Zoveel mensen, zoveel wensen.
De anders-dan-normaal auto. Helaas is deze een beetje aan het uitsterven. De klassieke buitenbeentjes zijn of opgedoekt of overgenomen door een groot concern. De merken die het overleven worden veelal getransformeerd in iets totaal onherkenbaars. Aan de ene kant is dat logisch: er is immers te weinig vraag naar waardoor een solide businesscase onmogelijk is. Aan de andere kant is het jammer. Want in technisch en esthetisch opzicht moet zo’n merk enorm inbinden.
Dat is zonde, vindt Tom. Hij kan een automobiel buitenbeentje juist wel waarderen. Op dit moment maakt hij Neerlands Wegen onveilig in de Citroën DS3 van zijn moeder, maar het is tijd om over te gaan tot aanschaf van zijn eerste auto. Het liefst had Tom een klassieke Saab 900 Cabriolet gehad, maar hij weet dat die inmiddels behoorlijk prijzig zijn geworden en daarmee buiten het budget vallen.
Tom vroeg zich af of er nog meer opties waren. Een tweede generatie Saab Cabrio lijkt hem wel wat, evenals een Alfa Romeo Brera, alhoewel die helaas ook nog te duur zijn. Liefst een cabriolet, maar dat hoeft niet per se. Zolang het maar iets anders-dan-anders is.
Huidige /vorige auto's: | DS3 van moeders |
Koop / lease: | Koop |
Zakelijk / privé: | Privé |
Budget: | €3.500 |
Jaarkilometrage: | 10.000 km |
Brandstofvoorkeur: | Benzine |
Reden aanschaf andere auto: | Eindelijk geen student meer, en aan het gebruiken van de auto van moeders moet daarom ook maar een eind komen. |
Gezinssamenstelling: | Alleen |
Voorkeursmerken /modellen: | Saab 900, 9-3 |
No-go modellen / merken: | 13 in een dozijn voertuigen |
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t SE
€3.200
2001
150.000 km
Gezien je wensenplaatje is dit wellicht de beste keuze. De Saab 9-3 is weliswaar slechts een facelift van de 900 NG, maar er zijn zo veel kleine dingen aangepast en verbeterd dat de 9-3 altijd de voorkeur verdient. Nog een reden om te kiezen voor de 9-3 is de 2.0 met low pressure turbo. Dit is een van de fijnste motoren in zijn soort. Bijzonder smeuïg, heerlijk soepel en zorgt voor alleszins redelijke prestaties. In het budget kun je kiezen uit behoorlijk nette exemplaren. Houd er wel rekening mee dat het onderhoud behoorlijk prijzig kan zijn. Oh, en de de carrosserie vraagt, nee, schreeuwt om een overdosis Viagra. De carrosseriestijfheid is ver te zoeken, namelijk. Als comfortabel vervoer geen probleem, maar het is in de verste verte geen stuurmansauto. Dat is aan de andere kant een compliment, want weinig auto’s zijn zo relaxed.
Peugeot 406 Coupé Pack 2.2 16v
€3.300
2002
165.000 km
Dat is in het geval van de Peugeot wel anders. Want ondersteltechnisch is de Peugeot 406 Coupé veel geavanceerder. De dempers voor de 406 waren tailor-made, het onderstel had dubbele draagarmen rondom waardoor de auto een fijne combinatie bood van sportiviteit en comfort. De motor is een juweeltje: aanmerkelijk sterker dan de 2.0, maar nog altijd licht in de neus. In het budget moet je goed zoeken naar een goed exemplaar. Hele nette uitvoeringen kosten aanzienlijk meer, maar voor minder vind je ook ‘Volledig Ferrari BOMVOL uitgevoerd’-exemplaren. Ondanks dat het er zeer exotisch uitziet, is het technisch gezien gewoon een Peugeot 406. Dus onderdelen zijn gemakkelijk te vinden en betaalbaar. Op die dempers na dan.
