In de categorie: waarom niet een comfortabele auto met grote motor.
Vandaag gaan we op zoek naar een bijzondere auto voor Freek. Vaak krijgen we de vraag om te zoeken naar de beste leaseauto, de snelste auto voor het laagste aantal euro’s of een leuke auto voor erbij. Freek zoekt echter wat anders. Hij heeft nu een tijdje in een Smart gereden (dat was zijn eerste auto) en is daar inmiddels klaar mee.
Hij zoekt nu een vervanger voor zijn ForTwo. Het voordeel van de Smart was dat Freek niet meer ruimte nodig heeft. Het nadeel is dat je wel heel erg op de bok zat. Ook de korte wielbasis is niet prettig voor langere afstanden. Kortere afstanden ook niet altijd overigens. Dus Freek wil iets met veel meer comfort, meer uitstraling en een minder gestresste motor. Dus geen turbotorretjes met een hoog specifiek vermogen.
Het mag van alles zijn verder: zelfs een Amerikaanse auto is geen probleem. Een oldtimer mag ook, mits de kosten voor het onderhoud meevallen. Kortom, we hebben lekker de vrijheid om wat leuks uit te zoeken!
De wensen en eisen van Freek op een rijtje:
Huidige /vorige auto's: | Smart ForTwo |
Koop / lease: | Koop |
Zakelijk / privé: | Privé |
Budget: | 3000 |
Jaarkilometrage: | 20.000 |
Brandstofvoorkeur: | 15.000 |
Reden aanschaf andere auto: | Veel reparatiekosten bij oude auto, zoek iets comfortabelers maar ook speels. |
Gezinssamenstelling: | Ik ben 19 jaar oud, 2 stoelen voldoen |
Voorkeursmerken/modellen: | Alfa Romeo, Volvo, Saab, Mercedes, Honda CVCC? |
No-go modellen / merken: | Peugeot, Citroën, BMW |
Grote disclaimer:
Shoppen in de categorie ‘comfortabele auto met grote motor’ is best verraderlijk. Grote motoren vereisen groot onderhoud. De meeste grote motoren worden gelepeld in dure auto’s. Ergo: het onderhoud is duur. Het is ook tevens de reden waarom de auto’s zo goedkoop zijn. Als je zelf handig bent of een goed adresje hebt kan het de moeite waard zijn. Het begint met het uitsluiten van risico’s bij aanschaf. Houdt er ook rekening mee dat elke 1.000 euro die je weet te sparen voor een aanzienlijk betere auto zorgt. Dat gezegd hebbende: dit zijn de opties! Oh, aangezien alle auto’s wel heel erg gewaagd zijn, slaan we de Yolo over, dit zijn allemaal yolo’s.
Lancia Kappa Coupé V6 (838)
€ 3.000
1997
197.500 km
Een van de meest bijzondere auto’ van de late jaren ’90 is deze Lancia Kappa Coupé. Ten eerste omdat ‘ie totaal niet opvalt. Het is een auto voor stille genieters. Er was een vijfcilinder met handbak en een Busso V6 met automaat. Beide voldoen aan de omschrijving ‘comfortabele auto met grote motor’. Toevallig vonden we deze V6 met relatief weinig kilometers. Of het een goede is? Geen idee. Dat weet je nooit met deze auto’s. Zelfs een exemplaar waar de eigenaar enorm veel geld in heeft gestoken, kan nog kosten opleveren. Het voordeel is dat de meeste overgebleven exemplaren beland zijn bij liefhebbers. Check even hoe lang ze ‘m al in hun bezit hebben. Als het minder dan een paar maanden is, even verder kijken.
Mercedes-Benz C320 Elegance Aut. (W203)
€ 2.950
2003
225.000 km
Een uitstekende deelnemer in de categorie ‘comfortabele auto met grote motor’ is de W203-generatie van de C-Klasse. Het mooie van deze C-Klasse is dat je de meeste Mercedes kenmerken in een klein pakketje hebt. De achterzijde lijkt op de W220 S-Klasse, de voorzijde op de E-Klasse. Het is een klassieke sedan, zeker in het donkerblauw. De 3.2 motor levert 218 pk en is verrassend vlot. Natuurlijk, een moderne hot hatch is sneller, maar in dagelijks gebruik kom je echt nooit te kort. Daarbij doet de C320 het in alle rust en dat is wat ‘m zo bijzonder maakt. Waar je in een hot hatch moet boenderen en die motor moet laten werken, stuwt de V6 je in alle rust naar hoogst illegale snelheden. Check ons C-Klasse W203 aankoopadvies voor de aandachtspunten.
