Een gewone familie auto voor het gezin. Heeft het dan zin om een oude bijtellingsknaller te scoren?
Zoals we nu tegen de elektrische auto aankijken, keken we tien jaar geleden naar de hybride. Natuurlijk, de Honda Insight (1999) en Toyota Prius I waren al in het eerste decennium van het nieuwe millennium te zien, maar de techniek nam een vogelvlucht rond 2010.
Dat kwam mede door de bijtelling. Het idee was in principe simpel: hoe schoner de auto, hoe groter de fiscale voordelen. Fabrikanten waren er als de kippen bij om met hun hybrides de NEDC eventjes te trotseren. Slagschepen met dikke dieselmotoren moesten 2 liter op 100 km halen. Yeah, right.
Helaas werd het gebruik van de techniek en de potentie om zuinig (dus milieuvriendelijk te rijden) níet gestimuleerd, waardoor het een soort logische leaseauto was: je koos gewoon het model met de minste bijtelling. De verschillen waren zo groot dat je een dief van je portemonnee was als je het niet deed. Het resultaat: het hele land stond vol met PHEV’s. Iedereen koos er een. De complete markt werd ontwricht. In korte tijd was Mitsubishi van een niche naar een topmerk getransfomreerd. Om daarna weer af te glijden tot niche niveau. Maar er waren meer van dat soort auto’s.
Maar nu rijst de vraag: is zo’n auto nu geschikt als occasion? Dat vroeg autoblog-lezeres Inge zich af. Ze is aan het kijken naar een auto voor het gezin. Niet voor de extreem lange ritten, maar de uit- tuin en keukenritjes. Is zo’n hybride dan ook een zuinige optie? Of waren alle voordelen juist heel theoretisch en kun je beter gewoon dezelfde auto met benzinemotor kopen? We gaan dat uitzoeken! De wensen en eisen van Inge kun je zien in onderstaande tabel:
Huidige /vorige auto's: | Eerste auto |
Koop / lease: | Koop |
Zakelijk / privé: | Privé |
Budget: | € 10.000 tot € 15.000 |
Jaarkilometrage: | 15.000 |
Brandstofvoorkeur: | Benzine |
Reden aanschaf andere auto: | Op zoek naar een zuinige auto |
Gezinssamenstelling: | Gezin (4P & hond) |
Voorkeursmerken/modellen: | Toyota Auris, Volvo V60 |
No-go modellen / merken: | Suzuki |
Is een hybride daadwerkelijk zuiniger?
Ja en nee. Daarmee kunnen we de zaak makkelijk afdoen. Het is net hoe je ermee omgaat. In basis maak je de auto zwaarder en dus minder zuinig. Het is voornamelijk hoe effectief je de techniek gaat toepassen. Als je bijvoorbeeld thuis kunt laden, kun je met een PHEV al heel veel winnen. De eerste tientallen kilometers kun je dan ‘gratis’ rijden.
Ook met aanpassing van je rijstijl, kun je met een hybride heel zuinig rijden. Niet alleen zozeer rustig rijden, maar bewust de techniek gebruiken. Wanneer rijd je elektrisch, wanneer laat je juist de verbrandingsmotor bij springen. Dit kan per auto enorm schelen. Het kan dus zeker geen kwaad om op de merk- modelspecifieke websites te steunen en kijken naar tips en truukjes om het meeste eruit te halen.
Doe het niet: Volvo V60 D6
Misschien wel de fijnste auto uit het lijstje moeten we ernstig afraden. Het gaat met name om de specifieke toepassing in dit advies. De V60 hybride is standaard een diesel. Het grote nadeel is dat je dus veel motorrijtuigenbelasting moet betalen. Mede dankzij die accu’s en elektromotor weegt de V60 D6 enorm veel. Qua kilometers die je rijdt, haal je dat voordeel er nooit uit. Zoek dan een V60 met eenvoudige T3 motor, bijvoorbeeld. Ook een Peugeot 508 of Citroen DS 5 Hybrid kun je het beste overslaan vanwege dezelfde reden.
