Een directielimousine voor 35 mille, dat is lekker shoppen!
Een luxeprobleem is ook een probleem. Daar kwamen we achter bij de zoektocht naar een directielimousine voor Bouke. Bouke (ja, hij leest Autoblog) heeft in het noorden van het land een eigen taxibedrijf. Op het moment heeft hij driemaal een Volkswagen Transporter en vier Superbs, waarvan twee als ‘nachttaxi’. Dat zijn oudere auto’s waarbij het niet erg is als een van zijn vrachtjes last krijgt als de antiperistaltiek in werk treed na 12 bier, een halve kilo kebab en 200 centiliter knoflooksaus.
Een van de Superbs (de nieuwste) wordt nu veel gebruikt voor de lange ritten naar de Randstad en het buitenland. Ondanks dat het prima auto’s zijn (lekker ruim), missen die wel een bepaalde mate van verfijning. Bouke wil daarom – als ster op de vloot – een directielimousine. Een grote sedan met enorme wielbasis. Alleen is hij er nog niet over uit welke. Kortom, of wij mee konden denken.
Directielimousine
Hij heeft er aan zitten te denken om voor 10-15 een hele nette Phaeton te kopen, maar dat zijn in basis al meer dan 20 jaar oude auto’s. Daarbij mag de klant zich heus wel een klein beetje bijzonder voelen. Het moet alleen niet te extrovert zijn. Dus een Maserati Quattroporte of Jaguar XJ L zouden in principe kunnen, maar zijn simpelweg te uitbundig. Daarom ook geen sportpakketten, grote wielen of andere tuning. Gewoon een nette, originele auto’s met sluitend onderhoud. Qua kilometerstand moet het (ruim) onder de anderhalve ton zijn. Bouke gaat er waarschijnlijk het half miljoen mee halen, maar dan wil hij wel de meeste kilometers zelf afleggen.
Huidige / vorige auto’s: | 3 VW Transporters, 4 Suberbs |
Koop / Lease | Koop |
Budget | Ongeveer € 35.000 (moet wel BTW-auto zijn) |
Jaarkilometrage | 60.000 km per jaar |
Brandstofvoorkeur | Diesel, tenzij hybride een goede optie is |
Reden aanschaf andere auto | Zoek een directielimousine |
Gezinssamenstelling | 11 chauffeurs, 3 man op kantoor |
Voorkeursmerken / modellen: | Volkswagen, Audi of iets anders Duits |
No-go modellen: | Maserati en Jaguar |
- Verbruik: Spritmonitor
- Brandstofprijs: United Consumers, € 2,192 per liter benzine / € 1,903 diesel
- Verzekering: gemiddelde van meerdere aanbieders (WA+, inwoner Friesland, 40 jaar, 10 schadevrije jaren)
- Motorrijtuigenbelasting: Belastingdienst
Tip 1: ga de directielimousine importen
Het is natuurlijk een dooddoener, maar in Nederland is er nauwelijks aanbod als het gaat om grote diesellimousines, alhoewel het altijd handig om Marktplaats even te controleren. Het is simpelweg niet een populair autotype. In Duitsland er veel meer aanbod. Daarbij zijn veel auto’s al geïmporteerd, dus kun je het beter zelf doen. Bouke gaf aan de andere auto’s zelf geïmporteerd te hebben, dus we gingen shoppen vlak over de grens.
Tip 2: ga voor een LWB
Het klinkt als een no-brainer, maar ga voor het lange model. Daarmee kun je je passagiers enorm plezieren, niets is zo luxe als ruimte. Qua afschrijving maakt het ook ietsje uit. Nieuw is het ietsje duurder, terwijl men gebruik vaak liever de korte variant wil. Nog een voordeel, bij een LWB weet je bijna altijd zeker dat de vorige eigenaar zich liet rijden. En niets is zo goed voor de autotechniek als een kalm rijdende chauffeur.
Mercedes-Benz S350d Prestige (W222)
€ 36.850
2015
145.000 km
Wat is het?
De ster van zijn klasse. Dit is precies wat je bedoelt met een directielimousine. Zeker een donkerblauwe is niet te versmaden. Het is een exemplaar van de W222-generatie en dat is een heel erg fijne. Sterker nog, ondanks dat het ‘de vorige’ generatie is, komt deze Mercedes-Benz geenszins verouderd over. Zeker niet als je ‘m origineel houdt.
