Wat is de leukste Hot Hatch voor 15 mille die je kan kopen? Wij zijn ook benieuwd!
Eens een Seat, altijd een Seat. Althans, dat is wat Autoblog-lezer Bram vindt. Hij woont al jaren vlak bij een Seat-dealer in de buurt en zolang hij zijn rijbewijs heeft, heeft Bram een Seat. Het begon ooit met een Marbella, daarna een Arosa om vervolgens allerlei snelle Ibiza’s te rijden. Net als veel andere personen werd Bram daarna volwassenen. En vruchtbaar, want hij kreeg twee kinderen. Vandaar dat hij zijn Leon Cupra 4 7 jaar geleden moest inruilen op een Seat Exeo ST. Uiteraard wel een 2.0 TSI die hij op smaak heeft gebracht met fraaie OZ-wielen, Eibach-veren en wat motorische tuning, waardoor hij nu 280 pk onder de rechtervoet heeft!
Sindskort heeft de vrouw van Bram een auto van de zaak en je gaat niet het geloven, dat werd ook een Seat, een Ateca in dit geval. Nu is Bram weer op zoek naar een auto voor zichzelf. Het budget dat hij heeft is ongeveer 15 mille (maar minder mag ook). Uiteraard zoekt hij het liefste een Seat, maar er zijn twee problemen. De Seat-dealer is onlangs geen Seat dealer meer (alhoewel onderhoud gewoon wel kan) en zijn droomauto valt net buiten bereik. De ultieme auto voor Bram is de Seat Leon Cupra ST 280, maar die vallen nog niet buiten het budget.
Het moet een hot hatchback worden. Meer dan 200 pk en als het kan ook voldoende tuningspotentie. Bram is van plan de auto lang te rijden, dus liever niet iets met 250.000 km op de teller.
De wensen en eisen van Bram voor de leukste Hot Hatch van 15 mille kun je hieronder bekijken:
Huidige auto / vorige auto’s: | Seat Exeo ST TSI 280 pk, daarvoor snelle Leons, Ibiza’s en een trage Arosa en Marbella |
Koop / lease: | Koop |
Budget: | Maximaal 15.000 euro, minder mag ook |
Jaarkilometrage: | Toch wel 20 tot 25k per jaar denk ik |
Brandstofvoorkeur: | Benzine natuurlijk |
Reden aanschaf andere auto: | Nieuwe familieauto, nu iets leuks voor papa (maar wel met achterbank) |
Gezinssamenstelling: | 2 kinderen |
Voorkeursmerken / modellen: | Seat Leon Cupra ST 280 |
No-go modellen: | Volkswagen, Audi, Skoda. Dan wil ik een Seat! |
Seat Leon Cupra R (1P)
€ 13.950
2010
140.000 km
Ja, dan beginnen we de zoektocht naar de leukste Hot Hatch voor 15 mille met een, eh, jazeker, een Seat! Een derde generatie is lastig om te vinden voor 15 mille. Dan is er in de meeste gevallen wat mee aan de hand of hij heeft serieus veel kilometers gelopen. Of beide. Maar je kan ook op zoek naar een puntgave Leon Cupra R. Ja, het interieur is niet extreem fraai, maar is dat erg? Bij de facelift-modellen was het materiaalgebruik al wat beter en een Cupra is altijd een facelift. Het is een bijzonder vermakelijke auto.
Je hebt altijd vijf deuren, alhoewel ontwerper Walter de Silva (net als bij de Alfa 156 die hij ook ontwierp) de handgrepen heeft verstopt. Een prima totaalpakket dat leuker is om te sturen dan een Golf GTI en meer tuningspotentie biedt. Het is nog wel lastig om eentje te vinden.In het budget zijn er enkele te vinden. De reguliere Cupra is beduidend populairder en beter te vinden, ook voor bedragen flink onder het budget. Die zijn dan niet zo fris als het exemplaar dat wij vonden.
