Wat voor auto is een goede tweede auto? Zeker als je een leuke en betaalbare coupé zoekt? Team Autoblog zoekt het voor u uit!
Misschien wel leuker dan de eerste auto is het kijken naar de tweede auto. Dankzij de eerste auto heb je enorm veel ervaring opgedaan en heb je een smaak plus voorkeuren kunnen ontwikkelen. Thijs heeft dat nu gehad. Vier jaar kocht hij zijn eerste auto, een gebruikte Renault Clio II uit 2003, een heuse 1.4 16v Dynamique met bijna 100 trappelende paarden. Na 4 jaar is het tijd voor een nieuwe auto. Thijs is aan het kijken naar een ’trage’ en betaalbare coupé.
Comfort en stijl
Qua eisen is Thijs vrij duidelijk. Hij wil graag meer comfort en meer stijl. Hij heeft geen vrouw of kinderen om rekening mee te houden en zijn werkgever is volgens Thijs ook een petrolhead, dus hij kan prima voor komen rijden in iets aparts. Dankzij de goede ervaringen met Renault en zijn dealer, zat Thijs zelf te denken aan een Renault Laguna Coupé, maar deze zijn nog vrij prijzig en zeldzaam, geen lekkere combinatie.
Het gaat Thijs er vooral om dat de auto niet snel is. Dit in verband met de verzekering (Thijs is ’pas’ 24), maar ook omdat hij er toch geen gebruik van kan maken nu er alleen maar 100 km/u gereden mag worden op ’s lands snelwegen.
De wensen en eisen van Thijs verwerkt in en een tabel:
Huidige /vorige auto's: | Renault Clio II Phase II 1.4 16v Dynamique |
Koop / lease: | Koop |
Zakelijk / privé: | Privé aanschaf |
Budget: | Liefst € 5.000, eventueel oprekken naar € 7.000 mogelijk |
Jaarkilometrage: | Echt niet meer dan 20.000 per jaar, eigenlijk |
Brandstofvoorkeur: | Benzine, dus |
Reden aanschaf andere auto: | Ik wil iets groters en iets meer stijl |
Gezinssamenstelling: | Vrijgezel |
Voorkeursmerken/modellen: | Renault Laguna Coupé |
No-go modellen / merken: | Italiaans, dus geen Alfa (sorry) |
Wat mis je door de no-go’s?
Tsja, als je een stijlvolle en betaalbare coupé zoekt, dan zijn er veel Italiaanse gegadigden. Je mist in principe twee auto’s, beide Alfa Romeo’s. De eerste is de Alfa Romeo GT (937C). Een soort 147 coupé van Bertone. De GT is iets meer sportiviteit afgestemd en nog redelijk praktisch bovendien. De looks moeten wel je ding zijn, zeker van achteren is het een bijzonder verschijning.
De 1.8 motor is de meest verstandige keuze, de 2.0 JTS moet je ontwijken. De beste optie is de Busso, die lastig in het budget te vinden is, maar zeker de voorkeur verdient. Deze klinkt het beste, is het meest betrouwbaar en toevallig ook het snelst. Nog een voordeel: met V6 is het een gewilde auto die je nog aan een liefhebber kunt verkopen.
De andere Alfa Romeo kan qua karakter niet anders zijn. De Alfa Romeo Brera (939D) is ook prima te vinden in het budget. Het is een zeer bijzondere auto die voornamelijk is bedoeld om jezelf stijlvol voort te bewegen. De Brera weegt behoorlijk veel, terwijl die niet zo praktisch is als de Alfa GT.
De 2.2 JTS is op zich een prima motor, maar kent veel kuren, met name de kettingspanners. De 3,2 is niet heel veel meer soeps: dankzij de standaard Q4 vierwielaandrijving is ‘ie nog zwaarder, terwijl de GM unit niet zoveel karakter heeft als de Busso V6. Het interieur is wel heel erg fraai.
Mercedes-Benz CLK 240 (C209)
€ 7.000 (particulier)
2002
145.000 km
Als je een relaxte en stijlvolle auto wil, kun je eigenlijk niet om de Mercedes-Benz CLK van C208-generatie heen. Het is ook nog eens een heel betaalbare coupé op het moment. De CLK heeft alles: veel comfort, een zijdezachte automaat, een zeer geraffineerde zescilinder en een hoop luxe aan boord. In het budget zijn ze redelijk goed te vinden. Naast de CLK240 vind je de even sterke en even snelle CLK 200 Kompressor. Deze motor is zelfs iets zuiniger, maar loopt minder mooi. Je mist toch die twee cilinders, alhoewel zo’n supercharger prima functioneert. Nadelen? Toch even kijken voor roest. Sowieso alle ‘getunede’ modellen en Faux-AMG’s ontwijken. De CLK was er met handbak, maar erg fijn waren die niet, terwijl de automaten juist prettig waren. Mocht je de CLK iets te veel een pensionado-mobiel vinden, dan is de C-Klasse sportcoupé een goede optie (die nog meer roest, dus let op!)