MG ZT190
€3.500
2002
145.000 km
Als je echt anders dan anders wilt, dan kun je niet om de MG ZT heen. De auto waarop hij gebaseerd is (Rover 75) is al een zeldzaamheid, maar de ZT190 is helemaal een vreemde eend in de bijt. Het is in principe een veel fijner rijdende Rover 75 die wat lekkerder smoelt. De V6 zuipt meer dan dat ie power levert, maar klinkt best aardig. Zie het als een volwassen 156 GTA met manieren en iets meer ruimte voor een fractie van de prijs. Gebruikt althans, want nieuw lagen de prijzen dichter bij elkaar. In het budget kun je genoeg ‘liefhebbersexemplaren’ vinden. Het kan lonen een iets te laag bod te doen. Niemand kent de auto en ze zijn bijzonder lastig te verkopen. Dus als je niet met je tong op de schoenen verliefd naar de auto staart, kun je een goede deal doen.
Opel Astra Cabriolet 2.2 16v
3.500
2003
120.000 KM
Op zoek naar iets bijzonders en wij komen aan met een Opel Astra? Jazeker. De invalshoek is namelijk de Saab. Ongetwijfeld heeft dat merk meer passie, lading en gevoel. Maar de Astra Cabriolet is gewoon de betere auto. Alles zit steviger en degelijker in elkaar. Het interieur is wel wat saai, toegegeven, maar het koetswerk is niet onaardig. Deze werden bij Bertone gebouwd, dus dit is gewoon een Italiaanse Duitser. De 2.2 motor is lekker bij de les. Het klinkt niet zo bijzonder, maar de prestaties zijn meer dan toereikend. Iets minder koppelrijk dan de Saab turbo, maar de gasrespons is wel beter. Er was ook een Opel Astra Turbo Cabriolet, maar nette exemplaren daarvan vallen niet in het budget.
Mazda RX-8 RENESIS HP
€3.500
2004
120.000 km
Laten we met het slechte nieuws beginnen: ze kennen specifieke issues, zuipen als een malle en ze zijn bijzonder lastig te verkopen. Mooi, dat gehad. Want verder biedt de RX-8 behoorlijk wat voordelen. Het is een bijzondere auto, zowel in technisch als esthetisch opzicht. Ze zijn nog behoorlijk praktisch, ook wel lekker. De rotatiemotoren behoeven aandacht, Casper legt het uit in deze video. Maar mede dankzij die motor en de achterwielaandrijving is de wegligging van de RX-8 bovengemiddeld goed. En door de enorme afschrijving kun je voor een hebbekrats een goed exemplaar bij een particulier ophalen.
Alfa Romeo GT 1.8 Twin Spark 16v Distinctive
€3.250
2004
165.000 km
Een Alfa Romeo Brera gaat nogal lastig worden in het budget, of je moet gaan voor een exemplaar met 4 ton op de klok. Misschien iets te enthousiast. Daarom willen je graag wijzen op de Alfa Romeo GT. Deze door Bertone ontworpen coupé is bijzonder en nog redelijk praktisch ook (er kan wat op de achterbank). Qua motoren kun je kiezen uit een 1.8 of 2.0 JTS. Die laatste staat bekend vanwege wat nukken, alhoewel de 1.8 ook niet altijd vrij is van issues. Check daarom extra goed of het onderhoud door een specialist of dealer is uitgevoerd. Verder zijn het fijne auto’s. Stuurt lekker terwijl er voldoende comfort is.
Chrysler Sebring Convertible
€3.450
2002
175.000 km
De sedanversie van de Sebring was niet al te best. En iedereen weet dat als Cabrio een auto alleen maar slechter wordt, maar niet de Sebring. Het design klopt veel beter als Convertible. Het karakter van de luie V6 ook, ondanks een verrassend hoog specifiek vermogen. Dit is een ware cruise-mobiel zonder pretenties. Net als de Saab overigens absoluut geen rijdersauto. Ga wel voor de V6: die 2.0 liter is nogal rauw en de handbak is op z’n best redelijk te noemen. Die V6 met trage automaat past veel beter bij het karakter van de auto.
