We gaan eens kijken naar een lekkere ruime en praktische PHEV voor de hele familie.
Nog niet zolang geleden was de PHEV een uitzondering. Je kocht een Volvo V60 D6 of Mitsubishi Outlander als het doel was om zoveel mogelijk bijtelling te ontlopen. Dat is natuurlijk een beetje kort door de bocht. Beide auto’s waren enorm populair bij mensen die al in veel gevallen erg belasting betaalden en op die wijze enigszins de vruchten ervan konden plukken.
Tegenwoordig is de PHEV een beetje wat de auto met verbrandingsmotor was 8 jaar geleden. Dit type auto wordt het nieuwe normaal. Natuurlijk, de PHEV is het beste, maar ook het slechtste van twee werelden. Het is ook maar net hoe je de techniek toepast of het werkt, net als een lidmaatschap van de sportschool zul je zelf initiatief moeten tonen om resultaat te zien.
Voor Tim is het nu tijd voor een PHEV. Hij heeft op dit moment een Seat Leon ST in de befaamde FR-uitvoering. Deze heeft een 1.5 motor met DSG-automaat. Volgens Tim een topauto. Hij wil nu iets groters, iets hogers en iets wat meer premium is. Nu heeft de Seat hem positief verrast, dus het is geen keiharde eis. Wel mag de auto niet meer kosten dan zo’n 60 mille in verband met de bijtelling. Om zoveel mogelijk value for money te hebben en een zo gunstig mogelijk milieulabel, moet het een PHEV zijn. Ook omdat je dan over het algemeen voldoende performance hebt.
De wensen en eisen voor de nieuwe leaseauto voor Tim staan in onderstaande tabel:
Audi Q3 45 TFSI e S Edition
€ 53.400
€ 51.990 (fiscale prijs)
Als je een premium crossover zoekt, ben je bij Audi aan het juiste adres. De twee generatie Q3 is een volwassen en enigszins sportieve crossover. Dat wil zeggen dat de prestaties adequaat zijn en de auto voor zijn soort best een aardige wegligging heeft. Het is een heel erg prettige autoij het dagelijks gebruik, met een zeer prettig te bedienen multimedia interface.
Als S Edition is de auto redelijk goed aangekleed. Echter, alles is bij Audi ingericht om meer opties te verkopen en zonder dat je er erg in hebt, heb je voor 20 mille aan opties geselecteerd, terwijl je in het budget voor 9 mille aan opties kunt kiezen. Nog een dingetje om op te letten is de ruimte. Ondanks dat SUV’s en crossovers groot en zwaar zijn, zijn ze niet direct ruim. Zeker niet als het om liters en centimeters gaat.
BMW 330e Touring (G21)
€ 54.811
€ 53.379 (fiscale prijs)
Een BMW X3 past net niet in het budget. De afschrijving valt enigszins mee, dus wellicht dat de leaseprijs niet zo heel erg verkeerd is. Maar op papier is de 330e wellicht de beste optie. Sterker nog, waarschijnlijk is ‘ie dat op asfalt helemaal. Als je wil kun je ook kiezen voor een eenvoudigere ‘320e’ en/of vierwielaandrijving. De 330e met achterwielaandrijving voldoet het beste aan het concept ‘echte BMW’.
Nadelen zijn er uiteraard. De ruimte is op zich redelijk goed, maar niet overdadig. Hetzelfde geldt voor de standaarduitrusting. De prestaties maken veel goed, want van 0-100 km/u in minder dan 6 seconden is altijd indrukwekkend. Fijne automaat, ook.
Cupra Leon Sportstourer e-Hybrid Copper Edition
€ 48.490
€ 47.545 (fiscale prijs)
Het uitzoeken van een leaseauto doet mij altijd denken aan een kleine Willeme bij de snoepwinkel. Zoals mijn oma altijd zei: het geld hoeft niet per se op. Want als je gaat voor deze speciale Cupra Leon, heb je namelijk alles wat je in hemelsnaam nodig kunt hebben. Met 245 pk is het een vrij vette auto. Leuker is om te weten dat ze bij Cupra echt werk hebben gemaakt van de wegligging, alhoewel dat nog niet zelf hebben kunnen constateren.
Net als de vorige generatie Leon Cupra Stationwagon heb je enorm veel auto voor je geld. Natuurlijk, het heeft niet de luxe of sjeu van een Mercedes, maar de prijs is vriendelijk en je mist niet echt veel. Daarbij is het huidige model Leon aanzienlijk geslaagder te noemen.
