Welke obscure toplimo is het meest geschikt als je wilt shoppen voor 13 mille?
Afgelopen week kwam het nieuws voorbij dat Porsche in het geniep kijkt naar grotere motoren. Dit juist om het verbruik te drukken. Dit klinkt erg tegenstrijdig en is het ergens ook. Maar eigenlijk is het vrij simpel: om een bepaalde hoeveelheid gewicht op een bepaalde snelheid te krijgen, heb je een bepaalde hoeveelheid paardenkrachten en Newtonmeters nodig. Theoretisch kun je een 1.0 driecilinder turbo in een 1.500 kilogram wegende auto leggen en enorm zuinig rijden. Echter, op deellast kunnen deze motoren vrij spaarzaam opereren. Als je iets sneller wilt rijden, zal de motor veel harder moeten werken. Ergo: een hoger verbruik.
NEDC en WLTP
Bij een grote motor is het juist andersom. Een grote motor heeft juist moeite om in de NEDC en WLTP testmethodes een gunstig verbruik te scoren, maar met normaal gebruik zijn ze juist vrij zuinig: ze hoeven immers niet hard te werken om de benodigde prestaties te leveren. Daarom wordt in 2026 de Euro7 norm een stuk realistischer. Voor Karel is dat natuurlijk veel te laat. EN overigens voor hem al lang bekend. Het gaat niet om WELKE auto je rijdt, maar HOE je deze rijdt.
Yamaha V8
Karel heeft namelijk een behoorlijk obscure toplimo: Volvo S80 met de Yamaha 4.4 liter grote V8. Hij heeft een rustige rijstijl, dus valt zijn verbruik heel erg mee. Nu zijn we benieuwd wat het verbruik van Karel zou zijn in een S80 1.6 diesel, maar dan missen we het punt. Een grote motor brengt zoveel meer dan alleen extra pk’s. Je hebt vaak een mooie lineaire vermogensopbouw, een aangenaam geluid, minder productie van trillingen en natuurlijk de wetenschap dat aansprekende prestaties op afroep beschikbaar zijn. Karel zoekt een vervanger voor zijn Volvo, want dat merk wordt te populair.
Toyota Century
Het liefst heeft hij een Toyota Century, maar die zijn bijna niet te vinden in Europa. Maar wel dat idee: veel vermogen, veel koppel, veel ruimte en een comfortabele inslag. Stoffen bekleding is een pre, maar lastig te vinden in deze klasse. De auto mag niet van voor 2000 zijn, anders had Karel al meteen een S-Klasse W140 gescoord. Kortom, uit welke corpulente incourante en obscure toplimo’s kan Karel kiezen?
Dit zijn zijn wensen en eisen voor de opvolger van zijn huidige auto:
Huidige /vorige auto's: | Volvo S80 V8 (huidig), Audi A8/S8, Hyundai Coupe (vroeger) |
Koop / lease: | Koop |
Zakelijk / privé: | Privé |
Budget: | 12500, kan eventueel geupgrade naar 15k |
Jaarkilometrage: | 20.000 |
Brandstofvoorkeur: | Benzine, hybride is een optie mits je er niets van merkt |
Reden aanschaf andere auto: | Volvo is te hip geworden, hou van opa-stijl |
Gezinssamenstelling: | Vriendin, die heeft haar eigen auto. |
Voorkeursmerken/modellen: | Lexus, Toyota, Kia, Hyundai, Chinees (doe eens gek), automaat |
No-go modellen / merken: | Zuid-Europees, BMW, diesel, SUV, crossover, hatchback, coupe, handgeschakeld |
Wat mis je door de no-go’s: Citroen C6 3.0 V6 Exclusive
€ 14.950
2007
125.000 km
“Ik ben op zoek naar een smeuïge, arachide-achtige noten-pasta met stukjes noot, aangevuld met wat olie en zout. De dop moet geel zijn. Het mag van alles zijn, maar niet van het merk Calvé.” Soms wijzen de eisen naar een bepaalde auto, maar zorgt een enkele no-go dat je ‘m mist. Want door Zuid-Europa te elimineren mis je de briljante Citroen C6. De auto is je namelijk op het lijf geschreven. Het is een bijzondere auto. Stijlvol, niet modieus of hip. Alles staat in het teken van ultiem comfort. De rijervaring is dan ook heel erg sereen. Onthaastend en ontspannend. De V6 benzine is niet bijzonder (de V6 diesel is een veel prettigere motor), maar doet zijn werk relatief stil en soepel. Qua electronica valt het voor 2020 maatstaven heel erg mee.
