Vroeger had je voor dit budget hele dikke Duitsers. Waarmee kun je anno 2020 in wegrijden?
We zouden het bijna vergeten. De elektrische auto wordt telkens populairder, terwijl de diesel in het verdomhoekje zit. Is dat terecht? Daar kunnen we een boom over opzetten, maar de zelfontbrander kent wel enkele voordelen. Autobloglezer Niels heeft weinig andere opties. Hij rijdt voor zijn eigen onderneming door het hele land. Per jaar zo’n 50.000 km, dus een diesel is nog altijd de enige oplossing.
De auto komt op zijn eigen zaak te staan en is in eerste instantie ook gereedschap. Het moet dus functioneel zijn en zijn voorzien van een goed navigatiesysteem en als het kan wat luxe aan boord. Leer, LED-lampen, mooie wielen een een originele lakkleur kunnen Niels wel bekoren. In principe staat hij overal voor open, behalve Aziatische auto’s. Hij heeft er gewoon niets mee, voor de rest maakt het niets uit. Het gaat voornamelijk om de auto die fijne rijeigenschappen biedt in combinatie met redelijke gebruikskosten. Ook moet het een grote auto zijn. Niels heeft vaak veel spullen aan boord die niet zo zeer zwaar, dan wel groot zijn. Een stationwagon of SUV heeft de voorkeur. Ook moet de auto voldoende plaats bieden aan het gezin voor de weekenden en vakanties.
Kortom, wat is er allemaal mogelijk? Team autoblog ging het uitzoeken. Uiteraard heeft Niels een hoop wensen en eisen. Die kun je lezen in onderstaande tabel:
Huidige /vorige auto's: | Renault Mégane, Mitsubishi Outlander, Ford Mondeo |
Koop / lease: | Kan beide |
Zakelijk / privé: | Zakelijk |
Budget: | € 65.000 inclusief opties |
Jaarkilometrage: | Meer dan 50.000 km per jaar |
Brandstofvoorkeur: | Diesel |
Reden aanschaf andere auto: | Tijd voor een upgrade |
Gezinssamenstelling: | Vrouw, 2 kinderen, 2 grote honden |
Voorkeursmerken/modellen: | Volvo, BMW, |
No-go modellen / merken: | Aziatisch |
Algemene tip: kijk naar een voorraad auto.
Je gaat enorm veel kilometers rijden. Dan wil je natuurlijk een auto het liefste samenstellen. Maar heb je nagedacht over een voorloopauto (Jahreswagen) of dealerdemo? Dan heb je het over jong gebruikte auto’s met heel weinig klilometers. Deze auto’s hebben een paar voordelen. Ten eerste de prijs: die is aanzienlijk lager. Qua uitrusting heb je juist weinig te wensen: vaak zijn deze modellen zeer compleet. De garantie hoeft zeker geen belemmering te zijn. Vaak kun je de garantie uitbreiden als je het onderhoud bij de dealer blijft uitvoeren. Gezien de kilometers die je maakt, raden we je sowieso aan dat te doen. Omdat de eerste eigenaar zakelijk is, kun je alsnog de BTW terugvorderen. Scheelt toch weer.
Wat mis je door de no-go’s?
Je hebt geluk, veel Aziatische merken doen niet maar aan diesels in dit segment. Er is echter een olifant in de kamer en dat is de (adem in) Mazda 6 SportBreak SkyActiv-D 2.2 184 Signature (adem uit). Voor minder dan 60K ben je dan klaar. Stiekem rijdt de Mazda 6 op diesel aanzienlijk fijner dan de versies met benzinemotor. De Mazda 6 loopt al behoorlijk wat jaartjes mee, maar weet zijn leeftijd goed te verbergen. De auto droogt goed op. Echt grote nadelen kent de auto niet. Behalve dan dat de Sedan fraaier en veel langer is dan de korte, gedrongen wagon. De Mazda 6 doet behoorlijk Europees aan, dus de auto is het overwegen waard.
