We gaan op zoek naar een niet al te grote, doch comfortabele cabrio voor 20 mille.
Voor het advies van vandaag gaan we op zoek voor een auto voor Rogier. Mocht je Rogier nog niet kennen, hij liet ons een tijdje geleden de foto’s zien van zijn huidige auto zien, een BMW Z4 3.0i uit 2004 met zeer fraaie BBS CH-R velgen. Nu is ondergetekende bevooroordeeld als het gaat om BBS-wielen op BMW-auto’s, maar het is vaak een uitstekende combinatie.
Helaas is het ook die auto die eruit gaat. Rogier heeft zelf een Jaguar I-Pace besteld als leaseauto. De BMW Z4 is leuk om aan zijn vrouw te geven, maar zij heeft daar niet zo’n behoefte aan. De Z4 is verlaagd, (zoals gezegd) voorzien van grote wielen en niet bijster praktisch.
De opvolger van de Z4 moet een combinatie worden van praktisch, comfortabel en sportief. De auto moet voldoende praktisch zijn voor elke dag. Het liefst met automaat, leer en stoelverwarming. Stuurverwarming is een pre. Qua formaat hoeft het niet veel groter te zijn dan een Z4. Het moet vooral een comfortabele cabrio zijn. Oh, en het moet wel een beetje leuk zijn. Geen VW Eos of Golf Cabrio. Een beetje sjeu mag weg. Zijn er meer eisen? Natuurlijk: niet ouder dan 12 jaar en als het kan een zescilinder, alhoewel dat zeker geen must is.
De wensen en eisen van Rogier (zijn vrouw) in een tabel:
Huidige/vorige auto’s: | BMW Z4 3.0, Lexus RX450h, Nissan Murano, Golf I GTI cabrio, Dodge Dart, Mini |
Koop/lease: | Koop |
Budget: | € 15.000 tot €20.000 |
Jaarkilometrage: | Maximaal 10.000 |
Brandstofvoorkeur: | Benzine |
Reden aanschaf andere auto: | Verkoop Z4, nieuwe lease gezinsauto |
Gezinssamenstelling | Twee volwassenen en een puber |
Voorkeursmerken/modellen: | Cabrio, liefs 6 cilinder |
No-Go merken/modellen: | Alles wat saai is, niet al te groot |
Wanneer is de aanschaf: | Binnenkort |
Doe het niet: Mazda MX-5
Miata Is Always The Answer. Maar nu even niet, Rogier. Het is heel simpel: de eigenschappen van de BMW Z4 zijn nog aanweziger in de Mazda MX-5. In vergelijking met de Z4 is de MX-5 spartaanser, sportiever en leuker. Er komen gewoonweg meer sensaties door. Qua motor heb je geen zescilinder, maar de opgepepte viercilinder is best een aangename motor. De MX-5 heeft als voordeel dat de kosten om het rijdend te houden erg laag zijn (op de motorkap na, althans).
De afschrijving valt mee en de betrouwbaarheid staat op een hoog peil. De MX-5 is echter minder luxe, minder comfortabel, minder verfijnd en gewoonweg minder praktisch. Als een E85 al afvalt, valt een MX-5 ook af. Zonde, want in het budget kun je kiezen uit een hele late NC3’s met alles of juist een lekker basic 1.5 van het laatste type.
Aangezien je BMW rijdt en je wederom BMW op je verlanglijstje hebt staan, zullen we bij wijze van een bonus advies eerst even alle BMW’s doornemen. Vervolgens komen de andere merken aan bod.
BMW Z4 sDrive sDrive23i (E89)
€ 18.200
2009
80.000 km
De meeste mensen zullen beamen dat de tweede generatie BMW Z4 iets aan de softe kant was. Sterker nog, op het moment dat de sedanversie (E90) leuker is om te sturen, gaat er iets mis. Maar het was niet per ongeluk dat BMW te soft werd, het was bewust gedaan. Niet iedereen wil per se een harde afgeveerd auto met nul comfort. De Z4 kun je eigenlijk het beste zien als een soort mini-Mercedes SL. Relaxed, comfortabel en stijlvol. Precies wat je zoekt als je een comfortabele cabrio zoekt. Qua looks is het een enorme vooruitgang: de E89 ziet er nog altijd fris uit. Nu is het design smaak, maar het interieur is veel hoogwaardiger en moderner. Qua motoren kunnen we kort zijn, de meeste zijn ‘sDrive23i’-modellen met een 204 pk zescilinder. Lekker comfortabel, alhoewel de latere 28i zuiniger en sneller is.
