Wat is een leuke beginnersauto voor 4.500 euro als het een beetje vlot en leuk moet zijn?
Vandaag behandelen we een aanvraag die we best vaak krijgen. Sterker nog, we hebben ze geregeld beantwoord. Het gaat om wat nu de beste eerste auto is. Dat kan echt alle kanten op, natuurlijk. Het hangt helemaal af van je wensenkader en waarvoor je de auto gaat inzetten.
Job is op dit moment ook op zoek naar zijn eerste auto. Hij vroeg zich af wat de beste keuze was voor 4.500 euro. Het mag best een beetje vlot zijn en er leuk uitzien. Zelf dacht hij aan een Alfa Romeo 159. Is dat aan te raden? Eh, nou. Daar komen we zo op terug.
Verder is Job niet heel erg specifiek qua wensen en eisen, maar moet het wel een beetje praktisch inzetbaar zijn. Een klein roadstertje ofzo hoeft niet. Daarom gingen wij kijken wat er allemaal te koop is en wat leuke aanbevelingen zijn. Want een betaalbare auto hoeft zeker geen saaie auto te zijn.
Huidige /vorige auto's: | Geen |
Koop / lease: | Koop |
Zakelijk / privé: | Privé |
Budget: | 4.500 euro |
Jaarkilometrage: | 5.000 tot 10.000 |
Brandstofvoorkeur: | Benzine |
Reden aanschaf andere auto: | Eerste auto |
Gezinssamenstelling: | Geen kinderen, geen vrouw |
Voorkeursmerken/modellen: | Alfa Romeo Brera / 159 sedan |
No-go modellen / merken: | Citroën |
Doe het wel: een ‘basis’-auto
Het probleem met ‘hoog’ beginnen is dat je snel verwend bent. Dat is niet erg, maar wel jammer. Niets is namelijk leuker, dan in een basale auto te rijden. Zeker niet als je beginnend bestuurder bent. Zoek een nette auto met niet al te veel kilometers met handbak, atmosferische auto en een laag gewicht. Dan heb je al de grootst mogelijke lol. Je hoeft jezelf echt niet in een Aygo te wurmen, een Honda Civic 1.6 Sport (ofzo) is veel leuker dan een grote, logge sedan. Nog een voordeel: je geeft niet al je geld uit aan een auto. Je kan meteen sparen voor de volgende auto, dankzij de veel lagere verzekeringspremie.
Doe het niet: Alfa Romeo 159
De Alfa Romeo 159 is een fijne auto voor de lange afstanden. Echter, de benzinemotoren (1.7 uitgezonderd) zijn futloos en kennen veel problemen met de kettingspanners. Ze zuipen, maar presteren niet veel. Een diesel past véél beter bij het karakter van de auto. Een Brera is een enorm coole auto, maar rijdt exact hetzelfde als een 159. Als relaxte en stijlvolle cruiser is de Brera wél een goed alternatief. Voor het gewicht is de ruimte overigens bizar karig, maar het gaat puur om het uiterlijk.
BMW 120i Executive (E87)
€ 4.750
140.000 km
2005
De BMW 1 Serie is een auto die een ongelooflijk slechte waarde vertegenwoordigt. In vergelijking met zijn concurrenten is ‘ie stug, krap, onhandig en best wel lelijk. Maar je moet ‘m niet zien als een Alfa 147 concurrent, maar als een Mazda MX-5 hatchback, minus de betrouwbaarheid. De 120i is zeker niet perfect, met wat zorgvuldig gekozen upgrades kun je er zeker iets fijns van maken. Het is niet alleen de achterwielaandrijving, alhoewel de puristen onder ons dit ‘premium’ noemen. Met 150 pk is ‘ie echt voldoende vlot. In het budget zijn ze wat lastig te vinden bij bedrijven. Sommige autobedrijven vragen doodleuk 5.500 mille voor een 120i met 250.000 km op de klok. Niet doen. Een 116i of 118i lukt beter in het budget, maar we zijn op zoek naar een leuke beginnersauto voor 4.500, niet een slome. Bij particulieren zijn er veel frissere exemplaren van de 120i te vinden voor minder geld. Wel doen: alle aandachtspunten doornemen.
