Een autobloglezer is op zoek naar snel kerstboomtransport.
Ondanks dat de crossover populairder is en de MPV nóg praktischer, is de stationwagon de meest ideale auto. Qua rijeigenschappen is het bijna een sedan of coupé, qua ruimte komt het overeen met een crossover en in veel gevallen is het net zo handig als een MPV.
Pas als je echt veel kinderen of grote spullen nodig hebt, is een grotere MPV handiger. Maar ja, dan kan je ook gewoon een busje huren. Want ondanks verwoede pogingen als de Zafira OPC en R63 AMG zijn snelle stationwagons overal te vinden.
Autobloglezer Casper is dat nu aan het ondervinden, want hij heeft op dit moment een snelle stationwagon. Hij rijdt op dit moment een Ford Focus ST. Die kocht hij naar aanleiding van dit Autoblog Advies van enkele jaren geleden. Jazeker, de rubriek bestaat nu dermate lang dat we herhalingsaankopen mogen behandelen.
Maar wat nu? Hij is toe aan een volgende auto. Wederom snel kerstboomtransport. De vorige keer was de Focus een aanvullende auto, nu gaan zowel de Focus als de Polo eruit en komt er een elektrische bakfiets voor terug, plus één auto. Dat mag dan wel meteen een leuke auto zijn.
Wel is het belangrijk dat het een frisse en jonge auto moet zijn. Dus niet meer dan 3 tot 4 jaar oud. Ook geen hoge kilometerstand (maximaal 50.000 km) en voldoende vermogen plus puike rijeigenschappen. Ook mogen er lekker wat opties op zitten.
De wensen en eisen voor snel kerstboomtransport voor Casper is ala volgt:
Huidige / vorige auto’s | Mini Clubman S (R55), Polo 1.2 TSI (2014), Focus ST Wagon 2013 |
Koop / lease: | Koop |
Budget | € 45.000 tot € 50.000 |
Jaarkilometrage | 12.000 tot 15.000 km |
Brandstofvoorkeur | Benzine |
Reden aanschaf andere auto | Toe aan iets nieuws |
Gezinssamenstelling | Jong gezin |
Voorkeursmodellen | Golf 7.5R Variant, BMW 530i/540i G31 |
No-go | Vrouw haat Mercedes (maar dat deed ze eerst ook met BMW, dus alles is mogelijk ;)) |
Volkswagen Golf R Variant of Seat Leon Cupra ST 4Drive
De Volkswagen Golf R en Seat Leon Cupra R zijn grotendeels identieke auto’s. In beide gevallen zie je duidelijk welke chromosomen identiek zijn. Niet alleen het platform is gelijk, ook de ‘hardpoints’. Vandaar dat de verhoudingen krek eender zijn. Maar welke moet je dan kiezen?
Seat Leon ST Cupra R
€ 40.950
2019
40.000 km
De Seat Leon Cupra R vertegenwoordigt de beste value for money. De Leon is enorm ruim, enorm snel en prima dagelijks inzetbaar. Perfect snel kerstboomtransport dus. Het is een geweldige opvolger van de Focus. In alles is de Seat een stapje meer: niet alleen qua prestaties, maar ook mogelijkheden tot upgraden. Het nadeel is het erg sobere interieur. Het is sober, doch keurig en alles dat je nodig kan hebben, is aanwezig.
Maar moet je dan de Seat doen of de VW? Het is vrij simpel, wil je AWD, neem de Golf. Wil je de pure rijdersauto, ga voor de Seat. Ja, een voorwielaandrijver is de betere keuze dan. Ja, je hebt iets meer wielspin bij het wegrijden, maar de omissie van een cardanas naar achteren maakt de Leon nog wat lichter. Al in standaardvorm kun je op de Nürburgring serieuze tijden neerzetten. Met een paar mods laat je met gemak Audi RS-jes achter je.
Volkswagen Golf R Variant
€ 37.950
2020
12.500 km
De Volkswagen Golf R heeft een iets minder rauw randje dan de Seat, maar daar staat een hoop verfijning tegenover. Het verschil is best groot eigenlijk. De Golf en A3 zitten dichter op elkaar dan de Golf en Leon. Qua styling is de Golf fraaier en dikker, zeker in het felrood of blauw. Verdere voordelen van de Golf R: je hebt altijd vierwielaandrijving. Standaard is de Leon wel een tandje sportiever en lichtvoetiger. De Golf R is meer de allrounder.
