Wat als je heel veel kilometers moet maken, maar niet in een oud beestje wil komen voorrijden? Welke spaardiesel moet je dan kiezen? Team Autoblog ging op onderzoek uit!
De diesel zit een beetje in het verdomhoekje. Zeker als het gaat om nieuw verkopen. Logisch, met elektrische auto’s, downsizing en (plug-in) hybrides zijn er wat ‘alternatieven’. Maar in sommige gevallen blijft satansap onovertroffen. Natuurlijk, het is niet cool. Je moet ‘geld besparen’ en daarvoor heb je een ronkende dieseltor in het vooronder. Maar voor autoblog-lezer Stijn is het bittere noodzaak. Het is de bedoeling dat hij zijn studie, stage én werk binnenkort weer kan vervolgen. Hij heeft maar even een jaartje ‘sabbatical’ genomen en zich gespecialiseerd in het Hertog Jan-assortiment, zoals hij zelf treffend omschreef. Maar daarvoor moet hij enorm veel kilometers maken en dat is met zijn huidige auto, een Chrysler Stratus Cabrio geen goed idee. Die auto blijft voor de hobby ernaast, maar hij moet iets hebben waarmee hij binnenkort zo’n 40.000 km per jaar mee kan rijden.
Uiteraard is het budget beperkt ten opzichte van de eisen. Want Stijn heeft wel wat dingetjes waar de volgende auto aan moet voldoen. Uiteraard moet de auto niet te zwaar zijn (want hoge motorrijtuigenbelasting) en niet al te veel verbruik. Sowieso wil Stijn er zo min mogelijk onkosten aan hebben. Dat laatste wordt een uitdaging, want als je veel gaat rijden in een goedkopere auto, dan zul je altijd concessies moeten doen. Qua uitrusting is Stijn wel onverbiddelijk: een werkend airco moet erin zitten. Het liefst ook een navigatiesysteem, mooie wielen en een kek kleurtje, alhoewel hij ook wel begrijpt dat dat misschien te hoog gegrepen is.
Dit zijn de wensen en eisen van Stijn, in een tabel:
Huidige auto’s | Chrysler Stratus Convertible (hobby, blijft gewoon) |
Koop/Lease | Koop |
Privé/zakelijk | Beide, voornamelijk voor stage |
Jaarkilometrage | Minimaal 40.000 per jaar |
Budget: | 4.000 tot 4.500 maximaal |
Reden aanschaf nieuwe auto | School, stage en werk beginnen zo allemaal weer |
Gezinssamenstelling | Totdat de kroegen weer opengaan nog steeds vrijgezel |
Voorkeuren | Zuinig, Euro 5, airco en goedkoop in onderhoud |
No-go’s | Nog een Chrysler. Heel veel km’s en hoge onderhoudskosten. |
Volkswagen Polo 1.2 TDI BlueMotion Comfortline
€ 4.250
175.000 km
2012
Er is een periode geweest dat het hele land vol leek te staan met deze kleine vermeende spaarwondertjes. De Polo is de ultieme voordelige spaardiesel en heeft een paar voor- en nadelen. We beginnen positief met de Volkswagen. Het is een volwassen auto om langere afstanden mee af te leggen. Het onderstel is absoluut niet sportief afgestemd, maar is lekker snelweg-soepel. Het interieur is niet zo fraai als andere Polo’s (de BlueMotion kreeg hardere plastics), maar het geheel steekt goed in elkaar.
Ook is het nog altijd een fris model om te zien. Onderdelen kun je overal scoren. Het nadeel is het karakter van de driecilinder. Eenmaal warm op snelheid is het nog te doen, maar het ding klinkt voor geen meter, trilt als een malle is niet eens zo gek zuinig. De vijfbak heeft te lange overbrengingen, waardoor alle tekortkomingen van het blokje uitvergroot worden. Een 1.6 TDI met zesbak is de betere optie, maar is niet te vinden in het budget met een lage kilometerstand. Altijd checken: ons Volkswagen Polo 6R-aankoopadvies!
