Een ruime gezinsauto voor een beperkt budget, dat zijn de woorden van Bas.
Bas rijdt op dit moment een Ford Fusion, maar die begint na 11 jaar en een slordige 275.000 kilometer toch wel op te raken. Z’n gezin bestaat onder andere uit steeds groter wordende kinderen en dus is een grote auto een must. De oudste meet overigens al 1 meter 90 en is nog niet uitgegroeid. Ook z’n teamgenoten van de voetbal zijn geen kleintjes en dus vindt Bas dat je ook achterin de auto goed moet kunnen zitten. Duidelijke punten waar we iets mee kunnen. We starten met het lijstje van Bas:
Huidige /vorige auto's: | Ford Fusion+ 1.4 |
Koop / lease: | Koop |
Zakelijk / privé: | Privé |
Budget: | circa 10.000 euro |
Jaarkilometrage: | 15.000 km + vakantie |
Brandstofvoorkeur: | Geen elektrisch/hybride |
Reden aanschaf andere auto: | kinderen worden groter + huidige auto begint op te raken |
Gezinssamenstelling: | Twee volwassenen, drie tieners en een hond. |
Voorkeursmerken /modellen: | 1) Alles wat door mijn vaste universele garage onderhouden en gerepareerd kan worden. 2) Enigszins volumemodel, i.v.m. beschikbaarheid van goede, betaalbare (sloop-)onderdelen 3) minimaal 5 echte zitplaatsen |
No-go modellen / merken: | 1e bouwjaar (i.v.m. kinderziektes) Auto's met dure ontwerpzwaktes |
Dat beperkte budget valt met 10.000 euro in dit segment ook wel mee, er staat genoeg tussen:
Skoda Superb Combi
De Skoda Superb is de grootste klasse en rationeel gezien misschien ook wel de beste. Voor 10.000 euro moet je misschien wat langer zoeken naar het juiste exemplaar, maar ze komen zeker langs. De sedan zal i.v.m. de hond misschien geen goede keuze zijn, maar met de combi zul je baden in ruimte. Er zijn in het eerste jaar wat problemen geweest, maar hij past te goed in je wensenlijstje om hem niet te vermelden. Mocht dit je keuze worden, check dan vooral ook het aankoopadvies.
Ford S-Max
Ford maakt over het algemeen goed sturende auto’s en dat geldt gek genoeg ook voor de grote S-Max. Hoog zwaartepunt en een behoorlijk gewicht, maar hij rijdt prima. Betrouwbare techniek en doordat de S-Max al in 2006 werd gepresenteerd is er ruim voldoende aanbod voor een net exemplaar. Aan ruimte geen gebrek, want bij de S-Max waren zeven zitplaatsen mogelijk. Oftewel: op zaterdagen kan het halve voetbalelftal in een auto.
Peugeot 5008
De enige Fransoos in dit lijstje en dat komt voornamelijk door z’n comfort. Een compleet andere belevenis om te rijden dan de overige keuzes. Voor sportieve rijders zal dit niet de juiste keuze zijn, maar grotere Peugeots hebben nu eenmaal altijd bekend gestaan om hun relaxt afgestelde comfort. Is geleverd als zevenpersoonsvariant en aangezien Peugeot geen premium merk is zijn de occasionprijzen in combinatie met een recenter bouwjaar ook zeer interessant. Goed zoeken naar het juiste model. De THP-motoren zorgde in de eerste jaren voor wat problemen in diverse PSA-modellen en MINI’s. De 5008 kwam pas jaren later op de markt en toen zou het opgelost moeten zijn. Garanties dat dit probleem niet meer voor zal komen kunnen ze niet geven en dus, zoals bij elke auto, een goede proefrit maken.
YOLO! Opel Zafira OPC
De leukste uit dit rijtje! Blinkt niet uit in brandstofverbruik, tenminste niet in positieve zin, maar heeft wel de potentie om je een glimlach van oor tot oor te bezorgen. Met het opvallende uiterlijk van een OPC is het niet bepaald een wolf in schaapskleren, maar toch zullen de meeste mensen ‘m onderschatten. Naast jezelf zal ook je zoon je waarschijnlijk dankbaar zijn als je deze kiest en hij z’n rijbewijs in bezit heeft.
Wil jij ook advies over je volgende auto? Mail dan naar tips-apenstaart-autoblog-punt-nl met het onderwerp Autoblog-Advies. Voorzie ons dan van de gegevens in de tabel en beschrijf duidelijk eventuele andere zaken die relevant zijn! Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!
martijn11 zegt
Doe mij maar een mercedes
SDM zegt
@martijn11: Om je toch aan het denken te zetten, welke dan? Voor 10.000 euro kan je inderdaad EEN Mercedes kopen. Maar bedenk dat er een gezin in moet en dat die het niet leuk vinden om langs de kant te staan omdat jij een hobby auto hebt gekocht.
Dutchdriftking zegt
Alfa 159…..
pjotr zegt
@dutchdriftking: binnenin aan de kleine kant. Je krijgt er geen 2x 1.90 achter elkaar.
Hupke zegt
@pjotr:
Je past met 1m90 zelfs niet op de voorste pasagierstoel.
boomhauwer zegt
@Hupke: niet overdrijven…
Zoepie zegt
@boomhauwer: Heb er ooit eens in gereden met mijn dubbele meter moest ik mijn hoofd schuin houden om er in te passen.