Qua tuningspotentieel is er evenveel mogelijk, alhoewel je het met 4Motion altijd kwijt kunt. Wil je de meest sportieve station: ga voor de Leon, wil je de beste allrounder, pak de Golf. Nadeel: het is zo ongeveer de duurste Golf ooit en mensen (die een oude 159 1.8 rijden) zullen je voor gek verklaren. Ach ja. Je vindt ze eenvoudig in het budget en het zijn gewoon toffe auto’s. Prima snel kerstboomtransport.
Volvo V60 T8 R-Design
€ 49.950
2020
50.000 km
De meest verstandige stationwagon van Nederland, deze V60. En een heel populaire. Als je heel veel auto voor redelijk veel geld wenst, is deze Volvo een topaanbieding. Meer dan 400 pk, AWD, een zeer rijke uitrusting en een groot aanbod. Als je geen PHEV wenst, is er ook een T6 met meer dan 300 pk. Het is wel handig als je thuis kunt laden of op kantoor. Ook zonder is het een rappe auto die behoorlijk zuinig is, tenzij je gaat stampen op de Autobahn.
Dan is de accu in no-time leeg en moet de viercilinder alles trekken. Het ruimte-aanbod is ietsje beter voor elkaar dan bij de Duitsers en het model ziet er tijdloos uit. Zeker als R-Design met een sportief randje, alhoewel dat sportieve randje niet zo sportief is. Voor een Volvo wel, maar in algemene zin niet. Mensen die dit oprecht sportief vinden, vinden dat ook van Brogues, corduroy-broeken en Paul & Shark-truien.
Jaguar XF Sportbrake 2.0t R-Sport
€ 44.950 (Nederland, Jaguar-dealer)
2019
45.000 km
Je kan je helemaal stuk staren op de meeste waar voor je geld, maar ook gedacht aan de mooiste auto voor het geld? Deze Jaguar XF Sportbrake past namelijk in het budget, voldoet aan alle eisen en ziet er beeldschoon uit. Het is de tweede generatie XF, iets dat je vooral ziet aan het interieur. Qua prestaties is het prima, geen enorme hardloper. Qua rijeigenschappen zit het dichter bij een 5 Serie dan je op voorhand zou denken.
De XF is niet alleen origineel, maar ook nog eens bloedmooi. Dat is natuurlijk subjectief, maar toch: kijk er eens naar! De ruimte is ook denderend, met recht geschikt snel kerstboomtransport (alhoewel ‘ie niet héél snel is). Het infotainmentsysteem is niet wat je gewend bent van Duitse merken uit deze periode, maar het is ook niet hopeloos. Eigenlijk is het een schande dat er hier niet véél meer van rondrijden.
Mercedes-Benz C43 AMG 4Matic Estate
€ 42.250
2017
70.000 km
Ja, ja, we weten het. Deze auto heeft te veel kilometers gedraaid én is te oud. Aan de andere kant is de prijs ook onder het budget. Aanvankelijk wilden we de Audi S4 aanraden, maar ja: dat zijn allemaal diesels. De C43 is een perfect alternatief. Sterker nog, de C43 en S4 doen nauwelijks voor elkaar onder. De benadering is wel compleet anders. De Mercedes is in basis achterwiel-aangedreven.
Qua dynamiek is het behoorlijk gelijkwaardig aan een 3 Serie. De motor is een pareltje: veel vermogen en koppel, plus een lekker beschaafd snerpje uit de uitlaat. Nadeel: heel erg ruim is ‘ie niet. Het is gevoelsmatig een krappere auto dan een Focus of Golf, zeker op de achterbank en qua kofferruimte. Daar staat tegenover dat deze generatie C-Klasse er nog heel vers uitziet, de nieuwe generatie is overduidelijk een evolutie qua design.
Skoda Superb Sportline 2.0 TSI 4×4 (3T)
€ 37.500 (Duitsland, Skoda-dealer)
2019
45.000 km
Wil je de meest verstandige keuze qua snel kerstboomtransport, ga dan voor deze Skoda. Ja, een Skoda. Het is niet alleen een relatief voordelige keuze, maar ook een goede. En ook een leuke. De motor is de 2.0 TSI uit de Golf R, in dit geval met 280 pk. Ook deze kun je behoorlijk ver kietelen (maar is niet direct nodig). Je hebt vierwielaandrijving, een DSG automaat en ongeveer alle mogelijke opties.
