Wat is de dikste dorstige SUV voor 30.000 ‘eckermannen’? Team Autoblog zoekt het voor u uit deze middag!
Sommige petrolheads kiezen dermate vaak een auto met hun hart, dat ze alleen maar leuke auto’s voor de deur hebben staan. Dat is het geval met Naud en zijn vrouw. Op dit moment bestaat hun wagenpark uit alleen maar leuke auto’s: een Mercedes-Benz C200 Coupé, Audi TT en een Porsche 914 (niet te verwarren met de 918). Nu heeft Naud óók nog een Volkswagen T2a, maar ondanks de ruimte van de auto is dat niet echt een comfortabele en praktische optie.
Er moet dus een auto komen die praktisch, handig, ruim, veelzijdig en prettig in de omgang is. Omdat Naud al te veel te zeggen heeft gehad bij de andere auto’s, heeft zijn vrouw het nu voor het zeggen over wat de volgende auto moet worden. Namelijk een SUV of crossover.
Het liefst gaat Naud voor een zwarte Cayenne S met lederen bekleding, memory functie voor de stoelen en een elektrisch te openen achterklep. Jazeker, we zoeken een lekker dikke en dorstige SUV voor 30.000 euro. De auto wordt namelijk niet heel veel gebruikt, dus verbruik maakt niet zo veel uit ditmaal! Hij heeft een sterke voorkeur voor Duits, maar het mag in elk geval geen Italiaanse auto zijn.
Huidige / vorige auto’s: | Audi TT / Mercedes c200 coupé |
Koop / lease | Koop |
Zakelijke / privé | Privé |
Budget: | +/-30.000 |
Jaarkilometrage: | 10.000 km |
Brandstofvoorkeur: | Benzine |
Reden aanschaf andere auto: | C200 gaat uit de bijtelling en dus wordt de TT te krap |
Gezinssamenstelling: | 3 |
Voorkeursmerken / modellen: | Porsche Cayenne S |
No-go merken / modellen: | Italiaans |
Porsche Cayenne S (958)
28.950
2010
165.000 km
Het gebeurt wel vaker dat een Autoblog-lezer een aanvraag doet en zelf al de beste keuze gevonden heeft. De Porsche Cayenne S is inderdaad de leukste en beste optie als je een sportieve dorstige SUV voor 30.000 euro zoekt. Je hebt dan nét modellen van de 958-generatie, een aanzienlijke verbetering ten opzichte van zijn voorganger (957 generatie). De V8 klinkt lekker en levert 400 pk, alhoewel de prestaties niet echt als 400 pk aanvoelen. Het is natuurlijk een zware auto. Wat meer indruk maakt dan de prestaties, zijn de rijeigenschappen. Het is echt bizar hoe hard je met deze auto kunt hoeken en hoe stabiel de auto blijft aanvoelen. De banden moeten het enorm ontgelden, dus daar moet je een extra potje voor opzij zetten. Qua kosten om het allemaal in beweging te houden is de Cayenne niet mals. Met name de garagerekeningen van een Porsche dealer kunnen erg hoog uitvallen. Aan de andere kant: het grootste gedeelte van de afschrijving heb je nu wel gehad.
Dat was het!
Zo, en dat was meteen eigenlijk het advies als je een Duitse, dorstige SUV voor 30.000 euro wil. De BMW X5 wordt de E70 generatie, die een tikkeltje oud begint te worden en de F15 is net te prijzig. De Audi Q7 is lomp en groot, de Touareg is een Cayenne zonder sjeu. De Mercedes ML is goed maar een beetje ‘meh’. Daarom gaan we even kijken naar de leukere optie. Sowieso: dit soort auto’s wordt eigenlijk niet in Duitsland gemaakt. De Q7, Cayenne en Touareg komen uit Slowakije (Bratislava), de Mercedes ML en GL komen uit Tuscaloosa (Alabama, VS) en de BMW X5 komt uit Spartanburg (South-Carolina, VS). Dus we laten het land van herkomst verder even achterwege.
Infiniti QX70 5.0 S
€ 29.950
2014
90.000 km
De coolste auto in de categorie dorstige SUV voor 30.000 euro is de Infiniti QX70, de opvolger van de FX. Het is een van de weinige Inifiniti’s die echt heel erg goed was. Qua rijeigenschappen doet de QX70 het meest denken aan de Cayenne: strak, stabiel en spectaculair. Je kan er een redelijk robbertje mee stoeien zonder dat de auto tegenstribbelt. De 5.0 is een absoluut pareltje, alhoewel de 3.7 ook de moeite waard is. In beide gevallen is het verbruik erg hoog, maar beide klinken ze lekker rauw en behoorlijk uniek. Je herkent het geluid uit duizenden. Het interieur is redelijk op niveau van de rest. Het is vooral een heel erg originele auto op veel vlakken. Het is niet de ruimste of meest praktische auto in dit lijstje.
