Ineens zijn er veel meer gegadigden dan een paar jaar geleden!
Het was zo makkelijk een paar jaar gelden. Als je ging shoppen voor een nieuwe leaseauto beperkte de consument zich tot de auto’s met extreem lage bijtellingspercentages die bijna willekeurig op auto’s werd gegeven. Logisch dus dat auto’s als de Polo Bluemotion, Outlander PHEV en V60 D6 enorm populair waren. Geef de mensen die die keuzes gemaakt hebben eens ongelijk: het verschil was namelijk enorm qua kosten. Ga je voor een kale Outlander benzine of een bomvolle PHEV? Inderdaad. Dus heel erg raar is het niet dat mensen zich voornamelijk daarop hebben gericht. Het scheelde immers bijzonder veel geld.
Inmiddels is dat niet meer zo. We horen geluiden: “ah, nu is alles gelijk getrokken, wel zo eerlijk”. Je kan het ook anders zien. De meeste mensen die dit soort auto’s kunnen leasen betalen al een bak belasting. Dat er een keer voordeel te behalen valt is eigenlijk niets meer dan vriendelijk, alhoewel de Minister van Financiën dat asboluut niet zo bedoeld heeft. In deze situatie zit Autoblog-lezer Rob nu ook. Hij rijdt nu nog in een Volvo V60, maar de auto loopt aan het einde van zijn termijn en er moet iets nieuws voor de deur komen. Of Team AutoBlog de helpende hand kan bieden? Jazeker, dat kunnen wij!
Rob is op zoek naar een middenklasse formaat auto, absoluut geen SUV of crossover. Net als @CasperH heeft hij het daar niet zo op. Rob is erg gecharmeerd van de BMW 3 Serie, maar het is een model dat al wat langer meeloopt, iets wat natuurlijk meespeelt. Een Mercedes-Benz C-Klasse dan? Dat zou eventueel kunnen, ware het niet dat Rob het niet zo heeft op Mercedes. Erg leuk, maar hij wil pas Mercedes gaan rijden wanneer hij wat ouder is (hij is nu 30). Rob begrijpt natuurlijk wel dat hij verwend is geweest met de vermogensreserve van de V60 D6. Met zijn budget is een auto met dergelijk vermogen niet echt meer haalbaar. 120 pk is naar eigen zeggen te weinig. Daar staat tegenover dat hij minder waarde hecht aan bijzondere opties. Automatisch inparkeren, een heads-up display of night vision zijn echt niet nodig. Een krachtige motor, fijne automaat en puike stoelen kan hij daarentegen wel waarderen.
De wensen en eisen van Rob kun je vinden in onderstaande tabel.
Huidige /vorige auto's: | V60 D6 Hybrid (2014) |
Koop / lease: | Lease |
Zakelijk / privé: | Zakelijk en privé |
Budget: | € 55.000 / lease € 900 p.m. |
Jaarkilometrage: | 40.000 - 45.000 |
Brandstofvoorkeur: | Diesel gezien de kilometers |
Reden aanschaf andere auto: | Contract loopt af en heb het gevoel nooit zo’n dijk van een auto nu weet te kunnen rijden voor hetzelfde of iets meer geld |
Gezinssamenstelling: | Vrouw en een zoon |
Voorkeursmerken /modellen: | BMW al is Volvo uitstekend bevallen |
No-go modellen / merken: | Liever geen SUV/Cross-over hippig gedoe |
Volvo V60 D4 Geartronic Momentum
€ 48.415
€ 930 p.m.
De nieuwe Volvo V60 is natuurlijk een logische opvolger van jouw huidige auto. Het is wel een volkomen nieuwe V60, in vergelijking met veel Duitse modellen lijkt het alsof ze bij Volvo een generatie hebben overgeslagen. Dat zie je niet alleen bij het exterieurdesign, maar vooral in het interieur. We hebben helaas nog niet met de V60 kunnen rijden, alhoewel we wel live-beelden hebben van de nieuwe V60 hebben, plus de ervaring met de andere Volvo’s van de nieuwe generatie. Die laten zich het beste omschrijven als stabiel, veilig en comfortabel. Wel is de auto aanzienlijk lichter dan jouw huidige V60. Het verbruik is keurig, de prestaties zijn dat ook. Een D5 met 235 pk zou nog meer tot de verbeelding spreken, maar is aanzienlijk duurder. De achttraps automaat van Aisin is bijna net zo goed als de onvolprezen automaat van ZF die je in veel auto’s vind. De stoelen van de nieuwe generatie Volvo’s zijn uit de kunst, dus daar zit je sowieso al goed mee.
