Een originele Youngtimer voor dagelijks gebruik. Moet te doen zijn, toch?
De leukste auto’s zijn meestal de originele auto’s. Zo simpel is het. Dus waarom koopt niet iedereen de leukste auto’s als het om heel veel geld gaat? Dan wil je toch iets bijzonders hebben? Dit geldt niet alleen in het hogere segment, maar ook in de lagere segmenten worden veelal de interessantere auto’s minder goed verkocht.
Denk aan de Alfa Romeo 159, Lancia Delta, Honda Civic (FN2), Volvo C30, Toyota Urban Cruiser, Kia Soul, Nissan Juke of Opel Signum. Uiteindelijk gaan wij Nederlanders toch even wat liever op veilig. Vaak worden auto’s geleased en dan is de afschrijving een bepalende factor. Dus ondanks dat de nieuwprijs even hoog is als bij de concurrentie, scheelt het toch in de portemonnee. Zonder dat een leukere auto meer kost, ben je vaak duurder uit.
Daar kan onze aanvrager van vandaag zijn voordeel mee doen. Kees leest dagelijks de artikelen op Autoblog en besloot onze hulp in te roepen. Hij heeft diverse leaseauto’s gehad als een VW Golf/Polo, Opel Astra en Peugeot 207. Op zich prima, maar niet echt spannend. Kees wilt gebruik gaan maken van de Youngtimer-regeling. Dus de auto moet ouder dan 15 jaar zijn. Tevens moet de auto origineel doch representatief zijn. Zelf dacht Kees aan een Volvo V70. Dat is inderdaad een prima keuze. Er staan nog veel mooi exemplaren te koop en ze kunnen flinke kilometerstanden aan.
Ook moet de auto betrouwbaar zijn. Dit is wat lastiger bepalen. Na 15 jaar is niet enkel het ‘imago’ van belang. Veel belangrijker is in welke staat de auto verkeerd. Kees dacht zelf aan een Toyota. Dat kan, maar rond de eeuwwisseling waren Toyota’s niet alleen erg goed, maar ook dodelijk saai. Denk aan de Avensis Mk1 en Camry.
De eisen van Kees in een tabel:
Huidige /vorige auto's: | Vorig, Opel Astra 1.4 cosmo 2012 Huidig, geen (gebruik auto compagnon of die van mijn vrouw) |
Koop / lease: | Koop |
Zakelijk / privé: | Zakelijk |
Budget: | Tot €5.000 (minder mag ook) |
Jaarkilometrage: | Minder dan 20.000km |
Brandstofvoorkeur: | Maakt niet uit |
Reden aanschaf andere auto: | eigen bedrijf, wil 15 jaar oude auto |
Gezinssamenstelling: | Twee volwassenen, 2 kinderen van 2 en 4 jaar |
Voorkeursmerken /modellen: | C of D segment |
No-go modellen / merken: | Geen |
We gaan op zoek naar de luizen in de pels. Dan kom je al snel uit bij incourante D en E segmenters. Voor 5 mille heb je vaak een uitstekende keuze. We raden aan bij elke auto een aankoopkeuring te doen. In plaats van een hoge korting is ons advies om een grote beurt plus APK te bedingen. Daar heb je uiteindelijk veel meer profijt van. Nog een optie is om te kijken naar een auto van 14 of 13 jaar oud. Elke auto van 15 jaar of ouder krijgt levensgroot het predikaat: ‘YOUNGTIMER !!! MOOISTE VAN NL!!! SLECHTS 243.553km !!!”. Vaak gepaard met bijbehorend prijskaartje. Soms kun je beter een auto van een paar maanden te oud kopen, deze even stallen en dan zelf na de 15e verjaardag op kenteken zetten.
Rover 75 2.0 V6 Club
Zelden een sedan gezien met zo’n fraai en bevallig achterwerk. Slank, elegant en bijkans aristocratisch. Doet je vergeten dat de voorkant een soort BMW achtige indruk achterliet. Niet helemaal onlogisch, want deze auto is meer BMW dan je zou denken. Rover was destijds eigendom van BMW en de 75 moest het paradepaardje worden. Dat is deels gelukt, want echt een succes is het nooit geworden. Dat lag niet aan de auto, want de 75 (spreek uit: Seventy-Five) was een puik rijdende auto. De motor was nog van Rover (een K-series V6) en is niet de meest zuinige motor aller tijden, maar loopt lekker soepel en produceert een aardig geluid. Voor 5k heb je behoorlijke keuze tussen nette exemplaren. Mocht de 75 te belegen zijn, is de MG ZT een optie. Een serieus fijn sturende sportsedan/estate.