BMW 135i Cabrio (E88)
€ 17.950
2008
90.000 km
De BMW 135i is zo’n auto die op papier waanzinnig goed scoort. Een vierzits cabrio met een 300 pk sterke zescilinder. Leuk is de auto absoluut, perfect zeker niet. De achterbank is heel erg krap, zelfs voor kleine kinderen. Als de voorstoel helemaal naar voren gaat, kun je iets van ruimte creëren, maar een vierzitter is het niet helemaal. Het bankje is vooral handig als aflegruimte.
De motor is een heerlijkheid: veel vermogen en veel koppel. De rijeigenschappen zijn op zich goed, maar investeren in goede schroefset zorgt voor veel meer scherpte én comfort. De originele Sachs-dempers zijn niet al te best. Ook is de auto vrij zwaar voor zijn afmetingen. Desalniettemin een leuke auto. Een 125i is ook de moeite waard, overigens.
BMW 325iA High Executive Cabrio (E93)
€ 19.500
2010
65.000 km
Aangezien je een BMW hebt en weer kijkt naar een BMW, gaan we even met je mee naar twee andere opties. De BMW 325i is een prima optie. De E93 is aanzienlijk ruimer dan de 1 Serie, alhoewel je echt geen wonderen hoeft te verwachten van de ruimte. De 325i Cabrio is voorzien van een hardtop, wat op zich erg praktisch is als cabrio voor vier seizoenen.
Zo’n stalen dak isoleert beter, is stiller en je zou denken dat het onderhoudsvrijer is. Dat is niet helemaal waar, want de complexe dakconstructie kent zijn nukken. De 325i en 330i hebben beiden een atmosferische zes-in-lijn die vooral bijdraagt aan het luxe gevoel. Echt snel zijn ze niet. De 325i is heel erg goed te vinden, een 330i is wat zeldzamer.
BMW 630i Cabrio (E64)
€ 19.950
2009
110.000 km
Als je dan toch voor comfort gaat, waarom dan niet een BMW 630i Cabriolet? Het is een enorm gave auto die enorm slecht oud wordt. Hopelijk komt er weer een punt dat we ons realiseren wat voor een pareltjes Bangle & Van Hooydonk maakten. De 630i is een soort speedboat met 19 inch wielen.
Om te cruisen is het een geweldig apparaat, de grotere spoorbreedte en wielbasis ten opzichte van de 1 en 3 maken het een zeer prettige auto voor de lange afstanden. De motor is gewoon prima. Qua gewicht en afmetingen schelen de 3 en 6 Serie niet zo veel als je zou denken. Het enige nadeel is: 20 mille is te veel voor een E64. Voor 10-15 haal je een perfect exemplaar uit Duitsland, of je spaart iets door voor de F12-generatie. Verder is het een uitstekende comfortabele cabrio.
Lexus IS250C (XE20)
€ 18.900
2010
105.000 km
Als je zo min mogelijk gebreken wil ondervinden aan je auto, check dan deze even. De Lexus IS250C niet heel erg lang geleverd: van 2010 tot 2015. Erg veel werd de open IS ook niet verkocht, dus je zult echt goed moeten zoeken tweedehands. De prijzen zijn vaak niet mals.
Qua uitrusting is er nooit een echt kale IS250C afgeleverd, alhoewel hetzelfde geldt voor zijn concurrentie. Het grootste nadeel is de aandrijflijn. De motor levert 204 pk en heeft amper trekkracht, terwijl de automaat niet al te best bij de les is. Dus als je gematigd door rijdt, zul je al flink moeten trappen. Dat doet afbreuk aan het relaxte karakter van deze comfortabele cabrio. Qua interieur is het net-niet premium.
