Premium is niet van belang. Betrouwbaarheid wel.
Vandaag gaan we op zoek naar een betrouwbare metgezel. Niet zozeer snel, stoer, premium of pretentieus: maar betrouwbaar. Dat is de vraag van Autoblog-lezer Jurian. Hij rijdt op dit moment een Toyota Aygo, een exemplaar uit 2006 om precies te zijn. Ongetwijfeld een goed jaar voor Aygo’s. Het is niet de meest charmante auto, maar dat is niet het grootste probleem. Jurian heeft namelijk veel meer ruimte nodig. Daarbij moet het een youngtimer zijn, in verband met de bijtelling.
Omdat hij de Aygo gewend is, hoeft de auto niet bijzonder krachtig te zijn, maar een beetje vermogen en leuk sturende auto mag best. Het hoeft geen 90 pk te zijn, maar 180 of meer is ook weer teveel van het goede. Het verbruik moet wel een beetje binnen de perken blijven. Omdat Jurian veel ruimte nodig heeft moet het een stationwagon zijn. Het hoeft echt geen E-Klasse te zijn qua formaat, maar een 3 Serie is meer dan voldoende. Hij begrijpt dat het een behoorlijk saai lijstje gaat worden, maar hij is wel benieuwd welke auto’s voor hem en goede optie zijn. De wensen en eisen van Jurian staan vermeld in de onderstaande tabel:
Huidige /vorige auto's: | Toyota Aygo |
Koop / lease: | Koop |
Zakelijk / privé: | Zakelijk |
Budget: | € 6.000 |
Jaarkilometrage: | 15.000 |
Brandstofvoorkeur: | Benzine |
Reden aanschaf andere auto: | Ik heb een grotere nodig om meer mee te kunnen nemen |
Gezinssamenstelling: | Vriendin, geen kinderen |
Voorkeursmerken /modellen: | Betrouwbaar, dus waarschijnlijk japans of koreaans |
No-go modellen / merken: | Frans, opel |
Mis je wat door de no-go’s?
Het wil nog weleens voorkomen dat de ‘no-go’s’ het advies (ernstig) kunnen beïnvloeden. In dit geval geeft Jurian aan liever geen Opel of een Franse auto voor de deur te hebben. Mist hij daardoor iets? Mwah, niet echt. 15 jaar geleden waren de Franse merken extreem populair én vooruitstrevend. Helaas waren sommige ook behoorlijk storingsgevoelig. De Renault Laguna II is daar een duidelijk voorbeeld van, alhoewel het met de ‘2003’-modellen al een stuk beter ging. De Peugeot 307 SW is een goede optie, maar zo betrouwbaar als een willekeurige jongeman op Temptation Island. De Citroën C5 combineert slechte bouwkwaliteit me ernstige betrouwbaarheidsissues én matige stoelen. Voordeel is dat ze geen drol kosten, in dit budget kun je zo’n vier C5’s kopen. De Opel Vectra stationwagon is een enorme lap van een auto, waarschijnlijk toch te groot. De Astra stationwagon uit 2003 is prima, maar het is even lastig om een reden te bedenken waarom je juist voor die auto moet gaan.
Toyota Avensis Stationwagon 2.0 VVT-i D4-S Executive (T250)
€ 4.950
170.000 km
2003
Eigenlijk hoef je niet verder te kijken. De Toyota Avensis is een van de beste auto’s ooit gebouwd. Punt. Het is een van die zeldzame auto’s die op een geen enkel punt een (zware) onvoldoende scoort. Het ruimteaanbod is meer dan uitstekend, de stoelen zijn prima en de ‘Executive’-uitvoering is zeer compleet. Het meeste indruk maken nog wel de rijeigenschappen. De Avensis heeft een chassis dat nog het meeste aan een Peugeot 406 doet denken: verregaand comfortabel, maar voldoende scherpte voor een fijner potje sturen. Natuurlijk, het is geen GTI, maar je beleeft er meer lol aan dan een gemiddelde Audi of Saab. Het enige wat lastiger is, is om een goed exemplaar te vinden. Maar er staan enkele van dit soort auto’s met (relatief) weinig kilometers bij diverse garages. Eigenlijk hoef je dit advies niet meer verder te lezen: koop een Avensis. Je zult er geen spijt van krijgen.