Skoda Kodiaq RS Business 4×4
€ 63.630
Als we alle wensen en eisen op papier nalopen, dan kom je met de Skoda Kodiaq RS enorm goed in de buurt. De auto is zeer ruim, zonder dat je in een asbak komt voorrijden. De ‘RS’-behandeling is minder ingrijpend dan dat deze klinkt. Qua uiterlijk is ‘ie lekker dik, het interieur is goed voor elkaar en de motor is lekker ‘los’. Het is geen budget-BMW X5 M. De motor levert 240 pk en nog belangrijker: 500 Nm. In combinatie met de automaat is het een prettig rijdende auto. Spannend wordt het echter nooit. Het is natuurlijk nog altijd een grote auto. Als je even wacht totdat de Skoda Superb met deze motor komt, dan heb je betere prestaties, een lager verbruik en een prettiger rijdende auto. Maar als je de zitpositie kan waarderen en gewoon een auto wil die alles kan: De Kodiaq is een prima alleskunner. Qua prijs valt ‘ie in het budget. Er hoeven niet veel opties meer op en de opties die erop kunnen zijn betaalbaar.
Peugeot 508 SW GT BlueHDi 180
€ 61.590
Je hoeft niet je complete budget stuk te slaan op een auto. De Peugeot 508 zit een beetje tussen de middenklasse en het premium segment in. Zeker in vergelijking met zijn voorgangers. Zeker in deze GT-uitvoering. Dan is het gewoon een heel dikke auto. De 180 pk diesel is gekoppeld aan achttraps automaat (van Aisin) en dat is een fijne combinatie. Qua prestaties en verbruik is het een mooi compromis. De rijeigenschappen zijn typisch Frans: een fijne mix van comfort en sportiviteit. Je kan altijd harder dan je denkt een bocht door, maar stuiteren wordt het in de 508 niet. De SW ziet er ook nog eens fraai uit. Ondanks de rijke uitrusting merk je dat het interieur niet op het niveau is van een Audi of BMW. Maar dat zie je ook zeker terug in de prijs. Tip: neem een rode.
Renault Espace dCi 200 Initiale Paris
€ 64.500
Waarom niet even van de gebaande paden afgaan. Als je veel ruimte, comfort en uitrusting wenst is de Renault Espace bijkans onverslaanbaar. Ook de topdiesel met 200 pk is geen racemonster. Heel sportief is de auto ook niet. Maar als zeer vlotte en luxe cruiser is de auto erg geslaagd. Qua concept doet de auto wat denken aan de DS5, niet aan de oude MPV’s van weleer. Dat merk je ook aan de ruimte, want voor een Espace is de ruimte achterin minder groot. De Initiale Paris uitvoering betekent dat je zo ongeveer alle opties hebt die mogelijk zijn.
Volvo V90 D4 Inscription
Voorraad
Vind je het gek dat het hele land vol staat met Volvo’s? Ze hebben hun segmentatie perfect voor elkaar. Ze zitten net onder de Duitsers qua prijs, maar je krijgt daar meer uitrusting voor terug. De V90 in Inscription uitdossing is aanzienlijk rijker uitgerust dan een vergelijkbare Audi of Mercedes. Het interieur van de Volvo is kwalitatief bijna net zo goed, maar ziet er veel gelikter uit. Je hebt veel minder het gevoel in een karig ‘instapmodel’ te rijden, wat natuurlijk ook het geval is. Er is voornamelijk gekozen voor comfort, geen valse vorm van sportiviteit. Wees er wel snel bij, want Volvo is bezig met een kruistocht tegen vlotte auto’s (die meer dan 180 km/u/ lopen) en rijden op diesel. Let op: Volvo stopt met diesels, ook voor de V90. Je zult dus moeten kijken naar een demo of showroom auto.