Renault Mégane Coupé 2.0 TCE Privilége
€ 6.995 (universele garage)
2009
75.000 km
Een leuke tussenstap tussen een Laguna Coupé en de Clio die je nu hebt, is natuurlijk een Mégane Coupé. Nu houdt deze auto het midden tussen een hatchback en een coupé. De uitstraling en beleving is nog wel van een hatchback. Maar in deze uitvoering (de luxe Privilége) met soepele 2.0 TCe motor heb je toch een leuk pretpakket voor de deur staan. Daarbij zijn ze relatief jong en goed te vinden in Nederland. Een voordeel ten opzichte van bovenstaande Mercedes: onderdelen en onderhoud is aanzienlijk goedkoper. Zie dit een beetje als een soort Megane R.S.-light die juist wat luxer is.
BMW 320CiA Coupé Executive (E46/2)
€ 6.950 (BOVAG garage)
2001
115.000 km
Je kan ook doen wat @jaapiyo heeft gedaan: een 3 Serie youngtimer. Deze generatie 3 Serie (de E46 dus) lijkt nu een beetje op zijn ‘gat’ te zitten qua prijs. Tussen de 5 en 7 mille is er voldoende te vinden. De zescilinders lopen magistraal, alhoewel de dorst en de prestaties niet met elkaar in verhouding staan. Het zijn wel zeer prettig rijdende auto’s. De 318i is op zich al goed, maar een zescilinder geeft gewoon een veel rijker gevoel. Het interieur is nog verrassend fraai, dat had BMW in deze periode goed voor elkaar. Ga voor een originele Opa-specificatie, dus alle zwarte wielen (nooit geleverd op een E46), zwarte nieren (idem), fake M-pakketen en dergelijke allemaal ontwijken. Vind je een donkergroene met beige leer: doen!
Volkswagen Scirocco 1.4 TSI Highline+
€ 6.500 (universele garage)
2010
135.000 km
Aanvankelijk dachten we aan een basis-Audi TT. Met het budget zijn er mooie Mk1’s (8N), maar die worden al best oud. De Mk2 (8S) is nèt niet goed te vinden. De basis van die TT is grotendeels gelijk aan die van een Scirocco. De Scirocco heeft op zijn beurt weer veel overlap met de Golf. De Scirocco is namelijk een coupé versie van de Golf, de V in dit geval. Qua ruimte en rijeigenschappen lijkt de Scirocco veel op de Mégane. De Scirocco heeft een volwassener en veel hoogwaardiger interieur. De Renault is net iets speelser. De 1.4 TSI met turbo en mechanische compressor is een technologisch hoogstandje, mits de issue met de schraapveren is opgelost. Even vragen naar het olieverbruik. Ga voor een handbak. Die zijn niet alleen betrouwbaarder, het rijdt ook wat leuker. Mocht je 160 pk te veel vinden, de 1.4 is er ook met alleen een turbo en 122 pk.
Peugeot 407 Coupé Pack 3.0 V6 24v Aut.
€ 4.995 (particulier)
2006
125.000 km
Als je veel waar voor je geld zoekt, kijk niet verder. De Peugeot 407 is op het moment een lachwekkend betaalbare coupé. Zelfs de dikste V6 met relatief weinig kilometers is ruim binnen het budget te vinden. Sterker nodig, een nette 406 Coupé is duurder tegenwoordig. Terecht? Bwoah. De 406 heeft een mooier koetswerk en mooier verhaal. De 407 is veel moderner. Het interieur van de 406 Coupé was bij introductie in 1997 al niet fraai en verouderd. De 407 is veel moderner. Staar je niet blind op alle opties, want bij Peugeots uit dit tijdperk willen sommige opties het niet altijd doen. Over het algemeen is er voor de Coupé’s goed gezorgd, maar check het desalniettemin. Mocht de V6 overkill zijn, de 407 Coupé met 2.2 16v stuurt fijner, is zuiniger, nauwelijks minder snel en voor een viercilinder loopt de 2.2 heel erg fijn. Die kun je zelfs voor nog minder vinden.
