
Het zijn niet zozeer de afmetingen van de koters, dan wel de hoeveelheid extra bagage die ineens mee schijnt te moeten!
Via het invulformulier kregen wij een aanvraag van Alexander. Alexander is op dit moment de gelukkige bestuurder van een Alfa Romeo MiTo. Maar er gaan toch wat dingen veranderen in zijn thuissituatie. Alexander heeft namelijk succesvol de broedmachine geactiveerd, waardoor hij over drie maanden een verdubbeling verwacht qua gezinsbezetting. In correct Nederlands: ze zijn in blijde verwachting van een tweeling.
Er is een verschil tussen weten en ervaren. We weten allemaal dat een Nissan GT-R bizar snel accelereert. Maar het daadwerkelijk meemaken is wat anders dan tot 3,5 seconden tellen en dan ‘honderd!’ zeggen. Dus toen de aanvraag bij de burelen van AB binnenkwam was @CasperH er als de kippen bij om even een paar dingen helder te maken. Onlangs heeft Casper namelijk zelf een tweeling mogen ontvangen en dus weet hij als geen ander wat daarbij komt kijken.
Een E39 Touring is met zijn lengte waarschijnlijk al een probleem. Ik ben 1.85 en als ik de kinderen achterin heb moet mijn stoel iets meer rechtop staan dan normaal. En zelfs zonder kinderen achterin heb ik al een vrij actieve rijhouding. Grappig genoeg heb ik in de Audi A2 daar weer geen last van. En ja, daar kan de kinderwagen ook gewoon achterin. Zelfs met een vrijer zicht door de achterruit dan in de Fünfer.
Ik zou zoeken naar iets met minstens 500 liter bagageruimte, station, FWD (want dan ligt de laadvloer waarschijnlijk iets dieper en heb je dus minder meuk voor je achterruit) en dakrails (midweek centerparcs = skibox). En dan ook nog met relatief veel ruimte op de achterbank. Een Alfa Romeo 159 is zelfs in dit geval niet het antwoord op al je problemen!
De tabel met wensen en eisen van Alexander ziet er als volgt uit:
Huidige /vorige auto's: | Alfa Romeo MiTo |
Koop / lease: | Koop |
Zakelijk / privé: | Beide |
Budget: | €15.000 |
Jaarkilometrage: | 15.000 km |
Brandstofvoorkeur: | Benzine |
Reden aanschaf andere auto: | Gezibnsuitbreiding |
Gezinssamenstelling: | 2 volwassenen + 2 baby's op komst |
Voorkeursmerken /modellen: | Niet echt een voorkeur. Houd wel van sportief ogende auto's |
No-go modellen / merken: | Dacia, Kia, Hyundai. |
Citroen C5 Tourer 1.5 THP 155 Ligne Business
€12.500
2012
80.000 km
Grote Franse auto’s schrijven relatief hard af, dat is altijd al zo geweest. Dat betekent dat je een goede deal kunt maken. Want je hoeft niet eens het volledige budget aan te spreken om een keurige Citroen C5 bij een dealer te vinden. Met een wielbasis van 2,81m en een kofferruimte van 505 liter heb je alle bewegingsvrijheid die nodig gaat zijn bij het hebben van twee kinderen. De motor is niet zonder problemen, maar er zijn oplossingen voor (zie aankoopadvies). Het is wel een prettig blok in de omgang. Relatief stil, soepel en voldoende krachtig. De C5 pretendeert geen dynamische auto te zijn, maar is ook absoluut niet saai.
Ford Mondeo Wagon 2.0 Titanium
€12.950
2010
55.000 km
De Mondeo is eigenlijk het tegenovergestelde van de Citroen. Een stuk dynamischer en iets saaier. Met name het interieur is wel erg inspiratieloos, het is echter wel keurig en lekker ruim. Met een wielbasis van 2,85m en een kofferbak van 554 liter is de Mondeo zelfs ruimer dan de Citroen! Denk overigens niet dat het ook een logge bak is om mee te rijden, want de Mondeo is verrassend lichtvoetig. Een heldere, directe besturing, neutraal onderstel (een tikkeltje aan de straffe kant) gecombineerd met een fijne, trefzekere handbak maakt de Mondeo de ideale auto voor de liefhebber. De 2.0 motor is voldoende, maar is niet heel erg bijzonder. Wat dat betreft is de turbotechniek zo gek nog niet. De latere 1.6 Ecoboost motoren zijn fijner, sneller en zuiniger, maar ook flink aan de prijs. Want ook bij de Mondeo (aankoopadvies) hoef je niet het hele budget erop stuk te slaan.
Honda Accord Tourer 2.0 Elegance (CW)
€14.950
2011
80.000 km
Bij de Accord heb je wel het gehele budget nodig. Er staan er niet veel te koop in Nederland (nieuw waren ze absoluut geen commercieel succes in Nederland), maar tweedehands zijn het ijzersterke aanbiedingen. Deze generatie Accord is behoorlijk onverwoestbaar: technisch zit het bijzonder goed in elkaar. Het interieur is meer dan in orde, echt een stap hoger dan andere Japanse klasgenoten. We zouden bijna de term ‘premium’ bezigen. Dat geldt helaas ook voor het ruimte aanbod. De wielbasis (2,72) en bagageruimte (400 liter) zijn kleiner. In de praktijk pakt dat op zich nog goed uit. Achterin is de ruimte goed voor elkaar en de bagageruimte is gelijkmatig gevormd.
