Want een auto mag ook wel voor wat vertier zorgen!
Een auto voor erbij. Wie wil dat nou niet? Precies. Nadeeltje: in Nederland zijn auto’s niet alleen peperduur, ook de bijkomende kosten mogen er zijn. Dus om zo maar even een set leuke auto’s op de inrit te zetten kan een prijzige hobby zijn.
Dat ondervond Laurens ook. Laurens stuurde ons een berichtje met een opmerkelijke vraag. Dankzij zijn werk en gezinssamenstelling heeft hij een verstandige keuze moeten maken. Op dit moment heeft hij naar eigen zeggen een 14 procent bijtellingschraper, een heuse Peugeot 308 SW. An sich een uitstekende auto waar je je ons aanzien absoluut niet voor hoeft te schamen.
Voordat Laurens trotse vader werd van een kleine, had hij altijd een trackday speeltje voor erbij, echter dit gaat nu natuurlijk nooit passen in het huishoudboekje. Maar een leuke cabrio voor de fun-kilometers moet hij wel bij moeder de vrouw er doorheen krijgen. Kortom, een leuke cabrio met minimaal 3 zitplaatsen en die niet al te veel kost.
Om een goed beeld te krijgen, bijgaand de tabel met de eisen en wensen van Laurens:
Huidige /vorige auto's: | Peugeot 308 SW |
Koop / lease: | Koop |
Zakelijk / privé: | Privé |
Budget: | € 1.500 |
Jaarkilometrage: | 40.000 km (waarvan de 308 de meeste km's maakt) |
Brandstofvoorkeur: | Benzine |
Reden aanschaf andere auto: | fun, bloed stroomt toch waar het niet gaan kan |
Gezinssamenstelling: | 2 volwassenen, 1 kind (10 maanden) |
Voorkeursmerken /modellen: | Peugeot 306 Cabriolet |
No-go modellen / merken: | Geen Audi Cabriolet |
Kortom, een krap budget en enkele duidelijke eisen. We kunnen aan de slag! Er zijn wel een paar dingen waar je rekening mee moet houden. Voor 1,5k zit je aan de onderkant van de markt. Reken jezelf echter niet te rijk. Deze auto’s zijn goedkoop vanwege een reden. Dit kan zijn: achterstallig onderhoud, veel kilometers, zeer incourant of een combinatie daarvan.
Peugeot 306 Cabriolet
Soms zijn je eerste ingevingen al de beste en hoef je eigenlijk niet verder te kijken. De Peugeot 306 heeft eigenlijk alles mee. Een mooie dakconstructie en een werkelijk schitterende koets. In tegenstelling tot de andere opties rijdt de 306 aanmerkelijk beter. Het onderstel is echt een klasse apart. Het onderhoud is goed te doen, want het is gewoon een 306 en voor 1.500 heb je nog een redelijke keuze ook. En zolang de 308 Cabrio nog op zich laat wachten, de mooiste cabrio van Peugeot tot nu toe.
Rover 200 Cabriolet
Ook van de Rover 200 was ooit een cabrio versie, die best wel redelijk verkocht. Tegenwoordig zijn ze erg lastig te vinden. Dat geld ook voor onderdelen. Het is niet onmogelijk, maar je bent wel aangewezen op het kleine aantal specialisten dat zich nog bezig houdt met Rovers. Voordeeltje: de cabrio uitvoeringen waren bijna allemaal best goed aangekleed, veelal stijlvol British Racing Green met beige leder. Nice.
Fiat Punto Cabriolet
In de tijd dat er van huis, tuin en keuken auto’s nog een cabrioversie werd gemaakt. De Punto Cabrio is niet de meest sexy aanbieding, maar de auto heeft wel een paar voordelen. Ten eerste is de techniek simpel en goedkoop te onderhouden. Het zijn ook praktische cabrio’s: de achterbank is best bruikbaar en er zit nog iets in van een kofferruimte (alhoewel je daar niet te veel van voor moet stellen). Maar het grootste voordeel is het aanbod: voor 1.500 heb je gewoon de keuze tussen behoorlijke exemplaren.
Toyota Paseo Cabrio
Cabrioversies van Toyota’s zijn schaars. Heel schaars. Van de Celica zie je zo nog wel eens voorbij komen, maar de Paseo is als dichte versie vaak vergeten, laat staan de open variant. Je zult ze dus met een vergrootglas moeten zoeken. De traditionele voordelen gelden weer: het is een Toyota, dus de techniek is prima. De Paseo ziet er nog steeds aardig sportief uit en je hebt een achterbankje. Heel bruikbaar.
Renault Megane Cabriolet
Destijds een van de leukste betaalbare cabrio’s voordat het hele CC klapdaken ding een rage werd. Het uiterlijk is echt een voordeel van de Megane, net als de 306 smoelt de cabrioversie van de eerste generatie Megane bijzonder goed. De Megane rijdt niet zo strak als de 306, maar de Megane heeft een ijzersterke troef in handen, namelijk het aanbod. De keuze is enorm: alle motorversies en bouwjaren komen langs. Staar je niet blind op vermogen, maar zoek zoals altijd het mooiste exemplaar. Dat kan ook een basale 1.6 zijn.