DS 7 Crossback E-Tense 300 4×4 Performance Line 9 (X74)
€ 58.690
€ 57.600 (fiscale prijs)
Het is een beetje een vreemde auto, deze DS 7 Crossback, maar op zich voldoet ‘ie wel aan de zoektocht naar een ruime en praktische PHEV. De auto zit qua formaat een beetje tussen de Q3 en Q5 in. Het leuke aan de DS 7 is dat je wel een premium crossover ervaring hebt, zonder dat je in een typisch Duitse of Zweedse auto komt voorrijden. Met name het interieur is erg bijzonder en geeft je in elk geval het gevoel dat je een individualistische keuze hebt gemaakt.
Over het algemeen werkt het ook nog eens zoals je zou verwachten en is het een vrij hoogwaardig interieur. In dit geval zijn we gegaan voor de dikste motor (300 pk!) in sportieve Performance Line-trim. Een goedkopere PHEV met 225 pk is ook mogelijk.
Hyundai Santa Fe 1.6 T-GDI PHEV Premium Plus Sky (TM)
€ 59.090
€ 58.070 (fiscale prijs)
Eigenlijk is het nu tijd om te stoppen met zoeken. Want doe jezelf een plezier en bestel zo’n Santa Fe. Waarom? Simpel: je hebt enorm veel waar voor je geld en het is de beste ruime en praktische PHEV voor het geld. Voor minder dan 60 mille heb je namelijk de dikste en meest luxe uitvoering. We hebben er nog niet mee gereden, helaas. Maar op papier is het zeker de moeite waard om de Hyundai-dealer te bezoeken. De standaarduitrusting is zeer omvangrijk, met 300 pk heb je op zich voldoende vermogen en er is enorm veel ruimte aan boord.
Er was ooit een periode dat de materialen en afwerking op een duidelijk lager niveau staan, maar dat is al jaren niet meer het geval, ook niet bij deze Santa Fe. Het is gewoon een zeer solide aanbieding. Natuurlijk, je gaat er misschien niet van dromen en later komt ‘ie ook niet voorbij Inn een videootje van The Collectables. Maar wel op vele vakantiefoto’s met een blij gezin. Overigens geldt dit alles ook voor de Kia Sorento, die technisch identiek is en qua prijs nauwelijks afwijkt.
Suzuki Across 2.5 Plug-in Style
€ 55.900
€ 54.800 (fiscale prijs)
In sommige gevallen stoppen we er een alternatief in die nog NOOIT eerder voorbij kwam in de rubriek Autoblog Advies. Dat is het geval met deze Suzuki Across. Het is in principe een Toyota RAV4 hybride, maar dan van Suzuki. De auto is er niet met de haren bijgetrokken, het is een uitstekende aanbieding als je een ruime en praktische PHEV zoekt. Zeker nu de prijs correct is. Nog niet zo lang geleden werd de auto geïntroduceerd met een flinke vraagprijs. Suzuki Nederland heeft dat snel aangepast en bestaande klanten keurig gecompenseerd. Het is nog altijd geen prijspakker, maar je krijgt wel onnoemelijk veel auto voor je geld.
Want in tegenstelling tot de Duitse auto’s in dit lijstje is er bij Suzuki niet veel mogelijk: je krijgt namelijk alles al. Het enige dat niet zeker is, is de leaseprijs. Toyota RAV4’s en Suzuki’s zijn gebruikt behoorlijk waardevast, dus dit zou weleens goed uit kunnen pakken. Het is nooit wetenschappelijk vastgesteld, maar Suzuki dealers zijn de gezelligste van het land.
Yolo: Volvo V60 T8 AWD R-Design
€ 57.995
€ 56.790
Een medium premium SUV uit Duitsland is niet mogelijk. Een Volvo XC60 T6 zou nét wel/niet kunnen (doorhalen wat van toepassing is in het geval je wel of niet wil bijbetalen). Qua ruimte schelen de V60 en XC60 niet enorm veel. Het voordeel is dat de V60 en stukje lichter is en minder weerstand heeft, wat zorgt voor betere prestaties. Sterker nog, in het budget is het mogelijk om te kiezen voor de Volvo V60 met 390 pk sterke T8-aandrijflijn, vierwielaandrijving en de sportieve R-Design uitvoering.
Dat is een buitengewoon interessant aanbod, te meer de leaseprijzen ook nog eens vrij vriendelijk zijn. Wel moeten we erbij zeggen dat het om een kale R-Design gaat, wil je wat opties of raketten, ga je al gauw over de grens heen. Nog een nadeel, ondanks het enorme vermogen gaat deze auto niet harder dan 180 km/u. Maar deze ruime en praktische PHEV gaat er wel héél snel naartoe.
Wil jij ook advies over je volgende auto? Vul dan dit formulier in, waarbij je ons voorziet van alle relevante gegevens. Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto.