Yolo: Cadillac Eldorado TC 4.6
€3.950
1996
220.000 km
Alles schreeuwt: niet doen! V8 met wat zorgen, veel kilometers, hoog verbruik en onbekende techniek. Gelukkig zijn er voldoende specialisten die ermee overweg kunnen. Het rijden met zo’n Eldorado TC (Touring Coupé) is een onverdeeld genoeg. Je zoeft van A naar B. Een dynamische auto is het niet, alhoewel het ook weer niet zo dramatisch is als bij sommige andere Amerikanen uit die tijd. En ondanks dat het interieur nog altijd een beetje low-rent is, is het aanzienlijk beter dan een Camaro of Firebird uit dezelfde tijd.
Wil jij ook advies over je volgende auto? Vul dan dit formulier in, waarbij je ons voorziet van alle relevante gegevens. Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!
bmwe82 zegt
Zonde van je geld
dondeboer zegt
@bmwe82: Het is alleen zonde als je er niet van geniet.
lincoln zegt
Als je dan toch een “gewichte” auto wil rijden voor weinig ..
Jaguar S-type ..
Meeste zijn voorzien van schuifdak ..
Zijn betaalbaar en je maakt er geen vijanden mee ..
Prima eerste auto lijkt me ..
dunhozzie zegt
@lincoln: mooie keuze! Je loopt wel leeg op onderhoud, dit zijn wel aardige kilometerstanden die je vind voor €3500. Wel gaaf: http://www.autotrader.nl/auto/jaguar-s-type/2000/dordrecht/89uzc/jaguar-s-type-30-v6-automaat-leer-clima-navi-nette/?zoekopdracht=jaguar-s-type%7Cprijs-tot-3500%7Csorteer-op-kilometerstandvolgorde-en-kilometerstand
granlusso zegt
@dunhozzie: Bizar, ik zie nu dat deze 3.0 V6 dezelfde is die Jaguar in de veel latere XF had liggen (en Volvo in de laatste S80, want Ford).
lincoln zegt
@granlusso:
Ford is nog steeds motoren leverancier voor Jaguar / land rover ..
tmenges zegt
@granlusso: S80 is nooit geleverd met v-6, wel met 6-cilinder lijn motoren.
Rob zegt
@granlusso:
XF = S-Type.
De eerste generatie XF was stiekem gewoon een S-type. Zelfde platform, zelfde elektronica en dus ook (deels) dezelfde motoren. Allemaal bedroefde Ford techniek overigens.
sabrerator zegt
@lincoln:
Grappig. Raad eens wat ik net heb gekocht?
De 2.7d variant. Heerlijke auto.
En nu eens kijken hoe snel ik in stijl failliet ga.
tvklarenbosch zegt
De AR GT is een aanrader. Heb er een gehad, bijzonder fijne auto.
camber24 zegt
Dan toch liever een dertien in een dozijn auto, dan dit lijstje..
dondeboer zegt
@camber24: Zit er dan in het hele lijstje niets bij dat je aanspreekt? De mooie techniek van een RX8 of de bloedmooie koets van de AR GT?
Wat is er toch gebeurd met autominnend Nederland :’-(
stfu zegt
@dondeboer: RX-8 heeft mooie techniek maar een drama om te bezitten. Niet voor niets 1 van de hardst afschrijvende auto’s. Niet alleen olieverbruik was een probleem, ook roest en andere rare slijtages.
toyotafortuner zegt
Sebring cabrio
Yolo
Eigen duit: mocht je wat compacter willen rijden dan een Sebring, opteer dan eens een LeBaron cabrio! Zijn er zeker in je budget te vinden. Heerlijk onalledaags
lincoln zegt
@toyotafortuner:
Zo .. de grootste automotieve grafbende ooit gemaakt ..
