Een incognito auto voor een privé-detective. Dat klinkt heel spannend!
50 euro. We krijgen gewoon 50 euro voor dit advies. Wie had dat gedacht? Dat je geld kan verdienen met het schrijven over auto’s? Nou, dat komt allemaal door Jarno (die 50 euro dan). Hij zit namelijk enorm in het haar en wappert een briefje van 50 in ons gezicht om met een set auto’s aan te komen die aan zijn voorwaarden voldoet. Nu is het een ongeschreven regel dat als je het niet kunt vinden in het budget, de eisen te streng zijn of het budget te laag. Of beide. De aanvraag is echter te leuk om niet te behandelen.
Jarno start binnenkort met zijn tweede baan: hij wordt namelijk privé-detective. Nu denkt iedereen aan Sherlock Holmes, Columbo of Benoit Blanc, maar het natuurlijk meer als het leven van Gus Petch. 90% van de tijd zit je achter schuinmarcheerders aan richting een derderangs motelletjes langs de snelweg.
Zoektocht naar incognito auto
Jarno heeft voor zijn werk een incognito auto nodig om mensen te kunnen schaduwen zonder dat hij opvalt. Het belangrijkste is dat de auto niet opvalt: geen sportpakketten, grote wielen en vooral geen LED-verlichting. Gewoon normale lampen erin. Het moet ook in het donker niet opvallend. Verder moet de auto middelgroot zijn en een achterbank hebben. Daarnaast moet ;ie minimaal 200 pk hebben en goed van zijn plaats komen. Hybride, diesel, benzine: het mag allemaal. Elektrisch niet.
Verdere eisen: Euro 6, automaat, betrouwbaar, automatische cruise control, donker interieur, zwart lederen stoelen en grijze lak. Als het even kan ook graag zetelverwarming, stoelverkoeling, stuurverwarming, HUD, verkeersbordenherkenning, armsteun, 360 Camera en veel bergruimte. Nu kunnen we van te voren vertellen: dat gaat allemaal niet lukken, maar we komen zeker in de buurt!
Alle wensen en eisen voor een incognito auto voor een privé detective kun je hieronder lezen:
Huidige / vorige auto’s: | Volvo C30 2.0, mazda 6 |
Koop / lease: | Koop |
Budget: | 20.000 |
Jaarkilometrage: | 15.000 |
Brandstofvoorkeur: | Niet vol elektrisch |
Reden aanschaf andere auto: | Start tweede job |
Gezinssamenstelling: | Irrelevant |
Voorkeursmerken / modellen: | Verhoogde zitpositie welkom, maar niet noodzakelijk |
No-go merken / modellen: | Alles wat opvalt |
Zo komen we aan de cijfers:
- Verbruik: Spritmonitor
- Brandstofprijs: United Consumers, € 2,192 per liter benzine / € 1,912 diesel/0,65 per KW
- Verzekering: gemiddelde van meerdere aanbieders (Allrisk, inwoner Utrecht 40 jaar, 10 schadevrije jaren)
- Motorrijtuigenbelasting: Belastingdienst
Tesla Model 3 Long Range
€ 19.800
2019
190.000 km
Wat is het?
Ja, we weten het: dit is een elektrische auto. Maar op het EV-aspect na, voldoet ‘ie eigenlijk perfect. Iedereen heeft een Tesla Model 3 en dankzij de zeer beperkte configuratiemogelijkheden, zien ze er bijna allemaal hetzelfde uit! Dat is nog eens incognito rijden! De Model 3 is een vormloze rijdende zetpil en dat komt perfect uit voor wat jij er mee wil gaan doen. Het glazen dak is altijd standaard, dus die zal je ook moeten blinderen. LED-lampen zijn eveneens standaard, maar ja, dat hoort nu eenmaal bij een Model 3. Eentje ombouwen naar Halogeen valt meer op.
Hoe rijdt het?