Audi A4 2.0 TDI (190 pk) S Tronic Sport (B9)
€ 47.950
€ 900 p.m.
Een beetje een vergeten auto, zo lijkt het soms. De Audi A4 is natuurlijk een redelijk anonieme auto. De auto is niet zo comfortabel als een C-klasse en heeft absoluut niet het sportieve randje dat een (goed samengestelde) 3 Serie wèl heeft. Dus waarom toch een Audi A4 aanbevelen? De auto schiet namelijk absoluut nergens echt tekort. Met name voor lange stukken autobahn is de A4 een fijne auto om mee onderweg te zijn. Niet speels of spannend, wel prettig en vertrouwd. Het dashboard is een pareltje, al is de sfeer binnenin iets minder vrolijk dan in de gemiddelde verloskamer (voor verlossing). De diesel is absoluut vlot genoeg en de S-Tronic bak is razendsnel, dit alles met een redelijk aangenaam verbruik (alhoewel je de opgave nimmer zult halen, maar dat geldt voor alle auto’s in het rijtje). Een nadeel van de S4 is wel dat je flink met opties aan de gang moet om een beetje het idee te krijgen dat je in een dure auto zit. Daar wordt de A4 op slag erg prijzig van. Kies je opties dus zorgvuldig.
Alfa Romeo Giulia Super 2.2 JTD Aut. (952)
€ 46.070
€ 890 p.m.
Wie had dat gedacht: de Alfa Romeo is de goedkoopste in de lease in dit overzicht! Aangezien de auto’s qua specificaties redelijk dicht bij elkaar staan, betekent dat je een goede deal bij de Alfa Romeo dealer kunt maken. De Giulia heeft een paar ijzersterke troeven: achterwielaandrijving, prettige diesels, een carbon cardanas en een behoorlijke uitrusting. Ook zijn de opties redelijk betaalbaar en staan aparte kleuren enorm goed op de auto. Wit met rood leer? In een Benz is het fout, maar in een Alfa Romeo noemen ze het stijl. Het is niet de meest praktische auto ter wereld, zo is de een- en uitstap wat krap en is er geen stationwagon leverbaar. Zo spectaculair als een Giulia Quadrifoglio is de gewone diesel natuurlijk niet, maar als je merkt hoe direct de auto stuurt en de balans opmerkt, vergeef je de auto zijn kleine missers. Een karakterbak anno 2018, wie had dat gedacht?
BMW 320dA Steptronic Edition (F30)
€ 47.962
€ 910 p.m.
De 3 Serie is al oud aan het worden. De opvolger staat binnenkort klaar. En ja, er rijden er al veel van rond. Dat zijn drie redenen om toch even verder te kijken. Dat zou echter jammer zijn, want de 3 Serie heeft wel een paar ijzersterke troeven achter de hand. Zo zijn alle 2-liter diesels bijna hetzelfde, maar die van BMW voelen vaak net even wat krachtiger aan. De ZF-automaat is een perfecte compagnon voor dit blok. Natuurlijk, in vergelijking met een V60 D6 lijkt het allemaal wel mee te vallen, maar het is absoluut een vlotte auto, bijzonder lichtvoetig ook. De 3 Serie loopt inderdaad aan zijn einde, maar dat heeft als voordeel dat ze bij BMW aan het strooien zijn met extra’s en pakketten. Met name zo’n Edition M Sport Shadow zit vol met leuke opties en geeft de 3 Serie een wat sportiever tintje. Zie de 3 Serie als een goede wijn, die zijn vaak nog wat beter op dronk.