Fiat Punto Evo 1.3 M-Jet Dynamic (199)
€ 3.850
140.000 km
2011
Ja hoor, daar is ‘ie weer: de Fiat Punto! Ditmaal in Evo-trim. Dat betekent overigens gewoon facelift, het is niet een snellere versie. De Punto heeft een minder volwassen interieur dan de Polo. Ook is de afwerking iets minder zorgvuldig. Wel heeft de Punto een fraaiere koets, zeker als driedeurs. Om te rijden is de Polo fijner op de snelwegen, dan de Fiat. De Punto is iets minder comfortabel, maar is iets sportiever. Het grootste voordeel van de Punto is de motor. De 1.3 motor is een veel fijnere metgezel dan de 1.2 van Volkswagen. Het is een viercilinder en dat maakt zo’n enorm verschil qua prestaties en met name het motorkarakter.
Je wordt er minder herinnerd aan het feit dat je in een voordelige spaardiesel zit. In het budget zijn ze gemakkelijk te vinden. Ook met een lage kilometerstand. Sterker nog, je vindt ze ook onder de drie mille. Het land staat er vol mee en op een handjevol studenten na is er kennelijk niet veel behoefte aan. Mocht je iets meer sjeu wensen, een Alfa Mito is technisch identiek en ook in het budget verkrijgbaar. Mocht je juist een iets serieuzere auto willen, de Opel Corsa is eveneens gelijk in technisch opzicht en ook verkrijgbaar binnen de gestelde kaders. Het Fiat Punto aankoopadvies vind je hier.
Citroen DS 3 1.6 e-HDi So Chic
€ 4.450
195.000 km
2011
Als je vol op chic wil gaan qua moderne spaardiesel, moet je een auto hebben die ‘chic’ in de naam heeft. De Citroen DS3 is in principe een luxe C3, alhoewel dat kort door de bocht is. De DS3 is een driedeurs met een aanzienlijk lagere zitpositie. Ook is het koetswerk en interieur compleet anders. Alleen het elektronica, platform, motor en transmissie komen overeen. Logisch dat Citroen er een eigen merk van heeft gemaakt. Dat de DS3 is een uiterst fijne metgezel.
Het chassis is aanzienlijk verfijnder ten opzichte van de Polo of Punto. Iets meer comfort, zonder aan scherpe in te boeten (voor zo ver er sprake van is, uiteraard). In het budget met de eisen zijn ze eigenlijk nét te prijzig. Dus moet je het doen met een exemplaar met meer kilometers. Ook zijn er voldoende aandachtspunten, getuige ons Citroen DS3-aankoopadvies. Maar onthoud: het ziet er goed uit, motortje is erg prettig en het rijdt voor wat het is uit de kunst. Ook wat waard.
Renault Clio 1.5 dCi
€ 3.999
160.000 km
2012
Ook Renault had dus gewoon een echte spaardiesel. Dat was de Twingo met deze motor. Die kun je overigens ook overwegen. Die lichte hatchback heeft als voordeel dat ‘ie best wel vlot is. Als je het blok een beetje kietelt, heb je er zelfs een leuke sleeper aan! Echter, wij raden de Clio aan. In het budget kun je kiezen uit late exemplaren van de derde generatie.
Net als de Polo is het een fijn rijdende auto op de snelweg. Het typisch Frans soepele chassis is overigens wel iets leuker dan de VW op een bochtige binnenweg. De 1.5 is voor zijn soort redelijke gemanierd (alles is relatief). Het nadeel is dat ze een stuk zeldzamer zijn. Waarschijnlijk viel ‘ie net buiten de bijtellingsvoordeel-grens. Het voordeel is dat de auto behoorlijk compleet is uitgerust én relatief vrij van kinderziekten. Er zijn wel wat aandachtspunten (check hier het Renault Clio aankoopadvies), maar het is te overzien.
Suzuki Swift 1.3 DDiS
€ 3.900
95.000 km
2011
Huh, heeft Suzuki nog zo recent dieseltjes gebouwd? Eh, ja en nee. Er waren Suzuki’s met dieselmotor, maar zoals wel vaker werden deze elders ingekocht. De 1.3 DDiS heeft als motorcode ‘D13A’, maar is stiekem gewoon de 1.3 MultiJet van Fiat. In vergelijking met met van de de Polo is de Swift echt een stuk minder volwassen. Het is blikkeriger aan boord, je zit meer op de bok en de isolatie is minder goed voor elkaar. Daar staat tegenover dat de Swift er aanzienlijk leuker uitziet. Ook is de Swift iets sportiever en lichtvoetiger. Oh, en getuige het Suzuki Swift aankoopadvies erg betrouwbaar.