Edge zegt
Het heeft heel weinig met het aankoopadvies te maken, maar ik vind dat grijs wel een hele geslaagde kleur op de BMW 3-serie touring. Die smoked/transparante stukken achterlicht vallen haast niet op, waardoor de achterlichten alleen lijken te bestaan uit die smalle rode hockeystick. Het lijkt daardoor weinig meer op een BMW, maar ziet er wel goed uit.
henk123456 zegt
Ik weet bijna zeker dat dit Dravitgrau Metallic is. Ik heb die kleur ook op m’n 3 touring (incl dat lichte interieur) en is een grandioze combi. Als de zon er goed op staat, dan zit er een bronsachtige metallic gloed in. Is een Individual kleur en ziet er erg bijzonder uit!
rutgerg zegt
@Edge: bijna net zo mooi als Champagner Quarz Metallic
Johanneke zegt
Ik zou die Cupra pakken, want die heeft niemand, en ik kom juist daarom veel liever in die Cupra aanrijden dan weer een BMW of Audi. Al is die 330e wel een heel fijne wagen.
Anders die Suzuki doen. Ook in 6 seconden op de 100. En naar mijn mening een erg geslaagd design, lekker ruim. Soort van tegenovergestelde Q3, die is namelijk best lelijk en niet zo ruim.
Edge zegt
@Johanneke: Ik denk dat dit lijstje wat dat betreft sowieso wel goed in balans is. De Audi, BMW en Volvo zijn zowat de standaardkeuze voor mensen die met dit budget/in dit segment shoppen, maar de Santa Fe, Cupra, DS en Across zie je niet of nauwelijks rijden. Al zou je natuurlijk wel (terecht) kunnen stellen dat de Cupra helemaal niet zo speciaal en bijzonder is, want het is in feite een Seat Leon met koperkleurig accent en dancefestival-logo.
stevebrown zegt
@Johanneke: ik krijg mijn cupra volgende week :)
The Stig NL zegt
@Johanneke: Heeft die 330e nou een 6 in lijn of niet?
ouwedibbes83 zegt
Volgens mij is het een 2L vierpitter met 184pk en dus een pak extra electro power.
mashell zegt
De Volvo of de Santa Fe, als je geen 3 serie wilt. De rest zit ergens tussen best wel veel voor wat je krijgt of ben je helemaal gek geworden (de Suzuki, als er een model is dat teveel lijntjes en vormpjes heeft dan deze wel).
Johanneke zegt
Ik ben helemaal met je eens dat dit model veel lijntjes en vormpjes heeft, maar toch vind ik het een geslaagd design. Kan niet echt zeggen waarom. Ik vind bijvoorbeeld de VW Tiguan ook enorm geslaagd qua uiterlijk, maar de T-roc vind ik 1 van of zelfs de lelijkste auto die je nu nieuw kan kopen. Met de 4 (!!) functieloze plastic stukken in de achterbumper.
moveyourmind zegt
Die Santa Fe ziet er wel heel erg fraai uit. Ik houd wel van dat tikje Amerikaanse uiterlijk en het front ziet er ook mooi en eigen uit. En voor wat betreft het interieur, lijkt me toch wel een heel fijne werkplek. El
https://s7g10.scene7.com/is/image/hyundaiautoever/TM_FL_INTERIOR_MAIN_DASH_CALLIGRAPHY-1:16×9?wid=1120&hei=630&fit=wrap,1
Zou hem zeker in het vergelijk meenemen en er een proefrit mee maken. Ben trouwens wel benieuwd wat Krell van dat audiosysteem gemaakt heeft dat je in de Santa Fe kan krijgen. Niet één van de minste fabrikanten van high end audio, al zal het systeem in de Hyundai wat ‘commerciëler’ zijn dan het topspul voor in huis.
simonferrari zegt
Zonder twijfel de V60. Wat een prachtige auto is dat toch.
ukbob zegt
@simonferrari: en zoals al in de tekst staat, zou er ook altijd raketten op willen hebben.. :)
simonferrari zegt
@ukbob: Ja precies, wie kan er nog zonder tegenwoordig? ;)
Robert zegt
Leuk te zien dat je duidelijk kunt kiezen voor óf een SUV óf een stationwagon. Persoonlijk zou ik voor de laatste optie gaan. En dan denk ik dat ik de V60 prefereer boven de 330e of Leon, want die 180 km/u begrenzer zul je in Nederland toch nooit gaan aantikken. Tenminste, niet legaal.
Alternatief kun je ook nog kiezen voor de Mercedes-Benz C 350 e Estate Business Solution AMG (~ € 57.000 ), maar misschien wacht je liever tot de nieuwe generatie in de showroom staat.
