Geen BMW 3 Serie of Audi A6. We willen een ORIGINELE vakantie-auto. En het mag niet meer dan 15 mille kosten.
De Autoblog Advies-artikelen zijn er nu alweer een jaartje of 9 bij Autoblog (de eerste stamt uit 2015!). Volgens internet-maatstaven een stokoude rubriek dus. Uiteraard kunnen we zien hoe sommige dingen veranderen (de Alfa Romeo 159 raden we tegenwoordig ietsje minder vaak aan) en sommige dingen hetzelfde blijven (iedereen wil een sportieve premium stationwagon met dikke motor, sportpakket, weinig kilometers voor een lage prijs).
Wat we steeds vaker zien: mensen die een elektrische of geëlektrificeerde auto combineren met een auto die gebruik maakt van ouderwetse techniek. Denk aan een Tesla of Enyaq iV van de zaak, maar dan wel met een kleine benzineauto ernaast. Of een PHEV met een kleine elektrische auto ernaast.
Vakantie-auto
Voor Vincent – de aanvrager van vandaag – is het ook zoiets, maar dan anders. Vincent heeft namelijk een hele toffe Jaguar I-Pace. En dan niet een standaard model met Business-pakketje, nee, een sportieve uitvoering in dat oranje/rood met 22 inch jetsers eronder. Nice! Ze hebben daarnaast ook nog een van de leukste hot hatches van de afgelopen jaren: een Ford Fiesta ST. Dat klinkt als een droomcombinatie. Dat gaat echter veranderen: de Ford gaat eruit en een nieuwe Renault 5 e-tech Electric komt ervoor in de plaats.
De bedoeling is dat de I-Pace er ook uitgaat en daarvoor een originele vakantie-auto terugkomt. Deze auto moet groot genoeg zijn voor de hond (een soort Husky) en vakantiebepakking. Ook willen ze een auto waarop je een daktent kunt bevestigen. Zo kunnen ze overal door Europa rijden. Het lieft een hoge 4×4. Hun droomauto is natuurlijk een Land Rover Defender of een nieuwe Jeep Wrangler, maar in beide gevallen zijn die nog een beetje te duur. Kortom, kunnen wij zoeken naar een originele vakantie-auto met ruimte voor een daktent?
De wensen en eisen voor de vakantie-auto kun je hieronder bekijken:
Huidige / vorige auto’s: | Ford Fiesta ST (2014) & Jaguar I-Pace |
Koop / lease: | Koop |
Budget: | € 15.000,- |
Jaarkilometrage: | 30.000 |
Brandstofvoorkeur: | Geen voorkeur |
Reden aanschaf andere auto: | 2e auto voor erbij en om mee te kamperen |
Gezinssamenstelling: | Met z’n 2en en een grote hond |
Voorkeursmerken / modellen: | Auto met karakter, geen 12 in een dozijn |
No-go merken / modellen: | Onbetrouwbare auto’s |
- Verbruik: Spritmonitor
- Brandstofprijs: United Consumers, € 2,181 per liter Super / € 1,874
- Verzekering: gemiddelde van meerdere aanbieders (WA+, inwoner Utrecht, 40 jaar, 10 schadevrije jaren)
- Motorrijtuigenbelasting: Belastingdienst
Mercedes-Benz GLK 280 4Matic (X204)
€ 14.950
2009
190.000 km
Wat is het?
We beginnen met de meest verstandige van dit advies. De Mercedes-Benz GLK is een onbegrepen auto die bij lange na niet zo goed verkocht als Mercedes hoopte. Bij de GLK wisten ze de Tonka-styling over te zetten naar een kleiner model. In technisch opzicht is het een C-Klasse van de W204-generatie. Dat kun je ook zien aan het interieur en het motorenaanbod. Je moet overigens wel goed zoeken naar een dikke zescilinder met vierwielaandrijving, beide items waren destijds niet standaard. Er staan vooral veel viercilinder diesels.
Hoe rijdt het?
