomvoertuig is, maar dat wil gewoon zeggen dat we andere verwachtingen hebben van auto’s. Het een is niet beter dan het ander.
volvo-s60-adept zegt
@BaRa: zoveel woorden om een geintje te weerleggen…
toyotafortuner zegt
Gewoon gelijk voor een nette 6 gaan. Of die Kizashi. Ook erg mooi
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Lexus IS duh!
desjonnies zegt
Fiat Argenta
Rover 827 Vitesse
Lancia Gamma
Saab 9000
Alfa 90
Mercedes W 126 S klasse
Rolls Royce Silver Shadow
Buick Regal
alcantara zegt
@desjonnies: Het is geen 1985 meer.
desjonnies zegt
@alcantara:
Dacia sandero
Opel astra
Lancia Thesis
Bmw 5 serie 87e editie
S klasse W 35890
Lexus LS 300
Volkswagen Arytion Passat Cc
Skoda über Super Superb
Audi A6 RST
Pordon zegt
Moet het per se een sedan zijn? Zo niet, zou ik gaan voor een Mercedes CLK200 kompressor.
beefcake zegt
Ik vind het enorm sportieve en daardoor oncomfortabele van BMW wel meevallen. Het ligt gewoon strak op de weg. Okay, het is geen rijdend waterbed, maar zo’n enorm harde plank is het ook niet, zelfs niet met 19″, M-onderstel en M-stoelen. Kun je makkelijk heel veel kilometers mee maken zonder vermoeid te raken, zeker op het vlakke Nederlandse asfalt.
trustmeiamanengineer zegt
Overweeg een Lancia Delta ook! Zag er toevallig vandaag nog een staan, de 1.8TBi met automaat. 200pk, helemaal volgehangen met leer, bijzonder ruim én ziet er goed uit. Deze was wel 14k, maar voor 12 moet er ook zeker een te vinden zijn.
trustmeiamanengineer zegt
@trustmeiamanengineer: Voor de volledigheid: https://www.prinsxpert.nl/aanbod/lancia-delta-1-8-turbo-200pk-executive-aut-bose-pano-leer-stoelverw-_6071/?order=datum-nieuwst
beefcake zegt
@trustmeiamanengineer: die is een tikkeltje boven budget.
trustmeiamanengineer zegt
@beefcake: Jeps, maar deze is wel heel netjes met (te) weinig km. Ton meer op de klok kan ook makkelijk. Delta’s zijn zwaar ondergewaardeerd, en dus relatief goedkoop.
jochempie zegt
@trustmeiamanengineer: financieel gezien geen interessante auto, tenzij je ‘m oprijdt. De waarde van die dingen keldert met de dag, dus je doet er beter aan om zo’n identieke over twee jaar voor 4000€ op de kop te tikken. Van die 8 mille afschrijving kun je wat leuks doen.
trustmeiamanengineer zegt
@jochempie: Autorijden is sowieso niet financieel aantrekkelijk. Maar deze heeft idd een erg lage km stand. Ik zou er zelf liever een hebben met een ton extra op de klok. Maar ik rij sowieso liever in zo’n mega complete Delta dan een schrale kale Duitser…
hhitalia zegt
@trustmeiamanengineer: toptip, zo’n Lancia!
RooieRick zegt
De Volvo, Lexus of Honda. Mercedes en BMW worden al snel ouder qua looks. Ga dan voor de BMW uit die twee. De rest is tja… niet mijn ding. De Caddy is leuk en anders maar daar loop je uiteindelijk op leeg.
beefcake zegt
@blackbaron: misschien worden ze iets sneller oud qua looks, maar zeker bij de BMW blijft alles wel heel goed in elkaar zitten. Veel auto’s worden snel rammelig en oud.
RooieRick zegt
@beefcake: Uiteindelijk blijft alles goed in elkaar zitten bij goed onderhoud en een goede verzorging.
mout zegt
Goed advies, redelijk goed onderbouwd ook – maar gelukkig altijd nog wat te klagen ;-)
De Exeo en Kizashi zijn creatieve suggesties, maar wel de minst comfortabele van het stel. Als we toch die kant op denken, zet dan de AB toptip Alfa 159 er maar weer bij ;-)
Ik sluit me aan bij de Franse opties (Laguna, C5), maar wat meer rondkijken in Japan, (6), of desnoods Engeland (X, XF) of Amerika (Sebring). Hoofdlijn: Hoe incouranter, hoe leuker ze worden. Infiniti G (Coupe…) bijvoorbeeld.
tenaci zegt
@mout: dan mag de Cadillac BLS ook niet ontbreken! Over incourant gesproken…
mout zegt
@tenaci: Klopt helemaal!
jpoers zegt
En ik maar afvragen waarom die BMW’s maar altijd over de weg zwalken. Maar staan natuurlijk op RUM flat banden. Logisch
jpoers zegt
@jpoers: p.s. je adviseert een opel maar mis een Ford mondeo? Veel stuurvaster en meer bang for bucks.