Jaguar XE 2.0D Prestige Pro Edition Aut. (X760)
€ 46.290
€ 910 p.m.
De Alfa Romeo mag dan een verfrissende nieuwe achterwielaandrijver zijn, we zouden bijna vergeten dat er al een soortgelijke auto te verkrijgen was. Dat is namelijk de Jaguar XE. Ook deze auto is een rechtstreekse concurrent voor de BMW 3 Serie. Het recept komt voor een groot deel overeen. Met name het chassis van de auto is fantastisch, daar heeft Jaguar overduidelijk veel tijd en geld in gestoken. Het is wel een auto waarbij de standaard-velgen het ontwerp teniet doen, een setje 18″ doet wonderen. De motor is in principe prima, zij het minder potig dan die van de BMW, meer dan slechts de 10 pk doen suggereren. Het interieur haalt het niet bij dat van de Audi A4, maar het is geenszins storend. De auto is wel exclusief, zonder dat het een opzichtige auto is. Net als bij de A4 moet je wel investeren in een paar opties om het ‘rijke’ gevoel te geven dat eigenlijk wel bij een Jaguar hoort.
Volkswagen Arteon 2.0 TDI Elegance DSG
€ 48.435
€ 920 p.m.
Deze auto komt voor een groot gedeelte overeen met de Audi A4. Het is ook een product van de Volkswagen Group, dus de motor is krek eender. De manier hoe deze motor gemonteerd is, is net even wat anders. Bij de A4 ligt deze in lengte, bij de Arteon overdwars. In technisch opzicht zou je dus kunnen zeggen dat de A4 een kleine A6 en de Arteon een grote Volkswagen Golf. De beleving van de auto’s is minder groot dan je zou vermoeden. De Arteon is overduidelijk strakker en sportiever dan de Volkswagen Passat, maar een raszuivere sportsedan is het absoluut niet. Zo is de auto ook niet bedoeld. Wat je wel krijgt zijn prima prestaties en prettige rijeigenschappen. Het interieur verdient absoluut een pluim: dat is erg solide en strak. Misschien een beetje strak, maar alles zit waar je het verwacht en het werkt allemaal uitstekend. De Volkswagen-badge kan een nadeel zijn, het is niet zo ‘premium’ als Volvo of BMW. Daar staat tegenover dat het wel een Volkswagen is, die eens niet saai en voorspelbaar overkomt. Ze hebben zowaar hun best gedaan! Mocht je die lip onder de motorkap ook zo storend vinden, bestel dan een zwarte Arteon.
Mazda 6 2.2 SkyACTIV D GT-M Aut. (GJ)
€ 47.650
€ 930 p.m.
Eigenlijk is de Mazda 6 een beetje de ongekroonde opvolger van de Alfa Romeo 159. Zo’n auto die de normale sterveling erg fraai vindt, alhoewel er bijna niemand naar omkijkt. De Mazda 6 is net voor de tweede keer gefacelift, alhoewel de verschillen minimaal zijn. Dat was ook niet nodig, want zeker als sedan is het een keurig gepositioneerde auto. Veel meer schwung dan veel Duitse auto’s, zonder dat het kitscherig of te modieus is. Het interieur kan er zeker mee door. Het zit een beetje tussen de reguliere middenklassers en de premium D-segmenters in. Qua rijden behoort de auto tot de top van zijn klasse. Sportief en speels tot op een zekere hoogte. De prijs van deze uitvoering is wat hoog, maar dan heb je wel de dikste diesel in combinatie met de luxe en sportieve GT-M uitvoering.