Ford Fiesta ST
€ 4.550
2005
155.000 km
Een chronisch onderschatte auto is deze Ford Fiesta ST. De Fiesta ST is zo’n auto die beter scoort op het asfalt, dan op papier. Op papier vallen de prestaties wat tegen. Maar ‘op papier’ voel je niet hoe lekker de 2.0 motor aan het gas hangt. Of hoe strak ‘ie door de bochten gaat. Het is tegelijkertijd een vrij functionele hatchback, die wel duidelijk op leeftijd begint te raken. Let vooral even op roest, dat kan nog veel voorkomen. Het mooie is dat de motor gewoon een Duratec is uit de Focus en Mondeo, dus onderdelen zijn goed te vinden en onderhoudskosten zijn lekker laag. Het verbruik is relatief hoog. Maar met een open lichtfilter en andere einddemper maakt je dat helemaal niets uit. Een van de laatste ouderwetse GTI’s.
Renault Mégane 1.4 TCe Dynamique Coupé
€ 4.495
2010
150.000 km
Is de Renault nu een hatchback of een coupé? De auto wijkt behoorlijk af van de vijfdeurs en is een stukje sportiever afgestemd. Het leukste is natuurlijk een RS, maar die zijn aanzienlijk prijziger, zowel in aanschaf als in onderhoud. Het voordeel van een 1.4 TCe Dyanmique is dat ‘ie voldoende vlot is om sportief plezier te hebben, zonder dat je in een ernstig verouderde auto rondrijdt. De 1.4 is een fijn blokje, maar wat lastig te vinden, een atmosferische 1.6 is ook een prima optie. Qua betrouwbaarheid zijn er wat issues bekend, maar het valt op zich mee. Onderdelen zijn overal te vinden en mensen die eraan kunnen sleutelen ook.
Seat Leon FR
€ 4.500
2007
185.000 km
Als het allemaal wat vlotter mag en de verzekering niet moeilijk doet, dan is de Seat Leon absoluut een leuke optie. Zijn voorganger was fraaier en had een verzorgder interieur, dit model heeft een beter onderstel. De Leon FR is een beetje het broodje frikandel speciaal onder de hatchbacks. Niet echt een subtiele mix van smaakjes, maar op zijn tijd erg smakelijk. Het is een prima hatchback voor elke dag, maar als je wilt kun je er een redelijk potje mee sturen. Het is wel een vrij lieve auto: de auto bijt of verrast nooit echt. Gezien het feit dat het de eerste auto is, is sneller of listiger echt niet aan te raden. In het budget is de FR wel lastig te vinden, maar het gaat beter dan bij de Golf V GTI of Octavia RS. Er was ook een ‘Sport-Up’ met 185 pk: ook een prima alternatief. Wel zijn er een paar motordingetjes waar je naar moet kijken.
MINI Cooper Parklane
€ 4.500
2006
120.000 km
De leukste beginnersauto voor 4.500 euro is waarschijnlijk de MINI Cooper. Aanvankelijk wilden we een Cooper S aanraden, een 2002 met anderhalve ton valt in het budget. Gezien de maandelijkse kosten gingen we even verder kijken. Je kan namelijk zeer fraaie post-facelift exemplaren vinden met heel erg weinig kilometers op de klok. Ja, 115 pk is niet bijster veel, maar het is voldoende om lol te hebben. Daarbij is de USP van de MINI Cooper niet de motor, maar juist het uitzonderlijke chassis. Een speciale uitvoering als de Park Lane, Seven of Checkmate zijn goed te vinden.
Jaguar X-Type 2.0 V6 Sport
€ 4.500
2006
170.000 km
We moeten op zijn minst één sedan behandelen. Job zijn eigen voorstel was de 159 Berlina. Nu was vierdeurs zeker geen vereiste, maar wilden we ook even kijken wat er allemaal te krijgen is. Het was nog best lastig. Want de meeste vierdeurs sedans zijn voornamelijk comfortabel, log en zwaar. Een BMW E90 begint rond die prijs, maar dan heb je veel kilometers en weinig opties. Waarom niet een heuse Jaguar? Natuurlijk is het gekkenwerk, maar een X-Type 2.0 Sport is best een aardige optie. De 2.1 V6 klinkt niet verkeerd en drijft de voorwielen aan. Omdat er maar 156 pk in zit, is dat prima. Het chassis is van de Mondeo afkomstig en is meer dan puik. In het budget kun je er zat vinden. Als je wilt is een 2.5 ook mogelijk, maar dan heb je wel vierwielaandrijving. Wel even op deze punten letten.
