Wat is de beste elektrische hatchback voor erbij? We gaan het uitzoeken!
Tsja, tijdens de EV10daagse is een elektrisch advies wel zo logisch. Nu krijgen wij geregeld aanvragen voor elektrische auto’s. Daarbij vallen een aantal dingen op. Mensen zijn op zoek naar auto’s met een zeer hoge range en zeer lage prijs. In veel gevallen is er gewoonweg geen alternatief.
Dat was bij Joost ook het geval. Sinds kort is hij verhuisd naar de randstad. Normaliter goed nieuws, maar Joost werkt zelf in de achterhoek. Hij rijdt dus met zijn Audi A6 Avant TDI het hele land door. Maar bij zijn nieuwe huis is een lader al aanwezig. Hij wil spijkers met koppen slaan en een tweede auto kopen. Hierin zal zijn vrouw gaan rijden en hoogstwaarschijnlijk een van zijn drie kinderen, die binnen 3 jaar allemaal de rijbewijs-gerechtigde leeftijd bereiken.
De auto wordt voornamelijk gebruikt voor kleine ritjes, met ritjes naar de hoofdstad (zo’n 50 km heen en 50 km terug) de verste zullen zijn. Voor alle vakanties en langere ritten staat de tot 280 pk gechipte Audi A6 3.0 TDI klaar. Die auto moet binnenkort overigens ook vervangen worden, maar die aanvraag gaan we later nog van Joost binnenkrijgen.
Kortom, wat is er allemaal te krijgen voor zo’n 25 mille? Het gaat dus om een elektrische hatchback voor erbij. De prijs is inclusief de inruil van hun huidige auto, een Audi A3 Sportback S-Line uit 2011.
De wensen en eisen van Joost zien er als volgt uit:
Vorige/huidige auto’s | Audi A6 Avant 3.0 TDI, Audi A3 Sportback S-Line |
Koop of lease | In principe koop, private lease zou ook mogen |
Budget | Inclusief inruil A3 ongeveer 25.000 euro |
Brandstofvoorkeur | ALLEEN elektrisch, geen range-extender ofzo |
Reden aanschaf | Huis met laadpaal! |
Gezinssamenstelling | Twee volwassenen, drie kinderen (1x 17, 2x 16) |
Voorkeursmodellen | Audi A3 elektrisch, maar die is er niet |
No-go | plug-in hybrides enzo |
Datum aanschaf | Einde van dit jaar het liefste |
DISCLAIMER
Het is zaak om enorm goed op de prijzen te letten. Autohandelaren doen hun naam weer lekker eer aan door allerlei prijzen te hanteren. Allereerst: die 4000 euro subsidie pot is leeg. Leuk dat de handelaar ‘m voor je verrekend heeft, maar daar heb je dus niet zoveel aan. Dan is er nog een BTW kwestie. In veel gevallen wordt een elektrische auto zakelijk gekocht. De 2.000 euro subsidiepot voor tweedehands auto’s gaat ook steeds sneller, maar is nog niet helemaal leeg. De verwachting is dat er een hoop 2020 dealerdemo’s nog wel met deze subsidie eruit geduwd gaan worden eind 2020.
Om een auto goedkoper te laten lijken, verrekenen handelaren de BTW al voor je. Dat is natuurlijk schandalige misleiding waarbij ze hun naam als oplichters er niet beter op maken. Op ELKE website kun je namelijk aangeven dat de betreffende auto een ‘BTW-auto’ is. Dat weten de handelaren zelf ook wel. Dus als een prijs meer dan 20% te laag lijkt te zijn: weet je precies hoe dat komt! Sterker nog, vaak als je de BTW erbij rekent zijn die handelaren en dealers ineens niet zo goedkoop.
Oh en om in aanmerking te komen voor die tweedehands ev subsidie moet je wel bij een bovag bedrijf kopen. Van een particulier kopen is dus niet mogelijk voor de subsidie.
Seat Mii Electric Plus
€ 25.000
2020
5 km
Er staan in het gehele land een enorm aantal Seats Mii te koop, evenals e-Ups en Citigo e iV’s. Allemaal elektrisch, allemaal super-gunstig. Het is eigenlijk gek dat deze auto’s zo ondergewaardeerd worden door het publiek en de fabrikanten. Misschien later, ooit. Het is namelijk de ideale auto voor erbij. Ondanks dat de auto in vergelijking met een reguliere Mii een stuk zwaarder is, ervaar je nog steeds een enigszins lichtvoetig karakter.