Opel Astra Cabriolet
Eigenlijk een beetje hetzelfde als met de Punto. Niet de meest spannende auto, maar ook eenvoudige en betaalbare techniek. De Astra heeft als voordeel dat ie een stukje ruimer is dan de Punto, met name achterin en de kofferbak is dat mooi meegenomen. niet zozeer dat baby’s groot zijn, maar iedereen weet dat de bijbehoren van een baby omvangrijk zijn. Net als bij de Punto heb je een behoorlijke keuze. Ga voor een zo origineel mogelijk exemplaar. Qua rijden nogal saai en wobbelig. Je kan niet alles hebben.
Volkswagen Golf Cabriolet
Misschien wel de saaiste uit het lijstje. Dat heeft een voordeel, want je vind ze op iedere straathoek. De 1.8 blokken zijn lui, maar ook behoorlijk onverwoestbaar. Het grootste voordeel is het aanbod. Voor €1.500 kun je een heel aardig exemplaar uitzoeken. Om te rijden niet echt bijzonder. De kofferbak is niet erg ruim, en de toegang er toe helemaal krap.
Yolo: Chrysler Stratus Convertible
De Yolo is terug! In eerste instantie dachten we aan de Saab 900/9-3 Cabrio. Maar toch maar niet. Voor 1.500 heb je namelijk de meest afgetrapte exemplaren: hoge kilometerstanden, veel onderhoud en erbarmelijke staat. Daarbij zijn de onderdelen erg duur en hoewel comfortabel, is de koets veel te beweeglijk. De Chrysler Stratus kent hetzelfde probleem als het gaat om dynamische kwaliteiten. Maar voor 1.500 vind je best nette exemplaren. Allemaal lekker luxe uitgevoerd. De reden van de lage prijs moge duidelijk zijn: ze zijn absoluut niet gewild, dus doorverkopen gaat lastig worden. De Stratus is wel lekker ruim en enorm comfortabel. Waarom niet?
Wil jij ook advies over je volgende auto? Mail dan naar tips-apenstaart-autoblog-punt-nl met het onderwerp Autoblog-Advies. Voorzie ons dan van de gegevens in de tabel en beschrijf duidelijk eventuele andere zaken die relevant zijn! Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!
sjeppie156 zegt
Een hele hele schrale e36 cabrio?
Dutchdriftking zegt
@sjeppie156: 316i met 4 ton, word je niet gelukkig van…..
sjeppie156 zegt
@dutchdriftking: een Fiat punto cabrio ook niet :D
humpyourdog zegt
@dutchdriftking: gelukkig is die dan ook nooit gemaakt.
E36 cabrio had er inderdaad ook tussen mogen staan.
danielj zegt
@sjeppie156: Voor dat geld zou ik zéker geen e36 cabrio kopen, dan koop je alleen maar problemen/werk.
Ik ga er (zonder de tekst te lezen) even vanuit dat mr/mevr. er na aanschaf niet teveel geld in willen pompen.
E34M5Touring zegt
Bij de Megane wegblijven van de 2.0 IDE. Die zijn niet superbetrouwbaar.
Ik zou zelf voor de 306 gaan. Elke zomer kijk ik weer naar zo’n ding. Voor 2k heb je echt een hele fraaie met leer etc. En ik vind dat echt een mooie cabrio, vooral in het blauw of bordeaux rood.
Je zou eventueel nog naar een Escort Cabrio kunnen kijken, die zijn ook best ruim vanbinnen en hebben vaak airco ed. Wel ff goed kijken naar roest want dat doen ze wel. Tankklep, spatbordranden en achterklep zijn vaak de eerste die gaan.
De YOLO Chrysler is best het overwegen waard. Die eerste serie is geen verkeerde auto en je hebt veruit het meeste ruimte van het lijstje. En je rijdt wat aparts, ook wel tof. En dat doorverkopen, je bent echt niet de enige die in de zomer denkt, zo’n goedkoop cabrio’tje is leuk! Die schuif je wel voor een rooitje straks!
noreplacementfordisplacement zegt
Chrysler!
jobberns zegt
Ik zou om eerlijk te zijn misschien doorsparen. Een ‘fun’ auto moet wel leuk zijn, en een Punto cabrio o.i.d. is niet echt heel ‘fun’ vind ik… Dus wat is het punt van een fun auto kopen die niet fun is?! Lekker even doorsparen en opnieuw een trackday speeltje aanschaffen ?
En anders: Golf cabrio. Als ik dan toch móét kiezen, haha!
henkhupelschoten zegt
Kadett cabrio? Ook wel een gave bak.
martinus zegt
@henkhupelschoten: Roest?
