De moeder van Henry rijdt momenteel in een Seat Exeo 1.8 TSI, maar maakt nuchter beschouwd eigenlijk te veel kilometers voor een auto op benzine. Tijd voor een vlotte diesel dus!
De dame in kwestie heeft namelijk sinds kort een nieuwe baan en een avondje stoeien met een rekenmachine leerde moeder en zoon dat een auto op diesel de betere optie is. Moeders houdt wel van auto’s, maar is niet zo bedreven in het zoeken naar auto’s. Henry weet best waar hij zijn moeder graag in ziet rijden, maar uit de mail krijgen we het idee dat niet al zijn ideeën de goedkeuring van mevrouw konden wegdragen. Daarom besloten de twee Autoblog in te schakelen voor een onafhankelijk advies. We beginnen even met het bekende lijstje.
Huidige auto | Seat Exeo ST 1.8 TSI (2011) |
Koop/ lease | Koop |
Zakelijk/ prive | Prive |
Budget | 10.000-15.000 euro |
Jaarkilometrage | ca. 25.000 km |
Brandstofvoorkeur | Diesel |
Reden aanschaf andere auto | Diesel is financieel aantrekkelijker door verandering van baan |
Gezinssamenstelling | Moeder, twee pubers en een hond |
Voorkeursmerken/ modellen | Volkswagen, Audi, Seat en Alfa Romeo |
No-go modellen/ merken | Peugeot |
Aanvullend meldt Henry in zijn mail nog dat er gerust gedownsized mag worden ten opzichte van de Exeo. Voorwaarde is wel dat de auto een derde of vijfde deur heeft vanwege de hond, een sedan valt dus af. Daarnaast liever een auto van na 2009 en met maximaal circa 150.000 kilometer aan ervaring. Oja, en moeders heeft een zware voet, of we daar met het motorvermogen een beetje rekening mee willen houden… Maar natuurlijk!
Het moge duidelijk zijn, moeder en zoon zijn fan van de auto’s van VAG. Wil je een vlotte diesel, dan kun je het beste de 1.6 TDI links laten liggen en zoeken naar modellen met de 2.0 TDI. Dat zijn er overigens nogal wat, ook als we alleen naar hatchbacks en stationwagens kijken. Bij Seat kun je terecht voor *surprise* een Exeo ST 2.0 TDI, maar ook de Leon is met dit blok geleverd. Binnen de gestelde eisen vind je bij Audi veel A3’s, maar ook enkele A4 Avants. Volkswagen doet het met de Golf of de Passat en ook de Skoda Octavia is een optie.
Aangezien Henry’s moeder niet per se een auto van het formaat Exeo ST meer hoeft te hebben én ze momenteel meer Audi dan Seat rijdt, zouden we van bovenstaande opsomming vooral de A3 (Sportback) en Golf eens onder de loep nemen. Het interieur van de vorige Seat Leon en Octavia kan ons persoonlijk wat minder bekoren en ademt ook wat minder klasse dan met name de dashboards van Audi.
Bij dat andere favoriete merk, Alfa Romeo, is het de Giulietta met 2.0 JTDm (occasion-aankoopadvies vind je HIER) die niet alleen het netvlies maar ook de rechtervoet prikkelt met 140 of zelfs 170 pk. Het is wel goed zoeken geblazen, want het aanbod bestaat met name uit de minder krachtige 1.6 JTDm. Van de 140 pk-sterke variant vinden we enkele exemplaren binnen de gestelde eisen, de 170pk-variant zien we slechts één maal tussen het aanbod.
Buiten de kaders
En als we wat verder kijken dan de geijkte suggesties op basis van de voorkeuren? Dan zien we onder andere de BMW 118d die we onlangs ook al aanhaalden in een advies. Een 120d is natuurlijk nog lekkerder, maar vind er maar eens eentje. Over eigenzinnig gesproken, wat dacht je van een Lancia Delta 1.9D M-Jet met 190 pk? Overal leer, tot op het dash aan toe, alleen dat uiterlijk, daar moet je van houden. Dat geldt ook voor de Civic van de laatste generatie. Met een beetje zoeken kun je de eerste exemplaren van deze Civic met 150 pk-sterke 2.2D voor minder dan 15 mille vinden. Je kunt ook zoeken naar de Civic van de achtste generatie, die lijkt flink op de ‘negen’ en is naar mijn bescheiden mening zelfs nog een stukje fraaier.
Conclusie
Kortom, je hebt binnen de gestelde eisen best wat keuze aan middenklassers met een vlotte diesel. Je moet je even een weg zien te banen door het aanbod aan jonge spaardiesels, die enkele jaren terug massaal door particulieren zijn gekocht door een tijdelijke korting op de wegenbelasting. Genoeg keus om te filteren op uiterlijk, maar ga ook zeker even rijden met de verschillende auto’s. Veel vermogen staat niet per se garant aan sportief weggedrag. Ons advies: zoek naar lekker aangeklede versies van de A3 (Sportback), de Giulietta en een Golf. Na een blokje om weten jullie wellicht genoeg.