Volvo V70 2.0 Momentum
€13.950
2009
110.000 km
De klassieke familieauto, een waar icoon. De derde generatie V70 (aankoopadvies) is een kloeke, comfortabele en praktisch ZwitsersZweeds zakmes op wielen. Dankzij het hoekige ontwerp is de bagageruimte flink: 575 liter. De wielbasis is exact gelijk aan die van de Ford. Dat komt omdat deze Zweed technisch gezien gewoon een Mondeo is. De 2.0 benzinemotor, transmissie en onderstel zijn gelijk. Dat is niet erg, want het functioneert prima. Maar er zijn wel degelijk verschillen. De V70 is aanmerkelijk zachter geveerd. Ook is het interieur hoogwaardiger en zijn de stoelen van een compleet andere klasse. Dat doet Volvo altijd goed. Daarmee zijn het typische auto’s voor kilometervreters, wat betekent dat Volvo’s V70 met heel lage kilometerstanden bijna niet te vinden zijn.
Renault Laguna Gran Tour 2.0 Dynamique (X91)
€14.850
2011
40.000 km
Dat geldt niet voor de Renault Laguna. Want daarvan zijn er een hoop te vinden met nog geen halve ton op de klok. Om meteen met de deur in huis te vallen: de Renault Laguna is een steengoede aanbieding. Ok, het is niet de meest spannende auto. Maar hij is verrassend comfortabel, ruim voldoende (2,75 wielbasis en 505 liter bagageruimte) en ziet er nog steeds prima uit, zeker in Dynamique trim. De Laguna II had wat kwaliteitsissues, maar bij Renault hebben ze enorm hun best gedaan om van de Laguna III een betrouwbare auto te maken, mede met dank aan Nissan. Bekijk het bizar korte filmpje met het aankoopadvies zelf.
Mazda 6 SportBreak 2.0 S-VT TS (GH)
€13.250
2010
65.000 km
Je ziet ze vaker voorbij komen in de AB adviezen: Mazda’s. Daar is op zich wel een reden voor, want het totaalpakket klopt gewoon. Net als de Volvo is de Mazda gelieerd aan de Ford Mondeo, alleen hebben ze in Hiroshima er meer een eigen draai aan kunnen geven. De 6 is iets compacter dan de Mondeo en zo mogelijk nog sportiever. Check even of je vrouw het ook prima vindt, want de 6 is echt behoorlijk stug. Dat betekent wel dat je de grootst mogelijke lol hebt op de klaverbladen. Je kunt prima achter motorfietsen aanjagen met Avonturenpark Hellendoorn stickers achterop. Zijn er ook nadelen? Ja, het interieur is niet hoogstaand. Het is ok, maar niet bijzonder goed verzorgd. Of we er ook een video van hebben gemaakt? Maar natuurlijk: aankoopadvies!
Opel Insignia Sports Tourer 1.6 Turbo Cosmo (A)
€14.000
2010
75.000 km
Het is persoonlijk, maar dit vind uw nederige scribent de fraaiste auto uit het lijstje. De designers in Rüsselsheim stonden erop dat de Insignia op grote velgen werd geleverd, omdat dan het ontwerp goed tot zijn recht komt. Dat soort acties verwacht je bij Alfa Romeo, niet bij Opel. Het geeft aan hoever Opel afstand wilde nemen van het boerenkool-met-worst-imago. De Insignia is niet vrij van fouten (aankoopadvies). Het interieur is op zich netjes, maar de middenconsole is erg druk. Ook is de auto nogal zwaar, waardoor de auto wat log aanvoelt. Je hebt wel een flinke hoeveelheid ruimte tot je beschikking: 540 liter in de kofferruimte en ook op de achterbank kom je uit de voeten (2,75m wielbasis).
Te verstandig: Skoda Superb Combi 1.8 TSI Comfort Business Line
€14.950
2011
110.000 km
Om met de deur in huis te vallen: neen, het is geen bijzonder mooie auto. Een goed setje wielen helpt absoluut (zoals het exemplaar op onderstaande foto), maar een sportieve uitstraling is bijkans onmogelijk. Gelukkig is de Combi een stuk acceptabeler dan de enorm lelijke hatchback. Ook in het interieur is het acceptabel. Op zich prima, maar geen sprankje luxe of sportiviteit. Waarom dan toch de auto aanraden? Omdat het nuchter bezien een hele goede keuze is. Met een bagageruimte van 605 liter veruit de grootste in dit lijstje. Ook is de motor prettiger. De 1.8 TSI is sneller, sterker en zuiniger dan de gezapige atmosferische tweeliters van de andere merken. Helaas zijn er wel wat issues met dit blok, dus check of dit is aangepakt (aankoopadvies). Het is een nietszeggende, slaapverwekkende en non-descripte automobiel. Maar dankzij de enorme overdaad aan ruimte, de redelijke kosten en het hoge comfort is het wel een topaanbieding.
Yolo: Chrysler Town & Country (5C-P)
€14.950
1975
75.000 km
Tsja, hartstikke leuk al die praktische auto’s, maar dat kan toch praktischer? Kijk naar deze Chrysler, die biedt alles wat je wilt in een auto. Wielbasis? 3 meter 7! Net als de Multipla een zeszitter, maar je kunt de achter de achterbank nóg een bank openklappen en dan kun je negen personen kwijt! Daarmee is deze auto praktischer dan de gemiddelde MPV. De motor is uitstekend. Het betreft een ietwat ruim bemeten achtcilinder met een slagvolume van 0,9 liter (per cilinder). Van deze auto moeten we binnenkort maar eens een aankoopadvies maken, misschien kunnen we de ex-auto van John Lennon gebruiken.
Wil jij ook advies over je volgende auto? Vul dan dit formulier in, waarbij je ons voorziet van alle relevante gegevens. Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!