Mitsubishi Outlander PHEV
€ 14.900
2015
110.000 km
Jazeker, de Mitsubishi Outlander PHEV is een auto die de tongen goed weet los te maken. Is het dan ook een slechte auto? Nee, natuurlijk. Het is natuurlijk wat je perceptieniveau is. Als je kijkt naar de klasse waarin de crossover opereert, kunnen we concluderen dat het ruimte aanbod meer dan goed voor elkaar is en de verfijning van het interieur net onder het gemiddelde. Dat gezegd hebbende, je kunt bij correct gebruik van de laadpaal wel degelijk zuinig rijden. Met een relaxte rijstijl is de aandrijflijn verregaand comfortabel. De zitpositie is uitstekend en qua betrouwbaarheid scoort de auto ondanks de vooruitstrevende techniek behoorlijk goed. Het grootste nadeel? Het is geen rijdersauto en de PHEV staat symbool voor de hoogst opmerkelijke fiscale regelgeving in Nederland.
Toyota Auris Touring Sports 1.8 Hybrid Executive (E180)
€ 14.700
2014
85.000 km
Met een Toyota Prius maak je een statement. Of je het wil of niet. Je wordt automatisch gerangschikt in een bepaalde hoek door de conservatieve autoliefhebber. De Auris Touring Sports is technisch gezien gelijk aan de Prius. Dus een 1.8 viercilinder met elektromotor. Als liefhebber valt er voldoende te genieten, want hoe deze samenwerken is best indrukwekkend. Voor je portemonnee ook erg lekker, als je een beetje je best doet, kun je serieus zuinig rijden. De Auris rijdt iets dynamischer dan een Prius en zoals gezegd: je gaat wat anoniemer door het leven. De sfeer aan boord knapt enorm op als je kiest voor een luxere uitvoering. Die zijn te vinden, dus ga absoluut voor een Executive.
Kia Optima Hybrid Super Pack (TF)
€ 14.950
2013
145.000 km
Sommige auto’s krijgen te weinig aandacht. Wat denken van de Kia Optima? Natuurlijk, de Kia Clarus en 1e generatie Magentis waren obscuur vanwege een reden (het was niet zoveel). De tweede generatie Magentis was op zich niet verkeerd en deze Optima is gewoon erg fraai. De Optima doet niet veel onder voor het klassengemiddelde. Het is net geen Mondeo qua rijeigenschappen, maar de auto valt zeker niet door de mand. Je zou denken dankzij het vermogen van 190 pk dat het een snelle auto is, maar dat valt wat tegen. Deze auto vaart uitstekend bij een relaxte rijstijl. Het is dan extreem stil (dankzij elektromotor én een CVT) en het chassis is voornamelijk op comfort afgestemd. Qua betrouwbaarheid ook zeer aan te rijden.
Opel Ampera
€ 14.900
2012
90.000 km
Er is een tijd geweest dat de Opel Ampera een klein hitje was. Als de wachtrij voor een Outlander te lang was en de Volvo V60 D6 te duur, kon jij schuilen voor bijtelling bij de Opel dealer. In tegenstelling tot veel ‘flauwe’ hybrides, was de layout van de Ampera best interessant. Je kon namelijk serieuze stukken op de accu rijden, in tegenstelling tot bijna alle andere PHEV’s uit die tijd. Sterker nog, het is eigenlijk een elektrische auto met een range-extender. Een zeldzaam vooruitstrevende auto van GM. De Ampera is qua interieur iets minder ruim en ook qua afwerking is het iets grover dan je van Opel gewend bent. Toch die Amerikaanse roots (er was ook een identieke Chevrolet Volt). Mocht je thuis kunnen laden, is het dankzij de range mogelijk om echt wekenlang te rijden zonder de Ampera een tankstation ziet.
Ford C-Max Energi Titanium
€ 14.750
2015
105.000 km
Nog zo’n auto die een beetje ondersneeuwde door het succes va de Outlander PHEV is de Ford C-Max Energi. Ja, met een kleine i. Dit was de eerste PHEV van Ford. Stiekem is het best een fijne auto in zijn soort. De combinatie tussen elektromotor en verbrandingsmotor gaat bijna als in een Toyota (dankzij expertise van het Japanse merk, geen toeval dus). Ook zijn de rijeigenschappen prima voor elkaar. In dit segment is het overduidelijk de fijnst rijdende voor een ietwat assertievere bestuurder. Dat zegt voornamelijk iets over het segment, maar dat terzijde. In tegenstelling tot de Ecoboost torretjes in Europa, had deze van origine Amerikaanse C-Max een atmosferische tweeliter. Het grootste nadeel was het uiterlijk: de PHEV C-Max had nog de oude neus. Daar merk je tegenwoordig niets meer van.