Yolo: Infiniti Q70 3.0d S Premium
€ 23.500
2015
14.500 km
Hoe doe je een Yolo bij leaseauto’s? Inderdaad, geen leaseauto adviseren! Aanvankelijk was het de bedoeling van ondertekende om de Infiniti Q50 diesel aan het lijstje toe te voegen. Helaas viel deze net buiten het budget, niet zozeer qua aanschaf, dan wel qua leaseprijs. Dat is waarschijnlijk te danken aan de hoge afschrijving omdat de gemiddelde consument nog niet helemaal bekend is met de luxe-tak van Nissan. Wat is de Infinit Q70 eigenlijk? Het is eigenlijk een nieuwe naam voor de Infiniti M, een sedan in het hogere segment. Speciaal voor de Europese markt kon deze besteld worden met de E9X-motor, een V6 diesel van Renault-Nissan, goed voor 238 pk en 550 Nm. Die motor past perfect bij het karakter van deze grote Infiniti. Het is uiteraard Yolo: je moet je best doen om er eentje te vinden. Dan moet je hem (hoogstwaarschijnlijk) importeren en hopen op een zeer gunstige kilometervergoeding van je baas.
Wil jij ook advies over je volgende auto? Vul dan dit formulier in, waarbij je ons voorziet van alle relevante gegevens. Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!
amauryg zegt
Stuk voor stuk prima wagens, maar als je eenmaal gewoon bent aan die Volvo-stoelen wil je later echt niets anders meer. Helemaal in vergelijking met de (standaard) stoelen van de 3-reeks, dan heb je echt ineens het idee dat je op een houten kerkbank terecht bent gekomen.
karhengst zegt
@amauryg: Bij een 1- of 3-Serie altijd de sportstoelen nemen, zit een stuk beter en zijn eigenlijk heel zo hard niet als je van een Duitser zou verwachten. Naar mijn ervaring prettiger dan wat ik bij Audi en MB heb gezeten.
Nog een punt waar een upgrade noodzakelijk is: Audio. Zelfs de HiFi upgrade is belachelijk slecht bij BMW. Wat dat betreft dwingen de Duitsers je gewoon naar de upgrades door de basis eigenlijk merk-onwaardig te maken.
laptom zegt
@karhengst: Ik kan ook slecht u de comfort stoelen zitten bij BMW. Bij Audi is de upgrade beter, maar de standaard stoelen vd V60 of V90 zijn al super. Jammer, want een 3 rijdt wel heerlijk.
bartsmit zegt
@amauryg: mijn vader klaagt over z’n V70 2014 stoelen. Harde randen zitvlak. Tintelende benen. Volvo zegt dat de stoel goed is.
dennisvingen97 zegt
Zou echt voor de mazda gaan! Geweldige auto en geen standaard lease autotje.
flutterby zegt
@dennisvingen97: waarom zie ik er dan 100 van rijden op een dag?
hight96 zegt
@flutterby: Omdat het merk niet bekend is. Waarom verkiest men een G-Star spijkerbroek boven een van de C&A? Een Apple boven HP? Heel veel mensen geilen daar nog steeds op.
elemento zegt
@hight96: niet helemaal eens. Een g star of r3play broek zit gewoon beter. Beter afgewerkt en kwaliteit is beter
bischero zegt
@flutterby: omdat hij simpelweg niet in veel leasemandjes zit
karhengst zegt
Je te jong voelen voor een C-Klasse, terwijl je net uit een V60 komt. Juist…
Ik zou zeggen, bekijk of een AMG-line nog binnen het budget valt want dat maakt het optisch tot een stuk moderner en vlottere auto dan een A4 of 3-Serie. Qua rijden is het ook een zeer prettige auto en met 18″ en het sport-onderstel rijdt het strak doch comfortabel. Daarnaast is de 220d op papier de sterkste in z’n segment, en hebben ze een nieuwe 9-bak als automaat. Je doet jezelf tekort het model niet tenminste te overwegen, oubollig wordt het alleen wanneer je hem zelf verkeerd configureert.
