Wat is de beste luxe ruime reisauto als het wel comfortabel moet zijn en niet sportief mag zijn? Team Autoblog ging op zoek!
In veel gevallen zijn prijzige auto’s erg protserig. En Duits. En Faux-sportief. Het is een soort gegeven waar je niet onderuit lijkt te kunnen komen. Veel Audi’s, Mercedessen en BMW’s hebben hier last van. Porsches hebben hier altijd last van. Ze worden op een gegeven moment moeilijk fout. Daar had Autobloglezer Aart niet zo’n veel zin in. Hij is op dit moment op zoek naar een auto. Ook sinds corona werkt hij enorm veel thuis en dat bevalt eigenlijk heel erg goed. Aart heeft zijn leaseauto ingeleverd en is nu op zoek naar iets groters, ruimers en luxere. Een raszuivere reisauto.
Reisauto voor de lange afstanden
Daar gaat de auto het meeste voor gebruikt worden: lange afstanden. Aard zag het Autoblog artikel van de Volkswagen Phaeton en dacht: Dat wil ik ook! Maar wat kun je nog meer krijgen naast een Phaeton? Wel een klein verschil, het hoeft niet per se een sedan te zijn. Aart en zijn vrouw kunnen een hogere zit wel waarderen. Het hoeft niet per se een SUV te zijn, maar een lage auto met sportstoelen hoeft niet zo. Hetzelfde geldt voor grote wielen, uitlaten en spoilers.
Aart wil alleen luxe waar hij van kan genieten. De auto mag niet ouder dan 15 jaar zijn en moet niet meer dan 2 ton op de klok hebben staan. Het wordt anders een beetje te gek. Qua motor moet het een fijn apparaat zijn, verbruik maakt niet zo heel veel uit. Zo veel gaat Aart er toch niet mee rijden. Wel is een luxe uitrusting, comfort en en een automaat verplicht.
De wensen en eisen van Aart in een overzichtelijke tabel:
Huidige auto’s/vorige auto’s | Nu: Talisman Initiale. Daarvoor Renault Vel Satis, Espace, en Safrane |
Koop/lease: | Koop |
Zakelijk/Privé | 17.000 tot 20.000 euro |
Kilometrage: | 10.000 tot 15.000 kilometer |
Brandstofvoorkeur | Alleen benzine |
Reden aanschaf nieuwe auto | Relaxte ruime reisauto zonder badge |
Gezinssamenstelling | Kinderen zijn het huis uit, maar zullen wel vaak meereizen |
Voorkeursmodellen | Phaeton, Land Rover (geen Range Rover) |
No-Go: | Geen Porsche of sportieve dikke Duitser |
Mercedes-Benz R350 (W251)
€ 18.495
2010
160.000 km
Deze auto hebben we intussen dusdanig vaak aangeraden bij het AB-advies, dat we er zelf eentje moeten kopen. De Mercedes-Benz R-Klasse is typisch zo’n auto waar de eigenaren weg van zijn, maar de rest begrijpt er helemaal niets van. De R-Klasse is een vreemd fenomeen. De auto is volgens Mercedes een ‘Grand Sport Tourer’. Het houdt een beetje het midden tussen SUV, MPV en stationwagon. De auto staat op hetzelfde platform als de Mercedes ML en GL. De kosten qua onderhoud, wegenbelasting en brandstof zijn ook ongeveer even hoog.
Dat is dan ook precies de reden dat iedereen liever zo’n stoere SUV neemt in plaats van zo’n R-Klasse. Zonde, want de Mercedes R heeft een paar voordelen. Zo is het wellicht de ultieme ruime luxe reisauto. Er is heel veel ruimte en bijna alle exemplaren zijn luxe aangekleed. Voor lage kilometerstanden moet je even over de grens kijken, de meeste Nederlandse exemplaren hebben er een flink leven opzitten. Tip: ga voor een facelift met V6 en achterwielaandrijving. V8 en vierwielaandrijving maken ‘m nog zwaarder zonder dat ‘ie er beter van gaat rijden.
