We gaan op zoek naar de ideale auto
In principe heb je niet meer dan een C-segment auto nodig. Nu kun je dat van alle segmenten zeggen, maar in principe klopt het wel. Qua afmetingen zijn ze in Nederland erg makkelijk, zeker als het wat drukker en krapper is. Aan de andere kant is het ruimte aanbod uitstekend voor elkaar bij een C-segmenter tegenwoordig. Sterker nog, voorziening die je voorheen alleen kon krijgen op een S-Klasse, zijn nu gewoon te verkrijgen op een C-segment hatchback. Denk aan navigatie, adaptieve cruise control en andere rijassistenten. Ook qua prestaties is er in het segment veel te kiezen: waar vroeger 150 pk toch wel de max was, is 300 pk nog redelijk ‘medium’.
Kortom, een C-segment is alles wat je nodig hebt. Dat is in het geval van Autobloglezer Cees ook het geval. Want meer ruimte dan een C-segment hatchback heeft hij eigenlijk niet nodig. Dat betekent echter niet dat hij niet de geneugten van een luxe auto kan waarderen. Cees is een beetje op zoek naar dat specifieke marktsegment van de luxe en redelijk warme hatchbacks. Met name de luxe uitrusting kan Cees heel erg waarderen. Nu heeft hij het erg goed voor elkaar op het moment, want Cees heeft een Mazda 3 2.2 CiTD in de befaamde GT-M uitvoering voor de deur staan. Voor de fun-kilometers heeft Cees nóg een Mazda, een MX-5 uit 1990. Voor de sensaties heeft hij dus al een bovengemiddeld leuk voertuig.
Cees maakt nu te weinig kilometers om het gebruik van een diesel te kunnen rechtvaardigen. De huidige Mazda moet er dus uit. Daar moet nu een nieuwe jong gebruikte auto voor in de plaats komen. Cees heeft wel een lijstje qua eisen en opties: Climate control, xenon (of LED) verlichting, stoelverwarming en sportstoelen. Als het even kan ook adaptieve cruise control, meedraaiende koplampen, leer, dodehoekwaarschuwing en een handbak. Automaat mag, mits het een heel goede is. Niet zo eentje als in de Mazda, bijvoorbeeld. Kortom: de meest luxe en (semi-)sportieve uitvoering, graag. De auto moet niet te zwaar zijn (1.300 kilogram maximaal, ongeveer) en minimaal gezegend zijn met 165 pk. De auto moet wel modern zijn, het liefst een platform dat na 2012 op de markt is gekomen. Qua cc’s minimaal 1.800 stuks, alhoewel wij daar uiteraard zo even op terugkomen. Alleen bij Mazda zegt cilinderinhoud nog iets over de prestaties. Kleine spoiler: met de meeste cc’s heb je de minste power bij Mazda in dit lijstje. Verbruik is dan weer geen probleem: 1 op 8 of zuiniger graag. We hebben enkele A4’tjes voor de aanvraag ontvangen (waarvoor dank!), maar dit zijn de belangrijkste punten, omschreven in de inmiddels legendarische tabel:
Huidige /vorige auto's: | Open Corsa 1.5TD '96, 2007 - Sept 2011; Mazda3 Sport 2.0 Active '05, Sept 2011 - Feb 2015; Mazda3 2.2 CiTD 185pk GT-M '10, gechipt naar 220pk en 440Nm, Apr 2015 - Feb 2017; Mazda3 2.2 CiTD 185pk GT-M '12, Sept 2017 - Heden; Mazda MX-5 1.6i '90 (Fun/knutsel auto), Nov 2018 - Heden |
Koop / lease: | Koop |
Zakelijk / privé: | Prive |
Budget: | €15000 - €25000 |
Jaarkilometrage: | 10000 tot 12000 |
Brandstofvoorkeur: | Benzine |