Overigens zit je in feite met alle bovenstaande modellen erg goed. Indien de prijs niet uit de klauwen moet lopen, zou je tevens de nieuwe Peugeot 508 nog kunnen overwegen. En anders is er nog de Kia Stinger Diesel? (toch eigenlijk wel de lease-YOLO)
vagtroep zegt
@karhengst: gelijk heeft ie toch, als hij Mercedes wilt rijden kan hij dat elke dag… gewoon een taxi bellen ?
draadloos zegt
@karhengst: 9-bak.. kun je nagaan hoe klein het toerenbereik is waarin die motoren nog presteren… nog een paar jaar, is alles cvt…
r525 zegt
@karhengst: ben toevallig in hetzelfde budget aan het kijken (wel iets meer KM), een C220 past echt niet, zeker geen AMG line. Een 200 zou kunnen, alleen de vraag of je 136pk genoeg vindt.
elemento zegt
@r525: 200 en 220 cdi zelfde blok…. als je mag tunen zountop.zijn(200pk)
elemento zegt
@karhengst: van alles zou ik idd mercedes c klasse kiezen en dan bmw. 2.0 tdi blokken vag groep.zou ik niet rijden.
toyotafortuner zegt
Doe dan gelijk Yolo
jorgos zegt
Zou een 4 serie gran coupe nog kunnen…?
frisian zegt
@jorgos: ja dat gaat net, heb zelf bijna voor dezelfde keuze gestaan en een 4 gran coupe besteld, echter is het leasebudget 5 tientjes hoger
xjs678qr zegt
@frisian: in België ben je op de lease markt meestal beter af met een 4gc dan met een 3…
JamesBond007 zegt
Volvo of Mazda 4 me!!
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Makkie: Lexus IS 300h! Net zo zuinig als een diesel, 225pk wn mega elektrokoppel, geen stekker-ellende, beste stoelen in de klasse, topkwaliteit, topservice, achterwielaandrijving, superstil… En ook nog eens spotgoedkoop in de lease! Zeker in vergelijk met diesel, want die restwaardes kelderen als een malle. En spotgoedkoop in de bijtelling want bijna geen BPM! Zeker na de WLTP word het prijsverschil met diesel enorm… Goh, eigenlijk het makkelijkste advies in jaren.
frank2b zegt
@svenska_aeroplan_ab: Je was me nét voor!
lekkerlinksrijden zegt
@svenska_aeroplan_ab: b
lekkerlinksrijden zegt
beste advies tot nu toe
406_v6 zegt
@svenska_aeroplan_ab: wel de Mark Levinson mee bestellen ?
willeme zegt
@svenska_aeroplan_ab: Ik heb er wel aandacht. Ik vind het persoonlijk een bijzonder fraaie wagen met een erg gaaf interieur. Maar de performance van de 300h is gewoonweg te weinig, zeker op hoge snelheden komt de aandrijflijn te kort voor de wensen van de aanvrager. Dat diesel enorm gaat kelderen in waarde zou kunnen, is nog niet direct te bemerken in de leaseprijzen. Dus die vlieger gaat ook niet op ;).
Qua prijs en qua kwaliteit past de auto er overigens wel uitstekend in het rijtje. Nu nog een fatsoenlijke motor (200t of 350, zoals je ze in het buitenland wel hebt) en je hebt een topper!
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@willeme: Niet mee eens. Dat geldt misschien voor een CT 200h, maar niet voor de 300h… En daarnaast, als je 40k kilometers per jaar rijdt, zoals ik ook, is comfort belangrijker. En in de leaseprijs komt dat ZEKER WEL naar voren, want voor 900,- per maand heb je een supervolle IS. In de Duitsers moet je dan zoals je zelf al zegt ‘de opties zorgvuldig kiezen’. En dat is gewoon een eufemisme voor kaal hok…
willeme zegt
@svenska_aeroplan_ab: gezien het snelweggebruik van de aanvrager en de vraag naar vermogen en koppel is de atkinson benzinemotor met elektro gewoonweg niet een goede. Een op een na basis IS past in het budget, alles daarboven is ook te duur.
Gave auto die IS, maar in deze aanvraag vond ik hem niet helemaal passend.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@willeme: Ok, dure leasemaatschappij dan… Maarja, laat Rob even weten wat het word? ;)
jaspervdwinden zegt
@willeme: daarbij komt nog dat de hybride aandrijflijn bij snelweggebruik waarschijnlijk lang niet zo zuinig is al een diesel.
