
Stel dat je elke dag 100 kilometer rijdt en daarom op zoek bent naar een dieseltje, maar je eigenlijk niet zoveel te besteden hebt als student zijnde. Wat doe je dan? Autoblog inschakelen natuurlijk!
Rens heeft al een leuke BMW op de oprit staan. Een BMW met de helft van het aantal wielen van de BMW’s die hier doorgaans langskomen, om precies te zijn. Nu hij sinds kort dagelijks 100 kilometer van en naar zijn studie en werk rijdt, wordt het toch wel eens tijd voor twee extra wielen en een dak boven zijn hoofd. Daarvoor heeft hij een beperkt budget van 3250 euro te besteden en gaat zijn voorkeur uit naar een diesel. Gelukkig is Rens niet bang voor hoge kilometerstanden…
Huidige auto | Geen, BMW r850 r (motor) |
Koop / lease: | Koop |
Zakelijk / prive | Privé |
Budget: | 3250 euro |
Jaarkilometrage: | ca. 30.000 km/jaar |
Brandstofvoorkeur: | Diesel |
Reden aanschaf andere auto: | Meer dagelijkse kilometers |
Gezinssamenstelling | alleenstaand |
Voorkeursmerken /modellen: | Duitse merken |
No-go modellen / merken: | geen |
Zelf heeft onze motorrijder ook al even rondgespeurd, waarbij vooral de enkele Golf 5 en Audi A3 (8P) die binnen het budget passen lonken. Leuk, maar onverstandig. Het is niet voor niks dat deze auto’s zo relatief laag geprijsd zijn. Dat maakt de kans op onderhoud en reparaties groter en dat is bij deze modernere auto’s ook vaak een stuk duurder. Een potentiële bodemloze put dus. Gelukkig vind Rens een Golf IV of Audi A3 (8L) ook interessant.
De evergreen: Volkswagen Golf IV 1.9 TDI
Misschien wel de beste Volkswagen ooit, voorzien van een ijzersterk dieselblok uit een periode dat VW nog een -terecht- onverwoestbaar imago had. Hoge kilometerstanden zijn geen probleem, mits de auto netjes warmgereden wordt. Veel bekende problemen heeft de 1.9 TDI niet, op falende luchtmassameters en EGR-kleppen na, maar deze zijn gelukkig niet zo prijzig. Ga bij voorkeur voor een goed onderhouden, origineel exemplaar met een complete onderhoudshistorie. Eventueel kun je ook gaan voor de 1.9 SDI, een turboloze diesel die nog een stukje zuiniger is, maar ook een flink stuk langzamer.
Golf Plus: Audi A3 1.9 TDI
Voor deze destijds kleinste Audi gaat grotendeels dezelfde vlieger op als voor de Golf IV. Met goed onderhoud gaan ze lang mee, alleen dat goede onderhoud hebben ze lang niet altijd gehad. Het aanbod is ook nog een stukje lager, dus zoek bij voorkeur goed naar modellen met een bekende onderhoudshistorie. Binnen dit budget zullen dat waarschijnlijk vooral de wat langzamere versies van de 1.9 TDI zijn, maar ook de 90 pk-variant weet prima raad met de A3.
De Spaanse Golf: Seat Leon 1.9 TDI
Behalve de A3, stonden ook de Seat Leon en de eerste Skoda Octavia op het onderstel van de Golf IV. Die laatste biedt een bak ruimte, maar is ook wel wat groot en saai voor een student. Dan de Leon, wat ondergetekende betreft nog altijd een fraai gelijnde wagen. En met hetzelfde interieur als de A3, dus binnenin merk je al helemaal weinig verschil. Wederom de waarschuwing voor exemplaren die ten prooi gevallen zijn aan figuren die menen dat imitatie Audi Ramses-velgen en dikke spoilers van een Leon een nog mooiere auto maken.
Frans comfort: Peugeot 406 2.0 HDI
Een 406 Diesel met een lage kilometerstand is zeldzamer dan een positieve noot in een Fyra-onderzoek. Geen probleem, want de 406 is gemaakt voor dit soort afstanden. De tweeliter diesel hoeft met 90 of 110 pk niet bepaald hard aan de bak en dat komt de levensduur behoorlijk ten goede. Voor je dagelijkse portie snelwegkilometers misschien wel de fijnste auto die je binnen je budget kunt vinden, al vallen de vaste lasten door het hogere wagengewicht dan bovenstaande VAG-producten wel iets hoger uit.