Volvo S80 2.9 Executive
Een Volvo V70 had net zo goed gekund, maar is misschien wel iets te voor de hand liggend. De Volvo S70 is overigens ook een goede outsider: voor 5k zijn er echt pareltjes te vinden waar niemand op zit te wachten. Kun je een goede deal doen. De S80 heeft als grote voordeel dat alles een flink stuk moderner is. Het is ook een veel fijnere reisauto. De grotere wielbasis en spoorbreedte zorgen voor veel rust aan boord. De stoelen zijn erg prettig, de ruimte is overdadig en de stereo is uitstekend. De 2.9 motor is een van de best bewaarde geheimen, bijna net zo soepel als een BMW zes-in-lijn. Sla de T6 over. Deze motor is fijn, maar te sterk voor de voortrein. Check hier waar je allemaal op moet letten.
Subaru Legacy Outback 3.0 H6 AWD
Misschien niet de eerste auto waar je aan denkt, maar deze auto leek bijzonder veel op een Porsche 996 Carrera 4. Dat wil zeggen een watergekoelde zescilinder boxer motor met vierwielaandrijving. De motor is een fijne, de tranmissie iets minder. Nog wel voldoende, maar je merkt dat de tijd niet heeft stil gestaan. Het verbruik is ook een dingetje, want de boxermotoren lijken ook wat dat betreft op Porsches. Een zuinigere 2.5 vierpits boxer is ook verkrijgbaar. Grootste voordeel van de Outback is dat ie niet kapot gaat. De auto staat bekend als zeer betrouwbaar. Daar win je dus je geld terug.
BMW 525i (E39)
Dit was nieuw destijds standaard in zijn klasse en is dat nu nog steeds. Dit is de beste auto in het rijtje. Deze auto kent bijna geen nadelen. Misschien een beetje krap voor een E-segmenter. Voor het budget heb je een hele grote keuze. Van oude 523i’s met weinig kilometers tot redelijk gebruikte 525i’s van na de facelift. De motoren zijn perfect: voldoende sterk met een turbine achtige huil. Het comfort is uitstekend, maar je kunt er ook lekker mee sturen. Let wel even op niet al te originele exemplaren, die vind je helaas nogal veel. Ander voordeel van de E39: ze zijn makkelijk te verkopen. Punten waar je op moet letten vind je hier.
Skoda Octavia vRS
Staat er weer een Skoda in het lijstje. Waarschijnlijk heeft VW het niet zo bedoeld, maar eigenlijk is Skoda het nieuwe Volkswagen. De eerste generatie Octavia was een zeer bescheiden en nette auto. Dat is precies de reden waarom ons meest bescheiden en nette scribent @Dizono zichzelf er in voortbeweegt. De vRS werd destijds zeer matig ontvangen. Het journaille verwachtte een soort Tsjechische Accord Type R of Impreza GT Turbo. Was het niet. Zie deze auto als een 850 T5 Light. Comfortabel, ruim en als het moet lekker vlot. Voor 5000 euro heb je keuze uit behoorlijk nette modellen. Net als de E39 heeft de Octavia een nadeel: ze zijn ietwat krap op de achterbank.
Lancia Kappa SW 2.0 20v Turbo
Als je veel waar voor je geld wilt… De Lancia K(appa) was de opvolger van de Thema en voorloper van de Thesis. In plaats van avantgarde design is de Kappa subtiel elegant. Dat verkocht natuurlijk voor geen meter, want niemand wilt een ton in guldens uitgeven om vervolgens totaal niet op te vallen. Daarmee doen we de auto ernstig te kort, want het was een prima aanbieding in zijn segment. Zeker in 2.0 20v Turbo uitvoering. Deze had de motor van de Fiat Coupe 20v Turbo. Eigenlijk iets te onstuimig voor de Kappa, maar het geeft de auto wel degelijk karakter. De SW uitvoering is een van de luiere excercities van Pininfarina, maar ziet er nog altijd prima uit. Voor 5k kun je de mooiste van Nederland uit zoeken.