Audi S5 Cabriolet (B8)
€19.950
2009
130.000 km
Sommige auto’s hebben perfect hun segment gedefinieerd. De Audi S5 Cabriolet is zo’n auto. Het is een bijna perfecte auto. Althans, perfect in de zin dat de S5 uitstekend uitvoert waarvoor ‘ie is ontworpen. De motor is goed voor 333 pk en 430 Nm (alhoewel die waarden conservatief zijn). Dankzij de automaat en vierwielaandrijving kom je altijd met gemak van je plaats af. Sterker nog, het is gewoon een snelle auto. In principe zou een 2.0 TFSI een beter alternatief zijn in dit lijstje, maar het geld dat je bespaard op brandstof, kun je steken in onderhoud voor de zeldzaam slechte 2.0 TFSI automatische transmissie. Die zijn bij de S5 niet helemaal vrij van storingen, maar absoluut iets beter uitgevoerd. Oh ja, het is de mooiste auto in het lijstje (alhoewel dat wederom persoonlijk is).
Infiniti G37 (CV36)
€ 19.999
2010
150.000 km
Als de Lexus IS250 te kort schiet en je per se Japans wil rijden, dan is deze Infiniti een goede optie in de zoektocht naar een comfortabele cabrio. In principe is het een Skyline Cabriolet, want de Infiniti G37 wordt in Japan als Nissan Skyline verkocht. Het is een beetje een aparte auto. De motor is krachtig en karaktervol.
Qua prestaties kun je bijna de Audi bijhouden. Wel heeft de G37 een hardtop, die minder gekunsteld overkomt dan bij de BMW en Lexus. Het interieur is lekkere Japanse kitsch, maar het zit goed in elkaar zonder dat het heel erg verouderd overkomt. Nadelen? Er zijn niet veel dealers voor onderhoud, de V6 lust een slok en als je ‘m wil verkopen wil niemand ‘m hebben.
Mercedes-Benz SLK250 AMG-Line (R172)
€ 19.950
2012
110.000 km
Als je de BMW Z4 van de E89-generatie overweegt, dan is de laatste generatie SLK (R172) ook het overwegen waard. In principe is de SLK R172 een zwaar gefacelifte R171. Het interieur van de latere SLK ziet er veel fraaier uit. Ondanks dat het materiaalgebruik nog niet top is, is het ontegenzeggelijk beter veel elkaar dan in zijn voorganger. Het enige nadeel: in Nederland konden we niet zo snel een V6 vinden die aan de eisen voldeed. De 250 benzine is trouwens een fijne motor, het is een 1.8 met turbo die zeker onderin lekker potig is. Heel erg inspirerend klinkt het niet, maar het is zeker een vlotte comfortabele cabrio. Qua dagelijks gebruik is de SLK aanzienlijk fijner dan de eerste generatie Z4
Alfa Romeo Spider 1750 Turbo (939E)
€ 19.900
2010
105.000 km
Stiekem past deze auto helemaal bij de aanvraag. De 1750 Turbo is verreweg de fijnste motor voor de Spider (en de 159 en Brera). Net als de Mercedes SLK is de Alfa Spider niet enorm sportief, alhoewel het zeker een fijne auto is om mee onderweg te zijn. Relatief gezien is de Spider erg breed. Dit zorgt voor een lekker ruim interieur, maar ook een uitstekende wegligging. Financieel lijkt het geen verstandige keuze te zijn, zeker de laatste Spiders zijn erg prijzig. Nadeel: een automaat was niet leverbaar bij deze motor. Een andere optie is de V6, die heb je ook nog eens met vierwielaandrijving als dat je ding is. Misschien wel de ultieme comfortabele cabrio.
Volvo C70 T5 Summum
€ 18.500
2012
110.000 km
We kunnen het niet maken om met nog meer Duitse auto’s aan te komen. Maar wat is er nog meer mogelijk naast Japans en een verdwaalde Italiaan? Inderdaad, een Zweed! In principe was deze aanvraag vroeger ‘Saab Cabrio’-territorium. Echter, die 9-3’s beginnen zeldzaam te worden, zeker als je er eentje wil zonder 3 ton op de klok. De C70 is wat krapper dan de Saab, maar heeft wel een fijnere motor. De transmissie is een beetje ongelukkig, maar net als bij de BMW E93 kun je het wel uit je hoofd zetten dat het een rijdersauto is. Ook dit is een cruiser pur sang.