Reden aanschaf andere auto: | Rijd te weinig KM's voor mijn huidige diesel |
Gezinssamenstelling: | Alleen |
Voorkeursmerken/modellen: | Mazda3 BM/BN |
No-go modellen / merken: | Sta open voor alles behalve: A & B segment, SUV's (Allroad of Crosscountry mag, vind ik gaaf), MPV's, Cabrio's (heb ik al), Hardcore topmodel |
Mazda 3 2.0 SkyACTIV GT-M (BM)
€ 23.950
2017
27.500 km
Je eigen keuze was een Mazda 3. Logisch, je hebt al twee Mazda’s en wederom een Mazda is een logische keuze. Er valt ook veel te zeggen voor de Mazda 3. Wegligging is top, verzorgd interieur, rijke uitrusting, puike rijeigenschappen en een hoge mate van betrouwbaarheid. Ze zien er zelfs erg fraai uit. Het unieke aan de auto is zowel zijn voor als nadeel. Die 2.0 motor heeft geen turbo. Dus geen turbogat en een mooie vermogensopbouw. Nadeel: het is niet zoveel vermogen. In principe is het meer dan voldoende om in het verkeer mee te komen. Je moet alleen behoorlijk je best doen voor een redelijke voorwaartse drang. Nu schakelt de Mazda 3 uit de kunst, dus zo erg is het terugschakelen niet. Je merkt gewoon aan het chassis dat ‘ie veel meer aan kan. Nu kun je ‘m redelijk eenvoudig naar 180 – 185 pk tillen met een chip en met wat meer werk (intake, downpipe) lukt die 200 pk ook wel. Maar alle andere auto’s in dit lijstje zijn aanzienlijk sneller.
Kia Pro_cee’d GT
€ 21.950
2016
60.000 km
Ja, we weten het: het is een 1.6 en geen 1.8. Tegenwoordig is de cilinderinhoud niet meer leidend voor veel vermogen. Deze Kia met 1.6 rijdt rondjes om de Mazda 3 met 2.0 motor. Dankzij een turbo levert het blok namelijk 204 pk. Het is niet een minimaal blok met maximale turbodruk. Het is een heel coherent geheel. Er is ook nog voldoende uit te halen, met een voddige chip heb je 250 pk tot je beschikking, om een idee te geven van de reserves van dit blok. De uitrusting is top voor elkaar, want de meeste items werden door Kia standaard al gemonteerd. Qua rijeigenschappen past de auto perfect bij de eisen. De Kia heeft sportieve eigenschappen, maar je vullingen blijven erin zitten als het wegdek iets minder is. Wel leuk: Kia heeft de auto een eigen smoel gegeven met bijzondere mistlampen, grote velgen, stoere bumpers en rode accenten. Het is zeker niet over de top, maar het geeft de auto wel een sportief dikke uitstraling. Ook wel lekker: er zit nog fabrieksgarantie op!
Opel Astra 1.6 Turbo Innovation (K)
€ 24.995
2019
25.000 km
Het gaat te ver om te zeggen dat dit een absoluut meesterwerk is. Toch past deze auto uitstekend bij de wensen en eisen. Daarbij kunnen we er niet veel op aanmerken. De 1.6 turbomotor is wederom geen 1.8, maar sleurt er beduidend harder aan dan de 1.6 uit bovenstaande Kia. Op de Autobahn haal je gewoon 235 km/u. Om mee te leven gaat de Hosanna verder, want de Astra is erg ruim. Dat was de vorige generatie ook, maar in tegenstelling tot dat zwaargewicht weegt de snelle en luxe Astra slechts 1.250 kg. Het interieur is keurig voor elkaar, maar geeft geen luxe gevoel. Of specifieker, het gevoel dat je iets leuks hebt gekocht. Een setje OPC-line bumpers mochten op zijn minst een optie zijn destijds. Ook hier heb je nog fabrieksgarantie.
