Vandaag gaan we op zoek naar het ultieme circuitspeeltje!
Sommige aanvragen zijn gewoonweg te leuk om niet te behandelen. Zo kregen wij een mailtje binnen van Rick. Hij is op dit moment 23 jaar oud en de trotse eigenaar van een Audi A5 Sportback. Dat is zijn auto waarmee hij de dagelijkse kilometers rijdt. Af en toe doet hij ook een trackday en dat gaat op zich wel aardig, maar Rick weet ook wel dat de Audi er niet heel erg geschikt voor is. Daarom is hij op zoek naar een auto die hij puur voor trackdays kan gebruiken.
Het is wel de bedoeling dat de auto op kenteken staat, zodat hij van zijn huis naar het betreffende circuit kan rijden. Ook omdat hij graag nog een paar ronden Touristenfahrten op de Nordschleife wil doen. Daar zijn alleen straatlegale auto’s toegelaten. Zijn budget is tussen de 5 en 10 mille. Nu is het heel erg aanlokkelijk om meteen naar iets te zoeken wat precies 9.999 euro kost, maar dat hebben we niet bij alle opties hieronder gedaan. De reden is simpel, sommige auto’s moeten gewoon eerst een paar aanpassingen ondergaan voordat je ze gaat gebruiken als trackday speeltje.
Rick wil graag weten wat goede alternatieven zijn. Hij heeft zelf al gekeken naar een Nissan 350Z en een Audi TT. Hij vraagt of wij daarvan kunnen zeggen of het een goed idee is. Maar natuurlijk, dat doen wij graag! De wensen en eisen van Rick zien er in de tabel als volgt uit:
Huidige /vorige auto's: | Audi A5 Sportback |
Koop / lease: | Koop |
Zakelijk / privé: | Privé |
Budget: | € 5.000 tot € 10.000 |
Jaarkilometrage: | 5.000 km |
Brandstofvoorkeur: | Benzine |
Reden aanschaf andere auto: | Auto puur voor trackdays |
Gezinssamenstelling: | n.n.b. |
Voorkeursmerken /modellen: | Audi TT, Nissan 350Z |
No-go modellen / merken: | Maakt niet uit. Alles mag! |
Audi TT 1.8T quattro (8N): Doe het niet!
€ 9.950
2004
150.000 km
Een Audi TT is een erg leuke auto, maar laten we eerlijk zijn: voor trackdays is ie echt ongeschikt. De besturing is te wollig, vaag en indirect. Ze zijn te zwaar. Echt een fijne balans zit er ook niet in. Alles wat je wil van een trackday auto biedt de TT niet. De TT is een geweldige auto als het er bijzonder uit moet zien, snel moet zijn en vooral rijden als een gewone auto. In het budget kun je kiezen tussen hele vroege exemplaren van de tweede generatie of latere exemplaren van de eerste generatie. Bij de eerste 25 modellen die we bekeken troffen we imitatie aftermarket materiaal aan. Bij sommige exemplaren waren de modificaties verder doorgetrokken naar Single-frame grilles, R8 achterbumpers en ‘quattro’ stickers, ook op FWD-modellen. Kortom, lekker laten staan. Misschien een Roadster wanneer je 50 wordt, maar wij kijken liever even verder.
Nissan 350Z (Z33)
€ 10.000
2004
145.000 km
Kijk, dit lijkt er al meer op. De Nissan 350Z heeft namelijk een paar gigantische voordelen ten opzichte van de TT. Ten eerste zijn ze een stukje jonger. Ten tweede de motor, alle 350Z’s hebben die VH35 onder de kap liggen, goed voor 280 pk. Een langzame 350Z bestaat niet, een slome TT wel. Nog een voordeel is waar de power naartoe gaat: de achterwielen. Kortom, een erg goede basis voor een trackday speeltje. Toch zijn er wel een paar dingen waar je op moet letten. Ze zijn inderdaad relatief zwaar, alhoewel je natuurlijk zelf onderdelen eruit kunt strippen. Alle kosten (remmen, banden, aandrijflijn, onderhoud, brandstof) zullen dus ook hoog uitvallen. Zeker als je veel trakcdays gaat doen, zullen de kosten stijgen. Houd daar rekening mee.