Opel Astra TwinTop 1.6 Temptation (H)
€ 6.999 (universele handelaar)
92.000 km
2008
Eigenlijk is deze categorie auto’s een eigen zoektocht waard. Waarom niet zoeken naar een leuke betaalbare ‘coupé-cabrio’? Het land staat er vol mee, namelijk. In de meeste gevallen voor heel interessante prijzen. In dit geval pakken we even de Opel Astra TwinTop. Het gaat niet snel, dankzij een 1.6 met 115 pk en een relatief hoog gewicht. Maar op zich ziet ‘ie er fraai uit. In de zomer kun je het dak open doen en al helemaal lekker rijden. De Astra is verder nog relatief jong, onderdelen zijn goed te vinden en over het algemeen heel betaalbaar. Mocht je deze Opel Astra niet leuk vinden, Ford, Renault, Peugeot en Volkswagen hebben ook dergelijke auto’s gebouwd.
YOLO: Cadillac Eldorado TC
€ 6.900 (particulier)
2002
195.000 km
Als je iets avontuurlijk bent ingesteld en een ware cruiser wilt, gaat er niets boven een Cadillac Eldorado. Het is de tiende generatie van een waar automobiel icoon. Helaas geldt dat niet voor deze. De tiende generatie is overigens véél beter dan de twee voorgaande generaties. De motor is een zeer gewillige 4.6 Northstar. Deze vuurt 305 pk op de voorwielen af. Het is wat veel voor de voortrein, waardoor je je rijstijl automatisch aanpast. Voor het type auto kun je er redelijk mee sturen, maar je merkt aan alles dat ‘ie is ingesteld om relaxed te cruisen. Als je er een beetje goed voor zorgt, heb je er een potentiële klassieker aan. Zeker zo’n laat model als deze. Nadelen? Onderhoud kan erg prijzig zijn. Onderdelen zijn op zich prima leverbaar via de Amerikaanse sites, maar kan wat omslachtig zijn. Het verbruik is wel een tikkeltje excessief bij deze Cadillac. Qua kosten is het geen betaalbare coupé, vandaar YOLO.
Wil jij ook advies over je volgende auto? Vul dan dit formulier in, waarbij je ons voorziet van alle relevante gegevens. Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!
grasvreter zegt
Ik snap dit segment niet helemaal. En niet praktisch, en niet snel. Wat heb je dan wel?
Zag laatst bijvoorbeeld een mercedes c klasse coupe 1.6 rijden. Ding kost 62k oid. Dan verwacht ik dat een auto ergens in uitblinkt.
Maar is ie mooi? Mwoa, ik vind het gemiddeld, maar dat is smaak.
Is ie snel? Nee, kleine 9 seconden naar de 100.
Is ie ruim en praktisch? Absoluut niet.
Is het een zuinige kilometervreter? Nee, en ding is ook nog eens 200 euro wegenbelasting per kwartaal.
Wat is het nut van zo’n auto..?? Een dik 60k kostende auto die nergens goed in is.
flutterby zegt
@grasvreter: comfort. De openbare weg is geen circuit en als je de ruimte niet nodig hebt..
grasvreter zegt
Rijdt een coupé van 60k comfortabeler dan een hatchback of sedan van 60k? En als je maar 1x per jaar iemand achterin moet hebben of naar de stort moet had je gewild dat je geen coupé had gehad.
screamer zegt
huh? dan heeft die persoon achterin toch gewoon even pech voor die ene keer per jaar? en voor de stort huur/leen je een aanhangwagen ofzo.
Persoonlijk vind ik coupe’s veel mooier om te zien dan een hatchback, ik snap Thijs wel, een comfortabele mooie cruiser heeft wel wat. Later als je groot bent, kun je altijd nog een papa-auto nemen als je dat nodig vind (een station dus)
Jochempie zegt
Het nut van zo’n auto is hetzelfde als het nut van kunstnagels: andere mensen jaloers maken dat je geen praktische compromissen hoeft te sluiten, met andere woorden: dat je het “goed” voor elkaar hebt. Money to burn en je hoeft geen vinger op te tillen. Je hoeft geen kortere deuren omdat je nooit strak naast een ander geparkeerd staat etc.
grasvreter zegt
In mijn optiek rij je dan voor lul met een incapabel product. Zo denk ik ook over x6 en glc coupé rijders.