Renault Megane GT TCe 205 EDC
€ 24.990
2018
30.000 km
We gaan hier twee regels overtreden: weer die 1.6 en een automaat. Gelukkig werd de auto zelf ook al kort benoemd door de aanvrager. De Megane GT is namelijk een uitstekende keuze. De 1.6 motor voelt iets minder ‘turbo’ aan dan de Opel 1.6. Dat wil zeggen dat je in de Megane wat meer toeren moet maken voor aansprekende prestaties, maar dat is juist ook een leuke bezigheid. De EDC-automaat is zeker niet de top van zijn klasse, maar in vergelijking met de automaat van Mazda is ‘ie razendsnel. Het voordeel is dat je met deze motor altijd de GT-uitvoering hebt. Hij zit er dikker uit dan de standaard Megane en het interieur is aanzienlijk fraaier aangekleed. Ook de rijeigenschappen voldoen daar aan: sportief doch soepel, precies zoals de Fransen dat gewoonweg beter kunnen dan welke Duitsers dan ook.
Alfa Romeo Giulietta QV (940)
€ 24.770
2015
36.500 km
Natuurlijk moeten we ook even een Italiaan adviseren. Gezien de eisen past deze perfect in het eisenplaatje. Qua karakter gaat de Giulietta door waar de Kia stopt. De Alfa is aanzienlijk sneller. Het ontwerp is vrij tijdloos. Sterker nog, het huidige model is nog gewoon deze ‘940’-generatie. Je rijdt dus in een vers model rond, alhoewel dat meer ligt aan het productmanagement van FCA dan de leeftijd van de Alfa. Wel moet je even letten op de opties. De Alfa stamt uit 2010 en toen waren nog niet alle voorzieningen even ver uitontwikkeld. Wat dat betreft is de eis voor een 2012 platform of jonger geen vreemde. Maar de Giulietta komt zeker niet stokoud over en bied enorm veel waar voor zijn geld. Vandaar dat we hem je niet wilde onthouden. Ondanks het fraaie lijnenspel is de Alfa vrij praktisch. Je hebt altijd vijf deuren en er zit stiekem best een hoop ruimte in.
Volvo V40 T4 Business Sport
€ 24.900
2018
20.000 km
De saaiste auto ooit gebouwd met 190 pk. De Volvo V40 is zo’n aalgladde allrounder dat eigenlijk niemand er blij van wordt. Of toch wel. De auto staat op een doorontwikkeld Focus-onderstel, alhoewel het niet een heel sportieve auto is. Voor zijn klasse is de V40 wel erg volwassenen. Relatief stil, behoorlijk comfortabel en vaak compleet uitgerust. Kijk wel uit, want de T4 kon je ook krijgen in een relatief rudimentaire Kinetic uitvoering. Qua prestaties valt de T4 een beetje tegen. Nog altijd sneller dan de Mazda, maar nergens voel je die 190 pk. Dat komt mede door de afstemming van de motor en de overbrengingen van de transmissie, die vrij lang zijn. Een chipkuurtje doet werkelijk wonderen voor deze auto. Als je wilt is er ook een Cross Country variant, kun je het faux-sportieve element laten gaan en meer op comfort richten.
Volkswagen Golf GTI (5G)
€ 23.990
2016
35.000 km
We kunnen niet deze aanvraag behandelen en De Maatstaf niet meenemen in het advies. De Golf GTI is een waanzinnig saaie keuze. De 911 onder de hatchbacks. Net zoals bij de Porsche 911 is het vrij eenvoudig te verklaren: de Golf GTI is een fantastische auto. Zeker vanaf deze generatie. De Golf VII staat op het MQB platform en dat biedt veel voordelen voor een sportieve derivaat: lichter en stijver. Het mooie van de Golf GTI is de veelzijdigheid. Je kan er prima je dagelijkse kilometers mee doen. Op de 17” velgen is de auto zelfs behoorlijk comfortabel. Het verbruik blijft binnen de perken en alle opties werken fantastisch, mede dankzij de knowhow van een paar hoger in de markt geplaatste merken onder dezelfde paraplu. Maar als je er voor gaat zitten, is de Golf wel degelijk een vermakelijke auto. Doe het ESP uit en gas los en je merkt dat de achterzijde behoorlijk levendig is. Geen terminaal onderstuur. De prestaties zijn in dit lijstje onovertroffen. In plaats van een kleine motor met redelijk wat power, zit er een iets teruggeschroefde 2.0 TSI in die met name qua koppel (350 Nm!) Zorgt voor uitstekende prestaties.