YOLO: Ford Thunderbird
19.950
2002
65.000 km
Het opzoeken van een Yolo is natuurlijk het leukste onderdeel. Gezien de eisen is het simpel wat de Yolo is: een Mercedes SL R230. Maar ja, nóg een keer Duits. Een Jaguar XKR is ook leuk, maar is inmiddels het youngtimer stadium voorbij. Maar deze Ford heeft ook Jaguar-genen! Het is namelijk een Ford Thunderbird en die staat op het platform van een Jaguar S-Type. Ook de 3.9 motor is een Jaguar ontwerp. De Thunderbird viel destijds nogal tegen, omdat iedereen ‘m te soft vond. Maar de auto was bedoeld als comfortabele cabrio om pensionado’s gerieflijk naar de Bingo te brengen. De prijzen liggen nogal uiteen. Daarom is het devies om niet te veel te betalen, zeker omdat niemand zo’n slagschip zoekt in de zomer. Je moet er spontaan verliefd op worden.
Wil jij ook advies over je volgende auto? Vul dan dit formulier in, waarbij je ons voorziet van alle relevante gegevens. Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!
db14 zegt
Wij hebben sinds ongeveer een jaar geleden een 2012 Audi Cabrio, geen 6 cilinder maar echt een geweldig fijne auto. Aanrader!
db14 zegt
@db14: Een Audi A5* Cabrio
dutchneon zegt
jammer dat die motoren zo ellendig slecht zijn vooral de 1.8 en 2.0 hebben super slechte zuigers en zuigerveren, maar ook de andere motoren hebben daar in mindere mate last van.
db14 zegt
@dutchneon: Ik maak me er niet zo druk over, geniet er vooral van.
db14 zegt
@dutchneon: Vooralsnog geen problemen gehad, ook geen problemen met olieverbruik
simonferrari zegt
@db14: Zou ook de keuze zijn uit bovenstaande rijtje. Een TT of een A/S5 cabrio.
pitapita zegt
Een CLK is een stuk praktischer dan een SLK (zonder YOLO SL te zijn) en is verkrijgbaar met dikke zescilinders.
Taycan 4S zegt
Een mooie Mercedes CLK 350 Cabriolet wellicht? Superfijne en sterke auto!?
pignon zegt
Wat natuurlijk erg fraai staat naast je nieuwe i-pace is een XK uit 2008. Momenteel eentje binnen budget in NL, maar meer keus als je ook in buitenland zoekt en een beetje kunt onderhandelen. Dat zou mijn keus zijn ;)
phaeton zegt
@pignon: Geen slecht idee met 8-10k per jaar.
pignon zegt
@phaeton: en ook nog twee bonuscilinders
chrism zegt
Ik rij zelf de 325i LCI en heb hem laten chippen naar 330i specs. Goed te doen omdat ze identiek zijn verder. Rijdt heerlijk! Zonder probleem ook mee op wintersport geweest. Ski’s gaan er makkelijk in samen met koffers. Als je met twee bent, kun je veel kwijt op de achterbank. Overigens ga ik deze ook verkopen omdat de vrouw een mini cabrio gaat rijden. Twee cabrio’s is wat veel van het goede.
alfaholic zegt
Kan de S5 van harte aanbevelen.
alfaholic zegt
Wel even de historie checken voor wat betreft de S-tronic. Als de mechtronic al vervangen is heb je het grootste euvel achter de rug. Met een chiptuning zit je dik over de 400pk…en dat in een mooie cabrio verpakking.
zlover zegt
Ik kan de Z4 E89 aanraden, wij hebben zelf een autobedrijf en hebber er nu 6 staan, waaronder 2 23i’s
maferick74 zegt
@zlover: 6 stuks….omdat iedereen ze wil (groot inkopen) of omdat niemand ze wil?
rikus zegt
@maferick74: Gezien z’n nickname krijg ik het vermoeden dat verkopen geen optie is..
zlover zegt
@rikus: Ik zelf ben de zoon van de eigenaar van het bedrijf. Hier een link: http://www.autobedrijfluesink.nl
zlover zegt
@maferick74: Hoi, omdat er veel vraag naar is. En wij er veel verkocht hebben willen we voorraad hebben. Hier een link naar het autobedrijf: http://www.autobedrijfluesink.nl
zlover zegt
@maferick74: Hoi Maferick74. We hebben er zoveel staan omdat er veel vraag naar dit soort cabrio’s is. We willen daarom voorraad hebben.
rogierio zegt
Hm, klinkt interessant. Ik zoek je eens even op via je profiel!
zlover zegt
@rogierio: Hoi, rogierio hier een link van het autobedrijf http://www.autobedrijfluesink.nl
kevindb zegt
Ik heb mijn Infiniti G37 te koop staan. 2009 en heel ruim onder budget! Super fijne auto, de krachtige motor uit de Nissan 370z maar dan in een luxe verpakking.