En g wagon rijders, op het 2019 model na. Voor de leek zie je er misschien heel stoer uit in je dure auto, maar ik weet wat voor een compromis je daarvoor moet sluiten. Rijden in een oncomfortabele auto die niet luxe is en slecht doordacht, omdat het een modelletje uit 1979 is, die hier en daar een update heeft gekregen, maar in essentie nog steeds een auto uit 1979 is. Met plastic hoepeltjes en een netje als cupholders.
wif1 zegt
@grasvreter: In jouw geval zou ik zeggen; Koop em niet!
carwax zegt
@grasvreter: dit is een site voor autoliefhebbers, misschien moet jij de prive gaan lezen met een glaasje azijn erbij ?
saxoke zegt
@Jochempie: als je over het nut van een auto gaat kijken…. iedereen in een Berlingo met achterbank met de lichtste motor erin. Ideale auto! Je kan overal komen, evt met mensen op de achterbank en je hebt een grote kofferbak. Zelf heb ik pas een Leon ST Cupra gekocht, in mijn ogen 1 van de weinige echt nuttige en bruikbare auto’s. Ruim genoeg voor het hele gezin, snel genoeg voor mijn plezierritjes, en comfortabel als we met zn 4en weg gaan. Dat is de reden waarom ik nooit die nieuwe Mégane RS Trophy R zal kopen, onhennig kuthok, daar heb je helemaal niets aan. De keuze van een trage elegante coupe snap ik wel. Je mag nergens sneller dan 100, je rijdt met een mooie auto (hoewel mooi ook smaak is) en je rijdt relatief goedkoop in vergelijking met zn veel snellere zusjes
Jochempie zegt
Mooie auto! Als ik 30K had dat niet hoefde te groeien (ik ben geen miljonair helaas) had ik ‘m zeker overwogen! Inderdaad een prima compromis tussen een fijne, rappe rijdersauto en praktische bruikbaarheid. Maar persoonlijk overweeg ik het volgende: ik heb een MX-5 om enkel over de Zwitserse bergweggetjes te rossen, en dat is fantastisch. Ding kostte me 5000 euro en schrijft niets af, want NA met 1.8. Daarnaast wil ik een Renault Kangoo Be Bop om meerdere mensen en m’n hobbyspullen mee te vervoeren. Totale investering 10000€, en hier in Zwitserland betaal ik alleen MRB over de zwaarste van de twee auto’s, en de MX-5 is gratis meeverzekerd.
saxoke zegt
@Jochempie: klinkt ideaal! Praktisch en leuk
tstile zegt
Zo’n Berlingo is wel overkill hoor:p Mag ik een oude Suzuki Wagon R voorstellen? 1 liter motortje lekker zuinig, goedkoop in de belasting en verzekering en 100 haalt ‘ie zeker wel!
saxoke zegt
@tstile: da’s idd een betere keuze. Japans, dus dan weten we dat t over 10jr nog rondrijdt!
kniesoor zegt
In de tekst bij betreffende CLK wordt er over de W208 gesproken. Dat lijkt mij geen aanrader, zijn notoire roestbakken. De W209 is kwalitatief een stuk beter. En oogt ook nog eens minder log. Geen idee of die in het budget past.
Hupke zegt
Wat een treurige suggesties…
Een renault megane coupe is ondanks de naam geen coupe, net als de vw sirocco.
Een renault avantime 2.0 kan perfect binnen het budget van 5k als je iets bijzonders wil. Opel calibra is al oud, zou die laten staan net als de ford cougar. Een bmw e46, of mercedes clk wil je eigenlijk ook niet voor die prijs.
Citroën c4 coupe kan als alles nog werkt wel een leuk ding zijn maar je wil er geen 5k op stuk slaan. En een rcz is net nog buiten budget.
Van de bmw e63’s die binnen het budget vallen zou ik weglopen.
Er zijn verschillende honda accords (boooring…) en toyota celica’s (fwd maar ziet er mooi uit) die binnen budget vallen en die zijn behoorlijk interessant.
SpeedGeek zegt
Mijn ouders rijden een C4 coupé. Een en al drama. Wegligging van een spons met dreft, technisch ruk, 312 vakjes in het interieur waar je precies niks in kwijt kunt, zelfs heuvel af met wind mee gaat hij niet harder dan 130km/u, stuurwiel is vorm gegeven door Stevie Wonder. Enige pluspunt, zalige zetels.
Hupke zegt
M’n grootvader is 91 en rijd nog wekenlijks met dezijne. Het is geen C6 maar ik heb er af en toen mee gereden en vind het eigenlijk nog wel een leuk ding. Zoals iedere Franse wagen is die zachter afgeveerd dan een Duitser maar heeft veel grip, is vlot en in 15 jaar nog geen stukken gehad behalve 1 electische spiegel die kapot was.
Ze kosten nu geen drol meer dus als je een mooie executive vindt met creme leder interieur zou ik niet twijfelen.