Volkswagen Jetta 1.4 TSI Hybrid Highline (Typ 1B)
€ 13.950
2013
60.000 km
In principe kun je beter gaan zoeken naar een Golf GTE. Daarmee kun je namelijk laden, want de Jetta Hybrid is géén PHEV, maar gewoon een hybride. Wat zijn de voordelen van de Jetta? De ruimte is prima de kofferbak is erg ruim en de aandrijflijn is best prettig. De 1.4 TSI motor is onderin al voldoende krachtig en de DSG transmissie doet snel zijn werk. Het voordeel van de Jetta Hybrid is vooral dat je gewoon een normale auto hebt. De gehele hybride behandeling levert slechts 125 kg meer gewicht op, bij een PHEV is het al gauw 250 tot 300 kg. Nadelen? Ook de Jetta is van oorsprong een Amerikaanse (eigenlijk een Mexicaanse) Volkswagen. Dus het interieur is aanzienlijk harder dan van een Golf GTE. En je kan niet laden. Maar ja, daardoor rijdt je voor relatief weinig geld in een keurige VW sedan rond, met in vel gevallen erg weinig kilometers. Golfjes GTE in het budget hebben aanzienlijk meer gelopen.
Lexus GS450h Executive Hybrid Aut. (GWS191)
€ 11.900
2007
145.000 km
We verwarren hybride vaak met eco-muesli-geneuzel. Dat is natuurlijk niet altijd het geval. Sterker nog, in veel gevallen is zo’n hybride best een slimme keuze. Je hebt vaak een automaat standaard en een relatief hoog luxe niveau. Ook is zo’n directe boost van de elektromotor altijd prettig. Bij de Lexus GS450h hebben ze alles dusdanig ingericht op prestaties en comfort. De auto heeft een 3.5 V6 plus een krachtige elektromotor. Hierdoor knal je in 6 seconden naar de 100 km/u en kun je op de Autobahn leuk buiten spelen met de dikkere BMW’s van deze wereld. Ondanks het prestatiepotentieel is het de minst dynamische auto in zijn klasse. Het is een comfortabele cruiser die toevallig hard kan. Qua bouwkwaliteit staat de auto erg hoog aangeschreven, dus je hoeft niet bang te zijn voor hogere kilometerstanden. Met zo’n Lexus kun je er nog even tegenaan.
Wil jij ook advies over je volgende auto? Vul dan dit formulier in, waarbij je ons voorziet van alle relevante gegevens. Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!
bernoulli zegt
In het rijtje zuinige betrouwbare familieauto’s waar de hond ook nog meekan (waar laat je dat beest in een Jetta?) mag de Toyota Prius Wagon eigenlijk niet ontbreken.
falcon zegt
@bernoulli: En de enige met 7 zitplaatsen !
jacob79 zegt
De v60 duur in de wegenbelasting?
Deze is tot en met 2024 de helft van het normale tarief, dus zeker voordeliger dan een benzine variant…
michiel_vandelft zegt
@jacob79: goeie info, wist ik niet!
flutterby zegt
De V60 D6 valt tot 2025 nog in het halftarief MRB. Houd alleen wel voldoende reserves aan voor onderhoud. De waterpomp moet regelmatig vervangen worden.
Hetzelfde geld voor de GTE’s, sportieve auto’s met “cutting-edge” technieken (toendertijd) is een garantie voor duur onderhoud.