Volkswagen Golf VR5 Automaat (Typ 1J)
€ 2.950
1999
215.000 km
Je hoeft niet meteen te kiezen voor een uitzonderlijk en obscuur slagschip als je zoekt naar comfortabele auto met grote motor. Met een simpele Golfje kun je ook al je doel behalen. De Golf V5 is waarschijnlijk afgestemd op jouw eisen. Het is een relaxte motor (alhoewel niet zonder issues) en de Golf is daar ook op afgestemd. Niet alle Golfjes zijn afgetrapt. We vonden diverse fraaie V5’s met sluitende documentatie en nog belangrijker: in geheel originele staat. Ten opzichte van de Golf III heb je het voordeel dat roest minder erg is, maar de garantie is inmiddels op alle Golf 4’s verlopen (dat was 12 jaar). Onderdelen zijn erg eenvoudig te vinden, iedereen kan er aan sleutelen en qua kosten om het rijdend te houden valt het heel erg mee. Wel zijn er diverse punten waar je op moet letten bij de aanschaf van een Golf iv.
Chrysler Sebring Convertbile V6 Limited Aut. (JR)
€ 2.999
2001
145.000 km
Een van de weinige auto’s die een Saab Cabrio stijf aan doet voelen. De carrosserie van de Sebring cabrio is beweeglijker dan Bart Chabot met speed in zijn mik. Dat maakt allemaal niet uit, want in de Sebring wil je maximaal cruisen. Daar is de auto dan wel weer goed in. Het comfortabele en gezapige karakter past daar perfect bij. Denk niet dat je dan zuinig rijdt, de V6 is verrassend dorstig op lage snelheden. Maar als het mooi weer is en je de kap naar beneden doet, maakt dat allemaal niets uit. Je zoeft in alle comfort voorbij in bijna 5 meter aan cabriolet. Veel beter wordt het niet. Goedkoper ook niet.
Volvo S60 2.4 Edition (P24)
€ 3.000
2002
220.000 km
Een van de veiligere manieren om 3 mille stuk te slaan, is om een eerste generatie Volvo S60 op te zoeken. Er zijn veel exemplaren te vinden in het budget met zo’n 2 ton op de klok. Qua betrouwbaarheid staan ze hoog aangeschreven, maar houd er rekening mee dat het alsnog een 18 jaar oude auto is. Het zijn fijne auto’s, geen rijdersauto’s. Qua uitrusting zit je goed, qua comfort al helemaal. Onderdelen zijn goed te vinden in Nederland. Hier kun je nog met gemak 2 ton bij rijden als je ‘m goed onderhoudt, die vijfcilinder blokken zijn erg sterk. Je valt alleen niet op, aangezien de meeste S60’s nog rond lijken te rijden.
Chevrolet Epica 2.5i Executive (V250)
€ 2.995
2007
220.000 km
Het kan zijn dat je de auto’s in het lijstje nogal oud vindt. Dat klopt, dat zijn ze ook. Deze Chevrolet Epica is dan een epische aanbieding. De Epica is modern, relatief betrouwbaar, spotgoedkoop en voorzien van een heuse zes-in-lijn motor! Dus het voldoet helemaal aan de eisen van een comfortabele auto met grote motor. Ondank de 5 Serie achtige neus, rijdt het niet als een BMW, alhoewel de motor zijdezacht loopt. De Epica is goed uitgerust, maar voelt niet luxe aan. Maar ten opzichte van een Smart zul je alsnog een enorme stap ervaren. Enige nadeeltje kan de onderdelenvoorziening zijn. Chevrolet bestaat niet meer in Nederland en de Epica verkocht niet bijster goed.
Ford Mustang 3.8 V6 Coupé Aut.
€ 2.950
1996
240.000 km
Als je iets aparts wilt dat verrassend betrouwbaar is, kijk dan even naar een Mustang. Inmiddels worden deze auto’s alweer 25 jaar oud. Ondanks de naam en het imago is het geen sportieve auto. Wel is het een gave coupé met een iets te grote zescilinder die iets te weinig vermogen levert. In principe is het voldoende om er qua benzine op leeg te open en een goede boete te scoren in Nederland. Maar als je geen ruimte nodig hebt en niet zo veel rijdt, is het een prima optie. Hetzelfde geldt voor de Chevrolet Camaro uit dezelfde periode. Die heeft een minder fraai interieur, maar ziet er nog gaver uit. Achtcilinders zijn leuker, maar vallen buiten het budget.
