Nu het nog kan, een import icoon voor slechts 30 mille. Kun je dan wat deugdelijks krijgen? Kortom, wat moet je importeren uit de VS?
De afgelopen week bereikte ons het nieuws dat men zelfs in Amerika bezig is om de auto met verbrandingsmotor vaarwel te zeggen. Het is weliswaar het zeer progressieve Californië (dat wij in NL gematigd zouden noemen) en het gaat pas in rond 2035. Maar toch, zelfs in de VS is men om.
Voor Jan is het een soort wake-up call. Hij woont namelijk nu in het zuiden van de Verenigde Staten, toevallig in de enige stad waar je geen auto nodig hebt om fatsoenlijk te kunnen leven. Maar vanwege de weersomstandigheden heeft Jan een hoop huurauto’s gereden, waardoor hij eigenlijk verwend is geraakt aan grote auto’s met eveneens grote motoren.
Hij verhuist binnenkort terug naar Nederland. Hij wil graag een auto importeren uit de VS naar Nederland die hier erg lastig is te krijgen of juist heel erg prijzig is. Helaas kan hij de auto niet met de inboedel mee verhuizen. Dat is serieus jammer, want hierdoor kunnen we alle moderne auto’s in principe overslaan. Daar zit zo’n CO2-boete op, dat je bij het importeren een bizar bedrag kwijt bent aan BPM.
Importeren uit VS
Het gaat echt om een laatste-kans-icoon die Jan wil importeren uit de VS. Dus geen Duitser die Jan ook in Europa kan halen of een saaie Japanner. Zelf zit hij te denken aan een Jeep Wrangler Unlimited met lift-kit. Is dat een optie? En wat zijn nog meer goede opties. Het moet sowieso geen auto zijn die in Europa goedkoper is dan in de States. Maak je maar geen zorgen Jan, over het algemeen is dat niet het geval.
De wensen en eisen van Jan kun je hier lezen:
Vorige/huidige auto’s: | Een niet mannelijke hatchback |
Koop of lease: | Koop |
Budget: | 30.000, zit een deviatie in als ik echt goedkoper uit ben met het importeren |
Jaarkilometrage: | 5.000 km |
Brandstofvoorkeur: | Benzine, absoluut geen diesel. |
Reden aanschaf andere auto | Verhuis binnenkort naar Nederland |
Gezinssamenstelling | Single |
Voorkeursmodellen | Amerikaans, F-150, Wrangler Unlimited, Quattroporte, Muscle cars |
No-go modellen | Frans, Aziatisch, Duits of Italiaans zonder flair (Fiat). |
Pontiac GTO 6.0
$ 28.995
2006
6.995 mijlen
We beginnen met de auto die ondergetekende zou importeren uit de VS. De Pontiac GTO is stiekem gewoon een wereldauto. Het is een Holden Monaro, maar dan met een fraaier uiterlijk en het stuur aan de goede kant. In vergelijking met de meeste musclecars van deze periode is de auto veel verfijnder, maar in vergelijking met een E46 zit er een lekker rauw randje omheen.
In deze prijsklasse zijn er een enorm aantal GTO’s te vinden met lage kilometerstanden. Ga voor een 6.0 (er was ook een 5.7) en voor de handgeschakelde zesbak (er was ook een automaat). De laatste exemplaren zijn uiteraard dan de beste keuze. We vonden veel exemplaren met weinig kilometer, eh, mijlen. Als je genoegen kunt nemen met meer ervaring, kun je er met gemak een voor de helft vinden.
Jeep Wrangler Unlimited Sahara 4×4 (JK)
$ 28.950
2010
15.000 mijlen
Hier kwam je zelf mee en terecht. De Jeep Wrangler is een van de leukste auto’s die je in de VS voor niet al te veel geld kunt kopen. In tegenstelling tot een willekeurige sportwagen is het nog altijd een icoon én kun je er erg veel lol mee hebben. Ondanks de 280 pk sterke Pentastar motor is de Wrangler geen heel erg snelle auto en dankzij het ladderchassis hoef je ook geen wonderen te verwachten op dynamisch gebied of qua verfijning.
Maar in de blubber valt het allemaal op zijn plaats. Dit is een auto waarmee je je juist op zoek gaat naar plekken waar geen asfalt ligt. Nog een voordeel, Wranglers zijn gewoon in Nederland leverbaar geweest, dus onderdelen en onderhoud is relatief eenvoudig te doen. Dat is overigens ook de reden dat je ‘m niet per se moet importeren uit de VS.