Chrysler 300M 3.5 V6 LE
Het komt niet vaak voor dat de voorganger beter is dan de opvolger, maar in het geval van de 300 was dat wel het geval. De 300M was niet zo maar een lange Stratus. Bij de ontwikkeling van de 300M keek Chrysler specifiek naar de Europese toppers in deze klasse. De motor is dezelfde uit de Plymouth Prowler, met 253pk meer dan voldoende sterk. De wegligging was uiteraard typisch comfortabel, maar als je iets doordrukte merk je dat de auto het kan hebben. Tip: de All-season banden direct vervangen voor een setje Michelins. De automaat is wat traag maar onverwoestbaar. Ook hier heb je voor een habbekrats een heel net exemplaar. Wel wat lastiger om door te verkopen, maar dat geld voor de Lancia en Rover ook.
Yolo: Audi S8 (D2)
Allemaal kennen we Ronin en allemaal kennen we de misschien wel coolste film-auto aller tijden: de Audi S8. De S8 D2 komt nog uit de tijd dat Audi’s lekker onopvallend waren. Nog steeds is de S8 een zeer snelle auto, alhoewel de latere twee uitvoeringen flink sneller waren. Na 2000 had deze 360pk en haalde zonder begrenzer met gemak 285 km/h. Daarmee is het niet eens de snelste A8 van die tijd (dat was de A8 6.0 quattro) maar wel de leukste. Je kunt ze met handbak krijgen. Dan heb je zes verzetten in plaats van de vijftraps tiptronic. Het is overigens geen fijne bak: stroef, hakerig in onprecies. De S8 is lekker ruim, je hebt altijd 4WD (handig voor de wintersport) en zijn altijd lekker luxe uitgerust. Nadeel zijn wel de kosten. Die zijn hoog, vandaar de Yolo.
Wil jij ook advies over je volgende auto? Mail dan naar tips-apenstaart-autoblog-punt-nl met het onderwerp Autoblog-Advies. Voorzie ons dan van de gegevens in de tabel en beschrijf duidelijk eventuele andere zaken die relevant zijn! Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!
misterdrogba zegt
Een mooie E39 zou ook mijn advies zijn. Wat een machtig serie was/is dat zeg, elegant maar toch een vleugje sportief en kwalitatief zit het ook wel goed.
misterdrogba zegt
@misterdrogba: of een A6 C5, spreek uit ervaring. Zijn machtige machines moeilijk kapot te krijgen ook, alleen het uiterlijk moet je ding zijn ik vind ze wel mooi.
marinepower zegt
@misterdrogba: behalve dan de automaatbak, i.g.v. die van mijn collega heeft het geen 1,2 ton volgehouden. 2.6 motor en nieuw gekocht
misterdrogba zegt
@marinepower: heb idd al horrorverhalen gehoord over de automaatbakken. Maar eerlijk gezegd heb ik zelf geen ervaring met een automaat in de A6 C5, altijd een handbak gereden.
nvn1993 zegt
@misterdrogba: ik zou zonder twijfelen voor de de e39 7 gaan. Een van de mooiste bmws!!
henkdeleeuw zegt
@misterdrogba: helemaal mee eens. Wij hadden vergelijkbaar dilemma en zochten voor €5000 een stationwagon om 15-20k per jaar mee te rijden m.n. in het weekend. Na jaren Saab, nu tijd voor iets anders. Lexus IS300 station, Volvo en de mooie Kappa SW vielen af voor een Nederlandse 2003 e39 530 touring met handbak. In Duitsland staat er onder €5000 e.e.a. te koop met onder de 200k op de klok, handbak en sluitende historie. Succes met de zoektocht
redbee5 zegt
Foto van de subaru is erg tof! Zitten leuke modellen tussen. Maar zou zelf voor de skoda gaan
JanJansen zegt
@redbee5: die Subaru heeft mijn overbuurman. Rijdt al 3 ton probleemloos op LPG. Toptip wat mij betreft als je niet zo veel om het uiterlijk geeft.
lincoln zegt
Kan helaas nix toevoegen aan het lijstje suggesties ..
Behalve dan als je wat geld wil overhouden ..
Een Lancia Lybra SW ..
Ja .. Ik weet .. Ziet eruit als een gympie ..
