Vandaag gaan we op zoek naar iets aparts en praktisch tegelijk.
Het leuke van tweedehands auto’s is de grote verscheidenheid in het aanbod. Met name het zoeken naar de onbekende, onbeminde en daardoor zeer interessante auto’s. Golfjes en 3 Series kunnen best leuk zijn, maar het is allemaal wel erg voorspelbaar en daardoor gaat er voor de liefhebber de lol er wel een beetje af.
Althans, dat was te bemerken bij de zoektocht voor Autoblog-lezer Joffry. Hij is op dit moment de tevreden bestuurder van een Audi A3 E-Tron. Deze gaat niet weg, maar blijft de auto waarmee Joffry elke dag naar zijn werk gaat. Het gaat om een auto voor zijn vrouw. Die heeft nu een baan waarmee ze meer kilometers moet gaan maken.
Het zal ook de auto worden waarmee de kinderen het meest te maken krijgen, dus het boven alles een praktische auto zijn. Vier deuren is een vereiste, evenals een redelijke betrouwbaarheid. Maar het mag ook zeker iets bijzonders en excentrieks zijn. Of wij hem van advies kunnen voorzien. Maar natuurlijk. U vraagt, wij draaien. Dit is de tabel die Joffry heeft ingevuld:
Huidige /vorige auto's: | Audi A3 E-Tron |
Koop / lease: | Koop |
Zakelijk / privé: | Privé |
Budget: | €5.000 tot € 7.500 |
Jaarkilometrage: | 12.000 km |
Brandstofvoorkeur: | Benzine |
Reden aanschaf andere auto: | Extra auto nodig |
Gezinssamenstelling: | 2 volwassenen plus 2 kinderen |
Voorkeursmerken /modellen: | Toyota RAV4, Lada Niva? |
No-go modellen / merken: | - |
Chevrolet HHR 2.4
€ 7.950
2008
120.000 km
Laten we maar meteen goed beginnen met deze aparte Chevy. Wat is een HHR eigenlijk? De HHR was net als de SSR een soort retro auto. Alleen kwam deze eigenlijk net na het bescheiden succesje van de Chrysler PT Cruiser. In vergelijking met die Chrysler is de Chevrolet wel een stukje beter. Qua rij-eigenschappen is het een meer verfijnde auto (alhoewel dat relatief is). De HHR is ook aanzienlijk ruimer. Technisch gezien deelt de auto vrij veel basis techniek met de Opel Astra. Er staan er niet veel van te koop in Nederland (de auto is mondjesmaat in Europa verkocht), maar het is een excentrieke auto waarin de hele familie mee kan.
Subaru Forester 2.0 X
€ 7.495
2006
125.000 km
Misschien wel de verstandigste keuze en op zijn eigenwijze excentriek. Het is geen mooie auto, integendeel. Maar de techniek is dat wel, want uiteraard heb je een boxermotor tot je beschikking. Ook typisch Subaru zijn de stijlloze duren. In technisch opzicht staat de Forester te boek als robuust. Het is ook een fijne maat qua auto: groot genoeg voor de familie en de toebehoren, maar niet zo lomp als sommige andere SUV’s. Dankzij de aanwezige lage gearing is de Forester overigens terreinwaardiger dan alle andere ‘bluf-suv’s’.
Honda FR-V 1.7i Comfort
€7.950
2005
100.000 km
In eerste instantie dachten we meteen aan de Fiat Multipla. Maar die beginnen nu echt op leeftijd te raken. Ondanks dat de facelift versie er al een stuk toonbaarder uitziet, zijn ze meer lelijk dan excentriek. Maar de auto heeft een spirituele opvolger gekregen in de vorm van de Honda FR-V. Honda dacht dat het idee van de Multipla briljant was, maar de styling minder. Kan kloppen. De FR-V heeft nog altijd aparte verhoudingen, maar het totaalplaatje klopt beter. Waarom deze auto dan geen succes was? De prijs. De FR-V was nogal prijzig. De afschrijving heeft nu zijn werk gedaan waardoor je er voldoende in het budget kan vinden. Toppertje, deze.