Mazda 6 Sportbreak 2.0 Executive (GY)
€ 4.750
90.000 km
2002
Mocht je wel verder lezen, dan heb je geluk, want de Mazda 6 is eveneens een topaanbieding. De Mazda 6 is een beetje wat de Alfa 156 hoopt te zijn: een fijn sturende, fraaie auto. Als je erin zit, zie je ook duidelijk dat de Mazda-designers zich hebben laten inspireren door de Alfa Romeo. Beter goed gejat dan slecht bedacht. Ga wel voor een luxere ‘Executive’, bij de andere modellen heb je nogal het gevoel in een kale auto te zitten, ondanks dat de meeste items er echt wel opzitten. In het budget kun je zeer veel fraaie exemplaren uitzoeken. De aandrijflijn staat te boek als onverwoestbaar, met gedegen onderhoud kun je daar nog veel kilometers mee maken. Waar je wel op moet letten is roest, met name bij de dorpels en wielkasten.
Honda Accord Tourer 2.0 Sport (CM)
€ 4.500
150.000 km
2003
Deze periode was een uitstekend tijdperk voor Japanse middenklassers. Er zat bijna geen slechte keuze tussen. Qua kwaliteiten zit de Honda Accord heel dicht bij de Avensis. Het nadeel van de Accord was en is zijn prijs, net als met vele Honda’s. Men vergeet nog weleens dat de Accord Tourer een premium product is. Niet vergelijken met een Citroen C5, maar met een Audi A4. De Accord rijdt uit de kunst en is dankzij de rechte achterkant lekker ruim en praktisch. In het budget lukt een 2.4 Type-S met acceptabele km-stand helaas niet, maar de beleving in de 2.0 Sport is niet heel anders. Gewoon een topauto. Deze generatie werd ondanks zijn hoge nieuwprijs redelijk goed verkocht, dus het aanbod is niet verkeerd. De meeste exemplaren zijn overigens geleverd ná 2003, dus misschien handig om een paar maanden te wachten.
Subaru Legacy Touring Wagon 2.5 Comfort Pack (BP)
€ 5.900
160.000 km
2003
Potjandrie, deze hadden we ook nog. In 2003 kwam Subaru met een nieuwe generatie van de Legacy. Het was een enorme stap voorwaarts. Niet zozeer qua techniek (dat was al briljant), maar qua design en interieur. Het is een veel fijnere auto om in te vertoeven. Zorg ook hier dat je een luxere uitvoering hebt, in Subaru termen heette dat ‘Comfort Pack”. De 2.5 Boxer motor klinkt eigenzinnig en is dat ook: het verbruik ligt wat hoger en echt snel is de Subaru Legacy niet. Dat maakt niet uit, want dit zijn auto’s die gemaakt zijn om altijd maar door te gaan. Daarom zie je Subaru’s niet zo veel in Nederland, maar juist in contreien waar de omstandigheden veel erbarmelijker zijn en mensen écht afhankelijk zijn van hun auto. Gelukkig ziet het er bij deze generatie een stukje fraaier uit dan voorheen. Maak ook niet de fout om toch te gaan voor de vorige generatie Legacy, die eigenlijk twee generaties ouder aanvoelt.
