Als je een compacte en snelle diesel zoekt, wat zijn de opties als je 15 mille te besteden hebt? Team Autoblog zoekt het voor u uit!
Ondanks dat de diesel in de media wordt afgeserveerd en afgedankt, is het nog steeds een heel erg bruikbare brandstofsoort. Naast de bekende nadelen (diesel = moord!) heeft de zelfontbrander een paar enorme voordelen. Zeker tegenwoordig. Ze zijn zeer krachtig en relatief zuinig. Per model is het ook een beetje afhankelijk hoe welgemanierd ze zijn. Kortom, de ideale auto voor de persoon die veel kilometers maakt. Sowieso gaat dit nog wel een uitdaging worden. Ondanks dat diesel niet meer populair is, is er op de gebruikte markt nog wel voldoende vraag naar.
Zo komen we uit bij de aanvraag van Mattieu. Hij is op dit moment eigenaar van één auto en bestuurder van twee auto’s. Als auto van de zaak leaset hij een BMW 116d (F20). Hij had destijds nog net de laatste viercilinder weten te regelen. Hij realiseert zich dat deze auto heel erg saai is, maar hij heeft de ideale auto ‘voor erbij’, een heuse Renault Mégane Renault Sport 275 Trophy. Nice!
Nu is het moment daar dat hij van job verandert en er geen leaseauto meer bij zit. Maar, Matthieu gaat nog wel een enorm aantal kilometers rijden, zo’n 40.000 per jaar. Hij is nu op zoek naar een auto die op een leuke wijze het gat van de 116d kan opvullen. In tegenstelling tot veel andere momenten ligt alles helemaal open, mits de auto maar niet kleiner is dan de 1 Serie. Ook wil Matthieu graag een viercilinder. Een fijne, compacte en snelle diesel, dus!
De wensen en eisen van Matthieu kun je lezen in de onderstaande tabel:
Huidige auto’s | BMW 116d (lease) Renault Mégane Trophy (weekend) |
Koop/Lease | Koop |
Budget | € 15.000 |
Jaarkilometrage | 40.0000 |
Brandstofvoorkeur | Diesel |
Reden aanschaf andere auto | Verandering van werk. Leaseauto gaat eruit. Nieuwe dagelijkse auto nodig |
Gezinssamenstalling | 2 volwassenen, kindje op komst |
Voorkeursmerken | Eigenlijk niet |
No-go merken | Crossovers waar alle actieve 60-plussers nu wild van worden |
Wanneer kopen? | Najaar 2020 |
BMW 220d Coupé (F22)
€ 14.950
2014
145.000 km
Bij BMW kun je uiteraard heel erg veel kanten op als je een leuke diesel wilt. De keuze is werkelijk enorm. De 2.0 diesel met 184 pk is zo’n beetje in elk model geleverd. In bijna geen enkele BMW (of Mini) stelt deze motor teleur. De leukste is de 220d Coupé. Deze auto rijdt net even wat strakker dan de 1 Serie en de ‘20d’ is voldoende krachtig. Als je wil is er zelfs een biturbo 225d, maar deze zijn lastig te vinden in het budget. Nadeel is dat de auto verder weinig afwijkend is van de huidige 1 Serie. Een andere optie is de 420d, iets minder vinnig, maar nauwelijks zwaarder en wel een stukje ruimer en comfortabeler. In de juiste kleurstelling ook wat chiquer. En je hebt de laatste 4 Serie met een fraaie neus. Kortom, veel te kiezen bij BMW, maar het is wel veel van hetzelfde.
Mercedes SLK 250 CDI (R172)
€ 15.000
2012
140.000 km
Een C220 CDI Coupé is een prima optie, alhoewel de E220 CDI Coupé nog net even wat meer klasse en cachet heeft. Het zijn identieke auto’s, maar bij de E220 is alle sportiviteit er met succes uitgehaald. Toch opteren we voor de leukste Mercedes die je in het budget kunt kopen: de SLK 250 CDI. Het is een compacte en snelle diesel, maar dan anders. Een tweezits roadster met achterwielaandrijving en dieselmotor klinkt (letterlijk) best bijzonder. Het is echter best een smakelijk combinatie. Voor zijn klasse is de SLK altijd het verfijndere en comfortabele alternatief. De motor is een pareltje, de 2.1 diesel is bijzonder krachtig. In combinatie met de automaat een top-aandrijflijn. En het dak kan altijd open! In principe de perfecte aanvulling op een Mégane RS.
Audi TT Coupé 2.0 TDI quattro S-Line (8J)
€ 14.750
2013
125.000 km
Net als de SLK diesel lijkt een TT diesel ook wat vergezocht. In zo’n auto wil je toch een krachtige benzinemotor? Eigenlijk wel. Maar net als de SLK is de Audi TT behoorlijk verfijnd en best comfortabel. Je kunt er met gemak lange ritten in maken. De ruimte op de achterbank is nihil, maar je kan het perfect als aflegruimte gebruiken. Of, wat alle TT-eigenaren lijken te doen: de bagageruimte ermee vergroten door de leuning neer te klappen. De 170 pk sterke diesel is best potig, maar mist wat verfijning.