Dankzij de overzichtelijke carrosserie positioneer je de Mii precies waar je wilt. Voor zijn soort zijn de stoelen erg acceptabel en de zitpositie zelfs keurig. Bijna een perfecte elektrische hatchback voor erbij, zou je zeggen. Nadelen? Ondanks dat deze Seat een ‘nieuwe’ auto is, zie je de leeftijd er wel aan af. De range is niet denderend. En indruk maken op de hockeyclub doe je ook niet. En ondanks de lage kosten, wil je echt 25 mille neertellen voor een auto die feitelijk de helft moet/mag kosten?
Volkswagen e-Golf (5G)
€ 24.950
2017
45.000 km
Want voor 25 mille heb je ook een bijna nieuwe e-Golf. Toegegeven, drie jaar ouder is niet meer nieuw. Maar 45.000 km voor een dergelijke auto valt heel erg mee. Met elektrische auto’s worden gewoon geen grote afstanden afgelegd. Dat kán ook niet eens, want dit betreft nog de ‘oude’ e-Golf. Die hebben een vrij beperkte actieradius. Aan de andere kant, even op en neer naar Amsterdam is gewoon mogelijk.
Het voordeel ten opzichte van de Mii is dat je in een aanzienlijk prettigere auto rijdt: een Golf VII is gewoon een heel erg puike Volkswagen met fijne stoelen, een keurig dashboard en voldoende ruimte. Het is een heel verstandige elektrische hatchback voor erbij. Ook is het een ideale overstap vanuit een Audi A3. Nadelen? Ja, toch de actieradius. Die is ‘knaak’, om met @jaapiyo te spreken. Ook deze Golf is een auto waarmee je geen statement maakt. Ook lekker: de e-Golf is aanzienlijk completer uitgerust dan zijn benzinebroers en dieselzusjes.
Kia Soul EV Edition (PS)
€ 24.900
2018
50.000 km
Deze auto vergeten we erg vaak. Logisch, want het is in principe een hopeloos rare auto. Erg goedkoop is ‘ie niet en de actieradius komt uit het jaar kruik. Serieus waar: 212 km volgens de NEDC. Dat is het EV-equivalent van zeggen op je Lexa profiel dat je onder de lakens weinig presteert. In het echt is het namelijk nog erger. Het is niet toevallig een leuke elektrische hatchback voor erbij, dat ís de enige mogelijkheid.
Kijk, 50 km op en neer kan nog wel, maar als je een collega moet afzetten, dan is het gewoon niet te doen. Dan moet je laden. Eerlijk is eerlijk, je kan redelijk snel laden. Daarmee heft de Soul EV toch even een nadeel op. Voor het gebruik in dit advies is het echter een optie. Want de Soul is gewoon een gaaf en kek ding. Superpraktisch bovendien. Ook qua betrouwbaarheid staat ‘ie zeer hoog aangeschreven.
Nissan Leaf Acenta
€ 24.000
2018
65.000 km
Het nadeel van veel auto’s in dit lijstje is dat het omgebouwde auto’s zijn. Aanvankelijk ontworpen voor een verbrandingsmotor en later aangepast. De Nissan Leaf is enkel en alleen als EV ontworpen en dat merk je. De auto is efficiënter qua stroomlijn en ruimte indeling bijvoorbeeld. De tweede generatie is aanzienlijk minder lelijk dan de eerste.
In het budget is alleen de 40 kWh-versie mogelijk en dat is meer dan prima. De actieradius is volgens de WLTP precies 270 km. Die 200 haal je dus met gemak, waardoor je vrij gemakkelijk met de auto door het land kan cruisen. In het budget kun je ze vinden, maar dan hebben ze vaak wat meer kilometers gelopen. Dat hoeft overigens niet direct een probleem te zijn.