Verrassend goed, eigenlijk! Het rijdt als een iets grotere, hogere en zwaardere C-Klasse, omdat dat het ook is. Dat betekent verregaand een comfortabele auto, maar wel met enige vorm van een wegligging. Je kan hiermee nog wel een Autobahn-bocht met 200 km/u nemen, waar je dat met een echte G wel uit je hoofd laat. De motor is in dit geval een keurige 3.0 liter zescilinder die ietwat studentikoos is: hij zuipt meer dan dat ‘ie presteert. Als je veel rijdt zijn de puike diesels een goede optie.
Kosten
- Verbruik: 1 op 7,65
- Brandstofkosten: € 713
- Gewicht: 1.730 kg
- Motorrijtuigenbelasting: € 100
- Verzekering: € 70
- Totale kosten per maand: € 883
Onderhoudsprognose:
De auto is verregaand betrouwbaar, mits juist onderhouden. Dat laatste is enorm belangrijk in het algemeen en bij een premium Duitser in het bijzonder. Controleer in het bijzonder de tussenbak, die kan weleens de geest geven. Uiteraard – net als bij alle Duitse auto’s – moet je de distributieketting checken. In Duitsland mag je distributiekettingen kennelijk alleen van papier-maché maken:
Afschrijvingsprognose:
Het is de meest bescheiden auto in dit overzicht, maar naar Nederlandse maatstaven is het nog altijd een grote, zware en gecompliceerde auto. Dat gezegd hebbende, voor 15 mille heb je een dikke en eigenwijze en originele vakantie-auto. Dus ook al krijg je de helft terug na 5 jaar, dan nog valt het mee.
Subaru Tribeca 3.6 Executive
€ 13.945
2008
165.00 km
Wat is het?
Geen Yolo, maar wel een outsider. De Subaru Tribeca is zo’n auto waarvan je je afvraagt wat ze gesnoven hebben bij Fuji Heavy Industries (het moederbedrijf van Subaru). Het eerste ontwerp – van Andreas Zapetinas – was waanzinnig lelijk, maar nam Subaru toch in productie. Dit is de (grondig) gefacelifte variant nadat ze Zapetinas de laan uit hadden gestuurd. In technisch opzicht deelt de auto wat techniek met de Liberty, Legacy en Outback. Dat betekent dus vierwielaandrijving, boxermotoren en feilloze betrouwbaarheid. Ga voor de faceliftversie, want die hebben een betere transmissie, krachtigere motor en een (veel) fraaiere neus.
Hoe rijdt het?
De motor heeft er zin in! Het is een 3.6 liter boxer, inderdaad, net als een Porsche 911. Het is een comfortabel slagschip, de Tribeca. Met name de extreem lichte besturing filtert alle dynamiek eruit. Je kunt het beste er gewoon mee cruisen op zijn Amerikaans: gewoon de cruise control op 110-120 km/u zetten, halve liter koffie in de enorme bekerhouder met het verzamelde werk van Don Henley en Glenn Frey op de (uitstekende) stereo.
Kosten
- Verbruik: 1 op 8,6
- Brandstofkosten: € 635
- Gewicht: 1.908
- Motorrijtuigenbelasting: € 117
- Verzekering: € 60
- Totale kosten per maand: € 812
Onderhoudsprognose:
Het is een Subaru! Dat betekent dat heel erg grote issues je bespaart blijven die in Europa schering en inslag zijn. Dat gezegd hebbende is het een grote luxe auto met een hoop bijzondere techniek. Oliebeurtjes zijn erg belangrijk om de boxer goed te houden, het liefst elke 10.000 km. De automaat is behoorlijk solide, maar af en toe olie verversen kan geen kwaad.
Afschrijvingsprognose:
Je hebt voor minder dan het budget zo ongeveer de mooiste Tribeca van het land. Onthoud dat. Niemand kent deze auto en de gebruikskosten maken het geen aantrekkelijke auto voor mensen met een krapper budget. Dus je kan ‘m beter oprijden, alhoewel Japanse auto’s uit Nederland het altijd goed doen bij de exporthandel.