Yolo: BMW M135i (F20)
€ 19.850
2013
180.648 km
Een BMW M140i gaat helaas niet lukken in het budget. Die is nog eventjes te kostbaar. Nu is een M135i niet behelpen. Integendeel, het zijn verregaand dezelfde auto’s. Het meest bijzondere aan de 135i is de layout. Je hebt een zes-in-lijn met achterwielaandrijving, uniek in dit segment. Waarom, dat merk je aan het interieur. Dat is krap. Bagageruimte en ruimte op de achterbank zijn uiterst beperkt. Controleer even of het ‘werkt’ voor jou, want Wouter kon juist zijn 1 Serie heel praktisch inzetten. Exemplaren die in het budget vallen zijn wel wat ouder en hebben er wat meer kilometers opzitten. Dat hoeft overigens geen probleem te zijn, want Wouter heeft probleemloos gereden met zijn M135i. De M135i is zeker niet perfect, er zijn wel wat dingetjes die je moet aanpassen voordat je echt van het potentieel kunt genieten, zoals andere dempers, sper, chip, spacers en nog wat klein grut. Gelukkig heeft Wouter dat allemaal gedaan op zijn BMW M135i en die staat gewoon te koop! Check de advertentie hier.
Yolo II: Honda Civic Type-R (EK)
€ 24.999
2015
85.000 km
Dat deze in het budget viel, hadden we niet verwacht. Niet dat ze veel meer (of minder) waard zijn, je vindt ze eigenlijk bijna niet. Ze zijn nieuw zeer zelden verkocht verkocht in Nederland en dat zie je terug in het occasion aanbod. Het zijn witte raven. Championship White in dit geval. De Civic Type-R is absoluut een topmodel. Meer nog dan bovenstaande BMW. Werkelijk alles is aangepast door Honda. Het platform is weliswaar dat van een Civic, maar daar stoppen de overeenkomsten. Zoals je kunt zien is het exterieur vele malen heftiger. Het interieur is ook veel sportiever, mede dankzij de sportkuipen. We zo prettig, in vergelijking met de vorige Civic Type-R’s is deze generatie een stuk rianter uitgerust. Ook lekker: het is altijd een zeer ruime en praktische vijfdeurs. Ook de betrouwbaarheid is meer dan uitstekend. De eerlijkheid gebied wel te zeggen dat dit geen allrounders zijn, daarvoor zijn ze te rauw en sportief. Leuk is het wel.
Wil jij ook advies over je volgende auto? Vul dan dit formulier in, waarbij je ons voorziet van alle relevante gegevens. Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!
seba zegt
Ik ben wel een mazda fan en zou voor de 3 gaan met de x motor. Wat een fantastisch rijdende auto is het. Op de oprit hebben wij 3 en 6 staan van de huidige generatie, beide autos rijden 30k km p.jaar. Ik ben zelf van een golf gti overgestapt naar een 6 en als ik zou iets ander moeten kiezen dan wil ik weer een… 6. Voor dat deze keuze gemaakt was heb ik proefgereden in een bmw 5, audi 6/4, passat en wat andere hatchback auto’s. Je moet bij 3 geen snelheid duivel verwachten maar het is super rijdende auto, vrij zuinig ( mijn vrouw rijd elke dag naar amsterdam, 1 op 18 is te doen. ) Elke jaar 300 euro voor onderhoud aftikken en tot vandaag geen enkele problemen. Laatst nog bij de dealer cx5 met 2.0 165pk motor gezien, deze auto had 520k km gereden zonder enige problemen!
