Wat is de leukste niet Duitse premium sedan voor weinig? Team Autoblog ging op onderzoek uit.
Richard is zijn eigen bedrijf begonnen, een tijdje geleden. Ondank dat corona wel wat roet in het eten gooit, gaat het best goed. Zijn eigen toko groeit gestaag. Daarvoor moet hij wel geregeld met de auto op pad. Vaker dan gedacht. Het probleem is, Richard pakt telkens de Auris Wagon van zijn vrouw mee. Naast het feit dat er dus gevochten wordt om de sleutels, is Richard niet bijzonder gecharmeerd van de auto. Hij zoekt een eigen auto. Hij zou een auto op de zaak kunnen zetten en willen leasen. Echter, hij heeft geen zin in een elektrische auto (Richard maakt te veel kilometers) hij wil eigenlijk eerst een paar jaar groeien met zijn bedrijf, alvorens er een leuke auto komt.
Niet Duitse premium sedan
Richard weet overigens al behoorlijk goed wat hij wil: een niet Duitse premium sedan (een stationwagon mag overigens ook) Het moet een D-segment auto worden met minimaal vier deuren. Het liefst met minimaal 150 pk, om wel een beetje vooruit te kunnen. Een kleine E-segmenter of grote C-segment auto mag wel, zolang er voldoende comfort is en het verbruik meevalt.
Uiteraard komt een C-Klasse of 3 Serie bovendrijven. Echter, daar heeft Richard al naar gekeken. Dat zijn bijna allemaal afgetrapte exemplaren of voorzien van niet originele wielen, gekke spoilers andere tuning waar hij niet op zit te wachten. Hij wil bij klanten wel een beetje met een nette auto komen voorrijden. Kortom, als je niet een Audi, BMW of Mercedes wenst, maar wel een leuke premium youngtimer: wat zijn dan de opties?
De wensen en eisen van Richard voor een niet Duitse premium sedan op een rij:
Huidige auto’s | Toyota Auris Wagon |
Koop/Lease: | Koop |
Privé/Zakelijk | Allebei, eigenlijk |
Budget | 5.000 euro, mag 6.000 als het de moeite waard is |
Jaarkilometrage | Zo’n 20.000 tot 25.000 kilometers |
Reden aanschaf nieuwe auto | Ga meer auto rijden, wil graag getrouwd blijven |
Gezinssamenstelling | Getrouwd dus, 1 kind |
Voorkeursmodellen | Iets origineels (dat ook nog goed is) |
No-Go: | BMW, Audi, Mercedes. Of Porsche, maar daat hoef ik mij bij dit budget geen zorgen te maken |
Jaguar X-Type 2.5 Executive
€ 4.450
2005
150.000 km
Het is een overzicht geworden met auto’s die stiekem iets anders zijn. We beginnen de zoektocht naar een niet Duitse premium sedan met de Jaguar X-Type. Dit is meteen de meest onbegrepen auto geweest. “Het is gewoon een ordinaire Ford Mondeo”. Klopt, het was in technisch opzicht ook een Ford Mondeo. Toevallig ook een van de fijnst sturende auto’s in zijn segment. Daarbij is er wel degelijk een verschil, want de Mondeo is nooit met vierwielaandrijving leverbaar geweest en de X-Type met 2.5 of 3.0 motor had het standaard.
Ook is de koets compleet anders, om maar te zwijgen van het interieur. Desijtds probeerde Jaguar de auto iets boven C-Klasse niveau aan de man te brengen, maar de markt heeft tegenwoordig zijn werk gedaan. Je kan nu voor een redelijk bedrag een vrij keurige X-Type opsporen. Een voordele is dat ze vaak van iemand geweest die een dergelijke auto ‘snapt’. Niemand zet booskijkers op een X-Type. Check hier ons Jaguar X-Type aankoopadvies om te zien waar je op moet letten.