Poah die Yolo doet t m hoor. Heerlijk die Amerikaanse 70s wagons.
No Go? Go …..
Dacia Logan MCV BI-Fuel (LPG) met alle opties! Met de Dacia For All deal 4 jaar garantie. Wat kan je gebeuren.
Nieuw voor € 15.000,-
@erik2907:
Ik weet niet hoe de logan is, maar als het vergelijkbaar is aan de sandero snap ik dat het een no-go is.
Wat een afgrijselijk plastic herriehok vind ik dat. En nog verrassend onzuinig.
@timberleek: ligt aan het bouwjaar, vanaf 2016 een hele verbetering. En een op LPG is goedkoper in de aanschaf (!) dan de benzine versie (met dank aan de staat) en die € 22,- meer aan MRB per maand heb je er zo uit vanaf 5.000 km p/j.
Daarnaast is een prettige bijkomstigheid de verzekering (allrisk / nieuwwaarde).
@erik2907: je houd ook nog geld over voor een prozac abonnement, ik zeg doen…!
@erik2907: Ergonomische ramp zo’n Dacia, dat gecombineerd met de slechte stoelen spring je er gillend uit na 20 minuten.
@db87: zet je er toch 2 Reccaro’s erin :-). En de ergonomie, je hebt niets anders nodig dan het stuur en de hendels voor verlichting en ruitenwissers en versnellingspook. Al het andere zijn gadgets.
Het enige realistische alternatief is natuurlijk een Alfa Romeo 159 Sportwagon. 2 kinderen krijgen hoeft niet meteen het einde van je levenslust en al het (rij)plezier te zijn. (Moet makkelijk passen met 2 baby’s, en 1.85m van meneer is gewoon doorsnee).
@trustmeiamanengineer: Oh, die 1.85m ging over Casper…
@trustmeiamanengineer: die baby’s passen wel, maar heb je wel eens een maxi-cosi van dichtbij gezien? Of een kinderwagen? Of genoeg luiers voor een weekend weg met twee poepfabrieken?
@lekbak: mijn ervaring: je (vrouw) neemt zoveel zooi mee als er ruimte is. Voor een weekend of 3 weken zomer vakantie. En ja, ik heb 2 poepfabrieken in de luiers, geen caravan of aanhanger noch skibox en zit altijd vol (Passat Variant) ?
@bischero: dat is misschien wel zo. Maar met een tweeling zal je toch een aardige kofferbak nodig hebben alleen al vanwege die ellendige kinderwagen.
@lekbak: oh ja, daar heb je een trefzeker punt!
@trustmeiamanengineer: wel goed dat je het rij van (rij)plezier tussen haakjes zette, want qua rijeigenschappen is zo’n 159 helemaal niet zo geweldig. Mooi is ‘ie wel
@trustmeiamanengineer: inmiddels geen luiers en kinderwagens meer nodig, maar wel kinderfietsjes en tenten in de zomervakantie. Uit ervaring: de 159 SW is zeker je vriend met twee kinderen! Maar als ik hierna weer een auto ga kopen…. Misschien een Lancia Delta (ook een sloot aan bagageruimte) maar de hier boven genoemde C5 gooit ook hoge ogen. De rest zijn maar saaie hokken.
En een Octavia station? Stukje goedkoper dan de Superb een stuk sportievere looks en meer dan voldoende ruimte.
@dutchdriftking: maar die is kwa beenruimte aanzienlijk kleiner als de superb. Zeker als je een grote jongen bent is de maxi cosi/ kinderstoel nogal krap. Bij de meeste wagens waarmee ik heb gereden hadden mijn kinderen problemen met de beenruimte achter mij. Dan is zo een verlengde chassis geen luxe meer.
@dutchdriftking: maar dan rij je wel in een Skoda.. Rammel bak met olie verbruik en sjoemelsoftware
Vergeet die stations. Wat je wilt is een Renault Espace waar je die tweelingwagen in 1 keer naar binnen kunt rijden en niet bij elk boodschapje dat ding in en uit elkaar hoeft te vouwen. Geloof me (ervaringsdeskundige ;) ).
Die Alfa komt wel weer als de kids niet meer in zo’n enorm onhandige tweelingwagen hoeven te zitten.
@ricciardo: same here. Vergeet die station, een mpv wil je hebben. Ook uit ervaring. Kan gigantisch veel in. Niets steeds hoofd stoten bij kids in zitjes plaatsen. Ideaal. Mijn keuze de VW Touran. Super saai maar wel de beste in zijn soort.
@mark997gt3: een stationwagen is langer. Bij een touran zit de ruimte veel meer in de hoogte, en dat is minder praktisch.
@ricciardo: Ik zou de Renault sowieso laten staan. Zelf iets te veel gedoe met de franse merken gehad. Zelfs binnen de leasetermijn al voldoende gedonder gehad met het franse spul. Ik dacht bij de aanschaf toen nog ‘Laat die mensen maar lullen met hun ‘Frans moet je niet willen’ ik lease het gewoon want is prima betaalbaar en rijdt ook ok. Nou ik weet nu na een aantal jaren wel beter. Ondanks dat het er allemaal mooi uit ziet die nieuwe Fransen.. bij mij niet meer.. niet te vertrouwen die dingen.
Nu als vader van een dochtertje van 9 maanden toch maar op safe gespeeld en de Renault Megane Estate verruild voor een Golf 7 Variant. Uiteraard wel met de leuke opties om het nog een beetje spannend te houden (voor zover mogelijk bij een VW)
@ardonjr:
Tja, je kunt pech hebben.