BMW 520d Touring Corporate Executive
€ 64.677
Het verschil tussen D segment en niet premium en E segment en wél premium is werkelijk enorm qua prijs. Tenminste, als je op papier kijkt wat je krijgt voor je geld. In het echt moeten we dat relatieveren. De uitrusting is niet bizar luxueus, maar alle veiligheidsitems zitten erop. Een 5 Serie samenstellen in de BMW configurator is als shoppen bij de Albert Heijn. Je hoeft niet duurder uit te zijn, maar je hebt zo veel leuke dingen om uit te kiezen. De motor is echter een pareltje. De 2.0d levert 190 pk en is in combinatie met de achttrapsautomaat van ZF een fijne en zuinige combinatie. De perfecte auto voor vele kilometers. Ook lekker: alle ruimte en achterwielaandrijving. Nadelen? Een of twee opties en je zit boven het budget. Als je de uitrusting van de BMW gelijk trekt met die van de Peugeot, zit je zo op 85 mille of hoger.
Alfa Romeo Stelvio 2.2 JTD Ti
€ 66.635
Misschien wel de sportiefste auto in dit rijtje is een, eh, SUV. De Alfa Romeo Stelvio is de SUV voor de mensen die houden van de rijkwaliteiten van een sportieve sedan, maar van hun vrouwe een SUV ‘moeten’. De Stelvio heeft achterwielaandrijving, is niet zo gek zwaar en heeft een redelijk potente motor onder de kap. Een van de zwakke punten van de Stelvio was het interieur, waar er wat delen niet al te fraai waren afgewerkt en de wat eenvoudige infotainment. Goed nieuws: beide punten zijn aangepakt voor 2020! Alfa heeft geregeld leuke uitvoeringen in de aanbieding, die zeker de moeite waard zijn. De Ti is helemaal dik en voorzien van de meest gangbare opties. De Stelvio Sprint is ook de moeite waard om te bekijken.
Jaguar XF Sportbrake 20d Premium Sport Edition
€ 63.680
Voor de Jaguar geldt min of meer hetzelfde als voor de BMW. De Jaguar is is eveneens een E-segment auto en bijzonder premium. Toch zijn er wel wat verschillen. Ondanks de gelijkenissen, voelt de BMW sterker en lichter aan, wat ook zichtbaar is in de technische gegevens. Standaard heb je 163 pk en een handbak, als je kiest voor de 180 pk versie met automaat, ben je gelijk een stukje duurder uit. Hetzelfde geldt voor de opties. Tja, dat is de prijs de je betaalt voor premium. De XF is wel een dijk van een auto om mee te rijden. Het onderstel is geweldig. Oh, en een speciale vermelding voor het koetswerk. Het is misschien wel de gaafste stationwagon van het moment.
YOLO: Volkswagen Phaeton V10 TDI 4Motion
€ 17.500 (Dld.)
2005
80.000 km
Het is bizar om te zien dat je voor een kleine 70 mille geen ‘fatsoenlijke’ nieuwe auto kunt kopen. Nog niet zo lang geleden zou je zeggen: Audi A6 Avant 3.0 TDI quattro met een paar pakketten en opties. Tegenwoordig heb je een viercilinder in een relatief normale uitvoering. Voor een echte luxe diesel moeten we terug. De dikste diesel was geen Audi, BMW of Mercedes, maar een Volkswagen! De Phaeton 5.0 TDI 4Motion heeft alles: vermogen (313 pk), koppel (750 Nm) en een bizar luxe uitrusting. Een kale V6 is te vinden, de meeste V10’s zijn zeer luxe. Verkijk je er overigens niet op: die 5.0 TDI is niet bijzonder zuinig en qua betrouwbaarheid kent het blok zijn issues. Maar op de snelweg zijn er weinige auto’s waarin je zo zelfverzekerd en relaxed voelt.
Wil jij ook advies over je volgende auto? Vul dan dit formulier in, waarbij je ons voorziet van alle relevante gegevens. Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!
fanboy zegt
Ah voor 65K een nieuwe luxe diesel kopen, als afschrijving een van je grootste hobby’s is.
