Een sportieve familie-auto voor de wintersport. Wat is er te krijgen voor iets meer dan 20 mille?
Vandaag behandelen we een advies van Robbert. Allereerst een diepe buiging, want hij rijdt in een van de fijnste auto’s die ooit gebouwd is: een Alpina B10 3.2 Touring. Dat is het betere werk. Normaal gesproken zouden we zeggen: nooit meer inruilen en oprijden, die Alpina! Toch is Robbert aan het kijken naar wat anders. De B10 is natuurlijk een E39, een auto die in basis uit 1996 komt, behoorlijk op leeftijd dus.
Robbert wil graag een wat modernere auto. Zijn Alpina is nog helemaal origineel, dus niet voorzien van alle gemakken zoals een functionerend navigatiesysteem en integratie met zijn telefoon. Robbert gaat met de familie graag de bergen in en wil daarvoor graag vierwielaandrijving, zeker in combinatie met winterbanden kom je dan bijna overal, wel zo prettig. Met kinderen op de achterbank heb je niet altijd zin om in slecht weer even lekker de sneeuwkettingen om te doen. Uiteraard, soms ontkom je er ook niet aan met vierwielaandrijving, maar de grens ligt wel een stuk verder.
De komende auto moet een stuk moderner worden dan de huidige, zoveel is duidelijk. Als het even kan ook iets goedkoper in het gebruik. Helemaal downsizen hoeft niet, want Robbert geeft zelf al aan te kijken naar de BMW 530xi (E61) en Audi A6 quattro. Een sportief getinte auto kan Robbert zeer waarderen, dus dat mag altijd. Een beetje vermogen is nooit weg. Dus goede looks, fijne rij-eigenschappen, praktisch gemak en groot snelheidspotentieel. Wat is er allemaal mogelijk?
In de tabel kun je zien wat Robbert heeft ingevuld:
Huidige /vorige auto's: | BMW 323ti tot 2015; va 2015 e39 Alpina B10 3.2 touring |
Koop / lease: | Koop |
Zakelijk / privé: | Privé |
Budget: | € 15.000 tot € 22.500 |
Jaarkilometrage: | 20.000 tot 30.000 |
Brandstofvoorkeur: | Benzine |
Reden aanschaf andere auto: | Leeftijd van huidige auto brengt nadelen met zich mee; zou graag meer moderne features willen hebben (telefoon aansluiting, iPod), en meer ruimte. Ook worden de onderhoudskosten wat hoog. Andere reden is veiligheid/gemak op vakanties in de bergen. |
Gezinssamenstelling: | 2 volwassenen en 2 jonge kinderen |
Voorkeursmerken /modellen: | bmw, audi, volvo |
No-go modellen / merken: | Opel |
BMW 535i xDrive (F10)
€ 20.990 (Dld.)
2011
150.000 km
Dit is de auto die het beste je vragen beantwoord. Deze 5 Serie is nu een generatie oud, maar oogt nog zeer fris. Dat komt vooral omdat de huidige er vrij veel op lijkt. Kijk, dat evolutionair ontwerpen heeft wel degelijk zijn voordelen. De motor is een juweeltje: de N55B30 zes-in-lijn met turbo, in dit geval goed voor 306 pk en 400 Nm. Gekoppeld via een ZF-automaat en vierwielaandrijving kom je bijna overal moeiteloos aan. Het is overigens een BMW met vierwielaandrijving, dus met de balans naar achter (en geen terminaal onderstuur vanwege een verkeerd geplaatste motor). Kortom, een fantastisch rijdende auto. Er is eigenlijk maar een nadeel: in het budget zijn ze eigenlijk niet te vinden. We vonden een kaal exemplaar in Duitsland, maar daar komen nog importkosten bovenop. Dat wordt te gortig.
BMW 328i xDrive Touring High Executive (F31)
€ 22.500
2013
75.000 km
Als je geen zin hebt om de keuken, de pony voor dochterlief of het extra collegegeld voor zoonlief uit te stellen zul je verder moeten kijken. Nuchter bekeken is de 328i Touring xDrive verreweg de beste optie. De E39 is nooit de ruimste auto geweest (integendeel) en de F31 3 Serie laat zien dat er in twee generaties behoorlijk wat centimetertjes bij zijn gekomen. De ’28i’ motor is ‘slechts’ een viercilinder, maar wel een van de fijnste in de business. Soepel, krachtig en als je normaal rijdt nog relatief zuinig ook. Probleem is dat je nog altijd goed moet zoeken naar een exemplaar. Check even of de ruimte voldoende is en je hoeft eigenlijk niet verder te kijken of te lezen: gewoon zo’n 328i scoren.
