Het leek op een leasebreuk. Het bleef namelijk nogal stil in de Autoblog-Leaseadvies mailbox. Plop. Een mailtje van Michiel. Gelukkig, alles is nog heel.
Michiel’s Mégane Estate 1.5 dCi nog-wat-dinges moet er binnenkort uit. Tot zijn grote opluchting, want hij vindt het ding zum kotzen. Krasse taal en bij ons rees hierdoor al een beetje het vermoeden van een alsmaar terugkerend fenomeen: een sterke voorkeur voor iets Duits. Und jawohl, ook hier weer een duidelijke hang naar de oosterburen. Zelf kijkt Michiel nu onder andere naar een Volkswagen Polo 1.4 TDI R-line en een Seat Ibiza FR 1.4 TDI DSG, binnen een budget van € 30.500,-. Dat is wat zijn baas hem meegeeft en die wil Michiel zo leuk mogelijk stukslaan. Bij de term leuk gaan zijn gedachten dan onwillekeurig terug naar de Alfa MiTo 1.9 JTDm die hij eerder reed. Zoals wij van hem begrepen nam hij daarmee elke rotonde met 50 km/u, omdat het kon. Maar met 45.000 km per jaar bezorgden het onderstel en de stoelen Michiel zowat een hernia, volgens eigen zeggen. Het mag dus ook wel een beetje comfortabel.
Wij gaan zelf wat rustiger op pad. In een comfortabele Peugeot 208, meteen de eerste en goede suggestie van Casper. Een 208 GT Line, 100 PK en hij vindt het zonder meer een lekker stuurautootje. Wouter neemt ondertussen het bekende lijstje even door:
Huidige /vorige auto's: | Renault *kots* Megane estate 1.5dCi Bose std 14% leasehok |
Koop / lease: | Lease |
Zakelijk / privé: | Zakelijk |
Budget: | ~max€ 30.500 |
Jaarkilometrage: | ±45.000 km |
Brandstofvoorkeur: | Diesel (verplicht) |
Reden aanschaf andere auto: | Huidige auto gaat uit de lease. |
Gezinssamenstelling: | 1 volwassene + 1 vriendin + 2 konijnen + 2 katten |
Voorkeursmerken /modellen: | Duits |
No-go modellen / merken: | Geen grote fan van Citröen |
Slecht voor de bekleding trouwens, 2 konijnen en 2 katten. Even op letten. De BMW dealer rijden we deze keer voorbij, de beste man staat verbouwereerd achter de ruiten te kijken hoe we onverwacht een tussenstopje maken bij de Skoda dealer. Een Fabia met 105 PK, het kan. Maar we rijden toch nog even door. Casper rijdt, we driften de parkeerplaats van de Audi dealer op. Ook bekend terrein.
Een lekker dikkerdje: Audi A1
Een mooie keuze als het om fijne rijeigenschappen en mooie afwerking gaat. Binnen het budget zijn er best mogelijkheden: een 1.4 TDI sport Pro Line bijvoorbeeld. Maar ook een 1.6 TDI Sport is een optie. Met een duidelijk voorkeur voor Duits en vier ringen in de grill kan hier in theorie weinig misgaan.
Duits, en serieus goed: Opel Astra
Lijkt in eerste instantie wat minder spannend, may be, maar volgens Wouter echt wel een goede auto (rijtest). Kleiner en een stuk lichter dan zijn voorganger, dat voelt al veel sportiever. Een vet aangeklede 1.6 CDTI met 136 PK onder de kap past prima in het budget. En premium is natuurlijk alleen maar in the eyes of the beholder.
Ook Teutoons: Mini Cooper D
De derde generatie inmiddels, maar het recept is niet veel veranderd. Nog steeds moet het absoluut je smaak zijn, maar in dat geval heb je er een lekker sturende en met deze generatie ook best comfortabele semi-sportieveling aan met een uitstekende balans. En een ontzettend druk interieur.
Groter en krachtiger: Ford Focus 2.0 TDCI
Ook niet extreem spannend, maar wel een slagje groter en een ruime hoeveelheid vermogen onder de kap. De rijeigenschappen staan buiten kijf, dat is Ford aan zijn stand verplicht en traditioneel sturen de Focussen geweldig door het fantastische chassis en de afstelling. Met 150 PK komt dat ook nog aardig tot zijn recht, en in een Titanium uitvoering bovendien met veel luxe en fijne gadgets aan boord.
Toch wel de lekkerste, zeg maar YOLO: Alfa Romeo Giulietta 1.6 JDTm
Natuurlijk, er zijn ook best goede redenen te bedenken om het níet te doen. Maar hey, die looks… Flink groter dan de MiTo, wat goed helpt tegen Michiel’s vrees voor een hernia en met 120 PK kun je nog steeds met 50 km/u over een rotonde. Als je dat echt zou willen. Maar liever wat langzamer, dan kan de rest er ook langer van genieten. Che Belezza!
Wil jij ook advies over je volgende auto? Mail dan naar tips-apenstaart-autoblog-punt-nl met het onderwerp Autoblog-Advies. Voorzie ons dan van de gegevens in de tabel en beschrijf duidelijk eventuele andere zaken die relevant zijn! Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!
JeejEm zegt
De Mini! In rood met Zwarte wielen en zwart dak is het best een plaatje. 50 over rotonde kan en 150 over klaverblad ook. Als het dan toch verstandig moet zijn dan toch de Astra, mooie bak!
nicolette zegt
@JeejEm: Ik zie er te veel rijden,nee niet voor mij
GH zegt
Je baas lief aankijken en voor een Kia Optima gaan. Héél klein tikje boven budget, ietsje meer boven budget met een leuk geluidsysteem.. Maar goed, dan heb je wel een flinke slee, die toch licht onderschat is.
Waarom Duits? Als andere dingen net zo mooi en/of nog mooier zijn. Wees eens eigenwijs en doe eens gek, de kudde schapen die elkaar blijven aankijken omdat het Duits is, is al groot genoeg…
tinustiguan zegt
@GH: IETSJE boven budget?????
Een Kia Optima is een compleet ander klasse auto (nl D-segment) als je naar een VW Polo loopt te kijken (B-segment). s\Sterker nog : je slaat een complete klasse over. Moet de baas nog tegen komen die je bij zo’n suggestie niet compleet weg lacht……..
Maar los van de budget kwestie wel een bijzonder goede keuze, ik zou een Optima ook ver boven een dikke A3 of Mondeo etc prefereren…..
GH zegt
@tinustiguan: Begint bij 31K, dus met wat marge mag je een eind komen m.b.t. een leuke deal.
Stiekem geeft dhr. Bond ook een goede suggestie met de Cee’d.. Idd wat meer richting de klasse, mijn insteek was vooral ‘kijk hoeveel auto je kan hebben voor dat geld’..
dondeboer zegt
@GH: Ik miste de Ceed ook in het lijstje. Tot een maand terug stuurde ik ook rond in een Ceed diesel. Leer, xenon, alles erop en eraan, dikke wielen, voor 30k. Geen spannende auto, maar wel praktisch en heerlijk comfortabel kilometers vreten.
phaeton zegt
@tinustiguan: En een Mondeo is geen D-segmenter?
tinustiguan zegt
@phaeton:
Da’s dus precies wat ik ook bedoel……De Mondeo (Insignia etc eetc) is een D-segment type auto.