Bekijk hier ons Citroen C6 aankoopadvies!
Jaguar XJ 4.0 Sovereign (X350)
€ 12.950
2003
155.000 km
Als je een auto zoekt die er heel erg klassiek uitziet, terwijl deze juist behoorlijk modern is: kijk niet verder. De Jaguar XJ lijkt op een Jaaaag uit de jaren ’60, maar was destijds misschien wel de modernste in zijn klasse. Dat kwam met name door de bijzondere aluminium bouwwijze. Daardoor is de XJ bijzonder licht, lichter dan de meeste E-segment sedans met een soortgelijke motor.
Het interieur is heerlijk oubollig, mede dankzij de ouderwetse styling, het gebruik van zacht leer en fraai hout en oh ja, dat schattige touchscreen scherm voor de navigatie. Welkom in 2003. Van dit lijstje aan winkeldochters is deze Jag de auto die je relatief makkelijk doorverkoopt. Iedereen wil op een gegeven moment in zijn leven een XJ, terwijl de rest in het lijstje heel erg apart is. Dus goedkoop in aanschaf, maar ook aan de straatstenen niet kwijt te raken. Dat is het nadeel van een obscure toplimo. Maar je moet je niet druk maken om restwaarde. Zoas Youp van ’t Hek zo mooi zei: “ik ga er in rijden, niet in ruilen!”
Bekijk hier ons Jaguar XJ (X350) aankoopadvies!
Lancia Thema V6 Pentastar Executive (405)
€ 13.950
2012
165.000 km
We gaan verder met een, eh, Lancia. Maar dat is toch Zuid-Europees? Dat klopt, ware het niet dat het voornamelijk de badge is die Italiaans is. Onderhuids is het een tweede generatie Chrysler 300. Deze was aanzienlijk beter dan de eerste generatie. Met name het interieur is véél beter. De Lancia-uitvoering doet er een schep boven op met zeer fraai leder. De Thema is zeer ruim van opzet. Je zit relatief hoog en rechtop. De rijervaring is uiteraard behoorlijk afstandelijk, maar absoluut niet zo hinderlijk als je van jaren ’80 gewend kan zijn. Het is uiteraard ook een obscure toplimo, wat ook ervoor zorgt dat ze lastig te vinden zijn. Zeker met benzinemotor. De kans dat iedereen Lancia’s gaat leasen is behoorlijk klein, daar ze niet meer verkrijgbaar zijn in Nederland. Dus Lancia zal vanaf nu altijd cool zijn.
Lexus LS 430 President (UCF30)
€ 11.950 (Dld.)
2002
100.000 km
Een Toyota Century is net even een stapje te exotisch en een W140 is te oud. Waarom dan niet kijken naar een combinatie van die twee? Een LS430 is dan namelijk de perfecte auto. Het is een auto waarin geen sprankeltje dynamiek of sportiviteit in zit. De V8 is op zich best krachtig (289 pk), maar heeft het vooral naar zijn zin in de lage toerenrange. De hele auto, overigens. Je kan er 250 km/u mee rijden, maar je wordt nergens aangespoord dat ook te doen. De eerlijkheid gebiedt ook te zeggen dat een S500 of 745 aanzienlijk stabieler zijn op dat soort enorm hoge snelheden. Qua uitrusting zit je meer dan goed: de President heeft alles. Het enige dat lastig is, is een goed exemplaar te vinden voor een acceptabele prijs. De spoeling in Nederland is bijzonder dun.
Lincoln Town Car Cartier
€ 11.900 (Dld)
2002
130.000 km
In het budget was het even zoeken naar een import-Genesis (te duur) of een Century (niet te vinden). Ook een SsangYong Chairman of Mitsubishi Debonair werd lastig. Iets te veel een obscure toplimo, dus. Maar toen lazen we de eisen nogmaals door. Eigenlijk ben je gewoon op zoek naar een poepchique Lincoln Town Car Cartier. De Cartier was de meest luxe (korte) Town Car, waarbij er redelijk nadruk is gelegd op kitsch. Zoals het hoort. Mocht je stof willen, een Ford Crown Victoria in Interceptor specificatie behoort ook tot de mogelijkheden. Het is de ideale onverwoestbare auto voor mensen die relaxed rijden. Echt zuinig is de auto niet, maar het is ideale auto gezien de eisen. Relaxed, loom, zompig en niet snel.
