Wat is de dikste peperdure youngtimer voor 20 mille?
Iedereen doet het weleens. Nee, niet op Second Love kijken hoe je in de markt ligt. Nee, we hebben het over browsen op Marktplaats en kijken welke auto’s in een budget allemaal mogelijk zijn. Dat doet Autobloglezer Lucas ook af en toe. Hij gaat nu echter de daad bij het woord voegen en over tot aanschaf. OP dit moment verplaatst hij zich in een gechipte Volvo S80 met vijfcilinder. Echter, die auto geeft hem niet meer voldoende plezier. Het mag van hem wel iets specialer en exotischer.
Hij wil graag een enorm dikke daily driver die je een speciaal gevoel geeft. Nu is dat begrip heel erg polyinterpretabel, maar denk aan een toekomstige klassieker. Het moet in elk geval geweldig rijden en ooit extreem prijzig zijn geweest. De auto moet wel een zekere wow-factor hebben. Dat je bij de normale ritjes extreem blij bent met je keuze. Auto’s waaraan Lucas zelf had gedacht waren een Range Rover, Mercedes-Benz S500 of Maserati Quattroporte. Importeren uit Duitsland is geen probleem voor Lucas.
De wensen en eisen van Lucas voor een peperdure youngtimer staan in onderstaande tabel:
Huidige auto’s | Volvo S80 2.5T, BMW Z4 3.0i / R1200GSS |
Koop / Lease: | Koop |
Budget | 20.000 euro |
Jaarkilometrage: | 15.000 km |
Brandstofvoorkeur: | Benzine |
Reden aanschaf andere auto | Volvo S80 voelt niet meer bijzonder genoeg |
Gezinssamenstelling: | We zijn met zijn tweeën |
Voorkeursmerken: | S500, Range Rover, Quattroporte |
No-go: | – |
Jaguar XK 4.2 Coupé (X150)
€ 19.495
2007
140.000 km
Wie had dat gedacht, de Jaguar is gewoon de meest verstandige beslissing uit dit rijtje. Zonder gekheid, dit is financieel gezien de meest verstandige keuze. Ook voor de petrolhead waarschijnlijk. We lichten het toe. De Jaguar is geheel van aluminium gebouwd, waardoor het gewicht erg laag is. Daardoor kun je met een relatief eenvoudige 4.2 V8 al behoorlijk van je plek komen. Omdat de auto licht is, hebben de banden en remmen het minder zwaar en ga zo maar door. Wellicht dat het niet zo’n peperdure youngtimer is als de kop van deze titel doet vermoeden. Daarbij is het een beeldschone coupé, die altijd wel een koper kan verleiden. Daarbij is de Jaguar XK relatief modern en ziet ‘ie er zeker niet verouderd uit. Toppertje deze XK, wat dat betreft.
Audi S8 (D3)
€ 19.995
2007
160.000 km
De Audi S8 is ook opgetrokken uit aluminium, net als de Jaguar. Het is echter wel een ander type constructie (space frame), waardoor de S8 minder licht is dan je zou denken. Aan de andere kant. De Audi S8 is krachtiger en nauwelijks zwaarder dan de kleinere Audi S6. Waar de S8 (D2) uit Ronin wel erg bedaagd begint te worden, is de ‘D3’ nog altijd een fraaie auto die zijn leeftijd goed weet te verbergen. Ook in het interieur is dat het geval. Fijne stoelen, een puike zitpositie en een bruikbaar doch gedateerd navigatiesysteem.
Maar het gaat in dit geval om de motor, een 5.2 liter ‘Lamborghini’ V10. De langeslag-motor vindt zijn oorsprong overigens weer bij Audi (feitelijk kreeg de Gallardo een Audi V8 + 2 cilinders), maar hey: deze peperdure youngtimer klinkt wel bijzonder. Het mooie is dat de Audi S8 voor de stille genieter is. De auto loopt er niet mee te koop dat er 450 pk in ligt. Qua rijeigenschappen is het een Autobahn-stormer met een serieus drankprobleem, geen bochtenridder. Serieuze onderhoudskosten ook (check hier het A8 D3 aankoopadvies).
BMW M5 (E60)
€ 18.000
2005
205.000 km
Als je dan tóch gaat voor een V10-ervaring, waarom dan niet de ultieme sportsedan met een V10? De BMW M5 is namelijk in het budget gevallen. Dan moeten we er wel bij aantekenen dat het dat gaat om gare exemplaren of M5’s met ervaring. Als het onderhoud gedaan is en de facturen aanwezig, ga voor een mooier exemplaar met meer kilometers. Maar ook dan is het opletten, want er kan een hoop misgaan met een M5. Het is niet zo erg als het internet doet vermoeden, maar het is wel handig om altijd 3 mille achter de rug te houden voor onvoorziene kosten. Een peperdure youngtimer qua onderhoud, dus.
Aan de andere kant is dat ook logisch, want de M5 is ook een behoorlijke volbloed: een hoogtoerige V10 met 507 pk, een SMG-III versnellingsbak met zeven versnellingen en rijeigenschappen die je in deze klasse (E-Segment) niet zou verwachten. Nadelen naast de betrouwbaarheid? De dorst is enorm, zeker in combinatie met de kleine brandstoftank. Oh ja, de bak is niet ideaal als je het rustig aan wil doen.
Range Rover Supercharged Vogue SE
€ 19.500
2008
165.000 km
De ultieme auto om te laten zien dat je het goed hebt. Het is jammer dat de auto zo’n cliché is geworden, want het is een icoon. Het is namelijk een crossover die in het terrein echt iets klaar speelt. Ja, een G-Klasse doet dat ook. Maar die rijden op de openbare weg niet zo relaxed als een Range Rover. In het budget is een Supercharged-versie mogelijk. Deze zet benzine om in geluid en CO2. Ook komt de auto redelijk van zijn plek, maar écht snel gaat het niet. Dat maakt ook niet uit, want het is met name het koppel dat vroeg én direct klaar staat voor je wat zo prettig is.