Cadillac CTS 3.6 AWD Wagon Sport Luxury
€ 15.500
2010
90.000 km
Even kijken of @autoblogger goed oplet bij de eindredactie, want jawel, we zetten wederom een Cadillac in het lijstje. Niet zonder reden, want deze generatie CTS is een uitstekende auto. Qua rijeigenschappen kan de CTS zich op het gebied van sportiviteit zich gemakkelijk meten met de BMW 5 Serie. De V6 is wat minder discreet dan de zes-in-lijn van BMW. Zonder turbo levert deze toch wat paarden extra ten opzichte van de BMW. Het interieur is minder zakelijk en wat uitbundiger dan dat van de BMW. Het is zeker niet op Duits niveau, maar zo belabberd als een Cadillac uit de jaren ’90 is het absoluut niet. Gewoon een heel ordentelijke stationwagon met weinig minpunten. Het uiterlijk moet je ding zijn en ze zijn lastig te vinden. Laatste nadeel: qua verbruik zul je er niet heel veel op vooruit gaan.
Volkswagen Passat R36 Variant 4-Motion DSG (B6)
€ 21.500
2009
120.000 km
Een sportieve Passat, bestaat dat wel? Strikt genomen niet, maar de R36 kwam er het dichtste bij. De aandrijflijn is best indrukwekkend: een 3.6 liter grote VR6 motor met 300 pk, gekoppeld aan een DSG-transmissie. Precies zoals de Artega GT dat ook had. In het geval van de Passat heb je altijd vierwielaandrijving. Ondanks dat het ‘maar een Passat’ is, heb je wel degelijk een bijzondere auto. De Passat R36 werd namelijk door Volkswagen Individual in elkaar geschroefd. Een heftige bodykit, grote velgen, dubbele uitlaten en een schitterend interieur laten zien dat je een über-Passat onder de bips hebt. Nadelen? Jazeker! De Passat R36 zuipt harder dan dat ie snel is. Wat dat betreft is een Passat 2.0 TFSI met wat R-goodies en JD-chip misschien een verstandigere keuze. Maar dat klinkt niet zo gaaf als een R36. Oh ja, ook R36’s zie je niet overal te koop staan.
Mercedes-Benz E350 CGI Avantgarde 4-Matic Estate (S212)
€ 22.790
2010
130.000 km
Het is lastig om de juiste generatie te vinden. Als je iets over je budget gaat (of gewoon even goede korting bedingt) is een S212-generatie van de E-Klasse mogelijk. Als ruimte een vereiste is, dan is dit de aangewezen winnaar. Het gaat te ver om deze E-Klasse sportief te noemen, ook met de E350 CGI motor. Die motor zorgt echter wel voor een aangename versnelling. Aan alles merk je dat de Mercedes-Benz E-Klasse bijzonder gemanierd is. Ondanks dat de auto voornamelijk op comfort is afgestemd, wil het niet zeggen dat het een deinende zwalk-bak is. De balans is erg prettig, zij het allemaal minder direct in vergelijking met de BMW. Het interieur is heerlijk Mercedes-Benz: alles is lekker ruim uitgevallen, keurig afgewerkt en ziet er verzorgd uit. Persoonlijk kan ondergetekende een ‘Elegance’-uitvoering wel waarderen, maar bij de Avantgarde lijkt het in ieder geval niet alsof je de auto van je vader hebt geleend.