Cadillac BLS 2.0T Business
€ 3.950
2007
105.000 km
Ook deze niet Duitse premium sedan is niet wat het lijkt. Het is een Cadillac die Cadillac nooit heeft verkocht in de VS. Stiekem is het gewoon een Saab 9-3 met een ander koetswerk erop. Je ziet zelfs duidelijk dat de verhoudingen van de BLS gewoon Saab zijn. Dat zijn de fijne stoelen gelukkig ook. Qua motor zijn zowel de 150 als de 175 pk sterke 2.0 uitstekend: smeuig, betrouwbaar en relatief zuinig.
Goed te tunen ook, als je iemand wil verassend. De wegligging is wel als een Saab, onverstoorbaar in rechte lijn, maar het is geen bochtenridder. Maakt niet uit, de waar voor je geld is bijna hilarisch. Voor een paar grijpstuivers heb je namelijk een fris exemplaar met weinig kilometers. Houd er wel rekening mee dat het lastig doorverkopen is: niemand kent deze Cadillac of zoekt erop. Betreft onderhoud, dak kan gewoon bij de Saab-specialist (oven googelen op Opel-dealer). Het Saab 9-3 Aankoopadvies geldt grotendeels ook voor de Cadillac BLS.
Volvo S40 2.4 Summum
€ 4.750
2005
185.000 km
Misschien wel de best klinkende uit het lijstje. Zeker als je de luchtinlaat en uitlaat even aanpast zijn de mooiste klanken uit dit blok te verkrijgen. Het is ook meteen het enige dat echt Volvo is, want in principe is het gewoon een Ford Focus sedan, maar dan met zo’n krokodilletje op de het T-shirt. Dat zorgt voor dezelfde voor- en nadelen. De S40 is niet zo’n stuurmansauto als de Focus, maart het is duidelijk een fijn sturende auto. De ruimte is relatief beperkt, alhoewel de zitpositie (en ruimte) voorin uitstekend.
Nog een nadeel is de roestvorming die je ziet bij deze auto’s. Het loont de moeite om extra geld uit te geven voor een exemplaar dat altijd binnen heeft gestaan. Het voordeel is dat Volvo een heel neutraal imago heeft. Je stoot niemand tegen het hoofd, maar je hoeft ook zeker niemand iets uit te leggen. Of in het geval van een getunede BMW: jezelf te verontschuldigen. De ideale niet Duitse premium sedan, wat dat betreft. Bekijk hier het Volvo V50 aankoopadvies (de V50 is de station-versie van de S40).
Seat Exeo 1.8T Style
€ 5.950
2009
165.000 km
Dit is stiekem misschien de beste auto van de Volkswagen Group in de recente historie. In technisch opzicht is het geen Seat, maar een B7-generatie van de Audi A4, dat op zijn beurt een B6-generatie was. Seat verhuisde de complete assemblagelijn van Ingolstadt naar Martolrell. Kijk even goed welke specificatie je zoekt, de stationwagons (ST) zijn veel fraaier, maar een stukje duurder. De 1.6 motor goed, maar niet vooruit te branden.
De 1.8T is een sterk blok, beter dan de 2.0 TSI die je ook kon krijgen. Nog een voordeel van de Exeo: je hebt het dashboard uit de Audi A4 Cabriolet, dus keurig voor elkaar. Daarnaast heb je standaard de uitstekende sportzetels. Is het allemaal hosanna met deze niet Duitse premium sedan? Op zich wel, zolang je op de snelweg blijft. Daar excelleert ‘ie. Op binnenwegen is net een old-school Audi, wat het eigenlijk ook is.
Honda Accord 2.4 Exclusive (CL)
€ 4.950
2005
175.000 km
Maar het moest toch een niet Duitse premium sedan zijn, toch? Is Honda wel premium? Jazeker, de Honda Accord is super-premium. Het nadeel is dat de marketingafdeling van Honda dit niet wist te vertalen naar de consument. In de VS noemde men deze auto ‘Acura TSX’. Kijk, dat klinkt al meer premium. Het is eigenlijk de ideale auto. De Accord heeft een bijzondere prettige wegligging, is rijk uitgerust en voorzien van een prettige motor.