Ford Mustang GT Coupé
$ 28.995
2011
42.500 mijlen
Je kan een paar kanten op als je een Muscle Car wenst. De Camaro SS rijdt het beste en heeft de beste motor. De Dodge Challenger SRT-8 is de gaafste. Toch moet je voor de Mustang GT gaan. Dit zijn de laatste exemplaren van deze (voorlaatste) generatie. Het totaalpakket klopt gewoonweg het beste bij de Mustang. Je hebt vooral het idee dat je iets te veel motor hebt voor het chassis, wat overigens ook het geval is. Qua upgrades kun je er enorm veel voor krijgen en zo’n Mustang GT is een uitstekende basis daarvoor.
In Europa zijn deze uitvoeringen behoorlijk gewild, maar je komt ze weinig tegen. Nog een voordeel is de onderdelenvoorziening, want ondanks dat deze generatie Mustang officieel in Europa leverbaar is geweest, zijn er veel exemplaren grijs geïmporteerd en zijn er veel USA-auto specialisten. Zoek een 2011, die hebben de 5.0, die 2010 modellen hebben de 4.6 V8. Meer is immers altijd beter.
Ford F-150 SVT Raptor Supercab
$ 29.800
2010
85.000 mijlen
Als je een icoon wil, ga dan voor een van de meest gewilde auto’s in de VS. De Ford F-150 SVT Raptor is ware alleskunner. De vierwielaangedreven topsporter is voorzien van een 6.2 liter V8 die iets meer dan 400 atmosferische paarden kan mobiliseren. Daarvoor moet er wel extreem veel benzine getankt worden. Van Eindhoven naar Amsterdam vliegen is waarschijnlijk veel goedkoper dan rijden.
Het onverzettelijke karakter en het feit dat je op onverhard ook nog uit de voeten kan, maakt het plaatje compleet. De huidige modellen zijn zescilinders, maar je wilt zo’n achtcilinder. Op een lekkere portie friet wil je echte mayo, niet van die dieet-fritessaus. Lage kilometerstand kun je echter vergeten voor dit geld. Alles onder de 100.000 mijl is mooi meegenomen. Ook prettig: je kan ‘m op je zaak zetten als bedrijfswagen!
Chevrolet Corvette Convertible Grand Sport (C6)
€ 29.995
2009
47.500 mijlen
De reden waarom de Camaro overslaan: ga meteen voor een Corvette. Hier in Europa is het een 911-alternatief voor min-of-meer hetzelfde geld. In de VS zitten er minder taksen op, waardoor de Corvette ineens een Boxster alternatief is. De Corvette C6 in cabrio-trim klopt helemaal. Het is niet zo’n scherpe auto als een 911, maar biedt wel minimaal net zo veel spektakel. Voor een cabrio is de carrosserie behoorlijk stijf.
Ook is de auto uitstekend geschikt om lekker mee te toeren. Dan is het ook al een beleving, niet in de laatste plaats door die lekkere V8. En zeg nu zelf, als je een icoon voor de deur wenst, is er bijna geen betere keuze dan een Corvette. Zoek bij voorkeur naar een 2009-model met de 6.2 motor in Grand Sport trim, maar elke 2009 Corvette met 6,2 is geweldig. In dit geval loont het importeren uit de VS echt, want in Europa betaal je zo 20 mille meer.
Jaguar XK R Coupé (X150)
$ 29.500
2009
65.000 mijlen
Geen Duits, Frans en Italiaans. OF Aziatisch. Dus Brits kan wel! Als je goed zoekt, dan zie je dat er enkele Jaguars in het budget vallen. Ons oog viel op de XK R, de versie met 4.2 liter motor. De 5.0’s zijn te vinden, maar zijn schaars (en in veel gevallen wat duurder). Bij de 4.2 (alsnog met 420 pk, dus meer dan voldoende) heb je veel meer keuze. De Cabrio is prima, de Coupé is verreweg het fraaist. Sterker nog, de auto wordt mooier met de dag.
Het is geen keiharde sportwagen, maar meer een GT. Ook wel lekker, in vergelijking met de Amerikanen in dit rijtje staat het niveau qua verfijning op een véél hoger plan. Dat geldt echter ook voor de onderhoudskosten, die in vergelijking met een Amerikaan toch wat hoger uitvallen. Ondanks dat er leuke deals te vinden zijn, is importeren uit de VS niet per se nodig. Ook in Duitsland kun je interessante exemplaren vinden. Die zijn weliswaar iets duurder, maar het importeren gaat wat eenvoudiger.