Maar voor 2 rooitjes wel de beste deal ever ..
dunhozzie zegt
@lincoln: uit bijna persoonlijke ervaring (vaders van 2 vrienden hadden ze geleased) neig ik minder naar zowel de Lybra als de Kappa. Niet vanwege het rijden (fantastisch) maar vanwege de Gremlins in de elektronica. Beide auto’s zijn zeer regelmatig terug geweest bij de garage.
lekbak zegt
@dunhozzie: de slechte exemplaren zijn meestal snel weg. De goede blijven over, net als een hoop Franse auto’s trouwens…
phdg zegt
@lincoln: Juist, een zwaar onderschatte wagen.
Te verkrijgen met de zalig klinkende 2.0 20V 5 cilinder
En hij heeft zelfs de goedkering van Indiana Jones zelf!
https://youtu.be/6O3s-eNVZ0g
bofkont zegt
@lincoln: Juist de verkeerde keus als je geld wilt overhouden, wat je bespaard bij aanschaf gaat er bij onderhoud dubbel en dwars weer uit.
undifined1 zegt
Idd gewoon e39, amen. Bij 20k km kan een diesel ook nog wel interessant zijn, wel een m57 nemen. Een 525d handbak moet voor dat geld wel te vinden zijn, zat snel voor NL en net ff goedkoper dan een 530d
trustmeiamanengineer zegt
Lancia Kappa SW, heerlijke reiswagen is dat, perfecte stoelen binnen en ziet er gewoon goed uit. De 2.4 vijfcilinder is ook een heerlijkheid, met 177pk snel zat en een goddelijk geluid. Maar als de kinderen ook vaak vervoerd moeten worden met de auto zou ik persoonlijk de grootse en veiligste auto kopen, en dan kom je dus bij de Volvo uit.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@trustmeiamanengineer: Mee hoor, dan kom je bij Saab uit… Ik zou een mooie 9-5 uitzoeken. Niet stuk te krijgen, lekkere turbomotoren, superstoelen, veilig, ruimte te over en nu voor een appel en een ei te koop sinds het overlijden dlvsn het merk. Saab heeft ook (nog steeds!) de grootste merken club van Nederland en er zijn legio specialisten voor goed maar betaalbaar onderhoud.
nelissaab zegt
@svenska_aeroplan_ab: Als ‘ie nog even wacht is zelfs een MY02 Aero haalbaar, de eerste van september 2001 hebben ze facelift ook al, wat ze net dat tikje moderner mee geeft! En niet het minste; zijn er genoeg van te koop voor onder de 5K.
robert110 zegt
Ik zou voor de Subaru of de Skoda gaan. Beide betrouwbare en leuke auto’s. Voor iets meer status (als dat je ding is) zou ik de Rover kiezen maar dat zal we een beetje meer risico met zich meebrengen.
lekbak zegt
Ga voor een late w124 met 4 cilinder benzinemotor. Een auto waar je nooit spijt van zult krijgen. Niet alleen omdat deze het tot aan je pensioen nog gewoon doet, maar ook omdat ze gewoon heerlijk rijden. Onderhoud is spotgoedkoop, ze zijn eigenlijk best wel redelijk zuinig (1 op 10 met normaal vlot rijden) en gewoon een genot om in te zitten. Ga niet voor de dure zes cilinders en als je echt probleemloos wilt: kies kaal. De auto is zo goed dat je toch geen opties nodig hebt.
lincoln zegt
@lekbak:
Good one ..
Stationwagen en schuifdak zijn dan wel weer een must ..
lekbak zegt
@lincoln: gelukkig komen stationwagens dan weer bijna altijd met schuifdak.
Overigens voldoet een 4bak ook prima. Vooral icm de ijzersterke 230E motor.
205GTI16 zegt
Uit dit rijtje blindelings de E39….. Ik heb afgelopen week ook een E39 Touring gehaald. Oerdegelijke wagens weet ik uit ervaring; de andere wagen op de oprit is een E39 M5…….
Wel even op je gemak zoeken, wagens zijn momenteel gewild om dezelfde reden als voor wie het autoblog advies geld. Hierdoor staat er ook rommel tussen met een hoge prijs.
bofkont zegt
@205GTI16: lekker wagenpark heb je dan !!
hans75 zegt
Een Alfa 166, bij voorkeur een 3.0 of 3.2 V6… veelal te vinden met lage kilometerstand, en overcompleet uitgerust… de V6 is oerdegelijk en rijdt super!