Nu voor 5k zou ik eerder voor een avantime of C6 gaan als je unieke luxe wilt.
saxoke zegt
@SpeedGeek: welke motor zit er dan in? Of issie door je ouders helemaal lam gereden met een ouwe lullen rijstijl? De 2.0i 16v VTS180 vond ik altijd leuk rijden
SpeedGeek zegt
Mijn ouders hebben ook de 2Liter. Het is ook de manier waarop de auto zijn snelheid behaalt. Ik vind dat hij erg veel toeren maakt en slecht op snelheid komt. Ik rij zelf een e46 en merk dat 150km/u in die C4 is heel anders als 150km/u in mijn bmw. De maximale snelheid van 130km/u was natuurlijk wat overdreven ;)
Maar goed, een e46 is misschien ook wat moeilijk te vergelijken met een C4.
Het is wel een mooie auto. En er zijn in mijn ogen heel weinig mooie franse auto’s.
saxoke zegt
@SpeedGeek: welke 2liter hebben ze, er bestaat een 136/140pk versie van, en de 180pk versie. Die 180pk versie heeft veel toeren nodig. De 136 had ik in de 206GTi, daarin was ie soepel, en vlot. Een e46 was “dubbel zo duur” ik mag dan hopen dat ie beter rijdt. C4 is een c segment, e46 D segment, dat maakt ook n verschilletje (hoewel ik mn Leon als c segment, fijner vind dan mn d segment C5-3 die ik hiervoor had)
papa zegt
@SpeedGeek: c4 blijft een leuke corvette
seanxtype zegt
@Hupke: mis in de verhaal eigenlijk ook de volvo C70, vooral eerste serie zijn prachtige auto’s. Prima voor lange afstanden en betrouwbaar ook!
emping zegt
@Hupke: of een Honda Prelude.
retsok zegt
@emping: of een honda accord 3.0 v6
francisco0342 zegt
De scirocco, erg fijne rijdersauto en redelijk zuinig. Top wegligging!
lekkerlinksrijden zegt
@francisco0342: plat geslagen Golf
bernoulli zegt
@lekkerlinksrijden: bijna elke coupe is wel een platgeslagen versie van een gewone auto.
emping zegt
@bernoulli: Honda Prelude, Toyota Celica, Nissan GT-R, Nissan 350Z, Nissan 370Z, Nissan 240Z, Nissan 300ZX, Audi TT, Toyota Paseo, Mercedes 300SL, Alfa Romeo Brera, Alfa Romeo GT, Fiat Coupe, etcetera zijn dat allemaal niet. Dus..
posthumus zegt
Zonde, las de eisen en dacht gelijk aan de GT. In mijn ogen toch echt de beste keuze.
gandini zegt
Inderdaad, ik was al gelijk weer alle verkoopsites aan het afstruinen naar een leuke V6…
dunhozzie zegt
Vond eigenlijk alleen yolos die ik zelf zou willen. Dus mijn keuze zou een RX-8 zijn, hoewel die misschien niet comfortabel genoeg is. Zag ook nog wat TT’s hier in NL en een aantal Crossfires in Duitsland.
Maar dit zijn de echte Yolo’s want dit is vragen om problemen:
https://www.autoscout24.com/offers/porsche-944-2-5-coupe-nl-auto-2e-eigenaar-uniek-gasoline-grey-2f7af7b1-7648-431d-b1dc-0f09fbb6784f
Final price: € 7,950.-
Mileage: 103.952 km
First registration: 04/1984
Yolo 2:
https://www.autoscout24.com/offers/chevrolet-corvette-usa-5-7-coupe-inj-targe-gasoline-red-94eb2bf8-338f-43bc-b5ce-d932d0351f0c
Final price: € 6,950.-
Mileage: 61.611 km
First registration: 04/1984
ArnoldH zegt
@dunhozzie: 20.000km per jaar en dan een RX8. Nee dankje, die motor heeft zo veel onderhoud nodig dat je er falliet op gaat
dunhozzie zegt
@arnoldh: true, maar je vind ze prima in het budget en je hebt wel een leuke unieke auto. Is ook wat waard ;-)
carwax zegt
@dunhozzie: 944 is super betrouwbaar & onderhoud kost relatief weinig. Die vind je niet voor niets met 400-500 op de teller.
Corvette valt ook reuze mee, neem een e63 dan ga je betalen
dunhozzie zegt
@carwax: op zich wel maar de 944 koop je met al bedenkingen in de advertentie, wat een risico is. De Vette moet je nog verzekeren en eigenlijk naar LPG omzetten in NL. Dus yolo.