De 2.4 levert zelfs 200 pk. Nu moet je daar flink toeren voor maken, maar dat de motor met plezier. Het is een fijn en ‘eerlijk’ blok. Geen rare gaspedaal-software, geen vals spelende turbo’s. De Accord is niet veel van verkocht in Nederland en de meeste eigenaren hebben door dat het fijne auto’s zijn, dus vaak staan ze niet te koop. De Type-S is sportiever aangekleed en ziet er nog wat dikker uit. Deze is wel ietsje lastgier te vinden in het budget.
Alfa Romeo 159 2.2 JTS Distinctive (939A)
€ 4.950
2009
120.000 km
Het is een bijna YOLO, deze Alfa Romeo. Met name omdat de schrijver van dit artikel zélf een 159 heeft gehad. Die was niet geheel foutloos. Met de jaren werd de auto wel beter. Ga dus voor een zo laat mogelijk exemplaar, sowieso 2008 of later. Qua motor is de 1.8 MPI het meest betrouwbaar, maar die is niet echt vlot. De 2.2 heeft wat ketting-issues, dus check dat van te voren even. De 1.7 turbo is nog fijner, maar valt buiten budget.
Sowieso, check hier ons Autoblog-aankoopadvies van de Alfa 159. Wel is het verreweg de meest geslaagde niet Duitse premium sedan. Het interieur is verzorgd en origineel. Ook het exterieur is nog altijd erg fraai. Sterker nog, stiekem is de 159 niet iets mooier dan de Giulia, nietwaar? Tip: set er een setje andere veren en dempers op, het transformeert de auto op een positieve wijze.
YOLO: Chrysler 300C CRD met zo’n chromen neus erop
€ 4.950
2007
200.000 km
Ja, je kan natuurlijk ook ook veinzen dat het erg goed met je gaat. Waarom koop je dan geen Chrysler 300C? Dan heb je meteen een lekker slagschip. Ook hier is het niet helemaal een Chrysler, want het LX-platform is opgebouwd uit wat Mercedes-onderdelen (W220). Ook de motor komt van Das Haus. We raden hier met klem een diesel aan. Ten eerste omdat het een bijzonder fijn blok is.
Ten tweede omdat de V6 benzine motoren in de 300C niet echt bijzonder zijn, maar wel zuipen (en een goede V8 is veel duurder). Bij particulieren zie je voor om en nabij de 5 mille zo’n Chrysler te koop staan. Het is ontiegelijk incourante waar, dus wellicht dat je met een laag bod alsnog succes hebt. Omdat het een zware diesel is, zijn de MRB en verzekering wel wat hoger. Ook leuk is dat je er alles mee kunt doen. Een Bentley-esque neus is zo erop gezet.
Wil jij ook advies over je volgende auto? Vul dan dit formulier in, waarbij je ons voorziet van alle relevante gegevens. Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!
hans75 zegt
159…. geen twijfel mogelijk…
Erik zegt
Nee, hoor, gewoon deze Honda Accord, Wel 20 jaar oud maar te koop voor een prikkie (€ 3.450,-) en maar 75.633 km gelopen. Kun je nog zeker een aantal jaren mee vooruit. En je houdt nog geld over om eventuele kleine reparaties uit te laten voeren.
https://www.autotrack.nl/a/honda-accord-benzine-2000-50772105?_ga=2.180560935.168371797.1613843091-1304172717.1613222611
Erik zegt
O ja, en volgens de RDW van de 1e eigenaar !!
dutchneon zegt
@willeme “Ten tweede omdat de V6 benzine motoren in de 300C niet echt bijzonder zijn, maar wel zuipen”
Dat valt erg mee, ik heb 3 jaar kilomters gevreten in een 300c touring met 3,5v6. Was van plan er gas in te laten bouwen maar op de snelweg haalde ik met gemak 1:11 bij 130km/h Mooie lage toeren door koppel en lange overdrive,
En met 250pk geen strepentrekker, maar vlot zat, kon er zelfs goed mee driften als de weg een beetje nat was :D
Ultiem cruisen voor dat geld, ik heb het over 10 jaar geleden en toen kocht ik hem ook al voor net geen 9k
Veel kilomters op gezet bijn 2ton in ruim 3 jaar. nooit wat aan gehad, motor heeft een ketting en staat bekend dat ze erg goed zijn.