Volkswagen Golf GTD (Typ 5G)
€ 14.990
2015
110.000 km
Misschien is de Golf GTD het prototype compacte en snelle diesel. Maar de TT is toch al een Golf? Eh, nee. Niet helemaal. Of beter gezegd: helemaal niet. In dit geval kun je namelijk kiezen voor de GTD versie van de Golf VII, terwijl bovenstaande Audi nog gebaseerd is op de Golf VI. De Golf VII heeft een hoogwaardiger onderstel en vooral een fijnere motor en transmissie. Het is allemaal een stukje moderner en beter. Ook qua infotainment komt de Golf modern over. Nuchter beschouwt de beste optie die op alle fronten uitstekend scoort. Negatievelingen kunnen opmerken dat het ‘een Golfje’ is, maar daar is in principe weinig mis mee.
Alfa Romeo Giulietta 2.0 JTD Sprint Speciale
€ 12.000
2015
90.000 km
Volgens de ware autoliefhebbers moet je een Alfa Romeo rijden. Dat is het ware autorijden. Op zich hebben ze een punt, want een Alfa biedt vaak diverse kwaliteiten die je mist bij andere merken. Met de Giulietta is dat wel iets minder het geval. Dat is op zich geen probleem, want het is een prima rijdende hatchback, zeker in deze ‘Sprint’-uitvoering met de dikke 2.0 JTDm-motor. Italianen kunnen goed diesels bouwen en dit blok bewijst dat des te meer. In combinatie met de automaat levert de motor 175 pk, waarmee het een echte compacte en snelle diesel is. Het totaalpakket is prima, alhoewel de stoelen niet voor iedereen lekker zitten en het interieur niet echt Duits Premium óf frivool Italiaans is. Het grote voordeel is dat je kunt kiezen uit de dikste uitvoering met weinig kilometers. Je hebt een aanzienlijk frissere auto voor beduidend minder geld.
Peugeot RCZ HDI
€ 15.000
2015
100.000 km
Als je echt wat aparts wil rijden, zoek dan even naar een Peugeot RC-Z. Dit was een auto die je tegenwoordig absoluut niet in verband zou brengen met Peugeot. De tweezits coupé gaat qua concept verder waar de TT stopt. De auto is nog gaver. Qua karakter lijkt de RC-Z veel op de TT, maar de Peugeot is qua rijden soepeler: de motor en het onderstel zijn gewoonweg prettiger. Het interieur is bijzonder fraai, maar mist de finesse van de TT. Het infotainmentsysteem is een paar stappen minder. Ook zijn de prestaties iets minder. Maar om veel kilometers mee af te leggen, is de RC-Z HDI een enorm prettige auto.
Mazda 3 SkyActiv D 150 Sport
€ 14.500
2016
55.000 km
Als je de specificaties van de Mazda 3 naast die van de Alfa Giulietta legt, zie je hoe gewaagd deze twee aan elkaar zijn. Sterker nog, Mazda leent al sinds 2002 wat stijlelementen van Alfa Romeo en dat pakt gewoonweg goed uit. Sterker nog, het interieur van de Mazda3 is meer Alfa dan het interieur van de, eh, Alfa. Ook heeft het uiterlijk meer dan een paar Alfa-kenmerken. Zelfs qua rijden doet de Mazda aan de Alfa Romeo denken. De Mazda is relatief gezien behoorlijk sportief afgestemd en niet de smaak van iedereen. Aan de andere kant: vanuit de BMW zal het niet een enorme cultuurschok zijn. Ook lekker: in vergelijking met de Duitse concurrentie heb je een jonger exemplaar met minder kilometers.
Volvo C70 D3 Momentum
€ 15.000
2012
120.000 km
Als je langere afstanden gaat rijden en je hebt al een van de best rijdende auto’s uit de prijsklasse, waarom niet een compleet andere auto uitkiezen voor de afwisseling? De Volvo C70 is qua naam een beetje misleidend, daar het in feite een cabrio-uitvoering is van de S40. Dat betekent dat de auto relatief belegen is in dit gezelschap, maar storend is het allerminst. De ‘waterval’-middenconsole en het strakke interieurdesign vervelen niet snel. Qua sportiviteit hoef je niet veel te verwachten, alhoewel de auto capabeler is dan je zou verwachten. De D3-motor is geen wonder qua prestaties, maar in een relaxte cabrio past een relaxte rijstijl en laat de C70 dat nou net uitstekend kunnen. Wel is het lastiger om een mooi exemplaar te vinden met niet al te veel kilometers.
YOLO: Jaguar XJ 3.0 D Luxury
€ 14.750
2013
170.000 km
Als je zoekt op dikke diesels in dit prijssegment, dan kom je al gauw uit bij heel veel Duitse auto’s van de bekende merken. Een oudere Duitse auto wordt al snel fout, dus waarom niet een edele Brit? De Jaguar XJ is verrassend voordelig in België. We weten het, dit is niet de standaard compacte en snelle diesel. We vonden enkele exemplaren met de 3.0 V6 diesel met 275 pk, wat meer dan voldoende is. De XJ is minder zwaar dan je zou denken, want de auto is geheel van aluminum. Zo zuinig als een Golf diesel is de Jaguar niet, meer gezien de prestaties en het formaat van de auto valt het heel erg mee. Ook zal de verzekering en met name het onderhoud duurder uitvallen. Maar hey, dan rijd je wel in een van de dikste.
