En om het makkelijk te maken, krijgen we een relatief krap buideltje mee met 15.000 euro. Of 33.0556,50 guldens, zoals onze muntjes toen nog heette. We duiken in de wondere wereld van de vooroorlogse klassiekers!
Martijn is een ondernemer en moet ondertussen wel eens aan zijn pensioen gaan denken. Ondernemers denken nu eenmaal graag out of the box en in plaats van geld in een pensioenfonds te storten, ziet onze Martijn liever zijn pensioen in de garage staan. Als autoliefhebber kijkt hij met gemengde gevoelens naar de flink stijgende prijzen van klassiekers. Ze worden steeds duurder, maar nu instappen kan daarentegen wel eens voor een leuk rendement zorgen. Nu ben ik van mening dat je een klassieker voor meer redenen moet kopen dan investeren alleen. Maar aangezien Martijn aangeeft een autoliefhebber te zijn, zit dat vast wel goed.
Dan Martijn’s wensen- en eisenlijstje, gezien de bijzondere omstandigheden ditmaal een keertje niet in een tabel. Het budget bedraagt een wat krappe 15.000 euro en daarvoor moet een in rijdbare staat verkerende klassieker worden gevonden die potentieel in waarde stijgt, in originele staat is en indien mogelijk gebouwd is voor 1940.
De uitdagingen
Investeren in klassiekers lijkt interessant, zeker als je de enorme prijsstijgingen bekijkt die de markt momenteel doormaakt. Alleen in dit geval zijn er een aantal uitdagingen. Allereerst de periode waarin we zoeken. Vooroorlogse klassieke auto’s zijn wat minder populair dan hun naoorlogse broertjes, die momenteel vooral gekocht worden door mannen die de auto’s kennen uit hun jeugd en nu genoeg geld hebben er eentje te kopen. De pre-war classics stijgen dan ook wat minder hard in waarde, al zullen ze deze bij een eventueel barstende bubble ook minder snel verliezen. Verder is het aanbod sowieso erg klein en het budget is met 15.000 euro voor een in goede staat verkerende auto relatief laag. Voor dat geld koop je met name de Golfjes en Astra’s van die dagen. Leuk, maar niet erg bijzonder en daarom ook geen potentieel interessante belegging.
Hoewel het natuurlijk koffiedik kijken blijft, maak je de meeste kans met een auto die een verhaal heeft. Auto’s van een merk met een rijke historie of modellen met een bijzonder verhaal. Aangezien het aanbod heel klein is, heb ik mij in de zoektocht niet beperkt tot modellen in het algemeen, maar tot specifieke auto’s. En ook de landsgrenzen bleken te beperkend om tot een leuk rijtje van vier auto’s te komen, dus heel Europa werd afgezocht. Maar de vier opties zijn binnen, stuk voor stuk leuke auto’s voor een zondags ritje en met de potentie meer in waarde te stijgen dan veel andere auto’s uit die periode en prijsrange, met de laatste als persoonlijke favoriet van uw adviseur.
Duitse voorwielaandrijver: DKW F7 (1939, €15.400)
In 1931 is DKW het eerste merk dat een auto met voorwielaandrijving in serieproductie durft te nemen. Deze F1 is het startschot voor een reeks kleine voorwielaangedreven auto’s, waarvan deze F7 uit 1939 een van de latere exemplaren is. Een heuse stationwagen en daarmee geschikt om het hele gezin. Mits je gezin bestaat uit niet al te gehaaste mensen, want met 18 pk uit een 600 cc tweecilindertje moet je geen haast hebben. De topsnelheid bedraagt een whopping 80 kilometer per uur, maar dat is waarschijnlijk gemeten met één inzittende… Gevonden op Mobile.de, in Denemarken.