Renault Mégane R.S. 250 Cup
€ 14.500 (particulier, Nederland)
130.000 km
2010
We kunnen er niet omheen, als je op zoek bent naar de meest hardcore rijervaring, kijk dan niet verder. De Renault Mégane R.S. is zo’n auto die alleen gemaakt is om lol te mee te hebben. Natuurlijk, het interieur van een Golf heeft iets meer klasse en een Focus is iets praktischer. Maar als het puur om rijplezier gaat, is de Mégane de beste keuze. Sterker nog, voor dit geld ga je niet heel veel leukere auto’s vinden. Het is ook een auto die standaard al ‘af aanvoelt, met het Cup chassis voelt ‘ie zelfs speciaal aan.
Qua betrouwbaarheid zijn er wel wat algemene Renault Mégane-kwaaltjes, maar in de meeste gevallen zijn de eigenaren erg zuinig op hun Mégane. Het is toch een liefhebbersauto. Je kan er trouwens nog voldoende aan modificieren aan deze rappe Renault, als je dat wil wel. Er is namelijk erg veel voor te krijgen. In de meeste gevallen wordt het dan een nog serieuzer scheurijzer. In het budget zijn ze te vinden, maar je zit wel aan de onderkant van het aanbod. Wil je minder dan 15 mille uitgeven aan deze Franse Hot Hatch, dan kom je uit op exemplaren met een hoge kilometerstand.
Opel Astra OPC (J)
€ 15.000 (particulier, Nederland)
2012
165.000 km
Dit is typisch zo’n auto die men te vaak over het hoofd ziet. Nee, het is niet een vlijmscherp apparaat is de Mégane. Het is echter net zo’n allrounder als bijvoorbeeld een Audi S3. Nee, de Opel Astra OPC is een bijzonder geslaagde auto. Ze hebben er bij OPC echt werk van gemaakt. Het is niet even een Astra coupé 2.0T met een chipje. De motor is grondig herzien en levert nu standaard al 280 pk! Het chassis is niet zo hardcore als een Renault, maar biedt een fijn compromis tussen bruikbaarheid (Comfort is een te groot woord) en sportiviteit.
Ook tof is dat het interieur met die toffe Recaro’s gewoon standaard is. De wielen zijn enorm groot (20 inch) en relatief zwaar. Sommigen vervangen ze voor lichtere 19 inch wielen. Ziet er ook iets beter uit, meer in balans. Ook handig, een sperdifferentieel is helemaal standaard op deze Opel. Ondanks dat je natuurlijk eentje wil in de kleur Arden Blue, staat rood ‘m stiekem het beste. En daarmee komen bij het misschien het grootste voordeel van de Astra OPC: het is de gaafste en dikste Hot Hatch voor 15 mille in dit overzicht (alhoewel dat natuurlijk persoonlijk is).
Ford Focus ST-H (DYB)
€ 13.995
2013
105.000 km
Niemand wil een auto kopen die uiteindelijk een huurauto bleek te zijn. Het voordeel met deze ST-H is dat je je dat niet hoeft af te vragen. De ST-H is namelijk altijd een oud-huurauto van Hertz. Het is wel een legendarische huurauto, afgeleid van de Shelby 350 GT-H. De Focus ST-H kun je herkennen aan de gouden strepen en goeden velgen, net zoals de legendarische Mustang jaren gelden. In vergelijking met het geweld in dit overzicht is de Ford Focus meer de allrounder. Qua prestaties valt het niet tegen, maar het is zeker geen uitblinker in dit overzicht.
Ook qua wegligging zijn er betere keuzes. Het is ook niet dt de Focus extreem luxe aanvoelt of heel zuinig is. Waarom raden we de auto dan toch aan? Nou, in het budget kun je kiezen uit frisse exemplaren met een keurige kilometerstand. Daarnaast is het een praktische Ford Focus vijfdeurs, eventueel kun je ‘m zelfs als ‘Wagon krijgen! Daarbij is sturen, remmen, acceleratie en beleving allemaal keurig met elkaar in balans. Oh, en er zijn voldoende modificaties voor te krijgen om ‘m heftiger te maken. Ford deed dat zelfs niet, want zij kwamen zelf met de Focus RS. Een gewone Focus ST (als in een niet ST-H) in keurige staat vind je zelfs voor minder.