Renault Clio Renault Sport Cup
€ 9.500
2008
145.000 km
Als je naar de Nordschleife gaat, dan zie je deze auto met bosjes staan. In allerlei soorten en gedaantes struikel je over deze Clio’s. De reden is natuurlijk erg simpel: ze zijn erg geschikt voor gebruik op circuits. Zeker met het optionele Cup-onderstel is het eigenlijk de enige B-segmenter waarmee je zonder modificaties het circuit op kan. Uiteraard zijn er wel modificaties mogelijk waardoor de auto (nog) beter wordt. Zo zijn er tuners als K-Tec en Elia die je kunnen helpen met wielen, banden, remmen en onderstel. Qua vermogen is er niet heel veel mogelijk. Je kan het inlaattraject aanpassen, maar meer dan 10% gaat dat niet opleveren. Maakt niet uit, bij deze auto concentreer je je op de hoogste snelheid in de bochten.
Toyota MR-2 1.8 VVT-i
€ 6.950
2001
130.000 km
Als het niet te zwaar mag zijn denk je al gauw aan een Lotus Elise of Opel Speedster. Fantastische auto’s, helemaal als je het circuit ermee gaat bezoeken. Het nadeel is dat ze te duur zijn. In het budget vind je ze gewoon niet, net als een Renault Sport Spider trouwens. Dus wat te doen? Kijk eens naar de sportieve Toyota MR-2. Ook deze auto heeft een middenmotor met ongeveer hetzelfde vermogen. Omdat de MR2 iets minder exotisch is dan de Lotus en Speedster, weegt de Toyota iets meer, maar nog altijd minder dan 1.000 kg. De motor komt uit een Avensis en de bandjes zijn gewoon 15″. Nog een voordeel is dat ‘ie gewoon bij de Toyota dealer in onderhoud kan. Ze zijn gemakkelijk te vinden in het budget. Sterker nog, je kunt de mooiste uitzoeken. Je kan ook voor eentje kiezen met iets meer ervaring en deze voorzien van wat upgrades.
Mazda MX-5 2.0 S-VT Touring (NC)
€ 9.500
2009
145.000 km
Voor deze moet je even zoeken, maar de auto lijkt voor deze aanvraag precies in de sweetspot te zitten. Deze MX-5 heeft namelijk alles. Een relatief lage leeftijd, niet al te veel kilometers, een laag gewicht, achterwielaandrijving en net voldoende power. Dit zijn perfecte auto’s om trackdays mee te doen. Er is ook een enorme hoeveelheid aan upgrades voor te krijgen. Dus mocht je een Porsche-killer willen bouwen van je MX-5, dan kan dat gewoon. Zowel qua onderstel, motorisch als aërodynamisch is er enorm veel voor de MX-5 te krijgen. In het budget kun je bij particulieren een NC met 2.0 motor op de kop tikken. Dat zijn echt de betere deals. De 1.8 heeft beduidend minder puf, maar stuurt ook fantastisch en is veel beter te vinden in het budget.
Honda Civic Type-R (EP3)
8.600
2005
165.000 km
We hebben deze auto al eens vaker aangeraden en in dit geval moeten we het weer doen. De Honda Civic Type-R komt het dichtst bij een Touring-racer voor de openbare weg. Dit was destijds de eerste Civic Type-R die ook in Europa verkocht werd. Een hoogwaardig onderstel (double wishbones voor én achter), een magistrale K20A motor (200 pk), verfijnde en precieze besturing maken dit een topauto voor het circuit. In vergelijking met andere GTI’s uit zijn tijd is de Honda ook nog eens een stuk lichter. De zitpositie met de hoog geplaatste transmissie is in het begin een beetje raar, maar went erg snel. Sterker nog, je gaat het waarderen op een circuit, je hoeft namelijk je hand minder ver van het stuurwiel te halen, tijdens het schakelen.
Nissan 200 SX (S14a)
€ 9.500
1997
80.000 km
De Nissan 200 SX toont aan dat er niet veel hardcore autoliefhebbers in Nederland woonachtig zijn. Want waar de gemiddelde petrolhead blij werd van auto’s als de Alfa Romeo GTV, Fiat Coupe, Audi TT en dergelijke, was het ook gewoon mogelijk een échte sportwagen aan te schaffen. Deden we massaal niet. Dat betekent dat het nu heel erg lastig is om een goed exemplaar van de 200SX te vinden. Zeker als het een originele moet zijn, wat je eigenlijk niet gaat lukken. Zorg dus dat het deugdelijke modificaties zijn en dat het allemaal werkt. Indien alles werkt, dan is het een geweldig apparaat. De SR20DET viercilinder kan met gemak meer power leveren en het onderstel plus de aandrijflijn kunnen het gewoon aan. Het gewicht is lekker laag in vergelijking met de Europese voorwielaandrijvers. Kortom, misschien wel de ideale auto voor deze aanvraag. Maar ja, vind er maar eens eentje.