Infiniti G37
€ 14.900
2011
95.000 km
Uiteraard komen we uit bij veel oudere slagschepen. Dat hoeft helemaal geen probleem. De bouwkwaliteit is bijna zonder uitzondering erg goed en de meeste zijn goed onderhouden door welvarende eigenaren. Maar het kan ook zijn dat je na je Volvo een obscure toplimo zoekt die niet meteen vijf jaar ouder is. Daar komt deze Infiniti om de hoek kijken. De G37 sedan is overigens relatief sportief, maar een setje comfort-spec banden en dempers kunnen een enorm verschil maken. De zescilinder heeft een herkenbare brom, dat in de verste wel wat lijkt op het geluid van de Nissan GT-R en 370Z. Het interieur is erg Aziatisch/Amerikaans, maar voldoet ruimschoots aan de Europese kwaliteitsnormen.
Mercedes-Benz E350 Classic (W211)
€ 13.950
2006
60.000 km
Deze was nog even zoeken, maar het is gelukt. Een grote sedan met veel vermogen en stoffen bekleding! In de positieve zin ervaar je de taxi-ervaring van een E-Klasse. Gek genoeg heeft dat bij veel mensen een negatieve connotatie, maar eigenlijk is het heel positief. Niet zozeer door de bouwkwaliteit. Die is over het algemeen erg goed bij deze post-faceliftmodellen, op wat elektronische missertjes na. Zeker met 60.000 km op de klok kun je de komende toen jaar nog wel vooruit met deze auto. In het budget kun je ook kiezen voor de ‘500’, met 388 pk.
Alhoewel een originele E500 zonder VOLLEDIG BRABUS AMG UITGEVOERD te zijn wat lastiger te vinden is. Qua rijbeleving is de E-Klasse lekker belegen. De auto betrekt je niet heel erg bij het rijden, waardoor je heel ontspannen kunt rijden. De rust en stabiliteit op hoge snelheid is indrukwekkend, zonder dat je je heel erg inspant, kun je met gemaak 200 plus knallen op de linkerkant van de Autobahn. Oh ja, kleine kanttekening: ondanks dat een E350 met stof zeldzaam is, is deze generatie E-Klasse absoluut niet echt een obscure toplimo. Het is vooral een aparte specificatie.
Honda Legend SH-AWD (KB1)
€ 9.950 (Dld)
2006
125.000 km
Als je een obscure auto zoekt, ga dan voor de Honda Legend. Er zijn genoeg mensen die begrijpen dat een Phaeton best een bijzondere en prijzige auto is. Bij een Honda Legend weet niemand wat ze moeten denken. De relatief eenvoudige styling en het gebrek aan in het oog springende details zorgen voor dat je incognito kunt genieten. En man, er is een hoop te genieten. De 300 pk sterke V6 is soepel als een naaimachine, alhoewel de relatie zware Legend iets koppel tekort komt onderin, waardoor heel zuinig rijden best lastig kan zijn. Alle Legends zijn uitgevoerd met SH-AWD, wat staat voor Super Handling All Wheel Drive. Het is geen Type-R of andere sportief systeem: de Legend is vooral heel erg capabel. Qua opties hoef je je geen zorgen te maken: de Legend kreeg bijna alles standaard mee uit de fabriek. Het lastigste is een goed exemplaar vinden.
Cadillac STS
€ 12.500
2006
145.000
Relatief modern, maar een ouderwets interieur? Check! Ruim bemeten motor? Reken maar! Niemand die begrijpt waarin je rijdt? Absoluut! De Cadillac STS is een typische auto die nieuw lastig aan te raden was, maar gebruikt een topaanbieding is. Is het een betere auto dan de S-Klasse? Nee, natuurlijk niet. Maar dat is de bedoeling ook nooit geweest.