Rover 827 Coupé
€ 2.500
1995
225.000 km
Als je dan toch een comfortabele auto met grote motor, waarom niet gaan voor een echt aparte en comfortabele auto? De Rover 827 is zo’n auto. Destijds was het een bijzonder ingetogen doch best wel prijzige auto. Qua defecten en onderhoud kan er van alles aan de hand zijn, de auto is inmiddels 25 jaar oud. Qua design kan de auto nog best mee en qua luxe overigens ook. Net als bij de Lancia waren de meeste eigenaren (alle 8 ofzo) zeer trouwe liefhebbers. Je kan in elk geval zeggen: “Zo worden ze niet meer gemaakt”, want Rover is er al een tijdje mee gestopt. Onderdelen vinden voor deze modellen wordt wel een dingetje, alhoewel het internet veel oplossingen biedt. Om te rijden is de 827 qua aandrijflijn vooral heel erg comfortabel, het chassis is verrassend capabel.
Wil jij ook advies over je volgende auto? Vul dan dit formulier in, waarbij je ons voorziet van alle relevante gegevens. Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!
SpeedGeek zegt
Voor Freek zou ik de Golf doen.
-Edit: dank u! is inmiddels gefixt!-
transaxleman zegt
Sorry Freek, ik moet je even uit je droom helpen:
Goedkoop onderhoud, grote motor, lage aanschafprijs: je mag er 2 kiezen. 3 gaat niet.
De enige manier om een auto van 3k betrouwbaar te rijden, is om er meteen 1500 euro aan te versleutelen bij een specialist.
Dan is ie ook echt betrouwbaar overigens. Voor 2 jaar ofzo. dan ben je weer aan de beurt.
Dit soort auto’s zijn fantastisch, ik rijd zelf een 166 V6 van 3,5k aanschafprijs. Ik wil voorlopig niks anders. Maar goedkoop= ho maar. Je betaalt je scheel aan belasting, verzekering, en brandstof. Omdat ik meteen 1500 aan onderdelen erop heb geschroefd heb ik wel een super betrouwbare auto die al 2 jaar/20k geen enkel probleem vertoont.
phaeton zegt
@transaxleman: 1000 euro per 10.000 km is ook best reëel met een D/E segmenter op leeftijd.
SpiderIV zegt
hee collega 166 V6 rijder. Alleen WA verzekering valt toch wel mee? Verder wat onderhoud maar geen afschrijving en 1 van de mooste auto’s met geweldige motor die Busso. Wat wil een mens nog meer?
rrk147 zegt
@SpiderIV: en distributie is 1000 euro per 3 jaar, ook een prijzige reparatie…Groeten van GT busso rijder ;-)
SpiderIV zegt
da’s nog geen EUR 30 per maand. Je moet wel wat over hebben voor die automobiele liefde natuurlijk!
phdg zegt
Dat is goed doorgerekend… Dat doe ik meestal voor 400 euro en 550 als de waterpomp mee vervangen word!
En voor de ophangingsrubbers zijn er ook nog mogelijkheden ofwel zelf rubbers van een betere kwaliteit gieten ofwel een set bussen kopen voor ong. een 200 euro per as
transaxleman zegt
@SpiderIV: je hoort mij ook niet klagen. Inderdaad de afschrijving is verwaarloosbaar en onderhoud is als je t vergelijkt met een moderne auto waar iets stuk aan gaat ook niet schrikbarend. Ze zijn ook veel beter gebouwd dan een 156 bijv. WA was bij mij duur omdat ik m kocht als ‘jonge bestuurder’ en dan is 240pk wel prijzig.
vincentbaan zegt
@SpiderIV: een S-type?
SpiderIV zegt
@vincentbaan: mmm absoluut een alternatief als gaaf, wat eigenwijs en anders (niet het standaard “Duits”). Het is dat ik erg Italiaans georiënteerd ben maar ik zie elke Jag onderweg!
karaya zegt
Heb twee 166 3 liters gehad. Zijn duur in onderhoud. Distributie om de 60 k plus draagarmen die je elke keer om je oren krijg. Plus minimaal 1 op 8.
