Een alleskunner voor hatchback geld: kan dat? We gaan op zoek naar een dikke allround gezinsauto.
De tijden dat we een auto hebben die alles moet kunnen doen, ligt al dik achter ons. De meeste huishoudens hebben tegenwoordig minimaal 2 auto’s voor de deur staan. Als de kinderen oud genoeg zijn (of papa graag een hobbyauto heeft) zijn het er wel meer.
Maar voor Niels is het precies andersom. Zoals wel vaker stuurde hij Autoblog een berichtje met de vraag of wij hem konden helpen met zijn vraagstelling. Er gebeuren namelijk twee belangrijke dingen in zijn leven op het moment. De een heeft te maken met het ander. Hij heeft een nieuwe baan, waardoor hij zijn huidige leaseauto moet inleveren.
Dat niet alleen, hij moet er ook voor verhuizen. Hij vertrekt vanuit het mooie Drenthe en gaat naar de overbevolkte randstad om te resideren en recreëren. Zonder gekheid: hij heeft zijn droombaan en daarvoor wilde hij niet 4 uur per dag rijden.
Geen diesel nodig
Het betekent dat hij zijn diesel niet meer nodig heeft, want van 60.000 km per jaar gaat hij naar maximaal 20.000 per jaar. Maar voor zijn nieuwe huis is maar plaats voor één auto. Het voordeel van wonen in de grote stad is dat alles op loopafstand is en hij de auto niet nodig heeft voor zijn werk. Het kantoor is slechts 600 meter lopen. Kijk: dat is nog eens handig!
Maar Niels wil een leuke auto voor de deur hebben staan. Hij is immers liefhebber en prive wil hij wel lekker blijven rijden. Naar het AB Aankoopadvies van afgelopen week (deze), viel het hem op dat de prijzen van de Audi A8 enorm meevielen. Voor een relatief beperkt bedrag rijd je al in een grote, luxe auto die niet eens heel erg verouderd overkomt. Zoiets zoekt Niels, maar dan één maatje kleiner. Zo groot zijn hij en zijn kinderen niet. Kortom, wat is de beste optie?
Geen achtcilinder (of meer)
Om te zorgen dat het niet té gek wordt, wil hij liever geen achtcilinder (of meer). Een zescilinder met 250 tot 300 pk is meer dan voldoende. Het liefst heeft Niels een SUV, maar dan niet eentje die te groot en te zwaar is. De auto moet familievriendelijk zijn, maar de keer dat Niels een zakelijke afspraak heeft, moet het wel representatief zijn. Geen Lancer Evo, helaas. Aan de andere kant: een mooie sedan of station mag ook. Zolang het maar niet saai is of zwaarder dan 2 ton. Liever niet ouder dan 10 jaar en oh ja, niet meer dan anderhalve ton op de klok. Niels wil er wel een tijdje van kunnen genieten. Of wij hem kunnen helpen. Maar natuurlijk. De verdere wensen en eisen voor de dikke allround gezinsauto vind je in onderstaande tabel:
Huidige auto’s | BMW 330e, Mercedes C350, Mercedes C320 |
Koop of lease | Koop |
Budget | 25.000 euro, eventueel iets meer als het écht de moeite waard is |
Jaarkilometrage | Zo’n 15 tot 20k per jaar |
Brandstofvoorkeur | Benzine of een héél goedkope diesel die niet te veel weegt |
Reden aanschaf auto | Plaats voor maar één auto |
Gezinssamenstelling | 4 personen (2 kinderen) |
Voorkeursmerken | Duits heeft altijd een voorkeur, maar is niet een voorwaarde |
No go | Echt zware SUV’s (max 2.000 kg), hoge km’s (max 150k) |
Wanneer kopen | Zo snel mogelijk als het kan |
Audi A6 3.0 Allroad 3.0 TFSI quattro (C7)
€ 23.500
2011
105.000 km
Als je diverse SUV-kwaliteiten wel wenst in je dikke allround gezinsauto, maar de meeste nadelen niet op je bordje wil, is de Audi A6 Allroad een perfecte aanbieding. Je hebt enerzijds wel de vierwielaandrijving en eventueel grotere bodemspeling, maar dan op basis van een A6 in plaats van een kleinere en zwaardere Q5. De 3.0 TFSI-motor is een geweldig blok: veel vermogen en koppel (met extreem veel potentie, 120 pk chip je er zo bij). Dat tunen raden we je overigens niet aan: die S Tronic bak is een reden waarom DSG Dokters en specialisten een goede boterham kunnen verdienen. Het is niet de meest alerte bochtenridder, maar wel een fantastische auto om op hoge snelheid enorm veel kilometers af te leggen.