Jeep Commander Hemi (XK)
€ 17.950
2008
125.000 km
Je zou het niet direct zeggen, maar de Commander staat op hetzelfde platform als de Mercedes die hierboven staat. Inderdaad, erg lastig te bevatten want de auto is in alles compleet anders. Het is een Guilty Pleasure van ondergetekende (net als de R trouwens). Het is niet de meest geraffineerde SUV, maar het is wel een eerlijke auto. Een pretentieloze noeste arbeider. Wat dat betreft past die Hemi V8 er het beste bij.
De 4.7 V8 is niet vooruit te branden en zuipt ook een hoop, dus zorg dan dat je lol hebt met zo’n verbruik. Ondanks de enorme wegenbelasting, betaalt een diesels zich vrij snel uit. Dat komt met name omdat de achtcilinder Hemi’s stiekem best prijzig zijn. De Commander heeft een vrij basic interieur. Alle luxe zit er wel op, maar weldadig voelt het niet. En hier komt het gekke, als je een paar kilometer ermee rijdt dan interesseert je dat helemaal niets meer.
Land Rover Discovery 4.4 HSE (L319)
€ 16.950
2007
160.000 km
Het zoeken naar een geschikte luxe ruime reisauto is nog best lastig bij Land Rover, zeker als het een benzine moet zijn. Aangezien een Range Rover te pretentieus is, gaan we voor de Discovery. Die doet alles wat een Range Rover kan, maar mag daarbij vies worden. De Discovery is moeilijk zwaar en de 4.4 V8 heeft er opvallend veel moeite mee. Je moet ‘m echt op zijn staart trappen om de gang er een beetje in te houden. Het verbruik is dan dusdanig dat Andre Hazes Senior er jaloers op zou zijn geweest.
Het zijn niet de meest storingsvrije auto auto’s (kom op zeg!), maar dit geldt wel een beetje voor alle auto’s in dit segment. Een oude auto met enorm veel techniek aan boord heeft nu eenmaal meer gebreken dan een eenvoudige Japanse hatchback uit 1997. De ruimte aan boord is de grootste pré. Je kunt er werkelijk alles in kwijt. Je kan er ook redelijk gemakkelijk met zijn zevenen in zitten. Qua afwerking en materiaalgebruik zit het tussen de Jeep en de Mercedes in. Logisch, de Discovery kon niet te verfijnd zijn in verband met de Range Rover.
BMW 535i Gran Turismo High Executive (F07)
€ 15.995
2010
170.000 km
Ook de BMW 5 Serie GT is een auto die niet door iedereen wordt begrepen. Ja, het is een ruime en luxe reisauto. Met name achterin zit je echt prins heerlijk. Je hebt echt het gevoel in een klasse hogere auto te zitten qua materiaalgebruik, luxe en afwerking. Dat klopt ook wel, want de auto deelt meer techniek met de 7 Serie, dan met de 5 Serie. De motor is een pareltje. De zes-in-lijn is uiterst soepel en trillingsvrij. Dankzij de turbo is er onderin voldoende koppel en valt er bovenin voldoende te beleven.
In dit gezelschap is het ook nog eens een vrij lichte en wendbare auto. Maar er is wel een reden waarom je de 5 GT niet met bosjes tegenkomt op de parking van de Nordschleife. In het budget zijn er enkele exemplaren te vinden. De benzineversies zie geniet heel erg veel. Soms kun je voor hetzelfde geld een 5 GT tegenkomen met de biturbo V8. Heel erg gaaf, maar niet echt nodig en zeker de 407-pk versie kent nogal wat issues.
Lexus LS460 Executive (USF40)
€ 18.995
2009
160.000 km
Als het gaat om snelheid in een rechte lijn, is deze Lexus een van de snellere auto’s in deze lijst. Dankzij de lagere bouw en zwaartepunt zou je kunnen aannemen dat dit de rijdersauto is van dit groepje reisauto’s. Welnee, natuurlijk niet. Sterker nog, de Lexus betrekt je in niets bij het autorijden. Dat is juist de charme van de auto die je moet begrijpen. In de Lexus is de rit juist het ontspannende gedeeld van de reis. Trillingen en geluiden van buitenaf komen bij niet door.