Ben het in zoverre met GH eens dat de kia Optima een prima keuze is, vergeleken met andere D-segment auto’s dus.
Maar die Polo, als uitgangpunt, da’s echt B-segment.
En de vergelijking van GH dat je voor ietsje meer geld een Optima hebt, gaat helaas niet op…..Ja, de kale aanschafwaarde van een instap Optima is wellicht maar iets meer dan een zwaar opgetuigde Polo, maar de Leasemaatschappijen zien dat helaas anders…..
Een Optima in de Lease begint pas ergens rond de minimaal 650/mnd , en die bedoelde dikke Polo D zit ergens rond de 450/mnd…….dat verschil accepteert geen enkele werkgever.
Moraal van het verhaal: in aanschafprijs kan je auto’s vergelijken als je zelf de auto aanschaft/betaalt. Bij lease is het helaas een heel ander verhaal.
e1000bmw zegt
@tinustiguan: je hoeft niet te leasen via een leasemaatschappij, je kunt het ook via de merkdealer doen en zo wat centjes besparen…
JamesBond007 zegt
@GH: ja of een Kia Cee’d of hoe je het ook schrijft. Voor 30k kan je een mooie full-option Cee’d krijgen die betrouwbaar is, net wat anders dan het Duitse spul inderdaad en je sluit dan wat meer aan op het gezochte segment waarin de auto’s in dit artikel onder vallen. In feite gewoon dezelfde auto als de optima maar dan wat compacter.
boxergt zegt
@jamesbond007: 7 maanden mogen rondrijden in een Kia Cee’d 1.6 crdi Premium ofzo? Leer, xenon, navigatie etc.. Leuke en fijne auto! Deze is mij meer bevallen dan de (veel duurdere !!) Golf en A3.
dondeboer zegt
@boxergt: heb in 2,5 jaar 125k gereden met zo’n zelfde uitvoering. Fijne auto en een vergelijkbare Golf kost ruim 7k meer. En wat ik zelf heel fijn vond aan mijn rode Ceed, is dat ik m terug kon vinden in een parkeergarage.
JamesBond007 zegt
@boxergt: mijn ouders hebben toevallig een Kia Rio WK editie met alles erop en eraan. Leren bekleding. Lekker wagentje, niet zo snel alleen..
lincoln zegt
Een zilvergrijze ..
honeyhanger zegt
A1 ftw!
dhrwilders zegt
Mercedes A-klasse?
dhrwilders zegt
@dhrwilders: Golf GTD/GTE
Dutchdriftking zegt
@dhrwilders: Red je niet voor dit bedrag GTD zit er standaard net boven, en is dan extreem kaal. GTE is meer dan 40k, en hij moet verplicht benzine rijden.
Griffin zegt
Volvo V40 D2 misschien? Rijdt niet onaardig en zeker geen hernia :D
stephane8200 zegt
@Griffin: Volvo stoelen zijn écht goed inderdaad. Heb van een bevriende fysiotherapeut gehoord dat hij bij Volvo in Zweden is geweest vanwege ontwerpprincipes die ze aanhouden.
ds3thp zegt
@Griffin: Dat zou ook mijn keuze zijn denk ik. En op dit moment is deze in Arctic+ versie ook nog eens lekker luxe uitgerust voor een bedrag onder de €30k
phaeton zegt
@Griffin: In Genève staat de facelift. Dus de huidige met een goede korting of wachten wat het voorstel is voor de ‘nieuwe’. Maar voor 30k wordt het krap hoor, ook Volvo’s zijn niet goedkoop in opties.
knalpiep zegt
Als je goed zoekt kun je ook een leuke Golf 1.6 TDI of A3 Sportback vinden bij een dealer op voorraad. Ook gewoon binnen het budget:)
bluebird zegt
@knalpiep: en met een beetje mazzel is het nog een grijze ook, kun je lekker anoniem 45k per jaar afraffelen. Serieus?
knalpiep zegt
@bluebird: serieus ja
Citrofiel zegt
Ik zou denk ik voor een vrij dikke DS 3 gaan. Hoewel, even nakijken leert me dat de HDi 120 al boven budget is. En een minder gemotoriseerde variant is toch mwah, voor zover die nog geleverd wordt. Nee, dan vind ik die Focus zo gek nog niet, hoewel ik ook even bij Peugeot en Renault zou gaan neuzen. Maar dat ben ik. En ja, Citroën sla ik dus verder over. Dat is momenteel niet zo veel met deze eisen.
@larssm: Een Mito 1.9 JTDm bestaat niet, zal een 1.6 zijn. En het is dus JTDm, niet JDTm zoals bij de Giulietta staat.
gtwillem zegt
@Citrofiel: je bedoelt @larssb ;-)
Citrofiel zegt
@gtwillem: Haha, ik zat zo met het JTDm in mijn hoofd dat ik die ‘m’ iets te vaak inzette. @larssb inderdaad.
larssb zegt
@Citrofiel: Excuses, beetje te snel en slordig getypt inderdaad. Groet, larssm?
E34M5Touring zegt
@Citrofiel: Een volle DS3 120pk HDiF zit rond de 30k toch? Ten tijde van de 115pk HDiF was een full options DS3 29.900,-
Citrofiel zegt
@E34M5Touring: Toen ik net in de configurator de HDi 120 aantikte kwam er direct een prijs van €31.740 in beeld. Het is wel direct een Sport Chic, goedkopere uitrustingsvarianten zullen vast niet leverbaar zijn. Ook staat de facelift al in de configurator, misschien dat die de prijzen weer wat heeft opgedreven?
E34M5Touring zegt
@Citrofiel: Oh ja natuurlijk. Die is recent gefacelift. Ja en heeft toen ook xenon/led verlichting gekregen etc. En een paar pk’s extra. Daar zal dat wel in zitten. Maar dan kan het wellicht nog. Als de leasewaarden een beetje gunstig zijn zou het net passen wellicht. Wel een hele fijne auto. Heb zelf een jaar met zo’n ding gereden en was echt positief verrast. Vooral door de stoelen.
Rob zegt
@Citrofiel:
Ja leuk wagentje, maar voor 45.000 kilometer per jaar?
Zou ik toch een iets comfortabelere auto nemen. Vind het onderstel van de DS3 vrij stevig namelijk. (stuur wel goed!)
Citrofiel zegt
@Rob: Laat ik voorop stellen: ik zou geen enkele auto kopen/leasen zonder uitgebreide proefrit, die ik met de DS 3 niet heb gehad. De twee keer dat ik erin heb gereden vond ik het prima, maar voor 45k ga je anders beoordelen dan voor een ritje.