Citroen C3 Picasso 1.6 VTI Exclusive
€ 7.500
2010
105.000 km
Citroën is zo’n merk dat af en toe laat zien dat ze nog best gewaagde auto’s op de markt durven te zetten. De C3 Picasso is zo’n auto. In het budget kun je zelfs gaan voor een relatief jonge C3 Picasso in topuitvoering, de Exclusive met 1.6 THP motor. Die motor heeft wel zo zijn kuren (check even dit aankoopadvies), maar als het naar behoren werkt is het wel een fijn blok in de omgang. De C3 Picasso is relatief licht en compact, maar toch verrassend ruim. Is het dan allemaal hosanna? Neen, voor de langere vakantieritten gaan de korte stoelzittingen en korte wielbasis je parten spelen. Maar voor dagelijks verkeer meer dan prima.
Toyota RAV4 1.8 VVTi Line Luna
€7.500
2005
140.000 km
Misschien niet de meest excentrieke auto, maar het is het model dat je zelf voorstelde. Terecht overigens, want er valt veel voor de RAV4 te zeggen. Het is een Toyota, om mee te beginnen. Ook is het een stoer model en stelt de auto op praktisch vlak niet teleur. Zorg er wel voor dat je lange variant hebt, de kortere variant rijdt wat stoteriger. Nadeeltje is dat de auto behoorlijk aan de prijs is. Want het is een Toyota dus betrouwbaar. Die vlieger gaat niet helemaal op. Sommige 1.8 motoren hadden last van overmatig olieverbruik, ga daarom voor een zo laat mogelijk model.
Fiat Croma 1.8 16v Corporate Premium
€ 6.750
2009
135.000 km
Groot en Italiaans is niet altijd de meest gelukkige combinatie bij Fiat. Dat is eigenlijk onterecht, want zowel de eerste als de tweede generatie waren prima aanbiedingen in hun klasse. De tweede generatie was na de facelift (die je gemakkelijk in het budget kunt vinden) het kersje in de appelmoes. De Croma is ruim, behoorlijk compleet, zeer comfortabel en spotgoedkoop in aanschaf, Je krijgt heel veel auto voor weinig. De 1.8 motor is niet bijzonder zuinig of sportief, maar een prima torretje. Nadeel is dat ze niet geliefd zijn, dus verkopen kan later lastig worden.
Skoda Roomster 1.6 16v Scout
€ 7.950
2008
90.000 km
Eigenlijk is de Roomster een vreemde Skoda-eend in de Volkswagen-bijt. De auto is behoorlijk uniek in het concern. Het is een typische familie auto. Net als de C3 Picasso niet bijzonder groot, maar meer dan voldoende ruim. In het budget kun je kiezen tussen een 1.2 TSI of een 1.6 zonder turbo. De eerste is fijner in de omgang, maar de 1.6 heeft minder issues gehad. Controleer wel of alle opties die je wenst erop zitten, want sommigen zijn zeer karig uitgevoerd. Ga daarom voor een Scout, die is nog wat excentrieker en had een betere standaarduitrusting. Goed te vinden in het budget.
YOLO: Saab 9-5 Sport Estate 2.0t Linear
€7.250
2006
165.000 km
Saab is altijd een excentriek merk geweest, maar de laatste facelift van de 9-5 deed er nog een paar stapjes bovenop. De cosmetische wijzigingen waren bijzonder ingrijpend, vooral aan de voorzijde. Nog een voordeel van dit late model is dat de meeste kinderziekten (aankoopadvies) eruit zijn gekristalliseerd. De 2.0 met low pressure turbo is een bijzonder fijne motor in de omgang: smeuïger dan een pot Calvé pindakaas. Fantastische reisauto’s ook. Onderhoud is wel iets prijziger, vandaar Yolo. Maar zeker de moeite waard.
Wil jij ook advies over je volgende auto? Vul dan dit formulier in, waarbij je ons voorziet van alle relevante gegevens. Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!
raoufff zegt
Pontiac Aztek
susp1cious zegt
@raoufff: Heisenberg style…. :)
freshlife zegt
Was de opdracht excentriek of lelijk? Zou gewoon een speciale versie van een relatief ‘normale/mooie’ auto halen. Een 3 serie volledig individual bijvoorbeeld(moet je wel enige tijd zoeken)
uselessguy zegt
@freshlife: “excentriek; 1) die of dat sterk afwijkt van het gewone Voorbeelden: `excentrieke levensstijl`, `excentrieke kleding`Synoniemen: buitenissig, zonderling”
Als je een normale/mooie auto neemt en deze iets minder normaal/mooi maakt, is ie nog niet excentriek. Daarnaast is mooi een kwestie van smaak, de HHR bijvoorbeeld vind ik een best mooie auto.
freshlife zegt
@uselessguy: ja dankjewel voor de toelichting. Maar een kleur combinatie(buitenkant/interieur) waar er maar een paar van op de wereld zijn vind ik redelijk excentriek te noemen, en enigsinds opvallend naast alle standaard modelletjes. Daarbij zijn de verkoopaantallen van het basis model wel groot, dus qua onderhoud/betrouwbaarheid makkelijker.
peug206 zegt
@freshlife: een 3 serie individual is nu niet echt opvallend. Dan moet je hem al roze wrappen met gouden velgen.