Buiten de Ampera, Prius en Outlander zou ik zelf met een ruime boog om PHEV’s heen lopen en kiezen voor volledig elektrisch of good old benzine.
autopetje zegt
@flutterby: ik ben in de markt voor een Golf GTE of een outlander phef. Op het moment rijd ik het meest in mijn mitsubishi Pajero. Doet alles, kan alles. Alleen niet echt een zoef auto. Indien ik voor de outlander ga dan vervang ik daarmee de Pajero. Als ik de Golf neem dan blijft de Pajero. Nu zeg jij met een grote boog omheen lopen. Kun je dat onderbouwen ?
pignon zegt
@autopetje: ik heb een fijne gte voor je. 2005. 100.000km. €13.750 ex btw. Is van mijn bedrijf en daar overbodig.
autopetje zegt
@pignon: 2005 zal waarschijnlijk 2015 zijn. Heb je wat meer info over opties en kleur ?
pignon zegt
@autopetje: Haha. Inderdaad. Is zomaar 10 jr jonger. Opties weet ik niet zo veel van. Volgens mij zit er standaard al veel op. De kleur is wit metallic.
autopetje zegt
@pignon: Gaat mij even om de type velgen en interieur kleur. Leder is geen must ivm de typerende karo stof. Verder vind ik een panoramadak, xenon verlichting een must. Een paar foto’s kan ik wel waarderen.
pignon zegt
@autopetje: velgen zijn standaard type. Met winterbanden momenteel. Xenon weet ik niet maar zeker dat er geen panoramaatje in zit. Ben nu buiten NL maar kan morgen foto’s sturen
flutterby zegt
@autopetje:
1. Sportieve auto
2. Nieuwe techniek
3. Reparaties aan hoogspanning is specialisten werk en komen altijd twee man aan te pas (denk aan €150 per uur aan arbeid).
4. De DSG bak kan de koppel van beide motoren helemaal niet aan.
5. Teveel koppel op de voorwielen
Laat ik zeggen dat de gene die ik ken die ermee rijden erg blij waren dat die in de lease zat.
autopetje zegt
@flutterby: 150€ gaat wel tegenstaan zodra de auto vaak naar de dealer moet. Is dat 150€ per uur als er iets mankeert aan het hybride systeem of geld dat voor alle reparaties aan de auto?
flutterby zegt
@autopetje: Gelukkig alleen voor het hoogspanningsdeel. Twee mannetjes a la dealertarief tikt hard aan.
Maar aan de andere kant zal je van een Golf GTE wel meer rijplezier hebben dan een Outlander. Een hobby mag best geld kosten.
autopetje zegt
@flutterby: Precies dat. Rijplezier mag best geld kosten. Zolang het maar niet excessief en in verhouding blijft.
sollie1984 zegt
@flutterby: ik ken ook iemand die een GTE rijdt. Sportief en leuk om te rijden maar niet altijd even betrouwbaar. Je moet ook vaker laden dan je lief is.
opelturbo zegt
@autopetje: golf is een drama met actieradius, 25km maximaal in de zomer (ervaring van een aantal collega’s) de PHEV moet je leren rijden en natuurlijk veel stekkeren!
autopetje zegt
@opelturbo: 25 km is wel erg weinig. Had hier en daar gelezen dat de 40 km wel haalbaar was.
opelturbo zegt
@autopetje: ik denk als je de auto normaal behandeld dat ook mogelijk moet zijn, dat geldt voor alle plug-ins. De reacties van lage actieradius van al deze hierboven beschreven auto’s zijn toe te schrijven aan oa de leaserijders die de auto niet maximaal gebruikte en alleen maar aftrapte om op tijd bij de volgende bestemming te zijn, ze merkte er ook niks van in hun portemonnee. Met een benzine auto kan je ook zuinig rijden maar hem ook enorm laten slurpen, is maar net hoe je ermee omgaat, respecteer de techniek!
autopetje zegt
@opelturbo: Wat je zegt. Plankgas rijden en daarna roepen dat de aktieradius ruk is. Ik zou m voor de sport zo zuinig mogelijk te rijden om zo min mogelijk de pomp te zien.
kempenaer zegt
@autopetje:
Onderbouw eens waarom je voor een (plug-in) hybride zou gaan?