SpiderIV zegt
@hans75: die 3.2 is nog geen 15 jaar …..
hooismans zegt
Alfa Romeo 166 V6?
tatog zegt
Bij mij schoot de Lancia Lybra door mijn hoofd! Moderner dan de Kappa en heeft het onderstel van de Alfa 156 naar gericht op meer comfort. De Lybra is echt een heel goed bewaard geheim!
lekbak zegt
Ronin, is dat een reclame filmpje van Audi ofzo?
willeme zegt
@lekbak: Nee. Ronin is een film van John Frankenheimer, die onder andere ook Grand Prix heeft gemaakt.
Het is een meer dan prima actie film met Robert de Niro en Jean Reno. Voor de autoliefhebber is het helemaal smullen. De stunts zijn echt (voornamelijk Le Mans coureurs die het deden) en de keuze voor auto’s zijn helemaal goed: onopvallende maar snelle sedans. Dus de Audi S8, maar ook een Mercedes 300 SEL 6.9 en E34 M5. Plus de verplichte Peugeots 406, 605 en Citroen XM. Leuk detail: alle chase-shots zijn geschoten met een W124 E500.
lekbak zegt
@willeme: 300 sel 6.3 of 450 sel 6.9?
Ik ben eigenlijk best wel een cultuurbarbaar wat films betreft, zowel Frankenheimer als de film Grand Prix zijn volledig onbekend voor mij. Maar de autokeuze klinkt goed. Als ik de naam eens voorbij zie komen zal ik proberen een avond vrij te maken om voor de tv te gaan hangen…
willeme zegt
@lekbak: 450, excuseer ;-).
http://vanishingpoint.at/wordpress/wp-content/uploads/2012/04/MERCEDES-450-SEL-69_02.jpg
Nog altijd een van de beste auto-actie films. Beetje rauw, weinig glamour. Absoluut verplichte kost voor de petrolhead. Staat volgens mij op Netflix.
michaelcorleone zegt
@willeme: De film blijft geniaal he;) Ik heb de film destijds gelijk op DVD aangeschaft en later in Blu-ray. Minimaal 1x keer per jaar haal ik de film uit de kast en gaat die in de speler om de film te bekijken.
lekbak zegt
@willeme: ik voel me echt ouderwets. Ik heb niet eens Netflix. Wellicht dat er nog ergens een dvd-tje te vinden is. Ik geloof dat ik de laptop nog wel aan de tv kan krijgen. Of een vhs, want die heb ik nog wel aan de tv hangen…
michaelcorleone zegt
@willeme: Inderdaad de film is onder andere buitengewoon goed te noemen vanwege de goede keuzes van de auto’s. Als groot film-en autoliefhebber is dit perfect vermaak.
Tja en Robert de Niro in de jaren’90 dan kan het gewoon niet misgaan, die tilt de film naar een hoger niveau ;)
michaelcorleone zegt
Wat blijft die Audi S8 D2 een prachtbak.
mercedesclk350 zegt
Ben ik dan de enige die de Rover 75 een afschuwelijk lelijke auto vind?
deventernaar zegt
@mercedesclk350: volgens mij wel.
lekkerlinksrijden zegt
@mercedesclk350: nee hoor, ik ook
pumpstick zegt
Jullie zoeken wel erg grote modellen uit voor iemand die een C of D segmenter zoekt…?
davelepeef zegt
@pumpstick: was een Astra niet lagere C (midden-) klasse?
pumpstick zegt
@davelepeef: ja volgens mij wel. Maar een 5 serie, S8, S80 etc is E of F segment toch?
beemerc zegt
Beeeemmmeeerrrr
TimoBac zegt
Ik mis de E46! Is ook een heerlijke youngtimer!
moondustfocus zegt
Vind de Rover zeker een mooie auto, maar zou dan toch voor een BMW gaan. Sowieso zijn de onderdelen makkelijker te vinden, een leuke auto is overal te vinden, maar ze moeten onderhouden worden.
kennone zegt
De opties die ik zou kiezen. Een Volvo 1: 240 Estate incl. Geld voor de vakantie.