Sowieso is de STS veel exclusiever en is het alsnog een bovengemiddeld goede toplimo. In het interieur heb je relatief weinig elektronica en schermen. De sfeer aan boord is een beetje klinisch, maar alles is rechttoe, eenvoudig en zit redelijk strak in elkaar. Om te rijden is de Cadillac STS niet zompig, integendeel. Ondanks het comfort is het een auto waarmee je nog best een bochtje mee kunt maken. Een optie die wellicht nog beter past bij de eisen is de Cadillac DTS, maar die zul je uit Florida moeten importeren.
YOLO: Volkswagen Phaeton 4.2 4Motion
€ 13500
2005
170.000 km
In principe valt het gehele rijtje met obscure toplimo’s in de YOLO-categorie. Bij elk auto kun je een verkeerd exemplaar aantreffen en flink kosten maken om de boel rijdend te houden. Als je zoveel mogelijk luxe en comfort zoekt, maar moet er een zo eenvoudig mogelijke badge op zitten, dan is de Pheaton natuurlijk het ultieme voorbeeld. Qua sfeer is de auto goed vergelijkbaar met de A8 (D2) waarin je zelf hebt gereden: luxe, maar ingetogen. Maak niet de fout door de W12 te kiezen: deze motor is enorm dorstig, zonder dat de prestaties daartoe in verhouding zijn.
Ook het onderhoud en de bijbehorende kosten zijn een dingetje. Het is absoluut uniek, maar wij raden graag de Phaeton met de 4.2 V8 van Audi aan. Deze motor is met 335 pk voldoende krachtig, alhoewel het gewicht dermate hoog is dat het koppel van 430 Nm nét toereikend is. In het budget zijn ze uitstekend te vinden. Let enorm goed op de staat, want een je kan weliswaar een paar duizend euro besparen in aanschaf, maar die zie je vaak weer terug bij het onderhoud, dat eenvoudig een paar duizend per beurt kan zijn.
aschja zegt
Pfff, Wat een armoe.
techniekmeneer zegt
@aschja: Vertel?
T5Power zegt
Daarover gesproken. Som eens je eigen historie van vervoermiddelen op, de Nissan Sunny uit 1990 van je ouders en de OV-fiets niet meegerekend?
johnhert zegt
@aschja: Ik vind het juist heerlijk dit soort auto’s. In dagelijks gebruik zijn ze een pak duurder dan een (relatief) nieuwe 2.0 viercilinder turbo in wat voor jasje dan ook. Maar de bouwkwaliteit was toen écht beter als nu, plus een heerlijke sound met voldoende power. En laten we eerlijk zijn, meer opties dan dat deze auto’s hebben, voegen helemaal niets toe.
karaya zegt
Die Jag x350 staat nog steeds op m’n verlanglijstje.
Tonnie zegt
@karaya: voor mij de voorganger graag. Die wordt heel fraai oud imo. Nog ff een onderhoudspot erbij sparen.
lincoln zegt
Die meuk koop je in prima staat voor 2 rooitjes ofzo ..
Waar wacht je op dan ??
De Staatsloterij ..
dunhozzie zegt
@karaya: ja idem. Te weinig ruimte met jonge kinderen. Maar misschien toch maar overwegen een huurauto te nemen voor op vakantie.
*zucht* het is weer zo ver. @willleme schrijft iets en ik zit weer op de autosites.
lincoln zegt
Lancia Thema of Jaguar X350 ..
Beide statige verschijningen die je voor onder de 10 rooitjes kan bemachtigen ..
Maar dat komt omdat de overige auto’s mij al 6 jaar geleden voor de helft of minder zijn aangeboden ..
Doe jezelf een plezier en blijf ver weg van de Pheaton ..
Die troep is inmiddels gratis zelfs te duur ..
sleepyj zegt
@lincoln: Ik zou juist voor de yolo gaan, of in ieder geval een proefrit maken. Meer auto krijg je niet voor t geld. Het ding zit bijzonder doordacht in elkaar. Nog een klasse hoger dan een A8. Voor onderhoud naar de oosterburen gaan, daar zitten paar specialisten. Alleen die 13,5k is erg veel. Kan voor veel minder, zolang je maar goed op let.
lincoln zegt
Als je werkelijk geen reet van techniek af weet dan zou je het idd als “bijzonder doordacht” kunnen zien ..
sleepyj zegt
@lincoln: oja, jij was diegene die niet fatsoenlijk kan reageren. Prima. Jij hebt gelijk. Geniet ervan.
peke zegt
@sleepyj: de psych doet zijn best bij hem
zijn jeugd trauma’s
camber24 zegt
@lincoln: ik ben minder thuis in techniek, maar wil het graag weten; waarin vind je de Phaeton dan technisch niet doordacht?