seba zegt
@seba: Sorry, in jou budget kan je geen x kopen in Nederland. Als je zelf beetje handig bent dan zou ik een vanuit Duitsland importeren, daar kan je al een voor rond 22k euro vinden, beetje onderhandelen met de dealer en heb je genoeg geld over om restant bpm te betalen. Ik heb het oom zelf gedaan met mijn 6, totaal prijs van de auto was bijna 10k euro goedkoper dan hier in Nederland. Niet bij de Ali of Jozef zoeken maar bij de dealer en stevig onderhandelen.
momo zegt
@seba: Onderhandelen met een Duitse dealer? Jij hebt overduidelijk nooit onderhandeld met een Duitser. Je kan hooguit €200 van de prijs af praten op een bedrag van €22.000. Meestal lukt zelfs die €200 niet.
seba zegt
@momo: ben helemaal niet met je eens. Op mijn vorige auto is paar honderd euro eraf gegaan en op mijn huidige mazda bijna €2000. Tijd, hoe, waar en met wie je zit te onderhandelen speelt een rol. Mij auto komt van de Mazda dealer zelf.
momo zegt
@seba: Ow ja.. Een Mazda.. Niemand die natuurlijk interesse heeft daarin. Vandaar die korting. Het zal wel nu of nooit geweest zijn voor die dealer.
seba zegt
@momo: is goed pik, je heb gelijk ?
seba zegt
@momo: heb nog even snel in de e-mail gekeken, in heb nog 1 jaar garantie extra gekregen. Op de mazda 3 die bij de dealer nieuw gekocht was hebben wij ook paar honderd euro eraf kunnen halen en dat bij de dealer in Nederland. Bij Skoda toen ik offerte heb aangevraagd voor een superb l&k twv bijna €60k als voorstel kreeg ik €50 korting… vriendelijk bedankt
hamerhaai zegt
Dacht voordat ik begon te lezen: bmw 130i, maar gewoon die van Wouter kopen dus.
florisje zegt
Als ik alleen op de titel een auto zou moeten kiezen zou ik voor de Volvo gaan.
EdGaR zegt
Altijd voor de GTI Performance kiezen ivm upgrade remmen en diff. Hele fijne daily met 230pk /350nm.
Ot92 zegt
@edgar: En dan even langs bij JD voor 300pk en 430nm koppel. Dat rijd nog lekkerder.
aschja zegt
Ik zou de Opel of de Volvo nemen. Fraaie bakken.
moveyourmind zegt
Zou het wel weten.
Nog heel even met de huidige door rijden en wachten tot je de nieuwe Mazda 3 hatchback als demo-auto kan kopen.
Dat is toch wel één van de meest bijzondere auto’s die in deze klasse te krijgen is. En ook een mooie bijzondere auto.
Dat eventjes dat je wat extra wegenbelasting voor je huidige diesel betaalt zal je ook wel overleven als de vervanger van je huidige auto zelfs nog 1 op 8 mag rijden.
kobus1967 zegt
Als het je om de kosten gaat zou ik lekker door blijven rijden met je huidige auto. Voordat je daar 15000 euro aan extra kosten aan hebt ben je jaren verder.
Wat kost je huidige diesel extra per jaar tov de nieuwe aanschaf?
Meer wegenbelasting maar goedkoper in brandstofkosten.
Ik denk dat het breakeven punt van je nieuwe auto nog wel op 8 of tien jaar ligt.
grasvreter zegt
Vergeet je petje en of heuptasje niet als je de Golf kiest. Wat eem verschrikkelijk imago heeft die auto toch. Valt voor mij direct af, terwijl het heel goede auto’s zijn.