BMW 535i Gran Turismo xDrive (F07)
€ 23.950
2011
120.000 km
In principe zijn alle 5 Series van deze generatie uitstekend. De 535i Touring is een favoriet van ondergetekende en @Jaapiyo wil de sedan. Toch raden we aan om naar de 5 Serie Gran Turismo te kijken, want het is de ideale dikke allround gezinsauto. Het is een beetje een uitvoering die vaak over het hoofd wordt gezien. Het is niet moeders mooiste van buiten, maar in vergelijking met de huidige designtaal van BMW is het een visuele traktatie. Het interieur is daarentegen zeer fraai. In technisch opzicht is het stiekem meer een 7 Serie, dan een 5 Serie. Qua verfijning staat ‘ie boven de X5 en X6, terwijl het gewicht lager is dan dat van die twee. Kortom, het klinkt als de ideale auto. Wel moet je je over het bijzondere uiterlijk kunnen zetten, want veel mensen vinden hem niet mooi (maar lelijk).
Volvo XC60 T6 Summum
€ 24.995
2010
80.000 km
Als je het over een compleet andere boeg wilt gooien met de zoektocht naar een dikke allround gezinsauto: check dan de Volvo XC60. Het is een van de meest populaire auto’s in zijn klasse. In de meeste gevallen zijn ze uitgerust met een compacte diesel om nog iets van een gunstig verbruik te kunnen halen. Maar ze zijn ook geleverd als ‘T6’, met een drie liter grote zes-in-lijn turbomotor. Het is vooral een heel soepele, zijdezacht lopende motor, geen sportmachine. Dat komt goed uit, want de XC60 is allesbehalve sportief. Daarom ook de R-Line overslaan en gewoon de Summum of Inscription opsporen. De automaat is niet denderend, maar de stoelen zijn dat wel. De ruimte valt voor het type auto best tegen. Wel zijn ze zeer gewild en behoorlijk waardevast. Bekijk hier ons aankoopadvies.
Lexus RX450h Executive (AL10)
€ 24.950
2012
80.000 km
Bij deze Japanner komt het gewicht iets hoger uit dan twee ton. Toch zijn er een paar dingen die enorm voor de Lexus spreken. Het verbruik valt voor het type auto mee. Toyota had rond deze periode al veel ervaring met hybrides. 1 op 19 hoef je niet te verwachten, maar als je een beetje gristelijk rijdt, zit je aan de goede kant van 1 op 10. Ondanks alle techniek voelt de auto niet aan als een logge SUV, terwijl je toch de fijne zitpositie hebt. Qua ruimte kom je ook niets te kort. Qua betrouwbaarheid staan deze auto’s enorm hoog aangeschreven. Check hier onze verrassend korte video met RX450h-aandachtspunten. Zijn er dan ook nadelen? Jazeker, de rijervaring is namelijk wel érg afstandelijk. Je kan het comfortabel noemen, maar er zijn genoeg auto’s die zeer comfortabel zijn, en iets meer gevoel en informatie doorgeven. En oh ja, iedereen denkt dat je een vrijmetselaar bent.