SpiderIV zegt
en daarom ook het advies “voorloopauto of dealerdemo”. Met zoveel KM’ers per jaar is een benzine ook geen optie qua afschrijving dus gewoon een diesel, kop eraf waarmee je snel 10-15k bespaart en doorrijden tot 300 of 350.000km. Met even zoeken vind je ook een 2 of 3 jaar oude met weinig KM’ers en dan is je afschrijving nog lager.
flutterby zegt
@fanboy: precies, kijk je naar dat bedrag of iets minder met ongeveer twee jaar ervaring dan komt er pas écht leuk spul voorbij. Een nieuwe 520d of een een gebruikte 550d, ik zou het wel weten..
frederik zegt
@flutterby: Nou inderdaad. Een 535d mag ook.
techniekmeneer zegt
@fanboy: Als je écht fan van afschrijving bent kies je dan ook nog voor de Peugeot of de Renault… Dik 60k… Die dingen zijn de helft waard als je ze de showroom uit rijd.
mashell zegt
@fanboy: als je zoveel kilometers maakt heeft dat een economisch doel en kun je die afschrijving wel door factureren.
dutchneon zegt
heel slim willeme! de dikste yougtimer die je maar kunt bedenken, met de laagste dagwaarde (veel afschrijving)…..
Dan kom je inderdaad vrijwel meteen bij de pheaton uit.
En alleen de btw verrekening tikt nog wat door vanwege de nieuwprijs.
Maar als je bijtellig gaat betalen over zo’n nieuw hok voor 60k ben je naar mijn idee goed gek….
Rob zegt
De Nederlander in mij zegt; haal voor de helft van het budget de mooiste Skoda Superb die je kan kan vinden.
Maar aan de andere kant, waarom jezelf niet trakteren? En in dat geval zou ik gaan zoeken naar de mooiste Audi A7 die er te vinden is.
Deze bijvoorbeeld; https://www.autowereld.nl/audi/a7-sportback/3-0-tdi-quattro-218-pk-s-line-acc-head-up-massage-stoelkoeling-bruin-leder-27275118/details.html
c4seum zegt
@Rob: m m m maar de tweed grote honden dan? ?
Paul58 zegt
Uit dit lijstje zou ik voor de Stelvio of de 520D gaan! Lijken mij de leukste auto’s qua (sportief) rijden en comfort. De Stelvio misschien wat ‘specialer’ en de 520D lijkt mij gewoon een dijk van een auto.
viezefreddyw zegt
Voor dit geld weet je de knapste E-klasses en 5-series te vinden met weinig kilometers en vele opties. Dit bijvoorbeeld;
https://www.autoscout24.nl/aanbod/mercedes-benz-e-350-estate-d-premium-amg-aut9-panoramadak-distronic-diesel-wit-8eb0d62b-1672-4d3b-be6b-09775012fcb9?utm_source=ios-share&utm_medium=copy_link&utm_campaign=share
https://www.autoscout24.nl/aanbod/bmw-530-touring-530d-high-executive-diesel-zwart-7fb3b531-3acd-470e-81bf-79e629752ebc?utm_source=ios-share&utm_medium=copy_link&utm_campaign=share
Ik zou het wel weten.
elemento zegt
@viezefreddyw: ik begrijp ook niet waarom je 60k voor peugeot wilt neertellen. Liever paar duizend op de teller en een Duitser
berlinetta zegt
Raad jij nou een 5-serie aan? ;)
viezefreddyw zegt
@berlinetta: Je verwacht het niet he?! Vind het inderdaad nog steeds geen mooie auto, maar natuurlijk wel een uiterst fijne metgezel. Comfortabel, snel, zuinig, luxe, ruimte etc etc.
mp014 zegt
@viezefreddyw: die 5 is inderdaad gewoon af! Wat een pracht bak.
romeoalfa zegt
Ik zou voor een GLC350d (voorraad) gaan.
grasvreter zegt
Ik zou sowieso voor de volvo of bmw gaan. Ga je absoluut fijner in rijden dan zo’n frans hok of skoda met extreem lelijke velgen.
karhengst zegt
@grasvreter: En wanneer de 5-Serie of V90 boven budget is wanneer de gewenste opties worden meebesteld kan er altijd nog een 3-Serie of V60 worden besteld. Ook daarmee kom je weinig tekort.
Met zoveel kilometers ga je meestal niet voor de standaard stoelen en audio.
moveyourmind zegt
De V90 voor het interieur en de schitterende voorkant. Alleen vind ik de achterzijde wat minder, het lijkt wel of die met een heel andere designvisie is ontworpen als de voorzijde.