Een beetje afdingen: Chrysler Airflow (1937, £13.995 / €18.634)
Als je één auto moet aanwijzen die een belangrijke rol heeft gespeeld in het design van moderne auto’s, dan is het deze Chrysler Airflow. Hoewel ook in Europa al volop werd geëxperimenteerd met stroomlijn, was het Chrysler dat hier vanaf 1934 als eerste vol op inzette. Dit exemplaar is van het laatste productiejaar, waarin de Airflow een iets conventioneler frontje kreeg aangemeten. Ter vergeefs, want een succes werd de Airflow nooit. Maar een goed verhaal en lage productieaantallen zijn prima ingrediënten voor een investering. Gevonden op Car and Classic, in het Verenigd Koninkrijk.
Mini-Airflow: Peugeot 202 (1939, € 10.000)
De Airflow mocht dan geen succes zijn qua verkoopaantallen, ook andere fabrikanten hadden door dat Chrysler iets bijzonders gecreëerd had. Niet alleen concerngenoot De Soto ging Airflows bouwen, onder andere Toyota en Peugeot kopieerden het design voor hun eigen modellen. Peugeot deed dat in allerlei verschillende maten, waarvan deze 202 de kleinste is. Ze kopieerden alleen de manier waarop de deuren open gingen precies verkeerd om. Dit keurig ogende exemplaar staat in Spanje, maar voor 5 mille moet transport deze kant op wel te regelen zijn. Of je plakt er een vakantie aan vast en rijdt hem zelf terug… Gevonden bij Antequera Classic, in Spanje.
Post-war, maar misschien wel je beste optie: Alvis TA 14 Saloon (1948, €14.900)
Alvis kon je voor de oorlog gemakkelijk vergelijk met Jaguar (al heette dat toen nog S.S.). Een merk dat met name sportwagens en sportieve vierdeurs wagens bouwde, voor de welgestelde Brit die zich niet per Morris of Austin wilde verplaatsen. De TA 14 is het eerste na-oorlogse model van Alvis, maar deelt vrijwel al haar techniek nog met de 12/70 van voor de oorlog. Ook de body ziet er klassiek uit, met zijn lange motorkap, losse spatborden en two-tone spuitwerk. Het is een merk met historie en voor 15 mille waarschijnlijk het meest exclusieve en potentieel meest interessante dat je als investering kunt kopen. Plus dat het simpelweg een schitterende wagen is. Gevonden op: Marktplaats, gewoon in Nederland.
Wil jij ook advies over je volgende auto? Mail dan naar tips-apenstaart-autoblog-punt-nl met het onderwerp Autoblog-Advies. Voorzie ons dan van de gegevens in de tabel en eventuele andere zaken die relevant zijn! Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!
gtwillem zegt
Vlak ná 1940 nam het oud Latijnse merk Alfa Romeo de 159 in productie. Schitterende klassieker die zeker meer waard gaat worden. Voor 15 mille kun je een goed exemplaar vinden. Of de Hiroshima RX-8 natuurlijk. Geen aanbieding van de Axis vandaag ;-).
mrbilzerian zegt
@gtwillem: hahahahaha
Dutchdriftking zegt
@gtwillem: Badum tsss, like a boss! Geniaal weer!
henkhupelschoten zegt
Renault celtaquatre? weet dat pre war renaults vrij goedkoop zijn, meer ook niet…
lekbak zegt
@henkhupelschoten: Renault, peugeot, Ford. Zomaar een paar merken die je voor weinig koopt. En ook merken die ik niet snel in waarde zie stijgen.
hight96 zegt
Mijn vaders oom heeft zoiets… Zijn er maar 2 van in de wereld, ongelooflijk
hight96 zegt
@hight96: Vind er trouwens zelf helemaal niks aan
Edge zegt
@hight96: Een klassieker van voor de oorlog? Ik denk dat er daar wel meer van zijn dan twee.
smadb zegt
@Edge: ik zag hem laatst nog rijden. Toen wist ik het zeker dat er maar twee zijn.
Toet toet.
hight96 zegt
@Edge: Ja serieus, zeer zeldzame wagen. Ik geloof een Cadillac. Ik zal het eens navragen
Hubert zegt
Een autoliefhebber en dan hierin investeren om er later meer geld mee te maken???