Land Rover Discovery TDV6 SE (L139)
€ 14.250
2011
260.000 km
Wat is het?
Een Land Rover! Het is wel grappig hoe Land Rover de nieuwe Defender heeft gepositioneerd. Want eigenlijk is het gewoon een opvolger van deze Discovery. Ga maar na: een stoer uiterlijk (hoekig en bonkig), interieur dat tegen een stootje kan en uitstekende terreinprestaties (gecombineerd met een hoog gewicht). In dit geval hebben we gekozen voor een latere diesel. De benzine-uitvoeringen zijn serieus duur tegenwoordig. Daarbij werden Discovery’s ook beter met de jaren, dus even doorsparen voor een netter en recenter exemplaar met weinig kilometers kan zeker geen kwaad.
Hoe rijdt het?
René van der Gijp zo zeggen: “dat ding is zo groot, die komt met een eigen conducteur!”. Maar zo’n Discovery rijdt enorm machtig. Je heb niet een ‘hoge zit’, je zit enorm hoog. Hoog boven het plebs. Die zitpositie is bijzonder (en creëerde Land Rover bewust). De prestaties zijn adequaat, een sterke motor heeft niet veel zin: dit wordt geen snelle auto en dat is helemaal goed. Bijzonder: de Discovery heeft een zelfdragend koetswerk én een ladderchassis. Dit betekent een aanzienlijk comfortabelere auto op de weg, doch zeer capabel offroad. Sterker nog, we kennen weinig auto’s die dit beter combineren. Nadeel is dat ‘ie een tikkeltje zwaar is.
Kosten
- Verbruik: 1 op 9,29
- Brandstofkosten: € 505
- Gewicht: 2.483 kg
- Motorrijtuigenbelasting: € 303 (ja, echt)
- Verzekering: € 75
- Totale kosten per maand: € 883
Onderhoudsprognose:
Bijgekomen van bovenstaande cijfers? Nou, het houdt niet op. Discovery’s zijn enorm grote, gecompliceerde en relatief zeldzame auto’s. Oh, en ze zijn door Britten ontworpen én in elkaar geschroefd.. Dat betekent dat er nogal wat dingetjes mis mee kunnen gaan die je met de mantel der liefde moet bedekken. Tip: zoek een goede Land Rover-specialist in plaats van de dealer.
Afschrijvingsprognose:
Ondanks dat het niet de meest betrouwbare auto’s ter wereld zijn, heeft een Discovery een enorme aantrekkingskracht. Ze zijn nog altijd heel erg duur. We verwachten ook niet dat dat snel veranderen. Qua restwaarde zien we wel dat een goed onderhouden Discovery beter verkoopt dan een twijfelachtige. Maak je niet druk om kilometerstanden, bijna niemand rijdt een Disco als stadsauto. Er staan zat exemplaren met meer dan 5-6 ton op de teller, dus dat kun je sowieso wel halen.
YOLO: Saab 9-7X 5.3 V8 Lineair
€ 9.950
2006
170.000 km
Wat is het?
Er was een tijd dat veel premium-merken kwamen met hun eerste SUV, denk aan de BMW X5, Porsche Cayenne en Volvo XC90. Saab wilde ook meeliften op dat succes. Er was (uiteraard) geen geld voor een compleet nieuwe auto, dus plakte GM een Saab-neus op een Chevrolet Trailblazer. Stiekem werden er best veel dingen aangepast aan de 9-7X ten opzicht van de Chevy. Het is vooral een bijzonder apparaat uit een roerige tijd van een legendarisch merk.
Hoe rijdt het?