De auto is zeer goed geïsoleerd. Qua ambiance aan boord is het een soort luxe wachtkamer. Er is aandacht aan besteed, maar het ontbreekt een beetje aan sjeu en charme. Dat heeft de auto gewoonweg net. Wel is er een enorme potente V8 aanwezig die er bijna 400 pk uitstampt. Je kunt serieuze stappen zetten met deze Lexus.
Cadillac SRX 3.0 V6 Luxury
€ 19.750
2012
90.000 km
Natuurlijk is de Cadillac Escalade ook een enorme luxe reisauto. Maar ook bijzonder pretentieus. Het is een Silverado met mooi leer, waarbij je zowel ‘mooi’ als ‘leer’ tussen haakjes kunt zetten. De SRX is een veel betere auto in alle opzichten. De eerste generatie was al bijzonder puik te noemen en is een reeële optie als je een dergelijke auto voor de helft van het geld wenst.
De tweede generatie is een stuk handzamer en prettiger in de omgang. Een terreinwagen is het allerminst, maar het is zeker geen SUV die is afgestemd op Nurburgring. Qua motor en uitvoering was de 3.6 Sport Luxury het topmodel, de 3.0 is iets trager maar een groot verschil is het niet. Betreft uitrusting valt het op zich ook mee. Qua verbruik is deze Amerikaan gek genoeg vrij gunstig: het is een relatief lichte auto (minder dan 1.800 kg) en de motor is vrij bescheiden.
Yolo: Daimler Super Eight S/C (X350)
€ 19.945
2007
280.566 km
Eigenlijk zijn alle auto’s in dit overzicht rijp voor de categorie Yolo. Als er een onderdeel kapot gaat (niet ondenkbaar), dan bestaat de kans dat je voor duizenden euro’s aan reparatiekosten hebt. Niet omdat het slechte auto’s zijn, maar dat kost het nu eenmaal. Dus hoe kunnen we dit overtreffen? Het nadeel van alle auto’s die in aanmerking komen is dat ze sportief of protserig zijn.
Of in veel Duitse gevallen: beide. Heel erg leuk en gaaf, maar niet wat we zochten. De Daimler Super Eight komt wel perfect in aanmerking. Het is een Jaguar XJR, maar dan luxer en minder opvallend. Helemaal goed. Het lastige is om er eentje te vinden. We vonden er een met een monsterlijke kilometerstand en voor een gepeperde prijs.
mout zegt
Als ik zijn autohistorie zie, en van mezelf weet hoeveel ik van mijn XMs genoten heb, dan denk ik toch eerder aan de C6. https://link.marktplaats.nl/m1659682012
Dát is een luxe reiswagen. Uit het lijstje hierboven zou ik alleen serieus naar de Daimler en de Lexus kijken.
mondial zegt
@mout: C6 dacht ik ook aan.
basman147 zegt
Eens, de omschrijving schreeuwt gewoon C6. Hier nog eentje die voldoet aan de criteria;https://www.autowereld.nl/citroen/c6/3-0-v6-exclusive-33443582/details.html
En in tegenstelling tot de rest gaat zo’n Citroen denk ik niet veel meer afschrijven.
Robert zegt
@basman147: eerlijk is eerlijk, zo’n C6 mag zeker niet in het bovenstaande rijtje ontbreken. Maar een Citroën van dik 18 mille die niet meer gaat afschrijven? Ik denk het (helaas voor jou) van wel.Zo’n C6 houdt alleen z’n waarde als je deze nu koopt, dertig jaar conserveert en stalt, en daarna weer naar buiten rolt – mits tegen die tijd het verbod op ICE auto’s op de openbare weg nog niet van kracht is.