YOLO: Maserati GranTurismo (M145)
$ 28.500
2008
50.000 mijlen
Maserati heeft in de VS een nogal ambivalent imago. Enerzijds is het een ‘exotic’, anderzijds is de combinatie van een hoge onderhoudskosten met relatief beperkte prestaties niet erg interessant. Dat zie je aan de prijzen, want je kan echt alle kanten op. Importeren uit de VS loont in dit geval behoorlijk. Zelf gaf je aan een Quattroporte een gave YOLO-optie te vinden, maar man, er is zoveel meer mogelijk.
Een GranTurismo of GranCabrio is geen enkel probleem. Zelfs fraai (ogende) exemplaren met weinig kilometers zijn eenvoudig op te sporen. Of wat te denken van een heel fraaie GranSport? Die laatste is verreweg het leukste om te rijden, de GranTurismo is het fraaist en in de GranCabrio hoor je die V8 het beste. Qua onderhoudskosten moet je rekenen op zeer pittig tot catastrofaal in vergelijking met een Mustang of Corvette.
Super-YOLO: Dodge RAM SRT-10
$ 29.500
2006
65.000 mijlen
Tsja, als verbruik echt niet uitmaakt, kun je nog een rondje Amerikaans doen. Wat te denken van een Hummer H2 SUT? Of een Cadillac Escalade? Chevrolet Avalanche? Veel van die auto’s kun je voor scherpe prijzen al in Nederland aantreffen. Maar veel meer Yolo dan de Dodge RAM SRT-10 wordt het niet. Een tiencilinder uit de Viper in een pick-up. Er zijn twee versie: de Quad-cab (dubbel cabine) met lange wielbasis en een een automaat. Maar je wilt de korte met handbak met achterwielaandrijving. Een soort rijdende MAGA-pet met net zoveel tact en finesse als degene die ‘m draagt.
Het rijdt overigens niet zo super-sportief, maar wel heel erg ‘machtig’. Alsof je in een opgevoerde distributievrachtwagen aan het scheuren bent, wat in feite ook het geval is. Qua onderhoudskosten valt het mee, totdat je bougies moet vervangen en een simpel oliegeurtje is ook wat prijziger dan bij een Kia Picanto. Het is wel een redelijke investering, want de auto spreekt enorm tot de verbeelding en er zijn altijd wel een paar verzamelaars die zo’n auto voor erbij in de collectie hebben.
Wil jij ook advies over je volgende auto? Vul dan dit formulier in, waarbij je ons voorziet van alle relevante gegevens. Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!
degrotemuis zegt
Allemaal top! Hoe dan ook een lekkere bak beleving! Lastige keuzes zo!
tortuga zegt
@degrotemuis: buite de eerste zijn al die andere wel te zien in Europa, had meer op iets unieks gehoopt in de lijst, maar nee een mustang een raptor een ram een corvette… komaan autoblog, iets aparts, iets specifiek US, denk is dieper na.
Richmond zegt
@tortuga: idd. Impala SS ofzo.
goodvibrations zegt
@tortuga: ja leuk om uitzonderingen te zien.. Eens.. Maar het gaat er om wat uiteindelijk voor aanvrager waardevol is om mee te nemen.. En om nog lang mee te rijden.. Dan zijn dit wel degelijk erg goede (ook logische) opties…
audicoupe84 zegt
Ik zou never nooit een Amerikaan importeren, en zeker geen CJD (Chrysler-Jeep-Dodge) wat is die onderdelen voorziening slecht geregeld! Ooit in de tijd van de Mercedes-Chrysler samenwerking,van SternAuto(Mercedes) naar Eagle (CJD) overgeplaatst. Was ik bij Mercedes gewend aan taxi-chauffeur gejammer als ik iets moest bestellen voor de volgende dag (maar dan verdien ik niets vanavond) naar, (ik) bij Eagle: “moet ik bestellen meneer, gaat een paar weken duren….” (klant) “dan betaal ik het onderdeel vast, doe je best voor me…”
vaakbenjetebang zegt
Wat ‘doet’ een C6 ‘Zee-Oh-Six’ nog? Dat zou mijn keuze zijn.