Hupke zegt
@boomhauwer:
Ik overdrijf echt niet, een van m’n maten heeft zo’n ding, en ik pas er niet in als passagier voor, sowieso zit ik tegen het dak en als er iemand achter zit met de knieen tegen het dashboard, op dat vlak is er in geen enkele wagen die ik ken zo weinig plaats, zelfs geen peugeotje of één of andere hatchback zoals een astra, ds4.
Dutchdriftking zegt
@pjotr: geen idee, de looks maken alles goed.
flos zegt
@dutchdriftking: zucht…
dirkiii zegt
@dutchdriftking: honda s2000?
kempenaer zegt
@dutchdriftking:
Iemand vraagt een ruime auto, jij zegt een alfa 159 en krijgt 77 duimpjes. Ik volg het niet.
Dutchdriftking zegt
@kempenaer: de 159 is altijd een goede optie in de rubriek ‘Ik zoek een nieuwe auto maar kan niet kiezen ‘ .
pjotr zegt
Fiat Croma: goed, goedkoop. Alleen niet veel verkocht in NL.
fmgarcia zegt
@pjotr: Zelfs al krijg je die bij een pakje boter zou ik nog neen zeggen.
deVia zegt
@fmgarcia: Fiat bij pakje Croma… I see what you did there
desjonnies zegt
@fmgarcia:
Inderdaad omdat je ook moet kunnen bluffen met een gezinswagen toch?
fmgarcia zegt
@desjonnies: Zeker, lekker stoer om te zeggen tegen je vrienden dat je auto niet spat!
desjonnies zegt
@fmgarcia:
Ben jij die gozer die achteloos een BMW sleutelhanger op de bar neergooit, vervolgens wordt uitgelachen omdat je bent vergeten je bromfietshelm af te zetten ?
fmgarcia zegt
@desjonnies: Nee meer het type dat op de fiets naar de kroeg gaat, zn sleutels kwijt raakt en op weg naar huis beter een helm had kunnen dragen. O en in de tussentijd heb ik wat gelachen met mn vrienden over een lompe autonaam die toevallig ook van een bekend merk is. Vind het niet eens zo’n hele slechte suggestie zo’n Croma.
fmgarcia zegt
@fmgarcia: Plakt wel lekker op de weg.
desjonnies zegt
@fmgarcia:
Gelukkig, je hebt humor !
En je kruipt niet bezopen achter het stuur !
fmgarcia zegt
@desjonnies: Een beetje cromazuipen kan geen kwaad inderdaad. Zolang je niet achter het stuur kruipt!
87sandyd zegt
@desjonnies: heeft niets met bluffen te maken, die auto is het gewoon niet….
basismobiel zegt
@pjotr: Creatief gedacht, hou ik van. Is momenteel dan ook al één van mijn lijst-toppers, want groot, goedkoop, bewezen GM-techniek (opel 1.8 ecotec motor, zelfde platform/onderstel als Vectra/Signum, 9-3, BLS) en Fiat onderdelen zijn in het algemeen niet duur. Laat de imago-ridders maar kakelen, bij het recht te roepen wat je denkt hoort ook de plicht om te denken over wat je roept =;0]
desjonnies zegt
@basismobiel:
U is een man naar mijn hart, inderdaad weescht wars van “wat ze zeggen”, en inderdaad voor uw budget is er een leuke Croma (wat overigens Italiaans chroom is; dus bakken en braden wij in chroom) en hier verder beneden wordt de C4 Picasso aanbevolen, ook een occasion toppertje waar vooral oudere mensen maar in BLIJVEN rijden !
Dus moeten dat wel goeie karretjes zijn !
Iets groot en Japans ( Neen mijn waarde NIET Koreaans, dat heeft er nog niet eens in de buurt gelegen) is over het algemeen ook altijd goed qua kosten en betrouwbaarheid..
Mar zo’n Croma is doodgewoon een hele mooie wagen, maar te praktisch en te doordacht voor hen die van bla-bla merken houden met 2840 pk onder de kap.
Succes !
ronnys zegt
@desjonnies: Die bla bla merken kunnen 3000pk hebben, meestal worden ze verkocht met een 1.niks met 10pk omdat RWD….
super zegt
@basismobiel:
schumacher reed in z’n ferrari tijd volgens eigen zeggen in een croma.
phaeton zegt
@super: Van een 156 GTA naar een Croma?
dailydriver zegt
@pjotr: croma… Is toch alleen voor bakken en braden?!!
LaLancia zegt
Hè? Normaal gesproken is ‘geen Franse auto’s’ toch een vereiste in deze rubriek?
deVia zegt
@LaLancia: Volgens mij inderdaad niet helemaal goed gegaan, ik zie ook geen no-go bij Aziatische merken?
rufctr01 zegt
@lalancia: nee hoor, deze durft waarschijnlijk wel verder te kijken dan zijn neus lang is en weet dat sommige Duitse merken helemaal niet zo goed zijn.
flutterby zegt
@LaLancia: blijft toch apart om uit te sluiten op afkomst of merk. Oké Franse auto’s zijn ook niet mijn voorkeur, maar er zitten zeker pareltjes tussen! Uiteindelijk wil je toch juist een advies waar je zelf niet aan gedacht had?