Datzelfde geldt eigenlijk ook voor mijn persoonlijke favoriet uit het bovenstaande rijtje, die Mercedes R-Klasse. Zeker het post-facelift model is eigenlijk een heel geslaagde auto, die je qua binnenafmetingen en uitrustingsniveau misschien wel boven of tenminste naast de S-Klasse kunt positioneren. Maar geen hond kocht dat ding, want te veel concurrentie, zowel in eigen huis en daarbuiten.
deSjonnies zegt
C6’en zijn door hun relatieve schaarste juist rap duurder aan het worden.
Johanneke zegt
De benzine c6 zal altijd enigszins begeerlijk blijven denk ik. Want er is geen alternatief. Zelf zou ik de R klasse of lexus nemen. Heerlijke reismachines ook.
basman147 zegt
Ho ho, ik zei dat hij niet véél gaat afschrijven, niet dat hij niet meer gaat afschrijven 😉.
Dat komt doordat de C6 in tegenstelling tot de rest al het dieptepunt qua restwaarde heeft bereikt, en de laatste tijd juist meer waard lijkt te worden.
Afgezien van de Daimler en misschien de R-klasse gast de rest van deze lijst gewoon doorzakken tot de oud-ijzerprijs.
tjorque zegt
Vreemd hoeveel aandacht jullie aan afschrijvingen besteden. (Dat lijkt me iets heel Nederlands)
Da’s iets waar ik (en veel Belgen denk ik ) me amper mee bezig hou als ik op zoek ga naar een auto.
mcshine zegt
Wellicht zijn de salon-acties niet zo goed in Nederland.
mout zegt
Kijk voor de lol eens naar de nieuwprijzen hier.
De afschrijving is al gauw duurder dan alle andere bij elkaar.
vaakbenjetebang zegt
@basman147: Dan is het een geluk bij een ongeluk dat zo’n R-klasse 2 ton weegt. Heb wel eens voor zo’n ding gekeken als opvolger voor de S124 treakauto, maar daar schrok ik toch wel van terug.
pignon zegt
@basman147: het lijkt wel voor mij geschreven toen ik een klein jaar terug een auto zocht. Ik kocht de C6. Een fantastische auto. Maar toch best klein van binnen, laag instappen en ik miste een handige toegang tot de kofferruimte. Snel weer verkocht en nu Volvo XC70. Dat zou dus ook mijn advies aan Aart zijn.
basman147 zegt
Ik heb helaas slechts één keer achterin meegereden, en ik vond hem ruim zat(1,88). Maar vooral het veercomfort was fantastisch! Maar goed, sommige dingen kom je pas achter als je een auto wat langer hebt.
eklasse zegt
@basman147: Zodra je met die C6 kilometers gaat maken gaat hij, gewoon net als de rest, afschrijven. (Zie alle andere C6’en die te koop staan mét kilometers).
Ik adviseer een w212. Misschien saai in vergelijking met lijstje maar wel goed.
basman147 zegt
Ik denk dat hij niet zoveel afschrijft als de rest, zie mijn andere antwoord.
Prijzen van de 212 E-klasse vallen overigens heel erg mee, daarvan voldoen ook nog genoeg 6 cilinders aan de wensen. Had ik niet verwacht.
janstehouwer1954 zegt
@mout: idd een top limousine deze C6. 🤮
mcshine zegt
Inderdaad..🤮
janstehouwer1954 zegt
@mout: sorry dit moet de emoji zijn👌(😌)
bakboord1 zegt
Leuk, die Cadillac heb ik totaal over het hoofd gezien in mijn eigen zoektocht met min of meer vergelijkbare eisen en dan eens de Yolo’s bekijk. Voor mij zijn alle hierboven genoemde auto’s Yolo’s als je dit vergelijkt met de Tiguan s, cx5 en Tucson’s die we meestal kopen.