Ik zou de Honda doen, maarja, dat is wel stuiteren ipv comfortabel zitten.
wimof zegt
@grasvreter: Denk je dan aan een bepaald publiek, ik zie in België geen treffende gelijkenis?
Paul58 zegt
@grasvreter: ik vind het imago probleem persoonlijk wel meevallen en dat doet me sowieso niet heel veel. Ik hou alleen niet zo van het tamelijk saaie design (vind ik persoonlijk) en zo spannend rijdt het ook niet. Ook qua betrouwbaarheid is het echt niks bijzonders (ze zijn alleen heel goed in marketing). Daarom zou ik persoonlijk niet zo snel voor een Golf kiezen. Mijn voorkeur in deze gaat uit naar een Mazda 3 of een Guilietta. Dit vooral vanwege de looks en totaalplaatje. Alfa iets mooier nog maar de Mazda is qua infotainment wel een stuk verder.
techniekmeneer zegt
@grasvreter: Scheelt dat Honda geen imago heeft betreft petjes etc..
gromit zegt
@grasvreter: alles wat Duits is heeft een verschrikkelijk imago…
cloverleaf zegt
@gromit: heidi klum?
olivier420 zegt
@grasvreter: Ik dacht dat dat altijd wel meeviel. Tot ik zelf een golf had en ik opeens merkte dat met dezelfde rijstijl iedereen moeilijk zat te doen over van alles.
Blijkbaar heeft men met een golf, zeker in R-line uitvoering, een bepaalde associatie en daardoor een hele lage tolerantie.
On-topic: ik zou qua Value for money voor de astra gaan, maar aub wel in Innovation uitvoering. Elke andere uitrusting is verschrikkelijk des Opel.
Heb er zelf ~ 150k mee gereden en beviel uitstekend. Goed in de opties, hele fijne stoelen (ik mis ze nog elke dag), fijne navi en best ruim!
Entwicklung88 zegt
Ben uitermate tevreden met mijn BN, een hele goede keuze naar mijn mening. En veel aanbod.
Maar voor 25k kan je ook zoals hierboven genoemd over een jaar een nieuwe 3 met X-motor rijden.
baserace zegt
Ford Focus ST?
1225kg, 250pk, 1op11 is goed haalbaar, xenon, top recaro sportstoelen, praktisch (evt. ook als Station), en goed te krijgen voor het geld…
gandini zegt
@baserace: Ja hoe kunnen ze die in godesnaam vergeten???
Zelfs een mooi geel exemplaar te koop:
https://www.autoscout24.nl/aanbod/ford-focus-2-0-250pk-st-3-vol-leder-recaro-bi-xenon-navigati-benzine-geel-372c2d96-3f9e-426e-b535-5837d280eb36?cldtidx=2
Ik zou de rest ervoor laten staan.
ohoogeveen zegt
@gandini: goeie kleur ook!
kniesoor zegt
@baserace: Goeie suggestie, denk ik !
Onehp zegt
@baserace:
+1
Maar eh, 1225kg?
Opgave DIN = 1362kg
EU = 1437kg
Zwaarst gewogen door magazine (EU): 1569kg
baserace zegt
@Onehp: gewicht haalde ik van Autoweek Carbase:
nieuwprijs
€ 41.955
introductie
januari 2015
eind
mei 2018
brandstof
benzine
carrosserie
5d, hatchback
transmissie
6v, handgeschakeld
energielabel
F
CO2-uitstoot
158 g/km
vermogen
184 kW / 250 pk
topsnelheid
248 km/h
acceleratie 0-100
6,5 seconden
massa
1.225 kg
Onehp zegt
@baserace: kan zeperfs.com aanbevelen, veel betere database met o.a. werkelijke testresultaten van 19 magazines. En dus veel betere kijk op echte gewichten. Die 1225kg is het gewicht van de basisversie, en heb zelf een 1.0 estate (tunier) gehad en die woog volgens de ‘rdw’ 1371kg maar volgens testen kan die dus makkelijk 100kg meer gewogen hebben en dat geloof ik, hij was licht op de neus maar geen superlichte auto…
Onehp zegt
@onehp: de gewichten die ik vernoemde hierboven overigens volgens de EU definitie, dus reeds met een sjabloongewicht van 75kg erbij voor de bestuurder.
pcooperworks zegt
Mini
donjunior zegt
Giulietta.. geen twijfels hier..