Audi A6 Avant 3.0 TFSI quattro S-Line (C6)
€ 17.750
145.000 km
2009
Net als bij de 5 Serie en de E Klasse is het lastig om de één-na-laatste generatie in het budget te krijgen. Zo ook bij de Audi A6, een C7 A6 2.0T Quattro Avant is goed mogelijk. Ondanks dat dat een goede auto is, met vrij weinig echte minpunten, is het wel erg saai. Daarom opteren we voor de beste A6 waar niemand naar omkeek: de A6 3.0 TFSI. Vergeet de S6 met V10 en eigenlijk ook de veel te opvallende RS6. Dit is de gaafste. We leggen even uit waarom. De motor is dezelfde 3.0 TFSI uit de S4 en in de S4 is dat blok al behoorlijk behoudend afgesteld (333 pk). Voor de A6 werd er puur door een andere ECU slechts 290 pk gerealiseerd. Voor een schappelijke prijs (chip, downpipe, luchtfilter) levert het blok met gemak 450 pk. Het is geen keiharde bochtenridder, maar voor op de Autobahn is deze generatie A6 erg fijn. Zeer veilig, stabiel en onverstoorbaar verslind je de kilometers.
Honda Legend 3.5 VTEC SH-AWD (KB1)
€ 22.000
2008
85.000 km
De Mercedes-Benz, Audi en BMW’s zijn natuurlijk de usual suspects. Erg leuk, maar misschien ook een beetje voorspelbaar. Je ziet ze overal rijden, weliswaar vaak in minder bijzondere configuratie (schraapdiesel, stoffen bekleding en een ventilator als airco), maar toch. Met de Honda Legend maak je in elk geval duidelijk dat conventies niet aan jouw besteed zijn. De Legend is dus zeldzaam en bijzonder, maar is het ook een goede auto? Ja, eigenlijk wel. De auto zit bomvol techniek die door Honda is ontwikkeld: dus op het hoogste niveau, ook qua betrouwbaarheid. De V6 met 305 pk sleurt er gewillig aan en het AWD-systeem is veel verfijnder en hoogwaardiger dan hetgeen wat de Duitsers toepassen. Ondanks de hoge mate van bedrijfszekerheid kunnen beurten wat duurder uitvallen: veel onderdelen zijn uniek voor deze auto, waarvan er maar een handjevol rijden in Nederland. Ebay gaat een goede vriend worden, want in de States vind je onderdelen makkelijker en goedkoper. In het budget kun je kiezen voor alle Legends die in Nederland te koop zijn.
YOLO: Alpina B3 Biturbo Allrad Touring (E91)
€ 21.990 (Dld.)
2008
210.000 km
Met deze auto kan eigenlijk elk vakje wel aangevinkt worden. Sportief, BMW, Alpina, modern en vierwielaandrijving. De Alpina B3 Biturbo was enkel in Touring ook leverbaar als Biturbo Allrad. Het is een relatief onopvallende alleskunner, mits je de juiste kleur uitkiest. Daar zit meteen de uitdaging, want deze auto is lastiger te vinden dan een relaxte Matthijs van Nieuwkerk. Het is wel een Yolo: je zult over de grens moeten kijken en de paar exemplaren die je kan vinden in het budget hebben al wat meer kilometers gemaakt. Gelukkig zijn veel Alpina-eigenaren erg zuinig op hun auto, dus dat hoeft niet direct een probleem te zijn. De vermogensstijging lijkt niet heel hoog te zijn, maar 360 pk en 500 Nm zijn zeer gezonde waarden. Sommige beweren dat Alpina expres bescheiden is met de opgaven, om BMW M tevreden te houden. In rechte lijn kun je gewoon een M3 volgen. Dankzij de Dekoset kun je er boven 250 km/u zelfs voorbij.
Wil jij ook advies over je volgende auto? Vul dan dit formulier in, waarbij je ons voorziet van alle relevante gegevens. Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!
Donstil zegt
Behoorlijke kilometerstanden in de opties voor iemand die er 30.000 per jaar bij gaat knallen.
jochempie zegt
@Donstil: ligt er helemaal aan hoe er met de auto’s is omgesprongen..
rufctr01 zegt
@jochempie: en dat weet je dus niet!
Jochempie zegt
@rufctr01: En dan is het dus ook nutteloos om de kilometerstand als argument te gebruiken..
Dutchdriftking zegt
En een Audi S4? Alle pluspunten van de A6, een stukje lichter en een tandje sportiever. Heel ruim zijn ze niet, ook weer niet overdreven krap.
weetikveel zegt
@dutchdriftking: qua gewicht schelen deze nauwelijks. Bij de sedans is dit bijvoorbeeld slechts 40 kilo.