Viercilinder is in dit geval de betere keus
transaxleman zegt
@karaya: 4 cilinder in een 166 rijd net zo onzuinig maar is veel slomer en klinkt nergens naar. V6 dus.
karaya zegt
Ik heb zeer goede herinneringen aan dat blok in de 145 QV maar heb nooit in een 166 4 cilinder gereden.
Hubert zegt
Heb 2 jaar terug een Volvo 940 station gekocht voor 1900 euro. Leer, clima en 340k op de klok.
Enige kosten tot nu toe zijn de APK beurtjes.
Zit nu nieuwe schokbrekers aan te komen. En dat zijn ook niet de kosten.
1audi1 zegt
Golfje! Geweldig leuke auto’s
johnhert zegt
@1audi1: Een golf 4 een leuke auto noemen ? Een 5 gti rijdt best aardig maar een golf 4, en dan zeker met die gare v5 is een draak van een auto. Zeker vandaag de dag…
1audi1 zegt
@johnhert: De V5 ken ik niet maar de snellere golfjes 4 hebben wel wat vind ik zelf. Qua stuurgevoel en imago misschien niet, maar sommige versies waren destijds erg luxe uitgerust en het rijdt nog steeds echt als een volwassen auto..
nlmitchienl zegt
@1audi1: Ik rijd al 3 jaar een Golf 4, waarvan het laatste jaar een GTI 25 Jahre en dat blijft een omzettend fijne auto. Het is inderdaad geen Mk5, maar voor het geld blijven het leuke apparaten.
1audi1 zegt
@nlmitchienl: zeker, tof ding!
okdoei zegt
Brandstofvoorkeur van 15.000 is wel vrij onmogelijk voor die prijs. Maargoed.
toyotafortuner zegt
Ik zou een ‘obscure’ 90s Amerikaan in de trent van een Buick Park Avenue, Oldsmobile/Chevrolet Alero ofzo kiezen. (Een Epica is géén Chevrolet!) Deze 2 auto’s zijn zelfs in NL geleverd.
Of anders Japanners als een Camry
grasvreter zegt
Dealer bij mij in de buurt had deze staan voor 3250:
Mitsubishi Galant 2.5 V6 Elegance A/T. Unieke & mooie Galant
Gereserveerd
http://link.marktplaats.nl/m1547999023?utm_source=android_social&utm_content=vip&utm_medium=android_social&utm_campaign=socialbuttons
Was een mooie voor je geweest.
rrk147 zegt
@grasvreter: Das een mooie! Blijft een strak ontwerp, al is zn voorganger de Sigma nog iets strakker.
grasvreter zegt
Daarom heb ik zelf een Galant 7 sedan, en een Galant 8 (zelfde als die in de link) station. ;)
johnhert zegt
@grasvreter: Koopje voor dat geld met die kilometers,
SvenskaAeroplanAB zegt
Leuke categorie! Van de Kappa Coupé had ik vroeger posters boven m’n bed hangen… De Rover is ook prachtig.
johnhert zegt
@svenskaaeroplanab: Beid prachtig, maar je moet wel zelf technisch zijn en willen sleutelen als je deze wagens vandaag de dag aanschaft. Als je hem netjes houdt zullen ze ook alleen maar in waarde stijgen.
scotts zegt
Ik denk dat je met de S60 nog het beste af bent. Betrouwbaar, comfortabel, er rijden er veel van rond en er zijn veel Volvo specialisten te vinden waar je nog wel wat goedkope onderdelen kan scoren. Ik vraag me wel af of dit een verstandige koop is op die leeftijd. Het is zeker erg gaaf maar gaat het je echt zoveel meer plezier geven dat het de maandlasten, onderhoudskosten en brandstofkosten waard is?
monsieurleloure zegt
Heb vorige maand zelf een Cadillac Cts 3.6 liter gekocht voor 4 rooitjes. Apkaatje kostte 8 meijer. Binnenkort nog achter een ander differentieel aan, die is hoorbaar als de olie warm wordt. Olieverbruik lijkt ook niet aan de lage kant te zijn….?
Gisteren is de motorkap en achterscherm voor bewerkt, doe worden binnenkort gespoten
Na zorgeloos Lexus te hebben gereden is dit andere koek. Van Japanse perfectie naar een Amerikaans hondenhok. Maar het rijdt wel lekker, dat dan weer wel.
Maar voordat de auto boven Jan is ben ik bij elkaar wel een rooitje of 3 verder.
okdoei zegt
@monsieurleloure: u bent al een lange tijd geen 19 meer…
Voor Freek:
rooitje = 1000 gulden,
meijer = 100 gulden.