YOLO: Peugeot 207 SW RC
€ 5.000
2008
115.000 km
Niet al te groot, een beetje praktisch, vijf deuren, lekker vlot. Jazeker, we hebben een winnaar gevonden in de categorie leuke beginnersauto voor 4.500 euro. De Peugeot 207 SW RC voldoet aan bijna alle mogelijke eisen. Er zijn overigens wel een paar kleine kanttekeningen. De 207 is voor zijn soort relatief zwaar en de 1.6 THP motor is behoorlijk berucht. Het gebruik en de verzekeringskosten zijn dan ook niet mals. Aan de andere kant zijn het best volwassen kleintjes, is de motor zeer prettig qua vermogen en koppelafgifte en is de SW-uitvoering zeldzaam.
bernoulli zegt
Hier in de buurt wonen redelijk wat jongeren van rond de 18 en die zie ik bijna allemaal in een Grande Punto/Punto EVO rijden. Ik denk dat ze allemaal naar Casper hebben geluisterd.
Blijven de running costs ook binnen de perken.
Ot92 zegt
De stoelen van dat gedrocht zitten voor geen meter en ze zijn ook voor geen meter.
Het zullen wel van die jongeren zijn met 0 verstand van auto’s die alleen een beetje naar het uiterlijk kijken, dat niet veel hoeft te kosten.
sleepyj zegt
@ot92: toe maar. Wat een conclusie.
Ot92 zegt
@Sleepyj Tsja… vrienden van mij, toen ik nog wat jonger was, die vertelden mij dat ze een punto wilden gaan kopen. Nee, dat waren er niet 1 of 2, minimaal 5. En raad eens wie geen verstand van auto’s hadden? Yes sir… alle 5. Ze wisten bijv. niet eens wat voor blok er onder de kap lag… uiteindelijk kozen ze wat anders, omdat die fijner zitten en comfortabeler rijden.
sleepyj zegt
@ot92: ik kan hier niet serieus op ingaan, dus ik zal verdere discussie besparen. Bij deze: ja helemaal mee eens, geen speld tussen te krijgen.
Ot92 zegt
Haha, achja… iedereen heeft zo zijn/haar eigen mening.
karaya zegt
Een kenner!
rickthestig zegt
@ot92: de firma Recaro heeft prima stoelen, ook voor een Punto
Groninger zegt
@bernoulli: toen ik 19 was heb ik heel kort in een Grande Punto gereden, heel kort omdat het een en al ellende was en alles stuk ging. Een maat van mij in een Punto Evo, en die heeft hem ook in binnen een jaar verkocht nadat er allemaal problemen kwamen.
prototip99 zegt
als je uit dit lijstje niet de ST kiest is er toch iets mis met je.
bartteeuwen zegt
@prototip99: pas een Ford gekocht met dezelfde motor. Hij hangt bij mij wel in een (zwaardere) Focus. Erg fijn motorblok al is het karakter erg verschillend met de Fiesta. Uit dit lijstje voor mij ook de Fiesta, al is die Jag ook wel cool.
jarnobakker zegt
@bartteeuwen: ik had een mondeo van die generatie met die motor. Die motor is top . de rest rot je spontaan onder je reet vandaan. Ik heb nog nooit een auto zo snel zoveel zien roesten ( hij was toen net 5 jaar oud).
karaya zegt
Ik heb vroeger nog eens naar een Scorpio gekeken, die waren al verrot na 4 jaar in de lease.
Vreemd dat sommige merken nooit de naam hebben gekregen van roestbak maar dit wel verdienen. Japanse auto’s hadden er voorheen ook een handje van.
seanxtype zegt
@jarnobakker: zelf 3 jaar met een 3.0 gereden. Niks geen roest aan te vinden, heerlijke auto en met het AWD systeem ben je goed weg bij het verkeerslicht.
johnhert zegt
@prototip99: Het oudste lijk uit het lijstje ? Ja het stuurt wel leuk, maar de nieuwere 120i en Megane Coupe gaan net zo snel de bocht om en zijn véél minder zenuwachtig en véél comfortabeler om te rijden. Opzich sluit de ST wel aan op het advies van Willem, begin met een kale, oude auto zodat je niet te snel verwend bent…
thowmas97 zegt
@prototip99: mee eens. Anderhalf jaar in een ST uit 2005 gereden. Idd kaal (had wel AC) maar het rijdt verrassend goed. Een atmosferisch tweeliter blok met 150pk, <1000kg en een (voor een hatchbak relatief) strak onderstel maakt het een leuk sturende wagen. Hij is ook nog eens ontzettend ruim vanbinnen! (er paste een ruim twee meter lange Nordmann in eind vorig jaar). Enige puntje is wel de ruim 3500 rpm die hij maakt bij een snelheid van 100km/h. Dat gaat wel gauw vervelen
jajeroenja zegt
@thowmas97: Idd, het hogere toerental door ontbreken van de 6e versnelling en korte bakverhouding is wat vervelend.
Maar verder erg fijne en leuke eerste auto, veel plezier mee gehad!