T5Power zegt
Ik wacht ook op een gemotiveerd antwoord. Alleen al de “tochtvrije luchtroosters” van de Phaeton zijn bij mijn weten nog steeds ongeëvenaard.
En de Bentley Continental is onderhuids niet toevallig een ‘halve’ Phaeton.
De Phaeton is een grote lompe auto en niet iedereen heeft er bakken MRB voor over (zelfs een 3.0 tdi weegt al 2.100kg), maar het zijn ook vandaag de dag nog heerlijke auto’s. Zolang je de V10 tdi last staan en er 1 neemt van ná de facelift medio 2007. Ik heb er 1 gehad uit 2003 (3.2 V6) en 1 uit 2008 (3.0 tdi).
Ik ben overigens heel benieuwd waarin iemand rijdt die een Phaeton “troep die zelfs gratis te duur is” noemt :-)
camber24 zegt
@T5Power: ik ben jaloers :-)
Als ik de eerdere posts van @lincoln mag geloven rijdt hij oa een E39 BMW, daarnaast een TT, en ik dacht ook een Multipla. Ik heb de indruk dat hij wat met auto’s doet en er wat ervaring mee heeft, vandaar dat ik het vroeg.
raym zegt
@lincoln: Die Lancia zou ik ook laten staan. Een Chrysler 300 met lancia badge is echt een schande voor een mooi merk als lancia.
Rob zegt
@Raym
Schande, schande, schande….
Dan kun je elke Lancia sinds de overname door FIAT (sinds 1969 dus) wel een schande noemen.
lincoln zegt
Heel veel mensen vinden Lancia een “mooi merk” ..
Daarom is het nu naar de klote ..
Alfa Romeo en Fiat bestaan nog (van Chryslers geld) ..
Vind jij vast ook “mooie merken” ..
tenaci zegt
@raym: tja….. een schande die het concern Fiat zichzelf heeft aangedaan. Ik zou hem moeiteloos kopen, maar hem dan gewoon Chrysler noemen.
ethylestra zegt
Zoek niet verder, Saab 9-5 vector van 2011
bpc zegt
Dat zal dan wel een 1.6 worden in dit budget en die is toch wat traag
Robert zegt
Wát een heerlijk lijstje om uit te kiezen is dit!
Nooit gehad of zelfs gereden, maar ik ben een stille aanbidder van die Honda Legend. Ik herinner me dat de prijslijst van de vierde (en hier de laatst geleverde) generatie slechts één optie kende: wel of geen metallic lak. Zouden meer merken moeten doen.
Een andere optie die ik wel zou willen overwegen is die Chrysler 300C/Lancia Thema, Gewoon Amerikaanse ballen van staal, met een subtiel Italiaans sausje.
Trouwens, de meest YOLO van allen staat er niet tussen: de Kia Opirus. Méér opa-style dan dit wordt het niet. Smeuïge V6? Check! Wollig rijgedrag? Check! Gejatte Mercedes/Jaguar styling? Check! En een bijkomend voordeel: je houdt ruim meer dan de helft van je budget over. Eén nadeel is er ook: as I speak staan er twee op Marktplaats, met ruime levenservaring (> 250dkm). Mobile.de biedt nog 18 exemplaren aan, met een km-stand beginnend bij 58dkm en prijzen van tussen de 1500 en 4500 euro(!!!). Ach ja, de Opirus is hier (en in de rest van Europa) amper verkocht en de meerderheid daarvan zal intussen wel zijn verscheept naar Afrika of een van de voormalige Sovjetrepublieken.
mp014 zegt
@RRRobert: mee eens, doe mij ook die legend maar. Vind het jammer dat Honda geen grote auto’s meer op de EU markt zet, bijzonder mooi gelijnd en kwalitatief alles prima voor elkaar geloof ik.