Jeep Grand Cherokee Overland Summit 5.7 HEMI V8 (WK2)
€ 29.750
2012
85.000 km
Een van de meest onderschatte auto’s in deze klasse is de Jeep Grand Cherokee. Zelden maakte een auto zo’n sprong in bouwkwaliteit en rijeigenschappen. Nu was zijn voorganger het type auto dat ruimte liet voor verbetering, maar dat terzijde. Wel krijg je het beste aspect van de vorige generatie en dat is de Hemi V8. Deze motor is krachtig, klinkt uitstekend en is betrouwbaar. Qua gebruik vrees je het ergste met deze Jeep, maar dankzij DoD (Displacement on Demand, cilinderuitschakeling) en de effectieve achttraps ZF-automaat valt het verbruik heel erg mee, alshoewel het absoluut een dorstige SUV voor 30.000 is. Althans, de mooiste exemplaren, voor minder kan ook. Het interieur is prima voor elkaar. Beetje op het niveau van een Touareg, Discovery of XC90. Vergeet niet dat de vorige nog onder de Hyundai Terracan stond. De Overland is stoer en compleet uitgerust. Nog een voordeel: de Grand Cherokee is ook echt terreinwaardig. Het enige wat de auto niet is, is sportief. Daarvoor moet je kijken naar een (duurdere) Grand Cherokee SRT of nog verder doorsparen voor een Trackhawk.
Mercedes-Benz GL450 Grand Edition (X164)
28.500
2011
140.000 km
Tsja, een ML is een beetje pensionado-style, maar de GL is juist bijzonder cool. Net als de ML is de GL niet bijzonder sportief, maar de GL zet daar lekker bonkige styling en een lap ruimte tegenover. In Nederland zijn ze zeer moeilijk te vinden. Dankzij het gewicht, een V8 en alle belastingen die daarbij komen kijken zijn er weinig mensen die het aandurven. Op zich kun je voor 30 mille leuk instappen. Je hebt dan een uitloopmodel, dus niet de meest moderne versies voor dingen als infotainment. Wel zijn de meeste kinderziektes eruit. Om te rijden is er niet veel sportiefs aan, maar het feit dat je met zo’n enorm slagschip onderweg bent heeft absoluut zijn charme. Ook is de GL450 heel erg praktisch: er zijn voldoende zevenzitters te vinden. Een alternatief is de Mercedes R-Klasse, dan heb je niet de SUV-looks, wel de SUV rijeigenschappen.
Lexus RX450h F-Sport (AL10)
28.750
2012
75.000 km
We zijn natuurlijk niet op ons achterhoofd gevallen. Bovenstaande auto’s zijn bijzonder dik, maar zorgen ook voor voldoende hoofdbrekens. De gebruikskosten zijn extreem hoog en dan moet je nog mazzel hebben dat er geen extra kosten bijkomen. Normaal gesproken zouden we zeggen, kijk naar een leuke BMW 535i xDrive Touring (F11) of Audi A6 Allroad 3.0 TFSI quattro: het scheelt aanzienlijk in de kosten. Maar als het een niet al te dorstige SUV voor 30.000 euro moet zijn, dan is de Lexus RX een goed alternatief. Deze auto is vooral heel erg verfijnd: de auto is zeer comfortabel, stil en trillingsvrij. Alles is smooth. Het verbruik valt mee voor het type auto. Eerlijk is eerlijk, de prestatie vallen ook mee, alhoewel de auto absoluut niet langzaam te noemen is. Ook in F-Sport uitvoering is het geen sportieve auto.