E34M5Touring zegt
@Rob: Ik heb bijna 80k gereden in een jaar tijd met zo’n ding, geen SportChic dus wellicht dat dat verschilt met jouw ervaring, en kwam er altijd fris uit. in 1 ruk naar Lausanne zonder morren. Vind de kuipstoelen erg prettig.
Rob zegt
@E34M5Touring:
Euh… werkelijk geen idee welke uitvoering. Een rode met wit dak ;-)
Nu heb ik er geen 80k meegereden en misschien had ik andere verwachtingen door het Citroen logo, maar vond het vrij stevig. Kan het niet anders noemen. Het was niet onprettig, maar als ik er elke dag lange stukken mee moet rijden? Denk het niet. Zelfde als ik absoluut geen MINI zou willen hebben, dat is helemaal een stuiterbak. Wederom, stuurt lekker, maar wat dat betreft ben ik een echte Nederlander: doe mij maar een compromis. Ford ofzo?
Griffin zegt
@Rob: voor 45k per jaar is een DS3 misschien wat aan de krappe kant. Ik heb met veel plezier heel wat km’s weggetikt in een DS3 (benzine, de THP155, maar de diesel reed ook niet verkeerd). Mits je de sportstoelen hebt is het prima uit te houden in de DS3, dat is het probleem niet. Het echte nadeel van de DS3 voor rugpatiënten is tweeledig: (1) je zit scheef voor het stuur en (2) je zit behoorlijk laag.
Maar… zeker voor de wat breedgeschouderde is de DS3 een van de weinige wagentjes (zeker voor dit budget) die de schouders niet onnodig belast. Dat gaat overigens in de V40 ook prima. De golf daarentegen…
janmetdelangeachternaam zegt
Wat is zo’n opel astra eigenlijk mooi
henkhupelschoten zegt
@janmetdelangeachternaam: En hij heeft masage stoelen ;)
falcon zegt
@henkhupelschoten: massagestoel (alleen bedtuurder)
e1000bmw zegt
@henkhupelschoten: en wifi…
henkhupelschoten zegt
@e1000bmw523i: En L.E.D matrix lampen;)
audiisthebest zegt
Ik zou voor de Peugeot 208 of Audi A1 gaan
deventernaar zegt
@audiisthebest: de 208 zit helemaal niet fijn. Ik krijg altijd last van mijn rug na een lange dag op de snelweg rijden. De stuur is ook zo klein dat het wel een op een playstation stuur lijkt. Helaas heb ik de 208 als leasebak.
noachristoffel zegt
Een cooper d voor €30.000 no way… Hele mooie auto, maar dan wel met wat opties
tampie zegt
@noachristoffel: Een Cooper D met een Chili pakket waarbij er nog 1400 overblijft heeft te weinig opties?
phaeton zegt
Als een Megane 1.5 diesel niet bevalt, waarom zou je dan wel vrolijk worden van een Ibiza 1.4 ecohok? En de Renault is nog gechipt ook.
Het hoeft niet direct iets Duits te zijn, de Fransen hebben ook zat leuke diesels. Is een 308 niks, als het mogelijk aan Renault ligt?
Kortom: de motivatie voor het Duitse mis ik. Als Ford liefhebber kan ik de Focus aanbevelen, mede omdat je het bochtenwerk niet schuwt. Maar de nieuwe Astra is écht een verdomd fijne kar. Succes.
ghost zegt
Megane sport diesel, prima ragbak!
alfisstii zegt
Giulietta is een serieus fijne auto, technisch ook goed. Misschien dat mensen daar toch wat huiverig voor zijn aangezien het alfa is
sracert zegt
@alfisstii: zeer betrouwbaar je moet alleen v/d styling houden?
gtwillem zegt
@alfisstii: Nou, nou, nou. Laten we wel eerlijk blijven. Zo’n topaanbieding is het niet. Het is een prima auto hoor, maar ten opzichte van de 147 is het een beetje een saaie auto geworden. Niet echt lelijk ofzo, maar een Alfa mag wel wat expressiever. Het interieur is ook erg behoudend. Saaier dan verheen en niet zo mooi als een Audi A3 of VW Golf.
Het rijden is er niet op vooruit gegaan. Karakter is er knap uitgehaald. Betrouwbaarheid zal wel prima zijn, maar dat mag ook wel, de Giulietta is al weer 6 jaar in productie. Kinderziektes mogen er wel uit zijn. Op het moment zie ik niet wat een Giulietta toevoegt ten opzichte van de Mazda 3 of Kia Cee’d. En dat is een enorme pluim voor Kia. Want 15 jaar geleden was het de 147 tegen de Cerato…
alfisstii zegt
@gtwillem: wat is de definitie van een saaie auto? Naar mij idee een auto met weinig ‘unieke’ kenmerken. Kan je een auto opnoemen die er een beetje op lijkt? En ik weet niet of je de facelift al gezien hebt, aan je reactie vermoed ik van niet. De nieuwe kuipstoelen van de giulietta vind je in geen enkele andere auto, plus het nieuwe sportstuur lijkt die van binnen niet eens een klein beetje op een Duitser
gtwillem zegt
@alfisstii: het is wel schrijnend hoe snel de Alfa liefhebbers van tegenwoordig tevreden zijn ..
Altijd al een vergevend volk geweest, uiterst sympathiek ook ..
alfisstii zegt
@gtwillem: en wel eens in de qv gereden? Wat brok karakter. In combinatie met de tct rijdt die echt geweldig
gtwillem zegt
@alfisstii: ondanks dat ik een zwak heb voor Alfa, bedek ik niet alles met de mantel der liefde.
De 1750tbi is een prima blok, maar karakter, neuh. Qua rijden en performance is er niets wat ie beter kan dan mijn oude Golf V GTI. Sturen, schakelen, wegligging, zitpositie: in alles is de VW beter mijn inziens. De Alfa is ietsjes mooier. That’s it.
gtwillem zegt
Ik zou persoonlijk zelf een B-segmenter als de A1 en Mini niet aanraden, evenals de Polo. Voor 30k kun je prima in een C-segment auto rijden. Het extra comfort heb je altijd profijt van. Daarbij kun je voor 30k een enorm mooi C-segmenter uitkiezen.
Mijn keuze zou gaan naar de meest Duitse auto (ontworpen door een Duitser en het is een Kia, dus Duitse Degelijkheid) voor het geld, een Kia Cee’d 1.6 CRDI GT. 136pk, 300nm, top van 200 en het ziet er meer dan goed uit. En de GT is ook nog eens lekker compleet. Aanradertje.
Een andere optie zou de Nissan Pulsar 1.5 dCi N-Connect kunnen zijn. Geen strepentrekker. Of aandacht trekker, maar gewoon een comfortabele Japanner die vol in zijn spulletjes zit. En je houdt nog 3 mille over voor opties.