2: Volvo 850 / V70 t-5
3: BMW e46 Touring
kniesoor zegt
Prima suggesties, niet zo 13-in-een-dozijn. Heb zelf een Rover 75 2.5 V6 Sterling AUT5 gehad, vond ’t een erg fijne auto, stampvol luxe. Geen auto waar je de bakstenen mee uit de straat trekt, maar een buitengewoon prettige auto voor de lange afstand met een zijdezachte aandrijflijn, die prima bij het statige uiterlijk van de auto past.
pajero zegt
Heb zelf enkele maanden terug een passat station uit 2003 aangeschaft. Zocht iets goedkoops en moest ruim zijn, we zijn namelijk aan het verbouwen. Kwam een 2.3 v5 tegen met 213.000 op de klok, inclusief kloppende historie. Wel even mijn huiswerk gedaan maar de auto bevalt mij erg goed. Heerlijk comfortabel, maar toch ook sportief, kan goed meekomen met de rest van het verkeer. Zodra de verbouwing klaar is dan verkoop ik hem weer, veel last van afschrijving zal ik niet hebben.
sleepyj zegt
Beetje veel raar geschreven zinnen, gister laat gemaakt willeme?
ritchie zegt
@sleepyj: moeten we nodig zeggen over jou…
sleepyj zegt
@ritchie: ik schrijf geen stukjes. Maar als je op een website teksten publiceert, mag ik aannemen dat er enige controle plaatsvind alvorens het wordt geplaatst. Dat hoef je van reaguurders niet te verwachten, daar waar zij er niet dagelijks mee bezig zijn en dus minder bedreven erin kunnen en mogen zijn in mijn ogen.
willeme zegt
@sleepyj: Welke zin zit je dwars?
sleepyj zegt
@willeme: ” Dit was nieuwe de standaard in zijn klasse en is dat nu nog steeds.” en ” De motor is fijne, de tranmissie iets minder” sorry voor het azijn, maar een monteur moet de wielen ook even controleren na montage om maar wat te noemen.
legion1349 zegt
De Skoda RS combi. Heb ik al. Maar zou ‘em weer kiezen.
martinus zegt
@legion1349: Een auto die zijn RS label eigenlijk niet waard is.
legion1349 zegt
@martinus: want waar staat rs voor?
willeme zegt
@martinus: het label heet vRS, geen RS.
Staat voor snelle en compleet uitgeruste Skoda’s. Aangezien het vRS label alleen, zover ik weet, op Skoda’s word gebruik, is het op de Octavia vRS volkomen waard.
martinus zegt
@willeme: Beetje afhankelijk van de generatie hebben die vRS’jes rond de 200 PK in de octavia. Dat zijn bij echte automerken als Jaguar of Mercedes toch wel een beetje de instap-niveau motoren in dezelfde klasse.
willeme zegt
@martinus:
Ik begrijp je punt niet helemaal. Laten we daarom inderdaad de vergelijking maken.
De Skoda Octavia vRS in 2002 was een C-segment topmodel. 180 pk, 235 Nm. 0-100 in 7,8 en een top van 235 km/u. Prijs: €28.100
Kijken we naar het aanbod van Mercedes in het C-segment (Jaguar heeft en had geen model in die klasse), dan komen we uit op de Mercedes-Benz A210 Evolution. Dan had je 140 en 205 Nm. 0-100 in 8,2 seconden en een top van 203 km/u. Prijs voor al dat moois: €31.850.
Naast het feit dat de Skoda Octavia vRS veel sneller en goedkoper was, was de Skoda ook nog eens completer. Complete walk-over voor de Skoda Octavia vRS.
Nemen we een kijkje hoe het nu gaat:
Skoda Octavia vRS 230 DSG. Dan krijg je 230 pk en 350 Nm. 0-100 in 6,8 seconden en een top van 249 km/u. Kost je €43.890.
De Mercedes die je het beste mee er kunt vergelijken is een Mercedes-Benz CLA250 Automaat. 211 pk, ook 350 Nm. 0-100 gaat iets sneller, 6,5. Top is 240 km/u. Ben je wel minimaal €45.995 kwijt.
Ook hier is de Skoda veel completer uitgerust, je bent zo 10 mille kwijt om op gelijke hoogte te komen.
Dus er is eigenlijk niets waarin de Mercedes A210 of CLA250 beter is dan Octavia vRS van zijn tijd, behalve de sprint die de CLA marginaal beter doet.