Ik zou er zo weer een kopen, maar ze zitten helaas heel laag met trekgewicht. Keer van de weg gehaald met 3 ton er achter wat die makkelijk kan maar mag niet he….
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
5K is natuurlijk een vrij beperkt budget voor dit type auto, dus ik zou zeker wat centen achter de hand houden voor reparaties. Ik ben zelf altijd gecharmeerd geweest van de S40, maar inderdaad een roestvrije vinden zal niet meevallen. De 159 is sowieso de mooiste en meest frisse van ’t stel, maar ook niet probleemloos.
Johanneke zegt
Wat een vette auto’s echt allemaal. Waarschijnlijk vind ik ze zo vet omdat ze ook voor mij betaalbaar zijn. Een Accord station heb ik ook wel naar gekeken vorig jaar, maar het aanbod is erg beperkt, en de kilometerstanden hoog. Want niemand doet zijn Accord weg.
Stiekem vind ik die Cadillac BLS het allervetst. En over tunen gesproken: er zijn een paar Saab liefhebbers die ontzettend veel van die auto’s afweten en er veel mee kunnen ook. Oud klasgenoot van mij doet het ook: DionHPT.
Crosscabouter zegt
Klopt. Ik denk nu voor t eerst dat ik een auto langer ga houden dan 2 jaar…. De Accord doet na 20.000 km in mijn bezit nog niks verkeerd en zal dat hopelijk de komende jaren volhouden. Die gaat niet weg voor de 200.000km (lees 3 – 5jaar)
Ot: een obscure Hyundai zoals @jochempie heeft?
Of een maatje kleiner en een Civic halen?
dalmore zegt
Geen Duits en een Seat in de lijst zetten. Misschien wordt het logo er in Spanje op gezet maar meer Duits wordt het niet!
tortuga zegt
@dalmore: die Cadilac is ook een Opel net zoals die 300C is ook Mercedes
dalmore zegt
En Opel is ook al niet Duits. Punt is meer dat wanneer er gevraagd wordt om ‘geen Duits’ het misschien niet handig is om een auto in de lijst te zetten die 99% Duits is en 1% Spaans (logo’s).
Wanneer iemand zegt dat ze geen Citroën C1 willen zal je ze ook geen Peugeot 108 aanbevelen toch?
saxoke zegt
@dalmore: neem dan de Aygo, die blijkt volgens 1 of ander betrouwbaarheidsonderzoek veel betrouwbaarder te zijn dan de C1 en 108
mashell zegt
Je moest sowieso de Aygo hebben (als je jezelf zo’n gebankje aan wilt doen), die had 3 jaar garantie en die andere maar 2.
Richmond zegt
@dalmore: gaat om het imago van een merk, niet om de techniek.
por100 zegt
@willeme die polo’s met dat krokodilletje blijven wel het langst goed!
OT, leuke lijst zeg voor schappelijke prijs. Ik adviseer om bij een particulier te kopen met een logisch verhaal en acceptable onderhoudshistorie. Echt een specifieke voorkeur heb ik niet.
Praeses zegt
Al word ik bestwel hebberig van de 159 en 300C, zou ik hier toch voor de combinatie van mooi en betrouwbaar gaan. Ik kies de Accord, want die wordt mooi oud vind ik.
Praeses zegt
@willeme Ik ben trouwens wel benieuwd, hoe bepaal je de prijzen in dit lijstje? Ik werd wel nieuwsgierig, want een Accord 2.4 met 175.000km voor 5000 piek, lijkt me wel wat. Met wat googlen en marktplaatsen kom ik die combinatie niet tegen. Hou je in deze prijzen alvast rekening met onderhandelingsmogelijkheden?
willeme zegt
@Praeses: ik pak meestal een gemiddelde van het aanbod. In de meeste gevallen is dat prima te doen.