Nr1 naar mijn mening op deze lijst.
Dizono zegt
Peugeot 406/407 Coupe! Ik zou voor een nette 406 gaan en wat geld in de zak houden. Fijne kilometervreter, schitterend om te zien en betrouwbare techniek.
techniekmeneer zegt
@Dizono: Een 406 kopen en wat geld in de zak houden? Haha.
Ot92 zegt
Ik zou voor de Seat Leon gaan, de sportup is in feite een gti (qua motor) maar dan van Seat. Met een chipje erboven heb je al 250-260pk. Aangezien een beginner weinig ervaring heeft in het bochtenwerk, zal diegene ook niet met hoge snelheden bochten pakken, het beetje onderstuur dat ie ervaart in die auto zal dan ook geen probleem zijn, diegene kan tenslotte hard rechtuit rijden.
Daarnaast is het ook een sleeper, als je ‘m vrij standaard laat. :-)
Jorrit zegt
@ot92: Een beginnend bestuurder een auto met 200pk aanraden om onderstuur te leren ‘voelen’… Met een standaard Panda of i10 lukt dat ook prima hoor. ?
Ot92 zegt
@jorrit Ja, maar die gaan niet zo hard… nu is 200pk ook niet veel, maar dat komt tenminste fatsoenlijk vooruit.
michaelb zegt
@ot92: In de Mcdrive mag je niet zo hard…
monsieurleloure zegt
Die X-type is wel een gaaf apparaat, ik zou juist wel voor de 2,5 V6 4×4 gaan met 190pk.
Ik heb er zelf ook eentje gehad.
Zou de Lexus IS200 ook niet uitsluiten, die is ook prima te vinden voor dat bedrag.
tenaci zegt
@monsieurleloure: jaaaa! De IS, zwaar ondergewaardeerd, maar wat een geweldige auto!
drsjeroen zegt
@monsieurleloure: rij nu tijdelijk in een x-type 2.5. Gentleman’s club als je rustig rijdt, echter bij vol gas hoor de die 6-cilinder heerlijk. 2003, 160k km voor 3750. Niet slecht
golf1985 zegt
Ik heb erg veel lol gehad aan mijn eerste auto. Een clio 1.4 uit 2000. Toen mijn vriendin een geit aanreed op een 80 weg hoef je nergens meer naar te kijken. Nadat die niet meer door de apk kwam heb ik mezelf een golf 2 gekocht waar ik nog veel meer plezier mee heb als de clio. Ligt beter op de weg en mag dan langzamer zijn als de clio rijd wel leuker. De polo voor dagelijks gebruik valt ook niet tegen maar mist de wegligging van de golf. Mijn tip is dezelfde als die van autoblog. Ga voor een simpele auto, als er iets mee gebeurt doet het niet zoveel pijn en vaak heb je er toch wel lol mee
Graafke zegt
@golf1985: haha, een geit aangereden ?
golf1985 zegt
@graafke: die stak ineens over in het donker??
mustang750supersnake zegt
@golf1985: hebben geiten óók al n apk keuring??
golf1985 zegt
@mustang750supersnake: hahahaha die keuren ze elk jaar op vacht en spekdikte???
tvklarenbosch zegt
Koop een Mini Cooper S, leukste auto voor dat geld by far
techniekmeneer zegt
@tvklarenbosch: De aanschaf valt mee ja…. Maar dan..
tvklarenbosch zegt
@techniekmeneer: dat geldt wel voor meer auto’s hierboven. Als je een goede specialist vindt valt het wel mee
nissanfairladyz zegt
Er was ooit een onderzoek geweest wat de populairste auto was onder mannen die op hetzelfde geslacht vallen. Hieruit was de moderne Mini het meest populair. Ik heb dan niks tegen dat soort mensen, maar heb geen zin in geflirt met mannen. Het is dus maar net wat je wil toch?
tvklarenbosch zegt
@nissanfairladyz: Nooit gemerkt als ik in de Mini van mijn moeder reed
conflagration zegt
Een beetje ouder dan de Brera, maar leuker in te rijden en relatief betrouwbaar is een Alfa Gt natuurlijk!
Lekker ruim voor een coupe, je kunt eventueel zelfs mensen oke achterin hebben en veel bagage ruimte!
Ook zijn de looks geweldig (iedere keer dat ik er een zie vind ik ze steeds mooier worden) en binnen jouw budget kun je een paar mooie vinden!
elemento zegt
@conflagration: ik zat ook echt brera te denken. Zn look doet het ook het best
karaya zegt
Wel een 1.8TS, de 2.0JTS is een probleemmotor. De V6 heeft regelmatig een dure distributiewissel nodig.