Zelf heb ik een 2015 Clio toegewezen gekregen en rijdt zeker prima! Had de auto vanwege het uiterlijk al nooit uitgekozen, maar de boordcomputer en entertainment systeem zijn wel rampzalig. Gelukkig went het wel na 25dkm.
super zegt
@LaLancia:
Is toch bij de grondwet verboden om onderscheid naar afkomst te maken?
desjonnies zegt
@LaLancia:
Die Lancia /Fiat/ Peugeot / Citroën MPV kan dan ook weer een aanrader zijn. mijn minder mooie schone zus heeft jaaaaarenlang met zo’n ding gereden en, behalve een lampje en een huupje af en toe, waren er nooooit grote kosten aan dat ding
Ze heeft hem weggedaan omdat’ie uit de mode raakte !
Echt waar, nam een kleine Audi A3 vijf deurs er voor terug en zou het liefste weer naar dat ding willen toe kruipen, comfort, ruimte en de beurt kost een fractie van wat uw ‘vriend’ de AUDI dealer rekent 1
tjorque zegt
@desjonnies: hey die ging ik aanbrengen!!
Ik heb elf jaar met een Citroën evasion rond gereden…
De 1.9td is onverwoestbaar, en kost vandaag minder dan een toiletbezoek in de cinema, of bijna toch…
Er valt goed sportief mee te rijden, althans dat heb ik jaren gedaan, of toch gedacht dat dat zo was…
Met 365000 km op de teller kon ik met wat moeite nog 1200km ver komen met een tank. Zoek maar eens een moderne monovolume van dat formaat die dat nog kan…
En ruimte, praktisch,… Een nummertje achter het stuur is zelfs mogelijk. (Niet al rijdend he!). Ik heb er een paar keer mijn motorfiets in gestoken om hem mee op reis te nemen… En de laatste jaren heb ik hem gebruikt om te verbouwen…
Vandaag zou ik de 2.0ct wel willen. full option, met lpg. En dan nog 8000€ overhouden om de komende 5 jaar benzine of gas en onderhoud te betalen…
Mijn evasion heeft me maar een echt probleem gehad, iets met de koppelingskabel die soms niet werkte, maar ik kon zonder koppeling ook rijden… Dus ik geraakte altijd van punt a naar B… Ik mis hem nog regelmatig.
phdg zegt
@desjonnies: juist voor de tweede keer een Lancia Phedra gekocht. Deze keer met 3 liter V6, vorige was met 2.2 diesel. De vorige heeft 200.000km aan mishandeling door mijn vriendin doorstaan en vijf zomers op een af naar zuid Italië met de “sleurhut” zonder noemenswaardige kosten (nieuwe koppeling en een slang van de turbo). Voor de rest vreet ie wel remmen een banden. Ben trouwens zelf ook tegen de twee meter en ben altijd blij dat ik in het weekend hiermee kan rijden een niet met de Zafira tourer…
voor de zafira was er trouwens een croma zwaar onderschatte wagen trouwens!!
volvo-s60-adept zegt
S-Max, maar alleen de 2.5T want Volvo.
petrolhead4life zegt
@volvo-s60-adept: want lekker 5 cilinder
jurdespotter zegt
@volvo-s60-adept: en even bij http://www.pumaspeed.uk langs gaan ;)
Smokey zegt
@volvo-s60-adept: Net een verkocht, was dé auto!
lincoln zegt
Lancia Phedra ..
Wel eentje met Panorama dak en automaat ..
Chiquer voor weinig gaat het niet worden ..
bluebird zegt
@lincoln: lancia delta oro ook goed?
lincoln zegt
@bluebird:
Ligt aan de afmeting van de hond ..
martinus zegt
MPV’s zijn goede keuzes. Als je gaat voor zo weinig mogelijk uitgaven.
[b]Honda Jazz [/b](kost weinig in onderhoud of wegenbelasting)
[b]Ford S-Max[/b] (reeds genoemd)
[b]Renault Espace[/b] (wat duurder in wegenbelasting, verbruik en onderhoud, maar erg prettige reiswagen
Wil je echt bijna niets uitgeven dan zou je ook nog kunnen kiezen voor een bijna nieuwe[b] Dacia Logant[/b] spartaans, goedkoop in de belasting.
pinut187 zegt
@martinus: Honda Jazz is een boodshappenauto….
martinus zegt
@pinut187: Klopt.
Maar je kan er wel achter jezelf zitten.
De [b]Mercedes B-klasse[/b] ben ik trouwens vergeten.
Een van de mooiere MPV’s.
pinut187 zegt
@martinus: jazz is geen MPV maar een subcompacte hatchback en waar moet de hond zitten? En de voetbaltassen?
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Honda_Fit
toyotafortuner zegt
@pinut187: een Jazz is in mijn opzicht toch echt een B-segment MPV.
pinut187 zegt
@toyotafortuner: Jazz is een subcompacte hatchback, en zeker geen alternatief voor een S-max of al het andere hier eerder genoemd. Waar moet de hond bv zitten?
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Honda_Fit
desjonnies zegt
@martinus:
Ik houd van Frans
Ik ben gek op comfort
Ik houd van out of the box auto’s
Ik houd van auto’s met een idee
Maar ik wil zelfs mijn grootste vijand nog niet een Espace aanraden, volgens mij zijn die dingen zwaar kwalitatief gedegradeerd en komen daar al die ‘Franse bakerpraatjes’ vandaan !
e1000bmw zegt
@desjonnies: misschien bedoelde hij de Espace 1?