Beetje raar.
Dan moet je ze dus ooit weer verkopen om er van te kunnen leven.
Lijkt me dan moeilijk als echte autoliefhebber.
Edge zegt
@Hubert: Ja, dat kan toch prima? Als hij die pre-war klassieker straks met winst kan verkopen, kan hij wellicht wat leuk ander automotive spul ervoor in de plaats kopen. Een nette 159 en nog iets om in het weekend mee te rijden bijvoorbeeld.
stephano zegt
@Hubert: Nouja, het idee is dat je geld wegzet, zoals je ook op een spaarrekening zou doen. Waarbij je bij een auto nog als extraatje het rijplezier hebt (zoals je bij een duur schilderij het genot hebt van het aanzicht).
Echter moet ik zeggen dat ik zelf erg sceptisch ben over investeren in oldtimers op dit moment. De markt lijkt een beetje op hol geslagen namelijk.
dirkiii zegt
Koop een nette youngtimer zoals een m5 als je wilt investeren. Dit zijn auto’s die de jeugd van nu over 15 jaar wil hebben. En bovendien worden ze steeds zeldzamer.
Of een alfa romeo 156 GTA met lage kilomterstand dit zijn de auto’s die de alfisten over een jaar of 10 allemaal willen hebben.
Of een clio v6 met lage kilometerstand en hou de kmstand laag.
Dit zijn denk ik betere beleggingen. Dan een vooroorlogse klassieker.
Hier zit de potentie en de prijzen gaan al omhoog.
Mijn advies is koop een youngtimer met bakken vol klassieker potentie.
Tonnie zegt
@dirkiii: een nette clio v6 met lage km stand voor 15k? Eerder 35 tegenwoordig. Maar ooit hebben!
dirkiii zegt
@thijsj: heerlijk bommetje 3 jaar geleden kon je ze voor 15 oppikken nu 24 voor eentje met ongeveer 100k op de klok en exemplaren onder de 50k kosten idd 30 a 35
gwnbmw zegt
@dirkiii: als jij die m5 nu koopt koop ik em over 10 jaar van jou oke? kijken wat er dan met de waarde is gebeurt…
E34M5Touring zegt
Mijn tip zou zijn: Kijk naar iets waar je klassieker evenementen mee mag doen. Klassieker rally’s etc. Vergroot je je afzetmarkt straks mee. Vooral omdat die auto’s steeds zeldzamer worden en dus die hobby steeds moeilijker wordt straks.
En neem aub iets wat je zelf ook leuk vindt en niet puur op investering. Geduld is een schone zaak in dit soort dingen, dan scheelt het wel dat je iets hebt waar je ook plezier aan beleeft. Anders zou je wellicht na een tijdje de interesse kwijt raken en hem ’te vroeg’ verkopen.
swid zegt
@E34M5Touring: Je vergroot zo de doelgroep niet maar spreekt een ander publiek aan. Iemand die een originele auto wil hebben staan shinen, kan weglopen vanwege een tripmaster en een paar rallyschildjes op de zijruit. Deze auto’s worden vaak toch net iets intensiever gebruikt. Daarentegen kan een klokje en een set lampjes een nette auto wel eruit laten springen.
Neemt niet weg dat regelmatigheidsritten geweldig leuk zijn!
Wil je het enkel voor de waarde doen dan zul je de auto als kunst moeten zien en de volgende zaken zo dicht mogelijk moeten benaderen:
0 km,
Geen schroefje veranderd,
Originele lak,
Concours staat,
1 geproduceerd
Volledige historie
Bovenstaande is natuurlijk een ideale situatie die je met je budget en de huidige markt alleen kunt nastreven.
Daarnaast zal een auto die vroeger niet in de smaak viel nu ook nooit een knaller worden. Omdat de gemiddelde liefhebber (die hem ook kan betalen) de man is die de auto 40 jaar geleden boven zijn bed had hangen en of door het raam voorbij zag komen.