Een andere ‘Duitse’ auto is de Peugeot 308. Was de voorganger erg lelijk, dit is een heel mooi model geworden. Voor 30 mille heb je een 308 HDI 2.0 Blue Lease GT-Line. En dan heb je nog budget voor een uitgebreide navi en metallic lak over. En met 150pk heb je nog flink vermogen ook.
No nonsense optie is de Skoda Octavia. Gewoon een enorme puist comfortabel vervoer voor je auto. Net zo Duits als een Golf. Voor 30,5k heb je een complete Octavia 2.0 TDI Greentech Joy Businessline. Flink snel, zeer ruim, heerlijk comfortabel, Duitse techniek, lekker in de opties: rationeel gezien de beste keuze. Echt een topaanbieding.
Alfa is redelijk verleerd hoe ze een Alfa moeten bouwen, maar Mazda springt er heel erg goed op in. De Mazda 3 1.5 Sky-Activ D Skylease GT past in het budget, en er zit alles op: Navi, 18″ wielen, goede stereo, gescheiden airco: alles. Daarbij is het een zeer mooie auto en het is een Mazda, dus Duitse Degelijkheid.
Grote leaselieveling is de Volvo V40. En terecht, want het is een nette auto. Ik vind het nog steeds een zeer mooi ontwerp. Voor 30,5k heb je een V40 D2 Nordic + Automaat. Kleurennavi, gescheiden airco, mooie wielen: alles zit er op. Enig nadeeltje is de futloze motor met de lange overbengingen. Maar als je Premium wilt leasen is dit een veel beter aanbod dan een A3, A of 1-serie. Zweeds is het nieuwe Duits. Dus ook Duits dus.
Moet het echt uit Duitsland komen, dan weet je de keuzes zelf ook wel. Opel Astra, Ford Focus, Volkswagen Golf, Audi A3, BMW 1-serie en Mercedes A-klasse. Alhoewel, de A-klasse heeft een Franse motor. En de meeste worden in Finland en Hongarije gemaakt. En Ford is eigenlijk een Amerikaans merk (de Focus word ook gewoon in de VS gemaakt, naast de assemblage in Saarlouis). Oh, en de Opel Astra word in Polen gebouwd. Dus niet in Duitsland. En de meeste Audi’s A3 rollen in Gyor (Hongarije) van de band.
Vroeger was een Franse auto comfortabel. En een Italiaan sportief. En de Japanner betrouwbaar. En Duitse auto’s kaal. Tegenwoordig is alles heel erg dicht naar elkaar toe gegroeid. Een Franse auto stuurt strakker dan ooit, een Italiaan kan gewoon betrouwbaar zijn en een Japanse auto ook mooi gestyled. Het is om het even.
Succes met de keuze!
potjak zegt
Meestal krijg je een lease-budget mee. van max xxx,- per maand en niet de maximale waarde van de auto…
potjak zegt
@potjak: Deze reactie hoort niet bij je reactie gtwillem, gaat even iets niet goed…
gtwillem zegt
@potjak: Geen probleem, maar je hebt wel gelijk. De nieuwwaarde is veelal een indicatie. Je moet ook rekening houden met afschrijving, en dan komen die kolere Volkswagens om de hoek kijken…
knipperlichtje zegt
@gtwillem: het is jammer dat Peugeot de 308 Allure met 150 PK diesel alleen als estate levert, als hatchback zou hij net binnen het budget vallen en dan alle ‘onmisbare’ opties al hebben. Ik zou zelf kijken of er een Octavia 2.0 TDI style businessline met de felblauwe metallic lak los te peuteren valt. De Joy businessline vind ik zelf niet zo interessant omdat je gelijk weer 1200 euro kwijt bent aan xenonlampen die standaard zijn op een style businessline. Natuurlijk kun je daar ook zonder leven, maar het design van de Octavia heeft die strakke lichtunits gewoon nodig. Hetzelfde geldt eigenlijk voor de V40, maar dan andersom. Betaal zo nodig iets bij om een D3 in het vooronder van je nordic+ te krijgen.
phaeton zegt
@knipperlichtje: Ik meen dat Volvo af-fabriek een optie heeft om voor 1.000 euro te upgraden door Polestar. Ik weet niet of het met de D2 zo is, voor de D3/4/5 wel. Wellicht achteraf uit eigen zak doen en voor het inleveren van de auto de software terug laten zetten? Het overwegen waard.
gyor zegt
@gtwillem: In Győr word de a3 sedan gebouwd, niet de andere modellen naar mijn weten. Heb een kantoor gehad tegenover de fabriek paar jaar geleden (vandaar ook mijn naam). Ook de TT en een paar miljoen motoren per jaar. Als je er eens in de buurt bent zeker de moeite waard om een rondleiding(om de week in het duits of engels op de woensdag) te boeken, indrukwekkend om te zien.
e1000bmw zegt
@gtwillem: BMW 1 serie binnen dit budget gaat niet lukken. Ja, tenzij hij genoegen wil nemen met een kale 114d…
fconderkantlat zegt
@gtwillem: 308 heeft een vreselijke klein stuurwiel, het is bijna alsof je een “box” met je eigen handen wilt geven, het houdt gewoon niet lekker beet als je veel snelweg kilometers maakt, voor binnen de bebouwde kom en rotondes pakken wel iets leuker
sleepyj zegt
Een Mito 1.9 jtdm? Waren die er dan?
lionking zegt
Rij zelf zakelijk een Audi A1 1.4 tfsi (150pk) sportback s-line. Heerlijk autootje. Let wel dat het kwa ruimte niet over houdt. Catalogus waarde is 33.500€, maar met wat minder opties zal je zeker uit komen binnen budget. Succes!
menaz zegt
Trek voor 30K nog snel een V40 D2 2.0 Business Sport uit het rek. Xenon, leer, navi, etc. Zijn nog op voorraad met 14%. Stuurt als een van de besten in het c-segment. Veel meet auto dan die b-segmentertjes.
v60polestar zegt
Waarom is altijd Duits het voorkeur merk? Kan het ook een keer anders?
gtwillem zegt
Vergeet ik helemaal dat je ook nog twee konijnen hebt… Ik denk dat dit wel een goede optie is dan. Wat je met de katten aan moet, geen idee. Zoals bij TopGear op het dak?
RuVi zegt
Lease en dan een max catalogusprijs? Volgens mij klopt er iets niet.
danmar zegt
@RudyV: Waarom niet? Mijn vroegere werkgever gaf mij ook een maximaal budget van € 30.000. Had ik een auto uitgezocht, dan gingen we vervolgens kijken bij welke leasemaatschappij we de beste deal kregen.
RuVi zegt
@danmar: omdat het maandbedrag van de lease van veel factoren afhangt. Zo kan een auto van 30k een lager maandbedrag hebben dan een van 20k.
danmar zegt
@RudyV: Klopt maar toch geeft het wel een indicatie. Zolang bijv de kleur courant is (grijs ;-)), anders is de afschrijving veel hoger.