Andere optie is de (Grand) Scenic
87sandyd zegt
@e1000bmw523i: hij heeft niet vertelt dat hij ook een knoop in z’n l*l heeft zitten. Dat koop je alleen als je zaad is overleden, anders niet
super zegt
goh, iemand met eisen die zich inderdaad lenen voor een adviesvraag ipv “ik ben te lui om te googelen naar duitse autos met minimaal 200pk”
MrHyde zegt
Zo herkenbaar: Daar hebben die ouwtjes van mij vroeger ook altijd mee gezeten.
Van bovenstaande lijst zou ik je van harte de S-Max aanbevelen. En dan het liefst de 2.0 of zelfs de Volvo 2.5.
Als je gaat rondkijken voor een C-segment auto, kun je ook de Laguna Estate overwegen. De laatste generatie was technisch gezien erg goed. Wel niet de ruimste.
De Mondeo Station was dat wel, en staat ook op hetzelfde onderstel als eerdergenoemde SMax.
Als je ruimte achterin wilt: De laatste Vectra Station stond op het verlengde onderstel ten opzichte van de sedan en GTS (net als de Signum) en had daarom ongeveer net zoveel beenruimte als een Superb. Maar is wel een verouderd model.
De Toyota Verso S zou ook kunnen voldoen. Ja, saaie wagen, maar het gebrek aan karakter wordt ruimschoots goedgemaakt doordat het zo’n probleemloze wagen is.
Uit Japan is ook nog de Honda FRV. Je moet ervan houden met z’n 6zitplaatsen. Maar wel een goede auto.
De Zweden hebben ook de V70. Maar in je budget zijn alleen oudere modellen beschikbaar, voordeel is dat dit de modellen van net voor de modelwisseling waren: Dus uitontwikkeld.
Tot slot nog de Amerikanen. De Caddilac BLS is eigenlijk een Saab 9-3. Omdat ‘Caddilac’ wel goedkoper dan z’n zweedse evenknie, maar omdat de techniek hetzelfde is (en ook weer verwant aan Opel) een prima yolo-advies. Wel niet super ruim achterin. Staat tegenover dat er (net als Saab) werkelijk voortreffelijke stoelen inzitten.
Wat extra opties dus, maar ik zou als ik jou was gewoon voor die S-Max gaan.
steef2 zegt
@MrHyde: Wat is volgens jou precies het D-segment? Want ik zou de Laguna Estate niet tot het C-segment rekenen. Verder denk ik dat je de andere auto’s van Renault, lees Espace en Grand Scenic, vergeet mee te nemen in je afweging. Mocht je echt een container willen kun je ook nog naar een 807 of C8 kijken al zou ik die beide niet aanraden omdat deze vaak met 5-bak geleverd zijn.
MrHyde zegt
@steef2: Je hebt gelijk, ik bedoelde D-segment.
Ik vind zelf de stoelen achterin (2e en 3e rij) genoemde Scenic en Espace erg tegenvallen. Lijkt op het oog redelijk wat beenruimte, maar die zittingen zijn zo ontzettend kort. Zelfs op de tweede zitrij. Nu is genoemde Laguna achterin ook geen ruimtewonder, maar uit betrouwbaarheids- en tevrednheidstest komt hij wel altijd erg goed.
steef2 zegt
@MrHyde: Daar heeft u dan weer gelijk in. De zittingen zijn inderdaad aan de korte kant maar ik kan u uit ervaring vertellen dat het vertoeven op de achterbank van een Laguna, Mondeo, A6 of 5008 geen pretje is. En ik denk dat de Espace daar toch punten scoort omdat deze toch drie ‘volwaardige’ stoelen heeft.
MrHyde zegt
@steef2: Ja, de Espace heeft ook het voordeel dat je er goed in de breedte kunt zitten. Veel auto’s zijn niet geschikt om ‘schouder-aan-schouder’ achterin te zitten. De eerste Superb had dat probleem bijvoorbeeld: Geweldig veel beenruimte. Maar door z’n voorgevormde stoelen/bank en ietwat beperkte breedte achterin niet geschikt voor 3 mannen achterin.
Dat probleem zul je in de Espace niet hebben.
lekbak zegt
@steef2: geen pretje is, of niet optimaal comfort?
Ik ben zelf redelijk lang en heb door mijn bouw altijd de grootste problemen met zitplaatsen. Maar bij die genoemde auto’s houd ik het gewoon een paar uur vol op de achterbank, of een paar dagen op vakantie.
Optimaal comfort is namelijk de grootste onzin en heb je echt niet persee nodig. Genoeg is genoeg.
87sandyd zegt
Het antwoord hebben jullie al gegeven. Wil je goed voor de dag komen, een lekker sturende ruime auto zonder teveel fratsen dan is de Ford S-Max de enige juiste optie. De rest komt bij lange na niet de buurt….
rufctr01 zegt
@87sandyd: pure onzin wat je hier zegt! Er zijn nog meer goede MPV’s waar je prima mee voor de dag kunt komen!