Net mijn Megane na 217.000 km ingeleverd. Beste auto die ik ooit heb gehad. Qua betrouwbaarheid dan. Met slechte stoelen, een waardeloze connectivity met telefoon en met name afspelen van muziek en een schuifdak dat slecht ventileerde en wel heel veel herrie maakte als het open stond.
Maar wel betrouwbaar.
@ardonjr: grappig. Geen vertrouwen hebben in Franse auto’s en dan een VW kiezen.
@lalancia: Wat had je me anders aangeraden? Voor hetzelfde budget kan ik geen BMW of Audi rijden. Een Peugeot gaat het ook niet worden (heb ik ook in proef gereden) een Opel Astra Sportstourer ook in gereden maar die rammelt al als je de installatie een beetje op volume zet dus ook niet. Alfa Giulietta was een optie maar veel te duur (en hoe zit je dan met je betrouwbaarheid?) Dus zeg het maar.. of wilde je gewoon populair iets roepen omdat iedereen wel wat te zeuren heeft over VW. Want een echte onderbouwing kan ik niet vinden in je reactie.
@ardonjr: Citroën C4 Picasso. Altijd de beste keuze in dit segment
@ardonjr: en om “die Fransen” allemaal af te schrijven op één vertegenwoordiger van de rijkste autocultuur van de wereld gaat ook een beetje ver. Een Renault is echt wat anders dan een auto van PSA.
@jansen: Zoals aangegeven heb ik inderdaad ook met een Peugeot gereden.. Qua comfort en kwaliteit komt het gewoon niet eens een beetje in de buurt van de Golf. Ik geloof je absoluut als je zegt dat PSA beter zal zijn dan een Renault maar zo voelde het niet toen ik er mee reed.
@ardonjr: Golf 7 is ook geen technisch wonder. En Franse auto’s zijn sowieso beter dan alles wat bij Volkswagen vandaan komt. Alle motoren van Volkswagen zijn gewoon echt slecht!
Ik rij nu een Clio IV Estate en heb in 170.000km zelfs de eerste koplampen er nog in zitten. De 3 Volkswagens die ik hiervoor had(1 jong gebruikte en 2 nieuwe waren 1 groot technisch drama)
@ricciardo: plus een voor de espace. Eentje van na 2006 is super betrouwbaar. Esp is standaard. 2.0t is rap zat. Kinderwagen gaat zo achterin zonder inklappen. Kinderen in de auto zetten gaat zonder hernia of het genoemde tegen de auto stoten. Onze beste auto tot nu toe na ook een v50, v70 en insignia gehad te hebben.
Een Volvo V70, doen. Fijne auto en die stoelen zijn geweldig.
Yolo: Dodge Journey: ruim en bijna onverwoestbaar.
Het pure verstand op basis van ruimte: Chrysler Grand Voyager.
@vonklausenburg: Wel de nieuwere Chrysler trouwens.
@vonklausenburg: Heeft dat pure verstand ook de kosten bekeken?!
Mijn broer heeft in een jaar tijd 10K aan reparaties gehad aan zijn Grand Voyager…
En dan heb je nog details als het praktijkverbruik van 1:6 en wegenbelasting vanaf €100 (moet het geen diesel of gas zijn…)
De Journey vind ik wel een leuk advies, trouwens.
Insignia, man ik schrok van het gewicht toen ik ook opzoek was naar een dergelijk auto.
Het schijnt dat je voor een prikkie een special edition van de Mondeo kan kopen. De Kromdeo :-P alleen rechtsachterin is het wat krap.
@jeppie: ?
Enige verstandige optie is de Accord.
Super betrouwbaar en rijdt nog heel fijn ook !
Ik ga kamperen met een Clio Estate en 2 kinderen. Tuurlijk is het even creatief inpakken, maar ruimte zat.
En voor dat budget het je bijna een nieuwe, al is de duurste uitvoering (20k) eerder vergelijkbaar met voorgestelde opties.
@casperH:
Ik citeer:
“Een E39 Touring is met zijn lengte waarschijnlijk al een probleem. Ik ben 1.85 en als ik de kinderen achterin heb moet mijn stoel iets meer rechtop staan dan normaal. ”
Volgens mij LIG jij dan meer in de auto dan dat je ZIT.
Heb zelf een E39 touring en 3 koters, en heb zeker genoeg plaats.
Ben trouwens 1m90…
Ik hoop dat je weet dat je voor een “actieve rijstijl” beter wat dichter bij je stuur zit dan verder af.
Kijk eens hoe een racepiloot achter zijn stuur zit, nooit met gestrekte armen dus.
@bmwtouring2: joh, bedankt voor de tips! Heb je ook wel eens maxicosi’s achter je eigen stoel gehad? Achter de sportstoelen past dat simpelweg niet lekker in mijn geval. En nee, ik LIG dus absoluut niet.
@casperh:
Denk je dat mijn kinderen groot geboren zijn?
Die hebben ook in de MaxiCosi gezeten, en ja, ook achter mijn (sport)zetel.
Geen probleem mee gehad.
@bmwtouring2: @casperh: deze discussie is makkelijk plat te slaan. Vaak is namelijk niet de totale lengte, maar de beenlengte bepalend voor de positie van de stoel. Korte romp met lange benen heeft meer plaats in de lengte nodig dan het tegenovergestelde. En dik/gespierd snoept ook meer van de ruimte af dan dun/smal. En 5-10 cm is bij de E39 een wereld van verschil.
@dunhozzie: uiteraard telt er veel meer mee dan alleen exacte lengte. Als je lange armen hebt staat je stoel waarschijnlijk ook meer achterover dan wanneer dat niet zo is. Ik vond het vooral vermakelijk dat anderen lijken te kunnen concluderen dat ik niet goed zit, puur op basis van “ja maar ik ben langer” ;)
@bmwtouring2: ik vind de E39 zeer mooi, wel wat krapjes achterin.