BMW 325ti Compact (E46)
€ 6.900
2002
80.000 km
Bij het lezen van de aanvraag dachten sommigen op de redactie meteen aan één ding: een BMW! Dat moet toch lukken met dit budget? Dat viel dus heel erg tegen. Met 10 mille heb je ruime keuze uit 3 Series van de E30 en E36 generatie. Die beginnen nu wel echt oud te worden. De mooie exemplaren wil je liever niet aftrappen en de minder mooie exemplaren zijn al afgetrapt. Een 320si klinkt erg gaaf, maar is te zwaar, te traag en te onbetrouwbaar. Een 130i is leuk, maar alleen mogelijk met 3 ton op de klok. Dus wat te doen? We kwamen uit op een 325ti Compact. Die zijn goed te vinden in het budget. Je hebt dan de beschikking over een 2.5 liter zes-in-lijn met 192 pk. Dat is op zich niet bijzonder veel, maar de motor is wel een pareltje. Het klinkt geweldig en de opbouw van vermogen en koppel is ideaal. Precies wat je moet willen. Ook zijn er voldoende upgrades voor te krijgen.
YOLO: Ford Mustang GT
7.500
1995
110.000 km
Maar een Ford Mustang is toch een beetje crappy? Ja, af fabriek wel. Ook deze generatie was niet helemaal perfect. Sterker nog, er was een hoop mis mee. Maar dat is een beetje het idee van een Mustang. De basis: dikke V8, achterwielaandrijving, gave looks. Dan is het aan jou wat je ermee gaat doen. Je kan er een showauto van maken, je kan er een dragster-special van maken of -inderdaad- een trackday speeltje. Er is enorm veel voor te krijgen. Qua wegligging en remmen is er veel mogelijk, de auto lichter maken is ook geen probleem. Die 5.0 liter Windsor V8 is stokoud, maar ook oerdegelijk. Meer vermogen is met gemak op te roepen, mocht de wens er zijn. Standaard klinkt ie echter al geweldig.
weetikveel zegt
Bmw Z3 of Z4? Mazda 3MPS?
toniominestrone zegt
@weetikveel: Bij een z3 of z4 heb je het gezien de prijsstelling over een roadster, niet echt een geschikte tackday auto, mist de stijfheid of je moet er een beugeltje inbouwen.
shibby zegt
Waarom geen leuke Caterham/Seven/whatever?
toniominestrone zegt
@shibby: Een Catetham voor 10 mille?, misschien een Westfield.
2wheeler zegt
@shibby: omdat een goede helaas lastig te vinden is onder de 10K. Momenteel ben ik me hier zelf op aan het oriënteren en ze zijn er wel, maar dikwijls met het stuur aan de verkeerde kant. Voor mij is dat een no-go. Als de aanvrage hier geen last van heeft is het zeker de moeite waard om een testritje te maken!
shibby zegt
@2wheeler: eens, maar zelfs mét RHD is de funfactor enorm
tenaci zegt
De MR-2! Heerlijk gooi- en smijtkarretje met een perfecte configuratie en goeie balans.
Betrouwbare, beproefde en betaalbare techniek en het budget is meer dan toereikend.
Laag gewicht dus de vaste lasten vallen ook flink mee.
Succes met de keuze!
weetikveel zegt
@tenaci: Torqamp erop en gáán.
tenaci zegt
@weetikveel: precies, daar heb je nog budget voor over! En niet te vergeten: een setje decals zoals op de foto uit het advies. Gegarandeerd nog 10pk erbij!
johnhert zegt
@tenaci: Stop met dit soort grappen s.v.p.
redbeams zegt
@tenaci: Even checken of het olieprobleem al verholpen is zo dan heb je een prima bak.
spykerboy zegt
E36 325i zou in dat budget nogsteeds mijn go to auto zijn voor trackgebruik.. wel een sedan (die zijn stijver dan de coupes zijn). Zijn flink gestegen in waarde, maar voor 10K moet je daar al een gebouwde voor kunnen krijgen (6 jaar gelden mijne verkocht voor nog geen 5K… heel veel spijt van als je de prijzen nu ziet)
2wheeler zegt
Hoewel ik zelf erg tevreden was met de wegligging van mijn ex-compact denk ik dat de 350Z of MR2 de beste keuzes zijn. Beetje afhankelijk of je voorkeur bij meer power of een lager gewicht ligt.