Hoe rijdt het?
Majestueus. Je wordt echt gereden. Het mooie is dat het nooit zompig wordt. Natuurlijk is het geen enorme bochtenridder, maar je bent altijd in controle met een S-Klasse. Daarbij liggen de grenzen ook best ver. Dat is het mooie, de S350 is zo’n Butler die overal ‘Yes Mylady’ op zegt, onafhankelijk van de moeite die die moet nemen. De motor is een heerlijkheid. Zo’n V6 diesel moet het van zijn koppel hebben en de automaat past daar geweldig bij. Heel erg snel is ‘ie niet, maar het is wel moeiteloos vlot.
Kosten Mercedes-Benz S350d
- Verbruik: 1 op 12,2
- Brandstofkosten: € 780
- Gewicht: 1.875 kg
- Motorrijtuigenbelasting: € 223
- Verzekering: € 140
- Totale kosten per maand: € 1.143
Onderhoudsprognose
Als je alles bijhoudt bij een S-Klasse, zijn het best betrouwbare auto’s. Dat is natuurlijk het hele eieren eten met die wagens. Kies daarom voor een exemplaar met ietsje minder kilometers, die wat kaler is uitgerust. Het zijn vaak juist de dure opties die kapot gaan (en duur zijn om te vervangen c.q. repareren). Check vooral de luchtvering of dat goed werkt. De motor (OM656) is verregaand onverwoestbaar, maar de brandstofpomp is een relatie zwak punt.
Bekijk hieronder het aankoopadvies waarin @wouter je vertelt waar je op moet letten:
Afschrijvingsprognose
Van alle limousines is de S-Klasse de maatstaf, zo oordeelt de markt. S-Klasses zijn voor relatief gezien goede handel en doen het ook aardig bij export. Het zijn geen enorme verschillen met de concurrentie (grote sloepen schrijven altijd hard af).
Lexus LS600h L President (UVF45)
€ 27.950
2010
120.000 km
Wat is het?
Het beste wat Japan te bieden heeft en dat is eigenlijk best wat! Als directielimousine zit je met deze Lexus eigenlijk helemaal goed, want deze generatie is zeer ingetogen qua styling. Opvallen doe je niet. Aan de andere kant is het ook niet zo dat je in een Avensis rondrijdt. Het nadeel is dat Lexussen gebruik nog best duur zijn. Een goede LS is dus al een beetje op leeftijd. Dat merk je aan de gadgets en uitrusting. Japanse automerken lopen daar sowieso nooit mee voorop, maar in dit gezelschap is het de oudste auto.
Hoe rijdt het?
Zoals de liefde die ondergetekende van zijn moeder kreeg: heel erg afstandelijk. Nu is het duidelijk dat je met deze auto absoluut geen sportieve intenties hebt, maar je kan ook overdrijven. Alles is extreem licht en gevoelloos. Sommigen noemen dit comfortabel. Het is niet zo dat je nul controle over de Lexus LS hebt, maar van alle auto’s wordt je het minst betrokken bij het rijden. Voor de passagiers achterin is het heel erg stil en relaxed.
Kosten Lexus LS00h
- Verbruik: 1 op 9,14
- Brandstofkosten: € 1.200
- Gewicht: 2.375 kg
- Motorrijtuigenbelasting: € 166
- Verzekering: € 155
- Totale kosten per maand: € 1.521
Onderhoudsprognose
Het is een Lexus, dus je hebt geen onderhoud. Toch? Nou, dat is niet helemaal correct. Als je 60.000 km per jaar gaat rijden, dan zul je gewoon te maken krijgen met onderhoud. Daarnaast is het ook een luxe auto, dus er kan veel kapot. Tevens kunnen onderdelen verrassend prijzig zijn. Dat gezegd hebbende, er zijn minder ‘zwaarden van Damocles’. Dus dat is prettig. Het grootste punt zijn de remschijven achter. Die worden niet vaak genoeg gebruikt. Dat is het eigenlijk. Uiteraard is het wel handig om alle electronica te checken, met name de versterker van het (zeer puike) audiosysteem wil weleens de geest geven. Check hieronder het bijzondere korte Autoblog aankoopadvies voor de Lexus LS:
Afschrijvingsprognose
Dit is een grappige. Lexussen schrijven namelijk als een malle af, net zoals alle andere auto’s in deze klasse. Bij een Lexus vlakt het op een gegeven moment af. Veel meer dan bij de Duitse tegenstrevers. Die kennen bijna geen bodem. Dat komt door de vermeende (en deels terechte) betrouwbaarheid. Daardoor zijn mensen geneigd zo’n auto als youngtimer te rijden, bijvoorbeeld. Ook is de export altijd blij met Lexussen.