In Duitsland staan er een hoop en allemaal zijn ze dik aangekleed. Het rijdt ‘op zich goed’. Je hebt niet dat rijdende kluis gevoel van een Audi A6, maar je hebt wel ongeveer de ruimte van die auto. Gewoon een steengoede aanbieding, zeker als je er eentje in het rood vindt (en ja, die zijn er). Je zal wel even over de grens moeten kijken, want wij Nederlanders kochten alleen de 150 pk benzine-versie (of de hybride).
BMW 530i M Sport (G31)
€ 48.250
2018
55.000 km
Wil je een combinatie van al het bovenstaande? Ga dan voor de 530i. Net als de Jaguar voorzien van een viercilinder, maar de BMW voelt ietsje vlotter aan en is iets zuiniger. Zeker als M Sport is dit een machtig rijdende auto. De auto heeft iets minder dat logge-bak gevoel van zijn voorganger en in zijn klasse is het de prettigst sturende auto, alhoewel het nog altijd een enorm apparaat is.
Houd er rekening mee dat jouw Focus ST Wagon sportiever rijdt en aanzienlijk sneller is. Dat gezegd hebbende, het interieur van deze ‘G31’ is vele malen hoogwaardiger. Het is niet een klasse hoger, maar vier klasses. Let wel even op de opties. De meeste Fünfers zijn compleet uitgerust, maar geen een exemplaar is identiek. Dit is typisch zo’n auto waarbij importeren enorm kan lonen. Doe je zelf een plezier en vervang de ‘i’ voor de ‘d’. De 530d is goedkoper, zuiniger, sneller, soepeler, smeuiger en lekkerder dan een 530i…
Audi RS6 Avant
€ 49.950
2014
160.000 km
Als je een dikke stationwagon wenst, waarom niet de dikste zoeken? Want dat is de Audi RS6. Het maakt niet uit wat Alpina en Mercedes doen, de RS6 Avant is The Daddy ls het gaat om snel kerstboomtransport. Zo hoort een dikke stationwagon te zijn. De Audi is voornamelijk enorm effectief in bijna alle disciplines. Uiteraard komen er onderstuur grappen. Als je met een RS6 ondersturend een klaverblad afglijdt, rijd je een snelheid waarbij de Officier van Justitie niet hoeft te twijfelen of je roze papiertje de shredder in gaat.
De machtige V8 is de dominante factor, hier nog de langeslag-versie (de huidige RS6 heeft een ‘vierkante’ motor. Met enkele modificaties haal je hier met gemak 700 tot 800 pk uit en meer is ook mogelijk. Over het verbruik hebben we het niet (YOLO) en onderhoud ook niet (YOLO). Wel over de enorme glimlach die je permanent hebt als je deze auto rijdt. Dit is ultiem snel kerstboomtransport. Oh, als stationwagon is het ook een topper: de RS6 heeft een strak en ruim interieur dat erg fraai is afgewerkt. Mocht de RS6 je iets te yolo zijn, een S6 met V8 past ook makkelijk in het budget.
Wil jij ook advies over je volgende auto? Vul dan dit formulier in, waarbij je ons voorziet van alle relevante gegevens. Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!
outlook zegt
5-serie it is
Johanneke zegt
Voor de hoogste onderhoudskosten?
AudiRS zegt
Dat valt wel mee. En daarnaast als je 50k kan stukslaan op een 2e handsje boeit dat ook niet.
Johanneke zegt
Ook als je 50k gaat uitgeven aan een auto zit je niet te wachten op garagerekeningen van duizenden euro’s voor zaken als de distributieketting of de luchtvering.
Wat je overigens in zo’n overzicht niet echt ziet, wat is de aanvrager van plan. Wil ie na 4 jaar weer naar een andere auto, of gaat het oprijden worden. Want in het 1e geval is afschrijving nogal belangrijk, in het 2e geval niet.
racerx zegt
De G30/31 heeft al het B48 blok, die kennen dergelijke problemen niet meer dus de BMW is gewoon een goede keuze. Als het enigszins kon zou ik overigens toch voor die heerlijke 540i gaan, dat B58 blok is fantastisch.
racerx zegt
Mwah, dat valt eigenlijk wel mee. Daarbij moet je zo’n auto ook niet kopen als je het onderhoud niet kunt betalen. Ik rijd vanaf mn eerste auto eigenlijk al vijftien jaar 5 series (muv een uitstapje naar Alfa, not my finest moment): prima degelijke wagens waar ik weinig gedoe mee heb gehad. E39 530i, E60 540i en nu een F11 523i, hierna komt er een G31 LCI. Jij hebt slechte ervaringen met het eigenaarschap van een 5 serie?