Het grootste nadeel is de zoektocht, want als spaardiesels zijn ze heel erg mondjesmaat verkocht. Ook in Nederland zijn ze sporadisch geleverd. Het handjevol exemplaren dat wij tegenkwamen, was allemaal import. Op papier is de Swift diesel niet superzuinig, maar op asfalt scoort de Swift uitstekend. Met een gewicht van iets meer dan 1.000 kg en een koppel van bijna 200 Nm hoeft het motortje niet hard te werken.
Ford Fiesta 1.6 TDCi ECOnetic
€ 3.944
130.000 km
2012
Voor de jonge student is de Fiesta de leukst rijdende auto en dus de beste keuze, toch? Ja en nee. Strikt genomen heeft de Fiesta de fijnste besturing en het meest sportieve onderstel in de klasse van relatief moderne spaardiesels. Het probleem is een beetje dat je waarschijnlijk daar niet veel plezier aan gaat beleven. De Fiesta is niet zozeer zeer oncomfortabel, maar duidelijk wat straffer dan de rest. De ECOnetic-uitvoeringen (zo heet een spaardiesel bij Ford) zijn minder eenvoudig te vinden in het budget en de meeste zijn vrij standaard uitgevoerd.
Dat is op zich niet direct een ramp, maar de ambiance in de Ford is niet echt luxueus Het interieur wordt ook niet heel erg fraai oud. Dat geldt overigens niet voor het uiterlijk. Sterker nog, het huidige model lijkt er vrij veel op, alleen heeft deze ‘oude’ de hoge achterlichten. In dit geval zouden we zeggen: ga er even een proefritje mee maken om te kijken wat je ervan vindt. Het kan ook zijn dat je de sportieve rijeigenschappen juist prettig vindt. Ook even bekijken, het Ford Fiesta aankoopadvies. Er zijn wel wat puntjes waar je op moet letten, zeker met de diesel.
Yolo: Mercedes-Benz C200 CDI (W203)
€ 3.500
2002
150.000 km
Tja, waarom zou je jezelf te kort doen met een karige spaardiesel? Natuurlijk, zo’n kleine diesel heeft zijn voordelen. Maar zo’n auto koop je voor de lange stukken. Waarom dan niet een Mercedes-Benz? Die zijn in alle opzichten gemaakt voor veel kilometers. Tip: ga voor de meest basale C-Klasse met alleen airco. Dan kan er ook niet veel aan kapot gaan. Natuurlijk, het verbruik ligt iets hoger, maar eenmaal op snelheid valt het verschil mee.
Het staat niet in relatie tot het extra comfort en rust aan boord. In het budget zijn enkele exemplaren te vinden met lage kilometers. Dat is allemaal Duitse import, dus check even goed alle papieren en of de staat strookt met de geadverteerde kilometerstand. Een andere topper in dit segment is de Audi A4 1.9 TDI van de B6-generatie. Het enige nadeel is dat je Utrecht niet in mag met de auto. Maar ja, de domstad inrijden met een auto doe je sowieso niet voor je plezier. Wel even op letten: het onderhoud is duurder en check even ons Mercedes C-Klasse W203-aankoopadvies. En controleer extra goed op roest.
Wil jij ook advies over je volgende auto? Vul dan dit formulier in, waarbij je ons voorziet van alle relevante gegevens. Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!
Jochempie zegt
Rare hobby’s houden mensen er op na.. Maar volgens mij maakt het niet zoveel uit voor welke auto je gaat in deze klasse. Allemaal zullen ze voldoen. Het gaat veel meer om de staat van onderhoud.
aschja zegt
DS3.
aschja zegt
Of een Alfa Romeo Mito. Zelfde motor als de punto, maar 100x mooier.