De doelgroep wordt groter als de auto een uitzonderlijk verhaal, uiterlijk of prestatie heeft behaald. Dus de man van 50 jaar oud die over die legendarische racewagen hoorde van zijn vader.
Doorslaggevend is vraag en aanbod, zijn er veel te vinden. Dan is de stijging eindig. Daarom denk ik persoonlijk dat de gewone 911’s voorlopig nog wel geliefd blijven. Maar als de mannen ons verlaten die toen naar de posters en prenten van de F en G modellen keken zijn er opeens toch wel erg veel bewaard gebleven.
Uitzondering op mijn verhaal zijn enkele toppers van de rallygeschiedenis in FIA rallyuitvoering (tripmaster, rolkooi, uitbouw).
Zoals Quattro, Rs2000.
E34M5Touring zegt
@swid: Ik was de ‘ook’ vergeten. Bedoelde er mee te zeggen dat je kunt kiezen voor een model waarmee je eventueel ook die rally’s en ritten mee kan doen. Niet per se een geprepareerde rally auto kopen. Maar als ie mee mag doen met bijv. Mille Miglia geeft dat wel meer mogelijkheden bij verkoop. Dan kan je hem voor jezelf gewoon stock houden maar mocht een volgende koper er mee willen racen dan kan dat.
Dutchdriftking zegt
Om heel eerlijk te zijn heb ik hier gewoon geen verstand van. Je kan natuurlijk altijd een heel vroege Kever kopen, deze een beetje verknutselen en zeggen dat het een prototype van Adolf is geweest……
perry_snijders zegt
Evenementen voor vooroorlogse auto’s zijn cool (zie bijvoorbeeld 100 Miles of Amsterdam of De Vintage Revival). Maar daar heb je niet zoveel aan de Alvis. Kortom, misschien toch nog even verder zoeken naar een echt coole prewar. Als het even kan zonder dak uiteraard ;-)
madvillain zegt
Gelukkig meer mensen die hem uit zijn droom willen helpen. Met je budget investeren in een pre-war is niet zinvol, rendement is zero. Je beoogde klantenkring is bejaard of in verregaande staat van ontbinding. Heb verschillende kennissen met zulke auto’s ( pre-war, in lage en erg hoge regionen vd prijsschaal) en die ervaren allen hetzelfde: alleen de topstukken renderen, de rest is leuk om naar te kijken of te poetsen, want het rijdt voor geen meter.
gtwillem zegt
@madvillain: Groot gelijk, er is bijna geen doelgroep voor. Dus een waardestijging zie ik niet direct onstaan.
lekbak zegt
@madvillain: het rijdt op dezelfde manier voor geen meter als een door paard getrokken koets. Toch kan het erg leuk zijn om te doen!
Arnoud zegt
Koop een Traction Avant. Liefst een Familiale. Wel van net ná de oorlog maar het is een gewilde klassieker. Of een andere uitgesproken Citroën zoals een DS.
560pkferrari zegt
Even snel op gaspedaal gekeken, zitten toch best een paar leuke exemplaren tussen;
1934 Morris Ten coupe:
http://www.autodealers.nl/occasions.aspx?aid=2065926&herkomst=gpl#contact
1935 Morris 8:
http://www.autodealers.nl/occasions.aspx?aid=1813958&herkomst=gpl
1935 Peugeot 1007 301 D LIMOUSINE:
http://www.nederlandmobiel.nl/tweedehands-auto/peugeot/1007-301-d-limousine/5646179
1928 Peugeot 201 sedan:
http://www.nederlandmobiel.nl/tweedehands-auto/peugeot/201-sedan/5572382
1937 Austin 12 saloon:
http://www.catsburgruiter.nl/autobedrijf-voorthuizen/occasions-tweede-hands-auto?sid=915763
Geen idee of het betrouwbare bedrijven etc zijn, het is maar een idee. Maar zoals al is gezegd, de markt is klein.
nelson90 zegt
Lekkere wisselkoers :p
toyotafortuner zegt
Dat is écht een prachtige Chrysler!