Mazda 3 MPS (BL2)
€ 13.500
2011
120.000 km
Nog even een underdog. De Mazda 3 MPS is een ijzersterke aanbieding als het gaat om een toffe hot hatchback. Ook hier KUN je er veel aan veranderen, maar dat HOEFT niet per se. Veel vermogen, straf onderstel en een sper zitten er standaard op! De rijervaring is behoorlijk old-school in de positieve zin des woords. De turbo moet echt eventjes op gang komen. Ga voor een zo laat mogelijk exemplaar. De pre-facelift Mazda 3 MPS kan serieus roesten.
De latere versies zijn daar veel beter tegen bestand. Ook wel leuk, ze zijn er een stuk appetijtelijker uit. Qua betrouwbaarheid is het een typische Japanner: op wat kleine dingetjes na zijn ze erg robuust. Motor en bak van deze Mazda zijn bestand tegen veel meer vermogen. In Engeland rijden exemplaren probleemloos rond met 420 pk (of meer!). Nadeel, je moet iedereen uitleggen dat het echt onderschatte auto’s zijn. Of, je plakt een 1.6 badge en Ichthus-visje achterop en je kan incognito genieten.
Semi-Yolo: Seat Leon Cupra 265 (5F)
€ 18.900
2016
90.000 km
Kom op, je wil een derde generatie Leon Cupra, koop dan ook een derde generatie Leon Cupra! Je moet even wat concessies doen, vandaar de Semi-YOLO-benoeming. Spaar even een paar duizend euro verder en zoek bij een particulier een nette Seat Leon Cupra. Ondanks dat je droomversie de 280 is, is de 265 op het oog softwarematig beperkt. Die is in Nederland niet geleverd, maar wel in Duitsland. Als standaardpakket is het keurig.
Het interieur van deze generatie Seat Leon is nog altijd niet dat van een Golf, maar het is gewoon keurig en sober. Ook prettig, is dat je standaard een sperdifferentieel hebt. Geen ‘sper-simulatie’, maar een echt mechanisch sper. Omdat het een terug-getuned blok is, kun je aanzienlijke winsten behalen. Met een paar modificaties zit je op 400 pk. In een Seat Leon! Ga voor een grijze met standaard Leon-wielen en je hebt een geweldige sleeper.
YOLO: Alfa Romeo 147 GTA Q2 (937A)
€ 17.950
2003
180.000 km
Kijk, met Seat probeerde de Volkswagen Group een soort Alfa Romeo-alternatief te bedenken. Daarin slaagde het merk deels in. Met name de Cupra-versies. Dat is nu dan ook een apart merk geworden. Maar een Leon Cupra probeert dus de emotie van zo’n Alfa Romeo Hot Hatch te imiteren. En emotie krijg je! De 147 GTA heeft namelijk die geweldige Busso V6 onder de kap. Een standaard exemplaar vinden is erg lastig, maar dat is geen probleem. Standaard zijn ze niet al te best, in dynamisch opzicht.
Veel exemplaren hebben het Q2-sperdiff van de 147 Q2 (die je alleen maar met 150 pk diesel kon krijgen, geen idee waarom). Laat je niet direct afschrikken door de kilometerstand, maar door de leeftijd. In veel gevallen zijn de goede exemplaren nog boven water, de frikandellen en perenkisten staan al bij de sloop. De prijs is wel een dingetje, want maak je geen illusies. De Seat Leon hierboven rijdt rondjes om deze GTA. De motor van de Alfa klinkt wel veel specialer (omdat ‘ie dat ook is).