87sandyd zegt
@rufctr01: ja klopt, maar die voldoen niet aan de andere eigenschappen…jammer maar helaas. De S-Max is het gewoon, ask Vicky anders ff, die geeft je het antwoord wel
dutchcorvette zegt
Chevy van
premiumduitser zegt
Ik weet niet of je die OPC gaat lukken voor 10.000, maar een standaard tweede generatie Opel Zafira met een leuke motor is een prima auto. Kennis van me heeft er eentje en die is opvallend dik in de opties voor zo’n bedrag. rond de 10-12k krijg je een mooie met leren bekleding, cruise control, navigatie etc en het rijd niet verkeerd voor zo’n MPV. Hij heeft hem gekocht met 130.000 km en heeft nu 250.000 km op de teller staan en nog geen problemen behalve standaard onderhoud gehad. Dus als ik jouw was zou ik voor zo’n Zafira gaan!
mrrallycross zegt
Duidelijk de s-max
premiumduitser zegt
@fmgarcia bij een pakje Croma bedoel je?
thefmanl zegt
Renault espace, de 2.0T heeft rond de 180 pk en trekt goed op voor zijn gewicht (de standaard 2.0 is zo sloom als dikke stront tegen een berg op). Zee van ruimte en relatief weinig problemen. Je kan natuurlijk ook voor de v6 gaan. Enig nadeel is dat het een wat oudere auto is.
trustmeiamanengineer zegt
@thefmanl: de V6 is een heerlijkheid, maar zuipt als de neten, en weegt een goeie 1800kg, dus veel wegenbelasting. Maar wel een heerlijke reisauto, en verassend snel. Alleen gaat het met 1,90m+ moeilijk worden achterin. Ik zat met mijn 1,83m nog redelijk op de 1e zitrij. 2e zitrij kun je helemaal vergeten. Of moeders moet dus achterin plaatsnemen. ;)
thefmanl zegt
@trustmeiamanengineer: nu je het zegt ik was zelf aan de kleine kant en had veel ruimte, dus heb het denk ik een beetje verkeerd ingeschat ?
Rick-dos zegt
Dacia Duster of Dacia Logan MCV.
Of wordt hier ineens de neus opgehaald voor Roemeens/Frans spul?
Senne zegt
@Rick-dos: Een Logan MCV….
Gedraag je !
desjonnies zegt
@Rick-dos:
Goeie keus juist man !
clarkson zegt
De S-Max is ver VER uit de mooiste ruimtewagen. Plus hij heeft verschrikkelijk veel ruimte en comfort. Dus het antwoord zit hem al in de topicfoto.
rufctr01 zegt
Ik zou eens kijken naar Citroën C4 Grand Picasso, zijn goede auto’s en kunnen zeer luxe uitgevoerd zijn. En zeker het design kan nog jaren mee, totaal niet ouderwets.
mrbilzerian zegt
Even wachten op @gtwillem ?
toyotafortuner zegt
Een paar duiten in t zakkie:
Honda Stream/Shuttle.
Mitsubishi Grandis
Toyota Previa
Mazda5 of MPV
theiz zegt
@toyotafortuner:
Stream: ja
Shuttle: nee.
Ik heb een shuttle gehad, zijn geen onderdelen voor te krijgen. Zelfs niet nieuw.
toyotafortuner zegt
@theiz: Had het juist omgekeerd verwacht, aangezien een Stream wel erg zeldzaam is. Een Stream is een product die juist in plekken in Zuid-Oost Azië erg populair zijn.
pinut187 zegt
Mazda 5 heb je achterin ook nog twee opvouwbare zitplaatsen dus dan je met het voetbal team ook nog punten scoren, rijdt nog redelijk sportief ook. Zou zelf voor de Ford gaan maar de Mazda is zeker een goed alternatief.
Hupke zegt
Volvo xc90, LR discovery,…
Ik weet niet wat die dingen 2e hands doen, de audi q7 zal wrs wel wat te duur zijn maar de xc90 moet lukken?
spec zegt
Mitsubishi Grandis, Avensis Verso, Seat Alhambra, keus genoeg!
dracae zegt
Dit zijn natuurlijk gewoon goede suggesties, en in de reacties staan ook leuke.. maar uiteindelijk is kijken welke wij hier het beste vinden natuurlijk niet de manier.
Ga eens in jouw selectie ( uit deze suggesties?) rijden en kies degene die het beste bevalt.
Er gaat niks boven zelf rijden!
E34M5Touring zegt
C4 Grand Picasso. Zelf een tijd gereden, vond ik een fijne auto. En met 2.07m kon ik er prima in zitten. Zelfs achter mij had je dan nog ruimte. Probeer een mooie Exclusive of Ligne Business te vinden, die zitten goed in de spullen. Ik vind het persoonlijk ook een mooie auto. Ford S-Max vind ik ook mooi. Rijdt erg goed. En heeft fijne stoelen. Zeker als je lang bent. Mazda 5 is ook een optie maar dat moet je wel mooi vinden. Rijdt fijn maar wel wat korte zittingen. Schuifdeuren zijn wel prettig met in en uitstappen. En een prettig stoelensysteem.
db87 zegt
Zafira OPC natuurlijk!
kennone zegt
Dodge Ram Hemi op gas? Volgensmij zijn die dingen betaalbaar en dat noem ik meer voor mannen dan een mpv..
lekbak zegt
@kennone: alleen betaalbaar als je ondernemer bent. Dan heb je die enorme wegenbelasting niet.
steef2 zegt
@Robbert01 Weleens achterin de 5008 gezeten? Dan denk ik dat je hem niet in dit lijstje gezet denk ik. Ik ken er met mijn 1.75 niet goed zit en met zat met m’n kruin tegen het panoramadak aan. Ik verbaas erover dat er geen Renault Espace (of Scenic) tussen staat.
inbedrijf zegt
Eehhmm volvo v50?
frankmercedesbenzz zegt
1.6 THP de slechtste motor ooit gemaakt!
rufctr01 zegt
@frankmercedesbenzz: slechter dan een TSI kan niet!
frankmercedesbenzz zegt
@rufctr01: de THP motor ia slechter dan de TSI motoren.
frankmercedesbenzz zegt
@frankmercedesbenzz: de THP motor is slechter dan de TSI motoren.
rufctr01 zegt
@frankmercedesbenzz: meningen verschillen.
tjorque zegt
@frankmercedesbenzz: om ter roeptoeterst?
taxitom2 zegt
Mooi dat dit het advies is, ik heb dezelfde keuze gemaakt, de superb combi.