Wil jij ook advies over je volgende auto? Mail dan naar tips-apenstaart-autoblog-punt.nl met het onderwerp Autoblog-Advies. Voorzie ons dan van de gegevens in de tabel en eventuele andere zaken die relevant zijn! Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!
arii zegt
2.0tdi blokken zijn heel goed, maar het moet er wel eentje zijn zonder de roetfilter (euro4).
parker zegt
@arii: het roetfilter, niet de
sr20det zegt
@parker: een roetfilter* komt bij deze zin beter tot zn recht
arii zegt
@parker: sorry, ik ben niet nederlands
deboes zegt
@arii: welke gladde autoverkoper heeft je dat wijs gemaakt?
philipf zegt
A3!
dawwg zegt
Toyota Avensis 2.2D met 177pk (wat ouder en groter) ?
Volvo V40/V50/V70 D3/D4 ?
roberto zegt
@dawwg: Volgens mij waren er met de 2.2 D4D motoren nogal wat problemen, lekke koppakkingen of erger.. Later zijn deze vervangen door D-CAT motoren dacht ik.
Overigens vind ik een ouder model Avensis met TMS bumpertjes nog altijd gaaf! ;-)
phdg zegt
@roberto: slechte segmenten en daardoor een hoog olieverbruik.
gerjanm zegt
@roberto: De 2.0 is echter wel onverwoestbaar en verbruikt geen druppel olie. Maar die heeft maar ongeveer 120pk.
gtwillem zegt
@gerjanm: die heb ik gehad! Ik kon kiezen tussen een volle 2.0 Linea Luna Business Edition of de kaalste Clean Diesel met 177pk, wat toen erg veel was (330d had toen 193pk).
Ik ging toch voor alle opties. Heerlijke auto, enorm veel km’s mee gereden. Misschien wel de fijnste auto die ik gehad heb. Niet snel, maar echt sloom was ie ook niet.
gerjanm zegt
@gtwillem: Klopt! Mijn ouders hebben deze auto 8 jaar gehad. Volle 2.0 d4d station. Nog nooit problemen mee gehad, erg ruim en comfortabel. En die versnellingsbak, met 2 ton op de teller was dit nog steeds 1 van de fijnst schakelende auto’s die ik gereden heb. Sloom was ie ook niet idd, ook onderin pakte hij hem nog aardig op. Daarnaast zag hij er voor een toyota nog erg mooi en zakelijk uit, zeker toen die tijd, maar dat is mijn mening.
aj26sc zegt
@dawwg: de Toyota 2.2did motoren zijn (ondanks de goede merk reputatie) niet echt betrouwbaar gebleken. Heb zelf een Avensis met deze motor gehad (nieuw, lease) en tot mijn verbazing was het by far het meest onbetrouwbare blok wat ik de afgelopen 20 jaar heb gehad.
En ik blijk niet de enige met deze ervaringen..
redbeams zegt
@aj26sc: De 2.2 dcat (177pk) waren echt rampblokken terwijl de gewone 2.2 (150pk) wel een betrouwbaar blok was.
Meest betrouwbare was dan toch wel de 2.0 d4d ;)
jpoers zegt
Octavia RS, 170pk
w0ut zegt
Ik meen dat de VAB (belgische ANWB) recent zelfs adviseerde om onder de 30.000km per jaar zelfs geen diesel meer te kopen. Kan natuurlijk zijn dat het fiscaal plaatje in NL een beetje anders is.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Saab 9-3 Estate met de TTid twin turbo diesel. Lekker goedkoop aan te schaffen nu, niet stuk te krijgen en een veel moderner en fijner vlok dan die VAG meuk…
erro zegt
@svenska_aeroplan_ab: is toch familie van het fiatblok wat oa ook en lancia en delta ligt? Fijne keuze!
lekbak zegt
Ford focus 2 liter diesel met 140pk. Al dan niet als station. Lekker in de bochtjes met een zware voet.
nibor zegt
Eten Henry en zijn moeder wel hoe een rekenmachine werkt? Bij 25k km per jaar kan ik mij bijna niet voorstellen dat een diesel voordeliger is. Extra onderhoud, afschrijving, wegenbelasting, verzekering en afwijking van fabrieksverbruik ook meegenomen? Zelf maken wij ook rond de 25k km per jaar en reken ik voor iedere nieuwe autoaanschaf uit of het diesel, benzine (LPG) moet zijn. Daar is nog nooit uitgekomen dat diesel de voordeligere keus is.
nibor zegt
@RRenault: Eten moet natuurlijk weten zijn. Autocorrect…
SCscreamGT2 zegt
@RRenault: heb het laatst zelf nog eens uitgezocht. Verhouding MRB/brandstofprijs/verbruik is boven een jaarkilometrage van 20.000km diesel toch echt het goedkoopste. En dan keek ik nota-bene naar een onzuinige 6cyl van BMW uit 2003…
jack_abarth zegt
@RRenault:
Heb laatst ook een vergelijking opgesteld, en kwam ook uit op een diesel.
Mijn vergelijking was een Volvo V70N D5 of een T5, beide automaat, 5-cilinder, gelijke inhoud en een turbo. Vermogen ligt in een vergelijkbaar gebied van rondom de 200pk. Wat de diesel wint met Nm, verlies hij weer op de pk’s. Kortom vrij goed vergelijkbaar.
Verbruik D5 ca 1:12
Verbruik T5 ca. 1:9
Het omkeerpunt lag bij ca. 14.000km.
jack_abarth zegt
@jack_abarth:
Correctie, ik heb ‘m vergeleken met de 2.5T en niet met de T5.