De auto’s in deze lijst zijn opvallender omdat ze minder voorkomen en de meesten een geheel eigen uiterlijk hebben. Net als de roze bmw.
lekbak zegt
@freshlife: saaie mensen noemen alles wat niet 13 in een dozijn is lelijk. Dat zijn dan ook de mensen die een golfje in een bepaalde uitvoering bijzonder noemen. Of een 3 serie, maar dat is de golf onder de premiums…
marcodtc zegt
Alfa 159 natuurlijk! Het liefst een rode, mooie velgen eronder en klaar!
mrdj zegt
Als je een week leeft van water en brood kan je deze 9-5 ophalen in Rijswijk. Een echte Dame Edna Aero met 260PK http://www.autotrader.nl/auto/saab-9-5/2006/rijswijk/8ay2f/saab-9-5-23-turbo-aero-260pk/ IMHO 1 van de leukere gezinswagens.
MaartenD zegt
@mrdj: dat fake chromen randje rond de koplampen ziet er echt niet uit
mrdj zegt
@maarten020: Haha eens, dat is de Dame Edna facelift. Het beste is een zwarte 9-5 van voor 2006.
oemplus zegt
Ik zou voor de Skoda Roomster gaan! Degelijke auto met vrijwel geen ernstige problemen. Ik zie dat de 1.2 tsi en de 1.6 genoemd word, maar de 1.4 16v is de meest voorkomende motor in de Roomster (zeker in de eerste modellen)
hallobanaan zegt
@oemplus: incl. Lancia Stratos zijramen
Dutchdriftking zegt
@oemplus: klopt, maar die is niet vooruit te fikken….
mercedesw140 zegt
Citroën C4 Picasso of Citroën C4 Grand Picasso. Een Citroën C5 is ook erg gaaf!
Misschien niet zo excentriek als een Chevrolet HHR maar wel erg fijn en een stuk gewaagder dan bijvoorbeeld een Volkswagen of Ford.
noosaheads zegt
Een HHR 2.4… Daar zou ik met een grote boog omheen lopen.Een mooie 9-5 voorbij daarentegen; niet te versmaden.
BaRa zegt
Forester en Citroen D3 Picasso zijn bijzonder mooie keuzes (Forester inderdaad voor de techniek, betrouwbaarheid, en hoge middelvingerwaarde). De Saab is qua dashboard bijzonder sterk gedateerd, intussen – en niet op een goede manier (heb zelf twee Saabs versleten, dus heb wel een vorm van referentiekader). Als het over excentrieke vormgeving gaat, zou ik er nog de Nissan Cube en de Fiat Multipla aan toevoegen. Ook de Renault Avantime valt in die categorie. Ik heb de prijzen niet gechekt, dus kan best dat ze uit de range vallen.
BaRa zegt
@bara: sorry, ik bedoelde eigenlijk de Renault Velsatis. De Avantime is waarschijnlijk moeilijk te vinden. Een ander exemplaar dat je ook weinig op heren’s wegen ziet is de Citroën C6 – en dat moet voor die prijs zeker lukken.
peug206 zegt
@BaRa: avantime is ook een leuke auto zou misschien zelfs binnen het budget passen maar dan lever je vermoedelijk in op betrouwbaarheid. En die vel satis heb je voor de helft van het geld ook wel. Wel een heerlijke auto (mits handgeschakeld, de automaat is een ramp, voelt hetzelfde als een gerobotiseerde handbak)
Hupke zegt
@peug206:
Ja maar met kinderen is een avantime niets… heb je toch beter een 4 deurs denk ik.
peug206 zegt
@Hupke: staat ook in de eisen. Maar meer ruimte ga je denk ik niet snel krijgen. Vel satis is uit mn hoofd zelfde basis andere koets. En wil je een duitser vinden met meer ruimte dan eindig je ergens in de 10.k, dus an sich is het wel een goede optie als je 1 concessie wilt doen.