Met een Accord kan het zijn dat de indicatie op een of twee auto’s geweest is. Ze zijn nieuw niet veel gekocht en ze worden ook niet veel geïmporteerd. Dus in zo’n geval kan de prijs wat makkelijker fluctueren. Maar meer dan 5k uitgeven aan een Accord van 15 jaar zou ik ernstig afraden ;-).
faalhaas zegt
Het vrouwtje hier heeft een full options Honda Civic Hybrid (sedan) gekocht voor zo’n 5K. Ruime betrouwbare en redelijk luxe wagen en dat alles met elektrokoppel en een heel net verbruik op lange afstanden.
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
Full options ja? Gaaf
faalhaas zegt
@Username_ladiesman217: Het verschil is geen C180 vs C63 AMG maar er rijden een hoop crisis/lease-uitvoeringen auto’s rond in NL, geen cruise control, geen leer, geen stoelverwarming en eco wieltjes etc. Als je er dan toch geld aan uit moet geven dan 1 met zoveel mogelijk comfortverhogende opties.
sr20det zegt
@Username_ladiesman217: stond op feesboek
cloverleaf zegt
Gewoon gaan dieselen. Haal je er wel uit met 20k per jaar en geeft je nog een heleboel extra opties. Zoals bijvoorbeeld de 159 1.9jtd.
moveyourmind zegt
Zou voor een maatje meer gaan: Cadillac CTS, Jaguar S type of een Citroën C6 (wat ook een sedan is). Mits er bovenop die 5000 euro nog budget is om eventueel achterstallig onderhoud te laten fixen.
En anders een dikke 9-5, liefst een Aero natuurlijk. Dat moet zelfs met een behoorlijke reserve voor onderhoud makkelijk voor 5000 euro lukken.
jack_abarth zegt
Ik zou nog wat meer discussies aan gaan met je vrouw en de aanschaf een jaar uitstellen….
thezwart zegt
Absoluut de accord nemen. Is het meest betrouwbaar met het mooiste interieur van allen. Kunt ook de 2.2 cdti overwegen, fijne machine en in zijn tijd zowat de beste in zijn klasse.
bakkerst zegt
De Accord het mooiste interieur van het lijstje? Dat ben ik absoluut niet met je eens, ik heb destijds proefgereden met een Accord, en ben juist afgeknapt op het interieur. Het voelde allema
s2000vtec zegt
Dat is niet waar. De Accord heeft een prachtig interieur
dromedaris zegt
Geen Lexus IS in het rijtje. Ondertussen toch wel in die prijscategorie?
ceesjan zegt
Zijn er wel maar dan met erg hoge Kilometerstanden.
frank2b zegt
De prijs van vijf ruggen is dan ook wel een beetje een hobbel. Voor die prijs is de IS niet jonger dan 2006 te krijgen met dik twee ton op de teller.
Kilometers zijn voor een Lexus IS trouwens helemaal geen probleem. Maar je rijdt dan wel in een wagen van 15 jaar oud. En dat komt het premium-gevoel niet ten goede.
Ik zeg: investeer minimaal 10k en dan heb je een leuke IS.
ceesjan zegt
Ikzelf heb ook gekeken naar de Seat, juist die generatie 1.8T blokken bleken veel problemen te kennen helaas.
mattr zegt
Leuke suggesties, maar een 14 jaar oude Chrysler diesel met 200.000 km op de klok? Dat is dat met zonder teruggedraaide teller of zoiets? Waar baseren jullie die standen op?
troljedemoeder zegt
Veel kilometers, een goedlopend bedrijf. Ik snap niet dat je dan niet lekker iets elektrisch gaat leasen met alle voordelen van dien. Voor 5k iets aanschaffen en veel kilometers moeten maken, is een goed recept voor gezeik waar je als drukdrukdrukke ondernemer echt niet op zit te wachten. Koop dat gezeik af en focus op het laten floreren van je winkel.
bakkerst zegt
De Accord het mooiste interieur van het lijstje? Dat ben ik absoluut niet met je eens, ik heb destijds proefgereden met een Accord, en ben juist afgeknapt op het interieur. Het voelde allemaal fragiel en dun aan, ik kreeg er heel erg een casio gevoel bij.