SpeedGeek zegt
Mocht de aanvrager voor een e46 willen gaan. Lekker kijken bij de 4-cilinders met facelift. 6-cilinders wil je eigenlijk bij weg blijven met deze eisen en wensen. De facelift oogt nog jong en is een parel van een auto.
sirjrj zegt
E46 6 cilinders lopen beter en behalve in de stad niet onzuiniger. Zon 318Ci is eigenlijk qua vermogen te beperkt voor wat het moet meezeulen.
SpeedGeek zegt
Punt is meer, de 4-cilinders zijn vaak in veel betere staat omdat veel mensen juist zoeken naar de 6-cilinders. Als dat geen eis is dan kun je beter voor een 4-cilinder gaan kijken.
tstile zegt
Honda Jazz is ook een goede auto.
Maar als je 7k gaat stukslaan op een ouwe bak dan kan je net zo goed even doorzoeken tot je echt wat leuks hebt:)
Liefhebbersauto’s zijn nog best te vinden, zo heel af en toe.
tvklarenbosch zegt
De beste opties zijn de no go’s. Beiden zijn prima auto’s mits goed onderhouden, niet minder dan de andere opties.
knapzuur zegt
“De Peugeot 407 is op het moment een lachwekkend betaalbare coupé.”
Aanschaf misschien, maar wegenbelasting, verbruik, onderhoud en verzekering voor een 24 jarige van een auto met toch een behoorlijke originele aanschafwaarde maakt dat dit toch echt geen goedkope is na aanschaf.
Paul58 zegt
Jammer van de no go’s. Enige minpunt aan de brera en gt (uitzondering van de v6 in de GT) vond ik dat ze niet zo snel zijn. Maar dat is nu dus geen criterium hehe. Verder zijn het degelijke auto’s met altijd veel comfort in opties.
Maaaar buiten de no go’s lijken mij de Scirocco en de E46 mij het leukste. Ik zou de 1.4tfsi niet zo snel aandurven en zal mijn keuze daarom vallen op de E46. Qua looks vind ik de megane coupe ook mooi echter geen ervaring mee qua rijden. Misschien andere YOLO keuze: Mazda RX8??
moveyourmind zegt
Niet snel en betaalbaar…
Doe eens gek, een Smart Roadster coupé. Qua maandlasten ga je niet snel een goedkopere coupé voor erbij vinden. Wegenbelasting is tientjeswerk en voor de verzekering ga je ook geen vermogen kwijt zijn. Heb zelf de gewone roadster en qua vaste lasten merk je bijna niet eens dat hij er is.
Funauto eerste klas. Want ze zijn dan wel niet snel, door de semi-automaat, maar onderstel is top en samen met de achterwielaandrijving en scherpe besturing enorm leuk om te rijden. En het dak kan open, ook geen straf.
Je moet wel tegen zijn rare uiterlijk kunnen, maar in eenmooie Brabus uitvoering vind ik het zelf een gelikt wagentje.
stalensnuitje zegt
@moveyourmind: suggestie van de dag!
marcel174 zegt
@moveyourmind: mijn broer heeft nog een mooie roadster coupe te koop staan met alles er op en er aan. Zelfs werkende airco?. Mijn roadster coupe staat helaas niet te koop..
papa zegt
@moveyourmind: heb er ook een, kan uit ervaring zeggen dat je goed naar de motor moet kijken. Als die al een keer overhaald is dan is het prima. Sommigen halen 300 dkm op de orginele motor maar mij gaat dat niet lukken. Die van mij heeft ook flippers aan het stuur, erg leuk rijdende auto
ArnoldH zegt
Dan zou ik voor een Astra twin top gaan. Lekker dak open en cruisen
Dutchdriftking zegt
En man met smaak. 407 of Scirocco, lastig.
toyotavenray zegt
Als ik moest kiezen, dan werd het de Opel Astra twintop.
crashingduke zegt
Is die V8 Northstar niet dat blok waar de kopbouten gegarandeerd los gaan zitten, zodat de koppakking eruit knalt?
lecomte zegt
Volvo C70 2.0T of misschien als de verzekering het toelaat de 2.4T.
Ot92 zegt
De 1.4tsi 160pk laten staan, te gevoelig voor storingen. Je kan beter een andere motorisering nemen als je heel graag die auto wilt hebben.
Rob zegt
Alfa Romeo GT is wel een toppertje hoor. Jammer om die bij voorbaat af te schrijven.
Anyway, Chrysler Crossfire is wel een leuke. Je moet van de styling houden; ik hou er wel van.