Rudy zegt
@svenska_aeroplan_ab: 225pk en in 8,4 seconden aan de 100 en een top van 200; een 320d is aanzienlijk sneller (7,2 sec en 230…). Niet dat het super relevant is, maar bepaalde auto’s vallen qua prestaties erg tegen tozv hun opgegeven vemogen. Deze Lexus is er daar een van.
bradela zegt
@Rudy: en zo zie je maar weer dat die getalletjes niets zeggen. Ga er eens mee rijden… dan praat je wel anders…. bij de 210 grijpt de begrenzer merkbaar in bij de is300h… en hoe vaak rijden we dat…. maar het belangrijkste, op de tussensprint van 80 naar de 120, is de is300h een halve seconde sneller dan een 320d…
(Btw, ik rij zelf een 320d omdat het van de baas een diesel moest zijn…. Maar had graag de is300h gereden…)
Rudy zegt
@bradela: ermee rijden of niet, feit blijft dat de prestaties kijkende naar het opgegeven vermogen gewoon tegenvallen. Ik zeg toch niet dat het een slecht of slechte of rijdende auto is?.
frank2b zegt
Gaat toch heen met die eeuwige diesel vanwege ‘da kilometers’.
Probeer eens een Lexus IS300h of GS300h. Gewoon, omdat het kan.
Je wilt nooit meer een diesel. Echt niet.
bischero zegt
@frank2b: is de GS nog leverbaar dan?? Volgens mij niet
sabrerator zegt
Tja, ik weet niet of de aanvrager de mogelijkheid heeft kilometers te declareren en tegen welk bedrag, maar dat opent wel veel alternatieven.
Bij mijn werkgever betaal je behalve de bijtelling ook een percentage van de catalogusprijs als eigen bijdrage. Die kun je weer van je bijtelling aftrekken, maar het blijft kostenverhogend.
Het komt er bij ons op neer dat je voor elke €10.000 catalogusprijs €100 per maand kwijt bent (eigenlijk €95, maar €100 rekent makkelijk).
Ik heb als volgt geredeneerd: Als ik weer een vergelijkbare auto ga rijden als ik had, ben ik €350 per maand kwijt. Dus die betaal ik altijd.
Dan mag een eigen auto me dus €350 eigen geld per maand kosten.
Dus kilometervergoeding + €350 = alle kosten.
In plaats van een nieuwe zielloze auto een bijna youngtimer gekocht die ik erg fijn en mooi vind. Ik sta nu met aanzienlijk meer plezier in de file.
Tot nu toe red ik het met de kosten. En rij in een lekkere zescilinder diesel.
En uit het lijstje: Jaguar XE.
alloallo zegt
Mijn keuze zou zijn de superb limo sortline met 190pk :
– ruim
– compleet incl leder en 19inch
– handige 5e deur
– incl adaptief onderstel
willeme zegt
Ik zou voor de 320d gaan, Edition M Shadow met een exclusive kleurtje (Champagner Quartz, 19” M-velgen en Individual lichtbruin interieur). Liefst een Touring.
Straks is de nieuwe 3 Serie net als de 5 te veel op comfort gericht en valt het uiterlijk wat tegen. Net als met de E46, E39, E38, E85 en dergelijke zou je willen dat je de laatste van de serie (uitontwikkeld, veel uitrusting voor weinig) nog had gekocht. Dan na de lease overnemen prive overnemen. Vervolgens helemaal oprijden.
De Lexus IS vind ik ook erg gaaf, maar de aandrijflijn overtuigd niet. In een auto van 40k of meer wil je ook een beetje vermogen hebben.
ronald zegt
Bmw 4 serie grand coupé zou ik overwegen
lfoose zegt
De vergelijking gast wel mank. Hij rijd nu in een station en de alternatieven zijn dit niet.
Probeer maar eens bij BMW een vergelijkbare 320 touring samen te stellen.
Daarom ga ik nu van de 320d naar de nieuwe V60 D4.
frisian zegt
@lfoose: een V60 van die generatie heeft überhaupt al een kleine kofferbak en D6 Hybrid al helemaal omdat de accu in de kofferbak zit.