Maar goed, jarenlang diverse auto’s op deze manier geleased.
jaapies zegt
@danmar: Vind het ook gek.. In mij leasebudget kan ik bijvoorbeeld een audi A4 aankleden tot 47.000 en een BMW 1-serie tot ‘maar’ 41.000 zit 6K verschil tussen maar hebben precies het zelfde maand bedrag…
olivier420 zegt
@jaapies: Mag ik een brutale vraag stellen; wat is jouw lease budget voor een 1-serie tot 41k ? Ik ben zelf in de markt voor een lease auto vanaf oktober, geruchten gaan over een budget van 650 / m, maar géén idee in welke categorie auto ik dan val.
knipperlichtje zegt
@olivier420: je kunt even op leaseplandirect kijken voor een indicatie.
jaapies zegt
@olivier420: Budget is 900,- voor een diesel, 48 maanden en 40.000 km per jaar. Ik kan net iets over de 41.000 voor een 1-serie met 18″ velgen achteraf. Het zal waarschijnlijk ook wel iets te maken hebben met het soort contract, maar op leaseplan kan je in de calculator al best een goed idee krijgen.
De restwaarde en de runningcost hebben naar mijn idee een grote invloed op het maandbedrag. Voor die 900,- kan je bijvoorbeeld een afgeladen passat of V60 rijden maar weer een wat simpelere 1-serie.
olivier420 zegt
@jaapies: thanks! Kwam inderdaad op lease plan direct rond zon bedrag maar had het idee dat het hier hoger was ivm individuele lease. Was in de illusie dat grotere bedrijven voor ietwat goedkoper kunnen leasen (lees korting op het ‘management fee’ gedeelte :-) ). Dit blijkt dus redelijk mee te vallen.
sabrerator zegt
@rudyv:
Het kan best zijn dat de baas wil voorkomen dat de ene werknemer met slim onderhandelen in een dikke bak rijdt en de ander niet. Of men wil een bepaalde uitstraling naar buiten hebben van niet te dikke auto’s.
Ik rij ook ruim 45.000 per jaar in de lease (en ook in zo’n 14% Megane Estate), maar mijn huidige werkgever (auto is nog van voor de overname van ons oude bedrijf) is gelukkig ruimhartiger. Dus de volgende zou best een Volvo S60 D3 automaat kunnen zijn.
menaz zegt
@rudyv: misschien zakelijke koop
talladega zegt
Ik zou hier voor gaan, meer stijl, kwaliteit en ruimte.
http://media.autoweek.nl/m/m1ny09hb6vme_600.jpg
Als je hem te spannend vindt Michiel, hij is ook leverbaar in grijs.
soes750 zegt
Wat is het toch altijd met dat “gejank” van die leaserijders. Bij mijn werkgever waren ze eerst aan het jammeren dat ze nooit de auto konden rijden die ze wilden, nu nadat we gewisseld zijn van leasemaatschappij en het verplicht VAG is geworden lopen ze weer te jammeren over te hoge bijtelling.
Als ik werkgever was geweest had ik per direct alle auto’s teruggevorderd en ingeruild voor een bedrijfswagen in bedrijfskleuren, groot logo erop. Begin van de dag ophalen, eind van de dag weer neerzetten.
Dan kunnen ze privé lekker rijden wat ze willen, moeten ze het alleen zelf aanschaffen, stelletje ondankbare honden. (Maar, misschien ben ik daarom ook wel geen directeur.)
Kortom, een megane 1.5 dci Bose is een prima auto om voor je werk te gebruiken. Lage bijtelling, veel ruimte, (degelijke auto), Bose uitvoering dus lekker geluid uit de speakers. Niks mis mee zou je zeggen, maar niets is minder waar, zo blijkt.
Ik zou op zoek gaan naar een andere werkgever die je geen leaseauto beschikbaar stelt. Kun je zelf kopen wat je wilt. Hoef je ook geen eenheidsworst als een Golf, A3, Polo enz. Leasegebakje te nemen. Ga je op zoek naar een leuke 147 GTA o.i.d. Kun je volop genieten zonder te hoeven klagen
potver7 zegt
@soes750: Hahaha ja het is nooit goed. Bij ons is er altijd gezeur over de relatief hoge eigen bijdrage die leaserijders moeten betalen. Kun je gewoon van de inkomstenbelasting aftrekken, maar met dat argument moet je dus vooral niet aankomen. Veel van die lui hebben die leasewagen helemaal niet zakelijk nodig, ze zitten gewoon de hele dag achter hun bureau of in een vergaderkamer. Maar opmerkingen dat zo’n leasebak toch best wel financieel aantrekkelijk is worden steevast als onzin afgedaan.
En dan het mooiste: nu er een ontslaggolf aan zit te komen vinden de heren leaserijders zich financieel benadeeld omdat ze de auto in moeten leveren en een gedeelte van hun ontslagvergoeding dus kwijt zijn aan de aanschaf van een eigen auto. Of de werkgever even iets ter compensatie kan doen?
miataman zegt
@potver7:
Ach ja, naar mijn mening zijn het gros vd. leaserijders ondankbare honden, blijkt ook helaas maar al te vaak aan hun rijgedrag! Ben wat dat betreft blij dat ik niet van die (vaak) onzinnige keuzes hoef te maken, bij mijn vorige werkgever was het bijvoorbeeld uit den boze om Aziatische merken te leasen. Kreeg toentertijd ook het aanbod voor een leasebak, heb ’t vriendelijk afgeslagen, omdat ik helemaal geen zin had in dat irritante bijtellings-spelletje. Ik ben geen prototype zuunige Hollander ;-) Ik koop liever zelf leuke auto’s & hoeft ook niet altijd nieuw. Ik koop liever een auto waar net “de kop vanaf is” en steek die 3 a 4000 Euro liever lekker in mijn eigen zak :-)
sabrerator zegt
@soes750:
Eens! Niks mis met de Megane Bose. Als 160.000 volkomen probleemloze kilometers afgelegd. Uiteindelijk vind ik de stoelen ietsje minder, maar verder niets dan lof.
Probleem met al dat Duitse “premium” spul is dat je voor die €30.500 een volkomen kale auto krijgt. Ik ben al voorzichtig aan het kijken (moet over een jaar een andere) en voordat je een MINI hebt met een beetje uitrusting ben je €36.000 kwijt.
Dan die Volvo V40!
Ik ben blij met mijn leaseauto en met wat ik mag rijden.
flutterby zegt
@soes750: Ach zo zijn er ook werknemers die klagen over de bureaustoel, kantine, mobiele telefoon, computers, ect, ect.
Als je gedwongen wordt om x of y te gebruiken ipv wat zelf had gekozen dan kan het wel is tegenvallen. Tenslotte krijgt niemand een lease auto, maar verdient hem in de ogen van de werkgever.
Kuifje zegt
Ik heb dinsdag ook een mail gestuurd voor een Autoblog advies, maar heb nog niks gezien of reactie gehad, kan ik die nog wel verwachten of moet ik zelf gaan zoeken?
lincoln zegt
@Kuifje:
Strippenkaart kopen en je beurt afwachten ..