BMW 730Le iPerformance (G12)
€ 34.900
2017
100.000 km
Wat is het?
Een BMW 7 Serie, maar dan net eventjes anders. Een groot verschil is dat deze auto een compleet andere aandrijflijn heeft. Het is namelijk een plug-in hybride. De nadruk ligt bij deze auto veel meer op het elektrische aspect dan bij bovenstaande Lexus. Ook is de benzinemotor vele malen efficiënter. Het is tevens verreweg de modernste auto in dit overzicht en dat is echt geen nadeel. Deze generatie is namelijk slechts net vervangen. Dus je hebt een zeer modern navigatiesysteem en vele rijassistenten die feilloos werken, want het is een moderne Duitser. Een groot voordeel van deze uitvoering is dat je nauwelijks BPM hoeft af te dragen bij import!
Hoe rijdt het?
Net als andere auto’s moet je dit als een directielimousine rijden. Heel rustig. Ja, die motor is een viercilinder en die verpest de dure atmosfeer een beetje. Het klinkt niet denderend, natuurlijk. Maar je kan ook geheel elektrisch rijden en dat is juist een heel dure beleving: geen geluid, geen trillingen. Groot voordeel, je kan elektrisch rijden in de stad en bebouwde kom, daar waar de verbrandingsmotor extreem efficiënt is.
Kosten BMW 740Le
- Verbruik: 1 op 15,17
- Brandstofkosten: € 723
- Gewicht: 1.940 kg
- Motorrijtuigenbelasting: € 61
- Verzekering: € 105
- Totale kosten per maand: € 889
Onderhoudsprognose
Een grote luxe BMW met zeer gecompliceerde aandrijflijn. Als dat maar goed gaat! Nou, dat gaat het dus. De B48B20 is geen exotische of dure motor, maar een viercilinder die je ook in de Mini Cooper S of BMW 320i vindt. Daarbij heb je het het voordeel dat de auto de lasten verdeeld over de motoren. Als je wegrijdt kan alles elektrisch en kan de benzinemotor vervolgens op de snelweg de motor warm draaien. Ergo: het is minder erg dan het lijkt. Maar houdt er rekening mee dat het een BMW 7 Serie is en dat al het onderhoud op dat niveau is.
Afschrijvingsprognose
Grote auto’s die veel rijden schrijven enorm hard af. Wat dat betreft is het nog niet eens zo gek om bij 35 mille in te stappen. Dan is de afchrijving nooit meer dan eh, die 35 mille natuurlijk. Van alle auto’s in dit overzicht dichten we deze uitvoering wel de meeste kansen toe voor een goede restwaarde. Een dikke diesel of ouderwetse hybride zullen niet snel in trek zijn, maar een plug-in hybride met een enorm gunstige WLTP-score wel.
YOLO: Audi A8 L 4.2 TDI quattro (D4)
€ 34.950
2015
110.000 km
Wat is het?
Als je veel kilometers wil rijden en zakelijk kosten kunt maken, wil je dat op een zo leuk mogelijk manier doen. Dus kies je voor deze extreem dikke Audi A8. Het is een bijkans unieke auto. Audi combineerde namelijk het A8-platform met een 4.2 liter V8. Dus iedereen denkt van een afstandje dat je een Audi A4 rijdt, maar ondertussen heb je een krachtpatser van jewelste in het vooronder. Die motor is natuurlijk het hoogtepunt van de rijbeleving. Het interieur is zeer indrukwekkend, typisch Audi. Wellicht dat je het iets te klinisch en zakelijk vind.
Hoe rijdt het?