Forza zegt
@henkhupelschoten: bestaan die dan nog?
bluebird zegt
Alfa Spider (916)?
trustmeiamanengineer zegt
@bluebird: leukste optie, maar dan moet de baby in de kofferbak… ;)
bluebird zegt
@trustmeiamanengineer: en zelfs dat wordt krap ;-). Heb zelf een gtv gehad en inderdaad een kind met kinderstoel kun je echt niet kwijt achterin… Eigenlijk kun je vrijwel niets kwijt achterin of in de kofferbak :-(
woot zegt
@bluebird: Dan heb je wel een heel groot kind. Heb er zelf 2 gehad en een keer na het stappen zaten we er gewoon met z’n 5en in. Begrijp me niet verkeerd; het kon eigenlijk niet, maar goed :p
bluebird zegt
@woot: hhh, klopt. Probleem is niet zo zeer hoe groot het kind is, die stoeltjes zijn gewoon erg lomp groot. En zijn kind is 10 maanden, dus het stoeltje is nog wel een poosje nodig ;-)
Design_Driven zegt
@trustmeiamanengineer: wel lekker rustig. Geloof me met een baby heb je daar soms behoefte aan :)
hansworst zegt
@sketcher: gooi je kind gewoon lekker in de kofferbak en af en toe lekker gassen en remmen en dan wordt ie vanzelf wel rustig.
jimmie424 zegt
@bluebird: dan moet je er toch echt nog wat aan verspijkeren wil je een fatsoenlijke hebben! Ga je niet redden voor 1500
Dutchdriftking zegt
Tja, de golf is dan toch de beste keuze. Zoek wel de 2.0 8v, niet kapot te krijgen, met 1 : 14 redelijk zuinig, en met z’n 116pk mag het geen strepentrekker zijn, koppel bij lage toeren heeft hij voldoende.
superfries zegt
@dutchdriftking: Golf 1 cabrio is ook een echte aanrader, zeker als je injectie hebt. En het geluid van die 8 klepper is ook super gaaf
Dutchdriftking zegt
@superfries: De 8v klink icm een goede uitlaat niet verkeerd, maar als je graag dik geluid in je cabrio wilt is er maar 1 optie, een VR6 er in hangen!
markie123 zegt
audi cabrio met 2.3 5pitter? Is ook wel te vinden voor dit budget.
mrrallycross zegt
@markie123: nog even een keer de no-gos goed lezen denk ik
markie123 zegt
@mrrallycross: Ik zie het. De leukste (imo) maar meteen overslaan blijkbaar. Die i5 motor met handbediend dak is volledig verzinkt, onverwoestbaar en niet storingsgevoelig. Ik zou het wel weten…
mrrallycross zegt
Ford escort xr3i cabrio
clarkson zegt
@mrrallycross: Ik zou ook voor een escort gaan, maar niet de xr3i. Een normale en een wat recentere 1998/1999 lijkt me verstandiger. En wat onderhoudsvriendelijker. Zo’n xr3i lust nogal wat olie.
mrrallycross zegt
@clarkson: valt wel mee hoor. Wij rijden een xr3i cabrio uit 1994. Rijd prima een gebruikt geen olie
clarkson zegt
@mrrallycross: Oke. Nou ik heb wel eens anders gezien. Leuke auto heb je trouwens!
pomoek zegt
Ik heb géén reden een cabrio te kopen, oben ohne, ligt mij niet zo. Maar mocht ik dan toch in een nieuwe peno pauze terecht komen dan ben ik het helemaal eens met de schrijver dezes. Voorbij de 306 is er weinig interessants qua goedkope cabrio.
Vreddy_B zegt
Van de voorgestelde lijst vind ik de Chrysler het leukste. Zelf ook naar gekeken. Maar hij is mij te zwaar (te duur) om als auto erbij te hebben.
Misschien de Renault R 19 een optie? Mooier dan de Megane, over de betrouwbaarheid durf ik niets te zeggen.
willemseles zegt
Ja ,heb zo’n zilveren Megane 1.6 16vautomaat cabriolet al 7 jaar.
Prima auto voor erbij . O.a op vakantie mee geweest naar het Gardameer , Zuid-Frankrijk en Bretange en ook nog op huwelijksreis in 2009, er kan veel bagage in de achterbak en met 3 volwassenen plus hond op diklederen stoelen en bank gaat prima. Benzineverbruik ligt tussen de 1 op 13 en 16.
Echter absoluut geen sportieve wagen of bochtenridder. Sinds ik sinds 3 jaar ook een SLK heb stap ik daar 90% van de tijd in en blijft de Megane in de garage (wil ook geen vogelkak op het dak). Ps; neem een model van 2000-2003 met 16v motor (niet de 2.0 ide) en laat elke 5 jaar de distrib.riem vervangen. Lastig werkje als er ook airco op zit.