Mijn zoektermen zijn min of meer gelijk behalve dat ik de tco wel meeneem in mij plaatjes. Maar met bovenstaande auto historie zou ik doorsparen voor een espace 225tce.
vopo zegt
Ik zou voor een Volvo V70 of S80 gaan. Zijn qua wegenbelasting en onderhoud niet te duur en rijden heerlijk comfortabel.
Pino143 zegt
@vopo: Hier nog een S80 rijder. Heb zelf de 2.5T en daarna laten chippen door Rica. Rijdt top!
reactief zegt
Vervang de Yolo Daimler voor een Jaguar XJ van dezelfde generatie en klaar.
tenaci zegt
Verstand zegt Lexus, hart zegt de Daimler…..
por100 zegt
De LS. Betrouwbaarheid acht ik bij zulke dure auto’s belangrijk met zo’n laag budget. En die LS wedijvert met de 7 serie, A8 en S-klasse. Auto’s die dit budget niet gehaald hebben!
utregter26 zegt
@por100: denk dat de wensen snel in de richting van de f01 740i wijzen. Dat lijkt mij de beste keuze hier.
por100 zegt
Ja daar zeg je wat. Hoewel ikzelf in deze klasse toch liever een extra lening neem en dan een stuk jonger ga shoppen, liefst met (verlengde) garantie (dan rijdt je jonger met minder risico op grote onderhoudsposten).
Ik blijf een 7 serie of iets dergelijks voor dit budget onrealistisch vinden. Wat als je aan nieuwe bandjes/velgen een een paar kapotte onderdelen meteen al een beurt van 6 á 8K achteruit bent, omdat het nu eenmaal een hele grote auto met dure onderdelen is van 10 jaar oud. Dus of een onverwoestbaar model (LS) of doorsparen (lenen).
Een aankoopkeuring is sowieso wel het belangrijkste advies deze keer.
pa045 zegt
@por100: zeker lenen. De auto is al 3 jaar uit garantie, maar je betaald er nog steeds voor.
por100 zegt
Verlengde garantie …
Heinzzz zegt
Veel yolo, behalve de Lexus imho. Vanwege het rijtje Renaults van de aanvrager is de nieuwe Espace ook nog wel een optie.
Rob zegt
De mooiste Lexus RX die je kan vinden. Heerlijk comfortabele auto en meer crossover dan terreinwagen / SUV. Dus ook niet zo pompeus als genoemde JEEP of Land Rover.
Rob zegt
@Rob
Een Jaguar XF is ook een mooie optie. Van de eerste generatie zijn nette exemplaren mét krachtpatser V8 te vinden met dit budget.
Misschien wel wat decadent voor iemand die een “Relaxte ruime reisauto zonder badge” wil, maar dit is toch wel een traktatie vind ik:
https://www.autoscout24.nl/aanbod/jaguar-xf-4-2-v8-premium-luxury-95dkm-1e-eig-schuifdak-nav-benzine-zwart-f56ecfe4-845a-45a5-bf08-c1870ff7cb53?utm_source=web-share&utm_medium=copy&utm_campaign=share
Niels zegt
Kia Optima
https://link.marktplaats.nl/m1655874150
Honda Accord
https://link.marktplaats.nl/m1652712083
reactief zegt
Van een Talisman overstappen op deze modellen omdat je naar een ultieme reisauto wilt!?
Niet bepaald een logische keus ;)
monsieurleloure zegt
Die Lexus blijft een gaaf ding. Precies hoe een auto hoort te zijn, sedan met achterwielaandrijving meer heb je niet nodig. Design is ook tijdloos zeker voor een japanse auto.
wildbeest zegt
Veel geld voor 10 jaar oude autos met meer dan 170dkm op de klok. Direct 2k onderhoud bij je eerste beurt. Voor dat geld rij je ook een 6 jaar oude c klasse met 100 dkm
Rob zegt
@wildbeest
Is op zich wel zo. Voor 20k kun je ook een paar jaar oude luxe Opel Insignia Grandsport met ruim onder de 100 duizend kilometers op de klok krijgen.
