Wat is de leukste premium pensioen cruiser voor 60.000 euro?
Bij het Autoblog advies van vandaag kunnen we shoppen met een groot budget. Dat opent al heel erg veel perspectieven. Althans, dat zou je zeggen. Zoals de kop van de titel al weg geeft is het bedrag zo’n 60 mille. Daar kun je toch een hele hoop auto’s van kopen, mits het geen nieuwe twaalfcilinders zijn?
Nou, dan kom je van een redelijke koude kermis thuis. Als je een paar eisen stelt die niet eens zo heel erg buiten proportie zijn, dan slinkt het aanbod enorm. Het gaat namelijk vandaag om Autobloglezer Marc. Op dit moment heeft Marc meerdere auto’s. Hij rijdt zakelijk een BMW 640i GT en hij heeft daarnaast nog een BMW 335i Coupé en een Honda S2000. Kijk, dat zijn de betere petrolheads! Zijn vrouw heeft op dit moment een Honda CR-V. Marc gaat binnenkort met pensioen en gaat dan waarschijnlijk het meeste in de CR-V rijden.
Het moet een representatieve premium wagen zijn, maar dan een maatje kleiner dan de 6 Serie GT. Het hoeft overigens niet per se een crossover of SUV te zijn. Het mag echter wel. Zolang het maar een prettige auto in de omgang is. Ook hoeft de auto niet te opvallend te zijn. Gewoon een keurige en stijlvolle automobiel. Een A-Klasse of BMW 1 Serie is écht te klein, maar een 6 GT is dus weer iets te groot. Oh, en een driecilinder is niet direct gewenst. Kortom, we zijn op zoek naar de ultime premium pensioen cruiser!
De wensen en eisen kun je overzien in deze tabel:
Huidige auto’s: | Honda S2000, Honda CR-V en BMW640i GT / BMW 535D GT, BMW 335i coupé |
Koop / lease: | Koop |
Budget: | Max. 60.000 euro |
Jaarkilometrage | 10.000 – 15.000 |
Brandstofvoorkeur | Benzine |
Reden | Pensionering |
Gezinssamenstelling | Samen met mijn vrouw en uitwonenden zoon en dochter |
Voorkeursmerken | Premium merken |
No go | Alles wat Frans is, en geen Volkswagen |
Audi A5 Cabriolet 40 TFSI Pro Line (B9)
€ 61.610
Als je toch voornamelijk met zijn tweeën bent, waarom niet iets met een beetje meer sjeu? Nee, je hoeft niet automatisch te kiezen voor een Morgan of Caterham als je iets wil met een softtop. De Audi A5 Cabriolet is zo’n typische auto die gebouwd is voor het betere cruise-werk. Voor een vierzits cabrio is de carrosserie erg stijf en de auto is nog vrij praktisch met een bruikbare achterbank, redelijke kofferruimte en handige items als een skiluik en neerklapbare achterbank. Omdat het een cabrio is, is de motor volstrekt irrelevant.
De 40 TFSI heeft een 190 pk sterke 2.0 turbomotor die erg prettig in de omgang is. Alhoewel de motor iets meer imponeert met verbruikscijfers dan prestaties. Dat maakt niet uit, je zit in een cabriolet. Kapje open en laat de Vitamine D maar in je interieur komen. Nadelen? De meeste dingen qua veiligheid zitten er wel op, maar wil je luxe leder, mooie wielen en wat andere opties en aankleding, dan moet je direct in de buidel tasten. Je kan kijken naar een kleinere motor (35 TFSI) of zoals je zelf aangeeft, een jong gebruikt exemplaar.