Weet niet of de GT ook regelmatig nieuwe draagarmen nodig heeft, dat was met mijn 166 een terugkerend ritueel.
Als ik geen merkvoorkeur had was de Fiesta ST mijn keuze geweest.
conflagration zegt
Inderdaad! De 1.8 is een juweeltje en doet niet veel onder de 2.0. vooral lekker in de toeren :D
Zelf heb ik ook een Gt als eerste auto gehad, maar die is met 90k kms in de schuur beland met een laag stof omdat ik als student geen geld voor de belasting en de verzekering heb… Ik gebruik hem anders toch niet zo heel vaak.
Heb in die tijd geen draagarmen hoeven te vervangen, maar toen ik laatst op groene platen reed kraakten ze wel behoorlijk haha
red5 zegt
Ja ook de GT heeft net zoals de 147, 156 en 166 om de 40k nieuwe voordraagarmen nodig als je niet van gekraak houdt. Maar dat is geen reden om ze niet te nemen. Ik heb al meer dan 10 sets versleten.
janstehouwer1954 zegt
@conflagration: de enige juiste keus denk ik.?
hans75 zegt
precies mijn idee….
tenaci zegt
@conflagration: en niet zo loodzwaar als de Brera!
toyotavenray zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
sudbina zegt
Mijn tips:
– Mazda RX8, vooral leuk als je handig bent en een goed uitgeruste garage ter beschikking hebt.
– Fiat Coupe 2.0 Turbo. Alle centen die je over gaat houden direct in het onderhoud proppen. Dat dan weer wel.
– Alfa Romeo GT. Gewoon heerijk.
– Fiat Stilo 2.4 Abarth. Geen vier cilinder, geen zes cilinder, maar gewoon een vijf cilinder yo!
– Chrysler Sebring. Als je echt een mafklapper wilt zijn. Overigens niet snel, maar wel apart.
kle500 zegt
@sudbina: die stilo erg mooi, maar wachten tot je versnellingsbak het begeeft toch?
mustang750supersnake zegt
@kle500: en de motor..en de elctronica…
LaLancia zegt
@kle500: moet je de handbak nemen. Die heb ik als tweede auto. Hij komt uit 2005, met inmiddels170000 km. Auto heeft me een keer laten staan met een lege accu. Verder geen rare storingen oid; altijd starten-lopen.
Alleen de d-riem is een dingetje. Moet iedere 60dkm of 3j vervangen worden. Al met al heel blij dat ik ‘m destijds gekocht heb!
tmenges zegt
@sudbina: leuke tips als je automonteur bent inderdaad
techniekmeneer zegt
@sudbina: Man man man, bij al deze auto’s moet je met een grote boog omheen lopen. Helemaal als eerste auto. Je gaat compleet failliet.
Paul58 zegt
Ik zou voor de ST gaan of een 147 2.0 tspark. ST lijkt me gewoon een leuke auto en ziet er goed uit. Met de 147 2.0 heb ik zelf hele goed ervaringen. Qua rijden een beetje het tegenoverstelde tov de 159. Lichtvoetig, vlot en lekker direct met sturen. Twin spark blokjes ook relatief betrouwbaar. Enige nadeel is distributie om de 60k en draagarmen slijten redelijk snel (wel makkelijk te vervangen).
karaya zegt
De 145 2.0 QV was nog beter maar die zijn origineel bijna niet meer te vinden.
fredflinstone zegt
Volvo kopen. Eindeloos lang plezier van en aan ruimte heb je nooit een gebrek
johnhert zegt
@fredflinstone: Job gaf aan een eerste leuke auto aan te willen schaffen en maximaal 4.500 euro wil uitgeven. Met welke Volvo zou jij dan op de proppen komen ?
escort77 zegt
@johnhert: http://link.marktplaats.nl/m1532477399?utm_source=ios_social&utm_medium=social&utm_campaign=socialbuttons&utm_content=app_ios
thowmas97 zegt
@johnhert: eenvoudig! Een mooie knalrode 480 met het tweeliter-blok. Lekker “anders”
tatog zegt
@thowmas97: pfff… ze zijn idd anders maar die dingen zijn echt bar slecht. Dan gewoon een rode C30 of anders een S40 met een fijne 5 cilinder.
jlvanleeuwen zegt
Misschien een truttige optie maar een fiat panda 0,9 turbo. Hier kan je serieus lol mee hebben en mensen voor het blok zetten op de snelweg kan prima ? chippen tot 100 ok is geen probleem. Pak een Lounge en je komt niks te kort?