Maar krijg wel de indruk dat de adviesvrager juist weg wil uit dat segment en het een stukje hoger op wil zoeken.
alcantara zegt
Sport, daar ga je al de mist in! Het moet juist NIET sportief zijn.
racerx zegt
De Grandsport is geloof ik de benaming voor de hatchback versie, jeweetwel, waar de achterruit van mee omhoog komt.
elemento zegt
Lexus 460 of bmw
Nickvtec zegt
Honda Legend. Net als de Lexus onverwoestbaar, luxe, exclusief en voldoende vermogen.
205GTI16 zegt
Gewoon voor de Lexus LS460 gaan, maar dan wel voor de President uitvoering…
Als de kinderen meegaan hebben ze meer plek achterin dan alle andere opties..
Genoeg vermogen en als verbruik meespeelt durf ik hem ook wel aan 1 op 12 is totaal geen uitdaging met snelwegkilometers.
Wil je toch een beetje bij de tijd zijn het VLine2 systeem monteren met apple car play erop verder bluetooth youtube en wazeven nog veel meer opties.
Ik rijd er nu 2 jaar eentje naar volle tevredenheid, sommige zaken die nu nieuw op een auto komen zaten daar standaard al op. Ik rijd hetzelfde aantal kilometers en onthaasten voelde nog nooit zo goed.
Ow en je portemonnee blijft in ene keer zo vol dat je er een hobby bij moet gaan zoeken :)
alcantara zegt
Nieuwe zaken zaten daar al op? Wat dan, autopilot bv?
pana zegt
@alcantara en interval ruitenwissers, rechterspiegel, rembekrachtiging, voorruit gelaagd glas, radio/cassette, bumpers in kleur, getint glas, halogeen verlichting, aansteker, portiervak, klokje, spiegel in zonneklep. neerklapbare achterbank, gordels, hoofdsteunen en mistlamp achter😎
frank2b zegt
@pana Als Lexusrijder en -liefhebber kan ik dit antwoord zeer waarderen :)
Af en toe niet te serieus willen zijn is erg belangrijk in deze tijd.
pana zegt
@frank2b: klopt helemaal, dank voor leuke reactie😉
205GTI16 zegt
Dat natuurlijk nog niet, vind je volgens mij bij geen 1 auto voor het te kiezen geldbedrag.
Wel kun je de adaptive cruise control en lane keep assist aanzetten, rijd die ook een minuut zelf. Doordat het hier niet voor gemaakt is volgt een waarschuwing en moet je 5 seconden je hand aan het stuur hebben. Een sinasappep tussen het stuurwiel voldoet ook, maar ik rijd liever zelf.
Verder;
PCS
PRCS
DMS
WIL
Mark Levinson sound systeem
En nog zoveel zaken meer heeft een LS460 al standaard die op sommige middenklassers van nu alleen optioneel of niet leverbaar zijn.
Nadeel van zo enorm veel zaken geen instructieboekje maar een instructiebijbel, uit mijn hoofd gecombineerd 1000 pagina’s alleen Nederlands.
Ik ben in de gelukkige omstandigheid dat ik vanwege mijn werk relatief vaak met huurautos onderweg ben door Europa en heb dus voldoende vergelijkingsmateriaal.
Edge zegt
Kun je die afkortingen even uitschrijven? Ik denk dat PCS Pre-Crash Safety of zo is maar de rest kan ik zo even niet plaatsen.
audiA41.8TFSI2013 zegt
Tja, voor mij zou de keuze niet moeilijk zijn dan. Een Lexus GS of LS, vol in de opties. Blijft ook betrouwbaar wanneer er veel kilometers op de teller staan. Je hebt weinig zin in veel reparatiekosten en om de haverklap weer een afspraak maken met de dealer / specialist ivm de reparaties (Duitse, Engels, Frans, Italiaans).
b088y zegt
Uit dit rijtje de Lexus. Een Audi D3 pre facelift (dus zonder single gril) vind ik ook erg mooi opgedroogd (van binnen en buiten). Past prima in budget maar qua leeftijd past het niet echt.