Dizono zegt
Jammer van de Opel-haat, er staan een paar erg leuke Insignia OPC’s te koop…
willeme zegt
@dizono: dat was bij mij ook de eerste gedachte die naar boven kwam. In dit budget kun je echt mooie Insignia OPC’s uitzoeken. Voldoen aan alle eisen, verder. Ik vind het nog steeds echt dikke wagens. Zeker met Eiffel 65 uit de speakers.
michaelb zegt
@willeme: Als je met “dikke” bak zijn gewicht bedoelt, is het inderdaad een dikke bak.
willeme zegt
@michaelb: een S4 of 335xi zijn ook behoorlijk zwaar. En aanzienlijk kleiner en krapper.
unknown32 zegt
@willeme: ik heb een insignia st gehad. Nooit meer…
rikus zegt
@unknown32: over het algemeen kopen de meeste mensen ook niet twee keer dezelfde auto.. ?
unknown32 zegt
@rikus:
Bij Mercedes heb dat nog niet voor gehad…
De nieuwe Astra heb ik overlaatst mee gereden, die viel op zich nog mee. Maar die Insignia no thanks :-)
rikus zegt
@unknown32: De Astra is inderdaad geen verkeerde auto. Vond de vorige generatie ook niet slecht trouwens.
Crosscabouter zegt
@unknown32: en waarom niet? Lijkt mij dus een mooie optie als volgende auto
unknown32 zegt
@crosscabouter:
Ik had een Insignia ST, donker grijs, full option behalve automaat, met 160pk op de voorwielen.
Het minste dat je fors wou optrekken, vonden de wielen geen grip. In bochten ook geen leuke wagen. Qua rijbeleving was het gewoon niet dat, niet voor die prijs. Ik koop sowieso geen fwd auto meer, ofwel rwd ofwel awd; voor zover dat budgetair gezien kan. Ik ben grote fan van Mercedes, zelfs de fwd A-klasse is leuk om mee te rijden.
noosaheads zegt
@unknown32: Goed verhaal.
Crosscabouter zegt
@unknown32: helder. Ik zit naar de 180/220pk uitvoering te kijken, maar dan vallen die dus af.
unknown32 zegt
@crosscabouter: ik heb een 3serie gehad (huidig model). Die is kleiner maar rijdt 1.0000000x beter/leuker! Ik had een 318d met 163pk. Daar was ik erg tevreden van.
skinnybmw zegt
@dizono: ik snap het daarentegen wel…heb nooit de hype rond de Insignia gesnapt…maar ben dan ook geen Opel-liefhebber. Hoe ‘dik’ een OPC ook is. Ik irriteer me aan vanalles, elke keer als ik een Opel moet rijden. Ik zou alles hierboven verkiezen boven een Insignia. Qua uitstraling en qua bruikbaarheid/ergonomie.
michaelb zegt
@skinnybmw: Inderdaad, en het ergste is nog dat ze persé zo graag Duits/premium over willen komen. Dat is het totaal niet. Dat is niet erg, maar ga er dan niet mee te koop kopen.
henkhekje zegt
@michaelb: waarom zet je Duits en Premium bij elkaar? Er zijn ook andere premium merken..
michaelb zegt
@henkhekje: Euh… omdat ze er zelf mee komen misschien???
Dizono zegt
@skinnybmw: zeg nu zelf, dit ziet er toch een stuk beter uit dan zo’n opgedirkte Passat? http://autoiwc.ru/images/opel/opel-insignia-opc.jpg
Loek zegt
@dizono: Vind ik niet, het design is veel te rond en dik, grote velgen helpen niks. En die chromen randjes rond de ‘luchtroosters’ in de bumper waren al niet mooi bij introductie, het is nu gewoon lelijk. Vooral bij de Sports Tourer wordt duidelijk hoe dik die auto is, zeker van achter.
Begrijp me niet verkeerd, op papier is een Insignia een goede keuze voor een relatief grote sport sedan/wagon. Maar dan doe je het echt voor de prestaties, want zoals ik hier en elders vaak lees zijn Opels niet de geweldigste gebruiksvoorwerpen (m.u.v. de nieuwe generatie Astra en Insignia die ook nog best mooi zijn), en dat geweldige uiterlijk is dus ook niet voor iedereen weggelegd.