Ernst-Jan zegt
Nu sinds afgelopen Juli al 30000km erg tevreden over mijn MiTo. Ik kom niet onder de 1 op 20. En mijn full option uitvoering laat niets te wensen over met o.a. Bluetooth, climax, cruisecontrol leder en stoelverwarming panoramaschuifdak xenon en zn prachtige looks van binnen en buiten. Wordt er nog elke dag blij van! En hij kostte me maar 5000 met 155000 op de teller en al de opties die ik wilde
mashell zegt
De motor mag wel mooier zijn maar die zit dan wel in een Mito die minstens 100x lelijker is dan een Punto. Dus zolang je de motorkap dicht houdt, gewoon de Punto kiezen.
por100 zegt
Yolo A4
Mijn corsa 1.3 (idem punto, mito) had destijd bij 2.5 ton een nieuwe turbo nodig. Vond ik best prijzig (600 ex manuren) voor zo’n simpel autootje.
En voor heel veel snelwegkilometers is de windruis bij die auto gewoon slecht. Denk arbotechnisch niet eens verantwoord.
En tot slot mijn terugkerend advies bij dergelijke budgetten: koop particulier bij gelijk aanbod.
Robert zegt
Als je geen Polo kunt vinden met de 1.6 TDI, kijk dan eens bij de zustermerken Seat en Skoda. Een snelle zoektocht op Marktplaats gaf al Altea’s en een enkele Fabia met een acceptabele km-stand binnen het gestelde eisen en budget. Ook de oude 1.9 pompverstuiver TDI is nog geleverd tot 2008, 2009 en dus te overwegen. Deze laatste generatie is behoorlijk bullitproof, zuinig én je mag er (in de Nederlandse steden) de binnenstad nog mee in.
Paul58 zegt
Ik weet niet of je vaak met 3 of 4 mensen in de auto zit? Anders zou een GT 1.9jtdm een hele fijne zijn! Ik heb een blauw exemplaar gehad (bj 2007) en daar 120.000 mee gereden, was zo’n fijne bak! Met jouw budget heb je er 1 met een ‘lage’ kmstand. Blok is zeker betrouwbaar en degelijk, ze staan veel te koop met 300.000-400.000 km. En het is ook nog eens een heerlijke snelwegcruiser, stuk volwassener dan een Polo bijvoorbeeld, ligt als een dijk en weinig windgeruis op hoge snelheid. Onderhoud ook goed betaalbaar en nog genoeg onderdelen te vinden (veel zelfde als de 147). Vaak ook nog te koop met opties leer, stoelverwarming, clima en bose geluid.
hippopotamus zegt
Jarenlang zo’n Punto Evo gehad. Met een chip van Savalli reed dat echt niet als een spaardiesel, maar wel zonder moeite 1 op 22. Ook lange ritten richting wintersport waren een fluitje van een cent. Ik zou ‘m aanraden.
Rob zegt
Hyundai Getz diesel. Misschien niet de definitie van modern. Maar: lekker licht, lekker zuinig, lekker goedkoop en goed in elkaar gezet. En het kan aan mij liggen, maar motortje is lekker soepel en voelt best krachtig.
Rob zegt
@rob; en als je echt de goedkope harrie wil uithangen; eerste generatie Ford Focus. Ondanks zijn leeftijd rijdt/voelt ie nog steeds modern. Beetje opletten op de roest, voor de rest retegoede auto’s!
Jochempie zegt
Beetje? Ben mijn geliefde Focus ST170 Wagon (artikel staat op AB) verloren aan roest… Een heel klein roestblaasje wees naar onder de wielkastbekleding… Die eraf gehaald… Gat in de chassisbalk. Onveilig genoeg om ‘m weg te doen.
Rob zegt
@jochempie
Dat is jammer.
Kameraad van mij rijdt al 8 jaar een 1.6 wagon van de eerste generatie. Die zijn broer 16 jaar geleden had gekocht. Ding is gewoon nog goed.
Moeders rijdt nu ook al 20 jaar Focus. Eerste nieuw gekocht in 2000, tweede nieuw gekocht in 2007. Al 20 jaar geen centje pijn.