Je zit op een troon waar je je ontheft van het plebs. Zacht leder, hoogpolig tapijt en fraai houtinleg geven de auto een dure ambiance. Ook is het design een grote pre, met name deze tweede serie L322-Range Rovers worden met de dag fraaier. Zijn er dan ook nadelen? Onderhoud, onderhoud en onderhoud. Nog niet eens omdat het een Britse auto is. De Range Rover is enorm luxe, enorm zwaar en heeft een enorm krachtige motor aan boord. Daarbij wil er nog weleens een Brits item dienst weigeren.
Bentley Continental GT
€ 22.450
240.000 km
2004
Als je een auto wil die er duur uitziet, kijk niet verder! De Bentley Continental GT ziet er al jaren min of meer hetzelfde uit en is een peperdure youngtimer. Iedereen weet dat het een bijzonder dure auto is. Gelukkig heb je dat ook als je erin zit. Het interieur is bijzonder fraai. Het leer, de metalen details, de houtafwerking. De ambiance aan boord is uitstekend. Het infotainmentsysteem is hoogbejaard, maar dat geldt voor alle auto’s in dit overzicht. De motor is een 6.0 W12 met twee turbo’s. Alleen al qua brandstof is deze auto een ware money-pit. Daar krijg je wel wat voor terug, want ook een oude Conti blaft gewoon moeiteloos door de 300 km/u barrière. Ondanks het enorme gewicht is de ruimte op de achterbank niet denderend. Check hier het aankoopadvies van de technisch identieke Flying Spur.
Mercedes-Benz CL600 (C215)
€ 19.250
2004
80.000 km
De tegenhanger van de Continental is de Mercedes-Benz CL. Qua merk en uitstraling staat de auto lager op de ladder, maar @jaapiyo zal je er fijntjes op wijzen dat de Mercedes echt premium is. De motor ligt niet vóór de vooras (zoals bij de Bentley), maar erop/erachter. Daardoor kan het ook een ‘echte’ V12 zijn, en niet een W12, wat in feite een compromis is. Qua kracht is het blok enorm indrukwekkend: 800 Nm! Meer sleur-potentie dan een gemiddelde diesel, maar dan met een fraai geluid, vermogen bovenin (500 pk!) En uitstekende manieren. In het budget kun je kiezen voor een keurige ‘C215’ of een jongere generatie (C216) met aanzienlijk meer ervaring. Tip: zo mooi als de C216 worden ze niet meer gemaakt. Controleer hier het Mercedes CL C215-aankoopadvies voor de aandachtspunten.
Maserati Quattroporte (M139)
€ 19.950
2005
145.000 km
De ultieme YOLO der YOLO’s onder de peperdure youngtimers. De Maserati Quattroporte is weleens vaker de YOLO-optie geweest. Aan de ene kant is het een schijntje, anderzijds is het een persoonlijk faillissement dat je aanvraagt door zijn Italiaanse vierdeurs op naam te zetten. We beginnen eerst met het negatieve. De onderhoudskosten kunnen grenzen aan het bizarre. Bijna alsof je in een volbloed Ferrari rijdt. Ook is de Quattroporte niet bijzonder snel gezien het brandstofverbruik en de eerder genoemde onderhoudskosten (aandachtspunten). Het staat niet in verhouding.
Aan de andere kant zijn er weinig grote sportsedans die het ‘sport’-gedeelte goed beheersen. Als het gaat om de respons, het geluid of de krachtsontplooing van de motor: het is allemaal wat je wil bij een sportsedan. Ook het chassis en met name het insturen van een scherpe bochten zorgt ervoor dat je kirrend achter het stuur zit. Er is eigenlijk geen auto die een dergelijke ervaring kan bieden. In dat opzicht is het een volbloed en een koopje. Qua budget kun je kiezen voor een keurige Duo-Select of Automatica met flink wat ervaring.
Wil jij ook advies over je volgende auto? Vul dan dit formulier in, waarbij je ons voorziet van alle relevante gegevens. Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!
E34M5Touring zegt
Hopelijk heeft ie nog 20k liggen voor onderhoud. Meeste is oud en met flink wat ervaring. Leuke auto’s hoor. Maar wel een beetje onderkant markt voor dit geld. Allemaal potentiële money pits.
bernoulli zegt
Plas olie op de oprit. Bentley Incontinental.
cossiekiller zegt
Tja, dat was ook de vraag… Hij zal wel het dubbele klaar liggen hebben voor onderhoud, benzine en allerlei kosten.
Ik zou voor de C216 CL 500 gaan. Misschien wel eentje van 25 of 30k. Maar daar heb je dan ook (in de meeste gevallen) veel minder kosten aan dan de meeste andere opties hier.
E34M5Touring zegt
Meeste van dit soort auto’s heeft al een ‘wel rijden, niet onderhouden’ eigenaar gehad. De kans dat je andermans shit oppikt is zeker aanwezig. En dan is geen van deze auto’s voor een knaak en een bos wortelen te repareren.
theblazerunner zegt
@E34M5Touring: aankoopkeuring doen en genieten
KUYL zegt
@theblazerunner: dat is echt heel naïef. Bijna al deze wagens kan ik wel een paar punten opnoemen die zonder aanleiding zomaar de geest geven. Een aankoopkeuring geeft geen enkele garantie dat je 5k km later al met een rekening zit van 1-2k.
davelepeef zegt
@kuyl: dat heb je net zo goed bij een auto die perfect onderhouden is natuurlijk.
mashell zegt
@theblazerunner: als het zo zou werken kun je de aankoopkeuring ook wel laten zitten…
In de praktijk werkt het zo: auto uitzoeken, aankoopkeuring doen, toch maar niet, auto uitzoeken, aankoopkeuring doen, toch maar niet, dat nog een paar, daarna een fles wijn kopen en samen met de aankoopkeurmeester (die dan inmiddels een goede vriend is) soldaat maken en samen genieten van de droom van een betaalbare onbetaalbare auto.
petroldrinker zegt
@mashell wat een onzin waarom zou je uberhaupt een aankoop keuring doen? tenzij je een slecht gevoel bij de auto hebt, in dat geval onto the next one…
dwfc zegt
Klein onderhoud bij de dealer van deze GT kost in BE : 1.800 + 21 % BTW
dutchneon zegt
Ja maar een beetje onderhoud kan prima bij een youngtimer, is namelijk aftrekbaar en de btw ook. Dus 4000 euro onderhoud per jaar is helemaal niet duur als je dat vergelijkt met bijtelling van een nieuwe auto waar je 22k voor betaald.