Weliswaar iets minder mooi dan zijn oudere broers. Maar toch…
gtwillem zegt
Als ik alle eisen meeneem is er maar één die ik zou aanraden, en dat is deze Dodge D12. De rest zijn allemaal wagens zonder knol ervoor (T-Ford, MG MM8, Austin Seven) in ook nog eens erbarmelijke staat.
Als je een bruikbare auto wilt hebben die eventueel in waarde gaat stijgen, zul je naar modernere auto’s moeten kijken. De enige die nu nog betaalbaar is, maar welke waarschijnlijk wel in prijs omhoog gaat, is de deze Honda S2000. Houd je nog 1.000 over om hem naar NL te halen. Als je de kilometerstand beperkt houdt, zul je altijd goed zitten om heem goed te kunnen verkopen later.
Er is nooit garantie dat auto’s meer waard gaan worden. Sommige auto’s worden op het moment zwaar overgewaardeerd (Ferrari F40, BMW M3 E30, Porsche 911 Carrera RS 2.7, alle RS’en eigenlijk) en het moment dat de bubbel klapt, komt iedereen erachter dat er wel erg veel van zijn… Vooroorlogse auto’s is een lastige markt. De prestigieuze modellen zijn al peperduur en op een Austin Seven zit niemand meer te wachten, de liefhebbers zijn al een tijdje geleden een zandfabriek begonnen.
desjonnies zegt
Kijk, een Isotta Franchini of een Delahaye zul je voor zo’n bedrag niet kopen, tenzij je een bezem moet meenemen als oprijwagen; maarre ik zou me laten leiden door mijn gevoel nog veelmeer dan bij een na-oorlogse sterveling, zoals een MG, een DS, een NSU of een Datsun.
Een net na-oorlogse MG TC of TD in bral staat is weleens te koop, maar merken als Singer, Hillman of MG saloon (zeg maar het voor-oorlogse BMW qua sportief merken) zijn wel aan te komen.
Dan de Italiaantjes,vergeet de exotische Alfa’s of Maserati, maar een redelijke Lancia moet toch zeker wel te vinden zijn en dan zijn er natuurlijk de evergreens als de Topolino van FIAT.(één van Jay Leno’s favorieten en die gozer heeft er ECHT verstand van)
De Fransen, Panhard en Peugeots zijn bereikbaar en de Franse evergreen als de Traction, die door zijn vele modellen en uitvoeringen best weleens een winnaar zou kunnen zijn.
Vergeet niet dat de Traction immers de meest bruikbare en moderne wagen van het gehele spectrum zal zijn, of je moet puissant rijk zijn en jezelf een 4-deurs Cord kunnen aanschaffen !
Zie deze warmmaker :
http://www.vintageautoparts.us/images/Client%20Car%20Projects/1936%20Cord%20DM013.jpg
Dan Amerika, weescht eerlijk jongeman, het mekka van het vooroorlogse authomobiel,, met illustere merken als La Salle, Graham Page, Oldsmobile, Duesenberg Buick en FORD.
En als we het over Amerikanen hebben, kunnen we niet om FORD heen, FORD was de grote innovator, de vernieuwer en de durfal, daarom zou een FORD V8 zeker niet misstaan, een pre-war Maserati, Ferrari en Jaguar in één !!!
Fotootje :
http://www.imcdb.org/i028423.jpg
Maar zijn latere kleindochter, de 1938 FORD V* is ook zeer zeker niet te versmaden, je ziet de contouren van het moderne authomobiel al sluimeren in de koplampen en de spatschermen voor.
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/f6/1938_Ford_De_Luxe_Coupe.jpg
Kortom, volop keuze !
Succes !