Roest is helaas gewoon een issue bij de Focus. En dat is jammer, want de rest is gewoon zo ontzettend goed. Maar je kunt blijkbaar ook gewoon “geluk” hebben en dan heb je jaren plezier ;-)
mustang750supersnake zegt
@Rob: ook jarenlang een focus station gehad de 1.8tdci…echt n knalgoede wagen,
wegligging echt top en behoorlijk rap…bij verkoop echtergekomen dat t ding er n ton meer op had zitten dan dat de teller zei maar dat merkte je echt nergens aan…zou em zo weer kopen…
Rob zegt
@mustang750supersnake; op een gegeven moment zegt de kilometerstand niet zo veel meer. Je kunt een waardeloos wrak kopen met nog geen 2 ton op de teller, of een toppertje die al richting de 3 ton gaat.
En voor de prijzen waar de eerste generaties Focussen te koop staan, kun je nog een keer een gokje nemen ;-)
sportabgasanlage zegt
Ik heb in een vlaag van verstandsverbijstering in 2012 zo’n Polo slowmotion nieuw gekocht. Niet. Vooruit. Te. Branden… Maar op zich een prima auto als je geen haast hebt. Dus mijn advies: koop de Fiesta of de Clio of de Punto en laat de Polo (of Skoda Fabia met hetzelfde blok) lekker staan.
rogerzz zegt
Ik had de lease-Punto van een vriend ooit eens een weekje voor de deur. Die was ook Niet. Vooruit. Te. Branden om het jargon gelijk te houden. Klein dieseltje, wat verwacht je. Maar de Polo kun je relatief simpel chippen toch?
Johanneke zegt
Polo Slowmotion, GTI grill erop, EGR uit, roetfilter uit. Zo rijden er een stuk of 10 rond in Arnhem. Wat een fijn mens moet je dan zijn.
Dieseltor zegt
@Johanneke: Goed dat je dat zegt. De polo 1.2 staat bekend om problemen met de EGR en roetfilter. Zoek dus vooral geen Polo zou ik zeggen. Je kan beter het vorig model met de 1.4 tdi kopen. Niet voor niks dat VW bij de 6C de 1.2 heeft ingeruild voor de 1.4.
mustang750supersnake zegt
@dieseltor: of nog beter ,n golf 4 met de 1.9 diesel met rode i…daar n chipje op en geloof me dat is rap genoeg😁
Dieseltor zegt
@mustang750supersnake: Idd! Laatste model pacific uit 2003 in een zilveren kleur. Stukken beter dan de aanbevolen auto’s.
De Clio met de 1.5dCi is motorisch ook wel goed hoor. Maar de electronica is bij een handjevol nog steeds niet op orde.
wimof zegt
Vooral zonder moraliteitsgevoel.
Groninger zegt
Mijn ervaring is dat een spaardiesel bijna net zo veel verbruikt als een 1.6 of 2.0 diesel met een normale rijstijl. Tenzij je als een opa gaat rijden zal ik je een Polo 1.6 TDI (of Seat Ibiza) adviseren.
Deze zijn in tegenstelling van wat beweerd wordt in het advies echt wel te vinden in het budget met een beetje goed zoeken bij bijvoorbeeld een particulier, of in Duitsland waar ze veel meer zijn verkocht dan in NL vanwege toenmalig belastingvoordeel. Heb je toch een motor met meer souplesse en is invoegen een stuk makkelijker op de snelweg. Punto 1.3 diesel zou ik ver van weg blijven, rammelende kettingen tot lekkende krukaskeringen heb ik allemaal zelf mogen ervaren daarmee.
volvo-s60-adept zegt
Geef iets meer geld uit en ga voor een 308 blueHDI. Haal je met wat meer kilometers en een beetje goed zoeken op voor €6k. Wij hebben er afgelopen jaar 1 gekocht, heerlijk comfortabel, goeie stoelen, ruime kofferbak, zonder moeite 1 op 22 en (maar da’s persoonlijk) de mooiste station in z’n segment.
mashell zegt
308 en goede stoelen? Haha. Ik heb vier maanden 308 moeten rijden en er acht maanden rugpijn van gehad, welke idioot daar bij Peugeot bedacht heeft dat een lendesteun van keihard plastic kon zijn? De motor, het weggedrag en het comfort was absoluut top maar stoelen en infotainment waren dan weer gruwelijk slecht.
net10 zegt
Ik zat er wel goed in, de 308 vanaf 2014 vind ik een mooie auto die lekker rijdt. De auto was aanzienlijk beter dan zijn voorganger, en is voor weinig geld te koop. Goede koop dus.