E320cdi zegt
@jack_abarth: Ik zou ook nodig aan een diesel moeten. Ik dacht wat minder te gaan rijden dit jaar, dus ik vertelde de verzekering dat ik zo’n 12.000km verwachtte te gaan rijden. Ik zit na 4 maanden aan de 14.000… Maar ja, dat geluid van die T-5 is te verslavend om een diesel aan te schaffen. Financieel kan het nog wel eens een idee zijn, zo’n V70 D5 als daily. Ik vind het schitterende wagens en met een chip zijn ze nog erg rap ook!
jack_abarth zegt
@E320cdi:
Ik ga zelf de V70 D5 van mijn vader overnemen, dus de Abarth gaat eruit.
Voor wat betreft het geluid van de T5, de D5 doet er zeker niet voor onder alleen hij trekt wat rigoureus door.
jack_abarth zegt
@jack_abarth:
Correctie, er moet staan minder rigoureus.
Gaat lekker vandaag :(
E320cdi zegt
@jack_abarth: Cool! Wat voor Abarth heb je momenteel? En wat komt er in de plaats van de D5?
jack_abarth zegt
@E320cdi:
Het zou mijn keuze niet zijn, maar hij roept het schijnbaar van jongs af aan dat hij ooit eens zelf een camper zou bouwen. Nu heeft hij inmiddels de tijd en de ruimte ervoor. Dus dat zal wel iets van een Transporter gaan worden. En ik ben al enige tijd op zoek naar “wat groters”, dus dat kwam mij ontzettend goed uit.
De Abarth die ik nu rijdt is een zwarte Grande Punto.
retsok zegt
@E320cdi: ik rijd ook 40.000 duizend met een benzine. Recent een nieuwe aangeschaft maar met mijn vorige auto na 170000 nooit motorisch iets gehad naast olie en filter. Ik ben natuurlijk wel wat duurder uit maar ik ben een te groot fan van benzine motoren. Bovendien was de aanschafprijs tov een diesel veel lager en als er bij een diesel iets kapot gaat dan loopt dat meestal flink in de papieren!
autofanaat zegt
@E320cdi: De D5 klinkt erg lekker en al helemaal voor een diesel.
amnesia zegt
@jack_abarth:
Al bedacht dat de wegenbelasting voor de diesel een stuk meer is?
jack_abarth zegt
@amnesia:
Uiteraard maar ik zal het voor je noteren:
Ik rijd 20.000km per jaar.
D5:
MRB: € 1.756,-
Brandstof:
1.666L(1:12) * 1,35 (gemiddelde literprijs op een heel jaar) = € 2.249,-
Totaal: € 4005,-
T5
MRB: € 844,-
Brandstof:
2.222L (1:9) * 1,65 (gemiddelde literprijs op een heel jaar) = € 3.666,-
Totaal: € 4.510,-
Uiteraard is deze auto duurder dan mijn huidige Abarth, maar hij is dan ook wel een stuk groter en daarmee dan ook niet vergelijkbaar.
xiran zegt
@jack_abarth: je weet dat het onderhoud duurder is?
ronnys zegt
@xiran: Waarom is het onderhoud van een diesel duurder als een benzine?
Ik heb de laatste 4 diesel (gemiddeld) 250 dkm erbij op de teller gezet, maar heb nog nooit een diesel gerelateerde onderhoud gehad.
Wel moet je natuurlijk met een boog om de 1.6 en 2.0 TDI blokken heen lopen.
mashell zegt
@RRenault: inderdaad, tegenwoordig geldt in Nederland als vinger in de lucht omslagpunt iets van 35.000km.
ds3thp zegt
@mashell: ik heb laatst voor de C4 Cactus een vergelijk gemaakt tussen de e-THP en de BlueHDI 100 op basis van 20.000km / jaar en het opgegeven verbruik en gelijkwaardige uitrusting!
Het verschil, in het voordeel van de benzine was toen nihil namelijk €47,- per jaar!
parker zegt
@mashell: nee dus, dat ligt rond de 15 dkm/jaar wanneer je sec kijkt naar mrb en brandstofkosten.
mashell zegt
@parker: maar je hebt ook nog de hogere aanschafprijs van de diesel en de hogere afschrijving (want gebruikt amper interessant voor particulieren, die gemiddeld 12.000km/jaar rijden).
reistje zegt
@RRenault: Ligt natuurlijk ook aan de auto. Ik hoor vaak mensen astronomische kilometerstanden noemen zonder berekeningen of wat dan ook.
Bij mijn auto lag het omslag punt enorm laag. Minder dan 10.000km
Golf 2 GTI 107PK 1:12
Golf 2 TDI 140PK 1:25 En ja dat zijn praktijk cijfers die ik haal, niet die ik uit een boekje haal.
dennisdd zegt
@RRenault: leasemaatschappijen rekenen al zolang ik me kan herinneren met 20k per jaar als omslagpunt. En ondanks alle milieu- en brandstofprijs-schommelingen is die waarde vrij constant.