Als je ook interesse in oudere auto’s hebt: BMW 3-serie E36. Met dit budget kun je prima een fatsoenlijk exemplaar vinden.
Verder blijf ik de Opel Astra GTC een prachtige auto vinden, vooral met de panoramische vooruit. Maar tis dan niet echt een coupe, het is wel heel fraai:
https://www.autoscout24.nl/aanbod/opel-astra-gtc-1-4-cosmo-navi-pdc-cruise-panoramadak115707-km-benzine-zwart-2b4f2be7-c5f4-4c2f-a54e-1e8a009ceb89?utm_source=web-share&utm_medium=copy&utm_campaign=share
scrmeagle zegt
Voor mij de Eldorado!!! Heb je iets unieks en die Northstar V8 gaat volgens mij niet stuk. Heb 350.000 zonder enkel probleem met zo’n blok in mijn STS gereden.
papa zegt
@scrmeagle: wat een bak… Ik vind hem episch, ik kan me nog goed de scène uit face off heugen waarbij Nick cage naar zijn vliegtuig loopt met een zwarte ETC op de achtergrond
m54b25 zegt
Ik vind het een leuke aanvraag, alleen kan ik me in de adviezen niet zo vinden. Te veel zescilinders en te veel auto’s die vaak fout zijn. Ga voor een Volvo C70, Saab 9-3, Honda Accord of Legend. Of anders toch een comfortabele sedan met een chique voorkomen? Onderschat ook een 318ci (met viercilinder) niet. Bijna net zo’n trillingsvrije loop als de zescilinders en er zijn meer mooie exemplaren van te vinden. En met alle respect, maar na een Clio is een E46, ook met basismotor, een flinke vooruitgang.
appeltje zegt
Mijn eerste gedachte is een Rover 800 Coupé, wat technisch erg veel lijkt op de eerder genoemde Legend. Je hebt dan iets bijzonders en stijlvols.
elemento zegt
Volvo c70 cabrio of brera in dit segment
bakkerst zegt
Mijn eerste gedachte was ook Alfa Romeo Brera of GT. Persoonlijk zou ik dan de Brera kiezen vanwege de jonge uitstraling.
En die 2.2 JTS heeft maar 1 echt punt, en dat is inderdaad de distributieketting. Maar als die eenmaal fatsoenlijk vervangen is, en daar mag je ondertussen wel van uit gaan, dan is het gewoon een degelijk blok. het enige andere aandachtspuntje wat me zo te binnen schiet is het reservoir van de stuurbekrachtigingsvloeistof. Daar zit een zeefje in wat los kan raken en de doorstroming verminderen, ook dat is ondertussen als het goed is allang vervangen en als het niet zo is, is het tientjes werk.
De afgelopen 5 jaar alleen wat slijtage dingen gehad:
-stuurbekrachtigingsvloeistof reservoir (te lang mee door gereden dus ook de retourslang vervangen)
– rubbers in de voorste draagarmen.
– vervuilde injectoren, 2 kunnen redden, 2 vervangen voor gereinigde exemplaren (tip voor iedereen, ALS je injectoren vervuild zijn laat dan ook gelijk je tank + complete brandstof leidingwerk reinigen, waar denk je dat de vervuiling vandaan kwam? Schade&schande)
– krukas afdichting vervangen.
-koppaking vervangen ( ook gelijk de kleppen laten reinigen, directe injectie dus geen reinigende werking van brandstof over de kleppen)
– 1 maal een lekkende brandstof leiding.
– 1 roestige dorpel vervangen.
2008 159SW, Gekocht in 2015 bij 180k km, inmiddels 240k km, zie de ,159 generatie vooral niet als racewagen, dat is het niet, het is een reiswagen, en een hele fijne. Die 2.2 is daar helemaal ideaal voor, lange slag hoog koppel vanaf lage toeren, en een erg breed power band, je hebt eigenlijk altijd wel vermogen beschikbaar.
Mijn tip gewoon doen, vraag Willem maar ?
Als je toch ergens tegenaan moet kijken, laat het dan iets moois zijn. En vraag jezelf eens af, hoe vaak zie je nou daadwerkelijk een Alfa langs de kant van de weg met panne? En hoe vaak zo een degelijke Volkswagen?
Henk_he zegt
30 seconden zoeken op Gaspedaal.nl levert op:
Volvo C30, Opel Astra GTC, Peugeot RCZ lukt ook net, Renault Laguna Coupé, Hyundai Coupé, kwam zelfs een Audi A5 tegen in de zoekresultaten.
Keuze genoeg!