Dizono zegt
Jij bent duidelijk geen ondernemer. Als je BTW wilt aftrekken moet je ook een BTW correctie van 1,5 procent van de nieuwwaarde in het laatste kwartaal bij je BTW-aangifte optellen.
Even rekenenen: De Conti GT had een nieuwprijs van ca. 270.000 euro. 1,5% is dan 4050 euro. Daarvoor moet je minstens 23.400 euro aan autokosten (onderhoud+brandstof) maken. Eigenlijk nog meer, want als je kiest om geen BTW terug te vorderen, kun je de bedragen inclusief btw als kosten invoeren. Je moet dus wel echt veel kosten maken per jaar om dat eruit te halen.
Dan nog even de bijtelling. 35% over 22.400 euro is 7840 euro bijtelling per jaar. Ook niet voor de poes.
En als je dan over twee of drie jaar de auto verkoopt voor 15.000 euro, dan moet je daar wel nog even 21% BTW over afdragen. Je koopt de auto immers als marge-auto, maar die marge-regeling mag je alleen als handelaar in het betreffende goed gebruiken. Als jij je auto als ondernemer weer verkoopt, dan is je auto gewoon bedrijfswaar. Hoppa, 2600 euro extra afschrijving!
Al met al is zo’n auto als ‘fiscaal vriendelijke youngtimer’ echt niet zo interessant als dat het lijkt hoor.
dwfc zegt
Wat voor complexe berekeningen hebben jullie toch op wagens !
dutchneon zegt
Ik ging niet meteen van de duurste uit…. de Jag kost bijvoorbeeld de helft aan nieuwwaarde. En als ondernemer zal ik me niet gauw in zo’n Bentley tonen, zoiets als je het al wilt zet je prive.
De btw is ook de btw van brandstof, dus dat telt al op… omslagpunt van waar je een auto voor de btw aftrek in aanmerking wilt laten komen ligt ongeveer rond de 80k daarboven is het inderdaad minder interessant.
en ik ga inderdaad zeker geen 35% bijtelling betalen over 23k. Die Jag kan bijvoorbeeld prima voor 13k op papier.
Als je hem dan naar privé haalt als je ‘m verkoopt dan doe je er een inruilvoorstel bij van ‘WijKopenAutooos’ en dan kun je hem alsnog zonder veel bij te leggen er uit doen….
Wie is hier nu de ondernemer? Ik rijd al 9 jaar youngtimers.
911targa zegt
Die Jag kan bijvoorbeeld prima voor 13k op papier.
Als je hem dan naar privé haalt als je ‘m verkoopt dan doe je er een inruilvoorstel bij van ‘WijKopenAutooos’ en dan kun je hem alsnog zonder veel bij te leggen er uit doen….
Wie is hier nu de ondernemer? Ik rijd al 9 jaar youngtimers.
Het type ondernemer, waar je liever geen zaken mee doet. Wat zijn dat nou toch van sjacher voorstellen?!?
dutchneon zegt
@911targa Wat is hier nou weer sjacher aan, je hebt een waarde nodig om hem prive af te tikken als je hem wilt verkopen. zon waardebepaling kun je gratis online krijgen, hoe wil jij dat doen dan? een taxateur laten komen?
Ik heb het over het moment na een jaar of 4-5 als je hem wilt verkopen.
SpiderIV zegt
@dutchneon Kans op fiscale controle is heel klein natuurlijk maar kans blijft er. Een auto zakelijk voor 20k kopen en op zelfde moment zeggen dat waarde voor bijtelling 13k is is nauwelijks zakelijk handelen. Zeg absoluut niet dat die gelijk moeten zijn maar dit is wel erg groot verschil. Als waarde in economisch verkeer 13k is waarom zou je dan 20k betalen?
Wat dat naar prive halen voor relatief lage prijs kan alleen als je via een BV werkt. Dan koop je prive van je BV. Indien je werkt vanuit een eenmanszaak dan kan dat niet zomaar (vermogensetikettering). Oplossing is dan verkoop via bekende die wil meewerken aan “creatief gedrag”.
ouwedibbes83 zegt
@Dizono: dank voor de toelichting op die 1,5% regel, deze heldere uitleg mis ik wel eens bij youngtimer suggesties
1000bochten zegt
@Dizono: als bij de aanschaf van de auto geen BTW in aftrek is gebracht, dan hoeft de ondernemer bij de verkoop ook geen BTW af te dragen. Dus als hij een marge auto koopt, scheelt dat aanzienlijk bij verkoop. Als hij een BTW auto koopt, dan scheelt het weer bij aankoop.
1000bochten zegt
En nog als aanvulling: stel dat de koper een kilometeradministratie bijhoudt waarbij hij 50% privé rijdt en 50% zakelijk, dan hoeft hij geen 1,5% over de nieuwprijs bij te tellen. Dan kan hij gewoon 50% van de BTW van het onderhoud en de brandstof terug vragen. Dus dan kan ook die kostenpost aardig meevallen.
dwfc zegt
Correcte analyse, kortom, 90 % van de youngsters hier kan de taksen en het onderhoud niet eens betalen … en dan mogen er zeker geen mechanische problemen bijkomen :-) Buiten de CL 600 allen teveel km’s.
z4coupe30si zegt
@E34M5Touring: ervaring hoeft niks te zeggen. Ligt totaal aan hoe er met de auto is omgegaan en welk (preventief) onderhoud eraan gedaan is.