Land Rover Range Rover Supercharged Vogue SE (LR322)
€ 29.950
2010
85.000 km
Als je een SUV gaat kopen, waarom dan niet de auto die het segment zo’n beetje heeft uitgevonden. Waar de Audi Q7 en Mercedes GL gewoon enorm grote bakken zijn, brengt de Range Rover grandeur, klasse en charme. Ook het feit dat de auto in niets sportief probeert te zijn, draagt bij aan de feestvreugde. Groot voordeel is dat de Range Rover in het terrein daadwerkelijk wat kan, ook al ga je nooit op het terrein rijden. Zie het zo: je gaat ook niet op skischoenen rondlopen (die niet op ski’s passen) of met een duikhorloge (die niet tegen water kan). De 5.0 V8 klinkt episch en het verbruik grenst aan het hondsdolle. De auto geeft een compleet nieuwe dimense aan het begrip decadente en dorstige SUV voor 30.000 euro. De motor is ook waanzinnig soepel en zijdezacht. Echt een hoogstandje. Ook moet je een potje vrijhouden voor onvoorzien onderhoud. Grootste voordeel is dat de auto nauwelijks veroudert. De komende 30 jaar kun je erin rond blijven rijden. Waar een Duitse SUV al heel erg snel fout oud wordt, blijft de Range jarenlang stijlvol. De Range Rover Sport is iets jeugdiger, maar minder luxe en hoogwaardig, met name in het interieur.
YOLO: BMW X6 M (E71)
€ 29.250
2010
140.000 km
Wil je maximaal dik doen met een blubberdikke en dorstige SUV voor 30.000 euro, dan is dit de ultieme auto. Is de BMX X6 M zó fout dat ‘ie weer goed is? Eh, nee. Absoluut niet, daar is de BMW X6 M te fout voor. Het is zo’n auto die de politie standaard gewoon aanhoudt: als je geen voetballer bent bij een gemiddelde eerste divisie club, heb je niet zoveel te zoeken in deze auto. Daar staat tegenover dat het wel degelijk een heel erg indrukwekkende auto is. De X6 M is snel, heel erg snel. De V8 motor is voorzien 555 trappelende paarden en een hele hoop trekkracht. Hier is vrij eenvoudig meer van te maken. Het verbruik was en blijft dan gewoon extreem. Mocht de X6 M te fout zijn, kun je altijd even zoeken naar een X5 M, zeker in het blauw is dat best een dik ding. Skip die X6, kies de X5 M. Word je ook minder vaak aangehouden.
Wil jij ook advies over je volgende auto? Vul dan dit formulier in, waarbij je ons voorziet van alle relevante gegevens. Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!
Ilquadrifoglio zegt
Duitsers maken geen auto’s, maar vervoersmiddelen.
mikje90 zegt
@Ilquadrifoglio: Inderdaad saaie gevoelloze kneut.
tvklarenbosch zegt
De Range Rover, geen discussie
daihatsucuore zegt
Mee eens, ook de eerste auto die ik zou laten vallen uit dit lijstje.
mp014 zegt
@tvklarenbosch: inderdaad die zou ik ook kiezen! Mooi elegant en toch lekker dik! Helaas is de BIV onbetaalbaar en rijd hij 4 km op een liter benzine. De garage rekeningen zullen ook niet voor de poes zijn vrees ik….
mp014 zegt
@mp014: misschien met LPG tank eronder niet slecht? Plaats zat ??
frank2b zegt
Joh! Voor mij de RX450h all day long. Uiteraard, maar dat had je vast allang verwacht ;) Zorg wel dat je de AWD-uitvoering kiest, anders kun je het trekken van een paardentrailer vergeten….
Eigenlijk is zo’n beetje elke keuze in deze categorie een soort van yolo – op hoop van zegen – maar de Lexus zal je niet teleurstellen. Onderhoud kan ook gewoon bij de Toyota-dealer….
Tonnie zegt
@frank2b: dat, of de infiniti! Ook wel een gaaf en apart ding.
jurdespotter zegt
Touareg w12!
mcshine zegt
Die X6 M is héérlijk, wat de rest van de wereld er van vindt boeit je toch niet, en dat straal je dan ook nog eens uit.
moveyourmind zegt
Zou het geld dat je voor het eerste jaar aan onderhoud kwijt zou zijn aan die Cayenne bij die 30.000 euro leggen…
En me over de no go heen zetten en mezelf op een Stelvio trakteren. Lijkt me zo ongeveer de meest verstandige keuze die er is.
unknown32 zegt
Je winkelt in een sectie zeer duur en onbetrouwbare auto’s met zo’n klein budget… Dat is vragen voor problemen! Neem een diesel, die kunnen al wat meer hebben… Dat is mijn ervaring met klantenautos in die sectie. Echt drama wat er allemaal kapot gaat aan zware motorisaties,geen probleem als je er geld tegenaan smijt maar als dat ook een issue is kan je beter iets anders kopen…
mwti zegt
@unknown32: het is idd tegenstrijdig.