Hubert zegt
Lancia Kappa coupe
xircuit zegt
Anderhalf jaar terug een CLK 200k automaat uit 2005 gekocht. Het facelift model, ziet er net even frisser uit. Na een Clio RS, gehobbel in een Hi Lux en een A1, zeer tevreden met deze aankoop. Zeker niet snel, maar eenmaal op snelheid pakt ie nog best aardig door (heb ruim 220 op de GPS gezien). Wel lekker soepel voor een 4 cilinder door de kompressor en de automaat is boterzacht. Verrassend praktisch (2 racefietsen krijg ik achterin) en handig te bereiken achterbank zonder die B stijl, raampjes laag is wel leuk doormee voor een half cabriogevoel. Verder 100% betrouwbaar tot opheden in 20k km. Heb toen net 7k betaald dus moet kunnen, mijne had toen 150k op de teller en sluitende historie. W209 is blijkbaar ergens in elkaar gezet dan de C klasse en daarmee roestvrij. Aanraderd.
bernoulli zegt
http://link.marktplaats.nl/m1519204422?utm_source=ios_social&utm_medium=social&utm_campaign=socialbuttons&utm_content=app_ios
Nog steeds een leuk model. Rn te koop voor biergeld. Ook als V6.
Martinez zegt
Nou nou, Jullie eigen video vergeten?
https://www.autojunk.nl/2017/05/mijn-auto-honda-accord-coupe-van-martin
Leder, clima, cruise, schuifdak, elektrische bediening, álles was standaard, en voor 7000 euro kun je er 2 halen, of 4 als je een V6 met automaat uit het jaar kruik niet erg vind. Inmiddels 70.000 verder en op een set banden en remmen geen ander duur onderhoud gehad.
Robert zegt
Mercedes C klasse coupé. Ga voor de facelift versie (>2005), die heeft de roestpreventie véél beter op orde (eigenlijk alleen nog als er slecht herstelde schade aan zit) en binnen het budget ruimschoots te vinden. Sterker nog, met een beetje mazzel hou je geld over voor een grote beurt én een setje nieuwe velgen + (winter)banden . En zelfs een handgeschakelde C180 Kompressor geeft, met 143 pk en 220 Nm al een prettige rijervaring, want primair ontwikkeld als Autobahn cruiser, met zesbak en lekker veel koppel onderin.
henkp1 zegt
Laguna coupé is toch wel heel mooi en goed. Alfa’s idem. Beste keuze op dit moment voor deze meneer: Renault Mégane coupé. Mooie en goede auto en voordelig.
kniesoor zegt
Er nog eens even rustig over nagedacht hebbend : als de auto an sich ‘m wel aanspreekt, zou ik Thijs aanraden om in elk geval een keer een proefrit met een CLK van de W209 serie te gaan maken. De wensen en eisen bekijkend zou het me niet verbazen als zo’n auto qua rijgedrag (zo’n ding voelt prettig ‘vlezig’ aan) en solide bouw goed aansluit bij hetgeen hij zoekt. Een 200 is motorisch prima toereikend, een 7G-tronic een hele prettige bak.
allesmetturbo zegt
Ik heb de laguna coupe altijd al gaaf gevonden.
Van de achterkant een beetje een ‘poormans aston martin’ maar alsnog wel erg fraai om te zien.
Nog nooit in gereden maar zal vast niet heel inspirerend zijn. Maar als daily cruiser zal het vast wel prima zijn.
Ik zou zelf voor een E92 325i zijn gegaan in deze categorie, de ‘laufcultur’ van de 6 in lijn voelt echt luxe en het onderstel + rwd geeft wel echt elke km rijplezier.
marcel174 zegt
Of ietsje meer uitgeven en voor een Hyundai Veloster gaan.. ?
carloadan zegt
Het is een Mercedes C209 op de foto
tenaci zegt
Als het een Peus moet zijn dan zou ik liever zoeken naar een knappe overlever van de 406. Die 407 is echt een gedrocht.
vpowert zegt
Dit is wel iets boven budget, maar je hoeft vervolgens niet zoveel aan onderhoud uit te geven: de Honda CR-Z. Hybride met een handbak. Het grootste kritiekpunt op deze auto’s was het feit dat ze niet zo snel waren. En laat dat voor de verzekering net een voordeel zijn. Tussen de 7-8k vind je ook exemplaren bij de Honda dealer.
Gevonden via Gaspedaal.nl
https://www.gaspedaal.nl/redirect/vehicle/131044860
lecomte zegt
@willeme, misschien is dit wel iets voor Thijs. https://www.500e.nl/autos/clk200-w208-189/