Ook moeten we niet vergeten dat onderhoud en vaste lasten (hsb, brandstof etc) niet de hoogste kosten zijn van autobezit. Dat is veelal de afschrijving. En dat is juist iets wat je vrijwel niet meer hebt bij dit soort auto’s.
Als je mij vraagt €15k (in 3 jaar) voor onderhoud neer te leggen voor een mooie youngtimer of €50k (in 3 jaar) afschrijving op een nieuwe M5 oid. moet ik goed nadenken.
E34M5Touring zegt
Ik zou eens rondje google doen naar de onderhoudskosten van dit soort auto’s. Vooral als er iets fatsoenlijks stuk gaat. Zoals luchtvering, of een navi systeem oid. Denk dat die afschrijving ineens best aantrekkelijk wordt… En dan is zelfs die Benz ineens heel duur. En geen van de genoemde modellen staan te boek als betrouwbaar. Sterker nog…
schobbejak zegt
Lucas heeft blijkbaar zin om economische zelfmoord te plegen. Alhoewel deze auto’s fors goedkoper zijn in aanschaf is de prijs van onderhoud niet mee gedaald en om nou onder een Bentley te gaan hangen…
Robert zegt
“peperduur”
“drankprobleem”
“money pit”
Je moet welhaast een SM fetisj bezitten om je aan dit soort auto’s te wagen, vrees ik. Wel een heel leuk lijstje droomauto’s. Maar om vooral van te dromen, vrees ik. Voor wat betreft de meeste suggesties zou ik toch een klein beetje rationaliteit in m’n overwegingen meenemen en voor de op één na zwaarste motorisering kiezen, dus voor iets met (meestal) twee cilinders minder. Kun je het prijsverschil ook (meestal) aanwenden om zo’n youngtimer weer tiptop te laten maken.
dutchneon zegt
Je moet niet zo vrezen, op dit moment heb ik zo’n XK super fijne auto, 3 jaar geleden de Range Rover van deze generatie weg gedaan. Ook zeer betrouwbaar an absoluut niet zo duur als Willeme hier schets in het stukje. Zelfs die luchtvering in deze generatie gaat heel lang mee
davelepeef zegt
@dutchneon: *disclaimer: individuele ervaringen zijn niet gelijk aan absolute waarheid…
ouwedibbes83 zegt
@RRRobert: dat drankprobleem, dat lijkt me nog te overzien met 15.000 km per jaar. Welke van t lijstje zal er onder de 1:5 uitkomen? De Jag sowieso niet lijkt me, de RR mogelijk wel
vaakbenjetebang zegt
Ach, de Quattroporte. Wat een fantastisch ding, vooral als 4.7 Sport GT S. Ben er nog eens voor in de markt geweest maar (gelukkig…) kan ik hem dankzij de onmogelijke ligging/constructie van mijn garage niet binnen parkeren en heb ik de illusie moeten laten varen. Zal me ongetwijfeld bakken geld schelen, maar wat een gaaf ding.
De Jaguar lijkt me inderdaad de verstandigste en misschien ook wel leukste optie uit het rijtje. Wow, dat een Jaguar nog ooit de keuze van het verstand zou zijn! Maar alle gekheid op een stokje, dat is gewoon een gave auto, waar je altijd mee kunt komen voorrijden en die ook genoeg rijplezier biedt zonder meteen een aanslag te doen op je portemonnee, Bijkomend voordeel: een gesjonnificeerde XK zul je niet snel zien, dus je wordt niet geassocieerd met een bepaald type ondernemende jongeman.
dutchneon zegt
Grappig, ik heb net in november een XK gekocht, en het rijd waarempel nog helemaal niet onzuinig!
1 op 13 haal je met gemak op de langere ritten.
Precies wat er staat klopt, geen absurde mrb en wel lekker comfort.
Bak en motor zijn ook behoorlijk bedrijfszeker.
Heb zelf al jaren een Range Rover en voor wat betreft het onderhoud valt dat echt wel mee.
Ja je komt een keer aan de beurt met de luchtvering. Maar de motoren zijn goed. Net de versnellingsbak die vooral bij de diesels op hun donder krijgen. Op tijd koppelomvormer reviseren of vervangen dan kun je de bak gewoon naar de 5ton rijden!
mondial zegt
@dutchneon: 1:13 haal ik ook met mn 116i 2 liter uit 2009. Zet je toch aan het denken ;)
dutchneon zegt
Ja precies, komt door het koppel onderin en de lage toeren die de jag aanhoud op snelheid. hij is natuurlijk ook erg gestroomlijnd.
utregter26 zegt
@dutchneon: grappig genoeg heb ik zowel de XK, de Bentley, CL500 (wel het model erna) en een maserati Granturismo gehad. En inderdaad iedereen die hier klaar staat en schreeuwt dat je failliet gaat aan een dergelijke auto of dat het onbetaalbaar is (is relatief natuurlijk) leest te veel op internet en kent zogenaamd via via iemand die failliet is gegaan aan zon auto. Alle auto’s (zelfs de Bentley) hebben bij mij nooit problemen gegeven en met normaal rijden (vooral snelweg) is het verbruik gewoon prima.
b088y zegt
Bentley Arnage, heb je ook geen probleem met verouderd entertainment systeem.
jajeroenja zegt
Ik zou de proleten-Continetal GT doen. Of de Quattroporte en 20k reserveren voor onderhoud.
tenaci zegt
@jajeroenja: dan kon het wel eens zo zijn dat je onderhoudsbudget er met twee a drie jaar al door is.