Paul58 zegt
Laat de 159 maar staan ivm aandachtspunt kettingspanners maar koop een Seat Leon want die heeft daar helemaal geen last van (leest net aankooptips van de Leon) ;)
Ik zou hem inderdaad eerder laten staan vanwege het tekort aan vermogen of hoge gewicht. De 147 of GT lijken me de betere keuzes als je graag een Alfa wil, genoeg keuze voor die prijs ook met een schappelijke km stand.
tazmania zegt
Alfa Romeo GT of een Fiat Panda 100HP.
mondial zegt
Originele e36 320i bijvoorbeeld. Geen last van riemen, want een ketting. Het weegt niet veel en leuk karakter met die 6-in-lijn met RWD.
mustang750supersnake zegt
@mondial: ja….en daarbij zuipen ze je de beurs ook leeg,plus t gros is afgetrapt…
dendennis zegt
Porsche Cayenne eerste generatie! Kost nix meer zag ik laatst. Nou ja, in aanschaf dan.
techniekmeneer zegt
@dendennis: Ze zijn niet voor niks zo goedkoop.
timlaan zegt
Saab 9-3! Eventueel zelfs als cabrio
pitapita zegt
Een Fiesta S 1.6 van dezelfde generatie is ook al heel leuk om te rijden. Veel leuker dan een Polo, Corsa of Ibiza in ieder geval.
baklava zegt
MX5 of Civic
mynameisjeroen zegt
Ik heb er best wel spijt van dat ik nooit voor de x-type ben gegaan. Op dit moment ben ik niet op zoek naar iets nieuws, anders was het misschien een optie (hoewel ze wel oud beginnen te worden nu). De 2.0 heeft niet die coole uitlaatjes.
vpowert zegt
Ik zou zeker in het B-segment iets zoeken! Daar is zoveel leuks te vinden en zul je voor weinig geld heel veel lol hebben. Onderhoud, verzekering, wegenbelasting – allemaal beter in het B-segment. Het is vooral kijken wat weinig PK heeft (want daar kijkt de verzekeraar naar) maar toch bijzonder leuk is om te rijden.
– Wellicht net wat teveel PK, maar wel een leuk ding is de Mitsubishi Colt CZT uit 2005: 150pk, leuk design, uniek en betrouwbaar. https://www.autowereld.nl/mitsubishi/colt/1-5-turbo-nw-apk-ijskoude-airco-33300511/details.html Het zustermodel de Smart Forfour is nog unieker maar helaas zo uniek dat ie ook lastig te vinden is.
– De voorloper van het Autoblog duurtest-tuning-object: de Suzuki Swift 1.6 Sport. Stuurt hartstikke leuk, ziet er nog best hip uit, sensatie van een MINI maar dan goedkoper en betrouwbaarder. Makkelijk binnen je budget te vinden: https://www.autowereld.nl/suzuki/swift/1-6-sport-meeneemprijs-33279548/details.html
– Als er een merk is dat van vrij belegen auto’s iets leuks kan maken is het wel Renault Sport. Ook met de Twingo die de toevoeging RS kreeg. Lichtgewicht met atmosferische 1.6, 133pk en een strak onderstel. Haak niet af bij die 133pk, want dat is dus júist top. Ga eens proefscheuren. Officieel trouwens wel A-segment, maar gebaseerd op het onderstel van de Clio II. Je hebt dus ook behoorlijk uit-ontwikkelde techniek en dat scoort betrouwbaarheidspunten. Ietsje boven budget maar wel erg fraai: https://www.autowereld.nl/renault/twingo/1-6-16v-rs-sportieve-renault-twingo-sport-rs-1-6-16v-133pk-33064743/details.html
En als je uitgekeken bent op je eerste auto en een paar schadevrije jaren hebt gescoord, dan is het tijd om naar iets zwaarders te kijken.
jmeverts zegt
@vpowert: dit is een betere lijst dan hierboven
mark383 zegt
Goede suggesties! Ik ga voor de Twingo. Nu al zin om die rotonde te nemen :)
mondeoscti202 zegt
@vpowert: Top advies! Ik zou de Swift voor de deur zetten.
techniekmeneer zegt
Suzuki Swift Sport. Zat vermogen voor een beginnend bestuurder, ligt goed op de weg dus je kunt er goed mee “leren” rijden. Lage vaste lasten en gaat niet kapot. Zat aftermarket spul voor te krijgen mocht je het leuk vinden hem aan te passen naar eigen smaak.