ouwedibbes83 zegt
@unknown32: welk budget past dan beter bij deze wens? 90K, kun je een veel nieuwere kopen. Ik vind dat er een mooi lijstje is ontstaan met auto’s die de meeste afschrijving gedaan hebben. Zelfs nog 2 Japanners om t een beetje redelijk te houden. En zo hoog zijn sommige kilometerstanden niet eens dat ik al naar diesel zou uitwijken. Hij rijdt ook niet veel. Dat deze auto’s hoge vaste lasten kennen, dat heeft ie zich vast gerealiseerd.
unknown32 zegt
Ik heb jaren 760Li, RR tvd8, RR 5.0, Alpina Z8, etc gereden. Toch niet de minste auto’s; en daar is ALTIJD iets aan en dat kost ALTIJD een godsvermogen… Je denkt ik koop premium en ik betaal er veel voor, wel… je zal er veel voor blijven betalen :-)
PunicaOase zegt
Als je de onderhoudskosten die je hier aan kwijt gaat zijn over 4/5 jaar erbij optelt kan je een serieus mooie en goede auto kopen..
Boomer zegt
En waar rij je al die tijd dan in?
eggiebirdie zegt
De Cayenne is nog steeds een hele gave auto en prijs/prestatie best ok zo.
Volvo XC90 V8 is ook te overwegen.
Met net 100k op de teller heb je een super complete Summum.
En voor orde 1500 euro zet je er een 2din radio met wireless carplay/android /dab+ etc etc. in.
Ben je met elektro snufjes helemaal bij de tijd terwijl je nog een soepele V8 rijdt!
https://www.viabovag.nl/auto/volvo-xc90-v8-awd-aut5-summum-schuifdak-xenon-navi-bluetooth-stoelverwarming-d80l1jj?channable=e107866.YmQ4MTYyMmUtN2YyOC00MmQwLTg1YTUtMzdlZjc3YmEzNDZj&utm_campaign=Volvo-XC90&utm_content=WADDINXVEEN–3126&utm_source=gaspedaal.nl&utm_medium=referral&utm_term=Overig–20900
frederik zegt
@eggiebirdie: Die XC90 V8 is echt een guilty pleasure. Iedereen denkt dat je een brave huisvader bent terwijl het stiekem net zo’n slurpende rijdende middelvinger is als een Cayenne. Wel wat minder snel helaas.
mwti zegt
@frederik: maar als het veel kost moet het dat ook uitstralen natuurlijk.
20vtsport zegt
Dat modeljaar ook, hahaha! Niet kapot te krijgen dat ding!
Kate zegt
De Range Rover
sudbina zegt
Dodge Durango of GMC Acadia ?
elemento zegt
Rx450 dorstig? Daar rij je rustig 1 op 14
mwti zegt
@elemento: dat is niet het doel. Het moet zuipen. Gaatje in de tank boren dus.
bpc zegt
Cayenne 955 in de 4.8 turbo en chippen
Anders de range rover v8
fanboy zegt
Je kunt wel zeggen dat verbruik niet zoveel uitmaakt maar 10.000 heel onzuinige kilometers staat gelijk aan 30.000 kilometers in een zuinige auto. Dus gaat je nog steeds wel wat kosten. Je kan er nog steeds op letten.
Ik zou toch voor een hybride Suv gaan, Cayenne of Lexus. Of een Outlander Phev
Boomer zegt
Euh maar ik vind de running costs helemaal niet belangrijk. En het geluid van een heerlijke V8 of een VR6 zoals nu in de TT vind ik de moeite waard om voor te betalen.
In de toekomst wordt dat allemaal afgepakt dus ik geniet er nog van zolang ik kan.
Hetzelfde voor onderhoud, ik weet wel dat een grote lompe SUV veel meer in onderhoud gaat kosten dan een Kia picanto, maar het is een hobby en mag wat mij betreft wat kosten.
Ik wil niet arrogant over komen, maar ik ben een auto liefhebber en ik realiseer me prima dat auto’s geld kosten en leukere auto’s meestal meer. Het is een investering in lol, niet in iets anders. (Of tenminste, zo veel mogelijk lol als je kan hebben in een SUV ;) )
Voor de prijs van mijn 914 of T2 kan ik ook andere, betere, snellere auto’s kopen. Maar de T2 is een prima apparaat om lekker een weekendje weg te zijn. Zijn er betere campers? Zeker. Zijn er campers die mij een beter gevoel geven. Waarschijnlijk niet veel.