Super tevreden.
Frappant is dat mijn 2e keus ook op de S-Max viel.
w0o0dy zegt
Als het budget het toelaat zou ik een Toyota Verso van de tweede generatie zoeken (de Corolla verso telt niet)… Oh wacht dat heb ik al gedaan.. Top ding. Meer opties hoef je eigenlijk niet te bekijken. ?
w0o0dy zegt
En om de zoektocht wat te bespoedigen: toptip net iets boven budget maar daar valt vast over te praten. http://m.autoscout24.nl/anbod/toyota-verso-18-vvt-i-business-navi-ar-camera-enz-benzine-blauw-282607245
moveyourmind zegt
Ik zou voor een stoere Zweed gaan…
Gewoon een grote Estate in plaats van een kleine MPV. Net zoveel ruimte voor de passagiers en een veel grotere bagageruimte.
Een mooie Saab 9-5 Aero Estate bijvoorbeeld…
Of een heerlijke Volvo V70 5-cilinder…
Enige nadeel is dat de meeste exemplaren al veel kilometers gereden hebben, daar zijn ze tenslotte voor gemaakt. Maar met een budget van € 10.000 moet het makkelijk lukken om er één met een wat bescheidener kilometerstand te vinden. Én om nog een duizendje of wat over te houden voor toekomstig onderhoud… En als dat meevalt houdt je er een leuke vakantie voor vijf man aan over…
Mika_Hakkinen zegt
Serieus @robbert01.. je gaat toch niemand een 5008 aansmeren/wensen, kom op.
Ford S-max en de Superb zijn goede voorstellen!
basismobiel zegt
Bedankt alvast redactie en reageerders. Heb naast de gebruikelijke onzin (Audi Q7, really?) en ongebruikelijke onzin (Dodge Ram HEMI met LPG, “don’t think outside the box, think like there is no box”) ook een aantal bekende suggesties voorbij zien komen die ik zelf al op mijn shortlist had staan (S-Max, Croma, 5008, Zafira). Daarnaast ook een paar konijnen uit de hoed zien komen waar ik nog niet aan gedacht had (Mits. Grandis en MB B-klasse bijvoorbeeld) of waar ik niet eens naar gekeken had omdat ik ze veel te duur achtte (Skoda Superb).
Ik ga eens een avondje huiswerk maken, de cijfers willen ook hun gelijk halen tenslotte…
(De team-taxi betreft overigens geen voetbal-elftal maar een boulder-club, en ‘voor mannen’ betekent dat mijn vrouw en dochter zich er ook prettig in moeten voelen, maar vooruit: dichterlijke vrijheid moet je de redactie toestaan)
taxitom2 zegt
@basismobiel: ik zweer het, van een superb ga je geen spijt krijgen, ik heb m nu een half jaar in bezit (1.4 tsi) van ’10, met 80k op de teller, en telkens als ik buitenstap, krijg ik een grijns op mijn gezicht. Zo’n grote bak, voor zo “weinig” geld
gtwillem zegt
Ik zal diesel niet aanraden met 15k per jaar, zeker als het een grotere auto word betaal je wel érg veel wegenbelasting. Daarbij zou ik ook uitkijken met té oude auto’s of te hoge kilometer standen. Op AutoBlog is een 15 jaar oude Alfa 166 met 5 ton op de klok een betrouwbare auto, maar in de echte wereld is het recept voor problemen. Controleer de onderhoudshistorie, uiteraard. Voor 10k kun je een prima auto vinden, maar je kan ook een kat in de zak kopen.
Ok, we trappen af met de meest logische keuze. Dat is de Seat Alhambra 1.8 20VT Stylance. Een no-nonsens MPV. Niet bijzonder mooi, maar een goed werkpaard. Voor 10k heb je een model uit 2009 met anderhalve ton op de klok. 1.8T motor is niet spannend, maar wel prettig in de omgang. Net als de auto zelf. Het is gewoon een comfortabele mensen vervoerder. Puur functioneel en rationeel gezien de beste keuze. Technisch gelijk aan de VW Sharan en Ford Galaxy, dus onderdelen is geen probleem.
Een maatje kleiner heb je de Toyota Corolla Verso. Betrouwbaar met een hoofletter B. Voor 10k heb je een fijne 1.8 Linea Luna met weinig kilometers. Persoonlijk zou ik de 5008 compleet negeren en de Toyota bekijken als betrouwbaar transport je ding is. De Peugeot is mooier, dit is beter. Heb er zelf een paar keer mee gereden en het valt niets tegen, in zijn klasse gewoon de betere aanbieding.