Ook hier lijkt de incognito auto aan te sluiten op de wensen, want de Tesla is snel (nee, echt heel erg snel). Er zijn voldoende rijassistentiesystemen standaard. Laden gaat snel en de range is bij normaal gebruik makkelijk 400 km. Kom op, als jij 750 km achter iemand aan moet, val je op in elke auto. ‘Goh, wat is die grijze sedan met gele platen telkens toch de hele tijd vlak in de buurt. We moeten overigens wel toegeven dat het best fijn rijdt, zo’n Tesla. De besturing is kunstmatiger dan het gekreun van een Meid van Holland, maar de wegligging en balans zijn puik.
Kosten
- Verbruik: 18,50 kWh
- Brandstofkosten: € 151
- Gewicht: 1.701 kg
- Motorrijtuigenbelasting: 0 euro (voor nu)
- Verzekering: € 115
- Totale kosten per maand: € 266
Onderhoudsprognose
Hier win je weer wat, want over het algemeen zijn Tesla Model 3’s goed gebouwde auto’s. Dat is ook een beetje inherent aan het concept, want je hebt lekker weinig draaiende delen bij zo’n EV. De meeste issues zijn wat afwerkingsmissers, maar in grote lijnen zijn het vrij probleemloze auto’s. Accudegradatie valt reuze mee. Alleen de vroege Model S’en hadden daar nog een beetje last van. Wat wel een serieus issue is, zijn de draagarmen. Zeker als je veel op slechte wegen rijdt. Die krijgen het wat zwaarder te verduren. Ook zien de interieurs er een beetje sleets uit na een paar jaar intensief gebruik.
Afschrijvingsprognose
Ja, hier zul je wel wat gaan merken van het enorme aanbod. Binnenkort stort de gehele Nederlandse leasemarkt zijn Model 3 eruit. De verwachting is dat de prijzen heel erg laag zullen gaan worden. Met name de instappers met achterwielaandrijving in het wit met zwarte bekleding en de kleine wielen. Een leuk samengestelde Long Range (donkerrood, Performance wielen, wit interieur) zal ietsje duurder kunnen zijn. Maar reken maar dat je nog flink gaat afschrijven het eerste jaar.
Ford S-Max 2.0 EcoBoost Titanium 2.0 Aut.
€ 19.950
2016
120.000 km
Wat is het?
Een oud gediende in de Autoblog Advies-rubriek. De Ford S-Max komt telkens voorbij. In dit geval is het handig omdat iedereen denkt dat je een huisvader met lichtelijk sportieve intenties bent. Het is echter een topauto. Het grote voordeel is de ruimte. So much room for activities! Je kan de stoelen neerklappen voor een grote laadruimte om op te doen wat je wil doen. Ondanks dat de incognito auto niet enorm opvallend is, zijn ze wel degelijk zeldzaam. Dus als je te maken met een schuinmarcherende MPV-kennert, dan ben je wel opvallend.
How rijdt het
De Ford S-Max heeft zeer prettige rijeigenschappen. Met 241 pk niet zo snel als de Tesla of BMW, maar in het verkeer om iemand onopvallend te volgen heb je er voldoende aan.
Kosten
- Verbruik: 1 op 9,79
- Brandstofkosten: € 280
- Gewicht: 1.648 kg
- Motorrijtuigenbelasting: € 91
- Verzekering: € 85
- Totale kosten per maand: € 455
Onderhoudsprognose
De Ford S-Max is een solide auto bij het juiste gebruik en onderhoud. Wel is het zo dat de motor en transmissie speciale onderhoud behoeven. Preventief de bak spoelen en de ketting vervangen kan je veel ellende besparen. Nu geldt dit overigens voor veel auto’s met soortgelijke techniek.
Afschrijvingsprognose
Hier voorzien we iets interessants. Uiteraard zul je het eerste jaar verreweg de meest afschrijving pakken. We gaan echter naar een periode dat waarbij nieuw verkochte auto’s totaal niet aansluiten met wat de occasionkoper wil. Dus enorme elektrische SUV’s? Daar zit niemand op te wachten. Ruime MPV’s met puike rijeigenschappen en beheersbare kosten om het rijdend te houden? Jazeker! Dus nette exemplaren met weinig kilometers zullen het altijd goed doen. Zoek daarom altijd naar een zevenzitter, ook al gebruik je die twee stoeltjes niet.