mrporter zegt
Dat “speciale” gevoel krijg je vooral als je de rekening krijgt van de garage
supertjeduc zegt
Die Bentley lijkt me wel wat . Dan kom je tenminste met wat aanrijden
De Audi heeft een collega van mij wel eens gehad , kort ,geloof probleem in het quadro gedeelte dat veel geld ging kosten
b088y zegt
https://m.mobile.de/auto-inserat/jaguar-xj-5-0-v8-supersport-gehobene-ausstattung-berlin/310067363.html
20.990 euro, 7,5 jaar oud, meer dan 500 pk
cloverleaf zegt
@b088y: leuke wagen maar geen youngtimer
dunhozzie zegt
En je moet hem nog importeren
Johanneke zegt
Zelfs als je genoeg geld (over) hebt om 1 van deze auto’s te rijden (niet kopen, dat is maar een fractie van de km-prijs), is het dan nog steeds niet enorm zonde van je geld? Zeg maar, zelfs als miljonair is het toch gewoon zonde om een fles wijn kapot te laten vallen, en jammer van je geld. Ik zou geen enkele van deze auto’s willen, echt zonde van het geld. Als je een auto voor het genot erbij wilt, neem dan een rappe cabrio erbij ofzo. Heb je echt meer aan dan een 15 jaar oude moneypit met 10 of 12 cilinders.
pignon zegt
@Johanneke: ben ik echt niet met je eens. Het is gewoon leuk, zo’n auto. En als er geld genoeg binnenkomt, dan leef je toch gewoon een leuk leven. Liever een van de gesuggereerde auto’s (niet allemaal), dan een saaie moderne auto.
Johanneke zegt
Maar als je er voor 20k 1 wilt hebt je het prima, maar geen geld te over. Dan had je nl wel een modernere auto die hetzelfde kan gekocht. Dus ga je 10k per jaar in je moneypit gooien om het rijdend te houden. En dat is echt zonde, geloof me. Kan je ontzettend veel nog leukere auto’s van rijden.
dutchneon zegt
Geloof me, je moet een serieuze sloper zijn om 10k per jaar aan onderhoud te hebben aan dit soort auto’s.
Ik heb 6 jaar een Range Rover van deze serie hier boven gehad en die werd door een specialist onderhouden (deed zelf de kleine beurtjes).
Ding had bijna 2 ton op de teller toen ik hem kocht was toe al 10 jaar oud.
Heb er 160.000km mee gereden in die 6 jaar en bij elkaar niet eens 10.000 aan onderhoud gehad als ik alles mee tel, dus incl 3 nieuwe sets banden en een nieuwe koppelomvormer, twee luchtbalgen en een nieuwe compressor.
En ik had nul afschrijving, verkocht hem voor bijna hetzelfde bedrag als waar ik hem voor aangeschaft had omdat het toen een youngtimer was geworden.
Benny_Weisz zegt
Ligt de voorkeur bij comfort? Dan de CL (mits voorzien van sluitende onderhoudshistorie én originele onderdelen)….
Ligt de voorkeur bij rij-eigenschappen? Dan een BMW 650i Cabrio (verder dezelfde eisen als bij de Benz m.b.t. onderhoud en onderdelen)
ouwedibbes83 zegt
@bennyweisz: rijdt die BMW zoveel beter dan de Jag? Snap wel waarom je de BMW V8 kiest ipv de V10, ben benieuwd of de XK geen leuker sturende auto is. En hij oogt iets specialer, al was die Bangle butt Sechser ook apart
dutchneon zegt
De XK is behoorlijk op comfort gericht, geen echte stuurmansauto. Ik kan hem niet vergelijken met de BMW maar ik denk wel dat de Jag inderdaad iets speelser is.
Benny_Weisz zegt
De Jaaag ligt qua rij-eigenschappen veel dichter bij de Benz dan bij de BMW en dan zou ik toch voor de CL gaan (bijzonderder, betrouwbaarder, opties als ACC, geventileerde stoelen verkrijgbaar)
De Jaaag is zeker geen verkeerde optie, hoor….ik denk alleen dat je met de Benz gewoon beter af bent.
harrie zegt
20k neerleggen voor een slee uit de ‘versleten toeter en 16 ex-eigenaren’ categorie?
daihatsucuore zegt
Een enorm dikke, doch elegante en uitermate comfortabele daily driver youngtimer die niet gesjonnificeerd is? Een toekomstige klassieker? Voor €20,000.-? Een Citroen C6.
cossiekiller zegt
Volledig akkoord met de C6 keuze. Alleen geldt dat alleen voor de kenner. Typisch zo een auto die geweldig is, maar je steeds moet uitleggen met wat je aangereden komt.
En echt peperduur was die nieuw ook niet.
Maar wel een topkeuze als je iets onopvallend en comfortabel zoekt.
Als het wel mag opvallen en qua uitstraling kan die niet aan een Maserati of Jaguar tippen.
Maar denk wel dat het dat juist is wat hij wil.
ouwedibbes83 zegt
@daihatsucuore: gezien hij uit een S80 komt, kan hij het comfort vast erg waarderen. Benieuwd of t speciaal en “dik” genoeg is.
pitapita zegt
Die Continental is in feite een VW Phaeton Coupé. Ga dan voor het origineel. En als we het dan toch over limousines hebben, kijk dan eens naar een Lexus LS. De antipode van de Maserati, met alle voordelen en nadelen van dien.
cossiekiller zegt
Inderdaad. Stel nu dat je 50k ter beschikking hebt om iets leuk te kopen. Dan is zo’n Jag XJ, XK, merc CL of S klasse van 20k wel een leuk alternatief.
Dan heb je een model dat niet de laatste snufjes heeft (maar wie wil er nu 50k aan een nieuwe auto met 150pk geven met 0 sexappeal).