Mercedes-Benz E200 Coupé (C238)
€ 60.170
Als het gaat om premium pensioen cruisers, soort Mercedes altijd hoog. Dat heeft niets met een belegen imago te maken, integendeel. Een Mercedes-Benz is een cadeau naar je zelf. Loon naar hard werken. De E-Klasse coupé doet daar een schepje bovenop. Het is een vreemde auto. Qua formaat is deze iets groter dan de 4 Serie en A5, het is echt een E-segment auto. De prijs is wel redelijk hoog en dan nog heb je slechts de basismotor. Deze levert al bijna 200 pk, waarmee je bijna 240 km/u haalt, dus ach: wat heeft een mens nog meer nodig? Oh ja, opties. Standaard is het E200 niet bovengemiddeld rijk uitgerust, met name als je van gadgets en luxe items houdt. Kijk uit als je een jong exemplaar bemachtigd. De E-Klasse Coupé is net gefacelift en de voorraadmodellen zijn nog van het vorige type. Niet dat die ineens zwaar verouderd zijn, maar het zijn niet dezelfde auto’s. Grootste pluspunt van de E-Klasse is het relaxte karakter. In de E-Klasse coupe is het erg stil, comfortabel en aangenaam. Een soort rijdende kluis.
Volvo S90 B5 Inscription
€ 62.995
Bij Volvo kun je echt een enorm aantal kanten op als het gaat om ruime premium pensioen cruisers. Het is een beetje lastig om te bepalen welke het beste aansluit op de wensen, voornamelijk omdat de keuze zo groot is. De S90 B5 Inscription krijgt in dit geval de voorkeur. Een hele grote en ruime sedan. Wederom is het een auto waarbij sportief rijden niet direct bovenaan het lijstje stond. De Inscription uitvoering is bijzonder compleet en vooral stijlvol, met fraai leer en nog mooiere houtinleg. Een groot voordeel is dat je met de Volvo meer waar voor je geld krijgt.
De standaarduitrusting is beter voor elkaar en de opties zijn minder prijzig. Qua beleving, afwerking en raffinement komt de Volvo heel dicht bij de Duitse auto’s. Je merkt wel aan de transmissie en motor dat het nét niet op hetzelfde niveau is. Ook als je er flink mee gaat boenderen wordt het eerder wat onhandig met de S90. Aan de andere kant, de rustige chauffeur zou dat niet zo snel merken. Ook heb je met de S90 het voordeel van de afmetingen: omdat de spoorbreedte en wielbasis zo groot zijn, heb je een auto die heel rustig op de weg ligt.
Jaguar XE P250 S R-Dynamic (X250)
€ 59.200
Bij Jaguar kun je twee kanten op met dit budget. De E-Pace lijkt een uitstekende match te zijn. Een compacte, hoge auto met een van de meest premium-badges op de markt. Maar de Grace, Space en Pace zijn ver te zoeken op de kleine crossover met driecilinder bromtol. De XE daarentegen is de auto die je jezelf altijd beloofd hebt. De ruimere en fraaiere XF blijft helaas buiten budget, maar de XE is beter dan ooit. Het onderstel was al uitermate puik, maar de motoren zijn vernieuwd en misschien wel het meest belangrijk: het interieur ging op de schop. Dat was acceptabel, maar is nu echt conform de klasse.
Alfa Romeo Giulia 2.0T Veloce (952)
€ 62.450
Als je naar sportsedans kijkt, die jezelf altijd al belooft hebt: loop even binnen bij de Alfa Romeo dealer. In grote lijnen lijken de Giulia en Jaguar XE erg veel op elkaar. Het zijn bovengemiddeld prettige sportsedans. Er zijn punten waarop de Duitse concurrentie wellicht beter scoren, maar het is niet onvoldoende in de Jaguar of dus in de Alfa Romeo. Sterker nog, de Giulia heeft stiekem een erg fraai dashboard-ontwerp dat waarschijnlijk beter oud gaat worden dan de tech-schermen-kermis van de Duitsers. De aandrijflijn en het onderstel zijn de hoogtepunten van de Alfa Romeo: 280 pk en achterwielaandrijving maken elke rit net even wat leuker. Wat ook wel prettig is, de uitstraling. Het is een Alfa Romeo. Dus een stijlvolle en sympathiek alternatief op die eeuwige Duitse premium pensioen cruisers.