BMW 335d Gran Turismo (F34)
€ 19.950
2015
190.000 km
Wat is het?
De ultieme 3 Serie diesel van deze generatie. Het mooie van de F34-generatie is dat je alle kanten op kon qua uitvoering. In Nederland zie je zo vaak ‘BOMVOL!!1!’ Met redelijk wat opties. Maar in Duitsland kun je ze in waarlijk maffe specificaties krijgen. Standaard had ‘ie halogeen koplampen en ja, dat kom je geregeld tegen! Dan heb je een leuke incognito auto.
Een 335d xDrive heeft altijd Euro6, dus je kan de meeste steden nog in. In principe kun je alles wat we zeggen over de 335d ook zeggen over de 335i, maar die heeft de Duplex-uitlaat, terwijl de 335d twee keurige pijpjes links heeft. Nog meer incognito. Ga voor de Gran Turismo voor de oude-lullenlook, maar een sedan of Touring zie je ook overal, dus opvallen doe je niet.
Hoe rijdt het?
Als een raket. De 335d heeft standaard vierwielaandrijving en dat heeft ‘ie met 630 Nm ook wel nodig. De samenwerking met de achttraps automaat is erg goed. De besturing rond de middenstand is doods en vaag, alhoewel faceliftversies iets beter sturen. Potentieel kun je redelijk zuinig ermee rijden, 1 op 17 kan gewoon. De prestaties zijn echt uitstekend. 0-100 km/u in minder dan 5 seconden en een top van 250 km/u.
Kosten BMW
- Verbruik: 1 op 13,12
- Brandstofkosten: € 183
- Gewicht: 1.720 kg
- Motorrijtuigenbelasting: € 191
- Verzekering: € 155
- Totale kosten per maand: € 529
Onderhoudsprognose
Het zijn oudere complexe auto’s, dus je zal er flink aan moeten blijven sleutelen. Bij de motor moet je even goed letten op de ketting of die ratelt: dankzij het xDrive-systeem is dat extreem prijzig om te vervangen. xDrive is zelf een omslachtig systeem, die tussenbak is duur en bij verkeerd gebruik gevoelig.
Afschrijvingsprognose
BMW’s schrijven hard af, maar hele dikke diesels in compacte 3 Series is altijd wel goede handel, eigenlijk. Ook al zegt iedereen dat diesel dood is. In dit geval zul je nog wel wat afschrijven, maar je ziet dat 335d’s van de vorige generatie ook met veel kilometers nog 5-9 kosten met 4 ton op de klok. Dus in dat licht bezien valt het heel erg mee. Een Touring is beter voor een goede restwaarde, maar ook duurder in aanschaf.
YOLO: Dodge Charger R/T Daytona (LX)
€ 17.695
2006
190.000 km
Wat is het?
Je vroeg om een snelle incognito auto met automaat en halogeen koplampen. Nou, dat is gelukt! Het incognito aspect ietsje minder. Maar zeg nou zelf, een auto met zwaar geblindeerde ramen die de hele tijd achter je aan kachelt valt altijd op, hé? Daarom moet je je verbergen in het openbaar. Ga voor een gele Charger Daytona met een Borla-sportuitlaat. Je valt op bij iedereen en iedereen heeft een mening over je. Niemand zou echter verwachten dat JIJ een privé detective ben in deze midlife crisis op wielen.
Hoe rijdt het
Een slecht rijdende auto kan heel erg leuk zijn. In dit geval is het allemaal niet best. Vage en veel te lichte besturing, wollige ophanging, weinig communicatie. Maar als je eenmaal gas geeft en je hoort die V8, dan maakt het je niet uit. Wat dat betreft rijdt de Charger een beetje zoals een Bayliner vaart. De prestaties zijn overigens meer dan orde, dit gaat met gemak harder dan 200 km/u en nog verder ook. Overigens zijn er voldoende modificaties te krijgen om het (veel) beter te maken.