E34M5Touring zegt
https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/lancia/m1659109149-lancia-thema-3-6-v6-platinum-automaat-leer-xenon-camera.html?previousPage=lr
https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/jaguar/m1654665179-jaguar-xf-4-2-v8-premium-luxury-95dkm-1e-eig-schuifdak-nav.html?previousPage=lr
https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/jaguar/m1654633471-jaguar-xj-4-2-v8-executive-93-000-km-uniek-bj-2003.html?previousPage=lr
https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/cadillac/m1660014812-cadillac-sts-3-6-v6-elegance-aut-ecc-leer-navi-pdc-lm.html?previousPage=lr (voor die Full Lee Towers experience)
https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/bentley/m1651740075-bentley-mulsanne-turbo-05-1984-79-963-km-inruil-welkom.html?previousPage=lr (5k aan onderhoud en de rest voor incedentals).
giertjuh zegt
Citroen C6 of DS5
vaakbenjetebang zegt
Als je met dat onnoemelijk nare touchpad voor de bediening van infotainment en dergelijke kunt leven, is Lexus een heerlijkheid die waarschijnlijk ook nog eens voor een acceptable bedrag blijft rijden. Zelf heb ik eens een weekje met zo’n ding rondgereden en het was echt en oase van comfrot en rust. Maar dat touchpad… echt niet te doen.
205GTI16 zegt
Die zit nog niet op de generatie LS’en waarover gepraat wordt in het aankoopadvirs gelukkig.
vaakbenjetebang zegt
@205GTI16: Oh, dat scheelt! De LS waar ik in heb gereden was van 2016. Ik dacht toen juist dat dat touchpad een erfenis was uit een eerdere generatie. Niet dus… Waar bedien je een en ander dan mee in de generatie er voor?
205GTI16 zegt
Knoppen en het touchscreen scherm
moveyourmind zegt
Als ik naar het lijstje auto’s kijk heeft hij ons advies helemaal niet nodig. Deze man is een fijnproever met een zeer goede smaak.
net10 zegt
Gezien de voorgeschiedenis lijkt mij het laatste model Espace dan de beste keus. Maar met een Talisman Initale Paris zou ik juist helemaal niets anders kiezen. Deze auto voldoet al volkomen aan de eisen.
Misschien is het laatste model Peugeot 3008 nog een aardige optie.
vacano zegt
er staat een mooie Lexus LS600h Luxury 2010 met 165k op de teller voor 18.500€
De Top van luxe, betrouwbaarheid en kwaliteit
stewie zegt
RS6 met 340k op de klok
viezefreddyw zegt
Hij is al genoemd, maar de C6 verdient het om honderd genoemd te worden. Lekkerder dan dat ga je echt niet rijden.
vacano zegt
en die kost de helft van het budget
bakkerst zegt
Zal ik dan een autoblog favoriet aanraden? Ga op zoek naar een goede Alfa Romeo 159, met de 2.2 of de 1750. Heerlijke reisauto, je kunt er uren lang hoog tempo mee rijden zonder dat het vermoeiend wordt. Heel ruim zijn ze niet, wel comfortabel en zeker in dit budget, erg goedkoop.
Als ruimte een dingetje is en een badge niet zo heel erg, zou je ook een Mazda CX-9 kunnen overwegen, die staat bij mij op de radar voor als de kinderen niet meer in de Alfa passen…
racerx zegt
2.2 mooi laten staan, de TBi is inderdaad een aanrader.
rfocus zegt
Lancia Thema!
Gevonden via Gaspedaal.nl
https://api.gaspedaal.nl/redirect/vehicle/139487417/iOS?s=6-6-2-2-1-1
frank2b zegt
Voordeel van Lexus: het is gewoon een Toyota met kapsones. Je kunt dus bij elke Toyota-dealer voor jouw onderhoud terecht.