Wat dat betreft is de BMW 5 serie veel harmonieuzer en tijdlozer. Die ziet er over vijf jaar nog steeds mooi uit, en over vijftien jaar ook. Én past qua uitstraling ook heel goed als zakenauto van een zelfstandig ondernemer.
sleepyj zegt
Ik zou voor de yolo gaan. Vooral als je dat geld op een auto kan stuk slaan. Zo’n apparaat rijd ongeëvenaard goed in enorm veel luxe. En je hebt knopjes, fysieke knopjes, een hele boel knopjes, ipv zo’n naar touchscreen. Koop zo’n ding, laat m voorkeuren, zodat het dubbeltje met meer waarschijnlijkheid jouw kant opvalt. En als het mee zit houd je een hoop geld in beheer en rijd je als een vorst rond.
winniedepooh zegt
Voorkeur: Volvo
No-go: Aziatisch
Sinds 2010 is Volvo in handen van de Chinezen, dus dat wordt een oude Volvo dan ?
karhengst zegt
@winniedepooh: Gelukkig oogt hij Zweedser dan Duitse auto’s Duits ogen tegenwoordig. Al geldt dat niet voor de hier genoemde modellen.
Loek zegt
@winniedepooh: grappig, maar het zou je sieren om je eens er wat meer in te verdiepen. Dan kom je erachter dat Geely voor het geld zorgt en de besluiten door Zweden worden genomen. Vinger in de pap of niet, een Volvo is net zo Chinees als een BMW of Mercedes dezer dagen.
alcantara zegt
De voorkeursmerken Volvo en BMW zijn wel zo’n beetje elkaars tegenpolen qua rijgedrag.
lekkerlinksrijden zegt
@alcantara: inderdaad, tussenweg de Mercedes E klasse, een kennis van mij heeft er 1 en het rijdt ook erg goed, zeker als je 50k in het jaar doet.
kruij zegt
Ik rij 60k per jaar elektrisch.
Groninger zegt
@kruij: taxi schiphol?
unknown32 zegt
@kruij: ik rij 100k diesel en bezine:-)
flutterby zegt
@kruij: wil je een applaus? Dat is kinderspel met een Tesla.
ger_dekker zegt
dan ben je zo,n beetje het hele jaar bezig om je auto op te laden. vreselijk! En dan ben je ook nog eens snel door je accu pakket heen, kosten 35k voor vervanging. Elektrisch rijden gaat hem niet worden, de afschrijving moet nog zichtbaar worden en dat is geen leuk verhaal kan ik je vertellen. Het zal niet lang meer duren voordat de bewuste electra rijder tot een nieuw inzicht komt en weer lekker over stapt op een dikke diesel of benzine auto. Dat is echt het goedkoopste en minst milieu vervuilend voorlopig.
fransananas zegt
@ger_dekker: je doet je naam eer aan Ger. Welkom in 2020.
flutterby zegt
@ger_dekker: 2015 belde, ze willen hun argumenten terug.
dutchneon zegt
Wat een wijsheid….
– als je 350km op een dag hebt gereden moet je wel laden, doe dat tijdens een lunch of aan het einde van de dag thuis en je merkt er niks van.
– als je 50k per jaar rijd bespaar je aan brandstof zomaar 6000 euro aan brandstof en MRB
– de accu’s in een Tesla zijn langer probleemloos als de autos hierboven
– Juist als je veel rijd gaan die accu’s lang mee!
– de afschrijving is juist veel lager als bij de brandstof auto’s, daarvan weet je dat ze over 6 jaar onverkoopbaar zijn
– de diesels zijn inmiddels al vrijwel onverkoopbaar ;)
jpoers zegt
@kruij: ik snapte ook niet het argument dat je met 50k per jaar niet elektrisch kan. Als je op plaatsen van bestemming/thuis kan laden sta je niet elke week met zo’n stinkende dieselslang in je handen.
mashell zegt
@jpoers: hangt er een beetje vanaf. Is je rayon Nederland dan gaat elektrisch prima. Is je rayon Europa dan is het (nog lang) niet realistisch. In Nederland zijn de afstanden veel korter en de laad voorzieningen veel beter dan in de rest van Europa.