SpiderIV zegt
Iets oudere MX5, rolkooi erin en enorm veel lol. Heel veel keuze binnen die MX5’jes.
johnhert zegt
Koop een goede e36 325 / 328i die max 3000 kost.
2000 big brake kit
1500 aan velgen en banden.
2000 aan schroefset en div. Onderstel rubbers.
1500 rolkooi
Circuit rijden kost ontzettend veel geld.
En met een standaard straat auto heb je er weinig te zoeken…
toniominestrone zegt
@johnhert: Wat een onzin, je kan voor weinig ontzettend veel lol hebben, ik heb een ex Clio, het enige is remblokken, af en toe een setje slicks ( 2e hands) en goed de vloeistoffen in de gaten houden. Kan goed meekomen en het plezier staat voorop voor 10k dat is incl. De aanschaf.
fiscaal zegt
@toniominestrone: helemaal mee eens. Ik heb 12 jaar met een E30 325i gereden en rijd nu 3 jaar met een E36 325i. Beiden omgebouwd voor circuit. Alleen remmen en banden vervangen. Motorblokken gaan niet kapot.
piquet1986 zegt
@fiscaal: Ja oke eigen ondehoud, maar wat dacht je van dingen die onverwachts kapot gaan? Als ik één ding geleerd heb van op het circuit rijden is dat de G-krachten bizarre dingen met je voertuig kunnen doen. Slangen die ineens loszitten, dingen die verbuigen of te warm worden. Een kerbje te hard pakken of een grindbak kan dodelijk zijn voor je portemonnee. En dan heb ik het nog nieteens over andere circuitgebruikers die tegen je aan rijden of schampen of iets dergelijks. Tis een romantsich idee, beetje bandjes en vloeistof bekostigen and thats it, maar dat is helaas niet de realiteit.
fiscaal zegt
@piquet1986: Daar heb je gelijk in. Ik rijd alleen met een andere instelling, op 95%. Ik hoef geen 1e te worden en dan heb je in de achterhoede ook leuke gevechten. Een paar jaar zac gereden en daarna alleen vrij rijden. Erg veel plezier met weinig kosten. Het is wel een duurdere hobby dan voetballen, maar golfen kost snel net zoveel.
lightisride zegt
Een trackday auto is snel een bodemloze put. Als je een bevriende garage hebt, zelf kunt sleutelen en een trailer, ja dan kan alles.
mijn advies: houd het zo standaard mogelijk (andere blokken) en concentreer je op je rijstijl. Met een Clio op de Ring heb je eindeloos lol, kan ik je vertellen. (alleen de versnellingsbak is kwetsbaar)
Of koop een auto waar iemand anders al de kosten voor gemaakt heeft, zo’n saaie trackdayBMW bijvoorbeeld.
bbroek88 zegt
Ik mis in het advies toch echt iets van Porsche… Een 944 en Boxster zijn beiden haalbaar met het budget
Arnoud zegt
@bbroek88:
Een Boxster voor tien mille kost je nog eens dat bedrag om het onderhoud weer op orde te krijgen. Voor de 944 geldt waarschijnlijk hetzelfde omdat de onderdelen daarvan nu langzaamaan schaars beginnen te worden.
Bij iedere Porsche is het credo: goedkoop is duurkoop.
bbroek88 zegt
@Original_Arnoud: Daar heb je inderdaad een punt ?
laptom zegt
@bbroek88: Ik sluit me bij een 944 aan. En mooie T2 of en S2 en je hebt een wolf in schaapskleren. Oer dergelijk, achterwiel aandrijving en een goede gewichtsverdeling. Anders een 325 e36 of e46 ?
dirkv zegt
Met dit budget zou ik voor één van de Japanse auto’s gaan in dit lijstje.