87sandyd zegt
@RRenault: bij een renault heb je daar last van idd, bij de rest niet. Vanaf 15k is het al beter een vergelijkbare diesel te rijden ipv benzine. Afschrijving bla bla bla, maandelijks onder de streep moet je kijken. Verkoop van de auto zien we dan wel weer
nibor zegt
@87sandyd: jij bent dus het voorbeeld wat ik altijd geef over dat mensen zich totaal niet verdiepen in wat ze kopen… Je vergeet voor het gemak de restwaarde. Oké. En wat doe je met de veel hogere aanschaf? Hogere onderhoudskosten? Hogere MRB? Ook allemaal begeren?
ronnys zegt
@rrenault: En jij vergeet de veel betere betrouwbaarheid van de diesel en de veel langere houdbaarheid.
Een benzine zou ik bij 300.000 kilometer weg doen en een diesel kan je zeker tot 400.000 door rijden. Zoals je zelf al aangeeft een hogere aanschafprijs betekend dat een diesel een lagere afschrijving heeft.
Rob zegt
Alfa Romeo 159. Zoek naar een 2.4 JTDm en je hebt een bijzonder snelle en een bijzonder fraaie stationwagon. En op zich kun je best met 4 man in die auto. De koffer is een beetje krap, maar hé, wie mooi wil zijn moet lijden ;-)
Dit is een knappe, met automaat voor kleine 12k:
http://ww3.autoscout24.nl/classified/269526865?asrc=st|as
Of deze, als je een handbak blieft. Nagenoeg gelijk aan die andere:
http://ww3.autoscout24.nl/classified/275905870?asrc=st|as
dawwg zegt
@Rob: Bloedje duur in onderhoud & wegenbelasting kerel (want veel CO2 uitstoot en erg zwaar) De 1.9 is dan een betere optie; maar de auto is niet hondsbetrouwbaar en schrijven af als een malle (ben wel fan, maar met hart; niet hoofd).
Rob zegt
@dawwg:
Klopt. Maar er staat “pittige diesel” en Alfa als voorkeur merk, dus dan is het niet zo’n gekke keus toch? Lees niks over dat het zo goedkoop mogelijk moet ;-)
En die 2.4 is een dijk van een motor. Die sleurt maar door. Kaliber Volvo 5-cilinder diesels zeg maar. Maar de 1.9 voldoet natuurlijk ook gewoon. En och, een 159 is niet perfect, maar hij pleegt ook geen zelfmoord na een weekje hoor.. ;-)
desjonnies zegt
@dawwg:
totale nonsens
mijn 159 jtdM is weldegelijk goedkoper in onderhoud dan zijn voorganger een Passat TDI
En -kannatuurlijkookniet- minder problemen
En -kanhelemaalniet- zeker net zo goede carrosserie en lakwerk
bartsmit zegt
Ik heb voor mijn vrouw een Audi A3 Sportback 1,4TFSI S-Tronic S-Line uit 2014 gekocht. Zeer vlot en met gemak 1 op 18 op de snelweg. Waarom dan een stinkdiesel met hoge wegenbelasting?
pjeey zegt
@bartsmit: omdat zo’n tfsi motor icm automaat echt om treurig van te worden is. Laatst A4 avant 1.8tfsi automaat gereden, viel erg tegen. Motor gilt het uit als je accelereert. Diesel rijdt veel lekkerder, maar da’s persoonlijke voorkeur. Wellicht achterhaald, maar wat mij betreft hoort bij een automaat een 5 of 6 cilinder.
bartsmit zegt
@pjeey: De A4 heeft een multitronic (Daf) en de A3 een S-tronic (dubbele koppeling) en dat is een groot verschil. Ik kom met de A3 zelden de 4000 toeren vanwege het koppel en als je ´m doortrapt ervaar ik het niet als gillen.
pjeey zegt
@bartsmit: de 1.4 is een stuk minder prettig en minder krachtig dan de 1.8. Heb de 1.4 in de Golf ervaren, niet echt een motor om enthousiast over te worden. Mijn diesel doet met gemak 1 op 25, die 1 op 18 zie ik die 1.4 niet snel doen. Moet ie veel te hard voor werken. Wel een fijne transmissie inderdaad, die dubbele koppeling.
bartsmit zegt
@pjeey:
Een 1,4 Turbo hoeft echt niet hard te werken met een wagengewicht van 1200kg. Het gemak waarmee het gaat is opvallend. Bovenin merk je dat de motor geknepen is maar dat kun je met een JD chip 170pk goed oplossen. Over het verbruik; lees de reviews op Autoweek er maar op na, er zijn mensen die 1 op 20 rijden. Ik moet zeggen dat het mij ook verbaasd maar het is zo.
deboes zegt
@bartsmit: bij een VAG heb je niet alleen brandstofverbruik….olie?
sanderm3 zegt
@bartsmit: staatsloterij gewonnen oid?
bartsmit zegt
@sanderm3: nee hoor gewoon een goed lopend bedrijf.
sanderm3 zegt
@bartsmit: laat me raden, speelgoedwinkel?
bartsmit zegt
@sanderm3:
Nee geen toys.
lekbak zegt
@bartsmit: zozo, 1 op 18… Ik heb in best een aantal zuinige benzine auto’s gereden, en er nog veel meer over gehoord. Maar zodra de snelheid aanzienlijk boven de 100 komt duikelt het verbruik richting de 1 op 10. Zelfs kleine a segmentertjes zijn niet veel zuiniger dan dat, 1 op 13 max.