Volvo 240 Polar
€ 5.950
1990
165.000 km
Volgens onze AB-auteur @ikschrijfookoverautos moet je niet verder kijken dan een oude Volvo. Zelf heeft hij een 940 Turbo met 850.000 km op de klok gehad en dat reed prima. Wij vonden deze 240 Polar bij een specialist. Voor veel auto’s klinkt 165.000 km als een behoorlijke stand. Maar hey, wij gooien er een cliché tegenaan: deze auto is net ingereden. Het rijden is absoluut geinig, maar naar moderne maatstaven behoorlijk hopeloos. Ondanks dat Volvo een naam hoog heeft te houden op het gebied van veiligheid, moet je je er bij deze auto niet teveel van voorstellen. Het is vooral een fantastische tijdmachine om te ervaren hoe het er ‘vroegah’ aan toe ging. Het ding zuipt en is niet vooruit te branden. 6 Mille is ook nog eens behoorlijk geld voor een 28 jarige auto. Het is weliswaar een ‘Polar’ en zou daardoor compleet moeten zijn, dat valt echter vies tegen. Maar als je instapt en plaats neemt op de goddelijke fauteuil, het aggregaat aanslingert en de weg op rijdt in deze tank maakt het je allemaal niets uit.
BMW 328i Touring (E46/3)
€ 5.950
2000
195.000 km
Toen die andere AB-coryfee, @jaapiyo, zag dat dit advies gemaakt werd, vroeg hij niet of, maar wélke BMW er in het lijstje terecht zou komen. Het werd de 328i Touring. Wil je een zuinige 3 Serie, ga voor de 318i, maar die wil je niet. En elke zes-in-lijn lust een aardige slok, dus je kan net zo goed meteen voor de 328i Touring gaan. Het is nog een échte BMW die ook rijdt als een échte BMW. Zo is de zitpositie uit de kunst. Je zit laag in stoelen die aanvankelijk een beetje vlak aanvoelen. Na een paar jaar kom je erachter dat ze nog steeds prettig zitten. Paradepaardje is de aandrijflijn. De zes-in-lijn moet op toeren gedraaid worden voor uitstekende prestaties, maar doet dat met verve én je wordt beloond met een turbine-achtig gehuil. De typische BMW-transmissie met ietwat lange slagen lijkt aanvankelijk niet prettig, maar man, wat ben je tevreden als je een perfecte schakelactie hebt uitgevoerd. Qua betrouwbaarheid is het redelijk voor elkaar, maar tegen de bouwkwaliteit van de Japanners kan deze oudere BMW gewoonweg niet op.
Volkswagen Passat Variant 1.8T Highline B5+)
€ 4.250
2003
155.000 km
Aanvankelijk was het de bedoeling om een Audi A4 te zoeken. Het model uit 2003 is er nog eentje die wel fraai was, voordat ze gek gingen doen met Single-Frame grilles. Helaas bleek het lastig om een mooi en origineel exemplaar te vinden. Daarom hebben we gekeken naar zijn grote broer: de Passat. Deze generatie kwam nog uit de tijd dat de Passat in technisch opzicht gewoon een Audi was, geen VW. Ook bij deze generatie Passat is het zaak de standaarduitvoeringen over te slaan, daar wordt je niet blij van. Gelukkig zijn er voldoende luxe Passats te vinden. De 1.8T motor is een typisch goed VAG blok. Het klinkt niet bijzonder, maar het blok voelt potent aan, is goed te tunen, blijft behoorlijk betrouwbaar en is redelijk zuinig.
YOLO: Mitsubishi Legnum VR-4 Type S (EC5W)
€ 4.950
1997
135.000 km
Snelle stationwagons zijn traditioneel het terrein van Duitse en Zweedse automerken. Althans, dat zou je zeggen. De Japanners zijn er namelijk ook erg goed in. Helaas zijn niet alle uitvoeringen hier geleverd. Het kan zijn dat de Legnum VR-4 Type S je bekend voorkomt, want het is natuurlijk een Galant Stationwagon. In Japan heet deze echter Legnum (alleen de station, de sedan heet dan wel weer Galant). In Nederland kon je kiezen uit een 2.0 of 2.5 V6, maar in Japan was er een ‘VR-4’. Dan heeft de 2.5 V6 de beschikking over twee turbo’s, een ‘zelflerende’ automaat en vierwielaandrijving. Qua prestaties is het net geen M3-killer, maar een redelijke Audi S4 uit die tijd kun je wel bijhouden. Er zijn enkele exemplaren naar Europa geïmporteerd, dus er is zowaar keuze. Naast het hoge verbruik is er nog een YOLO-reden: de Legnum is enkel met het stuur rechts verkocht. Erg onhandig bij de McDonald’s.