Mercedes-Benz CLS 350 (C218)
€ 24.950
2011
110.000 km
Als het niet extreem ruim hoeft te zijn, maar wel extra gerieflijk en luxe: kijk niet verder dan de Mercedes-Benz CLS. Volgens Mercedes is het een sportieve coupé, maar het is juist een heel comfortabele knappe sedan. Helemaal niet erg. Het zompige van een E-Klasse is er goed uit gefilterd, maar hard en oncomfortabel wordt het nooit. Een CLS Shooting Brake is nog fraaier en ietsje praktischer en is geschikter als dikke allround gezinsauto, maar lastig te vinden in het budget. De 350-motor is een pareltje, maar geen wonder van koppel zoals de anderen in dit overzicht. Dit zorgt voor een fijne gaspedaalrespons en linea karakter, maar die duw van onderin moet je ontberen. Ouderwets genieten.
Infiniti FX37S (S51)
€ 22.000
2009
100.000 km
De meeste crossovers en SUV’s zijn volgens de folder héél sportief en compromisloos, maar dat valt in het echt heel erg mee. Toch is de Infiniti FX een van de weinige auto’s die in de buurt komt. De enorme spoorbreedte, gigantische velgen en het achterwielaangedreven karakter zorgen ervoor dat het een uitermate prettig rijdende auto is, voor zijn soort. Je ziet dat het interieur niet Duits is, maar het is nog altijd een ‘premium’-beleving in deze dikke allround gezinsauto. Enige puntje is de aandrijflijn, want het gewicht is net boven de twee ton (paar kilootjes, sorry) , het apparaat vangt veel wind en de motor is atmosferisch. Dat resulteert niet in de zuinigste combinatie. Qua reparaties valt het overigens erg mee: deze modellen zijn behoorlijk betrouwbaar. Onderdelen zijn wel verrassend duur.
YOLO: Jaguar XJ Super Sport 5.0 S/C (X351)
€ 24.900
2011
165.000 km
We moeten een beetje smokkelen met de kilometers. Maar hey, het is de Yolo! De XJ is voor zijn soort behoorlijk licht, dankzij de aluminium constructie. Hoogtepunt is natuurlijk de 5.0 V8 met mechanische compressor. De XJ Super Sport is niet alleen zozeer een snelle auto, maar de test van het verkeer lijkt extreem traag te rijden. Qua luxe komt je absoluut niets te kort, maar check wel of alles nog functioneert. Reparaties, onderhoud en dergelijke kunnen erg prijzig zijn. Check daarom ons XJ aankoopadvies. Het verbruik is natuurlijk niet misselijk, maar in vergelijking met een grote zware SUV met kleine motor valt het relatief heel erg mee. Je kunt ze in Europa vinden voor schrikbarend lage prijzen. Zeker als je bekijkt hoe goed de XJ Super Sport is.
Wil jij ook advies over je volgende auto? Vul dan dit formulier in, waarbij je ons voorziet van alle relevante gegevens. Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!
Lemon zegt
Niet eens een A7? Een 2013/2014 moet makkelijk lukken ?
SpiderIV zegt
@Ugr: moest niet saai zijn.
bierbuik zegt
@Ugr: daar wil je als zelfrespecterend mens toch niet in gezien worden
johnhert zegt
@Ugr: Hij wou een leuke / mooie auto dacht ik.
smex zegt
@Ugr: A7 zou een goede keuze zijn. Prachtige auto, mooi interieur en leuke motoriseringen.
Lemon zegt
Nou moe, en ik maar denken mensen kijken naar m’n auto omdat die zo dik is. Niet dus ?
chimaera zegt
@Ugr: Ik vind het hele mooie wagens!
goodvibrations zegt
Ik mis plug-ins! Scheelt flink wegenbelasting op gewicht.. Veelal vlot en zuinig in de stad… En je kunt mooie parkeerplekjes pakken in de stad, bij ikea ?.. Etc. Was het niet jou artikel @willeme dat aantoonde dat de GTE de goedkoopste keuze was t.o.v. GTI & GTD? Of zijn deze nog te prijzig in aanschaf… Wellicht?
willeme zegt
@goodvibrations: er moest een fatsoenlijke motor in ;-).