#YOLO: Ford Sierra 2.3 Diesel
Slechts 21.759 kilometer staan er op de teller van deze Ford Sierra Special. De auto ziet er uit als nieuw en dat is met de meeste diesels in deze prijsrange wel anders. De 2.3-liter turboloze diesel laat zijn 67 paardjes los op de achterwielen. Met een verbruik van gemiddeld 1 op 15 is deze Ford Sierra misschien niet de allerzuinigste diesel en over roet- en NOx-uistoot zullen we het maar niet hebben, maar je rijdt wel in iets unieks.
Moet je het echt willen?
Een oude auto met flink wat kilometers achter de kiezen, het is en blijft een groot risico. Je kunt nog zo goed zoeken naar modellen die als betrouwbaar te boek staan, je hebt altijd het gevaar binnen afzienbare tijd tegen hoge onderhoudskosten aan te lopen. Hou daar absoluut rekening mee. Een andere optie is om voor 500-1000 euro een of andere licht wagentje als een Citroen AX/Saxo of Peugeot 205/106 te kopen en daarmee op en neer te kachelen. Is aan de pomp iets duurder, maar kost een stuk minder in wegenbelasting, aanschaf en onderhoud. Gaat hij echt stuk, dan koop je gewoon weer een ‘nieuwe’ en voorlopig mag je met zo’n benzineblikje nog wél gewoon elke stad binnenrijden.
Wil jij ook advies over je volgende auto? Mail dan naar tips-apenstaart-autoblog-punt.nl met het onderwerp Autoblog-Advies. Voorzie ons dan van de gegevens in de tabel en eventuele andere zaken die relevant zijn! Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!
jammer dat je met de modelletjes van voor 2001 Utrecht niet meer in mag, maar ja, wie wil dat eigenlijk?
@TDI-goeroe: En andere grote steden. De tweedehandsmarkt voor diesel is dood.
@TDI-goeroe: Dan kan deze precies, hij komt uit 2002 en heeft een volle onderhouds geschiedenis.
http://link.marktplaats.nl/m970963992?utm_source=autoblog&utm_medium=referral&utm_campaign=CA____autoblog_promotie_site_autoblog&utm_content=81482
Een golf en dergelijke kost nogal wat in de belasting. Ik zou voor een klasse kleiner gaan. Een Clio, fiesta, Polo of kleine Japanner op diesel. Nog zuiniger en veel goedkoper in de belasting. Overigens zou ik met die afstand beslist niet voor benzine kiezen. Het omschakelpunt voor lichte auto’s ligt soms al onder de 18000km per jaar dus diesel kan echt uit.
Een Clio of 206 diesel. Kost geen drol en als je verder toch geen gezin hoeft mee te nemen zijn die groot zat. De non turbo modellen zijn niet supersnel maar lopen forever en heel zuinig.
@E34M5Touring:
Helemaal mee eens. En als het toch wat groter moet, neem dan een 306 of 307 met HDi.
@Original_Arnoud: Een 306 met de 2.0hdi is ook niet stuk te stampen. Ding heeft niks te lijden met zulk wagengewicht. En hebben best wat koppel. Dus vlot genoeg.
@E34M5Touring: de HDI is inderdaad een top motor. Zeker de 136pk uitvoering. Die is ook nog eens goed te chippen. Rij je nog fijn ook!
Mis de in Nederland gebouwde volvo- 4-serie of een bmw dreier in dit verhaaltje. Ipv 3x dezelfde auto in een andere verpakking (vag), Vooral PSA zijn experts in dieselende personewagen dus een leuke citroen c4 of 5 ofzo.
@drijver: #$%#$% personen natuurlijk
Pak iets wat minder op de radar zit bij de meeste mensen. Bijvoorbeeld een klasse kleiner (men zoekt hier vaak voor benzine): Renault Clio 2007 – 1.5 dci. Dan heb je een jonge auto, voor eerlijk geld. Suzuki swift (2008) diesel was ook een fijne auto, maar is weinig verkocht. Volvo V40 (ong 2003) diesel heb ik ook altijd wel een nette auto gevonden, maar dan heb je wel een 12 jaar oude auto. Als laatste zou ik de focus checken. Die zijn ook wel te vinden met acceptabele km stand.
Met 30k ben ik met autoblog eens dat je op het kantelpunt zit en ook best benzine kunt overwegen.
@macchina: maak in excel maar een een mooi grafiekje met daarin de vaste lasten en km kosten. Je zult je verbazen hoe laag het kantelpunt ligt bij de wat kleinere auto’s. 30.000 kilometer ligt ver boven dat punt, heel ver.