Ik kon mijnes vorig jaar 2x voor E2650,- (bjr.2000 /120dkm) verkopen ,maar besloot ‘m te houden want aan vaste lasten kost ie geen drol en handig als ik familie over heb ,die open willen rondtoeren. In die prijsklasse zou ik weer voor de Renault gaan.
jack_abarth zegt
Met dat budget zou ik eerder zo nu en dan eens een auto huren. Dan niet gelijk een Ferrari maar gewoon leuk wagentje. Kun je geen breuk op vallen, want zoals geschreven, grote kans dat het niet ophoudt bij het aanschafbedrag.
jack_abarth zegt
@jack_abarth:
Nog een pluspunt, dat kreng staat dan ook niet heel de winter in de weg en je hebt geen vaste lasten zoals verzekering en MRB.
eklasse zegt
@jack_abarth: precies, paar weekendjes een normaal onbereikbare Mustang lijkt mij meer fun dan het gedoe dat een Punto met zich mee brengt.
toyotafortuner zegt
De YOLO lijkt me t gaafst! Een echte boot qua rijbeleving, maar prima als je cruisen blieft. Ik zou t zeker doen.
banaan7 zegt
Mx-5? Of heeft die maar 2 zitplaatsen?
clarkson zegt
@banaan7: Nee 7
clarkson zegt
@clarkson: http://pics.imcdb.org/0is812/topgearmgflimo2.7610.jpg
clarkson zegt
@clarkson: Zoiets kun je er van maken natuurlijk…
noudjuh zegt
@clarkson: dat is natuurlijk geen mx5, het is een mg F/TF, ik ben geen MG kenner, een van beide iig.
Is dat trouwens geen optie, of heeft de mg geen achterbank?
clarkson zegt
@noudjuh: Gohh… Dit is een MG-F trouwens. En je kon hem zoals afgebeeld gewoon bestellen toentertijd. Gewoon de optie sportslimo aanvinken.
viezefreddyw zegt
Eigenlijk is er maar één echt goed advies en dat is gewoon eventjes doorsparen. Met dit budget koop je een alles of niets auto. Dat wil zeggen dat je óf een beetje geluk hebt en een exemplaar koopt waarmee je probleemloos duizenden kilometers kan maken, óf je koopt iemand anders zijn problemen over en je zit diep in de shit. Het brengt een groot risico met zich mee om zo’n auto te kopen. De kans is zeer aannemelijk dat er na korte tijd iets kapot gaat onder de kap en dat de reparatie duurder zal zijn dan de marktwaarde van je auto. Total loss noemen we dat dan…
Wil je dan toch de gok gaan wagen zou ik kijken voor een nette en in originele staat zijnde (tot zo ver mogelijk) BMW E36 318i. Leg een klein beetje bij of probeer wat van de prijs af te lullen en dan denk ik dat je met dit exemplaar een aardig goede auto kan aanschaffen. En anders zou ik uit het rijtje van @willeme de Renault Megane pakken.
Maar nogmaals, mijn advies is om een beetje door te sparen. Met minstens het dubbele van je budget kan je iets mooiers en een wat betrouwbaardere auto aanschaffen. Desalniettemin succes met je zoektocht!
dwersbongel zegt
@viezefreddyw: en toch kan het goed meevallen. Ik heb een aantal auto’s gehad uit die prijs range om naar mjjn werk te pendelen en dat ging zonder gekke kosten. De e30 die ik had deed het iets slechter maar de een 306 en saxo gingen prima.
deVia zegt
Alfa 159 Spyder?
henkhupelschoten zegt
@deVia: Alfa 147 en een slijptol
koeckenbacker zegt
@henkhupelschoten: ai! Dan kan je net zo goed de deuren er ook uithalen, want die krijg je toch niet meer open als t dak er ook nog af is. :)
dwersbongel zegt
Dat wordt dus een Franse auto. Denk ook dat de eerste in dit geval de beste is. Sowieso de mooiste.
Rob zegt
Renault 19 cabriolet! Ben dol op het dingetje. Ooit ook eens proefgereden, maar toch maar niet gekocht…..
Ik heb er hier eentje voor 1500 euro. Wel met schoonheidsfoutjes, maar wel de snelle 1.8 16v.
http://ww3.autoscout24.nl/classified/289976891?asrc=st|as
Rob zegt
@Rob:
Of deze, een Phase I, vind ik eigenlijk mooier dat bonkige. Iets lagere vraagprijs en ziet er ook wat verzorgder uit, maar dus niet een 16v:
http://ww3.autoscout24.nl/classified/273070301?asrc=st|as
cpp1 zegt
@Rob: zo’n 19 is de beste keus. Echt een leuk ding en niemand anders heeft er 1.
E34M5Touring zegt
@Rob: Jammer van de achterbumper, verder een tof ding. Je ziet ze niet zoveel meer helaas. En die 16V’s lopen behoorlijk hard!
e1000bmw zegt
@Rob: Hier nog een Phase deux: http://ww3.autoscout24.nl/classified/286349734 Weliswaar geen 16-klepper, maar de vraag is of je dat wel nodig hebt. Zeker met een kleine achterin.
Rob zegt
@e1000bmw523i:
Of je de 16v nodig hebt? Misschien niet, maar wat je bovenbuurman zegt; die trekt lekker door hoor! En je treft ze niet heel vaak meer. Heb er dus in proefgereden, een cabriolet 16v. Voor weinig.