Ok, dan nu een onorthodoxe keuze, namelijk de Fiat Croma 2.2 16v Corporate Edition. Ja, een Italiaan. Maar eentje van ná de facelift, dus behoorlijk uitontwikkeld. Daarbij is het blok van GM. Ooit eentje een dag meegehad en het viel niets tegen. Ik ben zelf erg groot en zat er prima in (iets wat bij de Alfa 159 onmogelijk is). Daarbij heb je voor 10k een exemplaar uit 2008 met nog geen ton op de klok.
Als je de Croma noemt, is er natuurlijk het Duitse alternatief, namelijk de Opel Signum 2.2-16v Executive. Ook hierbij de laatste uit de serie. Net als de Croma een enorm ruime auto. Rijdt gewoon goed, dankzij de lange wielbasis verrassend stabiel en comfortabel op de snelwegen. Ik vind zelfs het model wel wat hebben. Het is technisch gewoon een Vectra, (net als de Croma eigenlijk). Voor 10k heb je de laatste uit de serie met alle optie, en de kilometers onder de ton.
`Wil je erg lang doorrijden met je auto, ga dan voor de Volvo V70 2.4 Edition. In Nederland een ware publiekslieveling. En terecht, want het zijn fijne en karaktervolle auto’s. Voor 10k heb je een heel laat model van het vorige type uit 2006 met ongeveer een ton op de klok. In Nederland zijn er vele specialisten die zich bezig houden met het rijdend houden van deze auto’s. Stoelen zijn erg fijn, en met een beetje mazzel heb je die top-audio erin zitten.
Yolokeuze:
Als je ruimte belangrijk vind, en iets voor onderhoud en kosten reserve kunt houden kun je doen wat ik gedaan heb: een Audi A8 met (relatief) weinig kilometers uit 2006. De grootste afschrijving heb je al achter de rug. Verbruik ligt wat hoger maar met 15k is het te overzien. Maar de ruimte is echt waanzinnig fijn, en het comfort hemels. Let op de staat van de automaat en de luchtvering. Tip, de 3.2 V6 zonder quattro: rijdt al opperbest en de kosten zijn te overzien. Altijd gaan voor het model met de single frame grille: daar zijn de kinderziektes uit.
Succes met de keuze!!!
e1000bmw zegt
@gtwillem: waar laat hij die hond in de Audi…?
gtwillem zegt
@e1000bmw523i: Ik heb zelf een ‘L’, en Loebas past gewoon in de voetenruimte achter ;-).
clarkson zegt
@gtwillem: Een croma aut. Is inderdaad een fijne wagen. Heel erg fijn zelfs! Best een goeie keuze inderdaad.
ater zegt
S-MAX 2.5t. Perfecte bak
parker zegt
Ik zou met een zoon van 1.90 BESLIST GEEN mpv kopen omdat de achterstoelen daarin altijd een concessie hebben moeten doen omwille van de derde zitrij met als gevolg dat de zitting te kort is en de stoel te smal/klein. Met 1.90 zit je achterin alleen normaal in een Superb en anders krapper aan in een Mondeo. Dus juist géén Smax, 5008, Espace: alle achterstoelen daarin zijn gemaakt voor kinderen tot 15 jaar, als volwassene zit je daarin ronduit slecht.
dailydriver zegt
Een Renault Espace. Met de 2.5 a 3 liter V6. Ruim en stil. Iedereen een eigen stoel en beenruimte en veel bergruimte.. En makkelijk te verwijderen indien noodzakelijk is. Vaak rijkelijk ook uitgerust.
dolledries zegt
OPC
ar156sw zegt
Geen idee of ze goed/betrouwbaar zijn, maar een Chrysler (Grand) Voyager? Lijken me best ruim en zijn onder de 10k met redelijke km standen wel te vinden…
olivier420 zegt
@ar156sw: Ja! Chrysler Grand Voyager helemaal priem. Thuis vroegah met z’n zessen, dat was de enige mogelijkheid waar iedereen goed kon zitten (alle mannelijke gezinsleden 1,90+, we dronken veel melk). Zat geweldig, veel luxe en een ruimte ongekend (zeker latere modellen met stow-go systeem).
Volgens mij zijn ze inmiddels wel ietsje onbetrouwbaarder, maar ach!
basismobiel zegt
@ar156sw: Had ik nog niet aan gedacht. Echterrrr…. een verbruik van 1 op 5,5 in de bebouwde kom? Mwah. Zoek toch nog even verder.
ar156sw zegt
@basismobiel: Oei, ja, en dat is dan nog de opgegeven waarde neem ik aan :P
vonklausenburg zegt
Een Volvo XC90.
kingdante zegt
Subaru legacy outback.
tjorque zegt
Ik dacht eerst ook, ja een S-max, met z’n 2.5t vijfcilinder da’s een geweldige keuze, maar de kofferinhoud van 480l vind ik een dikke tegenvaller.
De superb doet met 660L een pak beter…
tjorque zegt
@tjorque: alleen heb ik dan weer schrik van de tsi die in het vooronder van de superb ligt, zeker van de generatie die binnen budget valt…
norge zegt
Een Trajet
henkhupelschoten zegt
Skoda roomster (alweer)..