Groninger zegt
Die Skoda Kodiac is wel mooi en zal vast prima rijden. Maar zoals @viezefreddyw al zegt kan je voor dat geld ook een hele dikke duitse premium wagen rijden.
lekkerlinksrijden zegt
@groninger: Kodiac mooi? Nee sorry, alles behalve mooi
Groninger zegt
@lekkerlinksrijden: smaak verschilt natuurlijk ;)
unknown32 zegt
De BMW! Een 520d rijdt goed en is betrouwbaar. Ik zie nergens een Mercedes? Die zijn pas echt betrouwbaar en rijden subliem!
henkp1 zegt
No-brainer: Renault Espace natuurlijk. Ruimte, comfort, grand tourisme, alle luxe die je kunt bedenken. En nog meer. Met 200pk en dieselkoppel snel zat, zeker in het huidige verkeer. Degelijk en betrouwbaar. Mooi.
Crosscabouter zegt
@henkp1: en misschien wel onderhandelbaar, want ze schijnen niet te verkopen… Anders idd een jonge demo / 508 GT
henkp1 zegt
Inderdaad, in Nederland is de Espace niet bepaald een verkooptopper. Onterecht naar mijn idee, want het zijn echt hele fijne auto’s en , relatief, niet duur. Voor het geld dat een Espace kost, kom je bij een ander merk niet/nauwelijks terecht.
wimof zegt
Een grote wagen. 1 vrouw, 2 kinderen en 2 grote honden = Volkswagen Caravelle !
henkp1 zegt
Niet handig, te groot en je kan er de meeste parkeergarages niet mee in.
berlinetta zegt
Ik was voor een tweedehands bomvolle E220d gegaan. Die biedt alles luxe die je je maar wenst, is comfortabel, snel genoeg en heeft een joekel van een bagageruimte.
pcooperworks zegt
V90, comfortabele km-vreter met prima uitrusting voor redelijke prijs, aanrader
jorden zegt
Scania
jmeverts zegt
62K voor een peugeot 508 ??
rfocus zegt
https://www.autoscout24.nl/aanbod/bmw-330-330d-m-sportpakket-6-cilinder-led-navigat-diesel-blauw-fa1dd979-57c3-4da4-ada6-0ce6d371ac27?cldtidx=2&cldtsrc=listPage
alloallo zegt
Mijn 1e reactie was Skoda of Alfa, maar uiteindelijk zou ik toch kiezen voor de Jaguar.
Prachtige auto en je rijdt iets bijzonders.
johnwaters zegt
De 508SW omschrijven als een ruime auto is totaal van de pot gerukt. De auteur van dit artikel heeft duidelijk zijn huiswerk niet gemaakt en heeft duidelijk nog nooit achterin een 508 gezeten. Iemand een Phaeton adviseren doe je enkel als je die persoon door en door haat en financieel wilt kapotmaken.
willeme zegt
@johnwaters: ik ben langer dan jij, maar kan redelijk goed zitten in een 508. Qua ruimte is het beter te doen dan een Audi A5 of BMW 4 Serie GC. De kinderen zijn geen twee meter… De honden zijn wel groot btw ;-).
Dankzij een ernstig gebrek aan gevoel voor ironie, leg ik graag uit wat YOLO inhoudt: een financieel onverstandige keuze, die wel erg gaaf is. Dus bedankt voor je ‘water is nat’ bevestiging ;-)
vaakbenjetebang zegt
Zoeken naar een jonge (ex-demo?) Mercedes E350d? Heerlijke reisauto.
rynnus zegt
Als je persé nieuw wil rijden zou ik gaan voor een 330e. De touring komt later beschikbaar maar voor 65k heb je echt een monsterdik aangeklede auto. Was toevallig laatst nog in de configurator gedoken…
https://imgur.com/Lsj5MwA
https://imgur.com/UWyLv3E
Als je wil kun je natuurlijk ook voor de 320d gaan, is voor jouw geval waarschijnlijk beter.
karhengst zegt
@rynnus: Er is zojuist een video live gegaan met een hoop argumenten tegen de 330e. Pak dan een 330d bij dergelijke kilometers.