Daarnaast met een gezin van 3 personen kom je uit de voeten met alle voorbeelden.
racerx zegt
De Giulia, 3 serie of XE. In die volgorde!
vetnek zegt
Giulia. Over 1-2 week is mijne d’r :-)
ikleesookoverautos zegt
De Alfa of de VW.
3rotorboi zegt
Makkelijk, Lexus IS300H of de infiniti q70 of Q60.
noensboy zegt
Interessant. Zit nu in hetzelfde schuitje, alleen heb ik €975,- per maand Te besteden. Moet alleen de brandstof wel inzitten.
freezzr zegt
Ben van een V60 naar een 420d gran coupe overgestapt. En die rijdt me toch een partij lekker! De V60 was goed maar de 4-serie verslaat ‘m met twee vingers in de neus.
frisian zegt
@freezzr: wel toevallig dat wij dezelfde auto uit blijven zoeken;)
Wat voor uitvoering heb je uitgekozen?
freezzr zegt
@frisian: Ja grappig man! 420da high-executive, harman audio, open dakje, etc. Topding. Wel iets kleiner op vakanties met de family dan de V60 :) en jij?
frisian zegt
@freezzr: ik ben voor een m-sport edition high Executive corporate lease steptronic edition gegaan. Echter maar 1 audio upgrade
Daarna was het budget zowel voor mij privé als voor mijn baas helemaal vol
bradela zegt
Waarom blijven mensen toch zo vast houden aan diesel met deze kilometers??? zelfs veel wagen park beheerders zitten vastgeroest in deze traditionele gedachte.
Voor veel van de genoemde voorbeelden in dit segment ligt het omslagpunt tegenwoordig boven de 40k km.
De diesel auto is veel duurder in aanschaf terwijl de restwaarde onzekerder is… dit zie je duidelijk terug in de leaseprijzen. Ook is het verschil in verbruik veel kleiner geworden.
spidermann zegt
Ik heb gelukkig nog zo’n 20 maanden te gaan in een D6.
trolololo zegt
Ik zat in hetzelfde schuitje, alleen kom ik van een V60 D4 Momentum met wat opties af. Budget 55K en 60k km per jaar.
Het is een A5 2.0 TDI S-Edition geworden. Al is deze iets duurder uiteraard. Komt doordat de A5 G-Tron niet meer leverbaar is tot november (die past wel in het budget en is voordeliger dan diesel).
Succes met je zoektocht!
w0o0dy zegt
Ik zou de S90 D4 Momentum bekijken als je al meer dan tevreden was met je vorige Volvo. Mijn soort auto is het niet maar ik denk wel dat je vaak blij zult worden van die keuze. Ook de Superb in een leuke uitvoering zou een optie kunnen zijn. Goedkoper dan VW maar niemand weet echt waarom.
frisian zegt
Ook bij mij een soort gelijk verhaal.
Kom van een V60 D4 momentum met 20% bijtelling .
Budget 950 euro per maand op basis van 40.000 kilometer per jaar en 48 maanden.
Keuze: BMW 420DA gran coupe
quincy zegt
@frisian: Is die 950 euro per maand incl. brandstof?
frisian zegt
@quincy: ex brandstof en ex verzekeringen
quincy zegt
@frisian: Dat scheelt nogal inderdaad. Bij mijn werkgever is het in ieder geval inclusief brandstof. Verzekeringen ga ik eens uitzoeken. Thanks!
frisian zegt
@quincy: is het inclusief brandstof voorschot of inclusief kosten brandstof pas, die 2e waren namelijk maar 2,50 per maand
quincy zegt
@frisian: Helaas is het inclusief brandstof voorschot ;-)
freezzr zegt
@frisian: hoi frisian, grappig te lezen dat je ook voor een 420d bent gegaan. Ik had ook een D4. Volvo is een hoop V60 klanten kwijtgeraakt maar zal er ook vast wel weer een paar winnen met de nieuwe V60… mij zijn ze kwijt overigens… tenzij ze een wagen kunnen maken die net zo goed rijd als de 4….
frisian zegt
@freezzr: als ik me niet vergis was de V60 ook power blue.