Joost zegt
@bara: Avantime wil je niet hebben, want onderdelenvoorziening is een drama. Zo schijnt de unit voor de lampen achter niet meer te krijgen te zijn. Om maar voorbeeld te noemen.
Maar hij is wel gaaf!
Crosscabouter zegt
@iJoost: dat klopt. Ik ken iemand met 5 van die dingen waarvan er twee rijdende kunstwerken zijn. De rest zijn voor de onderdelenvoorziening.
Zodra er een mooi exemplaar te koop komt, bestaat de kans dat hij er npg een koopt voor de onderdelen.
jeppie zegt
Skoda Roomster = Pausmobiel. De forester is een zeer goede optie
steelboy zegt
Jongens toch… vergeten jullie zomaar de Renault Avantime, Fiat Multipla (excentrieker krijg je ze niet), Audi A2 en de Nissan Cube!
wildewesten zegt
Citroën c6 natuurlijk!
vonklausenburg zegt
Een Dodge Avenger 2.0 SXT. Rijdt prima, is comfortabel en heerlijk ruim.
redbeams zegt
Let bij de rav4 op de oliepeilstok…als deze een groene stip heeft op het handvat dan is het olieprobleem opgelost.
jordydeknecht zegt
Had nu toch wel een Multipla verwacht
bensson033 zegt
De subaru forester geen mooie auto? Wat een onzin
mennok zegt
Dit excentriek? Haha, stelletje burgerlijke trutjes.
peug206 zegt
@mennok: wat heb jij dan wat excentrieker is en je elke dag rijdt?
maxidyne zegt
Audi A2. Verrassend ruim, lage MRB (volledig aluminium chassis/carrosserie) en excentriek design. Mijn moeder heeft er ook eentje gehad; een ’04 1.6 FSI S-line met sportstoelen, Open Sky, 17” RS velgen. Zelfs achterin zat ik met mijn 1.88 ruim. Wel stoterig rijgedrag door het sportonderstel. Stuurde ook erg leuk, en vrij zuinig: 1:17. Verzekering is wel wat duurder dan normaal. Panelen kunnen niet uitgedeukt worden, alleen vervangen.
vonklausenburg zegt
@maxidyne: Dat is geen auto. Dat is een overpriced boodschappenwagen.
thenotorious zegt
@maxidyne: Helemaal mee eens, ook een jaartje A2 gereden echt verrassend ruim. Een auto dat zijn tijd ver vooruit was. Maar inderdaad niet heel comfortabel.
lekbak zegt
@maxidyne: een goed autootje wat alsnog zwaar overgewaardeerd is. Die dingen zijn de afgelopen jaren herontdekt en daardoor naar verhouding veel te duur.
lacker zegt
In dit rijtje, zou ik voor de HHR of de RAV4 gaan. Die laatste is een guilty pleasure van me. Een bejaarde buurvrouw reed een RAV4, waardoor hij nu eenmaal van de Cool Wall af is gegaan.
toyotavenray zegt
De rav4 kun je ook al wel met het model erna kopen. Is veel fijner qua comfort en ruimer.
mmot05 zegt
Ik zou de Suzuki Grand Vitara (na bj 2006) ipv Rav4 kiezen of als er weinig snelweg mee gereden gaat worden de Daihatsu Terios, voor de laatste betaal je evenveel wegenbelasting als een Golfje bv.
bluebird zegt
Ik mis de Lancia Delta.
robert110 zegt
Kijk ook eens naar de Ford Maverick/ Escape/ Mazda Tribute (alle drie zo’n beetje het zelfde). Of een Suzuki Grand Vitara.
rikus zegt
FR-V met de 2.2 diesel.
Mijn schoonouders hebben zo’n auto. Het zou niet mijn eerste keus zijn, tot ik er een keer mee gereden had.
Alles voelt snel in deze auto. En dat is een rare gewaarwording in zo’n grote auto. Met z’n drieën voorin zonder enige moeite de 200 aantikken. Bij wijze van spreken dan hé.. Maar als dagelijks 200 km/u aantikken geen prioriteit heeft, dan eeh.. Dan laat maar.
flutterby zegt
@rikus: gewicht speelt minimaal mee als het om topsnelheid gaat. Het gaat alleen om vermogen en luchtweerstand.
Dutchdriftking zegt
Subaru al the way!