En anders .. Alfa 159 ..
maikelschennink zegt
@Kuifje: ik heb tussen kerst
Author zegt
Je bent lang niet de enige die een verzoek instuurt :)
Kan dus even duren voor we jouw vraag in behandeling nemen, geduld svp!
super zegt
@Kuifje:
“Of moet ik zelf gaan zoeken”
Doe es gek…
lincoln zegt
@super:
Ik vond het wel een goed dreigement ..
super zegt
@lincoln:
Ja en dan autoblok aanklagen als dat wat ie zelf uitgekozen heeft toch niet helemaal bevalt.
lincoln zegt
@super:
Hoop dat ie mij gaat aanklagen omdat ie bij jetcars een verrotte 159 schadebak in zijn maag heeft laten splitsen ..
super zegt
@lincoln:
maak je geen zorgen, hij heeft vast als voorkeursmerken duitse wagens met als no go merken alle niet duitse wagens.
e1000bmw zegt
@super: in dat geval is een Trabi goed voor hem. Duitser ga je het niet krijgen. ?
e1000bmw zegt
@Kuifje: het is een gratis service, hè…
ivofga zegt
De Astra lijkt me van de gegeven voorbeelden de nieuwste, de ford voor mij een nette tweede keuze.
potjak zegt
Meestal krijg je een lease-budget mee. van max xxx,- per maand en niet de maximale waarde van de auto…
tinustiguan zegt
BTW: die woordspeling “leasebreuk” daar kon ik dan wel weer om lachen……
:)
w0o0dy zegt
Ben wel benieuwd waarom Michiel een Megane zum kotsen vindt.. Ik rij zelf zo’n ding en qua comfort (geluid) en demping, rijgedrag en uitrusting is het ding zondermeer prima. Als je dan kijk naar een polo dan is er echt iets anders aan de hand.
Een Mazda 3 of de Honda Civic is in ieder geval beter dan een b-segment auto. En de Duitsers (c-segment) zijn gewoon te duur en vaak te kaal.
Degene die de Megane op bocht snelheden of balans kloppen komen in ieder geval nooit uit Duitsland.
Voelt als de zoveelste fan-boy van het Duitse imago.. Veel plezier met je cynische marketing+calculator product van VAG.
Dutchdriftking zegt
Ik zeg een Focus. Net een facelift gehad, knap in de spullen, fijne diesels, en ook nog eens een super onderstel.
Joerek zegt
Voor 30k heb je ook een clio rs of fiesta st. Iets betere en leukere alternatieven dacht ik zo
bluebird zegt
@joerek: niet voor iemand met rugklachten die 45k per jaar rijdt, dacht ik zo ;)
potver7 zegt
Wel aardig om te melden dat die Mégane niet helemaal beviel, maar bij mij reist dan de vraag: waarom niet? Is die zo lelijk, zitten de stoelen niet goed, is de bagageruimte zo groot dat je je konijnen niet meer terug kan vinden, heb je een hekel aan het digitale dashboard, beviel het Bose geluidssysteem niet… Of was het gewoon omdat het geen ‘Duitse’ auto is?
Want van de hierboven genoemde modellen komen er ook verdomd weinig uit Duitsland, that’s for sure. En er zijn tegenwoordig Franse autofabrikanten die betere ‘Duitse’ auto’s bouwen dan menig Duitse fabrikant…
posthumus zegt
Jammer dat ze de 159 niet meer maken
henkhupelschoten zegt
N.S. Business abonnement… Skoda octavia niet haalbaar? Anders de opel! Schitterende wagen!
mrrallycross zegt
In ieder geval niet een a1 of de mini!
Edge zegt
Mocht je de Giulietta overwegen; er komt binnenkort een facelift aan. Ik weet niet wanneer ‘ie te bestellen is, maar hij wordt in maart in Genève aan het publiek voorgesteld. Dan kun je dus even wachten op het nieuwe model, of die kennis als bargaining chip gebruiken om wat korting te krijgen op het huidige model.
jaapies zegt
Mazda 3 of een Volvo V40! Als net niet haalbaar een Peugeot 308 of een Renault Megane
Rob zegt
FIAT 500X. Dat is een crossover, dus hartstikke hip. Hoor je er helemaal bij.
In het crème wit, gebroken wit, beige, of hoe ze het ook noemen en met bruine lederen stoelen. Hartstikke chique! En je hebt sowieso de gezelligste auto die je vandaag de dag nieuwe kunt kopen.. (of huren)
Rob zegt
@Rob:
Serieus, wat een chique wagen joh:
http://img2.netcarshow.com/Fiat-500X_2015_800x600_wallpaper_09.jpg
http://img2.netcarshow.com/Fiat-500X_2015_800x600_wallpaper_95.jpg
http://img2.netcarshow.com/Fiat-500X_2015_800x600_wallpaper_6b.jpg
ronald zegt
Honda civic tourer weer eens wat anders
desmond zegt
@ronald: Ja, ik heb net de verschillen opgezocht. De reguliere Honda Civic Elegance Business Edition zit voor 28,5K al zeer goed in zijn spullen met parkeersensors, verwarmde stoelen, NAV. En de huidige Civic is goed in balans tussen comfort en sportief. Geen straf om te rijden.
bcv92 zegt
Kom op jongens, wil geen taalnazi zijn maar na al die Alfa banners van de laatste tijd moeten jullie toch ook wel weten dat bellezza met dubbel L en Z geschreven wordt?! Overigens sluit ik me helemaal bij het Italiaanse advies aan! Senza cuore saremmo tutti stati solo macchine!
allesmetturbo zegt
De alfa + chiptuning! Rijplezier gegarandeerd!
Alex_79 zegt
Zelf heb ik twee keer leuk kunnen leasen, een Mini van de jaargang 2006 en een Alfa Mito Multiair 135pk. Daarna had ik de keus, de budgetten werden kleiner en ik kon óf een kleine B-segmenter met een beetje leuk rijgedrag of een grotere C-segmenter kiezen die in de ecolease viel.