BMW i3 94ah (I01, LCI)
2017
€ 25.595
65.000 km
Een BMW met 19” wielen, achterwielaandrijving en koolstofvezel monocoque. Hoe cool klinkt dat? Nou, i3-cool! De BMW i3 is een vreemde auto die lijdt aan het ‘Audi A2-syndroom’. Nu vinden velen het maar een raar ding. Waarschijnlijk dat men over 5 tot 10 jaar erachter komt dat het een briljante auto is en wordt de i3 populairder dan toen deze in productie was. De i3 is namelijk erg ruim, rijdt uit de kunst en heeft alle handige BMW-features. Dus het navigatiesysteem werkt gewoon perfect. Kortom, de ideale elektrische hatchback voor erbij.
Het is ook een originele auto, mits je de extraverte styling kunt waarderen. Anders moet je een zwarte nemen, dan valt ‘ie aanzienlijk minder op. De range van de BMW is iets meer dan 300 volgens de NEDC, dus reken op de helft in normaal gebruik. Wel is de BMW erg precies en secuur met het aangeven wat je actieradius nog is. Nog een voordeel is het lage gewicht, deze i3 weegt bijna 300 kg MINDER dan de kleinere Honda e. Juist. De 120 komt verder op een tank en de i3S is leuker, maar die zijn beide ook aanzienlijk duurder.
Hyundai Ioniq electric Premium (AE)
€ 22.950
2017
35.000 km
Voordat we bij de YOLO aanbelanden zitten we met nog een normale toevoeging. Er zijn twee gegadigden die in aanmerking komen: de Renault Zoe en de elektrische Hyundai Ioniq. In dit geval opteren we voor de Hyundai Ioniq. De Ioniq is wat ruimer en volwassener dan de Renault, die op zijn beurt weer leuker is dan de Zuid-Koreaan.
Ondanks dat de Fransoos beter past gezien de eisen, moet je even naar de Hyundai kijken. Je krijgt namelijk enorm veel auto voor relatief weinig geld. Qua betrouwbaarheid en uitrusting zit je ook prima. Er is voldoende aanbod. De range is acceptabel. De prestaties zijn prima. Het is niet een auto waar je speciaal een ommetje gaat maken (zoals met elke EV het geval is, eigenlijk), maar als A naar B auto zijn er weinig auto’s die op alle punten zo’n ruime voldoende scoren voor zo weinig geld. Aan de andere kant, een Renault Zoe is misschien een leukere elektrische hatchback voor erbij.
Tesla Model S 85
€ 27.950
2016
415.000 km
Voorlopig zijn elektrische auto’s erg waardevast. Logisch, links en rechts kun je flink geld besparen, de infrastructuur wordt telkens beter en let’s face it: er is relatief weinig aanbod. Maar als je dan toch een kwart-ton gaat stukslaan op een EV, waarom dan niet op een bijzonder gave EV? De Tesla Model S is de eerste EV die je daadwerkelijk wíl hebben. Tesla is een van de weinige merken waarbij een 5 jaar oude aandrijflijn niet zwaar verouderd overkomt.
Neem deze Model S, het is een ’85’, dus niet de snelle P85. Maar qua prestaties, range en laadtijden is er nog steeds weinig wat erbij in de buurt komt. Dat is een topprestatie. Het interieur is dat niet. Grote kans dat het een ex-taxi is. Dus het complete interieur ziet er afgeleefd uit. Dat was nieuw ook al het geval, maar na 4 ton glanst het plastic leer je tegemoet. Maar ja, da’s gewoon even 3 mille investeren voor fraai echt leder en je kan er weer een paar ton bij rijden.
Wil jij ook advies over je volgende auto? Vul dan dit formulier in, waarbij je ons voorziet van alle relevante gegevens. Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!
tjorque zegt
De i3 vind ik de bijzonderste in het rijtje.
De model S vind ik ook verleidelijk owv de ruimte.
Het grote pluspunt van de ioniq vind ik dat het een auto is met een redelijke hoogte breedte verhouding.
Voila dat zou mijn shortlist zijn.
dutchneon zegt
Ja natuurlijk de model-s mits je niet elke keer in krappe parkeersituaties mikt.
De enige epische auto van dit voorstel en zal ook het beste zijn waarde houden.
Al die bangmakerij even negeren van mensen die niet eens een Tesla hebben….
Het is by far mijn voordeligste auto ooit, en dat zeg ik als particulier zonder aanschafsubsidie.