Wil jij ook advies over je volgende auto? Vul dan dit formulier in, waarbij je ons voorziet van alle relevante gegevens. Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!
hans75 zegt
Ik mis de one and only ALFA 159….
SpiderIV zegt
@hans75: nog ff wachten …….. is veel te nieuw voor Youngtimer. Een Lancia Kappa SW als alternatief?
MAB zegt
@hans75: er staat toch bij: “betrouwbaarste”
Robert zegt
@hans75: die is nog (net) geen youngtimer. De 156 is overigens wél een logische vervanger.
willeme zegt
@hans75: Een Alfa liefhebber die een Alfa mist. Dat is wel iets om rekeningen mee te houden ..
@toyotafortuner mist een Oldsmbolie Vista Cruiser of Ford Country Squire
@kennonne mist een Volvo 850 T-5R
@Wouter mist iets met 500 pk (of meer)
@jaapiyo mist een lading BMW’s
@vonklausenburg mist een paar Mercedessen
@maxidyne mist het afkraken van een paar Audi’s ;-)
@87sandyd mist juist een paar Audi’s
@rufctr01 vindt dat dit gesponsorde VAG-lijst is en mist een Citroen C5
@viezefreddyw mist een Alfa 164, hij weet zelf nog een mooie
@dunhozzie mist een Jaguar X-Type Wagon
@dutchdriftking mist de Golf III VR6 Variant
@Svenska_AeroplanAB mist de IS300 Sportcross
@soulmaster mist de Lancia Thesis
@porschepdk mist een fiets want die heeft hij zelf ook
@dizono mist een obscure Hongaarse station uit de jaren ’60 ;-)
@desjonnies mist terecht de Peugeot 406 Break 2.2 Gentry
@RobUSA mist een Chevrolet Caprice Wagon uit 1995
@ghost mist een Polo Variant met door JDE aangepakt EA888 blok
@turbobrick mist terecht de Impreza Plus WRX
En zo kunnen we een tijdje door gaan ;-). Daarom is de comment-sectie erg belangrijk. Er zijn altijd auto’s die erg goed aansluiten bij de eisen van de aanvrager. In sommige gevallen werd daar uiteindelijk voor gekozen! We proberen ons te beperken tot 6-7 alternatieven en een yolo. Dan missen we altijd wel iets. Daarom zijn die commentsecties zo leuk. Daar kun je gewoon uren ouwehoeren over auto’s Toch het mooiste wat er is?
jerry zegt
@willeme: haha, alsof je er een hele administratie op nahoudt.
fouadski zegt
@willeme: je bent mij vergeten willem
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@willeme: ‘ken uw klant’! Lukt je aardig! ;)
SpiderIV zegt
@willeme: heel goed; je kent je lezers! Top!
Dutchdriftking zegt
@willeme: haha je kent me te goed! Passat 3bg w8 als Yolo? Ford Mondeo? (Eventueel als V6?)
olivier420 zegt
@willeme: impressive
desjonnies zegt
@willeme:
Ik mis de Peugeot 406 2,2 Gentry break.LOL
jack_abarth zegt
@desjonnies:
Had van jou meer een grijze Xantia station als aanrader verwacht ??
Tonnie zegt
@willeme: hahaha briljant! X-type wagon mis ik ook, maar met een xj heb je ook voldoende ruimte en nog veel meer klasse. Uit dit rijtje zou ik voor de legacy of accord gaan, nog steeds fraaie wagens om te zien.
parttimeautospotter zegt
@willeme: Hahaha je kent iedereen te goed man?
toyotafortuner zegt
@willeme: Spot on!
elemento zegt
@willeme: je vergeet mij… ik doe mix van jaapiyo en wouter
O plaat zegt
@willeme:
maar wat mist @lincoln..
maferick74 zegt
@shiva: denk dat wij hem niet missen, ookal moet ik toegeven dat ik zijn negatieve gezeik wel begin te missen. Heet dat niet het Stockholmsyndroom?