Kosten Dodge
- Verbruik: 1 op 7,28
- Brandstofkosten: € 377
- Gewicht: 1.810 kg
- Motorrijtuigenbelasting: € 108
- Verzekering: € 80
- Totale kosten per maand: € 565
Onderhoudsprognose
Het klinkt gek, maar we zouden eerder voor een Dodge Charger met V8 kiezen dan een premium Europeaan met achtcilinder. De thermostaat is een dingetje en de automaat moet geregeld gespoeld worden, naast het reguliere onderhoud. Maar dit is wel zo’n auto die voor jouw zorgt als jij voor de auto zorgt.
Afschrijvingsprognose
Verrassend goed! Zoals met meerdere Amerikaanse auto’s is er een duidelijk verschil tussen vier- of zescilinder enerzijds en een achtcilinder anderzijds. Voor zo’n V8 is altijd wel een fan te vinden. De Daytona mag dan niet enorm afwijkend zijn ten opzichte van de R/T, ze vertegenwoordigen toch een iets hogere waarde.
Conclusie Autoblog Advies:
En welke moet je dan kiezen? Nou, het is eigenlijk heel erg simpel. Geen van alle drie. Koop de beste bus die je kunt vinden voor het geld. Zoals alle privé-detectives doen. Als je meer dan 150 pk nodig gaat hebben, wordt het toch een bijzonder soort schaduwvolgen. Of je bent natuurlijk werkzaam als freelancer voor Cobra 11. Die mogen ook wel eens een Autoblog Advies aanvraag doen! Maar zonder gekheid, een bijzonder geconfigureerde 335d of 335i Gran Turismo lijkt het beste aan te sluiten op de wensen en eisen.
Wil jij ook advies over je volgende auto? Vul dan dit formulier in, waarbij je ons voorziet van alle relevante gegevens. Wie weet vinden wij jouw volgende droomauto.
991TurboS zegt
Die Mazda 6 die hij al heeft of had voldoet prima. Niemand die je opmerkt.
Foramen zegt
Zelfde geldt eigenlijk voor de c30, zeker wanneer je om de dag de andere auto pakt.
Johanneke zegt
Als je incognito wilt zijn met wat vermogen, moet je een omgekeerde ombouw doen van een VAG met 2.0 TSI. Dus je pakt een GTI en bouwt die om tot trendline, kan er weer een trendline boi doen alsof ie een GTI heeft van jou onderdelen. Of een octavia RS met de RS badges eraf. Was de Golf er ook niet als 2.0 tsi, zonder alle GTI accenten?
In ieder geval, VAG rijdt overal, dus daar val je het minst in op.
ferrari94tr zegt
Dit dus, een grijze golf of Toyota valt niet op.
kuip zegt
Ik moet hier toch gelijk aan de legendarische incpector Clouseau denken…
BMWinhetkwadraat zegt
Ik denk toch dat je het in grote stations of sedans moet zoeken als je comfortabel en onopvallend over de snelweg wil jagen.
Volvo V60/70, BMW 3 en 5 serie, Lexus IS of Jaguar XF, of als het onbekend moet zijn een Saab 9-3 Aero. Eigenlijk is een T-roc R misschien wel de beste optie. Alleen nog niet binnen het budget….
minimarcos zegt
gewoon een tesla model 3 met een diesel generator achterin…
kniesoor zegt
Bestaat er geen VW Touran met een beetje motor plus automaat ? Als je die dan in het zwart, donkergrijs of – doe eens gek – donkerblauw neemt op steelies met een wieldop en extra getinte ruiten waar dat mag, dan wordt het vermoedelijk niet veel incognitoërder
kuip zegt
Ik dacht van wel met de 2.8 V6? Of is dat de Seat Alhambra oid geweest?
lpgbarrel zegt
En met welke auto gaan we Jarno volgen en controleren op naast denpot pissen?