Eh, knap beroerd om eerlijk te zijn. In de Saab 9-7X kun je sturen als BA Baracus. Niet dat je iedereen kunt afsnijden en zeggen ‘I Pity The Fool!!!’, maar omdat je constant moet bijsturen om überhaupt rechtuit te rijden. Dat is uiteraard overdreven, maar de rijbeleving is nogal weeïg, week en zompig. Aan de andere kant is het ook een machtige rijbeleving. Je zit lekker hoog, kijkend over een enorme motorkap met daaronder een heerlijke 5.3 Vortec V8. De motor is echt geweldig en sleurt er heerlijk aan.
Kosten
- Verbruik: 1 op 6,84
- Brandstofkosten: € 798
- Gewicht: 1.900 kg (valt mee!)
- Motorrijtuigenbelasting: € 117
- Verzekering: € 55
- Totale kosten per maand: € 970
Onderhoudsprognose:
Over het algemeen staan Amerikaanse auto’s als deze vrij hoog aangeschreven. De kans bestaat dat het samen met de 9-2X de betrouwbaarste Saab aller tijden is. Maar vergeet niet dat het enorme auto’s zijn van nu alweer 18 jaar oud. Dan zijn er helaas weleens wat dingetjes.
Afschrijvingsprognose:
Dit is een heel erg lastige voorspelling. In principe is het meer een leuk artefact dan dat er echt markt voor is. Zie het als het album ‘Scream’ van Chris Cornell: fans zullen dat album kopen voor de collectie, maar niet daadwerkelijk aanzetten. Dus je zal ‘m aan een Saab-specialist moeten verkopen die er wel de lol van inziet.
Conclusie originele vakantie auto voor 15 mille:
Nou, vier auto’s behandeld en we kunnen zeggen: neem ze geen van allen! Ga voor die Jeep Grand Cherokee. De Mercedes is een leuk en originele vakantie-auto als je de kosten enigszins beheersbaar wil houden en iets voor de deur wilt hebben staan dat prettig rijdt. De Subaru biedt veel waar voor zijn geld, maar ondanks dat het een aparte auto is, is de beleving knap generiek.
De Land Rover Discovery moet je zien als voorganger van de Defender en is een geweldig alternatief. Maar zoals Vincent al zelf aangeeft, is de Jeep Grand Cherokee een beter alternatief. Dus ja, de lezer wist het in dit geval van te voren. Ga alleen niet proefrijden met een Discovery, want dan ben je meteen verliefd.
Wil jij ook advies over je volgende auto? Vul dan dit formulier in, waarbij je ons voorziet van alle relevante gegevens. Wie weet vinden wij jouw volgende droomauto.
brammetjedeb zegt
Ik moet zeggen dat ik die subaru juist mooier vond voor de facelift. Lijkt nu net de neus van een Chrysler/lancia.
DeWitteCondor zegt
Het budget is wat aan de lage kant voor een degelijke 4×4. De vraag is ook of je 4wd nu echt nodig hebt of dat je met een 2wd met iets meer bodemspeling ook op je natuurcamping kan komen. Dan heb je meer opties die ook beter bij het budget passen. Bovendien zijn ze stuk voor stuk prijzig in onderhoud. Ook lijkt dit ding dan meerendeels stil te staan als je voor de rest met de R5 rijdt. Maakt het onderhoud nog duurder.
dutchneon zegt
De discovery valt af omdat vrijwel niemand in NL 310 euro per maand aan mrb wil sponsoren.
Zelf doe ik dat overigens wel met mijn tdv8 range rover maar wel steeds met verse tegenzin!
Een benzine variant van de disco moet je zoeken met een vergrootglas…..
Als je geen gezeur wilt gewoon die Tribeca kiezen, en anders wellicht nog een oude XC60 T6 vinden.