Guldens waren het Nederlandse betaalmiddel voor de huidige Euro.
Geen dank voor deze informatievoorziening. Bij meer vragen verwijs ik je door naar wikipedia.
Voor monsieurleloure: wikipedia is een encyclopedie op het “wereld wijde web”.
9000cse zegt
@okdoei Je was me net voor! Haha!
monsieurleloure zegt
@okdoei: sorry. Ik weiger straattaal met woorden als barkie ?
okdoei zegt
@monsieurleloure: je goed recht, en wat de heilige neuk is een ‘barkie’ (google helpt).
Hier in Brabant leren we gewoon tellen :p
9000cse zegt
@monsieurleloure “Apkaatje kostte 8 meijer”. Even off topic: Ik vraag me af of er op dit blog nog veel mensen te vinden zijn die het begrip “meijer” nog kennen. Je moet hier toch over “Euri” praten? ;-)
En dan die overstap van een Lexus naar een Cadillac. Ik zou zeggen: Hoe durf je! Maar in ieder geval: Veel fijne kilometers!
kle500 zegt
@9000cse: ekkermannen schijnt hier de gangbare valuta te zijn
Henk_he zegt
Jep, Ekkermannen is de autoblogvaluta. Erbuiten kent behalve een dorp in de Achterhoek niemand Ekkermannen.
maikel2303 zegt
Freek je bent 19. Met zulke auto’s betaal je je scheel aan verzekering. En met zulke km’s per jaar en zulke auto’s dan sta je vaak bij de pomp. Maar natuurlijk voor ieder wat wils. Ik zou eerder naar een fiesta ofzo upgraden en dan eerst nog wat schadevrijejaren e.d opbouwen
monsieurleloure zegt
@maikel2303: een van eerste auto’s was een Alfa 164 wel met een amechtig 4 cilindertje.
monsieurleloure zegt
@monsieurleloure: moet nog ergens ‘ mijn’ tussen in bovenstaande post. Editknop zit niet in de app verwerkt blijkbaar….
basman147 zegt
140 pk op 1300 kilo valt toch best mee te leven? Een 518i uit dezelfde periode is pas echt behelpen?.
jarnobakker zegt
@basman147: ik had een auto die 115 pk had op 1450 kilo. Dat was pas erg.
karaya zegt
@monsieurleloure
Daar zat minimaal 143 pk in. (benzine)
Mijn eerste was een 164 Super TS.
Ging dik over de 200 met 4 man er in.
nietcreatief zegt
“zoekt een andere auto omdat er grote reparatiekosten aan zitten te komen”.
De reparatiekosten: 4 banden, 4 sets remblokken, grote beurt+APK+ D-riem of ketting, 3 ophangingsrubbers.
Dit grijp ik natuurlijk volledig uit de lucht maar het is een beetje een stereotiepje.
wceend zegt
Precies dit, een Smart wegdoen vanwege onderhoudskosten en dan kijken naar een grote oude Alfa ?.
Zou m’n eisenpakket bijstellen, grote oude auto’s met lage aanschafprijs en lage running cost gaan niet samen.
Paul58 zegt
Als Alfa bij de voorkeursmodellen zit dan wellicht een 166 3.0 busso of een 156 2.5 v6? Heerlijke tijdloze auto’s met relatief betrouwbare Busso blokken. Alleen voor het geluid zou ik deze al kopen;)
Let wel op distrubutie en onderstel (voornamelijk draagarmen), voor de rest redelijk degelijk in mijn ervaring. En onderhoud kan meer uren vergen door weinig ruimte onder de kap.
reobnednab zegt
Heb geen Saab voorbij zien komen aangezien dat het ook z’n voorkeur had….
phdg zegt
zeker zo’n 9-5 met 2.3 turbo motor, die staan nog altijd te koop met +500.000 kms.