Ongelooflijk machtig. Niets is zo verslavend als bakken met koppel. In tegenstelling tot de vorige generatie A8 (de D3) heeft deze een véél sterkere automaat die het koppel van 850 Nm aan kon. En ja, met een simpele chip (Van Vught Tuning zit dichtbij, Bouke) zit je op 1.000 Nm. De Audi A8 4.2 TDI is niet alleen snel voor een diesel, maar gewoon snel in absolute zin. Ondanks de lay-out voelt de A8 behoorlijk capabel aan. Natuurlijk is alles overbekrachtigd, maar je kunt er zelfs een beetje mee hoeken. Let op de velgen: er kunnen grote jetsers onder (af fabriek tot 21 inch), maar tot maximum 19 inch is het comfort een stuk beter.
Kosten Audi A8
- Verbruik: 1 op 10,11
- Brandstofkosten: € 942
- Gewicht: 2.070 kg
- Motorrijtuigenbelasting: € 252
- Verzekering: € 170
- Totale kosten per maand: € 1.364
Onderhoudsprognose
Gelukkig kun je alle kosten zakelijk afschrijven, want man wat gaat het hard! Audi’s zijn erg duur onderhoud met onderdelenprijzen die grenzen aan het hondsdolle. Gelukkig heb je zelf al een vloot VAG-auto’s staan en kun je deze bij dezelfde specialist onder brengen. Op een lekkende voorruit na, zijn er geen model-specifieke issues bekend. Wel is die 4.2 TDI een enorme motor die voor de vooras ligt. Zelfs eenvoudige kusjes kunnen al flink in de papieren lopen.
Afschrijvingsprognose
Uiteindelijk heeft elke auto wel een verkoopwaarde, maar een Audi met achtcilinder diesel en 4-5 ton op de klok lijkt ons niet hele goede handel. Dat wordt uiteraard een exportverhaal (in combinatie met een ‘update’ voor de kilometerteller). Zonder gekheid: dit schrijft hard af. Gelukkig kun je ermee werken en ga je er heel veel mee rijden, waardoor er ook wat te verdienen valt. En je kunt enorm genieten tijdens het werk!
Conclusie directielimousine
Aanvankelijk, nog voor dat we gingen rekenen, was de consensus dat de Mercedes de meest verstandige auto zou zijn om in te zetten als directielimousine. Zuinig, betrouwbaar, luxe en comfortabel. Dat is op zich niet veranderd, maar de BMW 7 Serie is wel een heel goed alternatief. Zeker als je de meeste kilometers in Nederland hebt en geregeld kan laden. De BMW is modern, relatief zuinig en in deze gedaante de laatste ingetogen Siebener.
Wil jij ook advies over je volgende auto? Vul dan dit formulier in, waarbij je ons voorziet van alle relevante gegevens. Wie weet vinden wij jouw volgende droomauto.
ClassicCarClubber zegt
Wat is de G12 een verademing in vergelijking met de huidige 7-reeks. Vind het nog altijd een mooie wagen.
Johanneke zegt
Mwoa, als je het mij vraagt, te grote grille, uitlaatpijpen waar je hoofd in past. De 3e gen (e38) en 5e gen (F01) vind ik veel en veel mooier. Die waren niet zo overdreven, gestyled.
anthwan zegt
Dat die Lexus ondanks hybride nog steeds geen 1 op 10 haalt (op papier) is ook bijzonder. Zelf een de Audi haalt dat met V8!! En dat die V8 zuinig is zelfs in TopGear een item geweest van.
( dacht van Engeland naar zuid Frankrijk).
Toch van dit rijtje vind ik de BMW veruit het mooiste.
Johanneke zegt
Benzine vs diesel eh. Dat maakt een enorm verschil. Overigens geloof ik wel dat je met die v8 diesel gewoon zuinig kan rijden. Als je met 97 op de cruise control rijdt maakt zo’n ding natuurlijk vrijwel geen toeren.
madhatter zegt
Ik doe met mijn V8 diesel gemiddeld 1 op 10 en als ik alleen snelweg rijdt dan 1 op 12,5
caferacer zegt
In de praktijk gemiddeld 1 op 7 tot 1 op 10, maximaal 1 op 11 bij 105 kmu op de cruisecontrol.
reactief zegt
De Audi, maar dan met een kleinere diesel, klinkt het meest logisch naast zijn huidige vloot. Wel zo handig dat onderhoud van al je auto’s bij dezelfde garage kan.