Nog een yolo: Nissan Maxima
Trouwens de C6 blijft ook wel een bijzondere verschijning vind ik.
toyotafortuner zegt
Town Car
LS
Legend
Mijn voorkeur zou naar een van deze 3 gaan
Turbo S zegt
S klasse W221 is te doen. Waarom dan een van bovenstaande auto’s kiezen als er in het artikel beschreven wordt dat meneer graag een S klasse (weliswaar W140) zou willen hebben?
Supra1981 zegt
Als 750 eur extra geen brokken is dan deze LS 460 van 2009 met nog geen 100k op de teller.
http://link.marktplaats.nl/m1551609982?utm_source=ios_social&utm_medium=social&utm_campaign=socialbuttons&utm_content=app_ios
Supra1981 zegt
@supra1981: geen probleem is.
En over die 75 is vast nog wel te onderhandelen.
205GTI16 zegt
Bijkomend voordeel lijkt mij dat de verkoper niet echt weet wat hij heeft staan.
Noemt het een LS430, het is een LS460. Verder staat er executive maar heeft opties van een President.
E34M5Touring zegt
Als je het geen probleem vind om zelf te halen, japan-partner.com
Daar staat zat obscuur en tof spul op! Zo Aristo met 2JZ oid, supergaaf!
pier zegt
Of wat minder moeilijk: haal een Lexus GS300 van de tweede generatie met dat blok.
wza1979 zegt
Ik heb zelf een W140 gehad en dat is echt het beste wat er ooit gebouwd is. Niets kan daaraan tippen , heb een nieuwere s nu een W220. Maar iedere dag verlang ik terug naar een W140. Die gaat er echt weer komen. Dus advies voor de ultieme auto de : W140
utregcity zegt
Dat trucje grote motor weinig vermogen hadden ze bij Renault met de originele 5 GTL al toegepast. 1289cc niet met 64pk, zoals in de TS, maar teruggebracht naar 42pk. Motor hoefde niet veel te doen in zo’n licht autootje en zorgde voor lager verbruik. ?
polak zegt
Ik zou toch ook eens verder kijken bij USA auto’s. Zonder merken of types te kennen lijk jij mij het type die vooral “smooth” van a naar b wilt komen. Dan is zo’n luie sloep misschien wel jouw ding.
mondial zegt
Alfa 166 genoeg pareltjes te vinden
karaya zegt
Die gaan met weinig kilometers alweer de lucht in qua prijs. Staat in het noorden een rode 3.2 met velours. 12.500,-
bbfix zegt
@mondial: alfa zie je inderdaad nog vaak met stof. Hé @willeme?
tenaci zegt
Lastig kiezen zeg! Ik voel voor alles wel wat. Ik ben dol op obscure sedans. Bij ons in Amersfoort staat ergens een Hyundai Centennial V8. Een schaamteloze LS-kopie, maar past prima hier. Maar ook voor deze geldt: zie er maar een te vinden.
sudbina zegt
Ik weet het, valt onder de No-Go, maar ik zou in dit segment voor een Alfa 166 3.0 of 3.2 gaan! Van na de facelift als het even kan.
Weet je tenminste ook echt zeker dat je er nooit meer vanaf gaat komen, maar dat Busso blok blijft geweldig.
Of wel een go: wat dacht je van een Kia Opirus met 3.8 V6?
Als we dan toch echt oud (bijna 2 jaar) gaan aanraden, waarom geen Mazda Xedos 9?
Maar eigenlijk zou je gewoon voor een Suzuki Kizashi moeten gaan. Duidelijk de top limo van Suzuki, altijd goed uitgerust, modern, rijdt top en allround ondergewaardeerd ding.
techniekmeneer zegt
@sudbina: Absoluut de Suzuki Kizashi. Redelijk zeldzaam (zijn er nog geen 200 nieuw geleverd in NL) En het gaat nooit kapot.
emping zegt
@sudbina: Kizashi is niet zo groot, meer een tegenhanger van een Passat ofzo.
techniekmeneer zegt
@emping: Gezinssamenstelling; vriendin, die een eigen auto heeft…. Er word dus voornamelijk alleen, of met z’n tweeën in gereden. Groot zat lijkt mij..
emping zegt
@techniekmeneer: ja misschien wel maar dat maakt het nog geen obscure limousine.
phaeton zegt
@emping: Behalve dat je achterin net zo ruim zit als in een Polo.
Rob zegt
Jaguar XJ is een topper. Lijkt mij de ideale kandidaat.