Snelweg is bij mij 130 echte kilometers per uur, niet die magere 100 van de randstad. Dàn zijn ze wel zuinig.
bartsmit zegt
@lekbak: lees maar de reviews over deze motor. Hij zit in veel VAG producten. Polo, Golf, Octavia, Fabia, Ibiza, Leon. Je hebt ´m ook als COD. Cilinder on demand 140-150pk.
Zelf heb ik een BMW 328iA twinturbo met 245pk. Op het geluid na een heerlijk blok, mooie vermogensopbouw, veel kracht. Deze rijdt in de praktijk ook 1 op 11. Bij langere ritten niet harder dan 120 km/u haal ik 1 op 14.
sir_smokalot zegt
Heb je er zelf een extra turbo bij opgezet dan? :)
bartsmit zegt
@sir_smokalot:
Nee een raketmotor ! Nou goed ? ;-)
Rob zegt
Citroen C5, met een heerlijke comfortabele 2.7 diesel V6. 200 diesel peekaatjes, fijn blok hoor. En ondanks dat de C5 ontzettend Duits aan doet vind ik het een leuke verschijning. Deze heeft alles wat je maar wenst er op zitten. Ook 12k.
http://ww3.autoscout24.nl/classified/274276647?asrc=pl|as
En als we even in Frankrijk blijven: Renault Laguna Estate met 180pk. GT pakketje erop en hij ziet er best wel goed uit eigenlijk. Deze, met een hip kleurtje, ook voor 12k:
http://ww3.autoscout24.nl/classified/273487128?asrc=st|as
gtwillem zegt
Als je een fijne rijdersauto zoekt binnen deze criteria, is er maar een auto mogelijk. Ik heb het natuurlijk over de bijkans briljante E91.
http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=238945822
Rijdt verreweg het beste. Beterden de logge 159 en antieke Saab 9-3. De 320d is echt vlot, lekker zuinig en een LCI ziet we nog prima uit, ook.
knipperlichtje zegt
Ik ga hierin met @gtwillem mee, als je een krachtige diesel wilt die met een beetje goede wil ook 1 op 20 noteert kom je als vanzelf bij de 3-serie uit. Het klinkt zo vreemd, maar het is echt waar.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@gtwillem: Antieke Saab 9-3?? Wat heeft die Beemer wat de 9-3 niet heeft dan?
gtwillem zegt
@svenska_aeroplan_ab: Ok ben een groot Saabliefhebber. Maar niet blind. Dus ik gooi het andersom. Saabs hebben een prettiger merkimago en fijnere stoelen. En zijn iets ruimer. Voor de rest maakt de BMW vompleet gehakt ervan. Zelf Saabs gehad, en in de familie Heul Veul Saabs gehad. Absoluut fijne auto’s met karakter, maar ik ben de laatste om te zeggen dat het daadwerkelijk ‘goede’ auto’s zijn.
poeperman zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: bimmer
Dutchdriftking zegt
Golf 5 GT TDI. 170pk, en redelijk betaalbaar.
gregorius zegt
BMW E93; 330i.
Ja, dat is een cabrio.
Ja, dat is geen diesel.
Het lijkt er op dat er geen papa van Henry bij is.
En het lijkt er op dat Henry al wat te zeggen heeft, dus heel ver van de 18 is ie ook niet af.
Koop je een cabrio, heb je kans dat Mama-Henry interessanter is voor mogelijke nieuwe papa-Henry. Zeg nou zelf (voor de 20+-ers hier), chick met een vette cabrio is toch interessanter dan dezelfde chick zonder dikke cabrio?
Ook een leuke bak voor Henry als ie straks mag rijden.
Groot genoeg om af en toe beide kinders van het station af te halen, of naar Oma te rijden.
Dekentje op de achterbank en hond kan er ook op.
Hond met de kop uit t raam in de zomer: blijer kan je een hond niet maken. (Heb zelf een E93 330i en hond en ik heb t getest).
320i kan ook, maar die 330i is wel een lekker blokje, nog zonder turbo’s enzo.
ukbob zegt
@gregorius: past absoluut niet binnen t gestelde eisen lijstje.. Maar hoop echt dat die Henry op deze manier toch z’n mams een BMW cabrio gaat aanbevelen :)
Hulde!!
1audi1 zegt
@gregorius: Ziek word je er van, die gasten die bij elk artikel dat ook maar enigzins te maken heeft met de aanschaf van een auto zeggen: ik zou een e39, een e93 etc kopen. Gelukkig heb je ons het handbak met overheerlijke 6 cylinder verhaaltje nog bespaard. Begrijp me niet verkeerd, het zijn fantastische auto’s maar die opmerkingen slaan bij de meeste artikels nergens op. Je verhaaltje was een leuke poging om grappig te doen bij de jrk’ers onder ons maar nee.