Wil jij ook advies over je volgende auto? Vul dan dit formulier in, waarbij je ons voorziet van alle relevante gegevens. Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!
Diesel Rocks zegt
Wat dacht je van een BMW 320d EDE. Een viercilinder teruggeschroefde motor en vanwege de efficiency een beter onderstel dan een gewone 3 serie (iets lager en strakker). Met een tuning breng je deze op 245 pk en vanwege zijn EDE karakter net even wat meer koppel onderin. Voor 15000 euro moet er wel een te vinden zijn onder de 150000 km. Zeker met een kindje op komst zou ik niet voor een 2 serie coupe kiezen, al zal die ongetwijfeld leuker zijn om te rijden.
Als je het echt goed wil doen ga je iets verder terug in de tijd op zoek naar een 6 cilinder diesel. Smeuïger en klinkt veel beter. Drinkt wel iets meer, maar voordeel is dat je met het hogere koppel dagelijks lagere toeren rijdt en de motor daardoor langer mee gaat. Jaguar of de Franse modellen zou ik niet aan beginnen, dat is vragen om problemen. BMW is uiterst betrouwbaar, mits dealer onderhouden en niet afgetrapt. Maar ik ben natuurlijk bevooroordeeld.
cloverleaf zegt
@diesel435d: ik heb ‘m idd. Nog steeds van plan om hem ff lang de chipboer te brengen maar idd een comfortabele cruiser. Verder weinig sportief. Met een kindje op komst kun je de eerste 3 ab-keuzes meteen wegdoen. Coupe’s of cabrio’s heb je de eerste 2,5 jaar geen reet aan.
Erik zegt
YOLO:
Neem gewoon een nieuwe (uit voorraad) Dacia Logan MCV Bi-Fuel voor € 15.339,00 met full options, 5 jaar garantie. Lachen aan de pomp met LPG, MRB € 55,00 per maand in tegenstelling tot de hoge MRB voor een diesel. Neem dan gelijk een Dacia (Bovag all-risk verzekering erbij met een premie van ongeveer € 50,00 per maand (max. no-claim) met 5 (!!) jaar nieuwwaarde dekking en je bent spekkoper de eerste 5 jaar.
Laadruimte: 573 liter voor de kinderwagen :-)
Wel snel zijn, uitlopend model :-(
cloverleaf zegt
@erik2907: ja 35k in een dacia logan… jij liever dan ik
Erik zegt
Wel eens een Dacia gereden uit het huidige modellen aanbod?
ty5500 zegt
Een docia logan kan je serieus toch niet aanraden op een autosite? Bijna 12 sec naar 100 is allesbehalve snel, hij is niet sportief van weggedrag en van het uiterlijk of interieur word je al zeker niet wild. Alle respect voor je keuze maar om dit dan aan te raden aan iemand die een SNELLE auto zoekt
Erik zegt
YOLO ……….
Tja, wat is snel, 6 sec of 12 sec naar 100, tja, vlieg zelf liever in een Raket van Elon, 28.000 km/u, dat is pas snel.
En natuurlijk is een Dacia niet sportief van weggedrag, het is ook geen sportieve auto, logisch toch. Hij is zeer praktisch, de ruimte van het D-segment in de onderste prijsklasse van het B-segment. En hij zoekt niet een snelle auto maar een snelle DIESEL. Dat is wat anders dan een snelle auto.
ty5500 zegt
Waarom leg je zo de nadruk op diesel en waarom kan een diesel geen snelle auto zijn? De sportievere diesels zijn tegewoordig veel sneller als je logan hoor en ook sportiever qua rijden. Je auto past in het rijtje renault kangoo’s, opel vivaro’s en dergelijke. Veel auto voor je geld maar echt leuk autorijden wordt het niet, zowel qua rijgedrag, interieur enzovoort. Als jij dat niet erg vindt en iets goedkoop nieuw zoekt, geen probleem. Als je echter al een megane trophy hebt en een skoda superb denk ik niet dat je gelukkig gaat worden om je dagelijkse kilometers af te malen in een logan, ook al is dat goedkoop. Een openbaar vervoersabonnement is dat ook.
dutchneon zegt
Hahaha, hij wil geen SUV crossover dinges iets…. en iets sportiefs en jij durft met een Dacia aan te komen.
Dat is een kale Renault gebouwd op 10 jaar oude tech. Waarom zou je daar trouwens garantie op willen die dingen kunnen toch helemaal niet stuk?
Zowieso garantie op een nieuwe auto snap ik niet, als je er zuinig mee omgaat en netjes onderhoud doet dan gaat zo’n ding makkelijk zonder problemen 5 jaar mee
r525 zegt
Toevallig zo’n ding een paar maanden als voorloper gehad. Ik moet zeggen dat het me heel erg tegen viel. Motor maakte ontzettend veel lawaai (staan ze blijkbaar ook bekend om) en een interieur dat uit het jaar kruik lijkt te komen.