@lekbak: Met kleine auto’s eens… Maar het is niet meer zo romantisch als zeg 10 jaar geleden. Dat komt door scheve accijnsverhogingen en wegenbelasting door zwaardere auto’s. Bij een Clio heb ik even gerekend en kom je op een omslagpunt van 21K per jaar bij een verbruik 6 liter benzine vs 5 liter diesel. Maar dan heb ik geen rekening gehouden met eventueel hogere aanschafwaarde, prijsverschil verzekeren door hoger gewicht+catwaarde, zwaardere apk plicht en roetfilter of EGR perikelen bij 1st gen. Als je daar een stelpost voor neemt van 300 euri per jaar is het gat ook dicht. Ik rijd zelf al jaren diesel, maar schrik wel eens hoe duur het eigenlijk is geworden. Met al die gezondheidsrotzooi eromheen zie ik mezelf nog wel eens overstappen naar benzine plugin.
@macchina: met geen mogelijkheid dat je 6 liter verbruikt met een benzine. Daar mag je gerust nog een liter bij op tellen. Of je rijdt dan aldoor 80 met een zijden voet maar dan haal je met een kleine diesel weer makkelijk de 4 liter.
@lekbak: je hebt gelijk, ik was optimistisch. Mijn benzine auto uit 1987 deed namelijk al 1:14 en ik ging er (tevergeefs) van uit dat er wel iets aan vooruitgang was geboekt. Even werkelijkverbruik erbij: 5,3 liter vs 6,7. Dan is het kantelpunt inderdaad lager. Bij deze schrap ik mijn benzine advies en blijft nog steeds mijn aanbevolen diesels staan. Is er ook een editknop?
@macchina: dan ben je echt wel duurder uit, het kantelpunt kan met sommige auto’s al onder de 20k per jaar liggen. Mijn V70 diesel (2005) zit zelfs onder de 20k. Als je daarnaast veel snelweg rijdt (hoop ik met 100km p/d) kart dat op de weg ook wat rustiger qua toerental.
Citroën berlingo, heb ik ook rijd super! Je kan hem kopen!
@ronaldddvos: rijd zo goed dat je ervan af wilt?;)
@ronaldddvos: er wordt een diesel gezocht: Super rijdende Berlingo’s zijn dus gediskwalificeerd.
@mashell: is diesel
@ronaldddvos: Je zegt net dat ie (op) super rijdt? Wat is ’t nou?
Fiat Punto!
Ik rijd ook 100 km/dag maar gelukkig wel in ’n benzine 6-in-lijn.
Ik zou voor de Sierra gaan. Iedere discussie over fijnstof kap je namelijk gemakkelijk af met het argument dat dat ding gewoon kiezelstenen uithoest.
Mercedes-Benz 190e 2 liter diesel? Lekker groot, relatief zuinig en onverwoestbaar. En (heel veel) sommige hebben zelfs een LPG installatie ingebouwd
Zie ik daar nou een sierra sedan staan?? Koop dan een scorpio… De cosworth versie’s zijn dan weer wel ultra gaaf
@henkhupelschoten: een 190e is altijd benzine, anders was het een d geweest. Bovendien is een 190 echt maar een klein autootje. Wel erg comfortabel en enorm onderschat. Met gastank blijft er niks van de kofferbak over dus ga voor diesel of benzine.
Zoek een jonge diesel uit en je bent goedkoper, comfortabeler en betrouwbaarder onderweg dan in een golf.
@lekbak: oeps, klopt ja… gelukkig is de week bijna doormidden.
Fiat panda 4X4 diesel
Fiat stilo. Past mooi binnen het budget en geeft ruimte voor een onderhoudsbeurt.
http://link.marktplaats.nl/m979642250?utm_source=autoblog&utm_medium=referral&utm_campaign=CA____autoblog_promotie_site_autoblog&utm_content=81482
kost 2250 en heeft 2 ton gelopen. Verder zijn alle opties present en is er ruimte!
@xiran: Een stilo is niet aan te raden. Hier maak je niemand meer blij mee met zo’n kmstand.
@clarkson: is niet bang voor hoge km standen.
@xiran: Neuhh die JTD loopt wel door. Helaas is werkelijk al het andere vroeg of laat naar de knoppen. Heb er best wat in moeten ruilen en ze hadden allemaal diverse storingen en kwaaltjes. Jammer, want zeker een 3drs vind ik een leuke auto om te zien.
@xiran: Het is niet alleen het motortje dat minder wordt aan een auto.
@clarkson: dat is waar maar voor 1000 euro extra ruimte is er veel te repareren. Verder hou je geld achter de hand voor onderhoud. Voor het budget kom je altijd achterstallig onderhoud tegen dus van het laatste geld een auto kopen lijkt me onverstandig.
@xiran: 1000 euro is zo op met een goeie beurt. Ik zou eerder wat meer uitgeven voor een betere auto.
Ik zou hiero naar gaan kijken. Prijs is onderhandelbaar staat er, zou moeten kunnen dus. Betrouwbaar, moet nog een ton of anderhalf bij kunnen. Licht, lekker lage lasten. Zuinig. Verrassend ruim. Roest niet. Relatief waardevast zijn die gekke dingen ook.