Dat is ook zo’n oer auto met goed blok en die oude generatie is nog comfortabel ten opzichte van al die nieuwe Geely Volvo’s
DeWitteCondor zegt
Ik zou eerder gaan voor een pickup in de klasse van de Ranger, maar dan een van Aziatische makelij. Genoeg ruimte en je kan er misschien ook gewoon een huif/canope op zetten, heb je geen daktent nodig.
pignon zegt
Nou. Er word 30.000 per jaar gereden? Dan zeker een diesel als je zo graag een 4×4 wil. De disco kan ik zeker aanraden. Maar er moet echt wel budget voor onderhoud zijn. En de al opgesomde maandelijkse kosten. Dus denk nog een keer na. En als je gewoon je wensen bijstelt kun je ook gewoon zo’n heerlijke XF station met zescilinder diesel nemen. Toch weer een jaguar voor de deur en minder ver je trappetje opklimmen om in de daktent te komen.
lekkerlinksrijden zegt
Neem een normale tent en je hebt veel meer keus, goedkoper in onderhoud en brandstof.
Rob zegt
De mooiste Lexus RX die je kan vinden. Of een Infiniti FX, mocht je de Lexus RX te veel een boekhouders auto vinden.
DeWitteCondor zegt
De RX zou ik hiervoor niet aanraden. Ik heb er zelf een (rx450h). Alleen de rx450h heeft een awd systeem maar dat is niet geschikt voor off road doeleinden. Het is een veiligheidssysteem, meer niet. Daarbij; ze willen een daktent. De RX heeft een dakrail waar nagenoeg alleen 1 set van Thule fatsoenlijk op kan, die is duur en niet sterk genoeg voor een daktent. Het rijdt overigens wel helemaal top.
AudiRS zegt
Idd zeker een diesel in zo’n dikke wagen. Meer wegenbelasting maar dat verdien je met het verbruik makkelijk terug.
Robert zegt
Zeker met 30dkm per jaar. De nu gedane suggesties hebben allemaal een verbruik van minder dan 1:10 en daarmee een kostenpost van 500-800 euro per maand(!) aan brandstof.
Daarbij, ga je in deze categorie shoppen, dan kost een dieseluitvoering t.o.v. de benzine-versies echt vele tientallen procenten minder in aanschaf (en in afschrijving).
sabrerator zegt
Die Disco, ik weet het niet.
De V6 in die wagen heeft een slechte reputatie. Gebroken krukassen komen nog wel eens voor.
Ja, ik heb precies dezelfde 2.7d in mijn S-Type, maar die is 850(!) kilo lichter, nl 1636kg. En ik trek er geen 3500kg mee, wat met Disco’s wel gebeurt.
Dus in een Jag blijft ie heel (nu 311000km) en in een Disco is die kans minder groot.
Maar wél een ontiegelijke gave wagen. Dat wel.
dutchneon zegt
maakt niks uit of die Disco hard moet werken of niet… die krukas breekt omdat de lagerschalen gaan zweven en de krukas dus klem komt te zitten. die lagerschalen gaan zweven door slechte smering.
Die slechte smering komt hoofdzakelijk door gebruikt van 5w30, er moet gewoon 5 w 40 in.
die 30 is veel te dun maar dan kwamen ze met interne wrijving net wat beter uit in verbruikstest.
Verder nooit meer als 15.000km met de olie, liever om de 10k verversen maar zeker niet 20 of zelfs 25 wat de dealers voorschrijven. Ook de oliepompen lopen soms kapot, zijn een stuk of 7 revisies van geweest.
AudiRS zegt
@dutchneon. You sure know your business.
Marco Pachen zegt
Altijd de disco natuurlijk! Kost (als ik het onderhoud even niet mee tel) hetzelfde als al de rest?! En dat onderhoud dat valt wel mee als je plaatselijk een monteur kan vinden.
2e keuze de Saab hoewel ik vrees dat die in onderhoud echt niet “goedkoper” gaat zijn dan de disco.
mark383 zegt
Toyota FJ Cruiser?
pitapita zegt
Je bent met z’n tweeën, dus een pick-up moet ook kunnen. Keuze zat, veel flexibiliteit om wat in/op de laadbak te doen, en onverwoestbaar (mits Japans en Diesel)
Flutterbear zegt
De hond is wel erg vrij in de bak..
pitapita zegt
Ik denk graag in oplossingen, niet in problemen:
https://www.truckman.co.uk/products/pick-up-bed
https://www.motor1.com/products-services/auto-products/best-truck-tent/
Bovendien heb je vrijwel elke pick-up in single cab, extended cab en double cab uitvoering. Extended cab lijkt me een prima compromis voor hond en laadbaklengte.