@bmwtouring2: gelukkig maar! Dan zal de vorige eigenaar mijn auto wel te heet gewassen hebben ofzo, dat ‘ie gekrompen is.
@casperh: Wat een onzin, in een E91 past het prima en ik ben 1.86 lang. Kinderen en RWD zijn prima te combineren.
@frederik: over een e91 kan ik niet meepraten. En ik zeg nergens dat RWD en kinderen niet te combineren zijn.
@casperh: Ik denk niet dat een E39 kleiner is. Maar, het klinkt alsof jij wel RWD en kinderen aan het combineren bent dus (thumbs up). :-)
@casperh: maxicosi past in de gordels perfect in de F31 ook achter de stoelen met 1,93.
Met de isofix plaat eronder moet de (passagiers)stoel wel een stukje vooruit.
@f31bmw320d: ik zou de tekeningen erbij moeten zoeken, maar het zou mij niks verbazen als die van binnen überhaupt ruimer is dan een e39.
@casperh: Ik zou lekker kiezen voor een Ford Mondeo of Focus. Aangezien jij wel van het betere bochtenwerk bent lijken mij dat wel auto’s voor jou. Je betaalt je niet scheel aan wegenbelasting en diesel of benzine en ze rijden ook nog eens prima.
Een Volvo V70 zou misschien ook nog kunnen, scheelt qua binnenruimte niet heel veel met de Mondeo, maar is wel wat beter afgewerkt. Rijdt nu zelf in een xc70 met een 230pk sterke D5, gigantische verbetering sinds mijn Ford Focus, maar qua kosten en weggedrag is de Ford fijner.
@dieselkameel: dit advies is niet voor mij geschreven, ik bemoei me er slechts tegenaan omdat ik in dezelfde situatie zit. Ik rijd zelf een e39 525d in de youngtimerbijtelling. Een Mondeo uit die tijd trek ik echt niet ;)
Casper moet gewoon gaan zitten ipv liggen tijdens het autorijden.
Mijn advies zou een E39 touring zijn. Ik ben zelf 1m88 en heb de comfortzetels erin. De kleine zit in de grote autostoel en dat gaat gewoon meer dan prima.
Genoeg bergruimte en plek op de achterbank. Afschrijving nihil omdat de wagens hun waarde goed vasthouden. Onderhoud relatief makkelijk zelf te doen dus men houd geld over voor de kids
@205GTI16: een autostoel neemt minder ruimte in dan Maxicosi’s. En met een tweeling heb je dus niet meer de keus om die aan één kant van de auto te plaatsen want dan heb je er twee op de achterbank.
@casperh: Onze kleine heeft ook probleemloos vertoeft in de maxi-cosi.
Nu zit die in de Maxi-Cosi Axssis en die is serieus veel groter dan een normale maxi-cosi.
Zoals gezegd ik heb zelfs de comfortstoelen welke wat ruimte eten voor de achterpassagier. Alleen als de Axssis in slaapstand gaat wordt het krap. En voor de goede orde de kleine zit achter de bestuurder een 2e zou het idd ruimer hebben.
Ik zou toch maar eens je zitpositie checken of je E39 is te heet gewassen maar dat lijkt me heel onwaarschijnlijk??
@205gti16: haha, net om die reden ben ik ook al aan het rondkijken… onze scenic begint met 1 kind (in axcis) en een hond toch ook erg krap te worden…
Ik mis toch wel gallery’s in dit soort gevallen.
Het gaat nu niet alleen om de looks maar ook om interieur etc. Wel leuk dat je die er niet zelf bij hoeft te zoeken.
OT: lastige keuze, want: Hoe groter, hoe meer spullen er mee gaan. Mijn zwager nam zelfs de kinderstoelen mee op vakantie, dat ging wel ver.
Als je je rug wil sparen fa je trouwens voor een MPV. Hoge instap betekent ook dat je niet continu door je rug hoeft te gaan om 2 maxicosy’s in te laden. Je schuift ze er zo op sta-hoogte in.
@awesome: een maxi-cosi inladen deed men vroeger. Tegenwoordig heb je zowel voor met als zonder isofix hele mooie bases waar je ze zo in klikt.
@lekbak: en dan nog moet je bukken.
@lekbak: Euh juist.. nou die ‘mooie basis’ is anders wel knetter duur en al helemaal niet te doen als je twee auto’s hebt. Ik doe dus gewoon lekker ouderwets ‘inladen’ ;)
@ardonjr: ik heb ook twee auto’s maar slechts één daarvan word veel gebruikt met de maxi-cosi. Daar zit dus een base in.
Je komt ze trouwens nog wel eens voor weinig tegen als tweedehandsje. Drie tientjes voor zo’n base is al snel de moeite waard natuurlijk.
@lekbak: helemaal eens, maar de base vreet wel iets ruimte. Daarom staat die bij mij achter de passagierstoel.
N.b. Wij hebben een tweede base erbij gekocht via Marktplaats voor vijf tientjes. Dat vind ik het zeker waard.
@awesome:
Maxi-Cosi Axssis bespaart je rug meer dan voldoende. Geen base nodig erin zetten stoel draaien in rijrichting of andersom en klaar ?
Hmm, misschien moet ik toch eens een aankoopadvies aanvragen op basis van twee kinderen met een meer dan gemiddelde lengte. De oudste (16) is 1,98, de jongste (13) is 1,68 maar is over twee jaar 1,92.
Als de V40 op is misschien toch maar een V70.
@dafmaf: ik zou de V90 opteren, of iets met heel veel beenruimte achterin!