Ow blijf weg van DKW (Dat Kreng Weigert) en merken als Adler (ADDER) dat is Duitse rommel, echt waar.
desjonnies zegt
Mijn excuses, ik kon het wederom niet laten, per ongeluk 3 blote voor oorlogse dames hier gedownload
zwart wit dat wel dan he !
‘je reactie moet nog worden goedgekeurd ! ‘
gtwillem zegt
@desjonnies: Standaardprocedure tegenwoordig. Bij meer dan twee linkjes moet het worden goedgekeurd. Daarom ook maar gestopt met uitgebreid advies geven: al een paar keer gehad dat het pas een dag later wordt goedgekeurd. Mosterd bij de Mokkapudding.
desjonnies zegt
@gtwillem:
Yep, de redactie van alhier is niet bekend met het befaamde Rod Stewart album ‘every picture tells a story ‘ met o.a het wereldberoemde Maggie May !
Want juist plaatjes van die oude karren van karren zeggen veul meer dan ze simpelweg opsommen
http://media.udiscovermusic.com/img/albums/Rod-Stewart/Every-Picture-Tells-A-Story.jpg
Seems like a long time om maar met good old Rod te spreken !
gtwillem zegt
@desjonnies: Dat is serieus een lekkere plaat! Die kerel heeft een stem rauw als schuurpapier maar een rubberen elasticiteit. Uniek. En hij leeft nog, ook niet meer altijd het geval. Alleen is hij dan weer van ná 1940 ;-).
Rob zegt
@gtwillem:
Van voor 1940? Oke, vooruit dan maar……
https://www.youtube.com/watch?v=GIX8gI21jGw
gtwillem zegt
@Rob: pre 40’s muziek vind ik prima! Genoeg parels te vinden. Dacht eerst even aan Louis Armstrong en Frank Sinatra, maar we gaan even wat obscuurder, Leo Blokhuis style. Dé grote pionier in muziek was toen de totaal onsuccesvolle Robert Johnson, een van de eerste bezeten blues grootheden die pas ver ná hun dood op waarde werden geschat. Meneer Johnson had een deal met de duivel gesloten, is nog altijd de aanname. Yup. totaal irrelevante muzikant die zijn ziel verkocht aan de duivel, bij de geboorte van zijn kind overleed zowel zijn vrouw als kind. Maar kreeg hij wel de inspiratie voor nieuwe totaal nieuwe gitaartechnieken en stijlen om toe te passen. AC/DC, Led Zeppelin, Cream, Eric Clapton, Rolling Stones, John Mayall and The Bluesbreakers, Bob Dylan en John Mayer: allemaal danken zij (mede) hun roots en succes aan Robert Johnson. Zonder hem waren genres als Blues, Bluesrock, Rock, Hardrock en zelfs Metal nooit ontstaan.
En als dat niet voldoende is, Robert Johnson was meteen de eerste die de ‘Club of 27′ begon.
Auto’s zijn leuk, maar met muziek kan ik écht enthousiast worden ;-)
Rob zegt
@gtwillem:
Ja, de oorsprong van muziek……
Hadden we ooit heavy metal gehad zonder Dick Dale of ‘Helter Skelter’? Was Pete Townshend ooit gitaar gaan spelen zonder Link Wray? Zou Billy Joel zijn gaan doen wat ie doet zonder Ray Charles? Wat zouden we nu allemaal missen zonder Grandmaster Flash? Zou er ooit een house-scene in Nederland zijn geweest zonder ‘Madchester’ en The Haçienda? En, misschien wel het belangrijkste, zou Ali B ooit zijn gaan rappen zonder de Osdorp Posse? ;-)
Maar we dwalen af. Blues is wel de basis van een heleboel. Hoeveel bands zijn er niet begonnen met het maken van bluesmuziek? Fleetwood Mac bijv., om maar een bandje te noemen ;-) Of Neerlands trots Jan Akkerman; Brainbox was redelijk blues-achtig toch? En je ziet het nog steeds! In Nederland zijn best wat bluesrock bandjes. De meesten beginnen met covers van blues/rock legendes en met de tijd gaan ze steeds meer hun eigen geluid weten te ontwikkelen. Leuk is dat ;-)
Maar goed, auto’s hadden we het toch over…?