En oh ja een pick-up kan een nogal Spartaans rijden. Maar ja, dat is ook “karakter”, of nie dan.
Richmond zegt
Een rode Ford F150 lightning zoals Paul Walker reed in The fast and the Furious. Absoluut origineel
panam1 zegt
Is het nou echt rendabel om 15k te besteden aan een auto die een kleine 1000 aan kosten per maand heeft? Verder zijn het natuurlijk oudere / 150k 250k km auto’s die waarschijnlijk nog wel wat onderhoud gaan opleveren. Het is niet mijn portomonnee, en soms moet je met je hart kiezen en wat minder met t verstand, maar dit klinkt in potentie als een money trap zonder al teveel plezier. Succes met de keuze!
Flutterbear zegt
Met uitzondering van de Model X enkele sportwagens kan op elke auto een daktent. Overigens is slapen in die Model X(/Y) ook nog een optie.
kniesoor zegt
Zo’n GLK280 lijkt me een hele prettige wagen, er zit – als ik me niet vergis – dezelfde motor in als in de R230 SL280. En dat is een heel prettig blok voor het type oto, veel trekkracht bij een relatief laag toerental (max koppel bij 2500 rpm). Maar als je er 30K kilometer per jaar mee gaat rijden, krijg je wel een flinke brandstofrekening. Ik zou het ervoor overhebben, maar een 220 CDI is dan misschien verstandiger.
Gele Koplamp zegt
Zonde, want voor €15k kan je wel héle mooie 159’s vinden.
Benny_Weisz zegt
Die geenszins voldoen aan de eisen waarnaar gezocht wordt. Wel mooie auto’s, dat dan weer wel!
z3cabby zegt
Subara Tribeca B9 gehad. Van binnen een hyperdeluxe balzaal. Motor en wegligging zalig. Nog nooit en nooit meer zo uitgerust op bestemming aangekomen als met deze Subaru. Onderhoud is buiten het genoemde verder een lachertje. Elke APK voor 5 tientjes klaar.
Drie nadelen. Wat voor de Merc GLK geldt, geldt nog harder voor de Tribeca. Hij zuipt als een tierelier. En voor kleine bestuurders zoals je vrouw misschien is, is de auto dermate groot dat je bijna volledig op spiegels en de parkeerhulp moet navigeren. En tot slot ben ik het eens met de auteur. Koop de update versie. De foeilelijke 1e editie doet je na het uitstappen hooguit met lichte walging omkijken en dat, althans het omgekeerde, is toch wel een must van autobezit. Een toffe bak doet je altijd nog even met plezier een keertje omkijken.
Oopelkadet zegt
Rare vraag maar het antwoord is altijd een BMW 6 cylinder diesel.
rogerzz zegt
Of een Audi A6 Avant Allroad (Quattro dus) 3.0tdi. Ik zou voor de 4 ringen icm Quattro gaan in dit geval, zonder twijfel 😬
audiA41.8TFSI2013 zegt
https://www.autotrack.nl/a/mercedes-benz-e-klasse-diesel-2011-54900388
15.000 Euro en 30.000 km per jaar………….Deze Mercedes 300 CDI 6 cilinder met NAP dan maar, beter wordt het niet voor dit geld. Nog maar 160.000 km gelopen en ziet er erg goed uit.
Koppelbeul en die 30.000 km rij je in alle comfort. Ja, ik weet dat er om een SUV wordt gevraagd, maar beschouw dit ook maar als YOLO.
rikv99 zegt
Zou lekker een Mercedes ML 320/350 CDI nemen.
aerohead zegt
Ik kan de GLK van harte aanbevelen.