Ik ben zo groot fan van Opel als dat ik het allemaal kraak noch smaak vind, maar de Insignia, zowel facelift als pre-facelift, slaat op alles de plank net mis. Jammer, want op papier is het een goede auto.
tjorque zegt
@dizono: een insignia st 2.8 turbo V6 zou ik ook wel willen alleen jammer dat de taksen daarop gewoonweg belachelijke proporties hebben gekregen… (in België althans ik weet niet hoe dat in NL gaat met occasies)
Ik wil er geen 3000+€ voor neerleggen om hem in te schijven en dan nog jaarlijks 2800€ aftikken aan wegentaks. Erg jammer anders zou ik hem zeker gaan bekijken…
Dizono zegt
@tjorque: die Belgen boffen maar met hun goedkope auto’s… Wij doen niet aan kosten bij ‘inschrijven’ van een gebruikte auto, behalve die 16 euro bij het postkantoor voor de administratieve handelingen. De exacte wegenbelasting voor zo’n Insignia weet ik niet, maar heel veep meer dan 100 euro p/m is het denk ik niet.
tjorque zegt
@dizono: voor 100€ per maand belastingen stond hier al een dikke V6 op de oprit ?
gijsso zegt
Twee kinderen, 30 000 kilometer per jaar, meer veiligheid, all wheel drive? Dat schreeuwt om een jonge Volvo V70 zoals deze: https://www.autoscout24.nl/aanbod/volvo-v70-t6-awd-r-design-standkachel-leder-model-2012-benzine-wit-32622be5-5b45-4969-bd5f-d6e0cf175abd?cldtidx=2
Meer dan 300 pk, geweldige stoelen voor de lange tripjes en meer ruimte dan je nodig hebt voor die koters.
michaelb zegt
@gijsso: Maar aangezien er gestuurd moet worden in de bergen is een auto die enkel rechtdoor wilt niet handig
gijsso zegt
@michaelb: Dan mogen de Audi en Volkswagen ook van dit lijstje. Écht sturen in de bergen doe je met een lichtvoetige sportauto, niet met een dikke Autobahn cruiser voor het gezin.
michaelb zegt
@gijsso: Volvo is nog wel het érgst van dit allemaal. Zwaar onderstuurd hok.
Een keer mee naar Zwitserland mee gegaan. Stoelen zijn fantastisch maar thats all. Helemaal de R line, verschrikkelijk, dat hij hard geveerd is betekend totaal niet dat hij sportief is. Overigens vroeg de aanvraag om een moderne auto. Alleen op dat punt kan je de Volvo afschrijven.
Jochen zegt
@gijsso: precies daarom rijden de meeste bewoners in de Alpen juist geen lichte sportauto
ej20g zegt
@michaelb: sturen doen die AWD’s overigens ook heel behoorlijk voor het soort auto, hoewel je dat inderdaad niet zou verwachten.
rufctr01 zegt
@michaelb: ik weet niet hoor, maar met de vrouw en koters er in zou ik normaal rijden en dat kan een V70 R AWD heel goed!
Want als we het over goed sturen hebben dan is eigenlijk alleen een BMW erg goed.
frederik zegt
@gijsso: Niet zuinig echter. Die T6 is een echte ouderwetse zuipschuit in vergelijking met modernere (BMW) zescilinders.
nopetrolnofun zegt
Ongetwijfeld de R36, hoe exclusief en goed klinkend wil je het hebben!
E34M5Touring zegt
Saab 9-3 Aero X of hoe heet dat ding. Die awd 280pk variant met die aparte wielen. Of is dat niet te vinden voor die centen.
saabman zegt
@e34m5touring: Saab 9-3 Turbo X voor 18k
nissansupra zegt
Een subaru wrx station zou ook nog een leuke zijn
wildbeest zegt
Heb zelf voor een 530xd gekozen
shibby zegt
Oei een E39 alpina inruilen, dat zal niet prettig voelen.
phaeton zegt
Een F10 528 als je wat minder kieskeurig bent en/of de AWD wens laat varen. Niet aan te raden als je budget voorzichtig begint bij 15k. De Insignia OPC als je binnen budget het hele pakket wilt.