Gewoon een goede aanbieding, die Octavia vRS, mijn inziens.
kevinova zegt
Renault Velsatis? Het is niet een heel mooi ontwerp maar ook niet spuuglelijk. Dik uitgeruste auto’s en je vind ze ook met de V6 op LPG. Dan ben je helemaal koning te rijk. Aanschafwaarde is ook laag gezien ze niet geliefd zijn. Enig nadeel de eerste versies(2002) zijn pas volgend jaar youngtimer.
bofkont zegt
@kevinova: Dramatisch slechte elektronica!!
frederik zegt
@kevinova: betrouwbaar?
ibssr zegt
Mijn tip een 2001-2003 Renault Avantime (de laatste auto gebouwd door Matra met unieke kunstof carrosserie en glazen/alluminium dak). Briljant en mislukt tegelijkertijd. Een coupe op basis van een MPV. De Avantime is één van die auto’s van de afgelopen 15 jaar waar we nog steeds over zullen napraten. Het comfort, de lichtinval, de zitpositie. Alles. Maar vooral dát ontwerp van Patrick LeQuement. Als kilometervreter voor 4 personen is het nog altijd een briljant alternatief. Weetje: dit was de eerste auto met Twin Scroll turbo (2 liter benzine). De prijzen van de Avantime gaan nu alle kanten op: zowel extreem hoog als extreem laag. Voor 5 mille kun je een meer dan behoorlijk exemplaar vinden. Op gaspedaal.nl worden er nu 15 aangeboden.
pinut187 zegt
@ibssr: moet betrouwbaar zijn..
ibssr zegt
@pinut187: Als kenners merk en type horen, gaan ze gillen: „Nooit doen! Je loopt erop leeg!”
De auto is dan ook een Renault Avantime, gebouwd van 2001 tot medio 2003 (productie slechts 18 maanden om precies te zijn). Avantime’s hebben een besmette reputatie. Haperende elektronica, eng brandende controlelampjes die meestal vals alarm geven. Anderzijds kan mijn exemplaar zijn kilometerstand van 130.000 moeilijk tussen huis en garagist hebben opgedaan. Wat het begaf is hersteld; volgens de onderhoudsboekjes hebben de vorige bezitters punctueel de beurten laten doen. Hij schakelt fantastisch en de airco werkt.
Ik ben ervaringsdeskundige (inmiddels 160.000 km op de teller) en ben zeer te spreken over de betrouwbaarheid van mijn 2002 Avantime 2.0 Turbo 16V.
wilbertg zegt
Ford Mondeo station? Erg ruim, kan kinderwagen en heleboel andere spullen in. Betrouwbaarheid van eentje van 15 jaar kan ik weinig over zeggen.
bofkont zegt
Uit het advies absoluut de E39, de rest is totaal niet interessant als je veel rijdt.
Een E46 is ook nog een goede optie.
willeme zegt
@bofkont: Je vergeet een dingetje, Bofkont. Kijk, in principe is de E39 veruit de beste optie. Gewoon een topauto. Absoluut. Maar een goede 5-serie in dit budget is wat lastiger, terwijl je een in topstaat verkerende S90, 300M of R75 kunt krijgen. Een 5-serie in dezelfde staat doet soms het dubbele. Nu zijn er goede exemplaren te krijgen, maar ook een heleboel gare exemplaren.
En je kan onmogelijk verkondigen dat een E39 beter in elkaar geschroefd is dan een Legacy…
bofkont zegt
@willeme: Heb je een goed punt, een knappe E39 met een lage kmstand is idd amper te vinden voor dit budget.
De legacy is kwalitatief denk ik nog beter , maar niet echt een auto die interessant is voor een autoliefhebber.
willeme zegt
@bofkont: Hoezo niet? De wereld is wat groter dan bejaarde Duitsers ..
bofkont zegt
@willeme: Wees eerlijk, ze zijn niet voor niets zo goedkoop, er is niet echt een markt voor.
Als het nu een Spec B was is het een ander verhaal, totaal andere auto dan deze vrij suffe autback.
willeme zegt
@bofkont: Subaru is traditioneel een klein merk in Nederland. Er zijn wel degelijk liefhebbers voor. De Outback H6 is misschien niet de spannendste auto, maar dat is geen één auto in dit overzicht, maar kent wel degelijk zijn aanhangers. Spec B is een uitvoering later en staat voor een iets andere ophanging. Spec B betekent niet ‘de snelle uitvoering’.
Kleine tip: Je standaard houding komt soms nogal hautain, denigrerend en naar op mij over. Probeer dat om te zetten in vriendelijkheid. Maakt het een stuk gezelliger.
bofkont zegt
@willeme: Ten eerste is het niet mijn bedoeling om denigrerend over te komen, daarvoor mijn excuses.