Lekker licht, niet te duur in onderhoud en fijne rij eigenschappen voor de amateur.
ikleesookoverautos zegt
@dirkv: dat geldt niet echt voor de Nissans uit dit rijtje.
berlinetta zegt
Ik zou de 350z het gaafst vinden, maar die is waarschijnlijk ook het duurst om te rijden. Dan zou mijn keus gaan naar de BMW of de MR2. Beiden coole auto’s die prima geschikt zijn en die je naar wens kan aanpassen.
eklasse zegt
Ik zou paar Ford Siërra’s halen van 500,- p/s. Heb je in elk geval geen last van onderdelen en plaatwerk stress. Zelf knutselen, achterwiel aandrijving, koning!
eklasse zegt
O, en een Renault sport spider zou ik zelf in de garage zetten en alleen nog maar met handschoenen aan poetsen.. die prijzen zouden nog wel eens omhoog kunnen schieten.
tazmania zegt
Heel simpel: een 6 cilinder BMW. Oververtegenwoordigd op trackdays, en dat is niet voor niets. Ook erg handig bij mankementen: kennis, hulp en onderdelen, het is altijd aanwezig. Verder bieden dit soort auto’s degelijkheid, betaalbaarheid, voldoende vermogen en een perfecte balans. En met RWD leer je echt autorijden; je hebt toegang tot een breder repertoire, zeker als het nat is.
@Willeme, zelf ook ervaring in trackdays?
goodfellar1 zegt
Honda s2k? Rechts gestuurd vind je ze onder 10k
airditude zegt
Mx-5, en dan een Na is een heel fijn en relatief goedkoop apparaat waar je binnen budget echt wel een trackday waardige racer van kan maken. Zou mijn keuze zijn boven de Nc
stephane8200 zegt
TT: onderstuur of juist ongepland overstuur, motor, electronica
350Z: te zwaar
Clio: beter een eerdere generatie
MR2: snappy oversteer en koelingsproblemen
Civic: Ik heb de indruk dat de EP3 niet zo’n goed chassis heeft als de EK-serie. Je ziet ze weinig/minder dan EKs op circuit
MX5: zie Clio, zou ik ook niet zonder kooi op circuit rijden
Mustang: nog niet misschien.
Voor 10K zou ik max. 7K uitgeven aan een auto en de rest aan verbeteringen zoals onderstel, remmen en semi-slicks. Eventueel een kooi voor MX5. Gewoon zoiets als dit:
https://www.autowereld.nl/renault/clio/2-0-16v-rs-27049416/details.html
stephane8200 zegt
Die Nissan is bijna niet te vinden trouwens. Compact vanwege E30 achteras ook beetje twijfel geval.
laptom zegt
@stephane8200: niets mis met de oude achteras. Is degelijker en voorspelbaarder
stephane8200 zegt
@laptom: zou niet mijn keuze zijn maar daarmee zeg ik niet dat het een slechte keuze is.
bimmert zegt
@stephane8200:
Je ben in de war met een e36 compact.
En er is niks mis met de e30 achteras, dat je misschien 1 seconde per rondje verliest doet niks aan de lol af, de grootste beperking zit nog altijd tussen stuur en stoel.
stephane8200 zegt
@bimmert: dank je. Ik heb een tijdje een 323ti gereden ergens rond 2000-2001. Dan heb ik me vergist.
Wat ik zeg, het is geen slechte auto maar ik denk dat een sedan of coupe beter is voor hetzelfde geld en niet heel veel meer gewicht.
santheman zegt
@stephane8200:EK’s zie je meer puur vanwege de aanschaf. Type-r’s zijn relatief duur, maar echt wel flink beter zonder veel aanpassingen. Ik reed met een volledig standaard ep3 met passagier en 2 slechte hankook’s achter (goede bridgestones voor) 2:16 op Zandvoort. Dat haalt een standaard EK VTI echt nooit. Wellicht met max achter het stuur, maar dat weten we misschien volgend jaar ;-)
stephane8200 zegt
@santheman: een EP3 is ook niet zo duur meer dus ik weet niet of het aan de aanschaf ligt. 2:16, zeg je. OK. Ik denk dat dat wel sneller moet kunnen.
Ik reed met een EK9 (CTR dus) op semislicks rond de 2:11 op Zandvoort, maar dat zal met de semi-slicks en gewicht van alleen de bestuurder te maken hebben. Verder standaard CW JDM EK9: https://youtu.be/0NCVvAO5d5U
Tijdens deze video had ik hem net een week dus eerste keer mee op circuit. Lijnen ook niet perfect. Koppeling ging die sessie trouwens defect. Daarna vervangen door andere met Spoon vliegwiel.
Elise met 135pk trouwens 2:03 op Zandvoort.
Wat ik wil zeggen: EP3 chassis is volgens mij niet heel veel beter zelfs.
santheman zegt
@stephane8200: verschil tussen €1500,- voor een ek en zo’n €5000,- voor een fraaie ep3 bedoelde ik meer ;-)
Kan ook zeker sneller hoor, maar 100% origineel, slecht rubber (straatbanden en achter echt slecht spul) en ook nog eens 180kg aan bestuurder+passagier werkte niet mee.