skinnybmw zegt
Die E39 nooit meer wegdoen! Betere bouwkwaliteit ga je niet meer krijgen. Gebouwd in de beste periode uit de autogeschiedenis: eind jaren 90. Koop er dan een wat jongere volle E61 520 o.i.d. naast voor daily.
dunhozzie zegt
Yolo: discovery
https://www.autotrack.nl/tweedehands/land-rover/discovery/39992857
Yolo A5:
https://www.autotrack.nl/tweedehands/audi/a5/38746224
Of nog idioter, de grote broer A7:
https://www.autotrack.nl/tweedehands/audi/a7/39625802
https://www.autotrack.nl/tweedehands/audi/a7/39708910
Q5 (als het ruimer moet):
https://www.autotrack.nl/tweedehands/audi/q5/33337817
Of zijn broer:
https://www.autotrack.nl/tweedehands/volkswagen/tiguan/38276198
Ben zelf geen Audi fan, maar die A7’s zijn wel mooi, nietwaar @willeme?
dunhozzie zegt
Mmm post verdwenen, dan maar even kort. Ben er zelf geen fan van, maar YOLO A7?
https://www.autotrack.nl/tweedehands/audi/a7/39625802
https://www.autotrack.nl/tweedehands/audi/a7/39708910
vpowert zegt
@dunhozzie: Ik ben er altijd wel weg van geweest, exclusief ook zo’n A7! Jammer dat een XF met AWD buiten budget valt.
dunhozzie zegt
@vpowert: eens, dat is als je geen kofferruimte nodig hebt de mooiste optie. Vind ik dan ;-)
unknown32 zegt
Doe die mercedes maar:-)
vpowert zegt
Moeilijke deze wel! In landen waar ze veel AWD rijden, rijden ze ook vaak diesel dus AWD+benzine maakt het wel krap.
Je gaat al snel ‘de hoogte in’ en de meest sportieve SUV die ook nog enigzins betaalbaar is, is dan een X3? https://www.autowereld.nl/bmw/x3/3-5i-xdrive-aut-8-high-exec-nap-panorama-leder-26138488/details.html
Of z’n kleinere broertje in de dikste uitvoering: Mini Countryman John Cooper Works All4. Die heb je ruimschoots binnen budget, zijn modern, best ruim en redelijk krachtig met 200+ pk. Dit exemplaar bijvoorbeeld: https://www.autowereld.nl/mini/mini-countryman/1-6-john-cooper-works-all4-chili-clima-navi-cruise-xenon-panoramadak-pdc-26873916/details.html
Anders misschien nog een Lexus LS serie? Niet erg sportief maar wel voldoende power. Of een Infiniti G37? https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=252716019
De Cadillac CTS vind ik een mega vette suggestie, maar ik heb er geen eentje kunnen vinden. Misschien lang zoeken, zoekopdrachtje met notificaties aan en toeslaan wanneer er eindelijk eentje wordt aangeboden?
tttijn zegt
Zonder twijfel de Legend of A6 mocht ie in sedan uitvoering gekozen worden.
kennone zegt
Mitsubishi Evo 9 station. Kwam hier laatst nog eentje voorbij
ikleesookoverautos zegt
@kennone: zie die maar 1 te vinden. En die vallen ook uit het budget.
kennone zegt
@ikleesookoverautos: SW Performans heeft er zo eentje voor je gevonden hoor
hehe zegt
Heb zelf een E61 gehad, maar die heeft nog geen fatsoenlijke iPod ondersteuning. Zul je echt naar een F11 moeten. Misschien dat het facelift model E61 het wel had, weet ik niet. Bij de vroegere E61 was de CD wisselaar te vervangen door een iPod module, maar dan kun je niet zoeken op naam, album etc. (gewoon drama zeg maar)
frederik zegt
@hehe: Heeft een E60 geen Bluetooth audio? Dat is toch het makkelijkst icm jevtefoon.
frederik zegt
@frederik: Je telefoon dus
cloverleaf zegt
328 xdrive touring met 75k voor die prijs… succes!!