Van dit lijstje heeft de Alfa Romeo zonder meer het mooiste interieur, het voelt ook een stuk degelijker aan dan dat van de Accord. Die Accord is overigens wel enorm ruim van binnen, Volvo V70 ruim van binnen, helemaal als station.
Maar ja zoveel ruimte had ik niet nodig, en hij was ouder, en duurder en het oog wil ook wat, dus een 159 SW met de 2.2 JTS gevonden en gekocht, zwarte lak, donker rood leren interieur, en die veelspaaks 17″ velgen met de gepolijste randen. Als de kettigmeuk 1 maal vervangen is, heb je er geen omkijken meer aan.
BerlingoHdi zegt
Een Avensis met 2.4 motor. Betrouwbaar, vlot, motor is apart, het model niet.
techniekmeneer zegt
Wees verstandig, vergeet alles in het lijstje behalve de S40 en de Accord.
Paul58 zegt
@techniekmeneer: wees verstandig en kies een saaie, minder mooie vrouw die je nooit kopzorgen bezorgd;) Pffff, ben blij dat ik altijd leuke auto’s neem, ook al heb je (soms) iets meer onderhoudsintervallen. Het is niet dat een Honda helemaal geen onderhoud nodig heeft.
pignon zegt
Net als @cloverleaf zou ik ook voor een diesel gaan. Bijvoorbeeld een Franse: Laguna estate, C5 station of een 407 Break. Comfortabel en goedkoop. Sowieso een tip: neem een station als je de auto over een tijdje weer wil verkopen. In jouw prijsklasse zoeken vaak gezinnen naar een fijne vakantieauto. Nog een ‘exotische’ tip: Rover 75
saxoke zegt
@pignon: C5 Tourer 2.0diesel met automaat, niet snel, wel een aanrader.
hippopotamus zegt
Die Cadillac is wel erg gaaf eigenlijk! Je kunt ook voor een Laguna III gaan (zoals ondergetekende). Met een beetje geluk heb je een GT diesel voor dat geld.
Dutchdriftking zegt
Heb je geduld om te sparen? Voor 7k een 159 met dieselmotor. Je maakt er genoeg kms voor.
E34M5Touring zegt
https://link.marktplaats.nl/m1666112473?utm_source=ios_social&utm_medium=social&utm_campaign=socialbuttons&utm_content=app_ios
https://link.marktplaats.nl/m1666153960?utm_source=ios_social&utm_medium=social&utm_campaign=socialbuttons&utm_content=app_ios
https://link.marktplaats.nl/m1657452771?utm_source=ios_social&utm_medium=social&utm_campaign=socialbuttons&utm_content=app_ios
https://link.marktplaats.nl/m1665245425?utm_source=ios_social&utm_medium=social&utm_campaign=socialbuttons&utm_content=app_ios
https://link.marktplaats.nl/m1660126160?utm_source=ios_social&utm_medium=social&utm_campaign=socialbuttons&utm_content=app_ios
https://link.marktplaats.nl/m1657828551?utm_source=ios_social&utm_medium=social&utm_campaign=socialbuttons&utm_content=app_ios
bernoulli zegt
Altijd een zwak voor de X-Type gehad. Vast niet de beste keuze, maar ik had die genomen.