PHEV in dit segment is stiekem best duur. En ook vallen niet alle PHEV’s in het half-tarief.
flutterby zegt
@willeme: de Passat GTE, c350e en misschien zelfs de 330e zijn leuke auto’s en erg betaalbaar.
willeme zegt
@flutterby: Wel erg klein in dit vergelijk. En zo’n ding ga je niet voor de lol rijden. Die drie zijn de beste optie als geëlektrificeerd MOET rijden, niet als je een fijne auto zoekt. Prima kwaliteiten in hun specifieke segment, maar qua rijden komt geen een in de buurt bij de rest van het bejaarde lijstje dinosauriërs in dit overzicht ;-).
flutterby zegt
@willeme: Dat is persoonlijk denk ik, maar het trio wat ik noem is wel 5 jaar nieuwere dan deze opties. Met een oprijpad is laden ook geen probleem en is het op lange termijn ook veel voordeliger.
Als je het mij vraagt rijdt elektrische voor dagelijks gebruik altijd fijner dan brandstof. Niets verslaat instant torque. Juist op brandstof rijd ik niet voor mijn plezier, gelukkig vallen de beperkingen op de snelweg mee.
willeme zegt
@flutterby: het zijn goede doch saaie opties voor een ander vraagstuk ;-).
flutterby zegt
@willeme: en ik maar denken dat het aan Niels was. Zo vergezocht vind ik de plugins niet. Vermogen en ruimte komen ze niet te kort (maar kan altijd meer). Niels heeft zelf ook de 330e gereden dus kent de techniek. Die rijdt we het leukste, maar vergeleken met de Passat lijkt het wel een segment kleiner in alle dimensies.
willeme zegt
@flutterby: tsja. Iedereen moet kiezen wat ‘ie zelf leuk vindt. Een 1.4 DSG semi-elektrowaggie na een superieure RWD-auto zou ik niemand durven aanraden (die een leuke dikke auto zoekt, wel als je je per ongeluk 2x te vaak hebt voortgeplant en moet bezuinigen).
In dit geval was het meer een zoektocht naar een dikke auto voor de familie. Iets met wat cachet, veel cilinders en een prettige rijervaring. Daar vallen die drie niet echt onder, vind ik.
Maar hey: daarom zijn er comments! Misschien denkt Niels bij het lezen dat ik teveel CO2 wil creëren en vond hij jouw suggestie een veel beter idee! Het zou niet de eerste keer zijn dat ik er naast zit.
flutterby zegt
@willeme: Lezen wij wel hetzelfde advies? Ik lees leuke auto, groot, luxe en een 6 cilinder met 250-300pk is voldoende.
2 cilinders inleveren voor hetzelfde vermogen en 5 jaar nieuwer rijden voor aanzienlijk minder zou ik wel overwegen, ongeacht de co2 uitstoot.
willeme zegt
@flutterby: godzijdank: ja! We lezen hetzelfde. Een 1.4 knaken-TSI met faal-DSG is niet premium of dik. Dat heeft gewoonweg niet de kwaliteit, klasse en beleving van een RX450 of BMW 535i.
Als je goedkoop wil rijden is het wellicht een optie en als je stekkert kan het best duurzaam zijn. De Passat is als Brinta. Best ok en je bent niet gestraft als je het krijgt. Maar je wilt gewoon een lekkere tournedos ;-).
Ja, het is jonger. Een jongere auto is niet per se beter. Van 330e naar een Passat GTE is ook een behoorlijke downgrade qua auto.
flutterby zegt
@willeme: de 330e valt ook binnen budget, al vond ik hem met kinderen erg krap. Persoonlijk hecht ik meer waarde aan de ruimte. Ik heb beide (langdurig) gereden, maar hoewel de BMW duidelijk sportiever rijdt en wat “dikker” is vind ik de GTE niet traag, minder luxe of minder “premium”.