De V60 bevalt me prima en hoefde ook niet weg maar verlengen gaat niet meer
De 420D heb ik in estoril blauw besteld
bartsmit zegt
Wringen om de centen maar wel elke maand €900,- naar de leasemij brengen. Na 4 jaar mag je de auto ook nog eens inleveren. Holland op z’n smalst.
freezzr zegt
@bartsmit: voor de meeste mensen betaald de werkgever die 900€. En nee veel werkgevers betalen je die 900€ niet uit als je zelf met een voiture komt.
woody259 zegt
Qua vermogen valt de stap van een V60 D6 naar bijvoorbeeld een 320d wel mee, zeker op snelweg / autobahn snelheden is een 320d net zo snel of zelfs sneller dan de V60.
kennone zegt
@woody259: komt omdat na de 150kmh de elektro motor niets meer doet.
kempenaer zegt
De Alfa is gaaf, de XE helaas wat minder en dat vind ik jammer want Jaguar is een mooi merk.
Altijd voor een achterwielaandrijver gaan, is op meerdere vlakken superieur tov fwd.
Volvo zou ik laten staan. Wel fijne stoelen, voor de rest straalt het sufheid uit.
3-serie rijdt prima, wel een mislukt front helaas.
De meest sportieve C-klasse kan naast de Alfa wel eens de beste keuze blijken te zijn, als totaalplaatje.
De Alfa is de liefhebberskeuze.
arias12 zegt
BMW 320d hele fijne wagen!
siemi zegt
Ik heb een tijdje terug eenzelfde keuze gemaakt. Ook bij de jag dealer geweest. Ook naar de 3 serie gekeken. Uiteindelijk is het voor mij de A4 geworden. Helemaal met de assistentie systemen er op is het, naar mijn mening, de ultieme kilometervreter. Afgelopen week de 45k erop gezet, dus ik zit nu op een kwart van de lease termijn en ik kan er niks negatiefs over zeggen. En dat verbruik wat hierboven aangehaald wordt, ik haal met gemak 4l. Met wat moeite is 3l haalbaar.
freezzr zegt
@siemi: ik heb A4 laten gaan puur en alleen om de ultraberoerde soundset. Jesus wat is dat slecht voor zo’n wagen.
siemi zegt
@freezzr: geen last van. De stereo bij mij in de auto klinkt echt super.
azmo83 zegt
Leasebudget uit laten keren, zelf wat simpels en comfortabels kopen op lpg en 3x extra op vakantie per jaar
lpgbarrel zegt
@azmo83: en je hebt geen carkit nodig. Genoeg tijd om je klanten vanaf de vangrail te informeren dat je de afspraak niet haalt?..
ytbl zegt
Wel eens gedacht aan een youngtimer? 35% bijtelling over de actuele waarde ipv nieuwwaarde. Bijvoorbeeld een mooie BMW e39 530i of een e46 330i vol in de opties zijn fantastische en degelijke rijdersauto’s. Minder voor de hand liggend maar ook interessant zijn de Honda’s uit die jaren en een Jaguar S-type.
paul996 zegt
@ytbl: Heb ik vorig jaar gedaan Ik vind die bijtelling er flink inhakken als je een leuke auto wilt rijden. Er gaat een wereld (eerder snoepwinkel) voor je open. In rij nu een leuke snelle cabrio met de bijtelling van een standaad Golf.
Alleen heel goed zoeken naar een goed onderhouden exemplaar.
ytbl zegt
@paul9968: Slimme beslissing. Voor iemand die goed zoekt en zich in de materie verdiept is er volop keuze! Vooral voor de duurdere auto’s is het voordeel aanzienlijk.
F1Tim zegt
Wie koopt nu zulke wagens particulier? En waarom stellen de meesten zich niet tevreden met pakweg 130pk? Voor de meesten gaat het toch om een bedrijfswagen, en geen funwagen! Ik lees trouwens vaak dat men veel auto’s niet interessant vindt met minder dan 200pk, maar velen rijden toch maar een mueslikarretje… Hoe contradictorisch…