En dat was dan een auto met een nieuwprijs van 55.000…. Dat zag je echt helemaal nergens aan af.
saxoke zegt
@r525: je hebt t dan over de BMW neem ik aan?
rogerzz zegt
Met 40.000km per jaar zit ik liever in een F30 3-serie, 520d, Audi A4 2.0 tdi of Mercedes C180 diesel. Die gaan niet echt als warme broodjes weg dus daar valt wel mee te onderhandelen lijkt mij?
En de C70 is echt een gepensioneerden-mobiel. Niet zo heul handig met een kind op komst ook.
dutchneon zegt
40k nu ook met die Covid? we hadden toch afgesproken dat we thuis gingenwerken….. over een paar dagen kondigt Rutte weer aan dat we verplicht thuis moeten blijven ;)
cloverleaf zegt
@dutchneon: niet iedereen werkt thuis he? Ik werk veel meer door die covid bende.
Robert zegt
@willeme: heb je de opmerking ‘kindje op komst’ gemist? Daarmee vallen de geselecteerde BMW 220d, Mercedes SLK, Audi TT, Peugeot RCZ en Volvo C70 eigenlijk direct af.
Overigens beschouw ik de Golf GTD als een uitstekende keuze.
camber24 zegt
@RRRobert: viel me ook op. Hier ook een kindje op komst. No way dat ik dan een cabrio of coupe zou overwegen. Buggy mee, kofferbakje vol. Ik zou ook voor de eerder genoemde dreier gaan. Of voor de voorgestelde Golf 7.
willeme zegt
@RRRobert: kan allemaal in de Mégane! Dit ging om de zakelijke auto voor de kms waarbij er geen poepfabriek aanwezig is ;-). Sterker nog: coupé oid werd juist toegejuicht door de aanvrager!
Robert zegt
@willeme: oké, zo had ik het nog niet bekeken.
Ik lees trouwens regelmatig in het Autoblog advies dat het soms loont om bij onze Oosterburen te shoppen. Zeker met jonge gebruikte diesels, zoals nu ook aangevraagd, kan dat nu enorm lonend zijn. Sommige steden hebben de grenswaarden qua toelating van ‘vieze’ diesels zó ver opgeschroefd, dat zelfs auto’s van drie, vier jaar oud soms al niet meer worden toegelaten. Dat heeft een enorme weerslag op de restwaarde en kan dus voor ons een leuk voordeel opleveren.
Alfonso_Alfist zegt
@RRRobert: Absoluut loont het, woon zelf in Duitsland heb een tweede “praktische auto” naast m’n 225d Cabrio voor erbij gekocht een ‘11 Giulietta 2.0 JTD voor iets meer dan 6 mille. Ander leuk spul zoals een E90 BMW 325d is ook te vinden voor minder dan 10 mille. Duitsers zijn allergisch voor hogere kilometer standen dan 100.000 en worden dan voor de een appel en een ei weggedaan.
pa045 zegt
@alfonso_alfist: of teruggedraaid..
Arnoud zegt
Met een maxicosi in een Megane Trophy… Kind heeft een hernia voordat het stopt met kwijlen. Dus inderdaad, alle coupé’s en eigenlijk ook alle 3-deurs kan je af laten vallen.
saxoke zegt
@willeme: Reden aanschaf andere autoVerandering van werk. Leaseauto gaat eruit. Nieuwe dagelijkse auto nodig. Zo staat het in de tekst, de RS is voor erbij, dus ik neem aan dat dat niet de auto is waar het poepfabriekje in moet.
willeme zegt
@saxoke: ik heb hier de aanvraag voor me staan, maar jij mag er uiteraard zelf van maken wat je wil … ;-)
Arnoud zegt
Je kan draaien wat je wil. Maar ook de alwetende @Willeme heeft niet altijd gelijk. En juist door voorgenoemde eigenschap ben je waarschijnlijk niet erg goed in het verlies nemen. Dus óf je past de tekst aan óf je geeft toe dat een coupé of driedeurs niet bepaald handig is.
willeme zegt
@original_arnoud: Relax… Het gaat slechts over autootjes, spreken in gebiedende wijs is nergens voor nodig en bezigt mij geenszins. De aanvrager kwam ZELF met diverse ideeën voor twee- en driedeurs auto’s. Voor deze auto in kwesite was geen vier kuub voor kinderen vereist. Het moest een zo leuk mogelijke auto zijn met een relatief zuinige doch pittige diesel. Volgens mij staan die gewoon vermeld. Uiteraard kun je je bedenkingen posten in de comments ;-)
Arnoud zegt
Kijk, dat is informatie waar we wat mee kunnen. Je zou zó de politiek in kunnen. :-p Het managen van informatie is daar het meest belangrijk namelijk. Je vertelt alleen waar om gevraagd wordt en behoudt zo het voordeel dat je zelf de meeste kennis hebt.
saxoke zegt
@willeme: bij voorkeurmerken had je evt kunnen zetten dat er geen voorkeur is qua merk, maar wel qua model, dat het best sportief mag zijn. Evt zelfs een onhandige coupe. Verder wel verder doen zoals je t doet, altijd leuke stukjes om te lezen. ;-)
saxoke zegt
@willeme: ik heb de tekst gekopieerd uit het bovenstaande stuk daarin staat volgens mij toch echt dat ie een dagelijkse auto nodig heeft. Wat jij voor je hebt liggen kan ik van hieruit niet zien. Tip: schrijf voortaan wat je voor je hebt liggen over naar de tekst die je publiceert, dan vermijdt je het gezeik, en moet ik me er niet druk in maken ;-) k lees nu ook dat er in het gezin nog een superb is, dat had beter ook bij de omschrijving gestaan.