Groninger zegt
@mashell: hij rijd prima. Maar infotainment is ruk.
aschja zegt
De mooiste in zijn klasse zegt ie. De 308 station is met afstand de allerlelijkste auto die Peugeot ooit gemaakt heeft. Een poepende hond zou ik het noemen. Heel 14% bijtelling Nederland reed rond in dat afzichtelijke ding.
sportabgasanlage zegt
De 308 is een van slechtste auto’s ooit door Peugeot gemaakt. De cijfers onderbouwen dat. Grote boog omheen dus.
volvo-s60-adept zegt
@sportabgasanlage: hebben we het over de generatie na 2013, het huidige model? Die staat prima aangeschreven, de vorige was inderdaad erg slecht, de huidige absoluut niet.
sportabgasanlage zegt
Gezien zijn budget, wat denk je zelf?
Richmond zegt
@volvo-s60-adept: 308 heeft wel kwalen hoor, olie lekkage bij nokkenas huis, roestende kat, lekkende Ad blue verstuivers, defecte as blue pompen. Als jr een tweede hands koopt, zorgen dat dat allemaal al gemaakt is. De distributieriem op tijd vervangen is en roetfilter ook. Dan bespaar je een hoop kosten en ellende. Ook zorgen dat alle terug roep acties zijn uitgevoerd
LaLancia zegt
@benja01: ik heb een 308 hdi. Hele fijne wagen, maar wel wat kosten aan moeten maken. Roetfilter? Check. Adblue-tankje stuk? Check. Diesellekkage? Check. Of dat laatste is opgelost weet ik nog niet zeker. Af en toe ruik ik ‘t nog. Ik ben iig in een jaar tijd ruim 1500 euro verder…
torsen zegt
Jaar of 1,5 zakelijk in een Polo Slowmotion gereden en naast de koffiemolen voorin is de demping echt waardeloos.
Lekker nadeinen na een flinke hobbel. Stabilisatie is wel goed voor elkaar want hij gaat als een malle door de bocht gek genoeg.
De 1.5 DCi van Renault daarentegen is een erg fijne motor. In dit budget kun je zelfs nog het nieuwere model vinden dat net ff wat minder impotentie opwekkend is qua interieur in vergelijking met het hier getoonde model. Qua geluidsisolatie bij lange na niet op het niveau van de Polo maar over het algemeen wel een prettigere auto wat rijden betreft en ook verkrijgbaar als station als je net even wat meer ruimte nodig hebt.
Ingebouwde navigatie kun je beter vergeten. Gebruik lekker Google maps of Waze op je telefoon dat werkt 10x beter of beter nog hou een klein beetje budget apart en schaf een autoradio met Android auto/Apple carplay aan.
wimof zegt
Koop er dan wel eentje in het na DELPHI tijdperk., anders zal je het vlug leren kennen.
wop10 zegt
i20, Getz, Rio of Dacia op LPG.
faalhaas zegt
@wop10: Geen idee waarom het altijd diesel is. Ik druk er 1200 euro LPG in en doe er 30K per jaar mee. Knappe diesel die het beter doet in de maandelijkse lasten.
basman147 zegt
Tip, voordat je kiest, zorg er dan voor dat je een wat langere proefrit maakt. Op langere afstanden is het het het belangrijkste dat je goed in de stoel zit, en daar kom ja vaak pas na een tijdje achter.
En bij een wat oudere auto, en dan vooral de lagere segmenten zou ik overigens op zoek gaan naar een auto zonder navigatie. Dat was meestal al ruk toen het uitkwam en 10 jaar later is het verschil met een TomTom of zelfs een telefoon met een goede App al helemaal gigantisch.
Persoonlijk zou ik voor een 1600 Mito gaan zoals onderstaand. Ok, het is Euro4, maar de 1600 is retebetrouwbaar en in het echt waarschijnlijk zuiniger dan de 1300. Bovendien haalt Squadra er 145 paardjes uit…
https://www.autotrack.nl/a/alfa-romeo-mito-diesel-2008-44234752
bottestudent zegt
Rij zelf ook al 4 jaar in een Punto Evo 40k per jaar. Haal met gemak 1 op 23! Bij 2 ton preventief de ketting laten vervangen en verder nooit iets mee gehad.
net10 zegt
De Citroën DS3 en Renault Clio zijn met afstand de beste en meest comfortabele keus. De 1.6 e HDI en 1.5 DCI diesels zijn heel soepel, zuinig en zeer betrouwbaar. Kijk ook nog naar de Peugeot 208 en Citroen C3, die zijn ook erg fijn en comfortabel.