Nu 3 jaar en 120.000km verder
aschja zegt
Dit is ook een beetje ons probleem. We willen graag elektrisch gaan rijden. Ongeveer met eenzelfde budget. Behalve de Leaf is het bagger wat ons betreft. Het heeft nog zeker 5 jaar nodig voordat er echt leuke auto tweedehands beschikbaar zijn. Ook zeer benieuwd wat een tweedehandse model 3 over een paar jaar moet kosten.
grasvreter zegt
Maat van mij had een leaf (2e generatie), niks mis mee. Voldoende ruim, rijdt prima. Hij had wel degene met de kleinste accu, en dat hield niet over. Dus als je echt ritjes wilt maken zou ik die niet nemen.
escort77 zegt
De bmw is 4-zits, een groot nadeel voor een tweede auto die toch ook wel eens gebruikt wordt voor kinderfeestjes, carpoolritjes naar uitwedstrijden van de sportclub of tieners die de auto van hun ouders mogen lenen als ze op stap gaan.
goodvibrations zegt
Als je geld wilt besparen.. Fiat 500e. Liefst E-Sport.. 24kwh
Haalt met rustig rijden 100-150km.
Serieus snel tot 0-50..
En erg zuinig.. In de winter zou ik hem voor de zekerheid ook in A’dam ff aan de laadpaal leggen want dan wordt 100km kritisch.. Maar voor alle ritjes korter dan dat een leuke auto
bischero zegt
@goodvibrations: klopt, enorm populaire auto voor erbij hier in het dorp.
flutterby zegt
Persoonlijk zou ik de Zoë ook meenemen in de vergelijking. Ook een leuke auto als de kinderen straks hun rijbewijs hebben.
Mijn kinderen zijn iets jonger en gaat mijn voorkeur uit naar i3 of een eGolf. De i3 is iets vriendelijker geprijsd, maar valt voor een particulier vaak buiten de subsidie.
nicolasr zegt
Leuk om mijn ouwe auto weer te zien. En mijn ouwe pens! Maar de i3 is weg, vervangen door een Z4 en wellicht binnenkort iets groters… met ouderwetse plofmotor.
Maar de i3 blijft een heerlijk autootje en hij rijdt geweldig!
toniominestrone zegt
De i3 is een toekomstige youngtimer, over 50 jaar wordt er tegenaan gekeken zoals wij nu naar bv. een Isetta kijken, verbaasde blikken bij de introductie maar gaande weg de tijd wint dit autootje aan sympathie.
dalmore zegt
Misschien goed om te melden dat wegenbelasting in de toekomst ook op elektrische auto’s komt, waarbij oude Tesla’s opeens niet meer interessant zijn.
Pluspunt voor de Tesla is gratis gebruik van de superchargers! Check wel even welke modellen/bouwjaren dat zijn
fiscaal zegt
@dalmore: is al bekend hoeveel mrb voor elektrische auto’s? Zijn behoorlijk zwaar namelijk en kan dan behoorlijk oplopen.
flutterby zegt
@dalmore: er is nog niets bekend op MRB op basis van gewicht voor EVs. Ik zet mijn geld op kilometerheffing voor EVs zodat de kosten in gebruik en aanschaf vergelijkbaar zijn met brandstof auto’s (brandstof, onderhoud en BPM bij aanschaf).
dutchneon zegt
das pas vanaf 2025 en dan nog zal er wel wat korting zijn denk je niet? wie dan leeft dan zorgt….
schobbejak zegt
De E-Golf is eigenlijk een elektrische A3, dus als vag de voorkeur heeft is dat de meest logische keuze. Als ik zelf zou moeten kiezen zou ik voor de I3 gaan, lekker eigenwijs
crepito zegt
@schobbejak: Precies, hij wil het liefst een elektrische A3. Dus saai en ingetogen. Geen fratsen. Dus de e-Golf beste keuze.
Robert zegt
Als ik zie wat je tweedehands kunt krijgen, zou ik met dit specifieke wensenlijstje serieus opteren voor een private lease constructie, zeker als je een eigen laadstation bezit. En gebruik de restwaarde van de Audi Sportback dan als aanbetaling op een setje zonnepanelen.
lekbak zegt
@RRRobert: als je met zulke auto’s niet een paar duizend euro hebt liggen voor een setje panelen moet je je kapot schamen. Als je een geschikt dak hebt is een setje panelen sowieso een no-brainer. Makkelijker kan je je geld niet verdienen.