In dezelfde categorie als de Alfa Mito die in de openingspost voorbij komt valt de Ford Fiesta. Het Ecoboost-blokje kan vooral in de Red/Black Editions aardig wat pk’s optrommelen en doordat ie niet zo knalhard is afgesteld als een ST óf een Mito (ja, ook ik ken het probleem met de stoelen) toch vrij comfortabel. Doordat het startbedrag vér onder het budget ligt kun je de auto helemaal volplempen met opties: Ford Connect bluetooth, anti-bots regeling, inparkeerassist, navigatie, voorruitverwarming, het is allemaal in één groot pakket gestopt wat het wel zo makkelijk maakt. Maar wat je ook pakt, kies ook de Sportstoelen, niet die standaard smitty tech troep (ook wel shittydrek genoemd omdat ze zo snel slijten). De Ecoboost motor plus de goede ophanging maken er zowel een pretmachine op alle mogelijke b-wegen als een comfortabele reisgenoot van. En hij is Duits, want gemaakt in Keulen ;)
Wil je een iets grotere C-segmenter, dan zie ik hierboven Vw en Skoda, maar nauwelijks Seat. Het grote voordeel dat de Leon tegenover de Golf heeft is zijn uiterlijk, veel uitgesprokener en minder eenheidsworst. De Led-koplampen zijn heel opvallend, achterlichten hebben ze van audi gegapt, waarom zelf uitvinden als vorsprung durch technik het je al heeft voorgedaan. De Leon Ecomotive heeft een héél groot voordeel op zijn broers van Skoda (Fabia) en VW (Golf), de Tsjech en de Teutoon moeten het met het standaard onderstel doen, terwijl de Spanjaard in Martorell zijn eigen ontworpen onderstel heeft gekregen dat iets steviger en sportiever is voor bochtendraaierij, zonder het comfort uit het oog te verliezen. Helaas zie je hem alleen in het vreselijke zwart wit of grijs, toen ik de mijne ging bestellen koos ik expres Alor Blauw, een flitsend knalblauwe kleur die niet op een FR Cupra misstaat. Ook hier het voordeel dat de lage startprijs van de wagen ervoor zorgt dat als je het leasepakket (business) erbij pakt je ineens een heel complete auto hebt (navigatie, bluetooth, regen-licht-parkeersensoren) en opnieuw de beste optie. “Alcantara sportstoelen” Geen zweetplekken in je rug, want dat spul ademt, geen hernia in je rug door drempels en bochten, want je zit lekker vast op je plaats en voor één keer zeg ik, blijf bij de standaard 16 inch Turbine velgen. Doordat die banden hoger zijn voel je in Nederland Drempelland zelfs zonder die sportstoelen niet gauw een hernia opkomen. De originele SlowMotion motoren hadden maar vijf versnellingen en nauwelijks trekkracht door te lange overbrengingen, maar de 110pk motor die er nu inligt heeft wel een zesbak en is in feite een gedowntunede 140 pk diesel, die vooral in 2, 3 en 4 venijnige tussenacceleraties levert. Het beste is, je hebt met 28.500 eurie nog wat geld over mocht je ook lane correction overwegen, of anders kan dat geld opgespaard worden als vakantiegeld
LaLancia zegt
Een Megane dCi zum kotsen vinden en tegelijkertijd vrolijk naar een Polo 1.4 TDI kijken? De wereld wordt steeds gekker.
BRT zegt
Er valt veel te kiezen. Maar misschien toch even kijken bij de nieuwe Megane? Renault is ook niet mijn eerste keuze maar de nieuwe Megane (met een andere dieselmotor) lijkt mij toch de moeite waard om een kans te bieden. Voor net wat meer dan 30k heb je bijv. een Megane 1.6 Dci 130pk GT-Line.
Als dat toch niks is zou ik kijken naar een Focus 2.0 TDCi. Misschien ook een BMW 116D, maar die zijn niet meteen heel rijk uitgerust.
renoir zegt
45.000 km/jaar rijden en dan het schamele bedrag van 30k meekrijgen. Het salaris zal wel navenant zijn. Ik wil Michiel adviseren een andere baan te zoeken ipv voor een hongerloon je rug vernaggelen.
–edit: tijd aangepast om deze offtopic discussie naar onderen te verhuizen–
Donstil zegt
@renoir: Je zal het zelf vast een heel stuk beter doen.
renoir zegt
@Donstil: Ik ben werkloos
lekbak zegt
@renoir: hoewel het eigenlijk triest is, moest ik wel lachen.
Dan klinkt 30k voor een leasebak en een modaal loontje niet eens verkeerd hè.
renoir zegt
@lekbak: Met hulp van mijn uitkering heb ik in ieder geval wat zinnigs op kunnen zetten. Het is een kunstproject waarvan ook videomateriaal is vastgelegd. Mocht je het willen zien:
https://www.youtube.com/watch?v=o1eHKf-dMwo
lekbak zegt
@renoir: gezien de inhoud van je link zal je wel aan het trollen zijn.
Maar subsidie slurpende kunstenaars zijn de ergste profiteurs van dit land. In tegenstelling tot een gewone uitkeringstrekker kost het niet alleen levensonderhoud maar ook nog eens duur betaalde kunstzinnige (staat voor: lelijk, niet gesnapt door de gewone burger, maar wel met eoa vage boodschap) onzin.
Een kunstenaar die niet van zijn kunst kan leven maakt meuk waar geen vraag naar is. Dat is dus juist reden om gèèn subsidie te geven.
potjak zegt
@lekbak: Wat een domme reactie. Wat jij niet begrijpt is voor jou rommel en je gaat ervan uit dat de rest van Nederland hetzelfde denkt als jij. Daarbij is een levert de kunstenaar nog iets op en draagt hij iets bij. Dat kun je van de gemiddelde uitkeringsgerechtigde of zoals jij ze in het hokje ’trekker’ duwt niet altijd zeggen.
lekbak zegt
@potjak: mensen willen mooie dingen zien, en willen daar best voor betalen. Er zijn hele kuddes kunstenaars die rond kunnen komen van het verkopen van hun kunst of in opdracht van bedrijven of particulieren werken. Prima, helemaal goed.
Er is ook een grote groep prutsers die onbegrijpelijke lelijke dingen maken en er dus niet van rond kunnen komen. Want mensen willen dat blijkbaar niet.
Overal in het land zie je dingen verschijnen, en wie ik er ook over spreek. Ik ken niemand die het kan waarderen. Zo had je in Leeuwarden een kunstenaar die spiegeleieren op een plein kliederde, kostte geloof ik 120k. Hij gooide letterlijk een emmer verf om en veegde dat uit. Bij Lelystad kijkt een schijtende man uit over het markermeer. Een enorm bouwwerk. Wss met eoa diepe betekenis, maar alle schippers die ik ken noemen het de schijtende man.
De markt bepaalt wat het volk wil, niet de kunstenaars. Als het volk iets niet wil, is subsidie onterecht. En je mag nooit vergeten dat het volk die onzin ook betaalt!!!
potjak zegt
@lekbak: wat je zegt, dat wat jij lelijk vindt en de mensen die jij kent lelijk vinden. Daarbij vindt ik het overigens wel belachelijk dat iemand die iets weet te verkopen voor 120k nog recht heeft op een uitkering……
Goed, we dwalen af van de topic.
lincoln zegt
@potjak:
Noem eens een fatsoenlijke NL subsidie kunstenaar architect muzikant film dan ??
potjak zegt
@lincoln: daar gaat het toch helemaal niet over. Het gaat over het feit dat mensen die ww gerechtigd zijn subsidie krijgen voor het uiten van een kunst vorm. En hetgeen er hier gesteld wordt. Dat kunstenaars de ergste “uitkeringstrekkers” zijn hier in Nederland. Daar ben ik het mee oneens! Zelfontplooiing en ontwikkeling ipv doelloos je op de bank zitten en geld krijgen geniet altijd de voorkeur.
lincoln zegt
@potjak:
Ik ken veel van die klaplopers ..