Land Rover Discovery Sport P300e S (L550)
€ 58.806
Deze nieuwkomer is ineens heel erg interessant. De Land Rover Discovery Sport is onlangs vernieuwd én voorzien van een compleet nieuwe aandrijflijn. Ja, het is slechts een driecilinder. Maar de Discovery Sport wordt ondersteund door een enorme elektromotor. Het systeemvermogen is 309 pk en het systeemkoppel bedraagt 540 Nm. Lekker! Het prettige van de Discovery Sport is dat het een Land Rover is, een van de weinige hoge auto’s die niet direct gênant zijn. Het enige nadeel is dat je de instap-S versie hebt in het budget. Die zijn al vrij compleet, maar de luxere modellen hebben gewoonweg meer sjeu. Aan de andere kant, als je kiest voor een gewone benzine, dan moet je meteen 70 mille meenemen. Auto’s zijn helaas enorm duur en de Discovery Sport is geen uitzondering.
Toyota Camry Hybrid Premium
€ 48.845
Aanvankelijk wilden we de Lexus ES300h aanbevelen. Het is een keurige sedan die prima aan de eisen voldoet. Maar de prijs is niet mals. Het verschilt met de bijna identieke Toyota Camry is echt enorm. Daarom, bespaar je zelf 12.000 (!) euro en kies de duurste Camry. Als je deze auto nieuw koopt en goed onderhoud, kun je tot in lengte der dagen erin blijven rijden. Dat rijden is voornamelijk heel erg comfortabel.
Het is duidelijk geen BMW of Mercedes, maar pretendeert dat ook niet te zijn. De Lexus pretendeert dat wel en is gewoon exact dezelfde auto met een iets fraaier interieur. De Lexus ES300 kun je wel in luxere uitvoeringen krijgen, maar die zijn duurder (ver over budget) en hebben dezelfde aandrijflijn. Oh, en deze uitvoering heet zelfs ‘Premium’, dus dan is het ook ‘Premium’ voor de categorie premium pensioen cruiser, toch?
YOLO: Cupra Formentor 2.0 TSI 4Drive
€ 62.300
Als je een nieuwe auto wenst met redelijk wat pit, een rijke uitrusting en echt 0 kilometers op de klok, dan zie je dat je eigenlijk overal een concessie moet doen. Dat komt mede omdat we ‘op het randje’ uitzoeken. U geeft een vinger, wij pakken de hand. De Cupra Formentor lijkt aan alle eisen te voldoen. Toegegeven, het is niet premium zoals een BMW is.
Echter, het is op zich prima. Je moet sowieso kijken naar de dingen die je wel krijgt: 310 pk, vierwielaandrijving, makkelijke instap, automaat, rijke uitrusting: alles. Je krijgt zelfs een apart koetswerk mee! Het enige waar het mis gaat in de zoektocht naar een premium pensioen cruiser: Cupra is (nog) niet echt premium, het is vooral een sportievere Seat. Gaaf, maar je moet het wel telkens aan iedereen uitleggen wat het is.
Super-Yolo: Maserati Levante (M161)
€ 47.500 (Dld.)
2016
60.000 km
Mensen die de oude Quattroporte nog heel erg missen, hebben de factuur van een grote beurt nog nooit overgemaakt. Aldus een oud werkgever die er eentje had. Goedkoop zullen Maserati’s nooit zijn, maar de krankzinnige bedragen van 10 jaar geleden zijn gelukkig niet meer van toepassing. Het samenwerken met Chrysler heeft ook zijn voordelen. Aanvankelijk keken we naar een Porsche Cayenne of Macan, maar zo’n Levante heeft net even wat meer smoel.