@awesome: Ik hoop dat je de klassieke V90 bedoelt dan… Een nieuwe kan ik niet betalen.
@dafmaf: V70? Dan gaat de beenruimte je vies tegenvallen.
Alleen de achterwielaandrijvers van Volvo zijn lekker ruim achterin. Zoek een jonge 7- of 9-serie.
In alle andere gevallen: Probeer het alsjeblieft eerst goed uit. Je bent waarschijnlijk beter af met Skoda, Mercedes, Citroën of VW.
@mout: Hm, dank. We gaan toch eerst uitproberen.
@dafmaf: renault vel satis. Kost geen drol, als je zelf een beetje handig bent.3.0 v6 kost je 2500€, ga je voor een 2.6T dan kan het zelfs al vanaf 1700. Ik en mn broertje zijn 1.93 en 1.95, en onze pa is 2.05, waar ik nog gewoon achter kan zitten. Zonder tegen de stoel aan te komen.
@dafmaf: Een Skoda Superb (Combi) is dan denk ik een van de weinige echte keuzes. Die heeft echt enorm veel beenruimte achterin. En als combi ook nog een enorme kofferbak.
@trustmeiamanengineer: toch is hij minder ruim qua praktische ruimte dan de Golf 7 variant in de kofferbak. Maar het verschil met de afstand tussen voorstoelen en de achterbank is het idd dubbel en dwars waard
@dunhozzie: ik zou nog liever in een Mazda MX5 rijden met 2 kinderen dan een Skoda kopen… Over the bottom of the food chain gesproken
@dafmaf: Skoda suberp. Zoveel beenruimte achterin.
@Casper meldt niet voor niets dat een A2 al handiger kan blijken dan een 5-serie. Het is niet nodig om een D-segment station te kopen. Zolang de achterbank fatsoenlijk te bereiken is (priegelen met zitjes), en er wat kofferruimte aanwezig is, komt het allemaal goed.
Stations in het C-segment zijn eigenlijk alleen kleiner qua beenruimte achter. Met alle ruimte die kids kosten – en heus, ik onderschat dat niet gauw als vader van een groot gezin – is beenruimte achter de eerstkomende 10 jaar geen enkel probleem. ’t Is eerder andersom. Hoe groter de beenruimte, hoe lastiger het is om (vanaf de passagiersstoel; wat dacht je anders?!) een dreumes te helpen/bij te voeren/troosten.
Meneer komt uit een MiTo. Een MiTo! Dan voelt een 107 al als ruim. Voor alle bovenstaande auto’s zou je het C-segment alternatief zeker moeten proberen. De Astra en Octavia zijn ronduit ruim. En als je toch niet hoger dan de hoedenplank wenst te beladen, is een sedan precies even ruim. Zelf ben ik wel fan van de schuin aflopende hatchback, zoals C5 of DS5 (da’s een klein uitgevallen D-segmenter, en daarmee lang niet gek). Smoelt goed, goede laadopening en lekker veel bagageruimte.
Niet sportief, maar helaas wel begrijpelijke keuzes zijn compacte MPV’s zoals de A-klasse.
@mout: Je ziet het inderdaad correct. Wij gingen 7 jaar terug van een Seicento naar een Marea. Reuze handige auto, maar kwalitatief niet geweldig. Toen 2 jaar later naar een Stilo, want de Marea was net groot genoeg. Dan is die Stilo ‘um Welten’ beter, maar een klein ding viel ons toch op; Hey, die achterdeur kan 15 graden minder ver open, da’s niet handig, en die 2-delige achterklep van die Marea was met de verbouwing toch een verdomde handig ding. Dat soort zaken. En dan reken je de auto niet meer af op zn sportiviteit, maar puur op het nut dat ie je bezorgt. Zodra je kids hebt ga je ineens heel anders naar zaken kijken. Geen leer meer voor de mooi, maar leer voor het gemakkelijk schoonhouden, dat soort dingen.
@mout: een grote stationwagen is niet nodig zegt de enige hier op autoblog met xxl zeecontainer op wielen!
Verder ben ik het wel met je eens hoor. Al is een a-klasse niet groot genoeg voor een dubbele kinderwagen met twee reiswiegen.
@lekbak: Ik vervoer er dan ook tweemaal zoveel mensen in. Kijk, dan heb je wat aan een ruime D-segment station ;-)
@mout:
Daar heb je eigenlijk wel gelijk in. Zijn eigenlijk alleen maar grote auto’s in dit lijstje. Verwacht je meer bij gezinnen die de kids al in de tienerjaren hebben.
En misschien is een B-sementer station ook al wel voldoende. Hoeveel jonge gezinnetjes zie je wel niet in die Cliootjes rijden? En die redden zich prima.
C5 icm met automaat is een van de meest vreselijke auto’s die ik ooit gereden heb. Wat mij betreft zou het de Mondeo worden.
@nopetrolnofun: dan heb je de half automaat getroffen. De normale C5 automaat is een heerlijke auto!
Hé Alexander, wat dacht je van zo’n ding als dat van mij? Snoept maar een derde van je budget op, en de bagageruimte slokt minimaal 520 liter:
https://s13.postimg.org/ntar7euaf/ST170.jpg
https://s15.postimg.org/nobgczdi3/ST170_2.jpg
@Jochempie: en je rijplezier word je niet ontnomen!
@awesome: Zeker weten: Michelin Pilot Super Sports zijn leverbaar in de maat van de Focus ST, dus dat wordt serieus hoeken!