Bartholomeo zegt
Mercedes viano
knipperlichtje zegt
Ik zou persoonlijk niet voor een MPV gaan, ze zijn zwaar en hebben een hoge luchtweerstand. Het verbruik is daardoor erg pittig. De Superb die hierboven staat lijkt me een goede keuze, maar die heeft wel een paar aandachtspuntjes. Aangezien je open staat voor Frans kan ik je een oerbetrouwbare grote estate aanraden met 170 pk die eigenlijk altijd beladen is met opties, hallo Renault Laguna! Deze valt binnen het budget: http://ww3.autoscout24.nl/classified/281652669?asrc=st|as
Deze valt buiten het budget, maar is sterker, jonger en mooier. Het is een sportieve editie met een wat harder onderstel. http://ww3.autoscout24.nl/classified/267520153?asrc=st|as
mout zegt
En niemand – helemaal niemand – die een verlengde Mercedes E-klasse V124 / V219 voorstelt? Alhoewel dat dan weer geen station is. Zou ik dan met mijn 245 Transfer echt de enige ruime station hebben?
lekbak zegt
@mout: ik zat nog de twijfelen om de s124 aan te raden, daar kan je ook echt makkelijk met 1.90 achter iemand van 1.90 zitten. Comfort genoeg en met dat budget kan je een goed exemplaar reviseren voor optimale betrouwbaarheid. Onderdelen kosten werkelijk geen drol, en daarbij ook nog eens op de sloop te krijgen. Koop eentje van na de eerste facelift met de fijne 2.3 motor en je bent koning van de weg, de rest van je leven lang!
Rij je graag wat sneller zou ik de 5 bak aanraden maar de 4bak is absoluut onverwoestbaar en schakelt onovertroffen lekker (werkelijk nog nooit een fijnere bak tegen gekomen). Verbruik is alsnog zuiniger dan 1:10 is mijn ervaring (met de 4 bak), ook op de snelweg. Opties kunnen stuk gaan, de zwaardere motoren zuipen en die van na de tweede facelift roesten harder. Goedkoop in de belasting want ze wegen vrij weinig, ze mogen veel gewicht dragen en kunnen dat ook door hydrauliek op de achteras.
Niet zo enorm groot als die volvo van jou, maar absoluut groot genoeg. Mijn zwager heeft een complete hoekbank in één keer vervoerd. Alle drie delen, alleen twee zitkussens moesten op het dak!
mout zegt
@lekbak: Die overwegingen zijn bijna gelijk aan de mijne, ja. Betrouwbaar, overal verkrijgbare onderdelen – bijna gratis van de sloop. Ook ik had er graag eentje van na de facelift, vanwege 2.3 motortechniek en geluidsisolatie (of eigenlijk het gebrek daaraan bij mijn echoput).
De Merc is zeker zuiniger en fraaier van interieur. Dat mag ook wel, want ik haal 1:8 op gas niet, en het interieur lijkt wel van een Fendt te komen. Dat van die tweede facelift ligt voor de helft aan die plastic beplating, toch?
Om ff te pochen over mijn laadcapaciteit: https://picasaweb.google.com/117553261998120953553/20150816#6248302765887571746 is mijn auto met 2 LPG-tanks, 7 tuinstoelen, tafel, 3 tenten, 7 personen + kampeerbagage, speelgoed, eten en een boel media voor onderweg.
We zijn er stevig mee de Alpen in geweest. Meer motorvermogen zou leuk zijn – al is het zelfs nu gelukt de achteras een stapje te laten zetten in een haarspeldbocht ;-)
lekbak zegt
@mout: de reden dat de jongere exemplaren meer roesten is voornamelijk vanwege de slechte watergedragen lakken.
De tweede facelift kwam ook met krachtigere motoren en een minder comfortabel en meer sportief onderstel. Persoonlijk ben ik meer fan van de oudere M102 motorserie, rijdt fijner en is onverwoestbaar. Serie 1 en 2 kunnen trouwens een 2cv bijhouden over drempels, zonder enige problemen. Nadat ik eens een grote bek had gehad tegen een groepje eenden liefhebbers zijn we gaan testen. Ik ben de eend midden op een flinke drempel voorbij gegaan met 2 passagiers achterin en de auto gaf geen kick! Ik ben een groot fan zoals je wellicht al had begrepen!
Overigens is je link dood. Maar ik heb dat beest van je wel eens gezien op autojunk. Het maakt me wel enigszins jaloers om eerlijk te zijn ;-)
mout zegt
@lekbak: Ah, watergedragen lak. Ja, dat heeft Merc geen goed gedaan…
Stunten met goede vering mocht ik graag doen met mijn Citroëns. Met een BX (lpg, 550.000 ok de teller…) wezen crossen op een off-road parcours. Ding een paar cm omhoog gezet, en flink op het gas. Daar was een groepje bezig met échte terreinwagens, hotsend van kuil naar kuil, bij een vaartje van 8 km/h of zo. De BX lag rustiger naarmate je harder ging, dus we zijn ze met dik 50 voorbij geschoten. Vonden ze niet leuk :-)
Maar ja – een kwartiertje later kwamen we door een diepe kuil water. En daar houden Franse auto’s niet van. We hebben hem er met de hand uit moeten duwen. Daar word je vies van. :-)
nieuw zegt
De Honda FR-V.
theiz zegt
@nieuw: of de stream.
Onverwoestbaar, betaalbaar, redelijk zuinig.
heisenberg zegt
Toyota Previa. Groot. Goede motor (2.4) en oerdegelijk. Bron: Ik heb er 1 en ook drie kinderen (geen hond dat dan weer niet)
v60polestar zegt
850 t5R!!
kempenaer zegt
Avensis verso, corolla verso, previa, galaxy.
Een VAG product zou ik zelf privé niet aan beginnen.