Dat wil iets zeggen over de kwaliteit!!
johnhert zegt
@phdg: Meer over de stugge adoratie van de berijders, die blijven er bakken met geld tegenaan smijten omdat ze het fijne auto’s vinden.. Al heb ik ooit eens een jaartje een flink gekietelde 9-5 Aero gehad met ruim 3 ton op de klok. Deed het het hele jaar goed op een kapotte bobine na.
phaeton zegt
Zoek de mooiste 147 2.0 in het budget.
rrk147 zegt
@phaeton: maar dan wel een handbak. En een 2.0 kan olie gebruiken, al is het wel minder als bij de 2.0 JTS.
davelepeef zegt
@rrk147: een 2.0 viercilinder kunnen we niet echt een grote motor noemen toch?
rrk147 zegt
@davelepeef: Zo noem ik hem ook niet… Maar opzich is een 147 met 2.0 vlot zat. Best een soepele motor die schakellui te rijden en, loopt ook 210km/u.
davelepeef zegt
@rrk147: maar er wordt een auto met grote motor gezocht. Da’s niet perse snel.
mondial zegt
@davelepeef: nee idd Corvette uit 77 met 6 liter met 177 pk… grote motor en sloom als een slak
phaeton zegt
@davelepeef: 20k p/j met 3.000 euro en huiverig voor onderhoud… Doe dan maar consessies op die grote motor. Een 2.0 is rap zat en een 147 een klap groter dan een ForTwo. Nee, waar iedereen Amerikanen en Busso’s vandaan haalt, die zijn niet goed wijs..
davelepeef zegt
@phaeton: hey, mij hoef je niet te overtuigen hoor :)
Tonnie zegt
Leuk, vooral doen wat jou de leukste auto lijkt. Maar neem vooral iemand mee die er verstand van heeft. Die kan wel beoordelen of er dure reparaties aan zitten te komen. Voor de rest je mindset een beetje bijstellen dat zo’n auto sowieso meer geld kost dan een verstandige keuze.
kevindb zegt
Zonder dat ik het heb nagekeken of ze binnen budget vallen, maar is een Lexus GS300 niet een mogelijkheid? Grote motor en nog mega betrouwbaar.
creaminator zegt
Hoe deze lijst is samengesteld met die roze olifant in de kamer is inderdaad bijzonder. Al moest het een met 5 ton op de teller. Met een kleine beurs een totale nobrainer.
dunhozzie zegt
@kevindb: https://www.autotrack.nl/a/lexus-gs-47123608
loggy zegt
Ik heb een s60 2.4 voor erbij gekocht voor m’n vrouw. Voor een derde van jou budget. Wa en belasting samen 50 euro pm. Verder nog nooit kosten aan gehad. 3 ton op de klok. Loopt als een trein!
fietsenmaker zegt
@loggy: Jij mag je bankafschriften wel eens checken mits hij op gele platen staat.
tmenges zegt
@loggy: woon je in België ofzo? Ik betaal voor mijn S60 al 68 euro pm alleen aan wegenbelasting.
loggy zegt
@tmenges: idd. Correctie verz + wa 80 pm. Sorry kijk niet achter de komma. ? nog steeds geen geld
nelson90 zegt
Wat een saaie categorie..
emping zegt
Honda Accord coupe.
9000cse zegt
@emping
Dan toch liever een Legend coupe! Vind ik zelf nog mooier dan de Rover!
emping zegt
@9000cse: die zijn nog moeilijker te vinden. Zeker met dit budget.
davelepeef zegt
Mondeo 3.0 V6, en dan bedoel ik niet de ST220. In knappe uitvoering voldoende comfort en het stuurt beter dan alles wat hierboven staat. Wel goed zoeken want volgens mij zijn ze niet zo flink verkocht.
9000cse zegt
@davelepeef Zeker geen slecht idee! Als je eens op mobile.de kijkt, dan vind je er meer dan 30. Ook met zeer acceptabele km-standen. En met invoerkosten meegerekend blijf je zelfs nog onder het budget.
jarnobakker zegt
@davelepeef: de 2.5 v6 is ook al aardig vlot en makkelijk te krijgen. Wel opletten met roest. Die van mij was binnen een paar jaar mooi bruin op meerdere plekken . voor 2005 hadden ze daar veel last van , daarna werden ze veel beter.
davelepeef zegt
@jarnobakker: dat is waar. De 2.5 is ook OK. De 3.0 is volgens mij pas het laatste modeljaar leverbaar geweest, de 2.5 al vanaf het eerste modeljaar. Met de 3.0 heb je dus direct de facelift en de nieuwere techniek.
sudbina zegt
Alfa 166 natuurlijk. Hoewel ik stiekem toch de TwinSpark zou aanraden voor dit budget en niet de almachtige Busso v6.
nietcreatief zegt
Oef. Die hebben we gehad en dat is het hem toch echt niet hoor.
Die 2 liter weet zich geen raad met ruim 1400 kilo en dat piekerige racerige hoogtoerige van een twinspark hoort niet bij het soort auto.