De Mercedes heeft de best passende uitstraling als directie taxi, dus wat dat betreft weer logisch.
De Lexus is de meest waardeloze keuze… te weinig uitstraling… leuk voor degene die anders wilt zijn als eigenaar, maar niet om verschillende hoge piefen mee te vervoeren.
Eigenlijk is de BMW de meest verrassende. Zeer fraaie auto, redelijk tijdloos en met plugin aandrijflijn zit je voorlopig gewoon goed, ook in uitstraling naar je klanten.
tjorque zegt
Of even stronteigenwijs zijn en een C6 kiezen?
Gele Koplamp zegt
Ja!
Richmond zegt
Een Corvette? Beetje krap
Otua zegt
Een Siebener als deze natuurlijk.
https://www.autoscout24.nl/aanbod/bmw-750-7-serie-750d-xdrive-individual-edition-m-pakket-diesel-blauw-65cdc927-bc6b-4c11-a79c-c3124b75af00?utm_source=android-share
Kilometerstand: 129.315 km
Bouwjaar: 09/2014
Verkoopprijs: € 31.999,-
Donker blauwe diesel met donker interieur maar geen zwarte velgen en als je haast hebt toch nog 300+pk.
Koop dan?!?!
Oopelkadet zegt
Een ”directielimousine” uit 2010? Voor 35k? Directie van wat, de lokale Sligro? Dan ja, Directie van Siemens of ASML? Dan toch echt een 7 serie of een S van maximaal 1 jaar oud.
Johanneke zegt
De beste man heeft een eigen bedrijf en 14 mensen in dienst. Hij zal vast nagedacht hebben over wat hij wil en kan, en zijn klandizie wil en kan. Niks mis mee, ik wens iedere ondernemer alle succes, een eigen bedrijf en mensen in dienst hebben is gewoon hard werken.
mashell zegt
Vind het ook ehh op z’n minst bijzonder. Bovendien rijdt de moderne directie net als iedereen een SUV? Misschien is het voor trouwerijen of begrafenissen?
ouwedibbes83 zegt
De wagen gaat dienst doen als taxi in t Hoge Noorden voor wie een rit moet maken in iets meer stijl dan de Skoda kan bieden. Er zit nog een groot spectrum aan klanten tussen zijn “nachttaxi” en directieleden van ASML…
rikv99 zegt
En waarom zou je geen w221 S250 CDI nemen? Ja het is een 4 cilinder diesel maar i.c.m. de taxi motor weet je zeker dat onderhoud en verbruik wel snor zitten. Denk alleen dat deze niet bestaat als LWB
monsieurleloure zegt
Niet de Audi , je wil niet als vijfde nulletje op de achterbank vervoerd worden.
Liever de Mercedes, dan ben word je vervoerd als een Ster. (-;
rogerzz zegt
Pfoei wat een dijenkletser grap van de Audi. Het is waarschijnlijk de verstandigste en fijnste keuze met een dikke diesel.
Qua exterieur heeft de BMW de voorkeur, die ziet er dikke prima uit. Met veel stadverkeer zou ik daarom ook een BMW PHEV pakken, met veel snelwegkilometers de Audi vanzelfsprekend.
monsieurleloure zegt
Blij dat ik je aan het lachen heb kunnen maken, doet mij goed, kus.
Aon zegt
Best gaaf dingen om te tunen. Airride en flinke jetsers misschien met wat camber der in. Uber cool.
moveyourmind zegt
Die BMW lijkt me een heel fijne keuze.
Maar een mooie XJ 351 is misschien ook een goed alternatief. Die is lekker licht de versie met lange wielbasis met 3.0 diesel weegt nog geen 1800 kg. En mede door dat lage gewicht zuinig. 1 op 14 is gewoon een heel realistisch praktijkverbruik.
pitapita zegt
OM656 kwam pas na de facelift in de W222 en is een I6 (in twee vermogensuitvoeringen). Maar goed, met de oude vertrouwde V6 van 258 pk is ook weinig mis.