Dizono zegt
Volgens mij heeft Wouter de oplossing als duurtester op z’n oprit staan: DS7 met BlueHDi 180.
goodvibrations zegt
Probeer iig de stelvio. Man wat rijdt die strak voor een SUV.
fransananas zegt
Model Y
laarhovenn zegt
Mercedes E klasse, de misschien wel beste keuze staat er niet bij
mondial zegt
Oude F11 525d. 40 k in de zak houden en klaar is kees. Toekomst van de diesel, de restwaarde, is koffiedik kijken.
Ot92 zegt
Gewoon een dikke Audi a6 avant met 3.0 bitdi.
goodvibrations zegt
Ongeacht welke het gaat worden probeer gewoon de Stelvio. Die rijdt wel zo extreem strak ??. Nog even “genieten” voordat alles elektrisch wordt.
goodvibrations zegt
@goodvibrations: sorry dubbele post.. ? 1e post kwam niet door leek het ff
jwst zegt
Jaquar prachtig, toch zou ik voor de bmw gaan. Of gewoon dikke e61 voor 20 en 20 voor super sevenachtig en 20 voor een AR spider
salademan zegt
5008 gt-line automaat. Heerlijk!
gewerengerrit zegt
Keuze zou zijn 5 serie of v90. Kort geleden de s90 ingeleverd, wat was dat een heerlijke auto voor lange afstanden naar klanten/kantoor. T rijdt als een slagschip.
Heb nu een Mazda6 als voorloop. T rijdt niet verkeerd, maar het is niet te vergelijken..
tjorque zegt
Ik zou voor een plug in Merc gaan in dit geval.
In een financiële renting.
alfapeter zegt
Geen Aziaat? Vooroordelen zijn een handicap!
jack_abarth zegt
Ik zou in dit geval voor een Mercedes V250 gaan met luchtvering. Laag genoeg om in parkeergarages te komen, dezelfde lengte als een beetje station, en het rijd eigenlijk gewoon heel goed. Het huidige interieur is met een paar opties ook werkelijk netjes, dus waarom ook niet. Honden kunnen dan gewoon achterin zonder dat heel je wagen gaat stinken of vol komt te zitten met haren.
pitapita zegt
Hier in het kleinste land van de Benelux is een Mercedes E220d spotgoedkoop in de lease met kortingen van rond de 30%, veel meer dan wat je op een 520d krijgt.
Zeker nu er net een facelift is aangekondigd, moet er toch wel ergens een goed aangekleed pre-facelift model in de showroom staan?
Voor de rest: Werkelijk, een Renault Espace?
https://www.autoblog.nl/nieuws/renault-van-franse-president-krijgt-pech-op-staatsbezoek-139961
e1000bmw zegt
Ik zou voor de Jag of Volkswagen gaan. Omdat het nét even anders is qua keuze.
denniyo zegt
Waarom staat de Peugeot 508 in deze lijst? We zoeken toch een ruime auto? Dat kun je daarvan bepaald niet zeggen! Zou zelf voor een E-klasse gaan of kijk eens naar een Jong gebruikte Land Rover Discovery Sport of een Jaguar F-Pace of mocht je toch liever Station willen koop een Skoda Superb Laurent & Klement, doen de looks er niet zo toe en is Ruimte een Pre ga dan voor een Volkswagen Multivan of Mercedes-Benz V-Klasse op grijskenteken met dubbelcabine.
Dutchdriftking zegt
Is het ook een optie om een gebruikte Duitse auto te importeren? Een 2 jaar oude 530d is wellicht heel goed te doen. Geen idee wat het doet met je bijtelling, maar in het juiste geval heb je heel veel auto voor je geld, en een bult garantie. Wel zo fijn…..
mustang750supersnake zegt
snap niet daf dr voor dit bedrag niks amerikaans bijzit… voor de helft heb je n hele dikke suv of pickup!