Tenslotte zijn het beide geen Model 3’s ;-)
willeme zegt
@flutterby: Model 3, 330e en Passat zijn allen niet de gewenste als je iets gaafs en ‘diks’ wil. Verstandige keuze als je aan bepaalde parameters vast zit. Maar geen van de drie geven je het gevoel dat je een lekker luxe slagschip hebt gekocht. En dat was voor nu wel de bedoeling ;-)
laarhovenn zegt
CLS dus
ouwedibbes83 zegt
@laarhovenn: gezien zijn vorige auto’s en de wens om iets diks en representatiefs te rijden, denk ik dat je het uit dit rijtje de beste keuze is! Elegante verschijning, mooie afwerking in t interieur, iets specialer dan een A6 Avant.
ar156sw zegt
@ouwedibbes83: Die of de Jaguar inderdaad… vind persoonlijk de eerste CLS wel mooier, maar die is te oud. Als het wel wat ouder mag, zou een mooie “ouderwetse” XJ ook weer een leuke optie zijn.
henkp1 zegt
Van dit rijtje: Infiniti of Jaguar.
Of een Renault Talisman: goed, compleet, groot en voordelig.
johnhert zegt
@henkp1: Hahaha, allemaal dikke bakken met flinke motoren en jij komt met een Talisman? Prima auto hoor maar komt niet in de buurt van hetgeen hierboven voorgesteld wordt.
henkp1 zegt
Talisman is net zo groot als de meeste genoemde ‘dikke bakken’ en ook met 225pk motor verkrijgbaar. Daarbij beschikt zo’n wagen over alle mogelijke luxe en opties, is voordelig en betrouwbaar. Meer dan uitstekende gezinswagen.
bbfix zegt
@henkp1: Ah, de Taliban.. was dat niet dat ding dat massaal stil bleef staan bij-1 graad Celsius afgelopen winter??
henkp1 zegt
Nee.
moveyourmind zegt
Als het een SUV moet zijn: de Infiniti.
En mocht dat nog te gewoontjes zijn, van deze FX die door Lorinser onder handen genomen zal je niet snel een tweede tegen komen, erg gave bak. Wel een iets hogere kilometerstand, maar zou daar zelf geen probleem mee hebben.
Infiniti FX 3.0d S by Lorinser
€ 22.950,00
https://link.marktplaats.nl/m1600266180?utm_source=android_social&utm_content=vip&utm_medium=android_social&utm_campaign=socialbuttons
Knoopie zegt
@moveyourmind: over smaak valt te twisten, maar wat doet dit pijn aan je ogen zeg! Dan toch liever een normalen Infiniti..
Jochen zegt
@knoopie: dit gaat verder dan pijn alleen, er loopt bij mij bloed uit.
ar156sw zegt
@moveyourmind: ik zou er dan toch een zoeken zonder al dat plakplastic… ook niet heel representatief zo, tenzij zijn zakenrelaties in de private pharmaceutische industrie werken.
klaasjevaak zegt
@moveyourmind: U bent voetballer van beroep?
moveyourmind zegt
Nee, maar heb ook niks met de Nederlandse middelmatige smaak waarbij je vooral niet buiten de lijntjes mag kleuren.
En dan druk ik me nog zwak uit, eigenlijk vind ik die middelmatigheid ronduit verschrikkelijk.
tvklarenbosch zegt
Oehh de Jolo is wel een hele fijne optie in dit rijtje!
tvklarenbosch zegt
Oehh de yolo is wel een hele fijne optie in dit rijtje!
povel zegt
De jaguar! Is dan wel een v8 en zal wel aardig zuipen, maar ik heb juist ervaren dat reparaties aan de jag wel meevallen qua kosten.
schreute01 zegt
Lang leve de Yolo!
iphonistvongates zegt
Ik wacht met nieuwsgierigheid op het artikel met de dunne of karig uitgevoerde gezinsauto. Dik is een ongezonde status zeggen ze.
net10 zegt
De Jaguar vind ik erg gaaf, en ze zijn beter dan veel mensen denken. Verstandig lijkt mij meer een gewone grote middenklasse auto zoals de Opel Insignia van de 2e generatie, Renault Talisman, Ford Mondeo of Mazda 6. Of kijk eens naar de snelle hybride Mercedes C, die koop he nu voor weinig geld.
grasvreter zegt
Oeh zo’n lexus of infiniti. Niet dat ze nou beter of slechter zijn dan duitsers, maar man, er rijden zo ontzettend veel duitsers rond, is geen drol meer aan. BMW’s zijn lelijk, audi’s saai. Die japanse wagens zijn iig erg leuk voor het straatbeeld.