E34M5Touring zegt
@vaakbenjetebang: Een knappe met low miles en zonder schadeverleden doet makkelijk 50k. Cult status in de US. Blijft behoorlijk waardevast.
vaakbenjetebang zegt
@E34M5Touring: Wow, zo veel nog? Had ik eerlijk gezegd niet verwacht. Aan de andere kant: het is wel een serieus gaaf apparaat, dus ook wel mooi en terecht dat er kennelijk waardering voor is vanuit de markt. Die kan dus van het lijstje voor 30k…
Dan zou ik het over een andere boeg gooien. Dan maar een E60 M5 met handbak. Een mens moet tenslotte wat te sleutelen hebben. Ja, ‘Duits’ staat bij de no-go, maar dit is in veel opzichten eerder een Italiaanse ervaring dan een Duitse.
macz46 zegt
Sowieso de Wrangler want je kan off road meer plezier hebben dan op het asfalt met flitskasten en irritante medeweggebruikers!
slowland zegt
Jij hebt blijkbaar nog nooit in een Wrangler gereden…. Boven de 1.80meter lengte pas je er niet meer in, vering is ruk, en waar wil jij in Nederland ‘off-road’ rijden????
NOLA saints zegt
@slowland: Ik vind het heerlijk rijden (zeker met de kwaliteit van het asfalt hier in Louisiana). De 2 deurs is hier echter oprecht te klein dus ik zou alleen de unlimited willen. Lift kit erop, offroad banden met mooie zwarte offroad velgen, dak eraf, deuren eruit en lekker cruisen! Het enige verschil is dat het weer in Nederland niet super is om altijd het dak eraf te hebben. En in de VS vind iedereen een grote jeep prachtig, de gemiddelde Nederlander zal zijn jaloezie proberen te verbergen met penis grapjes of klimaat dingen. Maar daar lig ik niet wakker om
slowland zegt
Daar heb je gelijk in. Maar jij kan, net als ik, gewoon nog lekker off-road.
En omdat de prijs redelijk gunstig is kun je hem ook als fun-car rijden. Ik ben zelf geen fan van Jeep, maar dat is persoonlijk. Maar ik snap je gedachte over het cruisen helemaal.
Ultimora zegt
Een auto waar een ondernemer geen BPM over hoeft te betalen in Nederland of jij zelf als particulier niet als die 5 jaar of ouder is levert je € 0 voordeel op. Sla de Bedrijfsautos als een RAM of F 150 maar over. Je moet natuurlijk de meeste smerige co2 uitstotende auto hebben, daarbij is je relatieve voordeel het grootst. Een Mustang of Corvette zal mijn voorkeur hebben.
dutchneon zegt
hij kan hem niet als verhuisgoed meenemen staat in de tekst… dus die vlieger gaat niet op….
flatsixx zegt
Absoluut de Corvette. Blijft een imposante nekkenbreker.
r525 zegt
Ik zou denk ik voor een Mercury Marauder gaan.
Neem trouwens aan dat ie taxfree als verhuis goed meegaat?
bluecupra zegt
Zou zelf voor een Mustang (GT) gaan, met een recente roadtrip door West-USA als huurauto gehad. Erg fijne auto met heerlijk (v8) geluid. Alleen de benzine is in NL wel een stuk duurder dan in de USA. Iets om rekening mee te houden
NOLA saints zegt
@bluecupra: ik ben een petroleum engineer dus ik ben de enige hier die graag een hoge olieprijs ziet. Daarnaast krijg ik een fikse korting als ik bij de Koninklijke tank;) Het verbruik is dus voor mij geen yolo factor
escort77 zegt
Leuk hoor, zo’n pick-up, maar dat zijn toch geen auto’s waar je als hobby-auto voor een particulier max 5000km/j mee gaat rijden?
raoufff zegt
Cadillac Escalade of een Chevy Tahoe, past makkelijk in een verhuisdoos en ook andersom.
Graafke zegt
Lekkere dikke en foute Cadillac escalade
aikon1694 zegt
Een Chrysler Pacifica. Lekkere vakantie cruiser…
toyotafortuner zegt
Wees een echte eindbaas en doe eens een Viper meenemen!
moveyourmind zegt
Die Pontiac GTO zou voor mij nou echt één van de laatste keuzes zijn. En bovenaan het lijstje een Aston Martin. Een DB9 of een Vantage V8 moet voor dat geld te vinden zijn en een DB7al helemaal.
Richmond zegt
@moveyourmind: maar die kun je hier in Europa ook halen, waarom specifiek in de States zoeken?
moveyourmind zegt
In de States volgens mij net iets goedkoper en meer keus onder de 30.000 euro. Prijsvoordeel kan je dan weer gebruiken voor het onderhoud.
okdoei zegt
@benja01: in NL heb je een DB9 vanaf €65k en V8 vantage begint bij €42k.
Richmond zegt
@okdoei: maar is dat verschil er nog steeds na de bpm heffing en de bootreis?
Robert zegt
De ultieme USA auto staat er nog niet bij: de Ford Crown Victoria. Bij voorkeur in de heavy duty uitvoering (ex-cop car!) ?