Was een periode waarin het allerbeste exemplaar op marktplaats 1200 euro waard was ..
granlusso zegt
Misschien zit het tussenin oren hoor, maar mijn gevoel met die wankelmotoren (RX8) is dat die motoren niet langer dan 2 ton te gebruiken zijn omdat het allemaal stukloopt, mede omdat de motoren niet voor grote kilometerstanden gebouwd is.
lincoln zegt
@granlusso:
Dan loopt een Alfa benzine blok ook op zijn einde ..
ar156sw zegt
@lincoln: de TS’en zie je zelden veel hoger inderdaad en met reden. De V6en doen dat beter, ook leverbaar in de GT dacht ik maar die gaat dan wel over het budget heen denk ik.
dondeboer zegt
@ar156sw: een Busso die met liefde is behandeld haalt zonder problemen de 4 ton. Maar die beginnen inderdaad pas bij 8k.
jmeverts zegt
@granlusso: is zelfs nog veel eerder dan 2 ton, complete motorrevisie rond de 150k is niet uitzonderlijk
lekbak zegt
@jmeverts: een complete motorrevisie die net zoveel kost als een distributie vervangen. Dat gaat natuurlijk nergens over…
dondeboer zegt
@granlusso: de seals verslijten vrij vlot, waardoor er zo’n elke 80 tot 100k een revisie nodig is. Maar die is niet zo heel erg duur, blokjes gaan makkelijk uit elkaar.
Wat wel een probleem is, is dat ze niet goed tegen korte afstanden kunnen. Daarom heb ik uiteindelijk afgezien van een RX8.
mrdj zegt
Heel simpel, Saab 9-3 rijden kost je eigenlijk alleen veel benzinegeld. 1 op 10 is eerder regel dan uitzondering. Onderhoud is wel hilarisch goedkoop als je de juiste wegen bewandeld, veel gebruikt of aftermarket. Er is meer dan genoeg te krijgen voor een leuk bedrag. Enige waar je rekening mee dient te houden bij de post 2001 modellen is het B205 blok, je kan mazzel hebben maar je kan ook een bezoekje krijgen van aangekoekte olie en een verstopte zeef. Mocht je een 150PK of 185PK op de kop kunnen tikken lekker via het forum contact opnemen met 1 van de huistuners voor een gezonde 225PK en 340NM.
Heel eerlijk blijf ik die RX-8 ook wel heel erg gaaf vinden, mocht je zo’n model willen rijden je het beste opzoek naar een auto die net een vers blok heeft gehad of een hele goedkope die toe is aan een blok revisie, weet je in iedergeval wat je in huis haalt. Probleem met die auto’s is geweest dat Mazda de verkeerde olie heeft aangeraden tevens door het rijden van veel korte stukjes en/of herhaaldelijk moeten starten komt er relatief veel olie in de ontsteking, waardoor deze sterk vervuild wordt en zelfs defect raakt. Gelukkig zijn er veel onderdelen voor verkrijgbaar in oa Engeland waar deze auto’s net als de Saab 9-3’s bij bosjes worden gesloopt.
Rob zegt
In de categorie “bang for buck” dacht ik aan de drie deurs Citroen Xsara. Prettig rijdende solide wagens en zien er nog keurig uit. Kosten technisch gezien een leuke starters wagen.
Kijk, de helft van je budget en je bent klaar:
http://ww3.autoscout24.nl/classified/291815023?asrc=st|as
Mooi rood kleurtje, leuke wielen, 10 seconde bij de 100, airco; tis alleen geen cabriolet ;-)
ar156sw zegt
Zou de GT zeker overwegen. Onderhoud is niet gratis, maar zal je ook de kop niet kosten (denk aanzienlijk betaalbaarder dan een RX8 bijvoorbeeld). Nog steeds eeuwig zonde dat er nooit een Spider van de GT is gemaakt…
lincoln zegt
@ar156sw:
1 van de elegantste Alfa’s ever ..
imho DE elegantste ..