William zegt
Bekendste prive detective was Tom Selleck aka Magnum. Zijn foto had beter gepast bij het artikel dan die van Sean Connery.
vincentbaan zegt
James bond was ook helemaal geen privé detective. Deze aanvraag schreeuwt trouwens om een golf.
tortuga zegt
Probleem met euro 6 auto´s. Hebben standaard dagrijverlichting( al dan niet LED) vermoed dat dit wel irritant moet zijn bij avond bezoekjes met draaiende motor. Een goede euro 4/5 benzine auto. Met beetje opties zal hier wel goed zijn. Een Duitser vanaf het jaar 2007 tot 2010 (dagrijverlichting is verplicht sinds 2011)
Crosscabouter zegt
Alleen nieuwe modellen. Ik rij een auto uit 2012, maar met een oudere typegoedkeuring en die heeft geen dagrijverlichting. De laatste van dit model uit 2015 ook niet. De opvolger is nooit geleverd in Nederland.
Het gaat dus om de typegoedkeuring en niet om het bouwjaar denk ik.
potver7 zegt
Een incognito auto met een hoge instap – dat kan toch alleen maar een Kia Niro zijn?
arta zegt
Ja. Ook mijn gedachte. Met fietsendrager achterop.
AC zegt
Welke auto het ook wordt; Woezel en Pip zonnescherm achterin en een zitje/verhoger? Doet het meteen wat anders voorkomen wellicht. Aan de andere kant; hetzelfde advies zou natuurlijk opgaan voor de nachtapotheker..
pietertje123 zegt
mocht je toch richting EV of PHEV gaan, check dan eerst even of je de piepjes en voetgangerswaarschuwing deun uit kunt zetten…. anders valt er weinig incognito to doen. En die DRL moet uit kunnen. Maar dat had ie al aangegeven.
iphonistvongates zegt
Merc. E500 of Chrysler Voyager 2018 met zichtbare kinderzitje en sticker op de achterzijde met “Bebe aan boord”. De E500 in een tijdloze taxi-kleur en je bent een verkeerskameleon.
faalhaas zegt
Ik denk dat een Suzuki Vitara of S-cross het meeste in de buurt komt. Behoorlijk anoniem, weinig kitsch en het 1.4S blokje chippen naar 165pk(Op 1050kg)
Maar je hebt dan wel de meeste gevraagde opties en bouwjaar erbij.
Dutchdriftking zegt
Geen getinte ramen maar woezel en pip voor de ramen. Werkt net zo goed en valt niet zo op.
tenaci zegt
Ze zijn niet veel geleverd, dus je zal goed moeten zoeken maar een Mondeo van rond 2008 kon je krijgen met de Volvo 5 pitter die in de Focus ST lag. Maar met dat verschil dat Ford die niet als ST had aangekleed. Doodsaaie leasebak qua uiterlijk maar toch 220pk.
Andreivierfunf zegt
Kies een Volvo S80/V70 met de 2.5T, 2.4 of de D5. Grijs, zwart leer, adaptieve cruise control en halogeen. Zichtbare trekhaak erop en je bent klaar!
rikv99 zegt
Ik denk dat een Toyota Auris ook best een aardige optie is? Echt de minst interessante auto ooit.
JelmerS zegt
Gaat de aanvrager zijn inspecties alleen in de zomer doen of ook in de winter? Een Tesla is dan ideaal om zonder draaiende motor er nog lekker warm bij te zitten. Een knappe PHEV moet dat ook wel kunnen toch? Een BMW 225XE is dan een mooie incognito oplossing
cossiekiller zegt
Ik zou voor een Polo Herlekin gaan.
Aon zegt
Zwarte golf 6 1.2 tsi cabrio met golf 8 velgen Dak dicht airco aan en gaan.
Rob zegt
Een gare Peugeot 403 cabriolet.
mashell zegt
Dit hele artikel lijkt een verzinsel om de Model 3 een vormeloze zetpil te kunnen noemen. En dat vind ik leuk.
De minst opvallende auto is natuurlijk een knalgeel busje, liefst zo’n verlengde en verhoogde variant, als je dan zelf ook een knalgele Polo draagt en een kartonnen doos onder de arm hebt neemt niemand je nog bewust waar.
Ghiacciato zegt
Als die langer dan 3 minuten op 1 plek staan vallen ze opeens heel erg op.
Gelukkig is een zetpil juist absoluut niet vormeloos. Vorm volgt functie zeg maar 😉.