PunicaOase zegt
Luchtvering (standaard op de station) is wel een kostbaar dingetje dacht ik..
racerx zegt
Nee hoor, bij de F01 7 serie is het duurder geloof ik, maar een setje balgen voor de F11 kosten je zo’n €250 (niet OEM, maar prima kwaliteit merk Dunlop). Monteren is echt doodeenvoudig, heb het laatst zelf even preventief gedaan. Ik ben wel handig maar geen automonteur, desalniettemin 45 minuutjes werk. Een volgende keer lukt het me in 30 😉
racerx zegt
Overigens zie ik dat balgen voor een G31 wel wat duurder zijn, maar ze gaan ook minder vaak stuk. Bij de F11 is het inderdaad schering en inslag.
Johanneke zegt
Nee heb zelf geen slechte ervaringen, maar ik schrik van de vele verhalen over hoe slecht de bouwkwaliteit van BMW kan zijn. Volgens Amerikaans onderzoek is er geen duurder merk om te rijden, ik lees hier vaak verhalen van mensen met dure problemen, en een buurman uit de straat had de jackpot vorig jaar. Vrijwel tegelijk luchtvering en turbo kapot.
Hoewel het mij heerlijke auto’s om te rijden lijken, hoor en lees ik zoveel horrorverhalen dat het mij echt afschrikt.
petroldrinker zegt
Bmw en kwaliteit gaat nie echt samen nee, in de 10jr dat ik mn rbw nu heb, heb ik er 5 gehad, 2 met geplofte motoren dankzij falende drijfstanglagers (ondanks dat ik ze altijd laat vervangen) en bij 1 waar 2x een nieuwe kop op moest omdat de slepers in de nokkenassen hadden gevroten… dus kwaliteit is het niet nee, maar als het rijdt, rijdt het gewoon erg goed
racerx zegt
Ja, ook mijn keuze uit deze lijst, hoewel die C43 me ook wel aanspreekt.
V8Vantage zegt
Yep sluit ik me bij aan. Ook het advies hierboven in het artikel. Heb zelf een 2e hands G31 530d gekocht. Iets ouder uit 2017 maar met 74000 op de teller. Met 12 maanden garantie en onderhoud voor de komende 5 jaar. Wat een heerlijke soms verraderlijk snelle auto. De C43 zou mijn andere keuze zijn. Maar die is echt wel fors kleiner dan een 5 serie.
V8Vantage zegt
Ow en de 530d is een zes cilinder! Net als de 540i 😉
golf1985 zegt
Allemaal leuke auto’s eigenlijk! Toch een superb een golf r variant of een leon cupra zou mijn keuze zijn. Een superb met een flinke kuur eroverheen heb je een perfect sleeper
Gionni zegt
Volvo V60 zou ik niet “zuinig” willen noemen: ik rijd de T6, altijd aan de stekker, en moet m’n best doen om onder de 8.5l/100km uit te komen. Super fijne wagen overigens wel.
Fr13ndlyGh0st zegt
Goed om te weten! Dit was een “als het er toch op zit” dingetje dat in de pro-kolom stond bij de Volvo. Snel én zuinig, maar dat zuinige klopt dus niet ;)
Nemus zegt
Niet eens. Ik had de V90 T6 Hybride en ik reed onder de 3 liter gemiddeld. Zelfs als ik op reis ging met een volle wagen (2 volwassenen en 2 kinderen) mét dakkoffer zat ik onder de 9 liter gemiddeld verbruik.
De V90 is groter en zwaarder dan de V60 dus ik verbaas me erover dat de collega-reaguurder hierboven dat dus niet haalt. Als je braaf stekkert en je dagelijkse verplaatsing binnen de 40km valt kan je in principe alles elektrisch doen.
Qua kwaliteit denk ik day een Volvo akelig dicht in de buurt komt van de BMW, zoniet beter is. Ik heb een F11 525d Xdrive gehad en dat reed waanzinnig goed, maar de kwaliteit was niet op alle vlakken geweldig (condens in de dure koplampen, om er maar 1 te noemen).
Van dit lijstje zou ik twijfelen tussen de Volvo, de BMW en de Superb.
smoked zegt
De Cupra R ST heeft 4drive, dus je hoeft echt niet voor de Golf R variant te kiezen.