Wil jij ook advies over je volgende auto? Vul dan dit formulier in, waarbij je ons voorziet van alle relevante gegevens. Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!
mats106rallye zegt
Kan er maar 1 zijn; de 106 Rallye! Nog genoeg centen om te investeren om hem netjes te maken en of te modificeren. Leuker speelgoed is er niet! Oke dan; een 205 Rallye met dubbele webers😍
Rob zegt
Deze aanvraag doet mij een beetje denken aan een buurman die ik ooit had. Die was helemaal van de Mercedessen. Maar elke keer als hij een nieuwe Mercedes ging kopen, ging hij ook proefrijden in een BMW en Audi. Om dan tegen de verkoper te zeggen dat een Mercedes tóch fijner is.
Dus Bram, koop gewoon een SEAT. Je hoeft jezelf toch niet voor de gek te houden dat je misschien wat anders wil?
Dutchdriftking zegt
Kortom, nog een jaartje Exeo rijden en dan de Leon Cupra 280 ST aanschaffen.
monsieurleloure zegt
Verandering van spijs doet eten zei mijn oma altijd.
Een keer een uitstapje naar een ander merk kan geen kwaad, als het niet bevalt kun je altijd nog voor een Seat gaan.
Ikzelf heb al diverse merken gehad.
Alfa
BMW
Mercedes
Ford
Lancia
Jeep
Cadillac
Lexus
VW
Renault
Jaguar
Volvo.
kadett83 zegt
Nieuwste model Swift Sport… fun genoeg!
Michiel1 zegt
Hier heeft de aanvrager tenminste wat aan!
outlook zegt
Vraag me serieus af of het verstandig is dergelijke auto
‘s met deze km-standen te kopen als je 20k-25k kilometers (enigszins) zonder problemen wilt afleggen. Ik zou een warme jas, overlevingspakket en noodvuurpijlen achterin leggen..
wernerv8 zegt
Kia ceed gt. Prima onder 15k tevinden rijd prima en zo’n beetje alles zit er op en aan en je komt ze niet overal tegen 😉
willeme zegt
@wernerv8: dat is serieus een goed alternatief! Ietsje minder heet, maar dan heb je wel een jongere en frissere auto. Goed gevonden!
techniekmeneer zegt
Als het leuk, puur én betrouwbaar moet zijn; Swift Sport.
janmetdelangeachternaam zegt
Wel een Seat willen rijden maar geen Volkswagen.. je rijdt in een Seat al een Volkswagen
Richmond zegt
Kan zijn dat het design hem niet aanspreekt. Ik vind seats ook mooier dan vw..en zou ook wel seat rijden maar geen vw om die reden
shicomm zegt
15k budget maar je wil geen oude aftrapper ?
Weer eentje uit de hoek ; als je het geld niet hebt doe het dan ook niet..
Voor dit geld scoor je iets met zeker een ton op de teller en flink wat jaren ervaring.
Dan weet je dat het sowieso meer geld gaat kosten om ‘m op de straat te houden ; zeker als er nog aan geklust moet worden.
De focus en de mps vallen nog binnen budget maar die zullen vast niet voldoen…
Who_carez zegt
Beetje vreemde reactie. Niet elke auto die ouder is dan 3 jaar of boven de 100 000km heeft is een versleten hok dat meer geld verslind dan een puber big mack’s verslind. Mijn type r is van 2002, heeft nu zo’n 170 000km gelopen en in die 8 jaar dat ik hem heb is mijn radiator 1 keer lek geweest en heeft het raam mechanisme het eens begeven. Verder gewoon 1 keer per jaar olie verversen en klaar. Er zijn veel modernere auto’s met minder km’s die daar niet aan kunnen toppen.
Richmond zegt
Beter een oudere auto die goed gebruikt is en veel snelweg km heeft gemaakt. Dan eentje die alleen maar op korte stukjes gebruikt is.
Who_carez zegt
Misschien heb ik wel de ideale auto voor Bram.
Seat leon cupra 1p mj 2010 (facelift dus) met 153000km.
Alle pijnpuntjes aangepast, zachte stage 1 chiptuning naar 300pk.
Staat nog niet officieel te koop (later dit weekeind advertentie zien te maken)
Richtprijs is zo’n 11000 wat me niet overdreven lijkt.