En op zich zijn er ook wel wat geinige Duitsers te vinden; BMW 7-serie E65 (verrassend ruim aanbod nog) of de eerste generatie Mercedes CLS. En als je de lat wat lager legt; Passat CC, Opel Insignia OPC.
Verder zul je als je de occasionwebsites gaat afstruinen ongetwijfeld wat, voor ons Nederlanders, exotische merken tegenkomen. Zoals die Infiniti en Cadillac. Maar is dat nu zo heel speciaal? Mwah.
En oja, als je daadwerkelijk een liefhebber bent van de ouwe lullen Volvo’s:
https://www.autoscout24.nl/aanbod/volvo-s90-3-0-exclusive-2-eigenaren-ned-auto-benzine-groen-0189325a-99ea-485a-b9f8-49489b290e46?utm_source=web-share&utm_medium=copy&utm_campaign=share
9000cse zegt
@Rob Dat was even schrikken, zeg! Toen ik naar die ouwe lullen Volvo van je ging kijken dacht ik werkelijk dat het die van mij was!
https://www.autojunk.nl/2015/05/volvo-960-stockholm
Maar ouwe lullen Volvo of niet, ik heb er met ontzettend veel plezier mee gereden en betreur nog altijd dat ik hem ooit ingeruild heb.
baklava zegt
Oef die Lexus. Erg lekker.
bernoulli zegt
Zitten een paar gave limo’s tussen. Ook een aantal dat die naam niet mag dragen trouwens, te beginnen met de S80 die hij nu heeft. Dikke wagen, maar een auto op basis van een Mondeo kun je moeilijk een limousine noemen. Of je moet de verlengde van WimLex nemen.
Geldt verder voor alle E-segmenters. Zakensedan ja, limo nee.
hfdude zegt
Heb een tijdje in een Lancia Thesis gereden, precies wat hij zoekt volgens mij. Zeer obscuur en niemand snapt wat het is. Heerlijk zompige rijervaring ook, vooral met automaat en de 3.0 alfa V6
frank2b zegt
Ik zou gaan voor de LS. Ding is uberbetrouwbaar en voor het onderhoud kun je gewoon naar de Toyota-dealer.
Bij alle andere wagens betaal je de hoofdprijs alleen al voor het voorrecht de werkplaat binnen te mogen stappen …..
enricoleerdam zegt
Karel heeft Doug demuro gekeken en wil net als ik een Toyota Century….
burninrubber zegt
Pak die Lexus, iets betere velgen erop en gaan!
pignon zegt
Mijn dilemma was min of meer gelijk. Alleen heb ik niet zoveel met Aziatische auto’s. XJ diesel overwogen. Toch C6 gekozen. Nog minder duidelijk wat het is en een overdaad aan comfort. Wel diesel natuurlijk.
pier zegt
Voor mij de Jag, wat een plaatje blijft dat.
toyotavenray zegt
http://link.marktplaats.nl/m1550936716?utm_source=ios_social&utm_medium=social&utm_campaign=socialbuttons&utm_content=app_ios
Of deze
toyotavenray zegt
@toyotavenray: http://link.marktplaats.nl/m1541594416?utm_source=ios_social&utm_medium=social&utm_campaign=socialbuttons&utm_content=app_ios
Of deze
madvillain zegt
X350 heeft een 4.2 (of 3.5) V8, geen 4.0. Da’s het oude model.
Of de budgetversie die je niet moet willen, de V6. Traag, en het geluid past niet bij de auto.
Of de sjonnieversie die je niet moet willen, met een SC 4.2 V8. De XJR
Of de topklasse met bakken koppel die je wel zou willen, maar zeldzaam is. De Super V8.
En de unobtanium, elegantie in alle facetten, maar nog zeldzamer: De Daimler Super Eight.
Wil je dan NOG meer klasse? Dan kies je een >’05 Bentley Arnage
tge2 zegt
In Japan kan je voor een prikkie een oudere Century kopen. Dan heb je nog een echte V12 ook.