Maar nogmaals een outback subaru is ongetwijfeld een erg goede auto, maar het koperspubliek is wel heel erg gering wat zich vertaald in de heel erg lage prijzen, een E39 bijvoorbeeld is absoluut een liefhebbers auto welke uitvoering je ook neemt.
Met de Spec B bedoelde ik overigens de 3.0 R, die is idd een generatie later, maar daar is dus absoluut wel liefhebberij voor.
willeme zegt
@bofkont: Accepted.
Betreft de Legacy: eigenlijk bevestig je wat ik zeg. Er zijn maar weinig Legacy’s verkocht nieuw en gebruikt. Niemand koopt ‘per ongeluk’ zo’n auto, dat doet alleen een liefhebber.
Bij de 5-serie ligt dat net even anders. Begrijp me niet verkeerd, het is een fantastische auto, maar het model valt ook in de smaak bij snackbareigenaren, sportschoolhouders, shoarmatent exploitanten, aannemers, taxichauffeurs en petjes.
Die zul je nooit in een Legacy zien rijden ;-).
bofkont zegt
@willeme: tja als je het zo bekijkt heb je idd gelijk .
mrbasa zegt
Peugeot 607? Groot, comfortabel, ultieme cruiser en oogt best fris!
ej20g zegt
Ik heb nog geen Opel Omega 3.0 of 3.2 V6 zien staan, voor nog geen 5000 euro heb je een late (2002/2003) 3.0 of 3.2 met lage kilometerstand, complete onderhoudshistorie en in nette optische staat. Bovendien zijn ze best degelijk en betrouwbaar. Daarnaast ook nog eens erg luxueus. Ja, er staat Opel op en dus valt de Omega af voor veel mensen. Een nette Omega B2 is naar mijn idee nog altijd een stijlvolle en frisse verschijning, vooral als sedan. Ik zou er graag eentje willen bezitten al gaat dat ‘m niet worden zolang ik nog thuis woon.
rd1991 zegt
Ik heb zelf een E39 530i gehad, echt een aanrader!! Maar… ik zou de Kappa 2.0 20v turbo óók aanraden. Maar dat is omdat ik nu met een Fiat Coupé 20v turbo rijd. En die is behoorlijk rap (sowieso een stuk sneller dan de BMW). Zie er alleen maar eens te vinden…
toyotafortuner zegt
Een Buick Park Avenue ??. Geen idee D of E segment ofzo. Maar dan krijg je wel een heerlijke cruiser voor een knaak en een bos wortels.
ronaldddvos zegt
Een oude e klasse station bijv e300td kan nog prima meekomen in het verkeer. Renault escape. Hebben wij nog wel staan. Net 5000km probleemloos mee gereden. Icm imperiaal geluidsinstallatie dak koffer geplasticdipt in groen lm velgen. Reservewiel (nieuwe Stalen velgen + band) fietsenrek + aggegraad. En vast nog meer. Voor 2500 ben jij koper
ronaldddvos zegt
@ronaldddvos: of ja ook tv + xbox. En nog meer. Meegedaan aan de carbage run
schreute01 zegt
@ronaldddvos: Renault Escape? Je wil er blijkbaar wel heel graag van af ;-)
ronaldddvos zegt
@schreute01: moeten voor volgend jaar als we worden uitgeloot weer wat nieuws hebben he!
Robert zegt
Honda Accord. Zwaar ondergewaardeerd, maar net zo goed als de Subaru Legacy, minus de 4WD en de bijbehorende hoge brandstofconsumptie.
pinut187 zegt
Leuk rijtje met leuke auto’s. Ik zou zelf naar een S8 op zoek gaan.
LaLancia zegt
Ik zou voor een Kappa of een Lybra gaan. Staan te boek als betrouwbare auto’s, en zijn goed uitgerust. Een Lybra 2.0 SW Emblema met een tabacco lederen interieur. Wow.
monsieurleloure zegt
Een Lexus GS 300 natuurlijk, die rijd ik zelf ook .
Deze blijft heel en rijdt heerlijk, is standaard van alle gemakken voorzien die ook allemaal nog blijven werken ook.
Een IS200 zou ook nog een optie kunnen zijn, al is die wel wat krap op de achterbank.
Iemand hierboven stelt dat de Lybra en Kappa last van elektronische gremlins heeft, ik denk daar anders over . Ik heb ze allebei gehad en het waren buitengewoon betrouwbare auto’s. Lybra 2,4jtd heb ik verkocht met 420.000km op de klok, zegt genoeg volgens mij.