jorden zegt
Mercedes C300 4-matic, of een X3 misschien? Wel zal ik gaan eens in Duitsland gaan speuren ivm je 4wd wens. Spoeling is best mager hier in NL. Zeker bij de niet SUV’s.
allesmetturbo zegt
Ik zou gaan voor en S4 of A6 met 3.0 tfsi met een krachtkuurtje. Naar het schijnt zijn dat de beste (lees: met de minste grote kwalen) moderne benzine blokken van de VAG groep. Door een supercharger ipv turbo lijkt het nog enigzins n/a. Mocht je niet van dat geluid houden, dan geen open lucht filter installeren en dan hoor je er vrij weinig van.
slickrick zegt
Beter dan dit wordt het niet:
https://www.autowereld.nl/lexus/ls-600h/600h-executive-ecvt-16095625/foto.html#foto-59086547
Loek zegt
@slickrick: Heerlijke auto, maar met ‘AWD-kanon’ wordt denk ik gerefereerd naar de wens dat het ook nog een beetje snel is. En zo’n LS is een wereldauto qua luxe en comfort, maar echt snel is anders.
slickrick zegt
@720s: nee, het is geen sport auto, maar met 6.3s naar de 100km/h is zeker niet langzaam. Denk wel meeste auto voor je geld……en gaat nooit kapot…..dit i.t.t. de andere auto’s uit het lijstje.
wimof zegt
Beter een 2.0l nemen met een JD chip erin. (staat in de text)
GELIEVE NOOIT MEER EEN NEGATIEVE REACTIE TE GEVEN AAN VOLKSWAGENS ADRES IN VERBAND MET DIESELGATE.
Als jullie het zo normaal vinden om het dan maar te chiptunen.
Vandaag nog een gesprek gehad met een van de controleurs die werken aan de Elektrische Audi die dit jaar op de markt zal verschijnen.
In België zijn met moeite de helft van de software updates uitgevoerd omdat men weet dat het vermogen zal afnemen.
flutterby zegt
@wimof: waar heb je het over?
wimof zegt
@flutterby: In de tekst wordt het gebruik van een vermogenchip gepromoot, terwijl er geen gelegenheid voorbijgaat om Volkswagen hierop te pakken.
Dus doet men hetzelfde, en dat wordt bevestigd door een kwaliteits controleur die me melde dat in België amper de helft is aangepast, omdat men weet dat het vermogen zal dalen en/of het verbruik zal stijgen
Zelf, als dealer, merkte ik op dat het milieuaspect 95 % van de kopers worst zal wezen.
Vandaar.
tjorque zegt
Skoda superb combi 3,6 V6 4×4 L&K als je ruimte wilt?
ikleesookoverautos zegt
@tjorque: dat is ook een goede suggestie.
monsieurleloure zegt
Een 9 jaar oude Passat voor 21,5 rooitje, het moet niet gekker worden…
Hupke zegt
Toen die r36 nieuw was was dat een leuk ding maar je bent er snel op uitgekeken, eigenlijk is het gewoon koppig vasthouden aan een badge. Je bent beter af met een awd Skoda superb die je bij een tuner wat laat kietelen. Maar hey blijft een haldex AWD systeem, echt sportief word dat nooit.
De Honda legend is wel een leuk ding en je hebt iets uniek.
ikleesookoverautos zegt
Ik zou voor de Legend gaan uit dit rijtje. Mooie auto, iets aparts en betrouwbaar.
baserace zegt
Ik mis de Alfa 159 Q4 ;-)
baserace zegt
https://www.autoscout24.nl/aanbod/alfa-romeo-159-sportwagon-3-2-jts-ti-q4-260-pk-q-tronic-distincti-benzine-wit-d4038423-2fb2-4be7-a5a1-36baa95ef424
arias12 zegt
Een van de BMW’s. Ik zou voor de 535i gaan. Wat een heerlijke auto.
linkador zegt
Specifiek voor de wintersport met extra ground clearance en dead cat space zou ik naar een Subaru Outback
2.5i kijken. Qua looks hebben ze zelfs een paar jaar goedgemaakt bij Subaru.
Voor echt moderne looks en iets anders dan de rest Infiniti Q50 3.5i V6 S Hybrid AWD
basr32 zegt
Ik zou die R36 kiezen