toyotafortuner zegt
@desjonnies: Zeker een fijne nummer. Luister er graag naar. Alweer bijna 45 jaar oud, maar zeker nog houdbaar.
pomoek zegt
Ik vind dit een van de leukste autoblog aankoopadviezen ooit! Ik heb niet zoveel met auto’s van voor 1940 maar de vraag is veel leuker dan weer een aankoopadvies voor iemand die veul kilometers moet gaan maken voor zun baos, en gewoon wil horen welke BMW hij moet gaan uitkiezen.
lekbak zegt
Geld verdienen door een auto stil te laten staan… Lukt niet zonder extreem veel geld.
Heb je echt ruimte te over zou je kunnen overwegen een aantal auto’s te kopen voor rond de duizend euro. Soms zie je koekblikjes te koop in bijna nieuwstaat voor dat geld. Puur omdat het een oudbollig ding is. Die zijn over 25 jaar geheid meer waard, mits je ze goed weg zet. Een oude kadett, escort of ander simpel oud spul kost nu ook een paar duizend euro immers. Maar veel rendement zul je er niet uit halen.
Rob zegt
Als ik jou was, Martijn, zou ik sites/tijdschriften/veilingen/etc. waar oldtimers worden aangeboden in de gaten houden. En maar hopen dat ‘die ene’ op je pad komt. Kost je tijd, moeite en een beetje geluk, maar dat is misschien juist het leuke ervan. Ga op je gevoel af!
Ik kan je geen bindende autscout24 advertentie geven. Niemand hier denk ik. Verder denk ik dat je naar @desjonnies kunt luisteren: Frans of Amerikaans.
Verwacht geen echte juweeltjes (die zijn al lang en breed onbetaalbaar), verwacht geen dikke vette winsten (misschien ook wel, wie het weet mag het zeggen..) en verwacht wel dat de kosten om het rijdend te houden best wel eens uit de hand kunnen lopen.
Succes!
frisian zegt
Ik heb nog wel een Peugeot 190 s camionette tolee te klop bouwjaar 1929 reeds ingeschreven voor de elfsteden rally
clarkson zegt
Een citroen traction avant misschien? Ik zie hem af en toe nog wel eens. Schitterende wagen!
Citrofiel zegt
@clarkson: Zijn wel iets stijgend in waarde, maar ik zie het niet snel hard gaan. Er zijn er simpelweg te veel van. De meeste zijn van na de oorlog omdat ze nog tot 1957 gebouwd zijn. Het was een auto die vrij snel een liefhebbersmodel werd, omdat hij zo’n klassiek uiterlijk had voor zijn bouwjaar. In 1964 werd de Nederlandse club (TAN) al opgericht en vooral in de jaren ’70 zijn er ladingen naar Nederland gehaald (kijk maar eens naar kentekens van Tractions, veel uit die tijd). Nee, echt veel waard zal die (gelukkig) niet worden.
Hupke zegt
Naar een oldtimer ga je niet op zoek, je komt die tegen niet wetende wat je wil enkel dat het oud mag zijn. Die vangt je aandacht en laat je nietmeer los en dan koop je dat ding.
Er is zoveel leuke oude rommel van peugeot voor een redelijke prijs… maar of dat ooit iets waard word…
De echten zoals voisin, delahaye ga je nooit vinden voor je budget maar een TA zou dan wel weer kunnen lukken.
bmw1cabrio zegt
hahaha! Ik zie al dat Autoblog niet echt in de klassiekers zit. Pre-War automobielen zijn in de echte kringen vóór de Eerste Wereldoorlog, niet de jonkies van na 1923 ;)
En met dit budget ga je niet snel een exemplaar kopen wat veel geld waard wordt. Tenzij je enorme kennis hebt van deze markt en kan inschatten welke modellen meer geld waard gaan worden.