Joel_D zegt
Voor dat geld kan je ook een Honda Civic 1.8 van 2005 of later kopen. Zeer fijne auto’s!
hondafn2 zegt
Een Civic van de latere generatie is veel minder betrouwbaar dan de EP generatie van 2001-2005. Ik spreek uit ervaring, heb zelf de EP1 met de 1.4 motor gehad. Fijne mooie auto maar niet vooruit te branden. De EP generatie heeft een betere wegligging door de betere achterwielophanging. De FN generatie is dan wel een stuk ruimer, maar dat is logisch omdat ook de buitenafmetingen toenamen. De ruimteschip design moet wel je ding zijn, Interieur van de FN is wel gaaf, maar die van de EP heb ik ook altijd gewaardeerd, ook mede door de hoog geplaatste pook en de cleane uitstraling van het dashboard.
Wat betreft de 1.6 versie van de EP generatie, die waren in Nederland bijna niet verkocht en als occasions in 2009 al bijna niet te vinden, laat staan anno 2022. Dus succes met nu nog een een exemplaar vinden die nog wat pit heeft, niet verprutst is en geen verregaande corrosie intussen heeft gekregen. Misschien dat er in Duitsland nog wat exemplaren te vinden zijn?
markos78 zegt
Geen kids, geen vrouw?
Betrouwbaar, niet te duur, fun?
Dan koop je toch een MX-5!
Voor 4500 euro koop je echt wel een knap exemplaar. Achterwielaandrijving, roadster, veel mooier wordt het leven niet voor dat geld…
emping zegt
@markos78: die wil ie dus niet, staat ook vermeld in het artikel.
markos78 zegt
Ik vind reageren leuker dan lezen blijkbaar ;-)
frank2b zegt
Ik zeg: Kia Opirus.
Geinige wagen, kost geen drol.
Echt eens wat anders, zeg maar ……
markos78 zegt
Sjonge, die moest ik eerst even googlen ;-)
phaeton zegt
@markos78: Hij stond ook onderaan het vorige artikel :-)
frank2b zegt
Ja,
Daarvóór had ik er nooit van gehoord. Nu zit ik er serieus over te denken dat als tweede auto aan te schaffen.
#voorlopigmaarevennietmeermetdetrein
mustang750supersnake zegt
@frank2b: dan heb je wel idd echt wat speciaals…ofnouja..in ieder geval zeldzaam dan..
bakkerst zegt
Fanboy Alert!
De 159 is voor dit advies inderdaad niet aan te raden wegens het gewicht, qua benzine motoren schijnt de 1.8 inderdaad maar onder bemeten te zijn. Die heeft overigens geen distributie ketting. De 1.9 en 2.2 hebben wel een ketting, maar (ik val in herhaling) alleen de af fabriek ketting was zwak en als die eenmaal vervangen is, heb je er geen last meer van. Ik heb in de 2.2 nog nooit last gehad van een gebrek aan vermogen of koppel. En zuipen moet je een beetje in perspectief zien, vergeleken met huidige auto’s zuipt alles van die periode. Ik haal 1:11 met afwisselend stadsverkeer en snelweg verkeer.
bakkerst zegt
Om daar aan toe te voegen, neem lekker een klein smijtijzer. De eerste auto was een 2000 Daihatsu cuore, 1,0 twincam 3 cilinder, een dikke 60pk op 650kg, als het ding een beetje op toeren kwam, en dat deed ie graag, begon het zo heerlijk te fluiten.
De enige auto ooit de de teller uit liep, de fabrieksopgave voor maximum snelheid was 140, de teller liep tot 160, met 4 volwassenen op een rechte snelweg stond de teller naald tegen het dashboard aan, en liep de GPS nog door tot 167km/u..
Dat rijd behoorlijk zenuwachtig.
Als eerst auto gewoon een klein smijtijzer halen, als je er een deuk in rijdt verlies je er niks aan.
nissanfairladyz zegt
Goeie dag eem, mijn Nissan 350z met 280pk kon zelfs 1 op 12 of 1 op 13(in het begin) halen. Waarom zijn er zoveel slechte motoren?
wimof zegt
De eerste rij je stuk zo weet je hoe je de volgende moet behandelen.
wimof zegt
En als je het echt niet meer weet: een Golf4 , tdi, een sdi wens ik je niet toe.
kennone zegt
Impreza WRX met wat ervaring??
mondeoscti202 zegt
@kennone: Heb zelf nog een Forester staan met wat ervaring maar als eerste auto zou ik ze niet aanraden. Ze zuipen als een tempelier en ook al gaat er weinig aan kapot, als het stuk gaat kost het een hoop.
emping zegt
-dank u, is inmiddels gefixt-
Leuke opties worden al genoemd in de comments. Ik zou ook zoeken naar een Civic Sport maar de Suzuki Ignis Sport is een leuke optie.