De Cayenne heeft een fraaier interieur, maar de Levante heeft een gavere sfeer. Het leer is fraaier, bovendien. De V6 benzine klinkt bijzonder speciaal en duur. De standaardversie is snel zit, dankzij 330 vrolijke pk’s. De dieselmotor is een verstandigere keuze en voor zijn soort niet verkeerd. Ook is deze niet heel erg veel langzamer. Je zult ‘m wel moeten importeren uit Duitsland. In Nederland zijn de enkele exemplaren bijna komisch hoog geprijsd. Doe dat alleen als er 24 maanden garantie opzit.
seba zegt
Zou een lexus es geen leuk idee zijn? Prima uitgerust, luxe en stijlvol, niet opvallend, betrauwbaar
bjv https://occasions.lexus.nl/auto/699100511
torsen zegt
@seba: Lees even de beschrijving bij de Toyota Camry.
Robert zegt
@seba: leuk alternatief. Lekker op afgeschreven ook: 10 mille onder de nieuwprijs (opties nog niet meegerekend) met krap 1500 km op de teller. Ex-dealerauto / demo-wagen, dat is voor sommigen wel een no-go. Enige nadeel: de topsnelheid is begrensd op 180 km/u.
Persoonlijk vind ik het voorstel van de E Klasse coupé ook wel erg gaaf.
camber24 zegt
@seba: met de huidige designtaal van Lexus kan ik dit niet bepaald stijlvol noemen, maar is natuurlijk een kwestie van smaak.
mout zegt
Als het niet zo groot als een 640 GT hoeft te zijn, ligt een S90 misschien niet het meest voor de hand.
En voor een premium pensioen cruiser kan je toch moeilijk om Lexus heen. Het woord ‘representatief’ en het woord ‘premium’ vielen in de zoekopdracht, en dan kan je toch moeilijk om badges heen. Ik zou ze trouwens wel eens tegen elkaar willen testen, die twee. Het Lexus-gevoel is toch wel iets bijzonders.
shibby zegt
Waarom geen leuke jong gebruikte BMW 4 of 4 GT? Geen nieuwe, want die grill is niet om aan te zien
b088y zegt
@shibby: omdat hij geen vervanger voor zijn 335i zoekt :-)
mopar70 zegt
Bedankt voor het advies. Het is de Maserati geworden!
grasvreter zegt
Lekker man. Toch gewoon de super yolo pakken. Niet de meest verstandige, wel de leukste van dit lijstje.
mout zegt
Oprecht nieuwsgierig: Hoe werkt dat? Dit artikel staat nog geen 45 min online.
Heb je het een poosje eerder voorgelegd gekregen misschien?
Verder: Super! Geniet ervan! Zelf zou ik de voorkeur geven aan de Ghibli boven de Levante – maar uit het hele rijtje is het zonder meer het beste voorbeeld van genieten. Voor jezelf en de voorbijgangers.
potjak zegt
@mopar70: lekker ??????
MDA zegt
@mopar70: was ook meteen mijn keuze geweest! Stijlvol en een randje sportief en de leukste van dit stel (en goedkoopste, maar dat is nieuw met 2de hands vergelijken)
goodvibrations zegt
@mopar70: super mooie keuze! Toen ik hem in het echt zag, en hoorde.. Wat een bak emotie ?. Wens je veel veilige km ??
alloallo zegt
Mijn advies is om de lease 640gt privé over te nemen.
Prima auto en je weet wat je koopt.
bernoulli zegt
Kia Stinger V6? Staat er eentje te koop binnen budget bij een NL-dealer.
giertjuh zegt
Porsche Macan
pcooperworks zegt
@giertjuh: inderdaad, precies wat ik ook in gedachten had
grasvreter zegt
Ik vind die duitse wagens zo ontzettend saai en standaard, maar goed, is wel een reden dat bmw en mercedes zo geliefd zijn. Echt heel fijn rijdende auto’s. Audi zou ik altijd overslaan, omdat ik ze persoonlijk bijzonder saai gestyled vind. Ja ze gooien ze tegenwoordig vol met plastic ‘luchthappers’, wat een spannend design. De Camry is een erg goede auto, maar een mercedes, bmw of volvo is toch meer een beloning voor jezelf als je met pensioen gaat eh.
Gewoon de s2000 houden voor al het rijplezier, en een volvo / mercedes / bmw voor het normale rijden. Dat zou mijn advies zijn.