bischero zegt
@maferick74: spreek voor jezelf aub. Ik mis @lincoln wel degelijk.
lippie zegt
@shiva: ik denk dat die ook dood is
peke zegt
@lippie: niet te optimistisch
toyotaprius zegt
@willeme: ik mis de Toyota Prius
blo3to3t zegt
@willeme: het zit je dwars?
willeme zegt
@blo3to3t: Nee, hoezo?
dunhozzie zegt
@willeme: u kent mij goed. Hij zou icm de Ford genoemd kunnen worden, had je er 2 voor de prijs van 1 ;-)
audicoupe84 zegt
https://www.autoweek.nl/autoreview/42665/suzuki-baleno-wagon-16-glx-1997/
alcantara zegt
Nog nooit gehoord van een Legnum. Lijkt verdacht veel op een Galant.
michaelb zegt
@alcantara: joh
peug206 zegt
Subaru. Alleen al om het merk. Rijdt je weer eens wat anders dan de rest.
cpp1 zegt
@peug206: eens
Robert zegt
Als voormalige Accord rijder kan ik ook deze van harte aanbevelen; puntje van discussie is wel dat hij degelijk is maar dat de onderhoudskosten op slijtage niet mals zijn. Zo kan een uitlaat vervangen al zo maar een factor twee tot drie duurder zijn in vergelijking met bijvoorbeeld een Volkswagen of Opel.
Persoonlijk zou ik nu eerder kiezen voor de Avensis of de Legacy, alhoewel die laatstgenoemde óók wel stevig geprijsd onderhoud kent.
Ik mis eigenlijk nog de Ford Mondeo in het verder puike rijtje suggesties hierboven.
mopar70 zegt
@RRRobert: Exact. Een Mondeo Ghia v6 kan ik van harte aanbevelen@
tenaci zegt
Ik heb een ongelofelijk zwak voor de Accord van dit type. Zeker de stationwagon. Anderen vinden hem afschuwelijk, maar ik vind hem prachtig. Doemadiema!
Joost zegt
V70? Zou ik zeker ook meenemen. Al is die wel groot :)
seba zegt
Mazda, Toyota, Honda, Subaru en neem eentje die je mooi/leuk vind. Die krengen gaat nooit kapot en je kan ze relatief goedkoop en goed onderhouden.
unknown32 zegt
Toyota of de passat. Beide super betrouwbaar en goedkoop in onderhoud. Heel veel veilige en betrouwbare kilometers mee gemaakt. Ik zou geen automaat nemen trouwens, die van de passat is om te wenen. Die vd toyota ken ik niet
rufctr01 zegt
Matige stoelen in een C5? Sorry, het zit gewoon heerlijk, zeker als je de Exclusive hebt met Alcantara.
willeme zegt
@rufctr01: Net nog in gezeten. Echt letterlijk net. Echt afgrijselijk. Nul steun in je onderrug, veel te zacht, veel te weinig support. De eerste 4 seconden lijkt het top, maar daarna wordt het heel erg. Maar ja, de aanvrager wenst geen Frans. Gezien de leeftijdscategorie lijkt mij dat héél verstandig. Met name die C5 ;-).
Ik zou die C5 laten staan en de laatste 406 opzoeken. Of misschien een nette 407 SW. Maar die C5 zou ik laten gaan :-D
sabrerator zegt
@rufctr01:
Ik heb er 2 gehad. De eerste, een 2001 huis tuin en keukenversie had zulke slechte stoelen dat ik na de eerste rit al pijn in mijn rug had. Ik heb er 3 jaar mee volgemaakt met een bij de ANWB gekocht lendenkussen in de stoel.