En lekker sturen doe je op je BMW al.
Ohja, nieuw genoeg om Utrecht in de rook te kunnen zetten
@baasbas: goede find!
Ik zou opzoek gaan naar een Lupo 3L. Duits, degelijke dieselblok, lage maandelijkse lasten en je rijdt ook nog guitig. Voor €3000,- vindt je vast wel een mooie en goed onderhouden exemplaar.
@Volvo940polar: alleen jammer van die slechte automaatbak, staan niet bekend als degelijk
@sanderm3: Al die VW bakken zijn niet geweldig en toch zie ik er heel veel rondrijden. Ik neem hiermee aan dat de kopers dat waarschijnlijk voor lief nemen.
@sanderm3: waar in de tekst staat dat hij een automaat wil?
Audi A2 3L is misschien ook een leuke optie. Wel gewichtklasse zwaarder en dus ook duurder in houderschapsbelasting. En n design waarvan je moet houden. (De cactus van destijds) wel moeilijk een in de prijsklasse te vinden onder de 2 ton kilometers.
@kevinova: voor zover ik weet bestaat er geen 3L a2/lupo zonder een automaat, vandaar. De 1.4 a2 is de betere keuze
207 HDI. Prima motoren, comfortabel, en meestal ook wel goed in de opties. Wat aan de zware kant, en daardoor wat duurder in de belastingen, maar ligt daardoor voor dat formaat toch ook wel volwassen op de weg.
doe een 406 coupé! daar maak je de blits mee!
Een Toyota Yaris, zo’n seniorenmover spreekt misschien niet echt tot de verbeelding, maar hij beschikt wel over Toyotaanse betrouwbaarheid. Hij is met 90 pk wat sterker dan andere auto’s van vergelijkbare grootte en is lekker licht, leuk kleurtje ook: http://ww3.autoscout24.nl/classified/279118785
Een Mazda 6, ook nog best wel betrouwbaar, maar groter en een stuk stoerder dan een Yaris. Hij is sneller, maar verbruikt ook meer en is zwaarder (meer wegenbelasting). Ik zie het als een leuk compromis tussen fun en verantwoord, maar als je echt economisch wilt rijden moet je gewoon voor de Yaris gaan. Mazda 6: http://ww3.autoscout24.nl/classified/278209378
Verder staan er ook heel veel clio’s te koop, daar kun je ook een leuk fris model tussen vinden.
@knipperlichtje: de Mitsubishi colt is ook geleverd als diesel. Weegt minder dan een yaris.
@knipperlichtje: Beide staan op Belgisch kenteken. Komt dus nog belasting bij.
@E34M5Touring: stom, had ik bij de yaris niet gecontroleerd. Van de mazda wist ik het, die gaat met BPM naar zo’n 3500 euro.
@knipperlichtje: Oh maakt verder niet uit. BPM op zo’n Yaris zal ook niet schokkend zijn. Wel een net ding verder namelijk.
@knipperlichtje: Het kan hier natuurlijk eigenlijk niet gezegd worden… Maar zo’n yaris stuurt ook nog behoorlijk en is ook goed ruim voor deze klasse. We hebben thuis een benzine Yaris omdat opa niet meer mag rijden :)
Wil je voordelig Duits dieselen, dan is inderdaad een VAG 1.9 de beste keuze. Maar net als de rest zou ook ik aanraden er een kleine carrosserie bij te nemen. En altijd zoeken naar wat niet hip is, want dat zie je terug in de prijs. Skoda Fabia Combi SDI of TDI, bijvoorbeeld. Vooral de SDI is héél onhip, en héél degelijk.
Maar voordelig dieselen gaat natuurlijk beter in het Frans of Italiaans. PSA en Fiat hebben briljante diesels. Een Xsara, Megane, een Marea Weekend (ja, die maakte Fiat ooit!), dat werk.
Een 306 sedan of een Brava.
Maar bedenk wel: een 156 kost je nauwelijks meer. Zelf heb ik indertijd in jouw positie de gok gewaagd en een XM TD12 gekocht met astronomische km-stand. Heel goedkoop werd het niet, maar wel geweldig!
Een belangrijke vraag voor jezelf: haal je er enig plezier uit om die 100km/dag te rijden in iets leukers tov iets wat minder leuk is?
Als het je geen reet uitmaakt: neem inderdaad iets in een klasse daaronder. Ik had een vriendin, halverwege 30; had eigen appartement in Amsterdam en verdiende dik. Reed 4 keer per week op en neer naar Den Haag in een Aygo. Maakte haar geen reet uit; temperatuur was goed, muziek kon aan het uit en het koste geen drol.