willeme zegt
@saxoke: sommige aanvragen zijn bijzonder lang. Dus die kun je niet 1 op 1 overnemen. Voor de aanvragen kijken we ook waar de aanvrager zelf mee komt. Als daar alleen Superbs en V70’s genoemd worden, gaan we geen TT en SLK aanraden. Als ze zelf ook al coupé’tjes en dergelijke suggereren, tsja, dan is dat leuker om te behandelen dan een Dacia Logan MCW ;-)
matdes zegt
@willeme: precies! Ben op zoek naar een snelle en leuke diesel voor de kilometers woon-werk. Veel ruimte is geen belangrijk criterium omdat dit niet de auto is die zal gebruikt worden om buggies mee te zeulen of het kindje te brengen van A naar B. En over de Mégane heb je trouwens gelijk, ruimte zat in die auto, zeker in vergelijking met de 1-reeks.
saxoke zegt
@matdes: wat is op dit moment jou keuze uit de voorgestelde lijst?
Ot92 zegt
@rrrobert de GTD Variant zou eigenlijk nog een betere optie zijn met een kind op komst.
matdes zegt
Voor het kindje kan ik gelukkig rekenen op de wagen van mijn vrouw – een Skoda Superb Combi. Daar is voldoende ruimte in.
baklava zegt
Mazda sowieso. No brainer.
Alfonso_Alfist zegt
@baklava: met de hier en daar motor problemen van de diesel niet mijn eerste keus. Ik zou voor een Giulietta JTD gaan of een BMW met het nieuwere B47 ,18d / ,20d / ,25d blok. Als allrounder is een Golf GTD ook goed maar een beetje een petjesauto aan het worden
rfocus zegt
Ik zou voor de Mazda gaan.
monsieurleloure zegt
De Jààààg, je leeft inderdaad maar één keer.
Van die 4 cilindertjes word je sowieso niet blij,ook niet als ze met sjoemelsoftware zijn uitgerust ???
dunhozzie zegt
Schandalig dat het zo lang duurt. Natuurlijk de Jaaaaag
Tiemen zegt
Sorry dat ik het zeg maar dit advies is duidelijk opgesteld door iemand die duidelijk geen ervaring met kinderen heeft? Een SLK, really?
Joost zegt
Wat zowel @rogerzz als @435diesel zeggen!
Geen coupe met kind op komst. Zeker niet doen.
Uit het lijstje hierboven zou ik voor de alfa gaan. Of de Mazda
Of je kijkt nog even verder voor een 525/530d, een A4 of A6 oid. Misschien zelfs wel als touring / avant
stalensnuitje zegt
Als ’t dan toch groter moet zijn: een 420d Gran Coupe wil op zich wel, met die grote achterklep is het inladen van een wandelwagen in elk geval een eitje.
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
Of de 320D GT, die is nog groter.
nautique206 zegt
@stalensnuitje: voor 15k? Zal niet meevallen
Van zegt
Zeer zeldzaam maar niet ondenkelijk: vw golf 7 2.0 tdi 110kw 4motion het liefst R-line uitgevoerd. Chippie erin van de betere chiptuner dan heb je evenveel pk en iets meer koppel dan de standaard GTD. Vierwielaandrijving rijdt zo verrektes beter. Ik was er een tijdje naar op zoek maar kon maar niet de juiste vinden echt jammere. Auto die het zakelijk ook niet verkeerd doet vind ik.
sr20det zegt
Niet de XJ! die 3.0 diesels gaan stuk, en goed stuk.
dutchneon zegt
Voor mij altijd de XJ, zou er zelfs wel 5k extra voor over hebben ten opzichte van de anderen uit dit lijstje…
Die 3.0 is de Diesel die ook in de Range Rover’s zitten. Waarom denk je dat ze stuk gaan?
Verkeerd gebruik, koud trappen, niet laten afkoelen en veel te lang met de olie rijden.
15k moet je de olie wisselen, niet 20 of 25k
Heb zelf al 150.000km met zo’n blok gereden waar al 90k op stond.
Een vriend van met heeft het blok in zijn Disco4 die sleept er alleen maar mee, Grote aanhangers met de grootste Boten, dag in dag uit en hij zegt zelf dat er niks beter is om mee te slepen. Zijn Landcruiser doet 1op5 als hij boten vervoerd, met de disco haalt hij 1op7.
lekbak zegt
@dutchneon: je moet nooit langer dan 15k km met je olie doen, ongeacht wat er in het boekje staat. Als je veel korte stukjes rijdt moet je nog veel eerder olie verversen.
dutchneon zegt
precies, maar je hebt er mensen bij die naar de onderhoudsintervallen kijken als ze een auto kopen en dan een auto met een interval van 25-30k verkiezen boven een auto die 15 of 20k intervallen vereist….
Er is nog een wereld te winnen….
techniekmeneer zegt
In 2020 nog een diesel kopen voor 15k…. Alles behalve verstandig.
vaakbenjetebang zegt
Beetje kort door de bocht. Als de totale kosten per kilometer leidend zijn kan het voor heel wat automobilisten nog steeds gunstig uitpakken.