Dom! Dom! Dom! Dat ik ‘em niet gekocht heb…. Maar toen volledig logisch dat ik het niet deed. Net als ik toen de kans had om een Fantic Carrera brommertje te kopen. Maar achteraf…. Op een één of ander manier komen dat soort persoonlijke buitenkansjes altijd precies op het verkeerde moment op mijn pad…. (of ik ben gewoon een mietje!)
pinut187 zegt
@Rob: indd geen verkeerde optie!
pinut187 zegt
Ik zou voor de Golf gaan, de Paseo cabrio kende ik trouwens niet eens.
camber24 zegt
Chrysler. De rest vind ik te saai, te gedateerd. Is toch lachen man, zo’n lekkere cruiser.
Breinstein zegt
Leuke advies, speel zelf al jaren met de gedachte om een cabrio ‘voor erbij’ te kopen, maar met 2 jonge kinderen ben ik altijd bang dat de ruimte op de achterbank zo beperkt is.
Hoe zit het overigens met de bijkomende kosten? voor 1500 een auto kopen moet te doen zijn, maar wat doen dergelijke auto’s in wegenbelasting/verzekering per jaar en hoe onderhoudsgevoelig is een stoffen kap bijvoorbeeld?
willeme zegt
@Breinstein: Een stoffen kap is altijd duur. Dus check daar altijd de staat van. Dat gezegd hebbende, een Cabrio hoeft niet altijd peperduur te zijn.
Een jaren 90 Megane, Punto, 306, Astra, Escort of Golf is niet zo heel duur in onderhoud. En een autootje van 1500 zou ik nooit allrisk verzkeren, dus die kosten vallen ook nog mee.
Breinstein zegt
@willeme: Bedankt voor deze info. Maar hoe duur is duur, qua onderhoud van de kap? Moet ik naast vervangen nog aan ander onderhoud denken? (wekelijk aaien ofzo).
willeme zegt
@Breinstein:
Een nieuwe kap kan zo maar 350-600 euro kosten. Ook een beetje afhankelijk van het type auto. Een canvas kap voor een Golf 3 vind je overal wel.
Onderhoud aan een kap is vrij makkelijk. Troep er af vegen. Vogelpoep zo snel mogelijk verwijderen. Vooral belangrijk om de gootjes en ‘kap-bak’ goed schoon te houden. Hier kan vuil en water gaan ophopen en zorgen voor beschadigingen en lekkages.
888natan zegt
@Breinstein: Wat ik weet is dat bij porsche een stoffen dak schoonmaken + polijsten rond de €150 euro is. Zeker niet mis maar eens in de 3 jaar zou ik je dat aanraden (de kap ziet er daarna tip top uit!). Bij een lokaal poetsbedrijf zal het bedrag wel rond de 80-100€ zitten.
Luxeprobleem is dit natuurlijk. Even een zondagje een paar uur eraan werken en dan heb je het ook wel gedaan zoals willeme ook eigenlijk al zei.
escort77 zegt
Ik zou me afvragen of die 3 zitplaatsen echt nodig zijn.
Als je met vrouw en kind (plus luiertas, buggy, enz) op stap gaat, ga je dan echt die cabriolet pakken?
Kijk dan voor een Saab cabriolet (veiligheid voor jou en je gezin) of voor een Fiat Barchetta (2 persoons, maar meeste lol voor je budget)
lekbak zegt
@escort77: luiertas bij moeder over het schouder (en tijdens het rijden op de achterbank) en huilebak bij pa op de arm. Je hoeft echt niet altijd zo’n buggy mee te sjouwen hoor…
e1000bmw zegt
Alles binnen de kaders der mogelijkheden is zo ongeveer al genoemd. Mijn advies: nog ff door sparen. Uit het lijstje van @willeme zou ik blindelings voor de Peugeot of Renault gaan.
vinox zegt
The answer is always Miata. And then leave the kids at home.
bofkont zegt
Mijn hemel met een budget van 1500 is het enige juiste advies een nieuwe fiets, 1500 euro segment koop je enkel en alleen iemand anders zijn 10e hands ellende.
robert110 zegt
Ook al aan een Suzuki Samurai of Daihatsu Feroza gedacht? Zowel met afneembare hardtop en met softtop geleverd. Kost geen drol, beide betrouwbaar en ruimte zat voor het kind (en ook voor een eventuele nummer 2 is plek zat). Het zijn alleen wel heel ander wagens dan de boven genoemde opties. Kijk wel uit voor roest want dat doen ze graag, ook het chassis heeft daar last van als er niet goed voor wordt gezorgd.
dutchcorvette zegt
Gazelle
lekbak zegt
Gewaagd, omdat autoblog. Maar koop een motor!