Als je er wel iets om geeft, dan moeten die Golf 5 en nieuwere A3 ook mogelijk zijn. Je kan ook private leasen op een 2e hands koopauto en als je goed zoekt hoeft het helemaal niet zo duur zijn. Budget nu 3250 kan ook aanbetaling van 2000 zijn. De andere 1250 houdt je over om de leasekosten een beetje mee te dekken (waar de afschrijving ook in zit). Wieweet vind je er zelfs een op gas (dat omslagpunt zit toch ook onder de 30k in NL?).
Dus als je er waarde aan hecht (en verwacht dat je salaris in principe daar blijft of omhoog gaat), moet t mogelijk zijn in een budget als je werkt.
@gregorius: Plezier halen uit een Golf V of A3
Ik weet het – voor sommige mensen werkt dat. Mij lukt het nog niet me er iets bij voor te stellen.
@mout:
Ja, zeker.
Een 206 / Aygo stuurt als een klein autotje. Alles voelt goedkoop en praktisch.
Een goed onderhouden Golf 5 / A3 met de diesel stuurt en rijdt best lekker. Heeft het lekkere diesel-koppel gevoel. Daarnaast voelt ook alles al een beetje aan als een lekkere auto.
Sommige vinden alles wat VAG is en of premium genoemd wordt onzin, anderen ervaren dit echt. Als deze gast die ervaring heeft, zal hij er gelukkiger van worden.
We proberen hem hier te helpen toch?
@gregorius: Helemaal mee eens.
Het is meer een soort vaststellng bij mezelf: Ik zie dat het bij andere mensen werkt. En ik ervaar dat het bij mij helemaal niet werkt. Een vergelijkbaar uitgeruste Ford, bijvoorbeeld, geeft mij veel meer dat gevoel van plezier.
Eerlijk is eerlijk: een Megane waar ik onlangs in reed gaf het voor geen meter. Ik was blij toen ik ‘m weg zette.
Hmmm. Hij zou ook een A-klasse 160 of 170 CDI moeten proberen. Of een Honda Civic CDTi.
@mout: ik heb recent een a170 benzine gekocht. Rijdt best goed, al is het op een bepaalde manier wel ff wennen. Wel lekker zuinig op de snelweg voor zo’n kleine auto en veel laagtoeriger dan de meeste concurrenten. Als de diesel dat ook is heb je er een fijne auto aan.
Een Citroën Xantia 2.0 HDI, kunnen veel kilometers maken en rijdt heerlijk
Audi A2 1.4TDI. Zuinig, superlicht (mrb! ). Degelijk en vaak voorzien van leuke opties. De 1.2 3L diesel zou ik laten gaan, ondeugdelijke automaat en weinig vermogen.
Probeer is een C max diesel. Die zijn een aantal jaar geleden gigantisch veel geleased en zijn prima te vinden met een lage km stand. Dan heb je nog een relatief moderne auto met aardig wat ruimte ook. Zijn rijeigenschappen zijn bijzonder goed trouwens.
voorbeeldje: http://www.autowereld.nl/ford/focus/1-6-tdci-trend-14237197/details.html
Ik zou hem serieus in overweging nemen.
Een Seat Ibiza 1.9TDI. Komt met 100 pk keurig van z’n plek en loopt gegarandeerd 1 op 18 tot 20. Daarnaast zijn het ook nog eens leuke auto’s om te zien. Rij er zelf inmiddels twee maanden met veel plezier in rond.
Tip 1: in deze prijsklasse, koop voor de helft van je budget een auto en houd de andere helft in je zak voor de reparaties. Valt het mee, dan heb je geluk gehad.
Tip2: Alfa Romeo 147 1.9 JTD. Vergeet alle vooroordelen die iedereen die er niets van af weet over Alfa’s heeft. Ja er gaat wel eens iets kapot. Je koopt ze en repareert ze ook voor de helft van dezelfde kosten bij een Golf en voor een kwart van de kosten van een A3.
Zelf een jaar geleden een 2004 147 JTD 115pk ‘Edizione Esclusiva’ voor €1.500,- gekocht. Redelijk rap en alle luxe (cruise, gescheiden climate control, uitgebreide boordcomputer, overal leer, stoelverwarming etc). Paar kleine dingen gehad, thermostaat, bovenste draagarmen en het inlaatspruitstuk laten reinigen. Al met al nog geen €1.000 voor onderhoud en reparaties. Gemiddeld verbruik 1 op 19
Ruim binnen budget, sneller en een stuk luxer dan de meeste suggesties… En het stuurt natuurlijk zoals je van een Alfa mag verwachten :-)
@Bender: amen…
@Bender: Met dat soort budgetten/bouwjaren kun je goed geluk hebben, of juist enorm pech. Hoeveel had de auto destijds gelopen en hoeveel heb je er sindsdien mee gereden? Als je er over een jaar nog eens 1000/1300 tegenaan moet gooien om het rijdend te houden dan gaat het rap met het budget.