Groninger zegt
@techniekmeneer: want? 40k per jaar in een benzine auto rijden, dat is pas verstandig…
techniekmeneer zegt
@groninger: Er zijn zat benzineauto’s die 1:20 of zelfs zuiniger rijden, als je daar de lagere vaste lasten bij pakt (belasting, onderhoud; geen kapotte verstuivers, EGR kleppen, iets wat tegenwoordig bij vrijwel elke diesel kapot gaat) is een benzine auto veel voordeliger te rijden. Plus de restwaarde is hoger, want met al het milieu geneuzel en milieuzones worden diesels steeds minder gewild.
cloverleaf zegt
@techniekmeneer: als je schrijft. In 2020 een nieuwe diesel kopen was ik het met je eens geweest. Als ik nu een auto zou kopen zou ik in budget 15-20k zitten en ook weer een diesel kopen. Veel goedkoper dan benzine per km. Elektrisch is duurder in aanschaf en aangezien ik vaak 400plus km in keer rijdt zonder te kunnen laden op de eindbestemming is het helaas geen optie.
Groninger zegt
@cloverleaf: precies dit
dutchneon zegt
Voor 15k een dikke diesel kopen is een stuk verstandiger dan een eco benzine ding voor 35!
giertjuh zegt
Focus ST MK3 Diesel
weejay007 zegt
@giertjuh: top keuze! Erg fijne auto!
saxoke zegt
@giertjuh: das juist, die is er ook nog. Ook als station dacht ik? Ideaal
svdnick zegt
Mazda 6 met 2.2d blok? Zeker met een kleine op komst dan ga je geen spijt krijgen van die keuze
pcooperworks zegt
Helaas, het wordt een Mazda ;) Kinderen zijn leuk, maar wel het eind van je huidige echte leven.
por100 zegt
Wat een leuke collage aan verschillende auto’s leverd deze zoektocht op zeg. Zou zelf ook voor iets ouder en 3.0 v6 gaan. Maar goed snap een degelijke gtd ook heel goed.
wildewesten zegt
Bmw 125d! Staat een hele mooie voor €15750 te koop
matdes zegt
@wildewesten – Heb je een linkje naar de advertentie?
saxoke zegt
@matdes: ik denk dat deze bedoeld wordt: Ik heb deze advertentie op AutoScout24 gevonden.
https://www.autoscout24.be/nl/aanbod/bmw-125-125d-high-executive-nu-in-prijs-verlaagd-m-perf-diesel-blauw-3e5775b1-7c53-4d2f-a0e4-fb498232f395?utm_source=android-share
Kilometerstand: 125.592 km
Bouwjaar: 10/2013
Verkoopprijs: € 15.750,-
wildewesten zegt
@saxoke: dat is de 125d die ik bedoelde inderdaad! :-)
saxoke zegt
@wildewesten: dat is best een mooie!
Onehp zegt
@matdes Ga voor een 125d! In de praktijk 230pk en rwd. En 6l/100km.
Had vroeger de voorganger 123d met oa kw v2 en 270pk en dat was ongeveer zo dicht bij een sportdiesel dat je kunt komen als het contrast met de MRS niet te groot mag zijn…
karhengst zegt
Dat zijn toch wel de nodige extra PK’s dan de geadverteerde 218. Zo voelde het ook wel aan in vergelijk met andere diesels. Zeker als @matdes wel eens in Duitsland komt en een 100-200 sprint trekt merk je echt een verschil. Dat blok blijft er aan zeulen en bij de 240 merk je dat hij begrensd is. Zeker met een handbak dikke pret.
karhengst zegt
Het 25d blok is absoluut een aanrader ten opzichte van de 20d. Door de dubbele turbo heeft deze een heerlijk breed toerenbereik waardoor hij in tegenstelling tot de meeste diesels niet bij de 4000rpm compleet inkakt. Met handbak is het een wagen die leuker rijdt dan menig moderne benzine.
Ook een optie is wellicht de vorige generatie C-Coupe, deze was als 250CDI te krijgen en kreeg daarmee standaard een foefje met het geluid. Qua performance niet het 25d blok uit München, de redline ligt op het niveau van regulaire diesels, maar met 500nm wel een heerlijk koppel wat hem net wat lekkerder doet rijden dan de 400nm torretjes. Verder is het een ouder model en is de techniek niet bepaald modern te noemen, maar als je voor z’n looks valt is dat de auto snel vergeven.
por100 zegt
voor een beetje meer komen er ook alfa guilia’s in het vizier. Ook prima te chippen naar 230 pk, achterwielaandrijving en carbon cardanas.
net10 zegt
De Volvo V40 D4 met 190 pk en de Peugeot 308 met 2.0 Blue HDI met 180 en 150 pk lijken mij hele goede opties. Ik had eigenlijk wel verwacht dat deze in het lijstje stonden.
karhengst zegt
Voor de Volvo zou ik dan toch echt nog even kijken of die D5 met z’n 5-pitter niet te krijgen is. Of kleven daar erg veel nadelen aan?
michiel_vandelft zegt
@karhengst: ja, het verbruik..