Ik ben juist weer terug gegaan naar de Mazda MX-5 omdat ik het spartaanse miste. Beetje het tegenovergestelde als deze zoekopdracht zeg maar.
rogierio zegt
advertentie linkje?
branko zegt
Guilty pleasure is voor mij wel de BMW 6 cabrio
sizedoesmatter zegt
Comfort + cabrio = Amerikaan!
vaakbenjetebang zegt
Bij mij leidt dat sommetje tot de uitkomst ‘Mercedes’.
Hupke zegt
Ik mis de mercedes A207 e-klasse cabrio.
Heb je toch een stuk meer auto voor dan bij de 1-serie cabrio. De types die er gewoonlijk in rondrijden zijn even fout en het onding is even onsportief maar een stuk meer luxueus.
zesinlijn zegt
Zet ‘ie z’n Z4 op The Collectables…?
saxoke zegt
Uit dit rijtje als comfortable cruiser zou ik de S5 kiezen. Maar boh, wat een geld voor een 11jr oude auto. Dan lijkt de MX5 me opeens intressanter
janmetdelangeachternaam zegt
Het verbaast me hoe waardevast sommige van die 1-series zijn
reactief zegt
Ik vind de 1-serie cabriolet ook wel een tijdloze en chique uitstraling hebben. Zonder patserig te zijn. Weinig auto’s van dat kaliber.
Je ziet ze niet voor niets regelmatig als tweede auto bij de meer welgestelde huishoudens.
367pk zegt
@reactief: ik heb er óók 1 gehad voor m’n echtgenote, omdat ze mijn auto niet wilde rijden (te groot). Ondanks dat ik de auto schitterend vond (en vind), is het toch qua brouwkwaliteit en rijgedrag geen echte BMW. Ontworpen als golf cabrio concurrent, kan hij niet mee in de BMW line up. Na een jaar gewisseld naar een 4 cabrio, dan kom je in een andere (BMW) wereld terecht
367pk zegt
@367pk: bouwkwaliteit
BerlingoHdi zegt
E46 modellen zijn natuurlijk ouder, maar relatief comfortabel, niet heel ruim op de achterbank (maar welke cabrio wel?) Autohan heeft vaak mooie exemplaren te koop.
superfred zegt
De Alfa Spider any given day and twice on Sunday. Wat een mooi ding…
dondeboer zegt
@superfred: Waar de Brera vanuit bepaalde hoeken net niet helemaal lijkt te kloppen, is de spider wel echt een plaatje. Ik weet dat ’t niet de meest slimme keuze is uit ’t rijtje, maar ik denk dat ik er ook voor zou gaan. Of voor een Jag XK.
mark383 zegt
Ik zou zeker de Audi S5 nemen, veruit de mooiste in dit segment. Oogt ook het minst gedateerd van het rijtje.
Of als het een twee zitter mag zijn, de SLK.
mat1980 zegt
Ik mis de e-klasse cabrio.
petroldrinker zegt
Een TTRS of een E93 M3 moet ook lukken voor 20K als je goed zoekt in europa, dat zou toch echt mijn keuze zijn
vespinie zegt
Mis toch wel een intressante optie .
Als je toch iets unieks zoekt met een beetje klasse zonder er bij te rijden als de vrouw van de oliebollen kraam in je slk zou dit ook prima kunnen.
Advertentie tekst wel om jeuk van te krijgen.