Als ik de mama van henry was zou ik voor een opel astra 2.0 dcti gaan. Rijden vrij vlot en zijn erg betrouwbaar
SimonMc zegt
@1audi1: *Cilinder
gtwillem zegt
@1audi1: Ik rijd nu zakelijk een BMW 325i. Eentje met een heerlijke zes in lijn en een handbak. Echt een topcombinatie. Loopt 240 op zijn sloffen, maar in NL haal ik 1 op 11 ermee. Geen olieverbruik. Ruimte is prima voor elkaar. Qua rijden zijn er weinig auto’s beter in zijn klasse. En als je wilt is ie nog ‘pittig’ ook voor de Mama. Alles kan er in mee. En voor 15k heb je een mooie 20009 met niet al veel kilometers. Dus ja, voor elke vraag moet je een auto aanbieden met atmosferische zes-in-lijn, handbak en achterwielaandrijving. Of een TVR.
gtwillem zegt
@gregorius: ik vind dat je een paar hele goede punten aanhaalt. Alleen dan vind ik je BMW advies veel te saai.
Laat ze op zoek gaan naar een TVR Chimeara 3.9 of Griffith 4.5.
gregorius zegt
@gtwillem: Ziek word je er van, die gasten die bij elk artikel dat ook maar enigzins te maken heeft met de aanschaf van een auto zeggen: ik zou een TVR Chimeara 3.9 of Griffith 4.5 kopen.
Gelukkig heb je ons het ongelofelijke geluid verhaaltje wat uit dat ding komt bespaard.
;)
gtwillem zegt
@gregorius: Ik vind het heel erg leuke vraagstellingen: zoek de beste aankoop keuze met de gestelde criteria. En je ziet alle fanboys meteen de modellen van hun favoriete merk aanprijzen. Ik ga echt niet met mijn droge ogen een 159 of 9-3 aanraden bij mijn kennissen. Dan zou ik snel zonder kennisen zitten. Dat ík dingen met de mantel der liefde kan bedekken, ok, maar ik ga anderen niet onnodige op kosten jagen. Meestal kom ik uit op een S2000, Jazz, Forester, Legacy of een Lexus. Lekker veilig. En nog origineel ook.
Maar de mensen stellen ook rare eisen. 25k is een beetje het omslagpunt. Ik heb nu een E91 325 en rijd 22k per jaar. Bij 25 zou ik ook nog voor benzine kiezen. Gek genoeg valt het verbruik van de benzine veelal erg mee. En heb je met een diesel het probleem op de opgegeven waarde te halen. Ik rijdt met de 325 ongeveer 1 op 11. Terwijl mijn concullega aan de overkant een E92 325d heeft (met M-Sportpakket en dergelijke, dikke auto) 1 op 13 doet. Vind ik niet echt een groot verschil. De 320d is wel aanmerkelijk zuiniger, daar kun je makkelijk 1 op 16 mee halen. Maar ja, een standaard 320i benzine loopt ook wel 1 op 13. Kortom, mensen stellen weliswaar eisen die misschien nog eens bijgesteld zouden moeten worden. LPG overwogen? Je lacht je kapot aan de pomp. En er zijn veel auto’s die affabriek met zo’n tank werden afgeleverd.
gregorius zegt
@gtwillem: Zijn soms leuke vraagstukken. Voornamelijk als ‘er iets leuks’ gezocht moet worden.
Op het moment we beginnen met: we willen besparen op de diesel voor 25000 km p.j., maar er mag er wel 15k aan besteed worden, ga je toch al naar een eerste tegenstelling. Er is een hoop mogelijk als je 15k aan de aanschaf van een auto prive kan besteden. Je zou je bijna afvragen of die besparing met de diesel, maar bij voorkeur geen trutten-diesel echt een erg groot verschil gaat maken (zoals je zelf aan aangeeft).
Natuurlijk voldoet een E93 niet aan alle eisen. Al heeft mijn vrouw voor een projectje wel elke dag 150 km p.d. in dat ding gedaan; inclusief hond. Hond heeft voorkeur van de kop uit het raam tov op de achterbank bij mijn in de Infiniti (toen A6). Heb vrouw nooit horen klagen dat ze met zo’n onhandige auto op pad moest voor haar werk; eerder juist dat ze weer heerlijk was opgefrist toen ze met open dakkie thuis kwam.
Mama-Henry gaat 25k km p.j. rijden met dat ding. Zeg dat je in het weekend de helft rijd, is ze gemiddeld 83km p.d. op pad met het ding. Dat zit je dus elke dag zeker een uur in die auto. Sommige mensen maakt t geen fuck uit en hebben er geen moeite mee om elke dag 2 uur in een 7 jaar oude Aygo te gaan zitten. Ik zit dan echter in iets lekkers, iets luxers.
Dus over de serieuze boeg:
Regel een automaat voor die 83 km p.d.
Kijken of di auto van de voorkeur een achterklep heeft die vanzelf open kan met afstandsbediening enof voet onder de bumper. Als die hond mee moet, ben je toch vaak 1 hand kwijt. Tas en/of sleutels in je andere hand en je komt een hand te kort om die klep naar boven te gooien.
Zit je 83km p.d. in de auto, doe je dat waarschijnlijk omdat je werkt en niet naast de deur werkt. Dan moet je dus ook in de winter weg. Stoel verwarming. Zeker vrouwen vinden dat heerlijk.
Uiteindelijk zit je dan toch in een klasse met vrij doorgaande auto’s.
PS: Ben zelf verre van een fanboy. Heb 3 auto’s gehad, 3 verschillende merken, 3 totaal verschillende auto’s; enige raakvlak is dat pk’s hadden. Zover ik bij jou kan herinneren zit je ook met verschillende merken.