Grote zware zakensloep die pas wakker wordt bij 4000 toeren.
karaya zegt
Als het moest kon ik met die drie liter een rotonde pakken in z’n zes zonder dat de motor begon te bokken.
Cosworth wilde de Busso productielijn kopen van Alfa Romeo, is de shredder ingegaan op instigatie van de toenmalige toekomstige partner GM.
Eeuwig zonde.
mpgc zegt
20.000 km per jaar rijden en dan met een budget van € 3.000,00 een grote auto met dito motor willen kopen is erg optimistisch.
techniekmeneer zegt
Ik zou in dit geval voor de VR5 gaan. Klinkt heerlijk, en in tegenstelling tot bijna alle andere kandidaten relatief goedkoop te onderhouden.
Jochempie zegt
Wil je m’n Hyundai Grandeur hebben? 3000€ issie van jou. 3.3 V6 en 5-traps automaat.
sizedoesmatter zegt
Laatst nog een Subaru Outback met 3.0H6 voor 2500 zien staan…
Homer55 zegt
Met de C320 loop je zeker leeg op brandstof en onderhoudskosten.
Een C200 Kompressor automaat zal je zeker niet teleurstellen.
davelepeef zegt
@Homer55: als je als wens ’n grote motor wil, moet je niet zeuren over brandstofkosten toch? En een C200 telt toch niet mee, is dat niet een 4 cilinder?
Homer55 zegt
Jongen is 19. Als hij het kan betalen en het onderhoud ook zelf kan doen dan moet ie dat zeker doen. Hoop alleen niet dat hij met zo’n type auto van 3K voor verrassingen komt te staan.
Een C200 Kompressor is een 4 cilinder maar heeft best wat potentie. MIjn ervaring is dat de Kompressor beter presteert dan bijvoorbeeld de tamme 240 V6.
davelepeef zegt
@Homer55: nouja, laten we het zo zeggen: misschien heeft ie mazzel :) En indd, een vierpitter kan beter presteren, kijk alleen al naar de huidige hot hatches of kleine rappe Duitsers. Maar een 6 pitter heeft wel ’n andere karakteristiek. Dat telt natuurlijk ook mee.
allesmetturbo zegt
Alfa 166 3.0 V6, heerlijke cruiser en boven de 200 nog geen windgeruis
bernoulli zegt
Snap het idee van een grote lome turboloze motor, maar een goed alternatief is ook een model met de good old 1.8 20VT van VAG. Dat blok is zo ongeveer onverwoestbaar. En in ontzettend veel modellen geleverd.
zero99 zegt
Golf IV is leuk maar ik vind de V5 waardeloos. Van de 3 IV’s die ik gehad heb had deze de meeste problemen en het vermogen doet het ook net niet. Ik had de 170pk versie. Ik zou voor de 200pk sterke 2.8 V6 4motion gaan, klinkt nog net wat beter als de V5 en rijd ook net wat fijner. Of de 1.8 20v turbo is ook leuk. De 150pk voelt sneller als de 170pk V5 en is makkelijk naar 200 pk te tunen.
emping zegt
@zero99: sneller dan he
cdlop01 zegt
Ik zou voor een Cadillac gaan of Lexus, vaak goed onderhouden wagens en zeer degelijk, zeker de Lexus GS. Vaak ook met betrekkelijk lage kilometerstanden en relatief betaalbaar. Want zelfs 2e hands zijn Nederlanders niet in een Lexus te krijgen. Huidige Cadillacs zijn ook veel neter dan imago en goede koop, wel veel duurder in onderhoud en gebruikskosten dan de Gs maar je rijdt dan ook wat bijzonders.
vincentbaan zegt
Ik zou eens naar een jaguar s-type kijken. Want jaaaag…
EJS zegt
Ik zou iets minder grote motoren zoeken. Een 2 liter of zo is echt al heel wat anders dan 660cc. Een Saab 93 2.0 16v bijvoorbeeld. Op deze leeftijd betaal je zoveel aan verzekeringspremie dat alles met meer dan 150 pk echt heel duur is in de verzekering…
dunhozzie zegt
Is dit wat @willeme? Het is even doorsparen, maar wel een Kia met weinig km: https://www.autowereld.nl/kia/magentis/2-7-v6-ex-luxe-automaat-29759072/details.html
Deze is helaas al gereserveerd – https://www.autodealers.nl/occasions.aspx?aid=3014704&herkomst=gpl
Ik kende het ding niet, maar misschien is het wat.