Ik zou gewoon gaan voor een vroege Mazda RX-8.
@gtwillem: Ik had wel een lijstje verwacht van je. Vandaag moeten we het doen met alleen je ‘YOLO’ advies? Hihi
@gtwillem: hahahaha ja, lijkt me heel verstandig??? Heerlijk!
Ik had ook voor een 147 JTD gaan kijke dan
Een Renault Clio dCi? Ik heb er zelf geen ervaring mee maar hoor er veel goede verhalen over. Bovendien is het een lichte auto wat bij een diesel toch zeker van belang is aangezien dat de wegenbelasting al snel astronomische waardes aanneemt.
De VAG producten met 1.9TDI en SDI zijn over het algemene ook vrij goed. Let wel op dat er van de 1.9 TDI’s van VAG veel versies zijn. Sommige hebben een verdelerpomp, andere weer pompverstuivers etc.
Een SDI is zeker ook niet gek. Ze zijn niet snel, maar ze zijn onverwoestbaar doordat er simpelweg bijna niks op zit wat kapot kan.
http://www.autotrader.nl/auto/renault-twingo/2011/zaandam/6xxdj/renault-twingo-15-dci-authentique/
@Hubert:
Daarna laten chippen en je hebt 120pk en 275Nm.
En gifantische lol op de snelweg.
(toch wel spijt dat ik de mijne destijds heb weggedaan…)
@Hubert: 120??? Staan er ook race strepen op die chip?
Ford Sierra 2.3 Diesel: alsjeblieft. Anno 2015 kan je niemand deze auto aanraden, ook al zou deze nieuw zijn en EUR 500 kosten. Zelfs in 1992 was dat al een prettige auto met helaas een zeer oudbollige trage nietszeggende diesel. Een tractor op wielen. Ga dan voor de 1.8 turbo diesel Sierra van die tijd. Dan heb je nog een beetje het gevoel dat je in een auto rijdt.
@Turbo: het rijdt niet als een moderne auto idd, maar niet iedereen vindt dat belangrijk. Persoonlijk zou ik de ford serieus overwegen, puur omdat ik er meer plezier uithaal om daarin rond te rijden dan is een semi-oude Golf, A3 of veel van de ander genoemde auto’s.
En als je graag modern spul hebt zou ik gaan voor de 147jtd (mooi, lekker rijdend en erg luxe te vinden) of een (jonge) twingo diesel (veilige keus, jonge auto voor weinig geld, lekker vlot, weinig belasting)
@Turbo: er zijn 2 soorten auto’s. De auto die je vervloekt als die te warm dreigt te worden bergop en de auto waarbij je met alle liefde de kachel aanzet, je raampje nog maar wat verder open zet, extra water drinkt en die je vervolgens een complimentje geeft als je boven bent. De Sierra is voor de juiste persoon tegenwoordig een auto van de 2e categorie. Dat gevoel is er niet alleen op vakantie maar bij elke rit.
‘Als student zijnde’? Als student of student zijnde.
406 is veruit de beste keuze. Vrij betrouwbaar en zeer comfortabel op de baan…
Paar kleine adviezen, voor wat het waard is.
1. Voor €3.250 kun je een prima auto kopen. Laat je niet afschrikken door spookverhalen, maar kies slim.
2. Alles met verlaging, grote velgen, platte banden en sportuitlaten vermijden. Goed spul is duur als het vervangen moet worden, waarschijnlijk slecht.
3. Als het te goed klinkt om waar te zijn is het ook zo.
4. Kijk naar incourante C-segment sedannetjes. Vaak gekozen door saaie mensen, wat een voordeel is! Dus een Bora, Focus Sedan, Astra Sedan, Megane Classic: dat soort werk.
6. Met 30.000k per jaar wil je airco. Check of deze is afgevuld en werkt.
7. Kijk ook even naar de muurbloempjes en buitenbeentjes. Auto’s die goedkoop zijn omdat ze zo slecht zijn. Denk aan auto’s als de Kia Cerato, Suzuki Liana, Hyundai Elantra, Toyota Corolla Sedan.
8. Particulieren hoef je niet direct te mijden. Integendeel. Waarschijnlijk kreeg de particulier er niet zo veel voor bij een handelaar en verkoopt hij hem zelf. LET OP!!! Er zijn handelaren die zich voor doen als particulier. Als je belt, zegt dat je geïnteresseerd bent ‘in de auto’, noem het merk niet. Als de ‘particulier’ vraagt “welke?”, ophangen en aangeven bij Marktplaats.