PS2: mijn reactie richting jouw was de knipoog naar @1Audi1 die, afgezien van zijn fanboy naam, toch redelijk gefrustreerd aan het typen lijkt te zijn.
gtwillem zegt
@gregorius: Een bromance kan starten, want ik schaar jou niet onder de fanboys :-). Maar dat een Saab liefhebber een Saab adviseert, is wel erg WC eend. En zo zijn er nog een hele hoop.
Ik zelf ben niet heel erg merk vast, ik zoek uit wat het beste past met de eisen en budget dat ik heb. Heb echt alles gereden: VW, Audi, Alfa, Mercedes, BMW, Lancia, Fiat, Ford, Mazda, Honda. En alles wat door tussen zit. Alleen Subaru heeft bij mij een lichte voorkeur. Dus als ik fanboy ben, een beetje voor Subaru. Maar ook daarbij staar ik mij niet blind op de nadelen ervan.
Als je 83 km p.d. rijdt is een bepaalde vorm van comfort wel gewenst, maar voor de een is comfort wat anders dan voor de ander. Zelf ben ik best verwend geraakt met automatische airco, leer en groot navigatie, maar sommige vinden een gewone airco al uberluxe. Net even waar je referentie kader zit. Wel een nadeel: als je het eenmaal hebt gehad en er aan gewend bent, wil je het bij de volgende auto weer hebben.
baasbas zegt
@gregorius: Oh… ik dacht dat Henry gewoon een hekel aan zijn vader had
scottishcarspotter2000 zegt
@gregorius: reactie van mijn moeder: ‘zeker n jonge vent?’
Junior540 zegt
Waarom geen auto op LPG, vaak krijg je meer km vergoeding dan dat je daadwerkelijk betaald
1audi1 zegt
@junior540: Ik bij een auto in die prijsklasse ook niet voor lpg gaan. Is aantrekkelijker bij wat grotere modellen met wat meer ervaring die goedkoop in de aanschaf zijn
desjonnies zegt
De tekst zegt :
“Het moge duidelijk zijn, moeder en zoon zijn fan van de auto’s van VAG
Einde verhaal, waarom heb je AB dan nog nodig????????????????
Dist soort mensen koopt echt geen Alfa of “Franse rommel”, een super betrouwbare Japanner wordt al als gewaagd ervaren !
ik zou ze een VW, Audi, Skoda, Seat, Bentley MAN of Scania aanraden. als het Diesel moet zijn.
Anders een Bugatti, Ducati, Suzuki, of Lamborghini,
willen ze oud een DKW of een NSU
Of een VW K70
http://www.ttguy.com/scot/vw/vwk70/k70ls_f.jpg
Veel succes !
Rob zegt
@desjonnies:
Alfa Romeo staat toch echt tussen de voorkeursmerken… ;-)
Daarom kun je haast niet om de 159 heen… Als de 2.4 te gretig is heb je nog altijd de 1.9 diesel nemen. Staan best wat nette exemplaren te koop.
desjonnies zegt
@Rob:
Ik heb een 1.9 Jtdm 159
En kom nog genoeg mensen tegen die niet begrijpen waarom zo’n krakkemikkige Alfa.
ik wel trouwens, al bijna twee-ton kilometers !
Rob zegt
@desjonnies:
Dat is gewoon een prima blok. Heeft in best veel verschillende auto’s van verschillende merken gezeten. Welke kleur heb je ‘em? Alfa heeft namelijk best gave kleurtjes gehad op de 159.
Mijn oom heeft ook een 159 gehad. In een hele mooie kleur rood. Niet dat felle, maar donkerder. Heel erg stijlvol. Hij had een de 2.2 benzine. Ja, een blok dat ook in een Opel Zafira zit. Maar ach, wie ligt daar nu wakker van…. Die auto deed alles gewoon naar behoren.
Het leuke aan een 159 is dat je ‘em binnen een minuutje of twee koopt. Één minuut kijken. Één minuut rijden. Klaar. Dan besluit je dat je ‘em koopt. Of niet. Als je het type bent dat 15 uitgebreide proefritjes gaat maken in 15 verschillende auto’s, alles tot op de cent nauwkeurig doorberekend in excel en een drang hebt naar perfectie dan koop je waarschijnlijk nooit een 159. Maar als je de 159 mooi vindt en hij rijdt zoals jij prettig vindt dan is er toch geen noodzaak meer om 14 andere auto’s te gaan bekijken?
desjonnies zegt
@Rob:
Zoals die van je oom was, rood met zwart leer.
Gebruikt gekocht
Ons ben’zuunig !
Je bent een goed psycholoog : Het was eigenlijk de enige wagen waar ik echt in geïnteresseerd was.
Rob zegt
@desjonnies:
Tof! De meeste 159’s zijn toch zwart. Staat ‘em ook goed, maar dat rood is toch net wat specialer en stijlvoller.