Verder zijn eigenlijk alle auto’s uit het lijstje wel leuk. Je kan ook een civic type r zoeken. Iets minder vermogen maar rijplezier moet niet altijd te maken hebben met een berg vermogen ;-)
rollingstoned zegt
Voor dat budget kun je ook in een echte Alfa Romeo Alfasud Sprint QV rijden ;-)
https://www.autoscout24.nl/aanbod/alfa-romeo-sprint-1-5-quadrifoglio-verde-asi-targa-originale-benzine-grijs-1b1b913f-267c-4862-81f1-651b421ad2f7?sort=standard&desc=0&lastSeenGuidPresent=false&cldtidx=1&position=1&search_id=2518ugnd27x&source_otp=t30&source=listpage_search-results
dree16v zegt
Ik zou proberen nog even door te sparen en voor een Leon 5F Cupra gaan. Als je die toch wilt hebben en van plan bent er lang mee te doen het wachten waard lijkt me. Staat ook mooi naast de Ateca. Zelf ook alleen nog maar Seats gehad, snap de voorkeur wel. Veel suto voor je geld en het onderscheid zich toch wat meer dan de zoveelste VW, Skoda of Audi.
cossiekiller zegt
De Astra OPC zoals Willem al aangaf.
De perfecte allrounder. Veel koppel en rijdt echt fantastisch.
Je vindt ze met minder dan 100k km al voor deze prijs.
En met de magnetische dempers kan je steeds kiezen of je comfortabel of sportief wil rijden.
Geloof me, rijd er eens mee.
michiel_vandelft zegt
Koop die SEAT Leon Cupra nou maar. Die wil je, dit advies is enkel om even te checken of je ZEKER weet dat je alle opties hebt bekeken waarvan je zelf al weet dat je de Leon wilt. Spreek uit ervaring, zo had ik ooit ook een AB advies en AB kwam tot de zelfde conclusie als ik, de auto op het oog paste precies bij m’n wensen, en de anderen waren het voor mij en naar AB’s oordeel het “net niet”.
Spoken of, 5F cupras voor minder dan 20k is de onderkant van de markt, laat je niet per se afschrikken door de kmstand, het blok is redelijk bulletproof. Echter, wat je bespaart op de aanschaf kan je prima kwijt zijn voor onderhoud als je eentje met meer KM hebt. Zeker de schijven (met performance pakket) en de DSG services zijn duur.
ps AB, zon Focus Hertz, die zijn over het algemeen goed en strikt onderhouden door het partnership met Ford. Echter, ik denk dat de meeste klanten koud gaat trappen met zo’n ding, want, wat je huurt mag je slopen (ofzo?) Reden nr 1 dat ik die gegarandeerd links zou laten liggen
kennone zegt
Abarth 500 Competizione!!
rrk147 zegt
Of een Giulietta QV. Iets minder heet als een 147 GTA door 2 cilinders minder, maar qua snelheid zal het redelijk gelijk zijn ( en is de QV nog goed te chippen). Wel praktischer door een 5e deur en qua uiterlijk zeker niet verkeerd, als je tenminste voor 8c Rosso gaat, met de 8c velgen. Zou wel een handbak proberen te vinden ipv de DCT.
Michel-GR zegt
Ford Fiesta ST staan er ook genoeg van te koop en stuurt erg lekker!
Robert zegt
Die Yolo is al weer 20 jaar oud. Om er dan én 18 mille op stuk slaan én 20-25dkm rijden mag je gerust een uitdaging noemen. Of een financiële zelfmoordpoging.
Ga voor een ‘gewone’ Focus ST, dan koop je iets wat én 10 jaar jonger is én uitstekend stuurt én je gewoon nog minimaal een jaartje of vijf, zes betrekkelijk zorgeloos laat rijden. Er staan er voldoende van op Marktplaats.
Allison Burgers zegt
Leuk shoppen.
Er staat trouwens dat de Cupra altijd een facelift is, maar dat geldt alleen voor de Cupra R. De gewone Cupra was er ook van de oer-1P.