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Vorige model Smart ForFour! Mitsubishi techniek, Benz interieur. Plastic dus extreem licht, rijd strak, de 4-cilinders zijn erg fijne motoren en leuk excentriek uiterlijk! Is ook errrrg ruim, en heeft een verschuifbare achterbank. Ik zeg DOEN ;)
mmot05 zegt
@svenska_aeroplan_ab: dan is de Colt toch de betere keus, even zwaar en toch ruimer. Ben toevallig eentje aan het zoeken.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@mmot05: Maar minder leuk uiterlijk… Veeeeeeeel minder leuk…
tenaci zegt
@svenska_aeroplan_ab: niet de Saab dus?
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@tenaci: zeker, maar dat spreekt voor zich!
tenaci zegt
Die Honda is echt top. Kennis van me heeft er een en heeft één kind. Gaan altijd op vakantie met z’n drieeen voorin. Superleuk voor die kleine en je kunt een karrevracht aan bagage meenemen.
e1000bmw zegt
Fiat Multipla
Renault Vel Satis
allesmetturbo zegt
Golf plus cross, ook excentriek (voor een golf dan). Uit het lijstje maakte ik op dat hij niet per se mooi hoeft te zijn maar wel apart. Vandaar deze. Niet mooi, wel ruimte en redelijk betrouwbaar en voelt volwassen aan. Zag er 1 op mp staan met 1.4 tsi op zowel benzine als gas voor 7999 maar daar kan vast iets af.
lekbak zegt
@allesmetturbo: het blijft een golf. Het absolute tegengestelde van excentriek.
allesmetturbo zegt
@lekbak: een gewone golf idd. maar iets excentrieks, ofwel anders dan het gewone, vind de golf plus cross wel. Ik zie ze bijna nooit en ziet er best apart uit. Spannend of vol emotie zijn termen die ik bij deze auto nooit zal uitspreken:p
giertjuh zegt
Renault Vel Statis
Citroen C6
barteljaap zegt
FIAT MULTIPLA
giertjuh zegt
Renault Vel Statis en Citroen C6 , daar dacht ik aan.
dnadave zegt
Renault avantime
Audi a2 colourstorm
mark_vording zegt
Mini Clubman?
kennone zegt
Volvo 850R Estate
volvo-s60-adept zegt
@kennone: ik ben fan hoor, maar nou is het lolletje er wel af…
kennone zegt
@volvo-s60-adept: dat werd tijd. Kan ik nu verder met de Fiat 500 van mijn vriendin???
Hupke zegt
Iets leuks en bijzonder voor 7k? Audi A2, interessante wagen met een verhaal, en wat je uitspaart in benzine en wisselgeld kan je in een volgende wagen steken.
Denk niet dat er iets anders is, een smart for four als de kinderen nog klein zijn en je er eentje in een toffe kleur kan vinden.
Een multipla is wel interessant maar daar zou ik met een boog omheen lopen.
cossiekiller zegt
De Forester natuurlijk. Mooi geluid ook met een simpele einddemper te vervangen.
De 2.5xt (turbo) is een snoepje, maar waarschijnlijk moeilijk te vinden in het budget.
kennone zegt
@cossiekiller: handgeschakeld is inderdaad schaars. Maar als je er een hebt heb je heel veel tune mogelijkheden. 3inch. Open downpipe, 2,5 catback en een software aanpassing ga je toch wel richting de 300pk.
3246cm252kw zegt
Lol die HHR voor 7,5k hahahaha die moest ik jaren geleden inruilen voor iemand op een MINI en dat ding was amper 2k waard in goede staat met zelfde KM’s…
pjotr zegt
Multipla!!!
of een Delta.
vpowert zegt
Als je met excentriek een statement op wielen bedoelt, dat is de Renault Vel Satis dé aangewezen auto. Compleet maf ontwerp, erg comfortabel, zeeën van ruimte en een latere is prima betrouwbaar.
Lancia in die tijd deed ook nog gekke dingen. Een Thesis of zelfs een Delta was best uniek. Citroen C6 is natuurlijk ook heel tof.
Iets minder excentriek maar wel nog enigszins uniek is een Jaguar X-Type Estate, of elke andere Jaguar ook eigenlijk.
Met een Subaru Legacy of een 159 Sportwagon maak je misschien geen statement, maar heb je wel een fijne niet standaard gezinskar. Een Opel Signum is dan misschien ook nog wel wat.
Jammer genoeg valt de Infiniti FX nog buiten budget.