Flavia 2.4i Cabriolet Automaat Bj.2013 TV/DVD/NAVI/USB/PDC
€ 16.950,00
https://link.marktplaats.nl/m1586716475?utm_source=android_social&utm_content=vip&utm_medium=android_social&utm_campaign=socialbuttons
I
frederik zegt
Of een Boxster?
rikus zegt
Rogier: No-Go merken/modellen:Alles wat saai is.. Autoblog: Lexus is250c / Volvo C70
SpiderIV zegt
@rikus: die zijn minder saai en gewoon dan weer zo’n 13 in het dozijn Audi of BMW.
rikus zegt
@spideriv: De krachtbron van de S5 maakt in dit geval een hoop goed. Het rijdt heerlijk. En dat is waar het om gaat bij een cabrio. Zo’n Lexus bied werkelijk niets waar je blij van kan worden. Ja misschien de betrouwbaarheid.
lextacy zegt
@rikus: rwd ! neem het fsport Pack. Kwestie van de V6 hoog in toeren te houden dan schiet hij voorruit enigste nadeel dat ik ondervind is het hoge verbruik maarja wou dan ook geen hybride rijden
SpiderIV zegt
Alleen de krachtbron maakt een van de saaiste auto’s op de aardbol niet meteen aantrekkelijk. Sorry, gelukkig verschillen smaken maar ik vind dat Audi echt van een treurige depressief makende saaiheid.
rikus zegt
@SpiderIV: Oke oke, je hebt gelijk. De S5 is absoluut geen ultra spannende auto. De motor maakt hem niet mooier, maar wel aantrekkelijk tegenover die duffe Lexus. Maar zou dat jouw keuze zijn dan van dit lijstje? Of heb je een out of the box suggestie?
monsieurleloure zegt
“Die zijn bij de S5 niet helemaal vrij van storingen, maar absoluut iets beter uitgevoerd.”
Klinkt erg hoopvol (-:
giertjuh zegt
Ford mustang
woertquattro zegt
Ik mis de 996 cabrio
rogierio zegt
Kijk, mijn zoektocht is gepubliceerd! Mooie tips. De Z4 E89 staat nu toch wel hoog op het lijstje. De 1-serie vindt de baas niet mooi dus die valt nu af ;-). De A/S5 toch ook maar eens gaan rijden, als er zoveel positieve meningen zijn. En de CLK/SLK ook nader gaan bekijken.
XK toch ook wel een interessante optie, maar ik vrees dat dat een oudje gaat worden, net als een Boxster voor dat geld.
En nee, mijn Z4 komt helaas niet op The Collectables. Ik heb hem verkocht aan een goede vriend dus hij is in goede handen. Als ik een grote verwarmde garage had gehad, was hij nevernooirniet weggegaan…
cdhd zegt
Jammer dat er veel onzin wordt geschreven ook door AutoBlog (willeme), bij BMW werd in de bouwjaren van de E93 behoorlijk gestoeid met olieverbruik problematiek (o.a. langs klepstelen / klepseals), bij Mercedes waren er problemen met de nokkenas actuatoren welke konden lekken en dan de kabelboom en motorcomputer in de motorolie konden laten verzuipen etc etc prima om te informeren maar teken dan bij ieder merk en type in ieder geval de juiste punten op of als je de klok wel hebt horen luiden maar niet weet waar de klepel hangt doe dan even onderzoek voor je iets opschrijft. belangrijk om in ieder geval bij de A5 8F / S5 8F aan te halen is het verschil tussen de pre-facelift 1.8 160pk & 2.0TFSI met 180 pk of 211pk en de facelift modellen die als 1.8 170pk / 177pk motorcode beginnend met de letters CJE direct een totaal andere motor kreeg (heel andere opzet olieproblematiek zoals dat bij de oude 160pk nog wel eens voorkwam lijkt bij normaal onderhoud bij dit motortype voorbij). In de facelift cabriolet als het dan een 2.0TFSI moet zijn kun je het beste de 211pk links laten liggen (die werden nog in 2012 en 2013 in de facelift geleverd) of heel goed je onderzoek uitvoeren. Wat dat betreft is de 2.0TFSI 225/230pk versie de veilige keuze (nieuw type motor is te herkennen aan de olievuldop rechts voor dat is de passagierszijde direct achter de afdekplaat van de radiateur / slotvanger). Het oude type motor heeft de olievuldop semi in het midden van de motor cover. Overigens wordt het olieverbruik veelal bij de oudere motoren veroorzaakt door veel te lange verversingsintervallen (30dkm) als je veel korte stukjes rijdt (motor niet of nauwelijks echt op temperatuur) komen verbrandingsgassen / resten in de olie terecht en verdampt de condens / water in de