De Exeo is trouwens meer dan een A4 B7 met een ander logo. De wielophanging komt van de A6, hij had CRD diesels ipv PD’s en TSI benzinemotoren (2.0 en later ook de 1.8 toen de 20VT met pensioen ging). Ook had de Exeo optie die Audi nooit gehad heeft, zoals AFS-verlichting en zonnepanelen in het dak doe ervoor zorgden dat de auto altijd koel bleef. Op papier dus een prima keuze. In de praktijk een zwaar verouderd, krap ding met de neus van een Ibiza 6J en de kont van een Leon 1M.
civicfk3 zegt
Succes met het vinden van een accord met 2.4 benzine motor.
saxoke zegt
Als die Volvo, Cadillac, en Seat als premium gezien worden, dan zou ik zeggen, opteer voor de laatste versie van de Citroen C5, met pneumatische ophanging. Ik heb er 1 gehad die ik weg deed toen ie 10jr werd. Enorm veel auto voor je geld, praktisch probleemloos (als je met een grote boog om de 1.6thp loopt) met V6 verkrijgbaar (benzine en diesel) en vooral, en dat maakt m bovengemiddeld goed: een ongelooflijk comfort met een enorm goede wegligging als bijkomstig plus punt. Een bochten ridder is het niet, daarvoor gaat ie niet vlak genoeg door de bocht, maar als je hard de bocht induikt, dan kom je er ook weer hard uit. Succes met de zoektocht
potjak zegt
Premium Seat 😂. Stel dan ook gelijk een premium Skoda voor.
Bij premium niet duits denk ik aan merken als Lancia, Jaguar, Infinity, Lexus en dergelijke.
tmenges zegt
@potjak: die exeo is eigenlijk een Audi A4 met andere neus dus in dat opzicht wel premium.
saxoke zegt
@tmenges: maar Duits en dat werd niet gezocht. Daarbij heb ik me ook laten vertellen dat afwerking en materiaalgebruik niet op Audi niveau was.
sabrerator zegt
Op Marktplaats staat een Jaguar S-Type diesel te koop, de duurste momenteel die er staat. Kost € 3.900 en is dezelfde versie die ik heb. De vrijwel alles erop en eraan spec.
Nee, geen FULL OPTIONS !!!1!!, want geen verwarmde voorruit en geen elektrisch zonnescherm voor de achterruit.
Maar een superchique interieur, schuifdak, xenonlampen en fraai hout.
Ding heeft 195.000 gelopen.
Die diesel is top, en met 25.000 per jaar haal je dat er makkelijk uit.
Ja, is een E-segment, maar is echt een ontiegelijk lekkere auto.
Zou ik liever hebben dan een X-Type.
sabrerator zegt
Overigens is een S-Type relatief licht qua gewicht.
Een Citroën C5 is beduidend zwaarder. Scheelt echt wel wat belasting per maand.
ar156sw zegt
Als het iets ouder mag zijn: Een Alfa 166 met V6 is goed te vinden rond de 5k. De meeste die nu nog rijden zijn wel van liefhebbers (hoewel het opletten is, er is een reden dat ze verkocht worden). Zelf een tijdje een 2.0 gehad, ik vond het een heerlijk ruime en comfortabele auto die prima rijdt en erg fijn oogt.
Deze is imo netjes uitgevoerd (hoewel de pre-facelift eigenlijk stijlvoller is).
https://www.autoscout24.nl/aanbod/alfa-romeo-166-3-0-v6-aut-nl-auto-nap-leder-navi-clima-benzine-blauw-9fd9204c-1791-4392-9fe1-ddcd048e0e1b?utm_source=ios-share&utm_medium=copy_link&utm_campaign=share
tmenges zegt
Waarom de S40 als je voor hetzelfde geld een S60 hebt van na de facelift, in het zilvergrijs nog steeds een mooie verschijning.
bugboy zegt
Als een Mazda6 is de prijs range valt zou dat mijn eerste keuze zijn. Mijn meest betrouwbare auto ooit. Ruim 3 ton mee gereden (nieuw gekocht) en pas toen de eerste reparaties moeten uitvoeren. Toen was het ook meteen raak met schokdemper, startmotor, accu, … Maar enkel de slijtage delen. De rest was top. Alleen roest was en probleem bij de modellen van begin deze eeuw als ze ouder werden. Weet niet hoe dat nu is.
MarcoM zegt
Verkeerde keus Alfa natuurlijk, maar ik zou hem toch nemen.
VolvoXCseries zegt
Leuk artikel. De vele schrijffouten doen echter pijn aan de ogen