Nodeloos gecompliceerd, zwaar, indirect rijden, accu-degeneratie en wat levert het nou aan verbruikswinst op? Reken dat nou eens uit per jaar. Het is echt niet veel.
autopetje zegt
@kempenaer: wat mij aantrekt is het gedeeltelijk en geleidelijk electrisch rijden. Ik hoef niet naar bijtelling en andere stimulerende acties te kijken want woon niet in NL. Ik heb meerdere auto’s en wil de PHEF puur voor de korte ritten gebruiken om zoveel mogelijk electrisch te rijden. Een gebruikte PHEF is de ideale manier om er met een klein budget mee te beginnen.
kempenaer zegt
@autopetje:
Okay. Waarom zou je electrisch willen rijjden?
fanboy zegt
@kempenaer: omdat het lekker rijdt en tegelijkertijd heel goedkoop rijdt.
Je zegt dat het niet veel uitmaakt, maar dat maakt het zeker wel. Tenzij je maar 5000km/jaar rijdt ofzo.
pignon zegt
@autopetje: precies dat. Elektrisch rijdt gewoon heerlijk. En met benzine erbij kom je toch ver als het moet. Ik woon zelf hartje stad. Dan is stil en schoon ook prettig.
opelturbo zegt
@kempenaer: omdat ik liever mijn eigen zonne-energie opmaak ipv er straks belasting over te moeten betalen. En voor nu mijn eigen tankstation aan huis heb. In deze klasse met een benzinemotor regelmatig aan de pomp zou staan met dito prijzen, ik geen mrb voordeel zou hebben ook. De onderhoudskosten over het algemeen lager zijn.
juulzz zegt
@flutterby: D6 waterpomp? De Erad Isg Aircopomp zijn niet de beste nee.. maar vertel me is wat over de waterpomp?
markos78 zegt
Een dieselhybride word je inderdaad niet vrolijk van als het halftarief MRB eraf gaat…
kitt2000 zegt
Van dit lijstje gaat mijn voorkeur uit naar de Lexus. Nette auto.
cvoo zegt
De Auris touring lijkt mij het meest geschikt als gezinsauto. Zuinig te rijden, geen stekker en ruim voldoende kofferbakruimte. Voor korte afstanden prima inzetbaar en qua looks ook gewoon prima (zeker voor een “hybride”!).
flutterby zegt
@cvoo: wat is precies het voordeel aan geen stekker?
cvoo zegt
@flutterby: Precies wat je zegt; geen stekker. Niet iedereen heeft de mogelijkheid om thuis te laden en zit je ook niet met een pasje voor t laden bij n openbare laadpaal. Gewoon benzine tanken en toch zuinig rijden.
flutterby zegt
@cvoo: maar dat kan toch ook met een PHEV? Toch handig als alle parkeerplaatsen bezet zijn.
cvoo zegt
@flutterby: Klopt, alleen is ie dan ineens niet zuinig meer (als de accu leeg is). Daarom is een stekkerloze hybride in veel gevallen zuiniger in de praktijk. Je hebt er gewoon geen omkijken naar, peut erin en gaan!
flutterby zegt
@cvoo: dan deden al die leaserijders toch ook met hun plugins? Ik snap echt niet wat het nadeel is van de mogelijkheid om te laden. Voordeel is langer elektrisch rijden, parkeren bij laadpalen en meer totaal systeemvermogen.
cvoo zegt
@flutterby: In de lease snap ik het enigszins, maar het gaat in dit advies om een privé auto. Ik ben ook niet tegen een stekker ofzo. Het feit dat je enkel van benzine afhankelijk bent en niet van beide is toch prettig?
grasvreter zegt
Ik ken die motor uit de Auris van de Lexus ct200h, en die is echt subliem hoor. Rijdt heerlijk, zuinig als je wilt, redelijk pittig als je wilt, en ze zijn echt heel betrouwbaar.
Oom van de vriendin heeft als 1 van de weinigen toendertijd een 1e gen outlander phev aangeschaft, is ook enorm tevreden. Heeft nog nooit iets kapot gehad.
fiscaal zegt
Grappig. De lease van onze outlander phev loopt over een paar maanden af en ik overweeg zeer serieus de auto in privé over te nemen. Volgens mij privé (in onze situatie) het goedkoopste. Mrb 45 per maand tm 2024. Thuis kunnen wij laden. We rijden 80% elektrisch. En er is in de 4,5 jaar nog helemaal niets kapot gegaan! Verder een erg goed formaat, niet te groot en wel ruim van binnen (3 kinderen achterin) + de hond kan mee. Het is niet de meest sexy en snelle auto, maar voor vervoer van a naar b comfortabel en luxe. Als autoliefhebber moet je er dus wel een (hobby) auto bij hebben…
fiscaal zegt
@fiscaal: ik ben dus ook wel benieuwd of er mensen ervaring hebben met een outlander van meer dan 5 jaar oud en of er problemen te verwachten zijn.