Een rijbewijs kost net zoveel als de aanschaf van je cabrio, je hebt dan nog een motor nodig en je kleding. Het is dus een iets grotere investering. Maar een motor zelf heb je al voor ver onder de duizend euro. Gewoon zo’n oud klein naked dingetje kopen, een suzuki gs500 ofzo. De vaste lasten zijn minimaal, het verbruik is niet te evenaren met een auto en als er veel onderhoud aan komt dan haal je een nieuwe (waarbij een ander zo stom is geweest dat al te hebben gedaan). Bijkomend voordeel is dat je je vrouw niet mee hoeft te nemen!
Dizono zegt
@lekbak: hear hear!
koeckenbacker zegt
@lekbak: dat van die vrouw meenemen dacht ik ook. Het volgende seizoen was ik in de weer met stepjes en een zitje achterop.
lekbak zegt
@koeckenbacker: dan doe je toch iets fout ;-)
koeckenbacker zegt
@lekbak: flink hard wegrijden bij het stoplicht, zou dat helpen?
lekbak zegt
@koeckenbacker: dat hangt ervan af hoe goed jij het zitje hebt gemaakt.
koeckenbacker zegt
@lekbak: ze zit erop, dus die verlies ik niet ;)
tjorque zegt
@lekbak: met mijn motor zit / zat ik toch qua verbruik ook rond de 7 a 8 liter per 100km. Eigenlijk net zoveel als een auto… ?
allesmetturbo zegt
Renault 19 cabrio of mx5?
ko4n zegt
Mazda MX-5
Design_Driven zegt
Verstand zegt de Peug. Mooie auto ook maar de Yolo is wel erg leuk. Zo lekker fout en leuk juist daarom. Ik zou er voor gaan.
superfries zegt
Natuurlijk zou ik voor een golf gaan, hoe kan het ook anders. Alleen de golf 3 staat wel bekend als een ouderwetse roestbak. Golf 1 cabriolet leek mij een betere keus, en niet duur om in te rijden
wimco zegt
Escort!
Edge zegt
Ik vind de motor van @lekbak een leuke suggestie. Als het je om het rijplezier gaat zou je ook het hele rijtje van @willeme eens in de prullenbak kunnen gooien, je wensenlijstje iets bijstellen en naar tweezitters gaan kijken. Een flink potje hoeken ga je sowieso niet met je kleine op de achterbank, dus dan kun je die hele achterbank net zo goed laten voor wat het is. Auto’s die dan ineens binnen je budget komen, zijn de Mazda MX-5, Honda CRX Del Sol, MG F, en mijn persoonlijke favoriet; de Fiat Barchetta. Oh, en mijn YOLO-advies? Kijk eens naar een offroad SUV. Iets als een Suzuki Samurai bijvoorbeeld!
willeme zegt
@Edge: We proberen bij de Autoblog-adviezen een zo goed mogelijk beeld te geven van wat er mogelijk is en waar op te letten en wat aan te prijzen.
Het verzoek van Laurens was zéér specifiek: een vierpersoons cabrio, geen tweezittter. De cabrio-ervaring stond bovenaan. Laurens wilt graag met zijn vrouw én kind graag open rijden (weekenden, vakantie). Dan vallen alle tweezits opties direct af.
Samurai is echter wel een leuke optie…
Edge zegt
@willeme: Ah kijk, daar gaat het al mis. Ik ging ervan uit dat de fun bovenaan stond in plaats van het cabrio gevoel. In dat geval: doe maar alsof ik alles behalve het stukje over de Samurai niet geschreven heb! ?
wachtmaartotmijnvtecinkicktyo zegt
The answer is always miata
pinut187 zegt
@wachtmaartotmijnvtecinkicktyo: niet voor Laurens in dit geval
Edge zegt
@pinut187: ik zie ze regelmatig met bagagerekje op de achterklep rondrijden. Als je daar een koffer aan vast kunt binden met het toch ook wel lukken met een kinderzitje?
pomoek zegt
Nog even snel rondgekeken op het internet. Met uitzondering van de escort cabrio en wat verlopen Saabs heb je met de hierboven genoemden het wel gehad in deze prijscategorie.
Even een vraag naar de bekende weg, maar ik doe het toch: Waarom is die 306 zo goedkoop op de kop te tikken? Die dingen zien er toch wel tof uit, dus ik vermoed iets met de kwaliteit, iemand ervaring mee?
eklasse zegt
@pomoek: omdat je elk jaar nog een keer de aanschafprijs mag aftikken om hem door de apk te krijgen.
lekbak zegt
@pomoek: veel aanbod, hoge leeftijd, burgerlijk imago en Frans. Het is echt geen slechte auto (en je hoeft echt niet elk jaar het aankoopbedrag in onderhoud te steken @eklasse!).
eklasse zegt
@lekbak: een auto van 20tot15 jaar voor 1500,- vergt nou eenmaal veel onderhoud. Jaarlijks ja. Ook bij Franse auto’s.. Het is nou eenmaal zo. Ga ik verder niet over discussiëren. Maar koop er gerust een en houdt je hand op de knip. Veel veilige kilometers met de baby op de achterbank.