Ik kocht pas ook een CLS sb van 4 jaar oud voor minder dan 1/3 van de nieuwprijs. De komende 5 jaar gaat die nog geen 10k meer afschrijven. Wie is dan de winnaar op t laatst…
schreute01 zegt
Alle Duitsers vallen af.
pignon zegt
@schreute01: 100% eens!
vaakbenjetebang zegt
@schreute01: Maar zo’n E60 M5 is misschien wel de meest Italiaanse auto uit het lijstje, qua temperament, nukken en grillen.
Gok zegt
Mercedes E-Klasse 5.4 E55 AMG/FACELIFT Keyles-go ALCANTARA
€ 22.950,00
https://link.marktplaats.nl/m1641336642?utm_source=android_social&utm_content=vip&utm_medium=android_social&utm_campaign=socialbuttons
Wil het niet moeilijker maken, maar is dit niks :)?
993carrera4s zegt
@Gok: dit is zeker geen facelift model, maar een eerste serie W211. 2003 hadden slechte oliekoeler, op letten dat deze vervangen is. De facelift is de E63.
cappie zegt
Zulke auto aanschaffen hoeft geen probleem te zijn maar het onderhouden is een heel andere verhaal.
Vooral auto’s met veel ervaring is oppassen geblazen en helemaal bij deze exoten.
Dutchdriftking zegt
Continental of S8. Ik bij beiden moet je eigenlijk één van de duurdere hebben IPV de goedkopere. De V10 verdiend wel een fijne uitlaat.
hans75 zegt
Een youngtimer moet 15 jaar oud zijn… de fiscale bijtelling van een Jag uit 2007 wil je niet betalen..
ik heb er ook even over getwijfeld..een Maserati Qporte of 4200GT… maar de kmkosten zijn toch wel wat hoger dan ik kan dragen….
tvr1974 zegt
Ik mis hier toch echt een Lexus LS president line.. betrouwbaarder dan alle bovengenoemde en met zo luxueus. Misschien iets minder een rijders auto maar dat is deze klasse toch al niet.
PunicaOase zegt
De Jaguar vind ik gaaf en is qua kosten te overzien.. De rest doet me helemaal niks: vergane glorie en financiële ramp..
Rob zegt
@punicaoase;
Vergane glorie, mwah, nu misschien. Maar de getoonde Bentley Continental, Audi S8, Range Rover, en Maserati Quattroporte zijn toekomstige klassiekers. Al die modellen zijn in de loop der jaren -na diverse faceliften en vervangende modellen- hun charme een beetje kwijt geraakt. Deze getoonde modeljaren zijn beginnen van successen. Als je toekomstige klassiekers zoekt, moet je toch een beetje in die categorie zoeken.
Rob zegt
BMW M5 wil je als stationwagon. Nouja, ik tenminste ;-)
Over BMW gesproken; de 6-series E63 zijn interessant aan het worden. De mishandelde exemplaren beginnen langzaam te verdwijnen en de mooie exemplaren zijn nog lekker betaalbaar. Vind dit zelf een mooi exemplaar, zou ook lekker voor een 6 in lijn gaan:
https://www.autoscout24.nl/aanbod/bmw-630-630i-high-executive-org-nl-59-000km-benzine-blauw-c64ba2e3-2e9d-4a94-bb38-3336141a7ff1?utm_source=web-share&utm_medium=copy&utm_campaign=share
De genoemde Jaguar XK is misschien wel de beste optie. XJSen zijn ook (nog) prima binnen budget. Maar dat zijn natuurlijk ouwe beestjes. Beetje in dezelfde categorie, maar toch heel anders: Porsche 928. Vooral de vroege exemplaren zijn beeldschoon!
En als je perse excentriek wil doen: Cadillac XLR of Opel GT.
FiXeR zegt
Mee eens. De 6 serie is brilliant! Ik heb zelf een BMW 645i Cabrio, youngtimer, slechts 77.000km gereden en in absolute topstaat. Misschien is dat wat voor Lucas? Anders heb ik ook nog wel een 650i Coupé met 66.000km in AC Schnitzer kleren. Beide mogen weg voor €20k exc btw.
tenaci zegt
Soms kan ik gewoon emotioneel worden van de Quattroporte, wat een schitterende auto is dat, en hij wordt heel mooi oud. Maar omdat ik er waarschijnlijk heel snel arm door word ga ik toch voor de XK.
bugboy zegt
Het gros is jonger dan 15 jaar, dus valt niet in de youngtimer regeling. De onderhoudskosten voor deze wagens zijn stevig, dus om die kosten te kunnen wegdrukken in de zaak is wel zo fijn.
romeoalfa zegt
Eerste type CLS500 misschien?
raoufff zegt
Kia Opirus, zeer exclusief en iedereen denkt dat je in een Mercedes rijdt.
rikv99 zegt
Die ouwe van mij heeft afgelopen jaar via Marco Hof/Henk Grooten een 17 jaar oude (facelift model) S500 W220 gekocht voor ~24ruggen, met 14k(!) op de teller. Tot nu toe een heerlijke auto waar niks op aan te merken valt. Zeker als je zakelijk mag kopen echt een aanrader!
560pk zegt
3000 euro achter de hand? Misschien indien je zelf een begenadigd sleutelaar bent! Ik rij in een 15 jaar oude BMW e61, en reken, als er niets echt geks kapot gaat, op een duizendje of 4-5 per jaar onderhoud (bij krap 15000km/jr). Maar er zijn ook jaren waarin het veel meer is.
Ik heb de auto nieuw gekocht en altijd door de dealer laten onderhouden. Maar een occasion kopen waarvan je niet weet wat je te wachten staat?
pier zegt
Wat voor blok zit daar in? Ik vind het echt enorm veel geld voor onderhoud per jaar met dat kilometrage!
mondial zegt
@pier:
Denk het 545i blok, nee een normale 6 in lijn, diesel of niet kost, niet zoveel.
Mijn vader reed er vroeger een 525d e60, reed en hoop en kostte iets van 1500/2000 per jaar bij een specialist. Auto was overigens toen ~5 jaar oud.