87sandyd zegt
Idd, dit zou toch algemeen bekend moeten zijn 😅
Dutchdriftking zegt
Een aanvraag naar mijn hart. Zo’n 5 serie of XF is toch wel erg gaaf. Is de XF ook niet met een fijne 6 pitter diesel leverbaar? Kijk overigens ook even naar een Arteon shooting brake…
Fr13ndlyGh0st zegt
Die Arteon SB met het blok uit de R/S3/Cupra was ook al in mijn gedachte opgekomen, maar is nog schrikbarend duur! Zeker met in het achterhoofd dat die (waarschijnlijk) nog flink gaan afschrijven.
tvklarenbosch zegt
S6 zou m voor mij worden. Heerlijk anoniem en super snel
Cuprafan123 zegt
@tvklarenbosch En nog opvoeren met RS6 turbo’s, downpipe, intercooler, inlaat en stage 4 software bij JD engineering? Zo zou ik het doen namelijk. Het sleeper concept ;)
mx5wijf zegt
Ik had eigenlijk verwacht dat er een alternatief gezocht werd voor een pakjesbezorger, met als huidig vervoer een 8 rendierkrachten slee…
Polo Fun zegt
Ik heb er even naar gekeken naar die jaguar, maar kan hem helaas niet mooi vinden. Nu al verouderd design. Ik zou voor de bmw gaan: dat is pas money for value. Als ze toch allemaal bijna evenveel kosten dan zou ik voor de dikste gaan. Bmw heeft toch het meeste aanzien.
kniesoor zegt
Om ‘m te rijden en rijdend te houden wss een duur apparaat, maar zou voor de RS6 Avant gaan, denk ik. Nog een paar jaar en de zich boven ons gesteld wanenden maken het rijden van dit soort grof geschut zo ongeveer onmogelijk. Dus er dan nog maar even van genieten zolang dat nog kan. Kan er daarna alsnog aan zaaddodende EVs gedacht worden.
Fr13ndlyGh0st zegt
Dit is ook een beetje het idee van deze auto, zolang het nog kan een dikke Sjaak auto. Daarna ga ik wel via mister Boss-man een elektrieke unit leasen.
Dus wat dat betreft past de RS6 wel! Haha
leaper035t zegt
YOLO: mercedes cls63 amg shooting brake
anthwan zegt
De C43 of de Rs6 natuurlijk want voor 50K mag je die 4 cilinder winkelwagentjes wel thuis laten.
arta zegt
Tesla Model Y. 🙊
AudiRS zegt
Op benzine?
gilettelubbers zegt
Haha
SpiderIV zegt
Als je dit wilt uitgeven dan heb je wat extra centen beschikbaar voor wat leuks, kies dan ook wat bijzonders en niet de standaard grijze muizen. Ondanks dat je een muis-met-leuke-motor kunt kiezen zou ik mezelf verwennen met de mooiste, meest bijzondere en dus zonder enige twijfel de Jaguar (bij gebrek aan Giulia-SW 😉 ).
AudiRS zegt
Die RS6 is niet bepaald grijze muis. Hij is rood, supersnel en maakt een hoop lawaai.
godfather zegt
Audi A6 c7.5 3.0Tdi BiTurbo mist in het rijtje. Leuk potentieel maar standaard ook al bloedsnel. Iets meer gelopen ivm budget dan gewenst, maar dat is met diesel niet zo’n issue…..
ouwedibbes83 zegt
Waarom zou je met 12.000 km/jaar al diesel willen rijden? Het voordeel is er niet echt, als je ook de dikke afschrijving meeneemt.
750i zegt
37.500 euro voor een Skoda!!
dieselrat zegt
Dikke 5 serie natuurlijk!!!
Fr13ndlyGh0st zegt
Mooi advies @willeme, hier kan ik wat mee!
Zeker nog niet aan de Jaaaaagg en de Skoda gedacht (dacht dat die alleen met voorwielaandrijving geleverd werd, en met kietelen wordt dat toch wat minder interessant).
Binnenkort maar eens bij de Jaguar langs om daar te kijken! Denk dat het Golf R, BMW of Jag gaat worden. Zonder laadpaal thuis ben ik met die Volvo toch bang het meeste van de tijd alleen maar een zware accu meesleur.
Of krijg ik vrouwlief toch zo ver om die ster in de grill toe te laten of een wat hogere KM-stand…? ((R)S6 is ook wel heel gaaf!!)