T5Power zegt
Een goede/mooie W211 E500 vind je niet voor dit geld, ja de 306pk versies van vóór de facelift
(in 2006), daarmee word je doodgegooid. Degene die je moet hebben heeft de 5.5 liter met 388pk en die zijn behoorlijk zeldzaam. Ik heb er 1 van 2006 gehad, wat een heerlijke sleeper was dat. Onlangs heb ik ook een E63 AMG van 2007 (514pk) gehad en ik kan zeggen dat de extra kick tov de 500 verwaarloosbaar is.
Tevens heb ik twee Phaetons gehad (Lincoln let ff op de spelling), een 3.2V6 en een 3.0tdi. Trage maar verder fijne auto’s die overigens beiden last hadden van accu’s die binnen een dag of 2-3 standtijd zo goed als leeg waren…heel irritant.
johnhert zegt
@T5Power: Die m273 staat toch nogal berucht om hun versleten balansas net als bij de 350 m272 motor met een reparatie van /- 3 á 4.000 euro ?
T5Power zegt
Mij is alleen de distributieketting bekend, die bij de eerste modellen met de M273 (vanaf 2006) spontaan zou kunnen (af)breken). Ergens in 2007 schijnt een modificatie te zijn doorgevoerd. De mijne had iig nergens last van.
Je kan overal wel beren op de weg zien, maar moet ondertussen niet vergeten om te genieten van het leven …. Je vindt sowieso over wat voor auto dan ook wel horrorverhalen. Ik probeer altijd te gaan voor dealeronderhouden exemplaren (waarbij de kans groot is dat eventuele gebreken in de afgelopen jaren al zijn aangepakt) en/of een duidelijke historie i.c.m. een aankoopkeuring, dan voorkom je een hoop ellende. Verder kosten auto’s gewoon geld en dit soort auto’s al helemaal.
johnhert zegt
@T5Power: Natuurlijk kost autorijden geld, en auto’s van dit kaliber zeker. Maar het moet wel leuk blijven. 4000 euro voor een veel voorkomend probleem van een auto op leeftijd is simpelweg erg veel geld…
T5Power zegt
Helemaal eens. Maar een bekend zwak punt wil nog niet zeggen dat élke auto er last van heeft of na een reparatie opnieuw last van blijft hebben. De kans is sowieso groot dat een auto er al lang en breed last van heeft gehad de afgelopen 10-15 jaar …. waarbij de boel dus reeds is vervangen. Maar het kán je overkomen, zeker, en daarom is het handig om een financiële buffer te hebben.
Ik blijf bij een gedegen onderhoudshistorie icm een aankoopkeuring door een specialist, daarmee voorkom je veel (financiële) ellende. Ga ook nooit voor de goedkoopste exemplaren die worden aangeboden (van welk merk/type auto dan ook), dat heeft altijd een reden.
camber24 zegt
Het komt weinig voor dat ik bij deze rubriek eigenlijk elke auto uit het lijstje ook wel zou willen hebben, maar nu is dit het geval. Ik zou de Lancia, de Jag, of de Honda kiezen.
frank2b zegt
Kia Opirus.
Veel obscuurder gaat het niet worden.
azuli zegt
Bij Seldenrijk in Harderwijk staat een Lexus LS460. Misschien is dat wat voor je.
berendbimmer zegt
LS 430 Eenvoudige keuze een LS430 heeft zelfs dezelfde knopjes als een Toyota Century en veel dezelfde techniek.
Een LS430 is een heerlijke comfortabele oude lullen auto, rijdt echt beter en comfortabeler dan de rest van de genoemde wagens.
Tevens heb je voor 8K een goede LS430 en ik spreek uit ervaring die dingen gaan nooit kapot en je hebt er geen gezeik mee.
Afgelopen 8 jaar heb ik er een gereden, alleen normaal onderhoud aan gehad en zoals ik al eerder zei, iedereen is verbaasd of hoe stil en comfortabel de auto is. Op lange afstanden ook best zuinig 1 op 10. Gemiddeld 1 op 8,5.
Oja die van mij staat te koop voor 7500 EUR 220k gelopen 3e eigenaar.
dutchneon zegt
Ja niet moeilijk, als je comfort wilt moet je de C6 nemen, wat een heerlijke wagen is dat.
Helaas kan hij het comfort van een oude DS niet evenaren maar het komt aardig in de buurt.
Ik zou niet weten waarom je de C6 over zou slaan… uit het hele rijtje is het zeker de meest markante auto
die ook nog eens te vinden is met fijne stoffen bekleding!