Ja ik was lexus gegaan.
dunhozzie zegt
De Jag, maar dat ik die kies zal niemand verrassen denk ik. De leeftijd van de kids staat er niet bij, noch of je bijvoorbeeld hobbies hebt waar kofferruimte voor gewenst is. Beiden redenen houden mij vooralsnog in de SUFfe auto, want die Jag heeft een echt kleine kofferbak in de praktijk. Gezien het feit dat je eigenlijk weinig rijdt en ik weinig toe te voegen heb aan Willem zijn keuze even een ander idee, waarom geen geld in de zak houden en zoiets rijden: https://www.autotrack.nl/a/skoda-superb-50042249 en dan een leuke klassieker erbij voor de zomermaanden? Moet vast nog iemand in het oosten zijn met een schuur oid.
karaya zegt
Heb het niet zo op Duits maar er zijn uitzonderingen.
Voor mij de CLS.
kniesoor zegt
Even vanuit de heup geschoten : is een recentere X3 met 6-cilinder haalbaar in het gestelde budget ? Dan is dat misschien een optie.
camber24 zegt
@amghans: ik heb een X3 (G01), inderdaad een erg prettige auto!
Dutchdriftking zegt
@amghans: geen gek idee. Of een Q5 met 3.0 TFSI.
jometdebanjo zegt
Die XC60 hahhaha. Aanfluiting 1e klas
thomasthomas zegt
Een XC60 die koop je over de grens veel goedkoper. In Nederland denken ze dat het een Mercedes is maae de rest van de wereld een Ford, snap je…
sabrerator zegt
De Jaguar, maar dan met atmosferische V8. Of de V6.
Drukt het verbruik aardig, lijkt me.
Ik ga die XJ’s van deze generatie steeds mooier vinden.
Om een of andere reden werkt voor mij de designtaal van de huidige Jags wél op de XJ, misschien omdat die zich juist onderscheidt van het gebruikelijke in het segment.
Dat heb ik bij de XE en XF niet, die zijn te weinig onderscheidend.
balboni zegt
Jaguar XJ!
johnhert zegt
Simpel, de Jag of anders de a6 allroad. Die Xc60 ziet er wel hopeloos verouderd uit zeg…
Dutchdriftking zegt
Een A6/A7 3.0 TFSI. De S-tronic kan tuning prima aan. Sterker, met andere automaat software knapt hij enorm op! Multitronic daarin tegen is een dramabak.
Ot92 zegt
@dutchdriftking De 3.0TFSI (compressor) is heel erg goed te tunen inderdaad. Bij JD hebben ze daar best vaak 500pk+ uit gehaald.
De multitronic staat inderdaad niet echt bekend als een goede versnellingsbak, maar sinds de multitronic met 8 trappen is uitgekomen gaat het een stuk beter.
melkkoe zegt
Een multitronic heeft geen trappen, hooguit softwarematig. Dit is namelijk een continue variabele transmissie. Die worden ondertussen ook niet meer gebruikt bij Audi. Er worden alleen nog DSG(s-tronic) en tiptronic automaten gebruikt
Zelf heb ik momenteel een A6 met 3.0TFSI, en die is alleen dmv software op 400pk gezet.
kennone zegt
De Jag! Dat type van voor de facelift is opzich prima. Wijnig elektronisch gezeur en die motor is echt een monster! Nooit voor de verlengde gaan want die knakken letterlijk als je schuin een drempel op rijd.
406_v6 zegt
Ik mis de Lexus GS…
mopar70 zegt
De 5 GT is denk ik by far de fijnste. En ja, ik vind het best een visuele tractatie.
gelatobm zegt
@mopar70: inderdaad, het stuurt zo mooi, is erg stabiel en comfortabel. En als toetje die smeuïge 6 in lijn. O ja, onderstel van een 7.
baf07 zegt
@mopar70: eens! Comfort, ruimte, 6 in lijn, luxe, etc etc
faalhaas zegt
Een Mazda CX9
phaeton zegt
De XJ met een zescilinder.
soundgarden zegt
Zodeknetter wat een belabberd advies. Dit gaat nergens meer over
drrossi zegt
Wat is er met jullie aan de hand ?