De tweede, een 2005 Exclusive model was prima, want elektrisch veel beter verstelbare stoelen met lendesteun. Dat was een heerlijke auto met 2.2HDi en automaat.
chrisvonmeer zegt
@rufctr01: hou het maar bij het afzeiken van VAG. Je hebt namelijk geen idee waar je het over hebt als je roept dat de stoelen van een C5 goed zijn.
tge1 zegt
Ik zou de Toyota of Mazda kiezen. Of de YOLO natuurlijk!
gokartmozart zegt
Deze Toyota met dit blok laten staan. De D4d staat bekend om olieverbruik en klappen van de zuigerveren.
alfaroleo zegt
@gokartmozart: d4s… vvti… ;)
redbeams zegt
@gokartmozart: Dit is het benzineblok met directe inspuiting…geen diesel ;)
kunstomdathetmoet zegt
Jules Deelder zou voor de Mits gaan. Hij vindt die Legnum lekker!
peurst zegt
Saab 95 2.0T
https://www.autoscout24.nl/aanbod/saab-9-5-estate-2-0t-s-youngtimer-bijtellingsvriendelijk-benzine-zilver-fc391621-11e8-4b17-84f2-3c94e15b149f
Volvo V70 2.3 R
https://www.autoscout24.nl/aanbod/volvo-v70-2-3-r-awd-benzine-oranje-7ad3246e-8a07-8a40-e053-e250040abcf7
phaeton zegt
@peurst: Als 180/200pk teveel is hoef je geen Zweedse powerstations te opperen dunkt me.
flutterby zegt
Ik mis de Ford Focus Mk2 of anders de Mondeo, al zie ik voor twee volwassen niet zoveel reden voor een D segment station. De Focus mk2 Station is al een flinke auto en ik kan het weten met 3 kinderen.
flutterby zegt
@flutterby: oh de mk2 is pas 14 jaar..
phaeton zegt
Altijd een zwak gehad voor deze Accord en de generatie erna. Maar inderdaad ietwat premium wat je merkt in onderhoud. De Avensis is een zeer goede auto, maar ik kon niet wennen aan het zicht naar achteren. Verder een uitmuntende auto.
beast95 zegt
De Passat B5.5, wat een briljante auto was dat zeg. Toen ik mijn rijbewijs had gehaald hadden we de sedan met een 2.0 benzine voor de deur staan. Toegegeven, 99% van de mensen zal het een saaie bak vinden, maar wat heb ik 3 geweldige jaren in dat ding beleefd. Ieder weekend met vrienden 4 weg, paste gewoon makkelijk (dus laat staan de Variant). Beste avontuur blijft dat we keer in Keulen uitgingen en ik BOB was en de politie ons aanhield. Een van mijn vrienden had zijn gordel losgemaakt om zijn jas uit te doen en een van de agenten zag dat en greep zijn kans. Ik stapte uit om met die agenten te praten en keken op mijn rijbewijs, bleek de agent van zelfde komaf te zijn als ik. Met oom agent 10 minuten staan praten over zijn B5.5 met 1.9TDI waar die spijt van had dat die hem weg had gedaan. Uiteindelijk zijn we weggegaan met een waarschuwing. Uiteindelijk is die auto verkocht en ik had me al op zitten voorbereiden maar toch deed het een goeie week zeer dat die auto weg was. Zelfs nu dit geschreven te hebben zit ik met een enorm grijns op mijn gezicht en dat voor een Passat ;)
SpiderIV zegt
@beast95: nooit ervaring gehad met een andere auto? U bent snel gelukkig te maken.
beast95 zegt
@spideriv: nou nou, beetje zure reactie vind u niet? De beste auto hoeft niet per se de best sturende te zijn. Gezien u benieuwd bent naar mijn hoeveelheid ervaring met auto’s: ik ben blij dat ik in bijna 5 jaar tijd een grote diversiteit aan auto’s heb gereden. De Passat is niet in absolute zin de beste auto ooit, maar het is wel een die mij het meest is bijgebleven door alle avonturen. Zo’n auto wordt al gauw een kameraad en dat maakt het in mijn optiek een briljante auto: je gaat het op een gegeven moment als een mens/vriend zien. Maar dat hoeft niet per se voor u te gelden en daar staat u natuurlijk volledig vrij in.