@willeme: fix die tabel nog ff, want zowel in Chrome op een Android device als in Firefox vanaf de desktop is deze niet zichtbaar, uitgezonderd enkele grijze balken.
dunhozzie zegt
Ben er iets overheen en @willeme op mijn device werkt de tabel niet in zowel de app als de browser (chrome). Dus ik heb even moeten gokken. Maar een Disco Sport kan nieuw ook, afhankelijk van de opties die je erop schroeft.
https://buildyour.landrover.nl/lr2/r/summary/_/nl_nl/l550_k21/48goq/a-d300_a-l550_sp1/n-031sj_n-1af
Richmond zegt
@dunhozzie: Begint bij 55k kan prima ja
camber24 zegt
Of wachten op de nieuwe C-klasse PHEV. Je kan ook de oude voorraad auto’s (C PHEV) mooi oppikken met een goeie deal.
dennish84 zegt
SEAT Tarraco PHEV lijkt me een goede keus.
mc96 zegt
Ik zou de 330e kiezen. Hele fijne rijdersauto. Hij is wel zwaarder dan de gewone, maar BMW heeft er voor gezorgd dat er een hele mooie balans in zit.
thjvanvlerken zegt
Ik mis de Kia Sorento in dit lijstje. Mooier dan de hyundai als je het mij vraagt.
Fer-4S zegt
Zie het nut niet zo van een PHEV. (Heb er zelf 2 gehad). En een brandstofmotor met alle benodigdheden daarvoor, en een zware accu. (hoewel mij PHEV bij introductie juist een prima oplossing leek). In de praktijk vond ik het vleesch noch visch. De accu te klein om optimaal te gebruiken, brandstoftank te klein waardoor alsnog vaak aan de pomp. In mijn optiek nu ook overbodig, (bijna) voldoende EV beschikbaar, en zelfs met een kleine accucapaciteit, kom je meer dan voldoende ver.
Richmond zegt
@Fer-4S: bijtelling wordt als reden opgegeven
flutterby zegt
@Fer-4S: ik rijd naar mij werk maar 20 van de 90 km op benzine en stroom is overschot uit panelen.
alcantara zegt
Waarom moet het in godsnaam PHEV zijn? Hele rare eis imo.
stevebrown zegt
@alcantara: ik ben ook voor een phev gegaan, puur vanwege de leaseprijs
Richmond zegt
@alcantara: misschien een eis van de wagenparkbeheerder om de brandstof kosten te drukken
lekkerdwars zegt
‘PHEV de nieuwe normaal’ 🤣🤣
Met een echte EV geen MRB tm 2024 en met PV op je dak tap je zelf zonnestroom. Hier in de vinex wijk al de nieuwe normaal aan het worden!
MarcoM zegt
Ik ga voor de Volvo, maar dan wel een andere kleur.
lebeaunl zegt
Ionic 5, Project 45. Alle ruimte en performance en voor 58k heb je alle gadgets en lage bijtelling
paulsurfing zegt
Helaas staat de beste optie er niet tussen de v60 T6 scheelt 4000 euro tov de T8 en is met 5,4naar de 100 snel zat, en 2000kg trekgewicht dat durft de rest niet aan
superfunky zegt
@paulsurfing: de beste staat er inderdaad niet tussen en dat is dat je beter ff 2 maanden wacht. ;)
Dan krijgt de V60 T8 namelijk 450pk en nog veel beter: een batterij met 80km range!!
En dat is precies wat alle fabrikanten met hun 3e/4e generatie PHEV‘s gaan doen: grotere range waardoor voor een nog groter % mensen de dagelijkse ritten elektrisch gaan en toch maximale flexibiliteit behouden blijft. Indeed best of best worlds.
Overigens zou het goed zijn als de volgende generaties minder sterke maar vooral zuiniger motoren krijgen. Dat lijkt langzaam door te dringen, want ik hoor zeggen dat de toekomstige PHEV‘s 1:50 – 1:100 gemiddeld verbruik gaan krijgen. Waarbij mensen die er verstand van hebben ook verzuchten dat het bizar is dat vanwege politiek gedreven desinformatie en verkeerde stimulering, de diesel vermoord is, terwijl er momenteel bij o.a. Bosch 2/3 cilinder dieselmotoren met 0 stikstof en minimale CO2 en een verbruik van 1:200 draaien. Het kan verkeren. De wereld is gek en wil helemaal niks oplossen, belangentjes en dromen over luchtkastelen is politiek interessanter.
Variomatic zegt
Zo’n crossover phev als de Suzuki of de Rav4 zou ik om deze reden laten staan:
https://auto55.be/nieuws/33226-toyota-rav4-verknoeit-elandtest-op-spectaculaire-wijze
Hoog zwaartepunt met accupakket in de kofferbak is vragen km problemen!
xj220 zegt
Ik mis de Kia Sorento in dit rijtje. 7 pax PHEV, supercomplete dikke bak