W115 zegt
E coupe, van buiten en binnen in beige uitgevoerd.
larini zegt
No go: Volkswagen. En dan kom je als eerste met een VAG
bakboord1 zegt
De nogo is Frans en geen Volkswagen. Ofwel alleen auto’s uit het vag concern mogen. Na de A5 zag ik dus al de winnaar. Maar kennelijk mocht je toch iets anders zijn dan vag…
Blijft lastig die Nederlandse taal en dubbele ontkenningen..
“Lust je ook geen oesters?” En dan nee als antwoord krijgen van die geen oesters lust.
verplicht zegt
@bakboord1: Zeker lastig, die Nederlandse taal. Ik zie dat jij er ook de nodige moeite mee hebt.
Hierboven geeft de aanvrager aan voor de Maserati gekozen te hebben. Hoe gaaf is dat? Kiest gewoon de YOLO.
Geniet van je pensioen!
mashell zegt
@larini: in tegenstelling tot wat velen geloven is een Audi geen Volkswagen. Mercedes en BMW gaan vriendschappelijker met elkaar om dan Audi en Volkswagen.
por100 zegt
Leuke veelzijdige lijst, hiermee moet je hem toch genoeg de mogelijkheden hebben laten zien. Van deze lijst zou ik de levante of e-coupe gaan testrijden
db14 zegt
Misschien niet echt premium, maar een dikke Volvo s60 misschien? Veel waar voor je geld!
db14 zegt
@db14: Anders Audi A5 (Welke maakt niet zo veel uit, of Porsche Macan!
Bastiaan zegt
Ik vind de huidige e-coupé echt prachtig
mpgc zegt
Misschien een beetje te voor de hand liggend, maar waarom geen 320i of 330e?
rotarypowah zegt
“Kapje open en laat de Vitamine B maar in je interieur komen.”
Dat moet vitamine D zijn ;-)
Ik zou uit dit lijstje voor de Audi of de Benz gaan.
vaakbenjetebang zegt
@rotarypowah: je kunt je in een cabrio natuurlijk ook laten besproeien met melk…. pak aan ,die vitamine B.
bimota zegt
” Dat maakt niet uit, je zit in een cabriolet. Kapje open en laat de Vitamine B maar in je interieur komen”. U zult de Vitamines D bedoelen. Of heeft Audi nieuwe sjoemelsoftware, nu voor Vitamine B:-)?
bischero zegt
Waarom geen nieuwe V60 en wel een S90? Station vele malen praktischer wanneer de hele rotzooi van de (aanstaande) kleinkinderen ook mee moet naast de golfclubs. Regeren is vooruitzien ✌️?
Variomatic zegt
In de S90 en Camry voel je je meteen een bejaarde, daar zou ik vriendelijk voor bedanken. De yolo natuurlijk, je leeft tenslotte maar één keer en misschien niet zo lang meer :-)
Daarnaast zie ik niet in waarom je 60k moet stuk slaan op een auto, ook al kan het. Je spekt dan vooral de staatskas via de ridicuul hoge bpm op sommige auto’s. Bijvoorbeeld die E-klasses staan bij bosjes in alle carroseriervarianten in Duitsland en kosten na twee, drie jaar vaak nog maar de helft: voor 30 tot 40k heb je een top exemplaar met heel weinig km’s, nog meerdere jaren garantie en veel opties aan boord..
thjvanvlerken zegt
@variomatic: je slaat 60k stuk op een auto omdat je maar 1 keer leeft.
v60polestar zegt
@variomatic: want in een E-klasse voel je je niet bejaard??
Zou in dit geval toch voor de S90 kiezen, alle luxe en comfort die je nodig hebt en daarnaast nog veel mooier. Maar dat is mijn menig natuurlijk.
Variomatic zegt
@v60polestar: E-Klasse coupé versus S90? S90 absoluut het meest de bejaarden waggie, ja..
v60polestar zegt
@variomatic: en toch zie ik daar alleen maar oude mannen in rijden ?
piebepost zegt
Hoeveel dertigers zie jij een E-coupé rijden?
frank2b zegt
Het is nét te vroeg nog voor een leuke Lexus LC voor dat bedrag.