maxidyne zegt
Wil je in alle comfort van A naar B; Citroën of Mercedes.
capogbe zegt
Ford Mondeo Mk4 misschien een optie? Voor minder dan 12k heb je een mooie uitvoering met weinig kilometers.
connielingus zegt
Citroën Diane!
sander1980 zegt
Zelf heb ik een E90 325D (3.0) en E91 330i gehad. Absolute aanraders in mijn ogen. Oerbetrouwbaar, bakken karakter en als je vanuit een Mazda 3 komt zeker nog comfortabel. De 330i had ik met M-Pakket en oem 19″ en zelfs dat vond ik nog prima. Met 18″ was hij perfect. En anders misschien een Lexus GS300? Fantastische bak!
riceos zegt
Voor mij zou het de Honda worden, betrouwbaarder kan bijna niet.
406_v6 zegt
@riceos: Lexus…
vpowert zegt
Doet u deze maar: https://www.autowereld.nl/bmw/3-serie/3281-328i-325i-lci-m-pakket-lage-km-stand-26410816/foto.html – dat ziet eruit als een fijne E90. Een USA import, maar who cares? LCI dus ook net wat comfortabeler.
alassad zegt
@vpowert: halogeenlampen en geen navi… die raak je lastig kwijt
poeperman zegt
@alassad: prachtig eigenlijk wel, zonder de navi bult
Crosscabouter zegt
@poeperman: idd. Alleen xenon zou wel welkom zijn. Voor die paar keer dat ik de navigatie gebruik, gebruik ik liever een smartphone app
hollandbest zegt
Zijn er zo weinig aanmeldingen? dat nu pas weer deze leuke rubriek er is
dunhozzie zegt
@hollandbest: het is denk ik ook behoorlijk wat werk voor vriend @willeme, lijkt me eerder de barrière.
willeme zegt
@dunhozzie: We hebben meer dan voldoende aanmeldingen ;)
tomsr zegt
@willeme: Bedankt voor je advies Willem! Na enkele dagen speuren op het net zijn we een aantal auto’s gaan bekijken en proefrijden binnen een straal van 100km van huis.
In eerste instantie gericht op BMW’s 320/325 (veel te vinden, maar vaak met hogere km-stand, soms met vage onderhoudhistorie, regelmatig met versleten interieur of beperkte uitrusting) en Volvo’s V60 (minder keuze, vaak hoge km-standen, mist meestal fijne opties of is te duur voor wat je krijgt).
Naar aanleiding van het artikel ook gaan zoeken naar de genoemde alternatieven en uiteindelijk een mooie Honda Accord gevonden uit 2010. Alle gewenste opties, iets meer dan een ton gelopen, altijd bij de dealer onderhouden en uitstekend verzorgd. Volgende week halen we hem op!
Groeten Tom
dunhozzie zegt
@willeme: ik weet het, erg voorspelbaar van mijn kant en waarschijnlijk teveel km, maar is het geen plaatje?
https://www.autodealers.nl/occasions.aspx?aid=2671376
Moet je geen spullen mee willen nemen, mijn vrouw heeft mijn XF wens afgeschoten (nu de kids nog zo klein zijn). Dus maar een 2de hands nieuw model XJ scoren ;-)
ttr6 zegt
@dunhozzie: ex BPM!!!!! Komt dus nog wat bij.
dunhozzie zegt
@ttr6: ja inderdaad ik zag het te laat. Dan de XJ maar, zie mijn eigen reactie op mijn eigen post (bij gebrek aan edit knop)
dunhozzie zegt
@dunhozzie: Ow zie nu pas dat het de exportprijs is. Foutje bedankt!
Dan deze maar: https://www.autotrack.nl/tweedehands/jaguar/xj/37003458
Is toch ook een plaatje @willeme?
kennone zegt
Ik zou serieus voor een Volvo 850R gaan. Of een V70R Classic. Radio vervangen voor een dubbeldin multimedia systeem, snellere chip er in en gaan!
volvo-s60-adept zegt
@kennone: je hebt ergens wel een beetje gelijk, maar man, wat raak jij afgezaagd…
oemplus zegt
@kennone: Jij hebt een 850R toch? Meen dat ik dat ergens gelezen heb….
babybenz zegt
@kennone: Beetje sneu om onder elk artikel een Volvo 850R de hemel in te prijzen. We weten het nou wel dat jij zo’n 850 hebt. Dat hok is trouwens ongelooflijk overrated.
volvo-s60-adept zegt
@babybenz: zegt een Babybenz…
sabrerator zegt
Net als dunhozzie (en ook van mij redelijk voorspelbaar): Jaguar.
Een late S-Type of aluminium XJ met 3.0 V6 zou mijn tip zijn.
Zijn van binnen ook een stuk gezelliger dan het voorgestelde uit Duitsland en Japan.
En je staat in elk geval stijlvol op de vluchtstrook.
(Ik maak hem zelf maar even, hoewel de betrouwbaarheid tot nu toe perfect is).