De Polo zou ik nooit kiezen, de TDI produceert heel veel lawaai, rijdt niet lekker, en is ook zeker niet erg betrouwbaar.
audiA41.8TFSI2013 zegt
Ga gewoon voor de Yolo. Audi A4, 1.9 TDI 96 KW (130 PK) van de B6 generatie( 2001-2004). Ijzersterke motoren en oerdegelijk. De motoren kunnen bij goed onderhoud en met beleid warm rijden meer dan 500.000 km aan. Liefst wel een handgeschakelde. De Automaatbakken zijn wel een zwak punt bij deze generatie. Die kunnen wel stuk gaan bij 2 a 3 ton.
wimof zegt
Jammer dat Euro 5 één van de voorwaarden is anders ben ik het helemaal eens.
jarnobakker zegt
@audiA420fsi: ik had dit blok in mijn oude ibiza uit 2001 liggen. Ging als een raket en haalde makkelijk 1 op 23 ( en ik had een behoorlijk sportieve rijstijl volgens mijn baas , hij betaalde de boetes namelijk😎).
vaakbenjetebang zegt
Zelden is er een auto zo zouteloos geweest als de Polo met driecilinder spaardiesel. Zo’n ding zuigt werkelijk alle levensvreugde uit je. Goed, je kilometerkostprijs is laag maar de prijs die je betaalt in gederfd plezier is te hoog om dat te compenseren.
Dan ben je met zo’n Puntootje of zijn zuaje Mito beter af, al moet je dan wel de ketting in de gaten houden. Maar zoals hierboven al vaker gezegd: ik zou dan ook voor een 1.6 gaan. Dat loopt gewoon net dat beetje lekkerder en in de praktijk op de lange afstand waarschijnlijk vrijwel even zuinig.
niels-v50 zegt
Volvo C30, V50 1.6 D2. Keurige moderne wagens
Johanneke zegt
Voor 4500?
eklasse zegt
Die Stratus weg en dan:
https://www.autoblog.nl/autoblog-advies-cabrio-voor-veelrijder-8-500-euro/
The Stig NL zegt
@eklasse: 😯 Ik zou het wel weten inderdaad!
JP zegt
Heb 4 jaar een ds3 e-hdi gereden. Top keuze! Soepele motor, zuinig(1:20) oogt nog altijd fris en een prima interieur, zeker met sportstoelen, gewoon doen dus!
mark383 zegt
Voor mij de Yolo. Misschien zelfs wel een hele late W202, maar puur omdat ik die mooier vind.
En anders de Punto of een 1.6 TDI Polo. Volvo C30 D2 zou ik ook mooi vinden.
randy zegt
Absoluut de ds3. 1 op 20 haalt ie makkelijk. Misschien nog even chippen? 145pk en 310nm maken hem wel erg vlot😃
MarcoM zegt
Heb 6 jaar een V70 gehad met de heerlijke D5 met 185pk gereden en na een chip beurtje had ik 210pk en nog meer koppel, geweldige auto was dit, verbruik best gunstig en onderhoud idem. Wilde ik gewoon even melden.