Zou trouwens altijd voor een zescilinder diesel ipv PHEV gaan als je vooral lange afstanden rijdt. Tank volgooien en 1000 km rijden. En dan relatief probleemloos door naar de 500k.
rotjeknor66 zegt
Een no brainer de Lexus, op de andere drie ga je geheid leeglopen. Weet er helaas alles van, misschien beter trapje lager gaan en een een E segmenter nemen, en dan een stuk nieuwer dan een topsegenter van 35k
b088y zegt
Lexus moet elke 2 maanden naar dealer voor onderhoud…
kniesoor zegt
Als het vrijwel alleen snelwegkilometers zijn is de opzet van de S-klasse (dikke zuinige diesel) misschien de betere optie, ingeval er de nodige grotestadskilometers bijzitten – zeker als dat kilometers in de grote steden in de Randstad zouden zijn – is de 7-serie waarschijnlijk geschikter. Zou de keuze daar vanaf laten hangen, geloof ik.
wza1979 zegt
Ik weet het niet meer zeker maar volgens mij hebben ze bij de Lexus gewoon de batterijen in de kofferbak gelegd. Het is krap daar . Je kunt geen grote koffers erin meenemen.
caferacer zegt
Dat klopt. Past maar 1 grote koffer in.
Gele Koplamp zegt
S80 V8 of S90 T8?
bmw318i zegt
https://edwardsmitautos.nl/occasions/bentley-sedan-68-v8-red-label-30424897
Of deze…. 😉
dakarbemo zegt
Ik zou zelf zo’n hybride aandrijflijn zoals in de 7serie op die leeftijd eng vinden vanwege de batterij. De rest zal allemaal wel prima zijn/haar best doen maar oeh als die batterij vervangen moet worden ben je 20k verder, en ik weet niet wat een kapotte batterij voor elektronische nachtmerries kan geven. IK zou dan toch meer de 730D pakken, zonder xdrive. Zo veel mogelijk nodeloze complexe techniek weglaten luid het devies volgens mij bij dit soort sloepen.
mashell zegt
Met die gedachtegang kom je uiteindelijk bij een paar wandelschoenen, een gazelle of als je een avonturier bent bij een 2CV uit.
mascusfan zegt
Iemand al opgevallen dat de lexus ruim 5 jaar ouder is dan de andere?
Je zou zeggen like for like, maar ik gok dat de lexus dan ruim boven de genoemde 35k komt. En dàt zegt alles over ROB / kwaliteit / afschrijving etc etc.
Alle merken gehad (niet allemaal deze uitvoeringen maar toch) en bij deze kan ik bevestigen dat alle duitsers sportiever rijden en fraaier interieur en infotainment hebben. Ook is gevoel goed / beterz
Maar kwalitatief en “rust” tav onverwachtte hoge kosten ben je met een lexus veel beter uit. Kunnen de 3 duitsers niet aan tippen.
Cost of ownership is echt anders dan hier staat vermeld, by freaking far.
Variomatic zegt
Die Lexus is maar mondjesmaat nieuw verkocht in Europa dus het tweedehands aanbod is evenredig klein, vooral dat drijft de prijs op omdat er meer vraag is naar tweedehands Lexi dan naar nieuwe..
tenaci zegt
100% de Lexus. Zeker als hij geld moet verdienen. Dan wil je dat het klopt.
petrolhead89 zegt
En waarom geen XJ? https://broekhuis.nl/aanbod/auto/jaguar-xj-30-v6-sc-premium-luxury-origineel-nederlandse-auto-schuifdak-meridian-sound-leder/36580212
pignon zegt
Ik zou een Range Rover LWB 3.0 diesel uitzoeken. Onderscheidend en echt ruim
Dutchdriftking zegt
Ik kan mij aardig vinden in de conclusie. Gaat de auto wekelijks de grens over en echt flinke afstanden rijden, dan gewoon een diesel en dus de S klasse. Al is een 730d ook geen vervelende.
Zijn die ritten echter maandelijks en is het gros vervoer van en naar de randstad met behoorlijk wat binnenstad kilometers dan is een hybride een veel beter idee. Zeker met de onzekerheid van lokale overheid gecombineerd met milieu zones. De allerbeste optie is natuurlijk een diesel plugin hybride, dan zou je bij een Q7 uitkomen. Ook een idee…