Dutchdriftking zegt
Een 159?
bluebird zegt
@dutchdriftking: inderdaad, blijkbaar lag ie te veel voor de hand. In dit budget kun je trouwens ook best een leuke Guilietta op de kop tikken.
omeslo zegt
Comfortabele snelwegkilometers? Look no further!
https://www.autoscout24.nl/aanbod/citroen-c6-3-0-v6-lignage-benzine-grijs-19d7c544-6ff8-480f-9609-618255fcff6b
tttijn zegt
Zeldzaam moeilijke keuze. Vind ze bijna allemaal wel tof. Aangezien geen geen dag achtige wel met handbal.
mastemaker zegt
Niemand die de Avensis een kans zou geven? En is groter als de IS, goedkoper in onderhoud en subliem..
vonklausenburg zegt
De Volvo S60. Oké, hij is wat ouder. Maar maakt dat uit? Menig leaseslet haal jij links in terwijl je in alle rust naar jouw muziek kan luisteren. Je komt met de S60 goed voor de dag: een nette auto voor nette mensen, zeg maar. De stoelen zijn superieur, weggedrag is zeer comfortabel met een klein tikje sportiviteit (als een oude Britse man die je een tikje tegen je schouder geeft en zegt “Well done, old chap!”). De laatste generatie is het fijnste want door gewijzigde lichtunits is ‘ie tijdloos geworden. Met netjes onderhoud gaat de 2.4 5 cilinder praktisch eeuwig mee. Het verbruik is niet het sterkte punt, maar dat maakt niet uit. Je rijdt een Volvo, je zoeft in comfort van bestemming naar bestemming. Haasten? Dat is iets voor opgejaagde pubers in de buitenwereld. Niet voor jou in de Volvo.
densk zegt
@stefan1207: ben ik niet met je eens. Ik heb 2 auto’s en een dochtertje van twee en half jaar oud. Ik rijd een e46 coupe en een 3 deurs Polo uit 2008. Bij de Polo vind ik de 3 deurs zelfs fijner dan een 5 deurs omdat daarvan de deuren (dus ook de opening) veel kleiner zijn. Bij mijn Polo open ik het portier en dan is de ruimte zo groot dat ik achter in de auto kan gaan staan om m’n dochter achterin te zetten. Bij de coupe is het wat lastiger omdat de stoelen minder ver kantelen door het m-pakket. Maar ook dat vind ik prima te doen met een kleintje. En dat zal uiteindelijk alleen maar makkelijker worden als ze later zelf ik kan stappen.
skinnybmw zegt
@densk: en hoe makkelijk gaat het wanneer je een ongeluk hebt? Bij een coupé of driedeurs, ondanks een grote opening, is het veel moeilijker een kind te verwijderen van de achterbank. Sowieso wanneer de auto op de kop ligt. Staan achterin is dan al een stuk moeilijker ;-)
densk zegt
@skinnybmw: daar heb je een punt. Maar daar kun je weinig van zeggen. Er zijn genoeg situaties waarbij je met een 5 deurs of station ook niets meer te vertellen hebt.
skinnybmw zegt
@densk: Klopt helemaal en zo kun je nog wel even doorgaan. Feit is dat ik ‘liever’ in m’n 5 Touring rijdt met m’n kind dan in m’n vorige Alfa GT. Alleen maar voordelen (behalve de looks) en een stuk veiliger. De GT voelde ook krakkemikkig aan vergeleken met de 5 terwijl het een heel mooi exemplaar was.
skinnybmw zegt
Persoonlijk zou ik voor een E60/61 525i/530i gaan. M-pakket, comfortstoelen met memory, sportstuur en goede velgen en je wil niks anders meer. Je moet van de looks houden maar ik vind hem heel mooi oud worden, saai zijn ze sowieso niet en die zes in lijn is niet te versmaden. Wat een prachtblok, en ruimte zat. Met de dikke comfortstoelen is de ruimte achterin wel minder dus zijn gewone sportstoelen misschien slimmer. Voor max 12.500 goed te vinden met flink wat opties.
kroon zegt
De pre-facelift C-Klasse had een simpel en laagwaardig interieur wat ze bij Opel of Ford hadden afgewezen voor een nieuwe Corso of Fiesta. Niets bijzonders was en is de C-Klasse. Geen Mercedes niveau zoals het vroeger wel eens was.
De BMW 3-serie heeft veel rol-geluid, windruis en rammeltjes. Ook daar mist het zogenaamde premium niveau van de Duitser.
focusrs zegt
Ik dacht aan een Citroën C6, groot, luxe, comfortabel en volgens mij voor 12k goed te doen!
smulders zegt
Mercedes S55 AMG. Er staat een witte op Marktplaats voor €12.950
Paul58 zegt
Alfa Romeo 159 sportwagon 1.750t TI Turbo 200pk Distinctive http://link.marktplaats.nl/m1230778484?utm_source=ios_social&utm_medium=social&utm_campaign=socialbuttons&utm_content=app_iosAd
Heerlijke motor en reiswagen