Maar een lekkere LS kun je voor 60k wel oppikken!
cossiekiller zegt
Een jong gebruikte Jaguar XF.
Misschien wel even zoeken voor een juist uitgeruste volgens jou, maar het is het waard.
Of de XE als je nieuw wil.
romeoalfa zegt
Waarom geen strakke C cabrio?
560pk zegt
@romeoalfa: omdat die lelijk is :)
560pk zegt
@romeoalfa: sorry , te snel gereageerd: ik las “c coupé”. De cabrio is wél fraai
karhengst zegt
Veel representatiever dan een zilvergrijze B-Klasse gaat het voor een pensionado niet worden.
redbeams zegt
Een lexus NX of eventueel een jong gebruikte GS450h
ouwedibbes83 zegt
Als ik naar z’n vorige / andere auto’s kijk, dan heeft hij een goed sturende roadster, de een na krachtigste BMW coupe die niet zo opvalt als een M3, plas als daily een comfortabele en stevig gemotoriseerde cruiser van BMW. Ik denk dat de geadviseerde instapmodellen dan een flinke stap terug zijn en niet passen bij het premium gevoel dat hij gewend is. Ook mis ik een BMW suggestie, als ik denk aan een maatje kleiner dan een 6GT, kom ik bij een 4 Gran Coupe uit. Bv een 440i GC uit Dld, met de kop eraf kun je voor 60K een hele rijk uitgeruste uitvoering ophalen.
flutterby zegt
Waarom niet elektrische? Elke ochtend een volle batterij, een warme cabine en nooit meer krabben.
Gezien de pensioenstatus gaat het niet om tijd, maar om ervaring. Mocht je die snellader nodig hebben dan kan dat onder genot van een kopje koffie.
Tegenwoordig hoef je het voor gebrek aan luxe ook niet te laten, die nieuwe Amerikaanse speler is misschien te tech georiënteerd en bij Mercedes, Audi en Polestar staan zeer interessante opties. Mogelijk gaan ze wel iets buiten budget, maar dat is op deze bedragen meestal flexibel. Neem je het onderhoud en afschrijvingen mee dan zijn alle drie goedkoper over de jaren dan de opties die hier voorgeschreven worden.
Zelfs al lijkt je helemaal niets, ga toch voor die proefrit in alle drie en ervaar waarom bereiders zo enthousiast zijn over het rijgedrag.
goodvibrations zegt
Zeg je dat ook tegen je vriendin (of vriend ?) als hij/zij zin heeft? ? “waarom niet elektrisch” krijg je vergelijkbare argumentatie denk ik (hoop ik)…
Zo’n Taycan heeft nog wel iets (of Tesla roadster).
Maar serieus dat geluid van een Maserati.. Die beleving..
Elektrisch kan altijd nog.. Het is koop, geen lease.. Ik vind het een super keuze.. Een van mijn droom auto’s (voor gebruik erbij) is de Gilhibli.. Ik kan me voorstellen dat je iedere keer opnieuw gelukkig wordt als je bij zo’n auto de sleutel omdraait.. Zou ik wel hebben.. Voor woonwerk is elektrisch perfect.. Maar in dit geval? Nog even genieten nu het nog kan.. ?
flutterby zegt
@goodvibrations: de souplesse, performance en comfort van een elektrische aandrijflijn kan een brandstofmotor niet tegenop. Als je in dit budget in de buurt van de 3s naar de 100 wilt komen ontkom je niet aan elektrisch. Niet iedereen is afhankelijk van herrie voor beleving. Voor de beleving stap ik liever in een Mini Works in plaats van een slagschip wat altijd een compromie is.
Variomatic zegt
@flutterby: gek dat ik datzelfde sensationele gevoel dan niet van mijn stofzuiger krijg, of van mijn electrische tandenborstel.. ?