Reken er een paar tot mijn beste vrienden ..
Maakt @lekbak zijn stelling alleen maar sterker ..
Komen dik 50 NL films per jaar in de bioscoop ..
Allemaal bagger .. Krijgen subsidie per dubbelpaspoortige ..
Subsidie maakt dat NL kunst volledig dood is ..
potjak zegt
@lincoln: ik kan het wel met je eens zijn dat uit de subsidie niet de meest onderscheidende en beste kunstenaars voortkomen. Maar vanuit een ww situatie geef ik nog steeds de voorkeur aan de proberende kunstenaar dan de niets willende bankzitter.
potver7 zegt
@potjak: ‘Jumping to conclusions’ heet dit in goed Nederlands. Kunstenaars krijgen (onder voorwaarden) subsidie, geen uitkering. Als jij recht hebt op een WW-uitkering, dien je al je bezigheden (inclusief vrijwilligerswerk en kunstenaarsactiviteiten) aan het UWV te melden. Inkomsten die je naast je WW-uitkering hebt ontvangen worden voor 2/3 van je uitkering afgetrokken, en als je er teveel ‘naast’ doet wordt je ook gekort omdat je niet beschikbaar bent voor de arbeidsmarkt. De Bijstand is niet veel beter wat dat betreft.
Ik weet genoeg kunstenaars die er gewoon een baan bij hebben om brood op de plank te krijgen, de tijd dat kunstenaars lekker aan konden rommelen met een overheid die standaard subsidie verschafte en ook nog eens gegarandeerd kunst aankocht ligt ver achter ons.
potjak zegt
@potver7: Thx voor de uitleg.
potjak zegt
@renoir: hahaha!!! Nice!
Donstil zegt
@renoir: Niet meer dan terecht met een dergelijke instelling.
jordydeknecht zegt
@Donstil: ^
trident zegt
@renoir: pff denigrerend zeg
ablogjunk zegt
@renoir: serious? ga gewoon lekker werken voor je geld! Ik zou trots zijn om een modaal inkomen te hebben met 30.00 voor een leasebak, dan dat ik wat kunstzinnige meuk zou maken en m’n hand op zou houden.
m550d zegt
@renoir: zegt de zelfbenoemde “kunstenaar” wiens bijdrage aan de maatschappij nog steeds moet worden bewezen. Nee, dan kan je beter een “vrije, zelfstandige kunstenaar” zijn in plaats van gewaardeerde werknemer die een (bijna gratis) kleine auto uit mag uitkiezen ter compensatie van het geleverde werk. Doet me afvragen waarom de overheid je geen auto laat leasen (uiteraard wel een grote) vanwege je immense verrijking aan de samenleving middels je kunst. Oo, wacht…
Jij hebt het begrepen, maat. Ga vooral zo door.
oswaldscheerder zegt
@renoir: ik rij 50.000 km alleen om op m’n studie te komen
TimD zegt
Zelf weten maar ik zou voor een Ford gaan, heb tot verkort in een nieuwe focus gereden, fenomenaal, alles klopt aan dat ding, sturen is lekker en kan comfy/sporty gereden worden! Mocht een Golf 7 bluemotion in het pakket passen.. Dan die, want ik rij daily een Golf 7 2.0 TDI 150 PK gechipt naar 190PK ik wil hem nooit meer kwijt :)
fconderkantlat zegt
kunnen we aub alle polo en golf geilerts bij voorbaat uit de comments filteren? dank
maseratizzzzzzzz zegt
@arashrsf: liever de Alfafan’s.
mars1985 zegt
Andere vraag: kan mijn lease alfa 159 sw omruilen voor een passat gte station met 7% bijtelling: wie zegt doen, ik twijfel, alleen omdat het financieel interessant is, en mezelf wel aankomende jaren 300,- loonsverhoging per maand geven, oftewel emotie versus verstand. Of toch wachten tot de Giulia.
ar156sw zegt
@mars1985: tja, de keuze is dus een ruimere, modernere auto en 300€ per maand extra tegenover de looks en “emotie” van de 159. Nou vind ik de 159 een mooie auto, maar zo mooi? kan je misschien van die 3600€ per jaar beter af en toe wat bijzonders huren, of wellicht kijken naar wat leuks voor ernaast?
deboes zegt
@mars1985: ahhh geen Passat, rij zelf in zo’n cc geval en kom heel vaak te laat.
fconderkantlat zegt
ik denk dat die 2 konijnen alleen al zullen stikken van een te krappe audi a1 of mini
robgooi zegt
Lease auto uitzoeken op basis aanschafprijs is wat vreemd. Voor de werkgever gaat het om maandbedrag/leasebedrag. Die kan per auto nogal verschillen ook bij gelijkwaardige cataloguswaarde. Ontstaat door wisseling in restwaarde etc. Niet realistisch dit.
petrolicious zegt
@robgooi: niet echt eigenlijk, je hebt ook verschillende soorten lease. Bij een financiële lease (waarbij het doel het uiteindelijk kopen van de wagen is = kopen op aanbetaling) lijkt het me niets slecht om je werknemer te laten shoppen op basis van cataloguswaarde.
ar156sw zegt
In deze prijsklasse met zulke afstanden per jaar zou ik toch echt een C segmenter zoeken ipv een B segmenter. Het is bijzonder dat de baas de aanschafwaarde als criterium hanteert ipv de leaseproijs, maar daar kan een goede reden voor zijn. Wat dan te kiezen? Ach, echt onbetrouwbare/slechte auto’s zijn er nauwelijks meer, uiterlijk is subjectief en verschil in rijgedrag wordt (naar mijn bescheiden mening) zwaar overdreven. Dus wat weegt echt mee? Hoe goed zitten de stoelen, vind je ‘m zelf mooi, heb je genoeg ruimte, heb je de opties die je wil? (Oh en gezien de voorkeur voor Duits, waarschijnlijk: maakt het de buurman jaloers genoeg). Kortom, maak een lijstje met welke je mooi vindt, maak proefritten en ga daarna de optielijsten in een excelletje zetten.. ;)
miataman zegt
Toen ik die Brattwurstbak met die cockringen als eerste zag staan & de opmerking dat Citroen af valt, haakte ik al af.
Leasebak-saaiheid ten top, op de Alfa na dan…
miataman zegt
Ik mis overigens een erg leuke, fijn sturende & super-betrouwbare auto in dit rijtje; de Mazda 3! Zwaar ondergewaardeerde auto, die je veel te weinig op de Nederlandse wegen ziet.
audi18 zegt
Met zo’n budget kan je ook aan de onderkant van het D-segment gaan kijken. Toch net weer prettiger voor alle snelwegkilometers. Een Skoda Superb bijvoorbeeld zit als 1.6 TDI active business line net boven de 30. Hier zitten dan alle noodzakelijke dingen wel op, navigatie, parkeersensoren etc. Ik zou zeker niet in het B-segment gaan shoppen met 45k per jaar en dit budget.