@jochempie: Let wel dat een kleine een vrije gevoelige maag heeft dus een tip van de eerste hand.. Doe dat hoeken ná dat je de kids bij de oppas hebt afgezet.. anders kun je serieus gaan schoonmaken.. en zure babymelk op je achterbank blijf je nog wel even reuken.. Vooral fijn tijdens de warme zomerdagen als je dan de deur open trekt!
@ardonjr: *ruiken
@ardonjr: Een collega van me heeft een zoontje van een jaar, volgens hem was het belangrijkste na de laadruimte het feit dat er leren bekleding in zat. De kots is nog nooit zo makkelijk van de achterbank gekomen.
Als vader van een tweeling kan ik zeggen dat een aantal van deze auto’s gewoon geen optie zijn. Leuke auto’s hoor, maar alles staat of valt bij of je de afmetingen van die tweelingbuggy tussen de achterlichten geschoven krijgt. Wij hadden een megane estate. Lease. Dat paste net. De rest van de bagage voor twee baby’s is peanuts, dus absolute liters zegt niet zo veel.
@etijn: Goed punt. Haal dus de meest compact opvouwbare kinderwagen die je kan vinden en prop ‘m in de kofferbak van een Toyota GT86!
De mondeo, niks mis met het interieur
Opel Zafira opc, veel ruimte en nog relatief snel
@jurdespotter: ja zou mij ook ideaal lijken met 2kids + alle zooi die mee moet. Chipje erover en met gierende bandjes naar speeltuin haha
Perfect.
Volvo 850 R Automatic 1997 Grijs
€ 15.950,00
http://link.marktplaats.nl/m1146563073?utm_source=android_social&utm_medium=social&utm_content=app_android&utm_campaign=socialbuttons
@kennone: ik wilde net een V70 R suggereren. Dit is ook een fraaie keuze, waarvoor hulde.
Keurig rijtje auto’s. Denk dat je met geen van allen een slechte auto te pakken hebt. Zou alleen wel even checken of de kinderwagen(s) er in passen plus een beetje bagage.
En verder schiet mij de FIAT Croma te binnen. Tis een beetje een kruising tussen een stationwagon en een mpv. Lekker ruim, comfortabel, goed uitgerust en ze kosten niet de wereld. Lijkt mij bij uitstek een geschikte wagen voor twee opgroeiende kinderen.
Als je veel ruimte, sportiviteit en een redelijke prijs wil, lijkt de keuze me makkelijk: Skoda Octavia RS. De Superb is met zijn 633 liter bagageruimte (en geen 605 zoals in het artikel vermeld staat) een klasse groter dan al de rest in het lijstje.
@emmanuelwildiers: 605 is vorige generatie, 633 de huidige als ik me niet vergis…
@tjorque: Ik denk toch dat je je vergist. Huidige heeft 660 liter, vorige 633 liter. Zie bv de review op autoblog zel destijds: http://www.autoblog.nl/archive/2009/10/24/rijtest-en-video-skoda-superb-combi
Wat een saaie opties. Octavia RS? Mazda 6 MPS? Audi S6 van een oudere generatie? Volvo 850 T5-R?
@appelvis: 15k!
En niet te vergeten dat je als kersverse ouders niet zit te wachten op torenhoge onderhoudskosten.
Uit dit rijtje zou ik voor de Citroën C5 gaan. Verder kun je ook eens kijken naar een Audi A4 Avant (B8), Audi A6 Avant (C6), BMW 5-Serie Touring (E60/61), Mercedes C-Klasse Estate (W204) of een Mercedes E-Klasse Combi (W211). Als het iets zwaarder mag zijn is een Mercedes R-Klasse ook leuk en praktisch.
Persoonlijk zou ik voor de Mercedes E-Klasse Combi (W211) gaan. Deze E is ruim en ook nog een erg mooi vind ik!
@mercedesw140: krijg je een goede R voor €15k? Qua reparaties en gebruikskosten misschien niet de beste optie, maar het stuurt fijn, is behoorlijk ruim en handig op hoogte
@mercedesw140: al die premium hokken zijn veels te duur in onderhoud. Leuk als je liefhebber bent maar met een tweeling kan je je geld wel beter gebruiken.
Gewoon de Mondeo doen. Rijdt goed en steekt goed in elkaar. En in nog net iets mooier dan de generatie mazda 6 die jullie aanhalen. Maar aan beiden kun je je bijna geen buil aan vallen. En, zeker niet onbelangrijk, je gaat je ook niet snel aan beiden irriteren. Wat je bij bijv de c5 wel hebt elke keer als je een bocht maakt, zit nul komma nul gevoel in je stuur. Of bij de superb als je elke 1000km een flesje olie er bij kan gooien. Mondeo rijdt ook strakker trouwens dan de v70.
@cloverleaf: 60k met de diesel gereden, 1x buiten het normale onderhoud de olie bij moeten vullen. Is die benzine zo veel slechter?
Zou voor de mondeo of de 6 uit deze opties.
Mis verder de toyota avensis nog wel…net zo betrouwbaar als de accord maar wel met meer ruimte.
Superb nu 60k gereden. Degelijke maar dodelijk saaie auto. Grootste probleem (en dat is niet echt een probleem): als je ook maar 1 KM/u te hard over de drempels gaat dan ligt ie met zijn neus op de grond.
Verder is de MPV optie een goede maar dure optie qua brandstof etc. Succes met de keuze!!
Skoda Superb is de beste keuze, ik zou persoonlijk voor die gaan.
Zou trouwens ook bij Ford kijken voor een mondeo ook een waanzinnig goede auto denk zelfs beste keus samen met de Skoda Superb.
Ik zou de C5 Tourer nemen, dan wel met de zwaardere motor.