914 precies zo, een Boxster is sneller en heeft betere wegligging, maar met een klassieke auto met middenmotor door de binnenlanden knallen is voor mij onbetaalbaar. Ja hij leunt in de bocht, maar daardoor lijkt iedere bocht alsof je 100 gaat terwijl je waarschijnlijk 60 gaat. Ik heb niks tegen de boxster, in tegendeel zelfs, maar voor mij is de 914 precies snel genoeg. En ik kan hem zelf in en uit elkaar halen wanneer er iets mee is.
Punt van dit lange verhaal, een auto is geen diepte investering maar een uitgave zoals uit eten gaan, op vakantie gaan of iedere andere hobby. En daar heeft ook niemand het ooit over geld.
jack_abarth zegt
@airc:
Cadillac Escalade 6.2 V8 is ook een optie
mwti zegt
-edit: Dude, zeur even iets minder, wees wat vriendelijker. Dank.-
pignon zegt
@airc: je hebt helemaal gelijk. Koop iets voor je plezier. Beleggen doen we wel op de beurs en geld kan toch niet mee in de kist, dus rollen moet het. Liefst op vier (aangedreven) wielen. Mijn tip: ga eens met een range rover op pad. Vooral de L322 is een klasse bak. Lekker hoog op de troon. Een superluxe tractor, je kunt snel, maar het onthaast vooral.
dutchneon zegt
Zeker gewoon doen! Maar wel een belangrijke vraag want er is nogal een verschil tussen een Cayenne van dit lijstje en bijvoorbeeld de range rover. De één is super comfortabel, de ander is heel sportief.
Zelf rijd ik graag een SUV niet alleen vanwege de ruimte maar ook het comfort, daarom de Range Rover.
Sterker nog voor mij voldoet het nieuwe type range rover sport ook prima (de oude vond ik niks, vraag me niet waarom) maar het comfort is in de nieuwe sport achteruit gegaan tgv het sportieve karakter.
Een x6m vind ik veel te protserig, de GL te lomp, de Lexus vind ik qua lijnen niet mooi en op één of andere manier word ik er niet hebberig van. Zelfde eigenlijk met de Jeep, prima voor 18k maar voor 30k wil je wat leuks.
Die infinity kan me nog wel bekoren en is vast ook de betrouwbaarste van het stel.
Toch doe mij maar die Range, daar kom je daadwerkelijk in tot rust en rijd je met gemak in alle rust en comfort 1400km naar een mooie vakantiebestemming en tokkel je als je terug bent netjes 105 in Neerlands stikstof whalhalla…..
Met die Porsche doe je dat met hetzelfde gemak maar nooit in de rust die je in de Range zult ervaren, hij nodigt je altijd uit harder te gaan en zal je nooit het gevoel geven dat 160 ook hard zat is.
pick your choice!
ozzytrk zegt
Cayenne 4.8 GTS Turbo 1 op 2
faalhaas zegt
Een vreemde eend in de bijt: Mazda CX9, mastodont met een 2.5t maar waarschijnlijk lichter maar toch groter dan bovenstaande.
ethylestra zegt
@faalhaas: en een portie roest erbij
lpgbarrel zegt
Andere vrouw zoeken
993carrera4s zegt
De Rangie ook voor mij! Of een oudere G klasse, van voor 2004 vind je die af en toe wel voor dat geld.
camber24 zegt
Als het veel moet zuipen, SUV moet zijn, en ook nog eens cool? Chevy Tahoe!
alper zegt
Porsche Cayenne hybride dan maar??
Berend zegt
Gemiste kans, Skoda Kodiaq.
mwti zegt
@Berend: geen status geen dikke motor denk ik.
tttijn zegt
Voor mij de M, als ik het dan doe doe ik het goed….fout.
dragspert zegt
Een ML63 AMG zou hier toch ook tussen moeten staan. Zou ook direct mijn keuze zijn.
rikv99 zegt
Zou deze Cayenne nemen, goede motor, weinig KMers en houdt je wat geld over voor onderhoud.
https://www.500e.nl/autos/porsche-cayenne-45s-zwart-66k/
arta zegt
Zou even samcrac kijken met z’n Range Rover…
Brandstof verbruik is nihil, maar cilinderkoppen lust ie wel.
dutchneon zegt
distributieketting is inderdaad een dingetje, is een modificatie voor die uitgevoerd moet zijn, met name de spanners van de ketting die inslijten en het grootste probleem veroorzaken. Kost geen godsvermogen 1500 euro bij een goeie specialist.
Als je dat gedaan hebt kan dat blok met gemak 5ton aan