lekbak zegt
@eklasse: dat valt reuze mee. Het reguliere onderhoud is veel goedkoper (een litertje olie van een nieuwe auto is al snel 3 keer zo duur, over de vonkjes heb ik het dan nog niet eens). Je bent een paar tientjes per jaar kwijt aan slangetjes en rubbers, en een enkele keer een paar honderd euro. En het kan allemaal bij de dorpsgarage voor 60 euro per uur, ipv de dealer die minimaal het dubbele vraagt. Je moet alleen iets meer geluk hebben, en een slecht exemplaar heel snel weer verkopen.
eklasse zegt
@lekbak: even voor mijn beeld: koop jij die dingen of verkoop je ze?
noudjuh zegt
@eklasse: ceven samgevat: Franse auto, dit jaar 15 jaar oud, gekocht in 2013 met 65k km op de teller, nu 120k.
Onderhoud: twee nieuwe achterbanden, nieuwe remblokken, 1x grote beurt en een paar lampjes…
Komende week opnieuw apk en onderhoud: Twee andere banden nieuw, nieuwe schijven en blokken (schijven zijn krom), nieuwe distributieriem, nieuwe multiriem en kleine beurt.
Samengevat heeft hij ons tot nu toe €350 gekost to nu toe! Komt dit keer ongeveer €500/600 bij, samen dus max €950 aan onderhoud met 55000 km.
€950/55000=1,7 cent per kilometer, en dan tel ik de kilometers die ze zonder onderhoud na deze beurt verderkan nog niet mee.
Hoezo een Franse auto van 15 jaar oud kost je jaarlijks de aanschafwaarde aan onderhoud? 300 euro per jaar, en die cabrio gaat vast geen bijna 20.000 per jaar doen!
Ik zeg 306, ik heb zelf een break gehad en was een heerlijke, betrouwbare en zuinige auto tot een marter zich tegoed gedaan heeft aan mijn bekabeling.
eklasse zegt
@noudjuh: Morgen slijt je kabelboom door bij het linkervoorportier, waardoor de centrale vergrendeling en/of elektrische ruitbediening uitvalt. De zogenaamde dubbelrelais laten het wel eens afweten, met verschillende elektronische storingen als gevolg.
Overmorgen houden de individuele bobines er mee op. De motor gaat dan op drie cilinders lopen. Stoppen is dan geboden, anders verspeel je de katalysator. Die bobine is zó te vervangen, mits er snel aan is te komen.
De dag erna lekt er olie op je koppakking. Als de olie op peil blijft, is dat geen drama, tenzij de olie in de dynamo komt.
In het weekend scheuren je Uitlaatspruitstukken, dat hoor je vanzelf.
Maandag breken de voorveren, waarmee tegelijk ook de botsschakelaar wordt geactiveerd, die de brandstoftoevoer stopt en dus houdt ook de motor ermee op. Dat kan bijvoorbeeld gebeuren als te hard tegen een stoeprand wordt gereden. (Via ANWB)
FUN! En dat voor 1500 euro
Met 6 jaar garantie op alles!
censuurisslecht zegt
@eklasse: Wat een onzin! Ben je altijd zo positief?
lekbak zegt
@eklasse: jij klinkt als iemand die nog nooit een oudere auto heeft gehad…
eklasse zegt
@lekbak: genoeg. Uit de gulden tijd nog. Sierra’s voor 500.-, Passats voor 750,- daarna laguna’s, 406 vanalles. Allemaal leuk voor een jaartje rond rijden.
E34M5Touring zegt
@eklasse: Die paar km’s die je maakt met zo’n ding, wat zijn dat nou voor kosten jaarlijks? Paar honderd euro ben je wel klaar.
eklasse zegt
@E34M5Touring: ja, morgen allemaal weer jetcars en consorten noemen als het over troep gaat.
Ik begrijp dat er markt is voor auto’s van 1500,- , ik begrijp dat je er elke dag mee op en neer mee naar je school kan. Maar na 18 jaar gaat dat motortje van de portierruit stuk, je waterpomp, het kacheltje. Veel fun als je met de baby op de vluchtstrook staat. Maar nogmaals ik houd jullie niet tegen. Kopen!! Autoscout staat er vol mee. Met verse apk, net allessss vervangen!!
E34M5Touring zegt
@eklasse: Ik heb al eens gezegd dat je prima bij JetCars kan kopen mits je goed uitkijkt en bereid bent wat dingen voor lief te nemen of zelf op te lossen. T’is een prijsklasse waar je een beetje geluk moet hebben. Ik heb meermaals in deze prijsklasse geshopt, als geintje of een auto waar m’n broertje mee reed toen ie net zijn rijbewijs had. Heb auto’s gehad die zo 2j meegingen met een kleine beurt en een apk’tje. Dan heb je voor 1600,- (auto+ 2beurtjes) toch een paar leuke zomers.
mcshine zegt
@E34M5Touring: Je vergeet ook dat je er gewoon moet tegen kunnen dat er tegen je wordt gelogen… Ik gun die gasten nog geen Euro!
super zegt
als het om de “fun” gaat kun je voor dat bedrag beter een motorfiets kopen, 100x meer klap voor de buk.
pomoek zegt
@super: Bij motoren denk ik meer aan bukken voor de klap.
willemseles zegt
Voordeel van de phase 2 Renault is tov de 306 is de hogere omlijsting en diepere zit achterin. Wel zo veilig met die kinderzitjes, want dat was de vraag namelijk.