Je gaat toch geen 25k stuk slaan op een 9 jaar oude auto ?
Dit gaat echt nergens over.
Na 3 jaar is een auto de helft waard.
Naar 9 jaar is de waarde nihil.
bottestudent zegt
@drrossi: Daar denkt de markt anders over
SpiderIV zegt
@drrossi: zoals al aangegeven is de markt.
Maar koop die Jag voor 25k, rijd er zelf 4 jaar in en bij verkoop krijg je nog 10k. Afschrijving slechts 3.750 per jaar. Voor het rijden van een dergelijke auto is dat niet veel.
schreute01 zegt
Enfin. We zijner uit met z’n allen. Het wordt dus de Jag.
Gefeliciteerd!
timdawg zegt
Daar woon je dan. Met je dikke allrounder. En je droombaan. In Zoetermeer…
Niels, lekker in Drenthe blijven jongen. In de randstad ga je niet gelukkig worden.
wheresmycossie zegt
F11 535i enige juiste antwoord
michiel_vandelft zegt
Ik zou zeggen BMW 6 Gran Coupé!
vonklausenburg zegt
Er zijn maar twee keuzes: de Yolo Jag of de CLS350. Over die laatste kan ik motorisch wat vertellen:
Wat. Een. Fijn. Blok. Geluid is mooi, brengt de juiste hoeveelheid decibel als je gas geeft maar is nog smeuïger dan die aardappelpuree van oma vroeger (je weet wel, die met veel roomboter want dat kon toen nog).
Qua vermogen is het adequaat en qua verbruik is met echt voorzichtig doen een 1:18 mogelijk (al heb ik ‘m in een hybride configuratie dus: slag om de arm). Snelwegkilometers zijn een feestje vanwege en voldoende snelheid en de rustige loop. In de stad zuipt ‘ie meer dan een matroos, maar het geluid maakt het goed.
saxoke zegt
Is een 6gran coupé geen mogelijkheid? Of als het wat sportiever mag, een S4 avant, of Leon Cupra ST, dan heb je voor t geld zelfs een redelijk nieuwe auto met 300pk waar voor n beetje extra geld makkelijk richting 400pk gegaan kan worden. Moest t een SUV worden, zou ik voor dat geld eens shoppen bij Audi voor een Q5, of bij BMW voor een X3 (als dat design je aanspreekt) lijkt me ook niet onmogelijk
karhengst zegt
Wanneer men in het premium E-Segment wat zoekt omdat het een maatje kleiner mag is de stap naar een Seat Leon toch wel echt een segment of twee/drie te ver naar beneden. Daar lever je enorm in op luxe en comfort.
saxoke zegt
@karhengst: vergeleken met de 10jr oude grotere segmenten valt het allemaal wel mee. K heb geen idee of de jag of A6 allroad bv Apple carplay of Android auto heeft.
karhengst zegt
De vraag is heeft de nieuwe Leon een zescilinder, RWD/AWD, het rijcomfort en de stilte en luxe van het interieur van een 10 jaar oude luxe E-segmenter.
EJS zegt
Ik zou een iets bescheidener gemotoriseerde XJ zoeken denk ik, of een LS..
rogerzz zegt
Wil je een ‘leuke’ auto en dan zeg je SUV? Je moet eerst de stad uit, inparkeren/uitparkeren.. zelfs een 5-serie of A6 parkeren kan ik de stad vaak al lastig zijn.
Mercedes interieur van 5 jaar oud is extreem lelijk, dat doet Audi/BMW toch veel beter. De 5-serie of A6 dus, de andere opties zijn toch een beetje matig. De Allroad is wel redelijk schaars in Nederland, mogelijk ook duurder? De ‘normale’ A6 is misschien iets rationelere keuze.
e1000bmw zegt
Ik zou de JAG of CLS kiezen.
bbfix zegt
S80 V8. Als jij wat smokkelt met de kilo’s, smokkel ik wat met het aantal cilinders?