Wat ik wel weet is dat ik dit soort Jaguar Mondeo wel een leuke optie vind en er zijn meerdere te vinden in het budget:
https://www.autowereld.nl/jaguar/x-type/2-5-v6-32640184/details.html
Dit soort Jaguars zijn nog duurder om te rijden, maar dit exemplaar heeft een complete historie, misschien dat je iets veiliger bent:
https://www.autowereld.nl/jaguar/s-type/3-0-v6-executive-automaat-youngtimer-origineel-150-222km-incl-historie-30291672/details.html
giertjuh zegt
Lexus IS
notsobig zegt
Jammer dat de japanners weer linjs zijn blijven liggen terwijl ook die goede opties hebben. Zeker gezien hij niet teveel kwijt wil zijn aan onderhoud… De eerder genoemde Galant en Lexus GS300 lijken mij goede opties!
Robert zegt
@notsobig: mee eens. Er staat een hele fraaie youngtimer Galant op Marktplaats. Weliswaar boven het budget van de aanvrager, maar toch: MITSUBISHI Galant 2.5 V6 station 1997 163 PK Airco Zeer mooi
€ 5.750,00
http://link.marktplaats.nl/m1550453167?utm_source=android_social&utm_content=vip&utm_medium=android_social&utm_campaign=socialbuttons
Binnen het budget van 3k is er overigens nog wel het e.e.a. te vinden in sedanvorm en met hogere km-standen.
Nog even een opmerking over de door @willeme genoemde W203; ik rijd zelf nu de S203 en in mijn zoektocht daar naar kwam ik genoeg (dikke) diesel sedans tegen binnen het budget, met als bouwjaar laat 2004 tot 2007. Waarom die nemen? Nou, de post facelift modellen van dit model is aanzienlijk verbeterd op het gebied van de roestbescherming en elektronica.
emping zegt
@notsobig: honda accord coupe bijvoorbeeld
mark383 zegt
Met deze aanvraag kom je vrij automatisch in een ouwe lullen bak terecht. Met stip op nummer 1 de hierboven gesuggereerde jaguar S-type (wel een hele goeie auto voor het geld!). Vraag is of je dat wil als 19-jarige. Zeker als je maar twee deuren nodig hebt. Zou dan denk ik een comfortabele coupé uitzoeken. Bijvoorbeeld een Peugeot 406 of 407 Coupé.
Bijvoorbeeld deze: Peugeot 407 3.0 V6 24V Coupe AUT feline
€ 3.250,00
http://link.marktplaats.nl/m1542097779?utm_source=android_social&utm_content=vip&utm_medium=android_social&utm_campaign=socialbuttons
De eerder genoemde €1500 voor preventief onderhoud ben je zeker kwijt. Maar dat geldt denk ik sowieso in deze categorie. Of je moet met een Hyundai Grandeur of iets dergelijks willen rijden… Lijkt me niet bevorderlijk voor je seksleven.
mondial zegt
Saab 9-5 aero?
mmooren94 zegt
Ooit in een zelfde situatie gezeten. Moest veel lange ritten maken (200km enkele reis), dus opzoek naar een comfortabele auto. Uitgekomen op een e39 5serie op gas. Wat een heerlijke auto was dat. Maar volledig eens met het advies en de meeste reacties hierboven: goedkoop is het zeker niet.
nooffence zegt
Zou er niet aan beginnen, loop je leeg op..
mondial zegt
@nooffence: niet als je verstandig doet… iets Japans ofzo
bernoulli zegt
@nooffence: met dit budget koop je idd de ellende van een ander.
alloallo zegt
Mijn hart wordt helemaal blij van de Lancia coupe!
Stylish as ever! Zonde om 15K per jaar mee te rijden
audiA41.8TFSI2013 zegt
Lexus IS 200 of Toyota Avensis als je een betrouwbare auto wil. Maar misschien loop je tegen een in goede staat verkerende Volvo S60, Audi A4 1,8 turbo (betrouwbaar blok bij goed onderhoud) aan o.i.d. Het is echt goed zoeken en de tijd daarvoor nemen.
saxoke zegt
Comfortabele auto zoeken en Citroën bij de no-Go lijst zetten??? Dom dom dom
CazB zegt
Hallo Freek, misschien een oude Saab met Turbo overwegen? Comfortabele auto met een flink speels karakter. Niet duur in de aanschaf en minder ouderhoudskosten dan bij een auto met dikke V6. Is wel echt een auto met karakter!