olie niet. Gevolg is dat de olie / motor intern vervuild en de olieschraapveren gaan daardoor vast zitten met een teerachtig goedje, ververs je braaf bij een oud type motor je olie om de 10 a 15dkm dan is de kans groot dat de motor intern niet zo vervuild en daarmee ook het olieverbruik kan worden voorkomen. In het algemeen maar zeker bij de oude pre facelift TFSI’s auto’s die veel kilometers hebben maar een vrij ontspannen leven hebben op de snelweg een keer starten snelweg op en km’s draaien bij warme motor en in de hoogste versnelling kunnen er beter aan toe zijn dan broeders / zusters die een “lage” km stand hebben maar alleen korte stukjes achter de kiezen hebben en nooit echt goed op bedrijfstemperatuur komen waardoor de kwaliteit van de olie verslechterd. Verhalen over de transmissies in de A5 / S5 doe ik maar even per motor type de pre facelift 1.8TFSI 160pk is weinig geleverd in de A5 en als je ze tegenkomt dan is het meestal een handbak (6) of enkele variabele automaat (mulitronic) (beide altijd met voorwielaandrijving). De pre-facelift 2.0TFSI 180pk met een handbak (6) of variabele automaat (mulitronic) (beide altijd met voorwielaandrijving). De pre-facelift 2.0TFSI 211pk met een handbak (6) of variabele automaat (mulitronic) of in de 2.0TFSI 211pk als Quattro 4WD uitvoering met handbak of S-tronic (DSG in de lengte richting). De pre-facelift S5 Quattro 4WD 3.0TFSI 333pk S-tronic (DSG in de lengte richting) (is in de basis dezelfde bak als in de 2.0TFSI met Quattro). De A5 Facelift was er als 1.8 met 170 / 177pk als handbak (6) en als variabele automaat (mulitronic) de facelift A5 is er in 2012 en 2013 nog geleverd met de oude 211pk motor (de versie die verhoogde kans heeft om olie te verbruiken) met een handbak (6) of variabele automaat (mulitronic) of in de 2.0TFSI 211pk als Quattro 4WD uitvoering met handbak of S-tronic (DSG in de lengte richting). De A5 kwam vanaf productie na juli 2013 met de nieuwe 2.0TFSI (welke qua opzet en lay-out veel meer lijkt op de nieuwe CJE / 1.8TFSI 170pk). Deze 225 / 230pk is te herkennen aan de gewijzigde olievuldop (niet meer midden van de motor maar rechts voor passagierszijde) in de basis lijken deze motoren veel beter te zijn dan de oude 211pk versies deze 225/230pk motoren werden geleverd met een handbak (6) of variabele automaat (mulitronic) of in de 2.0TFSI 211pk als Quattro 4WD uitvoering met handbak of S-tronic (DSG in de lengte richting). De facelift S5 Quattro 4WD 3.0TFSI 333pk S-tronic (DSG in de lengte richting) (is in de basis dezelfde bak als in de 2.0TFSI met Quattro). Dan nog qua transmissies de handbakken moeten soepel schakelen niet hakerig (beetje stroever bij koude techniek kan maar dat moet op warme dagen en of opgewarmde techniek snel over zijn. De multitronic automaat (heeft altijd voorwielaandrijving) is al lang niet meer de probleem automaat zoals die er was (medio 2001-2006) en waar deze zijn slechte naam nog aan dankt, met normaal onderhoud (om de 60dkm filter en olie vervangen) zijn dit automaten die bijdragen aan een laag verbruik en comfortabel hun werk doen, verwacht dus geen vlijmscherpe automaat of racebak zoals de DSG dubbele koppelingen automaten) met het juiste onderhoud en bij normaal gebruik zijn er veel die de 3ton of meer draaien (zitten ook veel onder diesel A4 / A5). De S-tronic (DSG-in lengte richting) werd alleen geleverd op de Quattro modellen voor de EU markt (Europa) let op in de Amerikaanse 2.0TFSI Quattro import auto’s (zie je best veel tussen het aanbod met name in Dld zogenaamde RE-importen) ligt een klassieke automaat met koppelomvormer). De S-tronic van de begin (prefacelift bouwjaren 2009-2010) periode kon last hebben van mechatronic problemen veelal goed op te lossen maar niet goedkoop dat lijkt bij de latere bouwjaren beter te zijn. Ook bij de S-tronic geldt tijdig olie en filter verversen om je automaat te behouden(om de 60dkm) en bij tuning eerder (dan wordt gesproken om de 30dkm).