Wat betreft private lease zou ik dat zeker in deze economisch onzekere tijden niet aanraden. Liever je kosten op voorhand in één keer betalen dan zware maandelijkse lasten aangaan. Je kunt beter een auto kopen die je in het ergste geval nog altijd om kunt ruilen voor een zak geld dan jezelf nog een verplichting op je hals te halen.
Robert zegt
Dat van die panelen is inderdaad easy money. Wat betreft de risico’s van zo’n private lease contract, veel dealers en maatschappijen bieden de mogelijkheid zo’n contract kostenloos te ontbinden in tijden van financiële onzekerheid. Voor hen heeft het namelijk ook het voordeel dat ze daarmee niet alleen de drempel om te leasen verlagen, maar tegelijkertijd ook een deel van de vraag naar jonge occasions met lage km-standen kunnen invullen.
porker zegt
De modelS natuurlijk. Is het trouwens weer electric week bij AB?
-edit: jij mag niet meer raden ;-) –
fanboy zegt
Ik ben voor de Opel Ampera-e gegaan. Die is namelijk lekker vlot en komt veel verder dan al deze auto’s. Doe je zo een rit door het land heen zonder zenuwen over rijbereik.
Okee, de Tesla is daarin beter, maar ik heb er ook vanaf gezien om een oude Model S met hoge kilometers te kopen.
flutterby zegt
@fanboy: de vraag is of je dat nodig hebt. Gezien de laadpaal aanwezig is staat er waarschijnlijk een leuke EV of plugin op de oprit.
sparks zegt
De i3 is en blijft gewoon een spuuglelijke auto in mijn ogen en zou alleen daarom al nooit gekocht worden. Jammer
vaakbenjetebang zegt
@sparks: Smaken verschillen, ik vind hem gaaf! Ben stiekem wel eens aan het kijken voor een i3 Rex, daarmee kun je wel elektrisch rijden maar ben je nog niet meteen reddeloos overgeleverd aan de beperkingen die er vooralsnog bijhoren. Een beetje als oefenen met zwembandjes.
dunhozzie zegt
Ik heb die stap gewaagd. Ik heb een 2015 i3 REX uit Duitsland gehaald. Weinig gelopen en ideaal voor mijn vrouw en onze twee kinderen. Enige nadeel zijn de achterdeuren, je moet de voordeur openen voor achter open kan en dan moet je de gordel los. Makkelijk overheen te komen.
pier zegt
Sinds wanneer is naar de randstad verhuizen goed nieuws? OT: ik zou voor de e-Up gaan denk ik, als je meer ruimte nodig hebt de Leaf of de Golf.
Maarrr: een elektrische Corsa of 208 in de private lease is denk ik helemaal nog niet zo’n slecht idee in dit geval.
dutchneon zegt
volkswagen aandelen ??:D
mcshine zegt
We hebben zelf ook twee maanden geleden een tweedehands i3 gekocht, voor naast de zakelijk Model 3 Performance en de Z4 Coupe, maar let op, de meeste leuke uitvoeringen gaan over de 45k heen en komen daarmee dus niet in aanmerking voor de subsidie.
flutterby zegt
@mcshine: zelf heb ik ook z’n 45+k i3 op het oog voor op de zaak. Geen subsidie, dus dat is feitelijk al van de prijs van en kan de BTW vaak nog terug krijgen.
lekbak zegt
Ik zou met dit budget sowieso een i3 kopen. Een leuk eigenwijs karretje die tenminste niet belachelijk zwaar is. En ik zou de leaf altijd laten staan, dat is vragen om accu problemen met het gebrek aan koeling.
omarrs6 zegt
Geen yolo dit keer? En mijn advies is, blijft lekker in de A3 rijden ;)
frederik zegt
@omarrs6: Blijkbaar valt een oude Tesla onder “you only live once”…
Als in, je ligt op je sterfbed maar je bent wel blij dat je tenminste die Model S met vier ton op de teller hebt durven kopen.