560pk zegt
Het is een 550, en toen die 5 jaar oud was kostte ie inderdaad zo goed als niets qua onderhoud. Maar voorbij de 8 jaar/100000 km is er nogal wat onderhoud aan. Nou probeer ik m dan ook wel in fabrieks-nieuwe staat te houden, vooral technisch (optisch volstaat 1x per jaar professioneel poetsen). Maar jaren met “maar” 2-3 duizend euro onderhoud worden afgewisseld met jaren van 6 tot zelfs een keer 12.
vaakbenjetebang zegt
@560pk: ik bewonder je toewijding. Allemachtig, wat een geld! Maar wel een goede indicatie van wat onderhoud werklijk kan kosten als je het niet zelf doet of aan handige jongens uitbesteedt.
michaelb zegt
@560pk: Tip, ga naar een specialist. Als je bij de dealer loopt snap ik je onkosten wel.
frank2b zegt
Deze wil je hebben. https://www.autowereld.nl/lexus/ls-600h/600h-executive-ecvt-31484846/details.html
8-cylinder, 400 PK, 1 op 11.
En Lexus, dus niks yolo, gewoon never-fail-technology.
Uiteraard eerst voor een grote beurt gaan, maar de vraagprijs biedt daar volop de ruimte voor.
frank2b zegt
Oh ja, vergeten nog: voor onderhoud ga je gewoon naar de Toyota-dealer.
pier zegt
Het budget is eigenlijk te krap. In dit geval zou ik de XK of een CL500 W215 nemen, liefst vanaf 2003. Voor de andere auto’s zou ik 10k meer uitgeven als ik in de markt was.
hehe zegt
Ik heb begin deze maand ook een youngtimer gekocht en ben voor een 997 gegaan.
Op mijn lijstje stond nog een AM V8, een Mercedes G-klasse en uit de lijst hierboven de Maserati en de M5.
Ik denk dat de 997 en de V8 boven het genoemde budget zijn, maar eerlijk gezegd vind ik de hier voorgestelde auto’s ook wat teveel ervaring hebben.
Is het duur of goedkoop? In ieder geval goedkoper dan deze auto’s nieuw aanschaffen :-)
rogerzz zegt
Een S8 of M5 zijn denk ik nog relatief ‘doable’ qua onderhoud. Zou ik denk ik kiezen, nog een beetje rationeel. Alles is relatief, dus duurder dan een upje of polo, maar een kapotte Bentley lijkt mij wel een momentje dat mijn ballen even terug naar binnen trekken..
En toch is het toch wel gaaf om een Bentley te hebben denk ik 😏
dutchneon zegt
Dan heb je het faliekant verkeerd, een smg bak van die m5 is sowieso aan de beurt na een tonnetje kilometers, dat kost zomaar 10000 euro. En die V10 is ook een van de slechtste motoren van BMW indertijd.
Die Audi valt dan inderdaad relatief mee, wel een flink ‘walnut blasting’ budget reserveren voor de interne vervuiling
KUYL zegt
Een budget van 20k is niet genoeg voor een Maserati QP, E60 M5 of CL600 van 20k.
kniesoor zegt
Van het hier opgevoerde lijstje, lijkt de XK me de meest attractieve. Niet teveel kilometers op de klok en qua onderhoudskosten vermoedelijk nog enigszins te overzien. Voor met z’n tweeën genoeg binnenruimte en met z’n “derde deur” ook nog praktisch. Daarnaast ziet-ie nog steeds goed uit, heel goed zelfs als je het mij vraagt.
Benieuwd wat het uiteindelijk gaat worden.
net10 zegt
De Jaguar XK zou ook mijn keus zijn. Het is nog steeds een zeer fraaie en tijdloze auto. De ondhoudskosten en gebruikskosten zijn ook nog heel redelijk. De X150 was ook best een goede auto. Het lijkt mij ook de meest verstandige optie.
shicomm zegt
Een hele lastige dit.. De gemiddelde volvo rijder is gewend aan redelijk prijzige onderhoudskosten maar alle opties die hier voorbij komen gooien daar een flinke schop bovenop..
Dan is 20k misschien zelfs wel te krap voor dit lijstje…
De audi is qua looks nu niet echt je van het en is in deze vorm nu ook niet echt een wouw auto , bijna tegen het saaie aan.
De jaaaaag zit al iets beter qua looks ( toch knap ! ) en voelt ook meteen chique aan , het onderhoud en betrouwbaarheid daarintegen…
De quattroporte is al vaker voorbij gekomen , eerlijk is eerlijk ; als je de looks kunt waarderen dan heb je een fraaie wagen.
Gezien het prijspeil denk ik dat je na zo’n 4 a 5 jaar het aankoopbedrag er al in hebt zitten qua onderhoud en reparaties..
De merc is bijzonder en absoluut luxe maar heeft toch dat audi probleem imho , is het echt iets dat je het wauw gevoel geeft ?
De range rover zit ook een beetje in dat hoekje wat mij betreft , met z’n tweetjes heb je zo’n zeecontainer op stelten ook niet echt nodig denk ik..
De bentley zit net een stapje hoger dan de XK voor mijn gevoel , absoluut luxe en nog altijd vrij bijzonder.
De looks moeten wel je ding zijn maar van binnen kom je weinig te kort.
Als de sloot met geld aan onderhoud en reparaties je niet tegen houden dan zou ik ten alle tijde voor de e60 m5 kiezen.
De looks zijn misschien niet heel bijzonder maar het interieur is keurig , zeker als je er eentje weet te vinden die niet volledig is uitgewoond.
De echte pret bij dit ding is z’n motor , niet alleen is ie bloedsnel maar z’n geluid en de bijbehorende ervaring zijn verslavend lekker.