Zelf 6 jaar een 320CDI 4Matic 1st Edition gereden met dezelfde 20″ jetsers als die op het eerste plaatje.
Ze zijn comfortabel en je kan er inderdaad aardig mee hoeken en dan nog doen ze het op oneffen terrein best goed (alleen niet met 20″ jetsers).
Qua uiterlijk zijn ze best uniek: een tikkie sportief en heel markant, je hoeft je er zeker niet voor te schamen.
Die 320CDI was echt een fantastische beul.
Hang er een caravan achter, nee wat zeg ik: hang er 2 caravans achter en je merkt er nog steeds niks van … nou ja … iets.
Paar jaar terug bij een vriend in Zweden op bezoek met sleurheur.
Laatste stukje omhoog naar zijn huis is een gravelweg die de 15% wel nadert: de GLK deed dat met 2 vingers in z’n neus.
Afgelopen jaar met de Tucson … die haalde de eerste 10 meter niet eens en draaide zich met de voorwielen vast. De rest van stuk dus met de tractor omhoog gesleept.
Maar er zijn zeker nadelen.
De GLK is van 2008 tot 2015 gebouwd, het jongste exemplaar dat je zou kunnen vinden is dus al 9 jaar oud.
Techniek is dus nog veel ouder dan dat.
Diesels zijn maximaal Euro4 en je kan er vergif op innemen dat de komende jaren daar steeds verder een ban op komt in steden of misschien wel hele landen.
Buiten dat gaat het DPF een dingetje worden met de huidige APK normen.
Regeneratie werkt alleen tijdens het rijden dus met korte ritjes red ie dat niet en dat merk je met grote blauwe wolk als je op de snelweg even goed gas geeft.
Ik heb (toen die niet meer door de keuring kwam) het DFP laten deregistreren, dan wordt ie dus bij de APK niet meegenomen maar betaal je wel maandelijks (bovenop de belachelijk hoge MRB) een fijnstof toeslag.
Naast dat en een kostbare reparatie voor een relatief kleine olie lekkage die er aan zat te komen was dat wel de reden ie weg moest.
Benny_Weisz zegt
Met 30.000 km/jaar zou ik zeker voor een diesel gaan.
En als het persé één van de bovengenoemde auto’s moet zijn, dan zou ik zeker voor een GLK 220 CDI 4Matic gaan. Let dan wel op dat de gewenste opties aanwezig zijn en dat het onderhoud geen sluitpost is geweest in het verleden.
Andere opties zouden zijn een Volvo XC70 D5 of een no-nonsense Skoda Yeti TDI 4×4.
shicomm zegt
Dun budget voor de wensen… blijkbaar is een jaaaaaag toch wel heel erg duur..
Maar goed ; onderhoud maakt of breekt deze deal denk ik.
Beknibbelen daarop kost je uiteindelijk nog meer geld ( in een hoop gevallen ) dus houd er rekening mee.
De benz is niet echt wat we hier zoeken denk ik.
Geschikt voor de taak maar dat is het dan ook wel.
Een benz dealer onderhouden kan erg kostbaar zijn ook..
De suub moet je ding een beetje zijn maar hij heeft wel een aantal grote pluspunten.
Als je ‘m netjes houd kan ie nog leuk wat opleveren als er toch weer iets anders moet komen.
Gezien het dunne budget niet over het hoofd te zien lijkt me ?
De disco zou niet eens genoemd moeten worden imho.
Met een beetje pech heb je binnen 4 jaar de aanschafprijs in onderhoud en reparaties gestopt en zit je nog altijd met een auto waar je niet van op aan kunt.
Geen koopjes qua onderhoud maar zeker geschikt voor de taak ; een nissan patrol.
Frisse ga je niet vinden voor dit geld maar veel ga je niet op afschrijven en betrouwbaar zijn ze ook.
Met wat lef zou een landcruiser ook nog kunnen.