Op momenten als deze wordt de inbreng van ons aller @lincoln toch wel node gemist, hè.
E34M5Touring zegt
Dat je die tax break misloopt is echt zonde. Dan lach je de ballen uit je levi’s weet ik uit ervaring. Ik zou de SRT-10 doen of een Corvette Grand Sport. Beide toffe bakken die je hier wel kwijtraakt eventueel.
slowland zegt
Heeft hij ook over de transport kosten nagedacht???
Ik heb afgelopen zomer een Citroen 2CV naar Canada gehaald. Dit hele geintje, inclusief drainage, soil exam, clearing, customs, registration, enz heeft mij… (NIET SCHRIKKEN) een kleine 8000 euro gekost!
Auto’s importeren van en naar Noord Amerika is alles behalve makkelijk en goedkoop.
En hier in Canada kennen ze ook een soort BPM; je moet je auto laten taxeren en over de waarde betaal je dan, hier in British Columbia, eventje 12% belasting over. Ongeacht de leeftijd van de auto…
snowbird zegt
Exactly…auto;s importeren naar Canada…ze moeten ook nog eens 15 jaar of ouder zijn…sneue regeltjes…
slowland zegt
Dan weet jij ook hoe de transfer tax werkt…….. Bij elke verkoop cashed de overheid weer die 12%….
spidermann zegt
Ik begrijp er niets van. Indien je er tenminste 12 maanden hebt gewoond en de auto staat tenminste 6 maanden op je naam kan hij als verhuisboedel (geen belastingen) mee worden genomen. Transportkosten enkel zo’n USD 600 (ok 30 jaar geleden, maar laat het nu 2K zijn).
Ik zou voor een Dodge Challenger Hellcat gaan.
NOLA saints zegt
@spidermann: Na jarenlang mee te lezen heb ik nu een account aangemaakt om te kunnen reageren. Die 12 maanden ga ik wel redden echter de laatste berichtgeving van mijn werkgever is dat ik in January weer in Nederland werk (die 6 maanden bezit ga ik dus nooit redden). Ook mocht ik mijzelf niet uitschrijven in Nederland toen ik hier heenging omdat we niet wisten hoe lang ik hier zou verblijven. Helaas mis ik dat BPM voordeel dus:(.
slowland zegt
De auto is dan inderdaad onderdeel van je boedel, geen BTW dus, maar als je dan in NL de auto weer op de weg wil hebben; Kenteken, verzekering, enz., mag je gewoon nog even de BPM aftikken.
En die prijs klopt niks van, ja alleen de container aan boord kost je misschien $2000, maar dan begint het pas:
– Handling kosten
– Opslag op het haventerrein
– Transport op het haventerrein (container van schip halen)
– Clearing (legaal maken van het transport)
– Kosten voor inspecties en millieu zaken
– Import en Export documenten
mpgc zegt
Ik zou gaan voor de Goat
jmeverts zegt
Yolo viper
mout zegt
Pontiac Aztec!
slowland zegt
Mijn buurman heeft er 1 te koop, voor $3000 Canadian is hij voor jou!
https://www.kijijiautos.ca/cars/pontiac/used/#vip=16847287
mozza zegt
Charger Scat Pack
vacano zegt
De Pontiac, Jaguar en Maserati zou ik zekerst niet meebrengen.
Wat de anderen betreft zekerst zijn dat deze minstens 6 maanden op JOU naam in de USA hebben ingeschreven gestaan dan betaal je 0% invoertaks, BPM en BTW.
Beste is wel dat de auto vol met huisraad zit, dan heb je geen gezeik met douane.
De pickups zijn het interressantste, je betaald geen 22% invoertaks ( lichte vracht ) en je kan deze goedkoper inschrijven.
Rob zegt
Op zich een prima lijstje van Willem, en deze auto’s zijn ook nog enigszins prima te verkopen in Europa, mocht je er klaar mee zijn. Maar als je toch de kans hebt en met slechts 5.000kilometer per jaar, waarom dan niet echt iets speciaals en door en door Amerikaans?
Plymouth Prowler
Panoz Roadster (wordt overigens moeilijk met dit budget)
Chevy Impala SS (jaren 90 model)
Oldsmobile Vista Cruiser (eind jaren 60, over iconen gesproken)
Fox body Mustang Saleen
Snap overigens geen snars hoe dat importeren precies werkt, maar succes ermee ;-)
giertjuh zegt
Chevrolet SSR Roadster
cossiekiller zegt
Een GMC Typhoon in een prachtige staat.
Of een Syclone als het nog veel onpraktischer mag zijn.