9. Al eens LPG overwogen? Sommige auto’s zijn speciaal voor LPG ontworpen of lopen er gewoon erg goed op.
10. Staat is alles. Neem iemand mee die er iets verstand van heeft. Neem nooit een overenthousiaste vriendin mee die ‘die paarse’ zo mooi vind.
Succes met de keuze!
@gtwillem: Niets aan toe te voegen en ook een sedan hoeft er niet al te oubollig uit te zien.
Golf 4 1.9TDI is top. Maar probeer er maar eens een te vinden met minder dan 250k
@dutchdriftking: als de auto goed onderhoud heeft gehad kan die makkelijk tot 4 ton gereden worden.
@lekbak: jawel, maar wil je dat ook?
@dutchdriftking: Waarom niet?
Ik betaal liever 1000 euro per jaar aan onderhoud als 2000 aan afschrijving!
Bij een Golf IV zou hij echt zonder al te veel problemen richting 5-6 ton moeten kunnen dus kopen met 2.5 is nog niet zo gek. Dan heeft dus iemand voor de eerste 2.5 ton ook al 25000 euro afschrijving + onderhoud betaald. Dat kan altijd voordeliger in de tweede helft van zijn leven.
Ford Fusion.
Meesten zijn van oude mensen geweest en hebben weinig km gelopen.
Dat nog niemand Volvo heeft gezegd… Een s40 bi-fuel (goed zoeken) of diesel is een prima auto. De 406 is geen gekke optie, maar in het kader van gewicht kun je dan beter de 306 phase II kiezen. Echter gaat de voorkeur uit naar Duits. En dat is lastig, want een Bora of Golf zijn toch de geijkte keuzes.
Ook ik zou veel vooronderzoek doen en kiezen voor een 400/500 euro goedkopere Italiaan kiezen, wat je in nieuwe onderdelen kunt stoppen.
Of heb gewoon schijt aan wat eeneen ander van je denkt en koop lekker een kleine lichte vracht a la kangoo of berlingo. Bij ons in belgie betaal je daar jaarlijks een peulschil wegenbelasting voor en helemaal geen inschrijvingstaks. En heb je weer wat teveel op na een nachtje stappen? Gewoon matrasje in de koffer duwen en lekker je roes uitslapen. Doe net hetzelfde en heb nog een e30 voor de zonnige weekends. Waarmee mijn imago als autoliefhebber ook weer volledig opgekrikt is en ik in de week schaamteloos rond kan rijden in mijn camionette ;)
ahum: de SDI is NIET zuiniger,. wel langzamer en van origine was ie goedkoper ( joh! ), maar vooral dus NIET zuiniger. Juist de turbo deed nog een enorme efficientie slag toevoegen aan de directe injectie.
(Ja, ga je planken met een TDI en sloom doen met een SDI, dan zal t wel anders lopen)
En ja, ik ben dan diegene die voor bijzonder weinig geld een auto wil hebben die 30k per jaar moet kunnen rijden. Het haalt dan weliswaar m’n imago van petrolhead omlaag (want welke petrolhead gaat nou rijden in een zwak saai dieseltje), maar als je gewoon niet beter kan krijgen houd het gauw op. Ik troost mezelf maar met het idee dat ik nog genoeg tijd heb om later een ‘echte’ petrolhead-waardige auto te kopen. Tussen de adviezen zitten leuke en aantrekkelijke opties, dus ik kan er zeker mee vooruit!
Allemaal super bedankt voor het uitgebreide advies! Jullie horen nog wel wat ik uiteindelijk gekocht heb.
@rensk: Hmm ik zie dat ik 2 accounts heb op 1 mailadres, bijzonder….
@rensk:
Zet het woord “petrolhead” maar bij het lijstje rijbeleving priemiejum merkwaarde drivability en pedigree ..
Onder de noemer rijbewijsloze kneuzen kreten ..
Succes .. En vergeet niet een Lancia Lybra of FIAT croma te checken ..
Vw caddy, kan je gelijk een hoop bier meenemen als student zijne
Citroen Xsara stationwagon. Dat vond ik verrassend ontspannend vervoer en je hebt een beetje ruimte voor het ikea kastje ;-)
Met dit exemplaar kun je prima voor de dag komen. Heeft de facelift gehad, zit airco op en heeft geen wereldschokkende kilometerstand. Kun je mooi een tijdje kilometers mee vreten, in een alle rust. Want haastig wordt je niet snel in zo’n ding ;-)
http://ww3.autoscout24.nl/classified/264190440?asrc=st|as
Waarom niet een klein stapje opzij doen bij die Golf IV? Naar de Bora? Ik heb er zelf 1. 2003 1.9TDi met 130pk en 320nm. Doet gemiddeld (over 30.000km ondertussen 1:18,1) vol met opties. CC. Esp. Dimmende spiegel. Regensensor. Climate ga maar door. Heerlijk comfy reisauto die echt wel kilomeeeeeeters mee gaat!