trolle zegt
Ben ik nu de enigste die geen 15k zou uitgeven aan een wagen met meer dan 100k km?
cloverleaf zegt
@trolle: je bent zeker de leukste ;)
trolle zegt
@cloverleaf: ik doe mijn best
ronaldotour zegt
@trolle: Nee, je bent de enige…
nautique206 zegt
@trolle: ik zou t ook nog uitgeven aan autos met 200k kilometers. Goed onderhoud vind ik belangrijker
weejay007 zegt
Als het dan toch een coupé mag worden waarom dan niet een 325/330 d coupé? Een kuurtje bij Mosselman en je hebt 300pk;) Heerlijk om daar die 40.000 km mee af te leggen… en in slechtste geval zou er een maxi cosi achterin kunnen??
deSjonnies zegt
Scania V8 , doet alles wat “kenners” hier adviseren:
– V8
– 500pk
– primijum merk
– kind kan leren lopen op het onderbed en moeders kan al rijdend de kleine zogen.
– slaapplaatsen
– staanplaatsen
– automatische bak met 12 verzetten.
– ffffffantastische V8 sound
– altijd overal voorrang
– standkachel en met een beetje mazzel ook standairco
– koelkast voor kunstmatige zoogproducten mocht moeders geen zin hebben
– zelfs in de meest idiote uitdossing wordt je nog voor vol aangezien.
– bij conflicten met eventuele klanten kun je altijd voorstellen de Scania ff in hun bedrijf of op hun Tesla te ‘parkeren’
(Het Corleone effect)
Kortom, ik zie alleen maar voordelen !
JemagalleennooitzeggendatjeScaniamogelijkinFrankrijkisgemaaktdatdusaltijdontkennen..
eelco106gti zegt
Of een Renault Megane 2 Phase-2 RS Renault Sport Diesel! Die zijn er ook.
saxoke zegt
@eelco106gti: die hielden qua vermogen niet echt over dacht k eh? 160pk ofzo?
eelco106gti zegt
@saxoke: de Renault Mégane RS 2.0 DCI 175 had 175pk en 360nm
ablogjunk zegt
Als je bij het lezen van een kind op komst nog diverse auto’s met drie deuren en/of coupe vorm als advies geeft, dan heb een hekel aan kinderen of ben je niet gehecht aan je eigen welzijn (rug).
ablogjunk zegt
@ablogjunk: Ik lees nu pas dat een coupé juist wenselijk is…..dan ben ik even de weg kwijt.
Succes met de dagelijkse Yoga oefeningen!
matdes zegt
Dankje voor het artikel en alle reacties.
Voor de duidelijkheid – er is inderdaad een kindje op komst, maar voor de familiewagen kan ik rekenen op een Skoda Superb Combi van mijn vrouw. Voor de zakelijke kilometers mag ik dus kiezen voor een iets leuker alternatief.
@willeme: Zitten een aantal leuke suggesties in! Zeker de Alfa, Peugeot en Mazda lijken me leuke alternatieven voor de Duitse drie. Ook een Focus ST Diesel uit de reacties hierboven lijkt me leuk om even verder te onderzoeken
ablogjunk zegt
@matdes: In het geval van een superb combi is de yoga overbodig. Dan passen er nog gemakkelijk 5 koffers, 3 buurt kinderen, 2 honden en een goudvis bij!
tweemeter zegt
@matdes: ik heb 180.000 kilometer zonder problemen in zo’n Alfa gereden. Erg fijne auto en vooral ook erg leuk rijden. Ik stapte er elke keer weer met plezier in.
saxoke zegt
@matdes: zeker de GTD niet vergeten. Sneller dan een Focus en beter naar veel meer vermogen te chippen. Als Variant heel praktisch.
seba zegt
Ik zou geen Mazda nemen en dat zeg ik als een mazda fan. Heb zelf twee ( 3 en 6 ). Als je die dan toch gaat overwegen neem dan een met een benzine motor. Mijn vrouw rijd er 1/20 en ik met stevige voet 1/15 en wij rijden net iets minder dan rij ~30/35k km p.jaar. Diesel motoren bij mazda kunnen heel veel problemen hebben terwijl benzine motoren bijna onverwoestbaar zijn.
svdnick zegt
@seba: ben ik totaal niet met je eens, Mazda diesel staan er om bekend heel lang mee te lopen!
camber24 zegt
@matdes: de info mbt de Skoda miste. Maar ook al heb je die Renault en Skoda nog achter de hand, die heb je niet mee als je na je werk (of voor je werk) je kiddo wilt oppikken (afzetten) bij het kinderdagverblijf. Dan is een TT of SLK toch onwijs onhandig, zeker als moeders de vrouw je nog belt om ook nog even langs de supermarkt te gaan. Dus ga gewoon voor die Golf GTD, Focus ST diesel, of eerder genoemde 125d ;-)
Dutchdriftking zegt
De nieuwe TT met 184pk TDI niet in budget? Dan kiezen tussen GTD en Focus ST diesel. Die is er overigens ook als station….
polak zegt
Een diesel is niet zuinig. In diesel zit per liter meer energie, dus heb je er minder van nodig per gereden kilometer. Daarbij is het rendement van een diesel over het algemeen hoger maar dat heeft ook niet zoveel met “zuinig” van doen.