Ben erg blij met mijn 170pk Giulietta maar zou graag geld neerleggen voor een QV.
donjunior zegt
@donjunior: Al zou ik qua multimedia dan wél weer liever de Golf hebben. Dat werkt gewoon echt wel beter en logischer dan de Alfa. In mijn lease Golf 7.5 kan ik alles logisch vinden.. in de Alfa zit ik altijd te kloten om überhaupt iets te vinden.. totaal onlogisch allemaal (zeg maar gewoon kut)
kniesoor zegt
Van de hier ten tonele gevoerde opties lijkt de Megane GT me wel een aardige, mede vanwege de automaat.
Zie, dat er geen links naar de advertenties van de vermelde auto’s bijstaat. Behalve bij die van De M135i. Neem dus aan, dat dit als een soort advertorial voor Wouter’s auto gezien moet worden.
ukbob zegt
@amghans: Yep! Iedereen aan de M135i :)
marc94 zegt
@ukbob: beetje chippie en wat basale onderdelen wisselen en je zit zo op 400pk met dat gekke ding. blijft nog heel ook. kan die mx5 ook weg als fun auto.
Onehp zegt
@marc94: nja, beide zijn fun maar wel van een andere soort. Hangt ervan af wat je wilt…
michaelb zegt
Megane GT. Perfect
toyotavenray zegt
Volkswagen polo wrc, Ford Fiesta st3, Ford Focus st, Peugeot 308 gti, seat Leon cupra en Mini Cooper s. Deze kunnen ook nog.
trasimo zegt
De 135i natuurlijk! Alleen zou ik dan er eentje kiezen met die heerlijke ZF automaat.
karhengst zegt
@trasimo: Ik zou juist voor de handbak gaan. Automaat kan je altijd nog rijden, maar de handbak sterft uit.
Sterker nog, op veel nieuwe auto’s met een beetje vermogen is het nieuw al niet eens meer een optie.
Maar bij weinig auto’s is de keuze zo lastig als bij BMW, dat geef ik toe.
trasimo zegt
@karhengst: Met name in Nederland vind ik een automaat toch wel erg lekker (ik woon in de Randstad…), maar dat is uit praktische overweging. Op een mooie (evt. berg-)route of zelfs een beetje rustige stukken is een handbak uiteraard het hoogst haalbare!
dijan zegt
Audi A3.
richh zegt
@dijan: de Golf staat al in het lijstje ;)
mauwerd zegt
BMW 1, Golf of de Alfa voor mij.
giertjuh zegt
BMW M135i een optie zou zijn de mx-5 verkopen en dan een M140i kopen
giertjuh zegt
@giertjuh: waar is die edit knop?, ga je niet reden zou voor de M135i gaan of een Seat Leon Cupra
bsxc2 zegt
Astra OPC: https://dekrie.nl/occasions-kopen/21884790-opel-astra-gtc-2-0-turbo-opc-281pk
Graafke zegt
Een Leon cupra lijkt me ook een prima optie!
bullgod76 zegt
Er werd toch gezocht naar een “warme” hatch? Wat doet die Golf er dan tussen? Daar krijgt echt niemand het echt warm van.
mrducky zegt
Waarom geen Mazda 3 MPS BL? Wel wat ouder. Wel een Mazda en goed te kietelen ;)
emping zegt
@mrducky: omdat die te oud is.
emping zegt
Ik had ook niet verwacht dat je de Civic in dit budget kon vinden. Daar zou ik dan ook meteen voor kiezen.
posthumus zegt
Giulietta
dunhozzie zegt
Ik ben lekker yolo vandaag @willeme heeft de betere opties. Maar toch de dingen die mij opvielen toen ik in Duitsland ging kijken:
Ik weet het, Ford Mustangs zijn geen Hatchbacks. Maar prima praktische auto’s zijn het wel en ik heb er in de States op die bananenrepubliek infrastructuur mee gereden en was niet kreupel. Dus toch even out of the box gedacht.