Honda Civic 1.7 CTDi 2005*airco*elk.pakket*apk 08-2016*
€ 2.950,00
http://link.marktplaats.nl/m977403685?utm_source=autoblog&utm_medium=referral&utm_campaign=CA____autoblog_promotie_site_autoblog&utm_content=81482
MG ZR 2.0 IDT 115 AIRCO/LMV/LEER/UNIEK IN ND! (bj 2005)
€ 3.499,00
http://link.marktplaats.nl/m979148673?utm_source=autoblog&utm_medium=referral&utm_campaign=CA____autoblog_promotie_site_autoblog&utm_content=81482
Lupo 3l
Volvo 940 diesel is ook geen gekke keuze. Zeker als sedan kosten de dieselende 940s geen drol, maar je hebt wel flink wat comfort en legendarische Volvo-bouwkwaliteit. Plus, een 940 is ook wat álle universitair docenten rijden, dus je hoort er helemaal bij op de parkeerplaats.
Als medestudent die ook in het bezit is van een 2-wieler (Honda) en een 4 wieler en ongeveer hetzelfde kilometrage heb ik ook voor deze keuze gestaan.
Het verschil: ik had een iets hogere aanschafprijs tot mn beschikking, en heb vooral naar de totale jaarlijkse kosten gekregen. Ben uiteindelijk voor een Spark-bifuel met alles erop-en-eraan gegaan (incl leren bekleding).
Nu vallen zelfs de goedkopere varianten hiervan buiten je budget, maar in totale kosten per jaar (incl afschrijving) scoren ze hewl erg goed.
Mijn shortlist met jouw eisen:
Twingo 1.5 cdi, corsa 1.3 (nieuw model met hoge km-stand, of oud model met lage stand), c1 1.4 hdi (lekker lage km-standen), fiesta 1.4/1.6 tdci.
Ik zou in ieder geval de c-segmenters overslaan vanwege de vaste lasten, en het (beetje) hogere verbruik. Lagere Km-standen worden wel wat belangrijker bij de kleinere auto’s.
Tip: op kamers gaan vlakbij je uni, weg van moeders paraplu.. Als loonslaaf mag je al genoeg gaan filerijden, in je studietijd hoor je rond die tijden in een uitgewoond bed met dito studente te liggen..
C-sigment sedannetje?
Sorry maar een C segment auto is (zeker voor Nederlandse/ Europesche) begrippen al een auto van formaat. Kijk om je heen naar wat je ziet op de weg; voornamelijk A en B segment en gezinnen in een c-sigment of hoger. Als alleenstaande hoef en wil je toch geen grotere auto dan een b-sigment? je betaald al meer wegenbelasting voor een Diesel dan voor dezelfde auto op benzine en met een grotere (lees zwaardere) auto worden die kosten alleen maar hoger.
Maar da’s mijn mening. Soms verbaas ik mij nog wel eens over het budget wat mening student per maand kan stukslaan….
Maar goed, de auto’s:
Denk aan een Fiat Panda Diesel / Punto Diesel, Smart ForTwoCDI, Renault Clio Diesel, Peugeot 206/207 Diesel enz enz.
@milan0: Dat van wat een student kan stukslaan klopt, daar verbaasde ik me eerst ook over. Tot ik zelf in die situatie kwam.
Er zijn 2 soorten studenten: degene die op kamers gaan, veel lenen, als bijbaan slechts 6uur in de week achter de bar staan, en drie avonden aan de andere kant van die bar, en elk weekend op en neer reizen met het OV. Dit is de student waar iedereen aan denkt als je “student” noemt.
Er is echter ook nog een tweede categorie; die van thuiswonende, 14-20 uur in de week bijklussen (veel vaker ook in minder “studentie-koze bijbanen”) en die verder bijna geen vaste uitgaven hebben anders dan 1x in de week op stap. Dit is de student die ook geld wil uitgeven aan een hobby, en voor degene die op autoblog zitten zijn dat dus auto’s.
Het zijn meestal inderdaad niet de duurdere auto’s, maar het zijn wel de eerste stappen om een eigen auto te kunnen bezitten.
Het lijkt alsof die tweede categorie iets vaker voor komt op het HBO, dan het WO, maar dat is slechts een voorgevoel dat ik heb.
Alhoewel die Smart icm 100km/snelweg misschien niet echt een gelukkige keuze is