Diesel Rocks zegt
Een zelfontbrander heeft hogere temperaturen en daardoor meer kracht en inderdaad heeft diesel meer energie per liter. 10 kWh (totaal) om precies te zijn. Omdat je met lagere toeren kunt rijden is diesel zuiniger in het gebruik.
Onehp zegt
@diesel435d diesel heeft ruwweg 10% meer energie inhoud dan benzine.
De reden dat ze zuiniger zijn is idd de lagere toeren maar niet hogere temperaturen, een diesel draait juist koeler. Een belangrijke reden is dat diesel werkt met een groot luchtoverschot bij deellast, wat beide koeler loopt en geen verliezen van een inlaatklep meebrengt.
lekbak zegt
@diesel435d: een diesel heeft een hogere compressieverhouding, dat is de belangrijkste reden dat ze zuiniger zijn. En daarom proberen ze bij benzine auto’s ook zo’n hoog mogelijke compressieverhouding te halen. Iets waar Mazda goed in is en iets wat met motoren met relatief grote turbo niet kan (hallo downsizing die niet werkt). Overigens is het gebrek aan gasklep ook een groot voordeel. Dat er meer energie in diesel zit is niet van belang voor de efficiëntie, dat doet alleen iets met het verbruik.
lekbak zegt
@polak: een diesel is zuiniger en efficiënter. Efficiëntie betekent dat er een hoger percentage van de ingaande energie omgezet word in nuttige bewegingsenergie. Dat er meer energie in diesel zit doet er dus niet toe.
Dat de diesel zuiniger is heeft wel te maken met dat er meer energie in diesel zit. Maar dat is dus maar het halve verhaal.
polak zegt
Ontopic. Met destijds een kind op komst heb ik voor een Mondeo station diesel gekozen. Je weet wel, de eerste serie met een turbo diesel. Man wat heb ik een fantastische lol gehad met die bak. Bleef maar rijden, nooit een probleem, gebruikte geen olie, alles kon altijd erin, 350000 mee gereden, en toen stond er al 150000 op. Stuurde prima, en was representatief. Geweldige bak was dat.
Alfonso_Alfist zegt
Nog een out of de box suggestie een Laguna Coupé met 3.0 dci / 2.0 dci GT? Stond ook op mijn shortlist toch voor de Giulietta gegaan, doet ook niet veel onder voor de F20 1-serie vindt hem wat minder kunstmatig sturen en met een Squadra kuurtje 200 pk’s
saxoke zegt
2 volwassenen en een kindje op komst: 220d coupe, SLK250CDI, RCZ HDi, TT TDI, Volvo C70,… valt allemaal af. De diesel zou er komen voor de dagelijkse kilometers. Hier issie niet mee. Frommel daar maar eens een pamperboy/girl in. Succes. Een goeie keuze lijkt me de GTD, ook de Alfa en de Mazda lijken me prima keuzes, de Jag is geweldig, maar niet het gezochte formaat. Voorkeur gaat naar de Golf, laten chippen door JD of VagTechniek, en je hebt een diesel raketje. Voordeel van de GTD: hij bestaat als Variant. Zelfde auto, maar iets goedkoper: Leon ST FR TDI in de 180pk versie.
saxoke zegt
@saxoke: daarbij zijn al die coupe’s kleiner dan de 116d, dat wou ie ook niet.
saxoke zegt
@saxoke: blijkbaar is er een Superb in het gezin (volgende keer alle autos uit t gezin in de beschrijving zetten helpt, dan moet ik ni zo een zever typen dat een coupe niet handig is met kids.) Maar, toch zou k zelf voor een GTD Variant gaan, of Leon ST FR TDI. Als je dan eens de ruimte nodig hebt kan je ze wel gebruiken….
Paul58 zegt
De giulietta of de Mazda lijken mij de leukste om te rijden
fconderkantlat zegt
Golf GTD …. zou daar voor geen goud in gezien willen worden …. als je ziet wat voor figuren daar allemaal in rijden ……. hell no
scrmeagle zegt
Wat dacht je van deze Jaguar XJ 2.7D
https://hemcar.nl/occasions/jaguar/xj/2-7d-v6-portfolio-lwb-2e-eigenaar-23675537
Donkeyman zegt
Als ik de prijzen zie van de aanbevolen automobielen, dan schrik ik wel even. Ik heb zelf vorig jaar een 3,5 jaar oude Ford Mondeo 1,5 Tdci Wagon met alle opties gekocht voor 12.000 euro met 1 jaar dealergarantie. Weliswaar met 195k op de teller, maar toch… Deze zeer ruime auto trekt niet de stenen uit de straat, maar rijdt uitermate comfortabel en verbruikt gemiddeld 1:21 op stookolie.
alfabeta zegt
Die Peu doen. Tuurlijk. Ff checken of je er echt goed in zit en doen. Niet de onderhoudskosten van een premium duitser en wel een rijdersauto. Acceptabel verbruik.
Maxicosi naast je op de voorstoel om langs de opvang te rijden. Is heel gezellig..
Wel erg lekker om een auto uit te zoeken voor alleen je woon werkverkeer. Dan zou het voor mij nooit een hatchback worden. Succes