techniekmeneer zegt
1.3 Fiat loopt fijner dan de 1.2 van VW? Man, die 1.3 Fiat diesels lopen me een partij rauw, tis net een trekker.
giertjuh zegt
Mis eigenlijk nog de Aveo en de Mini Cooper/Clubman. Mijn keuze zal zijn een DS3 of een Clubman
michiel_vandelft zegt
Tijdens mijn lease jaren heb ik zowel de Polo 1.2 TDI, Punto EVO 1.3JTDm, Corsa 1.3 CDTI EcoFlex, MiTo 1.3 JTDm en de Fiesta 1.6TDCI gereden. De Polo vond ik het meest volwassen aanvoelen, maar de motor het minste, dat ding werkt je meer tegen dan mee. Rauw, bokkig, levensloos en wat hier al gezegd word; de versnellingen veel te lang. De Punto Evo vond ik al een stuk frivoler om te zien, zeker in een Lounge edition goed in zijn spullentjes. Kwa sturen vond ik dit echter de minste, ontzettend licht en gevoelloos stuurgedrag en onvoorspelbare vering/demping. Dan de MiTo, dit was kwa rijden echt een feestje na de Punto. Op lange snelweg ritten kan het onderstel een beetje vermoeiend (hard) worden en de standaard stoelen vond ik weinig ondersteuning bieden. Echter is het een auto die uit uitnodigd om tijdens een file de afrit te pakken, de DNA selector in D te zetten en een lekker potje te gaan hoeken. Het ging door het geringe vermogen (95pk, daarna 86pk) niet hard, maar wat een heerlijke kart was dit. Dan de Opel Corsa, dit vond ik eigenlijk de beste van alle werelden qua rijgedrag, bouwkwaleit enz. Doet niets uitmuntend, maar deed ook niets slecht n.m.i. Comfortabel, volwassen en een prima reisauto. De Fiesta vond het een prima fiesta om elke bocht aan te vallen, maar vond ik op snelweg tempo best lawaaierig en weinig koersvast en daarmee best vermoeiend. De DS3 heb ik nooit gereden en het comfortabele onderstel zou me niet direct trekken, maar ik heb het altijd een plaatje gevonden om te zien! Als ik in jouw schoenen stond, ik zou gedurende paar weken ze gewoon allemaal gaan rijden! Kost je vrijwel niets, en de ervaringen die je op doet tijdens de zoektocht naar jouw ideale auto in dit budget, zijn leuk meegenomen!
ater zegt
Volvo V40 D2?
sizedoesmatter zegt
De Yolo natuurlijk!!
Voor 40 k per jaar per jaar verreweg de beste keus!!
bernoulli zegt
Gewoon op zoek gaan naar een 170pk Leon FR TDI of Golf GTD. In de praktijk net zo zuinig. Die geknepen spaardiesels waren er alleen om op papier een lage uitstoot te hebben. Je wilt echt niet met zo’n amechtige 1.2TDI knikkerbak de weg op.
GolfGTD zegt
Ik zou persoonlijk voor een 2 liter blok gaan, maandelijks misschien iets meer kwijt aan verzekering en wegenbelasting. Maar het rij plezier is zoveel beter en ze zijn vaak ook nog eens heel zuinig. Ik heb zelf een handgeschakelde golf GTD. En nu met het 100 rijden in NL rijdt hij keurig 1 op 20 op de snelweg. Dus zeer zuinig, ik zou persoonlijk daarvoor gaan ipv gefrustreerd te worden door een 1.2 polo…
slowland zegt
Wie koopt er vandaag de dag nog een Diesel??????
cooper96 zegt
Ik heb 9 jaar in een Audi A4 1.9 TDI gereden, echt een superbak, motorisch nooit geen enkel probleem gehad. Hooguit een keer alarmsysteem en het achterklepslotje.
dailydriver zegt
Peugeot 208 e -HDI.
cossiekiller zegt
Yolo, een E38 730D met 250k op de teller.
Batsgeit zegt
Leuke vraag! Ik heb een Swift 1.3 DDI-S gehad, een Fabia 1.2 TDI Bluemotion en rijdt nu, naast m’n 320i cabrio, een DS3 e-HDI. Van alle spaardiesels is de DS3 veruit het fijnste. De Swift is inderdaad wat blikkerig en niet zo zuinig (1:20 is echt een uitdaging), maar rijdt wel het leukst. De Fabia had voor mij de fijnste zitpositie en de ruimte was fantastisch, maar dat blok is echt hoerig kut. De DS3 is het meest luxe, het onderstel is een erg mooie mix tussen sportief en comfortabel en het 1.6 e-HDI blok is veruit het beste ecoblok (samen met de 1.5 dCi van Renault). Scoor er eigenlijk altijd 1:20+ mee, met een uitschieter naar 1:24. Auto is drie jaar in familiebezit en het onvoorziene onderhoud is beperkt tot een nieuwe airco condensor en wat nieuwe uitlaatsteuntjes.
denu zegt
toyota corolla d4d, en je zit safe !!