MrSelected zegt
Waarom geen 159 als dat de voorkeur heeft? Ik heb een 159 2.4 JTDm met handbak gehad, dat was echt een briljante wagen. Kosten ook bijna niks meer. De benzinemotoren zijn niet geweldig maar de auto blijft gewoon zeer prettig. Als je Alfa rijdt neem je de extra onderhoudskosten op de koop toe en meestal valt het mee.
Al is als eerste auto een Civic of Fiesta natuurlijk wel veel logischer.
christian85 zegt
@MrSelected: mijn eerste auto was een duffe Golf 1.8 variant uit 1997 maar wat heb ik een plezier gehad met dat ding. Lekker over de drempels deinzen tot slapen in de kofferbak na een goede avond pilzen om vervolgens de volgende dag een mountainbike in de kofferbak te gooien en ergens in het land de drank uit het lichaam te fietsen
christian85 zegt
@christian85: dit moest geen reactie zijn op mrselected
kniesoor zegt
Zo’n Fiesta STtje lijkt me een prima starterswagen. Mooie opmaat naar grover geschut, kan je lekker in leren sturen.
nissanfairladyz zegt
Welk grover geschut? Alles is straks elektrisch.
Chauffeur zegt
Zoals wel door meer genoemd, de Swift Sport. Lekker licht, voldoende vermogen zonder kapot te gaan en ziet er nog modern uit. Mooie starter…
mustang750supersnake zegt
was wel niet me eerste,wel de meeste lol mee gehad….
suzuki alto 1 liter automaat..750kg…3 meter lang ….lachuh man!!
jmeverts zegt
Die Leon en Jaguar, wat n advies ?
soes750 zegt
Mijn eerste auto was een civic sport. Heerlijk in gereden. Onderstel keihard, maar top. Snel genoeg. Enkel wat gedateerd interieur. Ik zou er zo weer voor kiezen als eerste auto.
Robert zegt
Mercedes C180 Kompressor (W203). Met 143 pk, 6-bak handgeschakeld (of 5-traps automaat) en RWD een prima auto voor vele km’s rijplezier. Kies voor de post-facelift versie (bj. 2005-2007), dan zal het roestspook je niet langer lastigvallen en de elekr(on)ische gremlins zijn ook grotendeels uitgebannen. En voor bedragen tot 4500 euro valt er genoeg te kiezen, zelfs met km-standen van < 200dkm.
maferick74 zegt
Toyota yaris 1.8ts, 133pk, gaat nauwelijks stuk, pittig rijden,
techniekmeneer zegt
@maferick74: Ook een goede keus inderdaad.
jarnobakker zegt
Mijn eerste auto was een seat ibiza uit 2000. Ik had een tdi . maar een benzine 1.6 is zat op zo’n licht karretje. Kost tegenwoordig geen drol meer
maldini zegt
Hmmm dus jullie geven advies over een beginnersauto en vervolgens adviseren jullie allemaal auto’s die niet bekend staan om hun betrouwbaarheid, lekker dan als 18jarige elke week naar de garage….Ruimte heb je als 18jarige niet nodig, ik zou voor een mx5 gaan(als je 2m lang bent, dan weer niet) en lol trappen.
slickrick zegt
Als je iemand financieel wenst te ruïneren dan raad je hem een 12 jaar oude 1.6THP aan .
Als beginners auto kan je het beste gewoon een Japanner nemen…..dan blijf je tenminste rijden en niet de garage spekken.
Hupke zegt
Peug 407 sw lukt met dit budget. De meeste zijn rijp voor export maar met wat opfriswerk kan je er iets leuks van maken.
1.6hdi is een degelijke motor. Zolang je niet in Duitse of Belgische grootsteden wil komen voldoet die prima.
Stuurt leuk, en als je niet te groot bent kan je alle 4 de deuren gebruiken anders heb je een leuke “targa” shooting break.
Dutchdriftking zegt
Tip van Flip, níet de Fiesta ST maar de Focus ST170. weinig zwaarder, wel heeft deze 173pk (170BHP vandaar de naam) IPV 150pk. Hij is fijner, en heeft een hoogwaardiger onderstel. Ondergetekende vind hem ook mooier, maar dat is puur smaak. Een nette vinden is even zoeken dus neem de tijd, maar spijt zal je niet krijgen. Man wat een fijne herinneringen heb ik aan die auto. op een bochtig traject (een N weg waar je tweemaal de toegestane snelheid rijdt kan ook) kan je heel wat moderne BMW’s het leven zuur maken!