Mijn oom is het type dat elke drie, vier jaar een andere auto wil. Elke keer weer een aankoopproces van twee minuten…. Nu zit ie rond te rijden in een PT Cruiser ;-) Maar een 159 is eigenlijk een prima kandidaat om helemaal op te rijden. Niet een auto die je snel zat bent me dunkt.
mars1985 zegt
@desjonnies: ik snap het ook, ik heb er ook 1. 1.7 tbi met 240 squadra pk’tjes en ti uitgevoerd.? heerlijke auto en net 100.000 gepasseerd
mashell zegt
@Rob: Alfa Romeo staat bij heel veel mensen tussen de voorkeursmerken en toch rijden die wat anders.
scottishcarspotter2000 zegt
@desjonnies: daar sla je de plank mis. Ik vind dat VAG prima auto’s bouwt, maar mijn voorkeur gaat toch echt uit naar n Giulietta. Maarja, mijn moeder betaalt…
gtwillem zegt
Ik vind persoonlijk het Honda advies niet erg handig. Ja, het is een eigenzinnige auto. Maar voor 15 mille heb je ook een Accord. Van het laatste type. Met die heerlijke 2.2 DTEC motor. Met alle opties die je maar wilt. Pittig en zuinig.
http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=276320404
Dikke wielen zitten er al onder en hij staat nog bij een dealer ook! Heb je toch een topauto aan? Nieuw waren ze aan de dure kant (omdat ze heel erg goed zijn), maar de meeste afschrijving is al achter de rug.
Echt heel erg goede en veel te onderschatte auto’s. De 159 is veel mooier, maar rijdt minder goed en is veel logger. Verbruikt ook nog eens meer.
Als ze nu de aandrijflijn van de BMW combineren, met het uiterlijk van de Alfa. En de betrouwbaarheid en verfijning van de Honda. Dan zou je toch een pareltje hebben!
E320cdi zegt
Ik zou zelf voor een Volvo V70N D5 gaan. Dit model kost €13.751,- en dan heb je nog wat geld over om originele V70R velgen te kopen én hem te laten chippen. Ik hoef niet uit te leggen dat hier een hond in past natuurlijk. En moeders in Volvo stations…
http://ww3.autoscout24.nl/classified/275030191
Chippen van 185pk/400Nm naar 226pk/460Nm doe je hier:
http://rica.nl/chiptuning.php
Originele 17″ Pegasus velgen met nieuw Michelin Pilot Sport 3 rubber haal je hier:
http://volvovelgen.com/volvo-17-inch-pegasus-r-velgen–zomerbanden-v70-r-s60-r
Als alternatief blijft de Mercedes-Benz S211 E320 CDI (goh, wat een verrassing met zo’n username) wel erg mooi vind ik zelf. Ook een dijk van een motor en genoeg vermogen met 204pk/500Nm. 1 op 16 kan er prima mee, maar 240 op de Autobahn gaat ook. Ik zou er dan wel één uit Duitsland halen vanwege het aanbod, want in Nederland zijn er niet enorm veel met een lagere km stand.
E320 CDI 4MATIC (handig voor de wintersport!) met een berg aan opties, zonder luchtvering die nog wel eens stuk wil gaan (en dat kost een duit als het vervangen moet worden), met xenon, de luxe 4 zone AC, een mooi licht interieur en Comand APS:
http://ww3.autoscout24.nl/classified/274319583
Duits voorbeeld: E320 CDI mopf (facelift) met de V6 diesel, avantgarde uitgevoerd en een sportpakket (mooie 10 dubbelspaaks velgen), luchtvering, Comand, schuif/kanteldak, stoelverwarming rondom:
http://ww3.autoscout24.de/classified/273130132
lekbak zegt
@E320cdi: nou ben ik wel een beetje fanboy maar het mag gezegd worden. De 320cdi van mijn ouwe is de meest ontspannen auto die ik ooit heb gereden. Facelift model, avantgarde en sportpakket (onderstel en stoelen) en voor de rest ook erg overcompleet. Zou ik iedereen aanraden.
porsche530d zegt
BMW 530d e60 is ook wel een goeie
prop zegt
Wat een wazig artikel.
mout zegt
Honden hechten erg aan de fijnste details van een lederen interieur. Niks knaagt zo lekker als Audi-leer. Bovendien kan je dan stiksels bestellen in de kleur van je hondenharen!
Dat wordt dus een A3. Ben je meteen van het probleem af dat de Exeo ruim genoeg was.
En, o ja, bouw je vanzelf een band op met de servicemonteur van de dealer.
reistje zegt
Als je een VAG liefhebber bent zou ik zeggen een Seat Leon 2.0 TDI. Maar dat is wat saai.
Ook vind ik de Giulietta en 159 een goede keuze. Hoor veel goeds over de Alfa diesel’s.
En al ben ik een groot BMW fan ik vind de 118d en 120d erg duur voor wat je krijgt.
Wat ik nog als suggestie heb is de Lexus IS 220d. Toegeven ik heb geen ervaring met de diesel alleen met de benzine, maar die ervaringen zijn zeer goed.
http://ww3.autoscout24.nl/classified/240057871?asrc=st|as
reistje zegt
@reistje: En ja dat is een sedan, verkoop je hond koop een IS 220d!
scottishcarspotter2000 zegt
Bedankt jongens, heel leuk stukje!
Hupke zegt
Alfa 159 1.9 jtd staan er genoeg te koop voor quasi niets… (als je niet te groot bent pas je er zelfs in)
Waarom geen peugeot? De 407sw is een zalige wagen (als ergonomie je niets kan schelen). De 2.7hdi is fantastisch en zelfs de 1.6tdi valt best nog mee.