redneckarie zegt
Niemand aan de Mercedes b250 e gedacht ? Ik heb er 2 jaar mee gereden en is een fijne auto en die 100 km (50 heen en 50 terug) kan hij prima aan zelfs in de winter
lebeaunl zegt
Rijd zelf al paar jaar met de combo TT-RS en Renault Zoe en bevalt prima. Zoe prima voor woon-werk en stad Amsterdam en TT voor het sportievere werk , tourritjes en de roadtrips. Overigens gebruik ik beiden steeds minder sinds ik motor rijd ✅
moveyourmind zegt
Een nieuwe Dacia Spring. Heb je een nieuwe en prima auto voor erbij en houdt je zo’n tien mille over die je straks weer kan besteden als de A6 ingeruild wordt. Kan je daar een extra dikke auto voor terugdoen, wat geen overbodige luxe is als je er iedere dag mee naar de andere kant van het land rijdt en weer terug.
ronaldotour zegt
Wat een prijs vragen ze voor de e-Golf, er staan er voor veel lagere prijzen en dan ook het latere model. Voor mijn e-Golf uit 2017, laatste model krijg ik inruil maar 19.000,-
Maarten123 zegt
Hebben zelf een e-Golf voor erbij en kan deze volmondig aanraden. Wel even doorsparen voor de facelift-versie met 36kWh accu. Hiermee heb je een praktijkbereik van 230km, zonder aan accusparen te doen. Hij is daarnaast een stuk vlotter. Door de standkachel en -koeling pak je de e-Golf automatisch voor korte ritjes.
Ook heeft een EV geen gezeik met koude motoren enz, het is meteen gaan. Ik heb een 5-Serie voor lange afstanden, maar voor een korte rit in de stad heb je er geen reet aan. Tegen de tijd dat ie warm is, ben je op je bestemming.
kniesoor zegt
Weet niet of inruil van de A3 genoeg oplevert om binnen het gestelde budget te blijven, maar als dat het geval zou zijn lijkt een e208 me een te overwegen optie. Vermoed namelijk, dat het uiterlijk van zo’n ding de spruiten ook wel zal bevallen, kek karretje (zo’n blauwe of gele met zwarte spatbordrandjes).
E34M5Touring zegt
Ik weet niet hoe het zit met de verschillen tussen een EU Spec i3 en een US i3 maar daar worden ze echt weggegeven, niet te slijten. Daar haal je een bijna nieuwe topspec voor die centen. Zul je de Adrie wel zelf moeten slijten en je hebt wat meer rompslomp. Maar wel een goeie deal. De rest is niet echt feest vind ik.
frederik zegt
De i3 is met afstand de leukste elektrische auto die er is. Enig nadeel is de range, maar als tweede auto is hij perfect. Als ik dagelijks zou moeten forensen naar m’n werk zou er allang een voor de deur staan.
Het is wel bizar dat BMW zo’n voorsprong had met elektrische auto’s en dat volledig uit handen heeft gegeven. Echt onbegrijpelijk. Ze hadden nu een hele rij met aantrekkelijke elektrische auto’s kunnen hebben, naast de huidige hybride range.
Donstil zegt
Anderhalf jaar geleden voor dezelfde aankoop gestaan, omdat wij al een BMW reden (een 320 van mijn vrouw haar werk) voor een i3 gaan kijken, uiteindelijk eentje gevonden met 34500km en alle opties die er maar op konden. €69995 nieuw op factuur, na 4 jaar mee kunnen nemen voor €25000 inclusief 2 jaar bmw garantie.
De fijnste auto die ik ooit gehad heb, de beperkte range en het laden leek op het eerste gezicht een beperking maar nu ik 15000km verder ben blijkt dat helemaal niet het geval. Ik geniet nog dagelijks van de manier van rijden, de afwerking en de opties. Dikke aanrader.
TLDR; Trek je niets van andere aan en ga voor een i3 :)
stekkerkoning zegt
Sowieso de BMW i3! Echt erg vermakelijk rijden, mooi gebouwd, aangenaam eigenaardig en heeft met de 94 Ah-accu (33 kWh) een rijbereik van 150 – 200 km. Vaak vergeten, deze laadt op drie fasen op, dat betekent dat de accu na drie uur bij de publieke laadpaal weer volzit. De BMW i3 120 Ah (42 kWh) gaat misschien ook, is niet meer dan twee jaar jaar oud en kost ongeveer 30.000 EUR, exclusief inruil. Altijd voldoende rijbereik voorhanden.