SpiderIV zegt
@beast95: niet zuur bedoeld beste man. Je geeft aan “een briljante auto” maar begrijp dat je de avonturen bedoelt en niet het weinig verheffende stuk blik. Wens je mooie avonturen!
desjonnies zegt
@spideriv:
Fantastische auto die B5 Passat, zoiets perfects heeft Volkswagen nooit meer gemaakt.
tjorque zegt
@spideriv: ik heb gelijkaardige “gevoelens” over een evasion 1.9 turboD… ook een briljant hok waar 99,99999999% van de autofielen geen hol om geven. Ik heb er vele jaren rij- en andere pleziertjes in beleefd.
kennone zegt
Ik zou voor een 240 2.3i Estate gaan met minstens 4 ton op de teller. Zo lang ze geen of nauwelijks roest hebben hoef je niet bang te zijn dat je hoge kosten gaat krijgen voor de volgende apk. En je houd nog flink wat geld over voor een auto vakantie door europa!! Ideaal met zo’n bak. Zelf eens met 240 retourtje Rome gedaan????
undifined1 zegt
Mooi lijstje wel, alleen zou ik sneller een e39 adviseren dan een e46 touring. een E46 is toch wel een erg klein autootje, en ook kwalitatief een stuk minder dan de e39. Dus ik zou zeggen, 528i of 530i touring, of middelvinger naar de moderne antidieselfilosofen en de laatste 5 serie zonder roetfilter kopen, met de fijne motor die M57 heet.
Geheimtipp: die met een handbak hebben niet de afbrekende swirlflaps, verbruik ligt minstens een liter op 100km lager, en schakelen doe je toch bijna niet met een grote diesel…
tatog zegt
Accord is idd een hele goeie optie! Rijdt echt heel goed! Andere optie is een Volvo V40. In het laatste jaar volgehangen exemplaren. Ik vind het een tijdloos model en als Sports Edition niet te versmaden, zeker met de 2.0 low pressure turbo. Nadeel is wel dat het een Volvo is dus duur in onderhoud en niet zo ruim als een V70.
cossiekiller zegt
De Subaru Legacy 2.0. Niet verder kijken. Ziet er goed uit, rijdt fantastisch en is super betrouwbaar.
Gewoon oliepeil in het oog houden bij sommige auto’s, maar is niet erg, is eigen aan een boxer.
En het verbruik zal een litertje meer zijn, maar meer ook niet.
Succes met de zoektocht
Pordon zegt
Ik kan de mazda 6 van harte aanbevelen. Ik heb zelf de 2.0 Executive sportbreak en dat rijdt heerlijk. Prettige zitpositie, voldoende krachtig als je de hogere toeren opzoekt en best zuinig te rijden (gemiddelde van 1 op 12,5).
jarnobakker zegt
Ik heb een ford mondeo mk3 station gehad uit 2001 . 2.0 automaat ghia met creme velour bekleding. Exterieur goudkleur. Heerlijke pooiersloep reed heerlijk , maar zoop harder als het baasje. Qua ruimte perfect . Palen van 3 meter schoof ik er zo in.
powerblue zegt
Een 240 is natuurlijk heel gaaf. Polar betekende destijds “kaak en goedkoop” De (niet in Nederland geleverde) Super Polar was wel rijk uitgerust.
powerblue zegt
Kaak = kaal
creaminator zegt
Lexus IS200/300 begint wat betreft betrouwbaarheid waar bovenstaanden eindigen. Erg fijne mix van comfort en sportiviteit ook. En als het tijd is voor wat nieuws kun je er een mooie hobby met veel pk’s van maken.
sieb zegt
Gewoon een v70, 5 cilinder.
banaan7 zegt
De Accord is een topwagen. Wij hebben er een uit 2004. Bijna 4 ton erop staan maar geen problemen gehad. Interieur is zeer netjes en de beenruimte achterin is goed (ben zelf 1.92).