Variomatic zegt
@frank2b: en voor torenhoge onderdelenprijzen..
henkp1 zegt
Renault Espace V.
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
Die 5GT is veel te lelijk. Wil je mooie lijnen én heel praktisch? Zoek dan naar een mooie BMW 420i gran coupé (F36). Mooier dan de 3-serie sedan en door de hatchback-achtige 5e deur van deze fastback bijzonder ruim en praktisch.
xj220 zegt
Dit is een mooi autoblogadvies. Zou absoluut voor de Lexus gaan. Citroen C6 mooie aanvulling op de lijst. Honda Legend ook optie?
dunhozzie zegt
XJ LWB:
Jaguar XJ 4.2 V8 Lang Exclusive Vanden Plas Navi Leder
First Registration: 05/2008 Mileage: 113.420 km Fuel: Petrol Power: 219 kW (298 Hp)
Price: €16,410
https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=315869767&utm_source=sharedAd&utm_medium=android
Of net erboven bij import
Jaguar Daimler Super Eight
First Registration: 11/2009 Mileage: 135.000 km Fuel: Petrol Power: 291 kW (396 Hp)
Price: €18,000
https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=315533506&utm_source=sharedAd&utm_medium=android
Lemon zegt
Lezen is ws kunst, er staat geen (sportieve) Duitser als eis maar zelfs de auteur negeert dit. Ws komt er gewoon weer een Renault voor in de plaatst terug (niks mis mee)
willeme zegt
@Ugr: geen sportieve auto, een Duitser mag gewoon ;-).
cossiekiller zegt
De Lexus LS460. Beter wordt het niet.
Wel best een lichte kleur kiezen, van een donkere kleur wordt hij niet beter.
saxoke zegt
Uit heel dit rijtje zou ik voor de Lexus kiezen denk ik. (Dat ik dat nog ooit zou zeggen, een Lexus verkiezen boven een BMW, Mercedes en Jag). Moesten het de gewone BMW 5 en de Mercedes E of S zijn, dan werd de keuze moeilijker. Maar voor nu, de Lexus.
kniesoor zegt
Ook ik moest spontaan aan een 🍋 C6 denken toen ik de wensen- en eisenlijst las. Zo’n auto’s heeft een onovertroffen rijcomfort, zo leert de ervaring (een goede kennis heeft een tijdje een 2e serie 3.0 V6 Diesel gehad). En alles aan het interieur ademt weelde. Ik ben meer van de plankharde rammelkasten, maar als je diametraal het tegenovergestelde zoekt, kan er waarschijnlijk niets aan een C6 tippen.
shicomm zegt
Wederom een erg rare motivatie.. valt me nog mee dat er geen eis is voor de leeftijd..
Bijna alles wat voldoet is te scoren binnen budget maar heeft ook diepe zakken nodig om het op de straat te houden , ook bij relatief kleine hoeveelheden kilometers.
De mercedes en bmw smoelen best leuk maar onderhoud kan vies tegenvallen , zeker als je kijkt naar het totale plaatje.
Dat de disco nog een optie is snap ik echt niet ; alleen maar vanwege z’n omvang in vergelijk met de range rover ?
Ik beschouw de disco ook niet echt als reisauto eigenlijk.
Dat lijkt me ook gelden voor de jeep maar die valt waarschijnlijk al af vanwege het feit dat ie een stuk forser is.
De SRX is zeldzaam en misschien juist daarom het overwegen waard maar het moet wel je ding zijn.
De LS is denk ik toch de beste keuze in het rijtje.
Betrouwbaar en luxe is een combinatie die je maar zelden ziet maar stiekem wel wil hebben.
Onderhoud is in vergelijk met een aantal opties in het lijstje nog best te doen , zeker als je de fantastische service meeteld.
Wetende dat je de ergste afschrijving al lang en breed hebt gehad en er ( zeker als je ‘m netjes blijft bijhouden ) nog aardig wat voor terug krijgt als ie met pensioen gaat en je hebt een winnaar imho.