Anyway, als de kogel dan eindelijk door de kerk is, kom ik graag de wagen een keer showen in “Mijn Auto”! ;)
Ps. Als iemand nog een gave Mk3 Focus ST Station met stage 1, ITG CAI, ST XTA schroefset, Enkei flowformed velgen en Sync3 (Apple CarPlay) zoekt of wilt? Hit me up!
petroldrinker zegt
Met wat goed zoeken kan je ook de XF-R station vinden in dit budget….
ouwedibbes83 zegt
Er komt 1 auto nu voor het hele gezin en papa wil er ook wat lol mee hebben. Als BMW-rijder zou ik voor die 540i M-sport gaan. Dan heb je de ruimte, een mooie zes-in-lijn, een moderne auto en kun je m ook nog wat kietelen. Als ik zo lees wat hij met z’n vorige wagen heeft gedaan, tilt hij z’n bolide graag naar een hoger plan. Een auto “op smaak brengen” is natuurlijk ook een project dat voldoening kan geven!
Fr13ndlyGh0st zegt
Ja 540 is helemaal prachtig, volledig mee eens! En die 340pk kan ook nog flink wat opgerekt worden. Maar de mooie exemplaren zijn ruim boven de 50k, dus dat wordt nog wel even wat doorsparen…
undifined1 zegt
Yolo 2.0: E60 M5 touring? natuurlijk niet de beste optie, maar hebben de andere opties een N/A V10? vgm niet he…
Fr13ndlyGh0st zegt
Heb wel iets van budget gecalculeerd voor onderhoud en andere onvoorziene dingen, maar of dat ook “V10 met Vanos issues”-budget is betwijfel ik ;)
michiel_vandelft zegt
Als Cupra R rijder kan ik bevestigen dat deze gewoon AWD heeft hoor, sinds de facelift hebben alle ST cupras dat :)
saxoke zegt
Nee, niet alle ST Cupra’s na de facelift hebben 4drive.
De voorwielaangedreven versie is ook nog altijd leverbaar geweest.
saxoke zegt
Zelf heb ik n Leon ST Cupra met voorwielaandrijving. Heerlijke auto. Zoals int artikel staat een beetje een saai interieur (dashboard) maar daar heb ik me snel overgezet.
Het advies hier om de Cupra R te kiezen kan ik wel begrijpen. Nog net iets dikker qua uiterlijk, iets anders afgesteld onderstel, 4drive en altijd de dikkere stoelen.
Qua tuningpotentieel is die TSI motor uit de Leon Cupra/Golf R/Superb enorm ver te brengen. Als je budget 50k is, en de auto er een goeie 40k kost, breng je met de overige 10k het vemogen richting 600pk. Kies dan in het geval van de Leon zeker voor een versie met 4drive
towi1989 zegt
Waarom niet een nieuwere generatie focus st? Die is toch wel significant nieuwer en frisser, met name qua interieur (veeeel betere zitpositie en veel ruimer gevoel). Dan ben je met 35-40k klaar en heb je er 1 met weinig kilometers.
Fr13ndlyGh0st zegt
Ook over nagedacht, maar ben niet mega fan van het design. En ik blijk niet zo warm te worden van Ford. De Focus is echt een geweldige rijdersauto, maar alles behalve het sturen vind ik een beetje “mèh”. Ik wil niet voor niets iets anders, dus dan weer een focus voelt een beetje tegenstrijdig. En weet ik niet of ik zit te wachten op 300+ PKs (280standaard plus tune) op de voorwielen. Nu al met dik 280pk in m’n huidige focus is er veel wielspin (tot in 3 als het niet droog en warm is) als je echt volgas geeft.
kennone zegt
Doe maar een goed getunede Mitsubishi Lancer Evolution IX Wagon. Dan heb je nog iets apparts.
dunhozzie zegt
https://link.mobile.de/4mwMMxSTad1pWJax8
5.0 v8 XF, 76000km, te duur & te oud. Maar zoooo lekker.
Echter, ik heb de Leon, Golf, Focus, XF, 5 en E gereden. Maar qua ruimte wint er niets van de Superb. Echt een hele goede autobahncruiser.
dunhozzie zegt
https://link.mobile.de/4mwMMxSTad1pWJax8
5.0 v8 XF, 76000km, te duur & te oud. Maar zoooo lekker.
Echter, ik heb de Leon, Golf, Focus, XF, 5 en E gereden. Maar qua ruimte wint er niets van de Superb. Echt een hele goede autobahncruiser.