Oftewel, ik raad hem sterk aan. Maar het is natuurlijk niet de enige goede optie, keus is uiteindelijk aan u.
nikk zegt
De Honda. Hele mooie auto die blijkbaar goed rijdt. Krijg er ook een tikkie cult gevoel bij
jack_abarth zegt
Als je écht veel ruimte wil voor weinig, koop een Chrysler PT-cruiser. Met de bank plat is dat kreng net zo praktisch als een Caddy. Enig nadeel ongeacht de motor, ze zuipen allemaal rondom de 1:10 of meer.
techniekmeneer zegt
@jack_abarth: Enig nadeel? PT Cruiser is een van de slechtste auto’s ooit gemaakt. Met een hele, hele grote boog omheen lopen!
baardmijt zegt
@techniekmeneer: Dat, plus dat je niet kunt ontbijten voor vertrek, je startvoer ligt in een warm dampend plasje op de stoep zodra je je auto ziet. Gaat echt vervelen op den duur lijkt me.
frank2b zegt
Hm. De VW-motor betrouwbaar en de Mitsubishi een Yolo?
Ik zou het omdraaien…
siemi zegt
Hij voldoet niet helemaal, want Diesel, maar quattro, automaat en Bose zijn heerlijk. En dan heb ik, als vorige eigenaar hier een vermogen in gestoken. Audi A6 Avant 2.5 V6 bouwjaar 2000 bijtellingsvriendelijk
€ 1.000,00
http://link.marktplaats.nl/m1327278501?utm_source=android_social&utm_content=vip&utm_medium=android_social&utm_campaign=socialbuttons
alfamail2018 zegt
persoonlijk vond ik mijn Alfa 159 station 1.9jtdm met 0 tm 332.000 zonder andere kosten dan onderhoid wel erg ok, of mijn latere Skoda Octavia estate, 1.6tdi 0 tm 185.000 zonder gedoe ook top
karaya zegt
Leuk sturende auto?
VW Passat?!
tjorque zegt
Ik heb de galant altijd een mooie bak gevonden… en een biturbo galant ??
Jammer dat het stuur verkeerd staat…
Gezien ik turbo-fiel ben zou ik voor de *geeuw* Passat gaan.
Maar de Honda en de beamer met turbine huil zou ik ook zeker bekijken.
freshlife2 zegt
Wel wat aanmerkingen: de 318i kiezen om zuinigheid is af te raden. Echt zuinig is deze namelijk niet. De eerste 318i motor is een antiek ding die ook veel verbruikt voor zijn 115pk. De latere 318i’s zijn weer zuiniger en sneller, maar niet betrouwbaar(ketting en andere problemen). De 328i is inderdaad de juiste keuze, verbruik valt erg mee in vergelijking met de power. Ook levert deze motor meer pk dan opgegeven. Olieverbruik is deze motor ook vreemd(in tegenstelling tot de nieuwere 320/325/330). Enige puntjes zijn de Vanos (300 euro revisie) en het koelsysteem(400 euro totaal). Goodluck
freshlife2 zegt
@freshlife2: vlak een 330i trouwens ook zeker niet uit. Deze auto’s zijn wat nieuwer en hierbij is de afschrijving minder(330i’s lijken erg geliefd te blijven). Aanschaf is dus wel wat hoger. Ten opzichte van de 328i is dit een nieuwer, lichter blok dat iets meer rev-happy is t.o.v. de koppelmotor van de 328i. Olieverbruik kan wel wat meer zijn zoals eerder benoemd, maar de rest van de auto is een stukje nieuwer
dper4mance zegt
Op deze vraag is maar 1 antwoord : Lexus IS200/IS300 sportcross. Beter bestaat gewoon niet. Ook nog eens bijzonder fijn om te rijden en met een heerlijk motorgeluid.
frank2b zegt
@dper4mance: Ik ben eigenaar van een GS en absoluut een groot fan van het merk, en de motoren zijn fabeltastisch, maarrr … ruim is de IS niet te noemen …
vielnursechs zegt
Als iemand als enig criterium ‘betrouwbaarheid’ heeft zou ik als YOLO júist die Renault Laguna verwachten…
giertjuh zegt
Volvo V70 classic of een Mondeo MK2 V6