Denk dat cabrio zwaar afbreuk hes gedaan ..
Net zoals bij de Audi TT ..
dondeboer zegt
@lincoln: er is door Bertone en cabrioversie ontwikkeld, best fraai gedaan. Staan foto’s van op internet. Maar is niet in productie genomen,maar men zegt omdat ze toen al werkten aan de spidervariant van de Breda.
Al ben ik zelf qua looks meer een liefhebber van coupés.
sracert zegt
Opel, keurige auto degelijk en Bertone interieur. Mooie coupe.
danmar zegt
Ford Streetka lijkt me een aanrader als eerste auto. Cabrio, leuke wegligging en lage vaste lasten.
smoked zegt
@danmar: en roest…
vpowert zegt
Wat een leuk lijstje! Hoewel ik wel van strak sturen houdt, kan ik een 9-3 Cabrio toch onwijs waarderen. Wat een klasse.
In dat lijstje moet de Volvo C70 Cabrio toch ook passen – net zo’n sloep, net zo stijlvol en misschien zelfs nog wat dikker. Kan ook voor 3,5k: http://www.autowereld.nl/volvo/c70-convertible/2-3-t5-prestige-23274240/details.html
Misschien trouwens leuk om een dealtje met Gaspedaal.nl of Marktplaats.nl te sluiten en een linkje te maken van elk model in dit lijstje? Leuk voor ons ook weer om door te klikken en beetje rond te neuzen.
pagani86 zegt
Rx8 zonder twijfel
rufctr01 zegt
@pagani86: die zuipen als een malle!
hight96 zegt
@rufctr01: Ik ook, dus daar heb ik een goede vriend aan
cliotje1986 zegt
een aankoop advies geven en dan een RX-8 aanraden voor 3.500 euro? is dit door een puber gemaakt?
ik ben zelf sinds enige tijd in het bezit van een RX-8, wil je een goed exemplaar met volledige historie een lage km stand een compressie meting en aankoop garantie reken dan maar op 9000-10.000 euro!
of je koopt voor 3.500 een exemplaar die tegen een revisie aanzit maar dat is niet aan te raden voor een 1ste auto
hanse1one zegt
Iets boven het budget, maar net ingereden.
http://nl.ww3.autoscout24.be/classified/294053711?asrc=st|as
weslexus zegt
Lexus is200 een idee?
bluedust zegt
E46 320ci. I6 en rwd. Moet lukken voor 3500
kennone zegt
@bluedust: en heel traag..
kennone zegt
Volvo 850R met 4ton aan kilometers en wat gebruikers sporen moet ook wel te doen zijn! Ik zeg,, doen!!
paginl zegt
De MG natuurlijk. Mag geen verrassing zijn
tttijn zegt
Ik heb de RX8 altijd heel gaaf gevonden. Die spookverhalen alleen. Zonde als je na n paar km een gereviseerd blok moet inbouwen. Autootje is t wel waard als de conditie verder nog prima is imo.
clarkson zegt
@tttijn: Hij is juist niet niet speciaal en snel genoeg om er zoveel poen en tijd in te steken. Daarom kan je ze nu kopen voor drie knikkers. Op=op zou ik zeggen.
shicomm zegt
Zoals gebruikelijk ; met zo’n budget zijn de maandelijkse lasten ook nogal van belang…
Als je al een rx weet te vinden voor dat geld dan is er nagenoeg altijd niet netjes mee omgegaan.
Een nette kost je al snel het dubbele.
Daarbij komt ook nog eens dat het flink veel geld kost om het ding op de weg te houden ; zelfs als je maar 10.000 per jaar doet..
Die mg is inderdaad echt wat anders dan anders maar als de v6 inderdaad zo dorstig is dan kunnen de kosten wel eens flink gaan tegenvallen vermoed ik.