opelturbo zegt
@fiscaal: sowieso 1 uitzoeken met minder dan 160000km/8 jaar oud ivm accupakket Fabrieksgarantie. En als je gaat shoppen ff een obd2 module aanschaffen met Bluetooth op Ali zodat je het accupakket kan uitlezen.
fiscaal zegt
@opelturbo: dankjewel voor de tips. Ik wist niet dat bij outlander ook 8 jaar op accu’s zat. Wij zitten op 125k bij einde contract. Wel dagelijks geladen, motor heeft dus weinig gelopen. Ik zal eens googelen voor obd.
kobus1967 zegt
@fiscaal: ik heb de Outlander PHEV vanaf eind oktober 2013 en rij hem door tot de kosten van onderhoud te gek worden maar dat kan nog wel duren want de eerste 6 jaar nog geen gekke dingen gehad.
autopetje zegt
@kobus1967: hoeveel KMS haal je met een volle accu onder normale omstandigheden?
kobus1967 zegt
@autopetje: in de zomer 35km in de winter 25km maar dat komt omdat ik heel veel gestekkerd heb, daardoor is mijn accu SOH nog maar 28Ah terwijl hij nieuw 38Ah was.
Ook hou ik geen rekening met airco of kachel uitzetten.
Als je zoals ik vooral kleine stukken rijd is hij nog steeds heel zuinig.
Als ik naar Groningen heen en weer rijd wat voor mij 400km is dan red ik dat net op een volle tank van 36 liter (plus volle accu) en ik rij dan zoveel mogelijk 130kmh, als je straks nog maar 100kmh mag zal dat veel brandstof schelen.
autopetje zegt
@kobus1967: op zich geen verkeerd verbruik. Het is geen klein autotje. SOH kun je dat in het scherm uitlezen ?
autopetje zegt
@fiscaal: ik volg
opelturbo zegt
@fiscaal: onderschatte auto en door de leaserijders die de auto niet gebruikte waarvoor hij bedoeld was een enorm negatief weggezet, knip en plak werk in de auto-media!
De Ampera net zo’n verhaal, onterecht.
opelturbo zegt
Wij hebben 2 jaar geleden onze Volvo V60 T3 verkocht en daarvoor gekeken voor een plug-in en zonnepanelen, de Volvo moest dit alles financieren en omdat ik elektricien ben en het dus zelf kan aanleggen is me dat ook gelukt. De keuze was een Ampera of PHEV en de eerste is het geworden ook al was deze minder praktisch als gezinsauto (4 zitter, geen trekhaak maar wel lekker goedkoop rijden mits de techniek het blijft doen) helaas in 1 jaar tijd 2x de rotor vervangen onder garantie (mits in onderhoud bij de dealer en binnen 8 jaar of 160000km) dus daar kreeg het vertrouwen al een deukje. In de praktijk reden we merendeel elektrisch op de stroom van onze zonnepanelen en het half tarief mrb van €38 p/m was ook erg fijn. Maar hebben we de auto na 1,5 jaar verkocht en van dat geld een PHEV aangeschaft, ander principe kwa techniek, mindere range maar wel vele male praktischer als de Ampera. Toch vind ik de Ampera meer een elektrische auto dan de PHEV en mis ik de stoplichtsprintjes in sportstand met de Ampera. Al met al is de PHEV een goed compromis, niet spannend, wel enorm ruim, betrouwbaar en mag hij tot 1500kg trekken, enorm gave muziekinstallatie van rockford fosgate (beter dan de Ampera, Bose) en nogsteeds half mrb tarief €47 p/m
Als je geen oprit hebt en zonnepanelen dan lijkt me een gewone hybride misschien een beter optie.