De Hyundai Ioniq Electric is ook een erg goede, maar ik gok zomaar dat de aanvrager eerder geneigd is om voor Duits te kiezen. Heeft hetzelfde rijbereik als een i3, maar laadt op één fase op met maximaal 6,6 kW. Bij het gemiddelde publieke laadpunt wordt echter 3,7 kW gehaald. Voelt om de een of andere reden wel als een taxi, waarschijnlijk omdat het een favoriet is onder cijferende taxichauffeurs.
De VW e-Golf is een goede, gewoon omdat het een Golf is, die met het grotere accupakket valt binnen budget en dat betekent wederom een rijbereik van 150 tot 200 kilometer. Steekt beter in elkaar dan de gemiddelde nieuwe VW, want mooiere materialen, maar biedt geen wereldprestaties bij opladen. Laadt op twee fasen op met maximaal 7,2 kW, snelladen met slechts 40 kW. Die met het digitale dashboard heeft overigens een waardeloze weergave van het rijbereik, namelijk een balk zonder schaalweergave. Uiteraard wordt het rijbereik weergegeven, maar het kan fijn zijn om ook het accupercentage te kunnen zien.
Met wat mazzel lukt het om een nieuwe Mini Electric aan te schaffen. Wel kopen in de eerste dagen van 2021 en schietgebedjes prevelen bij het doen van de subsidieaanvraag (of proberen het risico bij de dealer te leggen, wie niet waagt die niet wint). Instapper Essential kost 35.100 EUR. Aftrek van 4.000 EUR subsidie levert een aardig gunstig prijskaartje op. De Mini is helaas wat vadsig geworden, maar rijdt fijn als vanouds, achterin houdt het qua ruimte nog steeds niet over. Heeft dezelfde aandrijflijn als de BMW i3 S (met de S van sportpakketje). Het meest wezenlijke nadeel van de instapper is de beperkte kleurkeuze, qua uitrusting is alles in orde.
Het is hierboven meermaals aangegeven, maar let op de nieuwprijs. Die tweeduizend subsidie zit er alleen in als de auto nieuw niet meer dan 45.000 EUR heeft gekost.
henkp1 zegt
Zoals wel vaker ontbreekt een hele goede (de beste?) optie: een nieuwe Renault Zoe. Voor ongeveer €25k kan je er best wel ergens eentje ophalen bij een dealer. Alternatief: een nieuwe Twingo electric en je houdt nog 5 mille in je zak. Of het slimste: even wachten op de Dacia Spring en je rijdt nieuw en houdt circa 10mille in je zak. Het leven kan soms zo makkelijk zijn: twee uurtjes bij de Renault-Dacia dealer en je bent eruit. Nieuw, goed en voordelig.
stekkerkoning zegt
De Renault ZOE is zeker een aanrader, hoewel ik betwijfel of de aanvrager dat gevoel deelt. Erg dienstbare auto, voldoende binnenruimte en drie fasen laden. Niet spectaculair, maar dat is een VW e-Golf ook niet. Wel gaan voor het nieuwe model en opletten dat de accu een koopaccu is, een huuraccu zorgt voor onnodige extra maandlasten.
Ot92 zegt
Naar mijn idee komt degene die op zoek is naar een nieuwe auto over als een Vw/Audi liefhebber.
Ik denk dat zo’n ID.3 dan het beste optie is. Nieuwer dan de e-Golf, qua prijs redelijk in de buurt van elkaar (nja ok zo’n 10k duurder op de wat beter uitgeruste model), stuk ruimer en je komt ook verder op een accu lading.
joki zegt
De koopkracht gaat erop vooruit… 25000€ besteden aan een auto voor erbij, volgens mij kan de gemiddelde werknemer dit niet, en dan heb je dit. Is toch niet normaal meer.
cossiekiller zegt
Neem gewoon een Dodge Challenger van een jaar of 8 oud. Met hemi blok.
Je leeft maar 1 keer.