Mijn eerste optie is een 2.3 ecoboost. Ja, eigenlijk wil je v8. Maar deze heeft veel moois, is jong, prima performance en stoelen, behoorlijk betrouwbaar en is gewoon mooi en voor 25k in NL:
https://www.dasimport.nl/bpm-calculator?url=https%3A%2F%2Fwww.autoscout24.com%2Foffers%2Fford-mustang-2-3-eco-boost-gasoline-daabd161-ea80-4e89-a487-12dbd1baf1a6
Mocht je toch de v8 willen moet je opeens 37k meebrengen (18k rest bpm!), zie bijvoorbeeld deze:
https://www.dasimport.nl/bpm-calculator?url=https%3A%2F%2Fwww.autoscout24.com%2Foffers%2Fford-mustang-5-0-ti-vct-v8-gt-gasoline-fb00225e-2e05-4d5b-b38a-b3ea186810cd
Hij werd al een paar keer eerder benoemd, maar ook een Focus mag er zijn, voor deze moet je een klein beetje onderhandelen:
https://www.dasimport.nl/bpm-calculator?url=https%3A%2F%2Fwww.autoscout24.com%2Foffers%2Fford-focus-rs-2-3-ecoboost-350ps-allrad-fast-neu-gasoline-83b00f14-b29e-436c-abf9-b989de0a92a9
Ook mooi en geen Ford, wat vind je van Mercedes? Bijvoorbeeld een A (er vallen ook CLA in het budget, maar zijn geen Hatchback)
https://www.dasimport.nl/bpm-calculator?url=https%3A%2F%2Fwww.autoscout24.com%2Foffers%2Fmercedes-benz-a-45-amg-mopf-pano-performance-aga-gasoline-c091981c-a1c2-4397-be93-b5e2a5dbc045
wel een CLA estate:
https://www.dasimport.nl/bpm-calculator?url=https%3A%2F%2Fwww.autoscout24.com%2Foffers%2Fmercedes-benz-amg-cla-45-4matic-shooting-brake-amg-sp-sh-gasoline-5f88a7a5-356d-484d-8379-681ca1bc2571
En GLA:
https://www.dasimport.nl/bpm-calculator?url=https%3A%2F%2Fwww.autoscout24.com%2Foffers%2Fmercedes-benz-gla-45-amg-4matic-7g-dct-nightpaket-jupiterrot-gasoline-6b1ccf38-f660-41cc-ba00-d483e878457e
Absoluut yolo I:
https://www.autoscout24.com/offers/mercedes-benz-cls-400-sb-designo-led-distr-airm-comand-stahzg-gasoline-b475610f-92dc-4302-9230-a616e36c4bd7 – rest BPM ~6k
Absoluut yolo II en matcht nauwelijks met de aanvraag:
https://www.dasimport.nl/bpm-calculator?url=https%3A%2F%2Fwww.autoscout24.com%2Foffers%2Fporsche-cayman-s-pdk-gasoline-white-40737a3b-6151-493e-877c-0c6f808c754c%3F
Anyway legio opties, ik zag ook nog BMW, Audi, Infinity, Hyundai, Lexus, Dodge en Chevrolet dus ik zou zeggen doe net als ik en kijk boven 300pk in Duitsland vanaf 2012 coupe & hatchback en je komt een hoop leuk spul tegen. Dan even checken bij bijv DasImport of een van de vele anderen wat de import kosten zijn en je kunt veel moois vinden. Veel plezier!