Als je stroom moet inkopen kost je dat 0,20ct per kWh x 12kwh = €2,40 voor Opel en Mitsubishi (thuistarief) openbaar laden ben je rond de €4,- kwijt voor een volle lading. In de zomer kom je met de Opel tot 60km ver en met de PHEV ongeveer 50km, in winter moet je deze resultaten ongeveer delen.
kobus1967 zegt
@opelturbo: als je de charge knop indrukt heb je bij het stoplicht meteen vol vermogen beschikbaar?
Dan is iets meer dan 7 seconden tot de 100kmh mogelijk.
lekbak zegt
@opelturbo: nieuwtje: zonnepanelen maken je auto niet schoner!
azmo83 zegt
Lpg tank erin en gaan
kobus1967 zegt
@azmo83: onderbouw is mogelijk dan verlies je geen binnenruimte.
frank2b zegt
Hé wat leuk, de GS in dit rijtje. Verrassend.
Ik kan uit ervaring zeggen dat de Lexus GS een fijn rijdende wagen is, zowel als je haast hebt als ook als je gaat voor een meer relaxte rijstijl. Het is ook de grootste, zwaarste, snelste en minst ruime van dit stel. Een ware kilometervreter met superzetels.
Maar wanneer je een auto voor korte boodschappenritjes zoekt, dan is de Outlander meer subliem.
rutgerg zegt
Pak een Toyota/Lexus hybrid die dingen zijn echt zuinig. De plug ins zoals de Outlander zuipen als een ketter als de accu leeg is (wat vaak vrij snel is).
tjorque zegt
Alles wat niet plug-in is zou ik sowieso links laten liggen. De grootste winst zit’m net in het aan de stekker laden…
flutterby zegt
@tjorque: de grootste winst is als er geen brandstofmotor meer in zit. Hybride geeft niet alleen de voordelen van beide, maar ook de nadelen.
tjorque zegt
@flutterby: een plug-in is voor veel mensen een oplossing die 100% van het huidige gebruik dekt tegen een veel lagere kost dan een full electric
nopetrolnofun zegt
@flutterby: de grootste winst is als het enige dat elektrisch is, de 12v accu.
toyotavenray zegt
Ga voor de Toyota. Daar kun je de garantie van de hybride accu verlengen tot 15 jaar. Maar ga dan wel voor een luxere versie zoals de lease plus, executive of lease pro. Met jbl audio.
rammillius zegt
Hoe zit het eigenlijk met deze auto’s? Tot x aantal km/u elektrisch en daarna benzine? Of volledig elektrisch tot de accu’s op zijn en dan benzine? Een hybride spreekt mij wel aan. Hoe zit het eigenlijk met de accu’s? Veel slijtage?
dunhozzie zegt
Interessant vrind @willeme Ben voor mijn vrouw aan het kijken om haar Ford Fiesta uit 10/2013 te vervangen door een hybride. Ze wilt een auto uit 2017 of jonger, op dit moment is een i3 REX of CHR populair. Maar die laatste heeft een knauw gekregen vanwege dat artikel over gestolen auto’s van laatst.
Stijnson zegt
@dunhozzie: bearlock erin en probleem opgelost
Dutchcarwizard zegt
Altijd de Lexus, Frank!
kempenaer zegt
Ik zou ze eigenlijk allemaal links laten liggen. Het zijn geforceerde creaties. Maken autorijden minder leuk. Indirecter en zwaarder.
vpowert zegt
Ik ben heel enthousiast over de GS 450h: ik vind ‘m er nog steeds tof uit zien, gaat als een jekko en gaat ook niet snel stuk. Maarrrr… 280 liter bagageruimte! Lexus had blijkbaar pas later bedacht om er een accu pakket aan toe te voegen. Dat maakt ‘m als gezinsauto vrijwel onbruikbaar.
jdeboer zegt
Voor hen die niet groot hoeven zijn er nog de Honda Jazz en de Toyota Yaris hybrid.
De Jazz is vanbinnen trouwens verrassend ruim en veelzijdig, prima autootje voor gezinnen met kleine kinderen.
kruij zegt
Nog een reden om de v60 niet te nemen is de onbetrouwbaarheid. Met afstand de duurste auto die ik heb gehad qua onvoorziene reparaties
Praeses zegt
Die Ampera is echt een kutding. Veeel te laag. Alleen doen als je dol bent op schraapgeluid bij elke drempel.