Ik kan bijv. in de achterbak 2 kratten bier en 2 grote boodschappen zetten ,dus een kinderwagen past er ook wel in. Ik verwacht echter niet dat die kleintjes het achterin met open kap leuk vinden boven de 60km/u. Immers geen windscherm ,voorin is 130km/u geen probleem. Ik zou zeker in de prijsklasse E2000/E3000,- kijken pas in oktober en dan afdingen. Carport is geen overbodige luxe ,maar mijn dak is nog de originele en na bijna 16 jaar nog in prima staat (geen pekel, vogelkak of boomslijm gezien).
Rick-dos zegt
Haal je motorrijbewijs (als die niet al hebt) en koop een motor. Véél meer fun…
pinut187 zegt
@Rick-dos: ja met zijspan voor vrouw en kind zeker.
Rick-dos zegt
@pinut187: Nee, hij wil fun hebben…
baardmijt zegt
@Rick-dos: Deze opmerking doet mij vermoeden dat je nooit met een spannetje gestuurd hebt.
Het is objectief gezien absoluut een waardeloos concept, achterhaald bovendien.
Maar oei wat kun je er een hoop plezier mee hebben als je ‘m een beetje door hebt.
Rick-dos zegt
@baardmijt: Ik heb inderdaad nog nooit met een zijspan gereden. Ik doelde met mijn opmerking meer op het feit dat als je fun wilt hebben je niet je vrouw en kind meeneemt. ;)
baardmijt zegt
@Rick-dos: Haha! Hoe kon ik die nou anders lezen…
pinut187 zegt
Ik zou voor de Golf of Renault gaan vanuit het rijtje.
gptv6 zegt
Saab 900
Voor dat geld heb je er wel een met “wat meer” kilometers op de klok.
Voor iets meer heb je een leuke 900 Turbo cabrio.
In mijn ogen een tijdloos model en is 1 van de cabrio’s waar je je als kerel fatsoenlijk in kan vertonen. (budget meegenomen natuurlijk).
spiderman zegt
In Drachten staat voor het budget nog een Golf 1 cabrio te koop op AutoScout. Nieuw stofje nodig op de bestuurdersstoel, maar veel leuker dan al die serie 3-Golfjes. Doorsparen is verder de beste optie. Met 1000 euri meer heb je al duidelijk meer keus.
gerwin420 zegt
Ik ben dus ook op zoek naar een lekker weer auto. En natuurlijk met het mooie weer in aantocht worden alle pareltjes net voor je neus weggekaapt en neemt de prijs toe. Misschien toch maar een jaartje wachten.
Rob zegt
@gerwin420:
Jup. Het liefst ga je tijdens een winterstorm des doods op zoek naar cabriootje. Kun je meteen even controleren of het dakje tegen water kan ;-)
gerwin420 zegt
@Rob: Ik ben bang dat ik dit advies op moet gaan volgen. Gelukkig heb ik dan wel weer wat tijd over om het budget iets op te schroeven en goed te zoeken.
ehnl zegt
‘ons aanzien’?!
noudjuh zegt
Ik zou zeker voor de 306 gaan, betrouwbare techniek en een mooi uiterlijk.
Staar je niet blind op de motoren, de 98pk 1.6i is voldoende snel en sterk, maar ook zeer zuinig.
De 1.8 16v is betrouwbaar en snel, maar heeft onderin niet veel koppel en zin om eraan te trekken als de 1.6, maar beiden houden wel van toeren maken. Ik zou de 1.8i 8v mijden want die willen wel eens olie verbruiken en krukaskeerringen eruit drukken net als de 2.0i 8 en 16v. In goede staat zijn het supertorretjes en hardstikke betrouwbaar, maar als die keerring eruit ligt lekken ze olie als een gek en wanneer je er bijvoorbeeld 1000km richting vakantiebestemming mee rijdt kan zomaar onderweg je motor drooglopen.
Shaw zegt
Wat een schijthokken ?
Nee, ik zou niet een schitterende Audi Cabriolet willen ?
Over smaak valt idd niet te twisten?
blootmens zegt
Ik heb net een slk 230 R170 gekocht, €4750, 130 000km. De garagist wacht nog op een onderdeel om te installeren. Kan niet wachten om er deze zomer mee te cruisen.
robbycarr zegt
leuke auto die renault cabrio,ik wil er een kopen in het blauw,maar ik ben 1,90 lang en vraag me af of ik ewr wel in past.heb iemand ervaring hier mee en kan iemand zeggen of ik er wel in past.