Standaard remmen trokken het niet trouwens na 20min, achter volledig vastgeslagen.
Wat ik wil zeggen: met betere remmen, rubber en wat gewichtsverlies rijd je met een standaard wagen echt prima tijden. En die fun is waar het om draait!
stephane8200 zegt
@santheman: ik snap wat je bedoelt. EK met K20 is niet duur maar wel heel snel.
Op die manier. Dat maakt wel verschil. Zoveel gewicht en minder goede banden scheelt zo 3-4 seconden. Ik reed ook op gebruikte semi-slicks trouwens ;)
Goed chassis, liefst met verse bushings en rubbers, goed(e) onderstel, remmen en banden. Kom je een heel eind mee. Beetje vermogen standaard en je gaat goed meekomen.
Stefje zegt
Integra Type-R;
https://www.autoscout24.nl/aanbod/honda-integra-type-r-dc2-98-lhd-edm-benzine-wit-359f8567-d33e-540d-e053-e250040a93b8
stephane8200 zegt
@stefje: juist!
DaveB zegt
@stefje: mooie keuze… maar wel zonde om dat op een circuit af te trappen.
Stefje zegt
@daveb: zonde? Ik denk dat je die auto geen grotere eer kan bewijzen. Speciaal hiervoor gemaakt :)
rs72 zegt
Ik adviseer natuurlijk de Clio RS ;)
saxoke zegt
Maatje van me heeft een Saxo 16v tracktool gebouwd. Zelf ga k met de 206 GTi af en toe wel es t circuit op. T leuke van da ding is da ie ongeveer even snel is dan een E46 325i waar de clubsporttrophy mee gereden wordt. (De 206 is volledig standaard)
koentjeduvel zegt
https://www.autojunk.nl/2015/10/koenigsegg-testrijder-spankt-mx-5-over-nurburgring
Voila.
bimmert zegt
Misschien saai, maar een bmw (e30/e36/e46)is een veilige keus, niet voor niets dat je er over struikelt met trackdays.
In de basis zijn ze gewoon al goed om het circuit op te gaan, onderstel banden en remmen upgraden en gaan met die banaan!
neel zegt
Misschien een is een Seat Ibiza cupra 6k2 of 6l ook wel een idee zeer goeie blokken de 1.8 turbo en met een paar aanpassingen goeie stuurmans auto
kennone zegt
Subaru Impreza WRX met die kikker ogen heb je wel onder de 10K
Een R32 of R33 Skyline is ook nog wel te doen voor dat bedrag
drsjeroen zegt
Rx-8 past ruim binnen het budget, houd je ook nog voldoende over voor benzine, olie en onderhoud
wouteraerox zegt
Ik zou voor een Mondeo st220 gaan. Lijkt mij verrassend goed op het circuit. Best prettig ook dat je de heen- en terugreis naar/van de circuits, in enig comfort kunt overbruggen.
pilot1988 zegt
@wouteraerox: je maakt zeker een grapje.
pilot1988 zegt
Honda Prelude van Bassie en Adriaan. Dat ding loopt met gemak 280km/u.
paginl zegt
Ik heb een cup klare 325i e30 te koop voor 10k in top staat.
tjongejongejonge zegt
http://www.raceautotekoop.nl/overzicht/detail.php?id=3442
Ga je op het circuit rijden koop dan ook een auto die ervoor gemaakt is. Je gaat toch ook niet met klompen hardlopen
alino zegt
Mini Cooper S (R53). Een hoop plezier beleefd op en naast het circuit zonder veel kosten. Remmen upgraden en eventueel een semi slick en je hebt een leuke tracktool met nog marge voor fouten zonder direct afgestraft te worden
giertjuh zegt
Focus ST en aanpassen naar Rs spec
audirick1995 zegt
Hallo ik had de aanvraag gedaan, uiteindelijk een is het een tt geworden 1.8 Quattro met 224 pk.
Dit omdat die prijs heel gunstig was, waardoor ik meer over hou voor modificatie’s. Ik hoop dat het gaat lukken om er een echte track tool van te kunnen maken. Dit gaat veel werk inhouden voor dat de auto echt track tool waardig is. Maar de uitdaging is al leuk! Bedankt autoblog voor het advies!
Het liefst had ik een 200sx s14 gekocht maar helaas was dit niet mogelijk voor mij :(