Ok mensen, je HOEFT niet een dodelijk saai hok te nemen als je kinderen hebt. Een E91 past prima in het budget, zelfs met zescilinder, en daar passen twee kinderen in met alle meuk die je nodig hebt. Ik doe geen uitspraak over een tweepersoonsbuggy, maar twee maxicosi’s is echt geen probleem.
Ik heb nu drie kinderen en een F11 en dat gaat ook prima. Deze winter op wintersport geweest met snowboards, kinderwagen en de hele rataplan en dat past gewoon.
Kortom, je hoeft geen FWD als je niet wil. :-)
Wel echt ongelukkige motoren worden hier voorgesteld:
2.0 ford en Volvo zijn dorstig, traag en rumoerig op de snelweg.
1.6thp Citroën heeft last van interne vervuiling met dure reparatie.
1.8t Skoda heeft last van olieverbruik.
1.6t van Opel heeft geen fijn karakter omdat de turbo er te plots inkomt. Is echt aan of uit en soms zelfs gevaarlijk zo onvoorspelbaar.
Ik zou een Laguna nemen of toch maar een Mondeo met 1.6 Ecoboost. Erg zuinige motor.
Exeo tdi
Lexus IS200/300 sportcross? Weliswaar niet een recent model, maar wel een super betrouwbare occasion, met 6 in lijn. En veel goedkoper dan de voorgestelde adviezen. Als je grote voeten hebt, raad ik wel de automaat aan. Pedalen zitten te dicht op elkaar bij de handgeschakelde versies.
Wel heel bijzonder: de beste keuze is de auto die het minst verkocht is in NL: de Honda Accord Tourer. Betrouwbaarder dan een A4 of 3-serie maar doet er niet voor onder qua rij-eigenschappen.
Zal nog niet/moeilijk binnen budget passen maar ik denk momenteel aan een Zafira CNG… goedkoop gassen… en een zee van ruimte.
De avensis, is niet de meest spannende auto. Maar een met een enorme kofferbak en erg ruime achterbank. Wellicht ook een goede optie.
Allereerst gefeliciteerd met de op handen zijnde gezinsuitbreiding. MPV’s zijn sowieso de meest praktische optie. Onze voyager schuif je echt alles in (meer dan een 2-ling & parafernalia). Maar kijk ook eens naar een Land Rover Discovery 3. Zeeen van ruimte en ook nog stoere bak imho. Voor minder dan 10 koop je die en dan heb je ook nog budget om wat zaken aan te pakken.
Grappig dat je Kia buiten beschouwing wilt laten terwijl de Ceed SW toch best een fraaie verschijning is, vaak goed in de opties zit en vaak nog fabrieksgarantie heeft. Ook achterin ruimte zat, met een kopie van de civics smartseats echt wel vol te stauwen. En zoals eerder aangegeven is een D segmenter echt niet noodzakelijk qua ruimte aanbod.
Eergisteren in een C5 Break gereden. Wat een heerlijke wagen! Lekker comfortabel, enorm veel ruimte, en lekker uitgerust. ’t Was een 1.8, dus geen strepentrekker, maar het viel niet tegen.
Mooi alternatief is de Laguna, maar die is denk ik iets kleiner.
zelf heb ik een C5 2.0HDiFAP136 Exclusive (met Hydraulische veerpoten).
wel als berline. van 1 ding heb ik spijt aan die auto. En dat is dat ik een handbak gekocht heb.Een automaat zou de auto veel beter maken. Hij is gewoon enorm comfortabel, geen bochten ridder, maar ja, t is een grote zware auto. voor de bochtjes heb ik een 206GTi.
mijn advies uit deze rij: de C5
problemen met het THP blok zijn te vermijden door met een benzine te rijden zoals het hoort: genoeg toeren maken en de ketting te laten vervangen door t nieuwere type.
neem er wel 1 met de HP vering, en de Exclusive versie. die zitten goed in de uitrusting.
En voor autoblog: het is een 1.6THP geen 1.5
Wij zelf hebben nu 2 kids 0 en 2 en hebben om die reden een v70 2012 aangeschaft. Nog geen seconde spijt van gehad. Heerlijk stil van binnen (als de achterbank slaapt)
Ik ben in deze situatie voor de genoemde mazda gegaan. Die mondeo staat op iedere hoek van de straat, volvo en opel vond ik te suf (23jr)
Wat hier genoemde wordt over klaverbladen is nog een understatement. De mijne komt uit duitsland en heeft optionele eibach veren, hij hoekt in veel situaties beter dan zijn voorganger (impreza).
Formaat a6, stoel kan op de grond, ik ben 1.83 ej kan ruim achyer mijzelf zitten.
Stuur kan erg ver naar de bestuurder toe dus met verhoudinhsgewijs lange benen zit je niet met je armen gestrekt te sturen.
Ik raad je aan om voor een auto met 3 losse stoelen te gaan. Peug 308 SW of VW Touran, Zafira etc. Op die manier kan er nog iemand op de achterbank om je aanwinsten gezelschap te houden / te verzorgen etc
Dank je wel voor deze post! Toevallig zit ik in een soortgelijke situatie (we krijgen naar verwachting in april tweelingen), heb helaas alleen niet hetzelfde budget en ben wat minder streng m.b.t. merken. Wat ik wel graag wil is een zuinige occasion waar de wegenbelasting/benzine verbruik minimaal is, maar die er wel mooi uitziet. In dit lijstje vond ik de honda accord erg mooi en als 2e zou ik gaan voor de ford focus, maar helaas is er maar één accord aangeboden op autoscout en die valt boven het budget van €10.000,-
Mochten er mensen nog tips hebben voor specifieke merken dan hoor ik dat graag!
Een sportauto komt over een paar jaar wel ;)