Als ik het me kon ( blijven ) veroorloven dan zou ik altijd deze scoren , de ervaring is een wouw gevoel wat maar niet op kan ;)
cloverleaf zegt
Heerlijk lijstje maar ik mis nog wel een XJR. Geweldige wagen ook.
srbb zegt
Superleuk artikel, maar het enige oprechte advies in deze categorie is natuurlijk: DOE HET NIET.
thjvanvlerken zegt
Ga voor volvo s80 v8. Dat ken je en is gewoon gaaf. De rest hierboven is zeker gaaf maar zal ook het nodige onderhoud nodig hebben.
maotje zegt
Reden aanschaf andere auto. Volvo s80 voelt niet bijzonder genoeg meer. Ik hoop dat die niet zo over zn vrouw denkt.
kritisch zegt
Absoluut aan geen enkele auto begonnen die opgegeven zijn. Met deze kilometerstanden heb je eerdaags een compleet lege portemonnee en een barrel. Er is zat te koop met lage km’s voor een leuke prijs. Een 55-amg bijv: super snel, betrouwbaar, niet zuinig en als je wilt met kleine aanpassingen nog veel sneller en niet onbetrouwbaarder. En auto’s uit Japan raad ik aan. Check wel even radiatie (geen grap).
tomsk zegt
Ben zelf ook aan het shoppen met een vergelijkbaar budget en heb de voorwaarde gesteld dat de auto ook daadwerkelijk 15 jaar oud moet zijn of dit binnenkort wordt. BMW M5 zou ik verruilen voor een 750(L)i of 550i Touring (iA) vanwege betrouwbaarhoud (lagerschalen en versnellingsbak van de M5). Mercedes heeft het in deze leeftijdsgroep bij AMG beter voor elkaar met alles waar ’55 achter staat. Zelf neig ik naar een CLS 55 of een E55 wagon kan binnen het budget en waren zeker exclusieve auto’ met aanschafprijzen van rond 150K. De motoren en bakken van deze auto’s zijn bulletproof. Verder wel wat aandachtspuntjes en onderdelen zijn zeker prijzig. Ook naar Lexus zitten kijken I.v.m. LS460. Deze zijn echter pas te vinden vanaf begin 2007 en voldoen daarom niet aan mijn criteria. De GS430 of GS450H voldoen wel maar vind ik qua design niet zo mooi.
993carrera4s zegt
@tomsk: precies. De 55 motor is ook betrouwbaarder dan de eerste 63ers, die vind je ook vanad 2006. Die CL kan ook duur zijn met dat gevoelige ABC systeem.
993carrera4s zegt
Tof lijstje. Zou zelf voor een E63 station gaan. Vanaf 2006 en ook vanaf zo’n 20K. Of een ander 63 model.
dunhozzie zegt
Ik weet het, hij is te duur. En hij heeft best een bak meer KM gelopen dat het advies van vriend @willeme (180k). Maaar, 1st eigenaar en bij de Jaguar dealer is echt een deel van je onderhoudsbudget waard vind ik:
https://www.breeland.shop/nl/vehicle/429083/jaguar-xkr-42-v8-coupe-nlauto-1e-eigenaar-20
lucas23 zegt
Dank voor het advies Willem! Met name de S8 is een optie waar ik nog niet aan had gedacht samen met de S6.
Wat misschien niet heel erg duidelijk in mijn aanvraag naar voren kwam is dat betrouwbaarheid ook wel een factor is die meeweegt. Vandaar mijn voorkeursmodellen S500, RR met V8 van BMW of een quattroporte die op de F1 bak na verassend betrouwbaar is.
Alle extra tips of aanvullingen welkom en ook leuk om al het advies in de comments te lezen!
p.s. zo’n S80 is een verdomd fijne daily en met een boekwaarde van 3K rij je voor je gevoel gratis
lucas23 zegt
Nog ter aanvulling wordt er nogal wat angst gezaaid in de comments omtrent het kopen van een dergelijke auto. Als je je een beetje in de techniek verdiept hoef je echt niet zo bang te zijn.
Ja er kan een keer wat stuk gaan en ja als je pech hebt ben je 5k verder. Maar met een A45 oid schrijf je het dubbele af in een jaar. Dus. Laten we elkaar als petrolheads aanmoedigen ipv bang maken.
En de S80 hou ik als backup voor serieuze problemen (en omdat ie leuk is)
dutchneon zegt
Kerel naar mn hart…. man o man wat een nep autoliefhebbers zitten er hier te reageren. Die zullen geloof ik een Golf GTI nog afraden vanwege de brandstofkosten, lekker Nederlands beperkt denken.
Ik zou inderdaad met de focus op betrouwbaarheid alle single clutch ‘automaten’ skippen. Zeker die smg bak van BMW. En als je een keertje wilt proefrijden in de Jaguar XK 4.2 ben je welkom. Het meest hinderlijke vind ik met mijn bijna 2 meter de raamstijl die erg naar je gezichtsveld toe komt.
De S8 of S6 zouden inderdaad mijn keuze zijn, al wint de Continental het natuurlijk op comfort, maar die is zakelijk niet te verantwoorden vind ik. Dan zou ik liever de Range Rover hebben als het om comfort gaat. lekker veel overzicht en king of the road en inderdaad met bmw v8 zijn ze best betrouwbaar.
Zelf zit ik er helemaal zo in zoals jij, afschrijving op een nieuwere auto (zou nooit nieuw kopen) is zo groot, daar kom je met onderhoud bijna nooit in de buurt. Zelfde met lease auto’s als je ziet wat mensen aan leasebudget met daar bovenop nog bijtelling zomaar uitgeven aan een middenklasser….. dan hebben we het al gauw over 10.000 euro per jaar voor een Skoda octavia met 130pk. man o man.
vacano zegt
ik zou voor de Conti gaan, schrijft nog weinig af en is bij onafhankelijke garage schappelijk te onderhouden en het is een weinig gezien model dat voor de niet kenners als nieuw lijkt.
De Vogue is ook een leuke auto met een degelijke motor.
Wil je en zeer betrouwbare auto ga dan voor een Lexus